Z PRVNÍ RUKY: 51. týden 2023. Tiskové zprávy úřadů a firem, výběr...

Z PRVNÍ RUKY: 51. týden 2023. Tiskové zprávy úřadů a firem, výběr z médií, informace z Jihočeského kraje a radnice ve Vimperku i další aktuality týdne

Foto: (red) – Za krásnější Vimperk

 

 

Změnové cenové rozhodnutí ERÚ snižuje regulované platby pro odběratele elektřiny na vysokém a velmi vysokém napětí

Energetický regulační úřad (ERÚ) vydal změnové cenové rozhodnutí k regulovaným cenám elektřiny pro odběratele na hladinách vysokého a velmi vysokého napětí. Změnu cenového rozhodnutí umožnila dodatečná dotace ve výši 3,5 miliardy korun, o které rozhodla vláda pro podporu energeticky náročných podniků. Oproti původně vydanému cenovému rozhodnutí klesne příspěvek na podporované zdroje energie (POZE) u zákazníků, kteří tento příspěvek hradí podle velikosti svého rezervovaného příkonu.

Původní výše dotace ze státního rozpočtu, která byla stanovena ve výši 9,35 miliard korun znamenala, že by pro velkoodběratele na vyšších napěťových hladinách nebylo výhodnější hradit příspěvky na POZE podle rezervovaného příkonu, jak to mu bylo v minulosti. Místo toho by platili, stejně jako ostatní odběratelé, 495 korun za každou spotřebovanou megawatthodinu.

„Ihned poté, co vláda rozhodla o navýšení dotace, jsme spustili veřejné konzultace ke změně listopadového cenového rozhodnutí. Platba příspěvku na POZE podle rezervovaného příkonu klesla na necelých 116 tisíc korun za megawatt měsíčně, což oproti původnímu cenovému rozhodnutí znamená pokles o více než dvě třetiny,“ říká Stanislav Trávníček, předseda Rady ERÚ, a upřesňuje: „V praxi to bude znamenat, že podniky na hladině velmi vysokého napětí budou za příspěvek na POZE platit v průměru 328 korun na megawatthodinu, na hladině vysokého napětí 388 korun na megawatthodinu.“

Cenové rozhodnutí je k dispozici na webových stránkách www.eru.cz a účinné bude již od 1. ledna 2024.

(tz-erú)


 

Meziroční růst cen nemovitostí v roce 2022 zpomalil

Ceny bytů v Česku v roce 2022 vzrostly meziročně o více než 16 procent, ceny rodinných domů se zvýšily ve stejném období o 11 procent. Indexy cen nemovitostí ve 4. čtvrtletí 2022 mezičtvrtletně klesly, a to poprvé od 1. čtvrtletí 2013. Podrobné informace přináší publikace Ceny nemovitostí v letech 2020 – 2022.

Další podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/mezirocni-rust-cen-nemovitosti-v-roce-2022-zpomalil

(tz-čsú)


 

Změny ve struktuře ČSSZ od 1. 1. 2024

Síť 77 okresních správ sociálního zabezpečení, v Praze Pražské správy sociálního zabezpečení, v Brně Městské správy sociálního zabezpečení Brno (OSSZ) a 6 regionálních pracovišť ČSSZ se od ledna 2024 změní na 5 územních správ sociálního zabezpečení (ÚSSZ).

Změnami ve struktuře nedochází k uzavření žadné z okresních správ, označeny budou stejně jako doposud (tj. okresní správa sociálního zabezpečení, případně Pražská správa sociálního zabezpečení či Městská správa sociálního zabezpečení Brno). Klienti tedy mohou dále využívat služeb té okresní správy, na kterou jsou zvyklí, a navíc budou mít možnost navštívit i jinou okresní správu podle vlastní volby. V působnosti ČSSZ vznikne dále samostatný Institut posuzování zdravotního stavu (IPZS).

CELÁ ZPRÁVA (Soubor PDF)

(tz-čssz)


 

V listopadu vyhověly všechny kontrolované vzorky pohonných hmot

(Praha, 28. prosinec 2023) Česká obchodní inspekce monitorovala kvalitu pohonných hmot v měsíci listopadu. Odebrala 236 vzorků, všechny vzorky vyhověly stanoveným jakostním požadavkům.

(tz-čoi)


 

PENNY PŘECEŇUJE DLE NOVÉHO ZÁKONA O DPH

Praha, 28. prosinec 2023

Ve všech prodejnách PENNY dnes začalo přeceňování produktů dle nových sazeb DPH. Ty začnou platit od 1. ledna 2024. Zákazníci se tak na některých místech mohou setkat s novými cenami na cenovkách už před koncem letošního roku. Na počátek nového roku pak připravuje další úpravy cen.

PENNY jako první řetězec promítlo snížení DPH u potravin o 3 %, které začne platit od 1. ledna, už od 1. prosince 2023. Ceny uváděné na cenovkách ovšem po celou dobu zůstaly stejné a slevu dostali zákazníci při platbě na pokladně. Nyní začalo na všech více než 410 prodejnách s přeceněním celého sortimentu. Zákazníci se tak s novými cenami mohou setkat už před platností nových sazeb v posledních dvou dnech roku 2023.

„Změnu sazeb DPH promítáme do všech produktů, kterých se týká, což jsou v našem případě tisíce produktů. Chceme vše připravit v klidu tak, aby zaměstnanci nemuseli do práce ve svátek a zákazníci měli nové ceny u produktů až po novém roce otevřeme. Zatímco v prosinci jsme zlevnili potraviny všem našim věrným zákazníkům o měsíc dříve, od ledna promítáme do cen změny DPH tak, jak vláda rozhodla, tedy do celého sortimentu,“ říká Marian Olajec, vedoucí prodeje PENNY a Tomáš Kubík, vedoucí komunikace dodává. „Za nás můžeme našim zákazníkům slíbit, že, i přes nejrůznější informace o zdražování, je to, že my v průběhu ledna neplánujeme zvyšování cen potravin, a to ani v souvislosti se zdražováním energií nebo na základě rostoucích dodavatelských cen. Naopak chystáme další akce, kterými chceme upevnit naši pozici řetězce s nejvýhodnějšími cenami na trhu. Naši zákazníci mají jednu jistotu, a to, že naším cílem bylo, je a bude, nabízet jim vždy ty nejkvalitnější, nejchutnější produkty za nejvýhodnější ceny.“

(tz-penny)


 

Ministerstvo zdravotnictví kontinuálně podporuje paliativní péči

Období vánočních svátků a příchod nového roku je časem, který chceme prožívat se svou rodinou nebo blízkými. Jsou mezi námi ale lidé, kteří toto štěstí nemají a do jejichž života zasáhla nevyléčitelná nemoc. K jejímu zvládnutí pomáhá paliativní péče. Umožňuje pacientům kvalitně prožít jejich poslední okamžiky s nejbližšími. I těm zároveň poskytuje potřebnou podporu. Paliativní pacienti mohou důstojně dožít v hospici, v nemocnici v péči speciálního paliativního týmu nebo s pomocí domácí paliativní péče tam, kde se cítí doma.

„Kvalitní paliativní péči považujeme za nezbytnou součást systému zdravotní péče v České republice a dlouhodobě této oblasti poskytujeme finanční i systémovou podporu. Aktivně jednáme s Českou společností paliativní medicíny. Od roku 1994 ministerstvo zdravotnictví ze státního rozpočtu podpořilo výstavbu lůžkových hospicových zařízení ve třinácti krajích. Aktuálně se například staví hospic v Kraji Vysočina. Kromě nákupu vybavení u poskytovatelů paliativní péče finančně podporujeme vzdělávací a osvětové aktivity vůči veřejnosti i vzdělávání samotných zdravotníků,“ řekl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.

Paliativní péče je významně podporována i díky prostředkům Evropské unie nebo Programu švýcarsko-české spolupráce. Díky projektům podpořeným v rámci Operačního programu Zaměstnanost, jejichž realizaci ministerstvo zdravotnictví úspěšně ukončilo v minulém roce, se podařilo zvýšit dostupnost specializované paliativní péče, a to jak v nemocnicích, tak v domácím prostředí.

V nemocnicích byly zavedeny konziliární paliativní týmy, které působí napříč nemocničními odděleními, řeší komunikaci obtížných témat s pacienty a jejich rodinami, zjišťují jejich potřeby a snaží se je naplnit. V rámci projektu byly rovněž vytvořeny nástroje na podporu rozvoje mobilních hospiců umožňujících více pacientům dožít v jejich domovech.

Ministerstvo zdravotnictví rovněž spolupracuje na i na investiční podpoře paliativní péče formou Integrovaného regionálního operačního programu Ministerstva pro místní rozvoj. Prostředky mohou využít jednotlivé konziliární paliativní týmy v nemocnicích a mobilní a lůžkové hospice na stavební projekty nebo na nákup vybavení.

„V podpoře budeme pokračovat i nadále. Přímo paliativní péči se bude věnovat projekt na vytvoření národní strategie paliativní péče do roku 2035, který navíc podpoří i rozšíření obecné paliativní péče především směrem k praktickým lékařům,“ uvedla zastupující vrchní ředitelka sekce zdravotní péče Ministerstva zdravotnictví Venuše Škampová. Měl by být spuštěn v první polovině 2024 a bude podpořen z Operačního programu Zaměstnanost plus.

O tom, že je rozvoj paliativní péče v České republice jednou z priorit, svědčí i to, že v posledních třech letech došlo k masivní úhradové podpoře paliativní péče ve všech jejích podobách. Do vyhlášky se dostala úhrada konziliárních paliativních týmů v nemocnicích, které postupně vznikly a dále vznikají. Domácí paliativní péče má významně vyšší růst úhrad než ostatní poskytovatelé zdravotních služeb. Pro další léta se počítá například s kompletní aktualizací výkonů ambulantní paliativní péče, která dosud byla trochu opomíjena, ale do budoucna představuje jednu ze zásadních komponent paliativní medicíny.

(tz-vzp)


 

Podnikatelé věří v závěru roku ekonomice více, spotřebitelé jsou naopak skeptičtí

Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se meziměsíčně znovu mírně zvýšil o 0,3 bodu na hodnotu 93,4, při rozdílném vývoji jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl o 1,7 bodu na hodnotu 95,2 a indikátor důvěry spotřebitelů se snížil o 5,8 bodu na hodnotu 84,9.

„S výjimkou dubna důvěra podnikatelů v průběhu celého roku oscilovala v poměrně úzkém pásmu 0,4 až 6,9 bodu a jinak tomu nebylo ani v prosinci. Z odpovědí respondentů lze vyčíst mírný optimismus, například v podobě očekávané budoucí poptávky. Ten se ale zřejmě z důvodu velmi obtížné předvídatelnosti budoucího vývoje, jenž v průzkumu uvádějí podnikatelé napříč ekonomikou, omezuje zatím pouze na vybraná odvětví,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

„Důvěra spotřebitelů se v závěru roku dostala na nejnižší hodnotu od ledna 2023. Domácnosti hodnotí svou současnou finanční situaci ve srovnání s předchozími měsíci hůře a stále více respondentů se navíc domnívá, že se jejich finanční situace bude nadále zhoršovat. Přibližně třetina domácností rovněž uvádí, že sotva vyjde se svými finančními prostředky,“ sdělila Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Další podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/konjunkturalni-pruzkumy-prosinec-2023

(tz-čsú)


 

Na 1. a 2. svátek vánoční je v provozovnách nad 200 metrů čtverečních prodejní plochy zakázán prodej, stejně tak na Štědrý den od 12 hodin

(Praha, 22. prosinec 2023) Ustanovení zákona o prodejní době v maloobchodě, zakazující prodej o některých státních svátcích v provozovnách větších než 200 metrů čtverečních a dalších provozovnách, se vztahuje na 1. a 2. svátek vánoční 25. a 26. prosince, na Štědrý den 24. prosince od 12 do 24 hodin a na Den obnovy samostatného českého státu a Nový rok 1. ledna 2024.

Podle zákona č. 223/2016 Sb., o prodejní době v maloobchodě, je prodej v provozovnách s prodejní plochou větší než 200 metrů čtverečních zakázán v Den obnovy samostatného českého státu a Nový rok 1. ledna, na Velikonoční pondělí, na Den vítězství 8. května, na Den české státnosti 28. září, na Den vzniku samostatného československého státu 28. října, a na 1. a 2. svátek vánoční, tedy 25. a 26. prosince. Prodej je zakázán též 24. prosince na Štědrý den a to od 12.00 do 24.00 hodin. Ustanovení, zakazující prodej v provozovnách s prodejní plochou větší než 200 metrů čtverečních platí i pro první leden 2024, tedy Den obnovy samostatného českého státu a Nový rok. Tento zákaz se vedle provozoven s prodejní plochou větší než 200 m² vztahuje i na prodejní a výkupní dobu zastaváren, provozoven určených k obchodování s použitým zbožím a zařízení určených ke sběru a výkupu odpadů, a to bez odhledu na velikost prodejní nebo výkupní plochy. Nevztahuje se na prodej na autobusových a vlakových nádražích a letištích, tedy v místech se zvýšenou koncentrací cestujících. Omezení se též nevztahuje na prodejny ve zdravotnických zařízeních, lékárny a benzinové pumpy.

→ Jaká plocha se počítá do velikosti provozovny?

  • · celková plocha, kam zákazníci mají přístup, včetně zkušebních místností,
  • · plocha zabraná prodejními pulty a výklady,
  • · plocha za prodejními pulty, kterou používají prodavači.

Jde o celkovou prodejní plochu, kam zákazníci mají přístup za běžných okolností.

→ Může být prodejní plocha zmenšena na 200 m² například páskami?

Na takový postup by bylo nahlíženo jako na protizákonné jednání. Je nutné brát v potaz celou prodejní plochu.

→ Může být otevřené výdejní okénko?

Záleží na celkové prodejní ploše provozovny. Pokud má provozovna za běžných okolností prodejní plochu nad 200 m², tento zákaz se na ni vztahuje.

(tz-čoi)


 

Kontroloři ČOI zjistili nedostatky při kontrolách subjektů, uvádějících na trh dřevo a dřevařské výrobky

(Praha, 21. prosinec 2023) Inspektoři České obchodní inspekce letos provedli v rámci kontrolní akce 77 kontrol u 76 hospodářských subjektů, uvádějících na trh dřevo a dřevařské výrobky. Akce byla zaměřena především na štípané palivové dřevo. Nedostatky byly zjištěny v 11 případech.

Inspektoři ČOI kontrolovali dodržování povinností, stanovených čl. 5 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 995/2010, kterým se stanoví povinnosti hospodářských subjektů, uvádějících na trh dřevo a dřevařské výrobky, kdy obchodník na výzvu ČOI dle § 7 písm. a) zákona č. 226/2013 Sb., o uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh, poskytne informace o hospodářských subjektech nebo obchodnících, kteří dřevo a dřevařské výrobky dodali. Kontrolováno bylo i plnění požadavků zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.

Zjištěné nedostatky

Inspektoři realizovali 77 kontrol u 76 subjektů a nezjistili porušení povinností obchodníků podle čl. 5 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 995/2010. V 10 případech bylo zjištěno porušení zákona o ochraně spotřebitele a v 1 případě porušení § 1826a zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, kdy spotřebiteli při nákupu v e-shopu nebyly poskytnuty předepsané formulace (Podnikatel zajistí, aby spotřebitel vzal při objednávce na vědomí, že se zavazuje k zaplacení. Je-li objednávka činěna použitím tlačítka nebo obdobného ovládacího prvku, musejí být označeny snadno čitelným nápisem „Objednávka zavazující k platbě“ nebo jinou odpovídající formulací.)

V 6 případech bylo porušeno ust. § 10 odst. 1 a 2, kdy prodávané výrobky nebyly dostatečně označeny dle požadavků zákona o ochraně spotřebitele. Ve 2 případech bylo zjištěno porušení § 12, kdy prodávající neinformoval v souladu s cenovými předpisy a přímo použitelným předpisem Evropských společenství spotřebitele o ceně výrobků nebo poskytovaných služeb zřetelným označením výrobku cenou nebo informaci o ceně výrobků či služeb jinak vhodně nezpřístupnil, a porušení § 15 odst. 3, kdy prodávající při poskytnutí služby, která nebyla na počkání, nevydal spotřebiteli písemné potvrzení o převzetí objednávky s příslušnými náležitostmi. Dále bylo zjištěno porušení § 14 odst. 1, kdy prodávající má povinnost informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, který je pro daný typ výrobku či služby věcně příslušný, a porušení § 16 odst. 1, kdy spotřebiteli byl na vyžádání vydán doklad o nákupu, který neobsahoval předepsané náležitosti.

Uložená opatření

Za porušení zákona o ochraně spotřebitele bylo pravomocně uloženo formou příkazu na místě 9 pokut v celkové hodnotě 15 500 Kč.

(tz-čoi)


 

Ministr Válek a jeho náměstci zhodnotili výsledky resortu zdravotnictví v polovině mandátu a představili plány na další období

Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek společně se svými náměstky představil výsledky svého úřadu za uplynulé období a výhled na období následující. Ministerstvo zdravotnictví v posledních dvou letech úspěšně čelilo několika výzvám. Ať už šlo o zvládnutí varianty Omikron bez lockdownů a zavírání škol i v době, kdy počty nakažených byly nejvyšší za dobu pandemie Covidu-19, velmi úspěšné předsednictví Rady EU, válku na Ukrajině, zajištění dostupnosti léčiv nebo jednání se zástupci zdravotníků. Dlouhodobou prioritou pak je pro Ministerstvo zdravotnictví především podpora prevence a prosazení klíčové legislativy.

„Za dva roky se nám toho podařilo opravdu hodně. Velkým úspěchem, který bych rád vypíchnul, je zavedení automatické valorizace plateb za státní pojištěnce. O to se snažilo mnoho ministrů zdravotnictví a podařilo se to až naší vládě. Podařila se i řada kroků v oblasti vzdělávání, snižování byrokracie, lékové legislativy a podpory jednodenní medicíny,“ řekl na úvod ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.

„Úspěšné zvládnutí Covidu-19 bez lockdownů a zavírání škol považuji za jeden z našich hlavních úspěchů. Ustavili jsme Národní institut pro zvládání pandemie a nadále také pravidelně zasedá centrální řídící tým. Díky tomu je situace pod kontrolou. Máme také v dostatečném množství vakcíny Corminaty a Nuvaxovid. Prosím, očkujme se,“ řekl náměstek ministra zdravotnictví Josef Pavlovic. Ten také aktuálně připravuje na Ministerstvu zdravotnictví novelu zákona o ochraně veřejného zdraví, jejímž hlavním cílem je restrukturalizace hygienické služby a efektivnější fungování ochrany a podpory veřejného zdraví v České republice. Tato novela také odstraňuje zastaralé byrokratické povinnosti pro provozovatele, zřizovatele, zaměstnavatele i občany, jako je například zrušení povinnosti předkládat provozní řád ve stovkách tisíc provozoven a zavedení elektronického oznamování dětských letních táborů.

V rámci českého předsednictví EU se Ministerstvu zdravotnictví podařilo dosáhnout významných politických i legislativních úspěchů, které byly oceněny evropskými partnery i institucemi. Od ledna 2024 tak bude spuštěn screening karcinomu prostaty a díky Evropskému akčnímu plánu bude mít více než půl milionu pacientů se vzácnými onemocněními lepší přístup ke specializované léčbě a diagnostice své choroby.

Ve spolupráci s WHO a UNICEF se Ministerstvo zdravotnictví zvládlo postarat o uprchlíky z válkou postižené Ukrajiny. Řadu ukrajinských zdravotníků se podařilo dostat do systému zdravotní péče.

Velkou výzvou pro Ministerstvo zdravotnictví bylo zajištění dostupnosti léčivých přípravků.

„Každý týden zasedá pracovní skupina pro dostupnost léčiv, která ve spolupráci se Státním ústavem pro kontrolu léčiv, Českou lékárnickou komorou a odbornými společnostmi pravidelně řeší potenciální výpadky tak, aby bylo možno jim maximálně předcházet či minimalizovat jejich dopady. Aktuálně je léčiv dostatek. Jsou pravidelně zaváženy, a to včetně penicilinových sirupů. Velkým úspěchem jsou také zákony v oblasti léčiv,“ řekl náměstek ministra zdravotnictví Jakub Dvořáček.

„Poslední měsíce byly ve znamení jednání s mladými lékaři, Českou lékařskou komorou a odbory. Jakkoliv byla náročná, těší nás, že jsme nakonec dosáhli dohody, na které panuje vzájemná shoda. Prosadili jsme změnu zákoníku práce, zavedli koordinátory vzdělávání v nemocnicích a již funguje i kontaktní místo pro stížnosti na průběh specializačního vzdělávání lékařů,“ uvedl náměstek ministra zdravotnictví Václav Pláteník, jehož hlavní agendou pro následující období je zdravotně sociální pomezí a jeho legislativní zakotvení. „Jde o vzájemnou spolupráci Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva práce a sociálních věcí, která je nesmírně potřebná a která zde dlouhé roky chyběla,“ dodal závěrem náměstek Pláteník.

(tz-mz)


 

Vědci zjistili, jak některé ptačí druhy přišly o protivirový gen

Ztrátu protivirového genu zvaného tetherin se u několika ptačích druhů podařilo popsat týmu z Ústavu molekulární genetiky AV ČR. Včetně krocana divokého, který je hojně chován v hospodářství. Nález je překvapivý, protože se jedná o první popis evoluční ztráty tohoto důležitého protivirového mechanismu u obratlovců. Protivirové geny živých organismů kódují proteiny, jejichž hlavním úkolem je zabránit virové infekci. Na různých úrovních tak blokují množení viru.

CELÁ ZPRÁVA (Textový dokument)

(tz-avčr)


 

Memorandum o spolupráci uzavřely Lesy ČR s Ředitelstvím silnic a dálnic

Hradec Králové, 21. prosince 2023 – Memorandum o postupu majetkoprávního vypořádání podepsali 21. prosince v Hradci Králové generální ředitel Lesů ČR Dalibor Šafařík a generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl.

Memorandum stanovuje pravidla spolupráce a definuje procesní postupy při uzavírání smluv.

„Ujasnili jsme si smluvní podmínky vzájemných převodů pozemků i majetkoprávního vypořádání dokončených dopravních staveb i užívání pozemků, na kterých se silnice nebo dálnice připravují. Věřím, že to přispěje k urychlení staveb klíčové dopravní infrastruktury,“ řekl Dalibor Šafařík.

„Pro Ředitelství silnic a dálnic je spolupráce při přípravě silniční, a hlavně dálniční výstavby se státními institucemi zásadní. Mám velkou radost, že spolupráce s Lesy ČR je dlouhodobě na velmi kvalitní úrovni ve všech oblastech, například i při údržbě dopravní infrastruktury a jejích ochranných pásem včetně dendrologické péče o porosty podél dálnic a silnic, konzultací v oblasti životního prostředí nebo likvidace následků větrných polomů. Uzavřené memorandum jednoznačně definuje postupy při majetkoprávním vypořádání mezi oběma organizacemi a mimo jiné přispěje k dalšímu zefektivnění přípravy staveb dopravní infrastruktury,“ dodal Radek Mátl.

(tz-lčr)


 

Oficiální e-shop s českými dálničními známkami spustil novou informační stránku ke změnám v roce 2024

21. prosince 2023 – Jediný oficiální e-shop s českými dálničními známkami edalnice.cz spustil novou stránku, která přehledně informuje o plánovaných změnách pro rok 2024. Na hlavní stránce ji naleznete pod tlačítkem Plánované novinky 2024.

CELÁ ZPRÁVA (Textový dokument)

(tz-cendis)


 

ČOI kontrolovala bazary a zastavárny. Ve více než polovině zjistila porušení právních předpisů

(Praha, 20. prosinec 2023) Cílem kontrolní akce České obchodní inspekce, kterou v období od 28. dubna do 31. října 2023 provedla ve 128 bazarech a zastavárnách, bylo prověřit dodržování povinností vyplývajících provozovatelům ze zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, zákona č. 247/2006 Sb., o omezení provozu zastaváren a některých jiných provozoven v noční době, zákona č. 634/1992Sb., o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů. Jejich porušení bylo zjištěno v 69 případech (53,91 %).

„Výsledky kontrol v provozovnách bazarů a zastaváren zcela potvrdily opodstatněnost kontrolní akce. Porušení právních předpisů zjistili inspektoři ve více než polovině kontrolovaných provozoven. Jednalo se především o porušení zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, kdy prodávající neprovedli identifikaci klienta. V dalších případech prodávající nesplnili povinnosti vyplývající ze zákona o ochraně spotřebitele, kdy spotřebitele předem zřetelně neupozornili na prodej výrobků použitých či upravovaných nebo s vadou nebo tuto informaci nevyznačili na dokladu o zakoupení výrobku či prodávající nesplnili povinnost řádně seznámit spotřebitele s cenou nabízených výrobků. Byla zjištěna i další porušení právních předpisů. Vzhledem k vysokému počtu závad jsme kontroly bazarů a zastaváren zařadili do plánu kontrol ČOI i pro příští období,“ uvedl ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek.

Zjištěné nedostatky

• Ve 39 kontrolních případech prodávající neprovedli identifikaci klienta. Došlo tak k porušení ustanovení § 7 zákona 253/2008, o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorizmu

Porušení některého z ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, bylo prokázáno v 83 případech, nejčastěji:

  • · V 19 případech nevyznačili prodávající na dokladu o zakoupení výrobku informaci o tom, že se jedná o výrobek použitý nebo výrobek s vadou (§ 16 odst.3)
  • · V 18 případech bylo zjištěno porušení povinnosti prodávajícího řádně seznámit spotřebitele s cenou nabízených výrobků a poskytovaných služeb (§ 12)
  • · V 16 případech prodávající řádně neinformovali spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění spolu s údaji o tom, de lze reklamaci uplatnit (§ 13 odst. 1)
  • · V 9 případech prodávající spotřebitele předem zřetelně neupozornili na prodej výrobků použitých či upravovaných nebo s vadou (§ 10 odst. 4)
  • · V 8 případech prodávající nevydali doklad o zakoupení nebo doklad neobsahoval zákonem stanovené údaje (§ 16 odst. 1)
  • · V 7 případech neinformoval prodávající spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (§ 14 odst. 1)

V průběhu kontrolní akce nebylo zjištěno porušení zákona č. 247/2006 SB., o omezení provozu zastaváren a některých jiných provozoven v noční době.

Z celkového počtu 128 kontrol realizovali inspektoři ČOI jednu kontrolu ve spolupráci se živnostenským úřadem a jednu ve spolupráci s pracovníky Ministerstva kultury.

Uložené sankce

Na základě zjištěných porušení obecně závazných předpisů v dozorové působnosti České obchodní inspekce nabylo v období od 28. 4. 2023 do 31. 10. 2023 právní moci 61 pokut v celkové výši 242 500 korun.

(tz-čoi)


 

Státní úřad inspekce práce v letošním roce uskutečnil téměř 19 tisíc kontrol a uložil více než 3 tisíce pokut v souhrnné výši přesahující 351 milionů korun

Opava, 20. prosince 2023 – Za prvních jedenáct měsíců letošního roku provedly orgány inspekce práce u zaměstnavatelů celkem 18 952 kontrol. Z tohoto počtu se 7 993 kontrol zaměřilo na dodržování bezpečnosti práce na pracovištích a bezpečný provoz vyhrazených technických zařízení, 3 820 kontrol se věnovalo dodržování pracovních vztahů a podmínek, na odhalování nelegálního zaměstnávání směřovalo 6 229 kontrol a na oblast zaměstnanosti bylo zaměřeno 840 kontrol.

Kromě inspekční činnosti v oblasti bezpečnosti práce a vyhrazených technických zařízení provedly oblastní inspektoráty práce ještě 449 kontrol příčin a okolností pracovních úrazů. Dále oblastní inspektoráty práce vydaly 1 785 vyjádření k projektovým dokumentacím staveb, určených pro užívání ve veřejném zájmu nebo jako pracoviště fyzických osob, účastnily se v 981 případech kolaudačních řízení staveb a 274 případech provedly dílčí prověrky Bezpečných podniků.

Celkem bylo u zaměstnavatelů při kontrolách zjištěno 31 778 nedostatků, přičemž 19 309 z nich bylo zjištěno v oblasti bezpečnosti práce a vyhrazených technických zařízení, 6 480 při kontrolách v oblasti pracovních vztahů a podmínek, 4 243 nedostatků spadalo do oblasti nelegálního zaměstnávání a pod zákon o zaměstnanosti 1 746. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2022 došlo k nárůstu zjištěných porušení právních předpisů v oblasti bezpečnosti práce, v oblasti pracovních vztahů a podmínek, i v počtu zjištění nelegálně pracujících osob a odhalených zastřených agentur práce.

Při kontrolách zaměřených na nelegální zaměstnávání odhalily oblastní inspektoráty práce za prvních jedenáct měsíců letošního roku 2 615 nelegálně zaměstnaných osob. Jednalo se o 492 občanů České republiky, 2 082 cizinců a 41 občanů členských států EU (mimo ČR). Nejčastěji bylo nelegální zaměstnávání osob odhaleno Oblastním inspektorátem práce pro Moravskoslezský kraj a Olomoucký kraj (celkem 677 osob).

Všemi oblastními inspektoráty práce bylo provedeno celkem 404 kontrol přímo zaměřených na zastřené zprostředkování zaměstnání. Nedostatky byly zjištěny při 339 kontrolách, které konstatovaly 1 240 porušení pracovněprávních předpisů v této oblasti. Celkem bylo odhaleno 290 subjektů, které zastřeně zprostředkovávaly zaměstnání. Kontrolami bylo současně odhaleno 172 subjektů, které výkon zastřeného zprostředkování zaměstnání umožnily.

Oblastní inspektoráty práce i v letošním roce dohlížely na pracovní podmínky držitelů dočasné ochrany z Ukrajiny, přičemž provedly 453 takto zaměřených kontrol, při kterých zkontrolovaly pracovní podmínky celkem 2 865 držitelů dočasné ochrany z Ukrajiny.

V průběhu letošního roku přijaly orgány inspekce práce celkem 5 592 podnětů ke kontrole. Z tohoto počtu 3 064 podnětů upozorňovalo na možné porušování právních předpisů v oblasti pracovních vztahů a podmínek (nejčastěji se jednalo o odměňování zaměstnanců a oblast pracovního poměru a dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr), v 1 584 případech upozorňovali podatelé na nelegální práci a na jiná možná porušení právních předpisů v oblasti zaměstnanosti, a 680 podnětů ke kontrole směřovalo do oblasti bezpečnosti práce.

Za období od 1. ledna do 30 listopadu 2023 oblastní inspektoráty práce uložily zaměstnavatelům za porušení právních předpisů spadajících do kontrolní působnosti Státního úřadu inspekce práce celkem 3 237 pokut v souhrnné výši 351 431 500 K

(tz-súip)


 

ČSÚ zveřejnil nové vydání krajských statistických ročenek

Krajské správy Českého statistického úřadu vydaly již po třiadvacáté v řadě své krajské statistické ročenky. Publikace přináší statistický pohled na kraje od jejich ustavení v roce 2000, soustřeďují se ale především na období let 2020–2022. Uživatelé v nich naleznou nejen krajské údaje, ale také data za dílčí nižší územní celky.

Další podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/csu-zverejnil-nove-vydani-krajskych-statistickych-rocenek

(tz-čsú)


 

Lesnický tendr 2024+ skončil, práce mohou v lednu začít

Hradec Králové, 20. prosince 2023 – Tendr Lesů ČR spojený s prováděním lesnických prací a prodejem dřeva v letech 2024 až 2028 úspěšně skončil. Podepsáno je 59 smluv, práce mohou začít.

Tradičně se soutěžilo o práce a služby prováděné v následujících pěti letech na pětině území spravovaného Lesy ČR. Konkrétně šlo o těžbu 5,1 milionu metrů krychlových na 278 tisících hektarech lesa, obnovu osmi a půl tisíc hektarů lesa a prodej dříví za 5,2 miliardy korun.

Komise hodnotila 579 nabídek předložených 56 firmami ve třech kategoriích – provádění lesnických prací bez prodeje dříví, s prodejem dříví nebo výhradně pěstebních prací. „Vypsali jsme více menších zakázek a podle počtu nabídek využily příležitost i menší lesnické firmy. To jsme zamýšleli,“ uvedl generální ředitel Lesů ČR Dalibor Šafařík

Soutěžilo se o 60 smluvních územních jednotek, podepsáno je 59 pětiletých, dvouletých a ročních smluv. „Nabídky jsme vyhodnotili během dvou měsíců a máme podepsané smlouvy, poslední dvě včera. Tendr byl tedy úspěšný,“ dodal Šafařík.

Zbývající jednu smlouvu na luhačovické územní jednotce odmítla firma, která předložila vítěznou nabídku, uzavřít. „Zakázku tedy vypíšeme znovu,“ vysvětlil postup Radovan Srba, obchodní ředitel Lesů České republiky.

(tz-lčr)


 

Dotaci Oprav dům po babičce na komplexní renovaci rodinného domu doplní výhodný úvěr od bank a stavebních spořitelen

Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci se Státním fondem životního prostředí ČR nabídne v příštím roce k dotaci z programu Oprav dům po babičce (https://novazelenausporam.cz/predstaveni-oprav-dum/) výhodný úvěr na spolufinancování komplexního zateplení a dalších úsporných opatření. Úvěr žadatelům zprostředkují finanční instituce s licencí ČNB – tj. stavební spořitelny a banky. Díky jedinečné spolupráci státu a služeb finančních institucí se tak energeticky úsporné bydlení stane dostupnějším pro více domácností.  
MŽP se spuštění zvýhodněných úvěrů od příštího roku podařilo dojednat s Asociací českých stavebních spořitelen a Českou bankovní asociací.

 „Úvěry budou pro domácnosti dostupnější než běžně nabízené komerční produkty. Úročeny budou maximálně polovinou úrokové sazby stanovené ČNB platné v aktuálním období pro úvěry na bydlení. V současném období se bude pohybovat okolo 3,5 %,“ uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Druhým významným parametrem zvýhodněného úvěru je možnost až dvacetiletého splácení, což se spolu s garantovaným nízkým úrokem projeví zejména v nízkých měsíčních splátkách. Kombinace zálohové dotace a výhodného úvěru pomůže zejména rodinám, které nemají dostatek finančních prostředků na předfinancování projektu.

„Program Oprav dům po babičce jsme připravili jako jeden z nástrojů, jak lidem dlouhodobě pomoci snížit náklady na energie. Cílem jsou energetické úspory nejen v jednotlivých domácnostech, ale i v celkové spotřebě celého Česka. Zrychlíme tím tempo renovací v soukromém sektoru a pomůžeme domácnostem, které nemají dostatek financí na uskutečnění nákladné rekonstrukce. Proto už od září poskytujeme zálohové dotace na důkladné zateplení i na obnovitelné zdroje. Úvěry, které spustíme v únoru, pomohou dalším rodinám spolufinancovat modernizaci jejich bydlení,“ říká ministr Petr Hladík s tím, že dotační program je určen hlavně pro mladé rodiny. „Bydlení je pro mladé páry, které zakládají rodinu, velkým problémem, ceny nájmů stále rostou a pořídit si nový dům nebo byt není jednoduché. My nabízíme řešení, a to je rekonstrukce starších domů, kterou si nyní díky zvýhodněnému úvěru může dovolit i mladá rodina bez předem našetřených milionů na účtu. Podle statistických dat je v Česku zhruba každý šestý dům neobydlený. Přitom po důkladné rekonstrukci by tyto domy mohly i nadále sloužit k bydlení. Je škoda zabírat úrodnou půdu, když tu máme kvalitní zasíťované pozemky se staršími budovami, které lze opravit, případně zbourat a na jejich místě postavit nová moderní stavení,“ připomněl ministr Hladík.

Nová role bank a stavebních spořitelen

Stavební spořitelny, které se zapojí do spolupráce, se budou podílet na energetické transformaci českých domácností nejen poskytováním výhodných úvěrů žadatelům, kteří již čerpají dotaci Oprav dům po babičce. Jejich činnost se na začátku roku rozšíří i o dotační poradenství ke všem dotačním titulům programu Nová zelená úsporám. „Intenzivně pracujeme na tom, abychom našim občanům zvýšili dostupnost financování energeticky úsporného bydlení. Navíc profesionálním poradenstvím i silnou regionální infrastrukturou zjednodušíme přístup k prostředkům z dotačních programů. Věříme, že stavební spořitelny budou hrát nezastupitelnou roli v oblasti energetické transformace Česka a významně tak přispějí ke snížení pravidelných nákladů na energie domácností,“ uvádí Libor Vošický, předseda Asociace českých stavebních spořitelen. Na této spolupráci se již v červnu letošního roku rezort životního prostředí dohodl s vedením Asociace stavebních spořitelen a záměr byl oficiálně stvrzen podepsáním memoranda (https://www.mzp.cz/cz/news_20230628-Moznost-usporit-na-energiich-spojenych-s-bydlenim-se-otevre-vetsimu-okruhu-obyvatel-CR).

Spořitelny a banky, které využijí nabídku spolupráce, začnou od února nabízet úvěr na důkladné zateplení a další úsporná opatření pro žadatele v programu Oprav dům po babičce. Na pobočkách stavebních spořitelen budou mít zájemci možnost využít asistenci při podání žádosti o dotaci i zažádat o výhodné financování, a to vše při jedné návštěvě. Chceme, aby občané ČR získali na jednom místě přístup k dostupným úvěrům, poradenství a dotacím pro investice do energetických úspor.

Výhodný úvěr

„Stejně jako program Oprav dům po babičce budou výhodné úvěry financovány z prostředků Modernizačního fondu, které spravuje Státní fond životního prostředí ČR. To nám umožní garantovat našim žadatelům nízký úrok po celou dobu splatnosti. Aktuální výše úroků u běžných komerčních úvěrů na bydlení se pohybuje kolem 7 %, my nabídneme a garantujeme úrok, který bude zhruba poloviční,“ zdůrazňuje Petr Hladík.

Možnost výhodného úvěru získá příjemce dotace Oprav dům po babičce na kompletní zateplení domu a další doplňková úsporná opatření, jako jsou obnovitelné zdroje energie, systémy hospodaření s vodou, zelené střechy nebo dobíjecí stanice pro elektromobily. Úvěr pokryje rozdíl mezi způsobilými výdaji a poskytnutou zálohovou dotací.

Výhodou oproti běžným komerčním úvěrům bude dlouhodobá splatnost až 20 let s garantovaným nízkým úrokem a v neposlední řadě nebude muset žadatel ručit nemovitostí. Podmínkou získání úvěru bude schválení čerpání zálohové dotace v programu Oprav dům po babičce. Prostředky úvěru s garantovaným nízkým úročením bude možné použít pouze na realizaci opatření, které byly podpořeny dotací.

„Rodina, která žije ve starším nezatepleném domě s vysokými provozními náklady, požádá o dotaci Oprav dům po babičce na optimální zateplení a třeba i o výměnu starého kotle, fotovoltaiku, rekuperaci, dešťovku či zelenou střechu. Dotaci, která může přesáhnout i jeden milion korun dostane předem a zbytek si půjčí za výhodných podmínek. Dotace společně s úvěrem poskytne dostatek finančních prostředků na renovaci, v ideálním případě nebude rodina potřebovat žádné vlastní prostředky nebo jen malou část z celkových nákladů. Renovovaný dům bude výrazně úspornější a peníze ušetřené za energie pomohou domácnostem splatit úvěr,“ vysvětluje ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman.

Oprav dům po babičce

Dotační titul Oprav dům po babičce podporuje komplexní zateplení rodinných domů, které je klíčovým opatřením generujícím nejvyšší energetické úspory. Renovaci je pak možné doplnit o fotovoltaiku, výměnu neekologického zdroje vytápění a ohřevu vody, systém hospodaření s vodou, zelenou střechu či dobíjecí stanici pro elektromobil. Na komplexní zateplení je poskytována dotace až jeden milion korun, další peníze je možné čerpat na instalaci obnovitelných zdrojů energie a další úsporná opatření. Finanční prostředky jsou vypláceny předem a jsou navýšeny o bonusy za nezaopatřené děti, za kombinaci opatření a o bonus pro znevýhodněné regiony. Program provází od jeho spuštění 26. září 2023 velký zájem žadatelů. Za necelé tři měsíce si o dotaci řeklo 576 zájemců.

„Čekali jsme, že zájem o zálohové předfinancování bude velký, přesto nás čísla překvapila. Zatímco v minulé etapě Nové zelené úsporám jsme přijímali v průměru měsíčně 100 žádostí o podporu komplexního zateplení, v programu Oprav dům po babičce je zájem dvojnásobný. Po spuštění výhodných úvěrů očekáváme další nárůst počtu žádostí,“ uzavírá Petr Valdman.

(tz-mžp)


 

Česko v roce 2022 vyprodukovalo 39 mil. tun odpadů

Celková produkce odpadů dosáhla v Česku v roce 2022 hodnoty 39,2 milionu tun, meziročně poklesla o zhruba 0,3 %. Komunálního odpadu bylo vyprodukováno 5,4 milionu tun, tedy o 1,3 % více než v roce předešlém.

Z celkem 5,4 milionu tun komunálního odpadu pocházelo 3,9 milionu tun z obcí, respektive od občanů, kterým sběr odpadu obce zajišťují, a dalších subjektů zapojených do obecního sběru odpadu. V přepočtu na jednoho obyvatele Česka se jednalo o 362 kilogramů „obecního komunálního odpadu“.

Další podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cesko-v-roce-2022-vyprodukovalo-39-mil-tun-odpadu

(tz-čsú)


 

První odhad podnikatelského důchodu ze zemědělské činnosti za rok 2023

Na základě aktuálně dostupných statistických údajů je podnikatelský důchod ze zemědělské činnosti za rok 2023 odhadován ve výši 16 miliard korun. Hodnota produkce z rostlinné výroby bude ve srovnání s výsledky za rok 2022 zhruba o pětinu nižší, u hodnoty živočišné produkce se očekává mírný meziroční růst.

„Na výši podnikatelského důchodu ze zemědělské činnosti za rok 2023 má vliv především postupný pokles realizačních cen, zejména u rostlinných komodit jako je pšenice, ječmen či řepka, kdy ceny se postupně dostávají na úroveň roku 2021. Můžeme pozorovat i pokles cen vybraných vstupů, nicméně tento pokles není tak markantní jako v případě cen realizačních,“ říká Radek Matějka, ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky ČSÚ.

Další podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/prvni-odhad-podnikatelskeho-duchodu-ze-zemedelske-cinnosti-za-rok-2023

(tz-čsú)


 

Kontrola Potravinářské inspekce: 77 % online prodejců tabákových výrobků a nikotinových sáčků neplní své povinnosti

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) v rámci cílené kontrolní akce prověřovala internetové prodejce tabákových výrobků a nikotinových sáčků (bez obsahu tabáku), zda plní všechny zákonem stanovené podmínky při ověřování věku nakupujících. Z celkem 22 kontrolovaných e-shopů inspektoři zjistili nedodržení povinností u 17 z nich – neměli zavedený elektronický systém pro jednoznačné ověřování věku nakupujících a umožnili tak nákup tabákových výrobků a nikotinových sáčků i nezletilým osobám. U části kontrol SZPI spolupracovala i s nezletilými figuranty.

Nejčastěji zjištěným nedostatkem byla naprostá absence jakéhokoli systému pro ověřování věku nakupujících, případně nedostatečná funkčnost zavedeného systému – např. ověření věku pouze ve výdejním místě nebo prostřednictvím doručovatelské služby. Část provozovatelů rovněž nesplnila svou registrační povinnost vůči Ministerstvu zdravotnictví. Všem chybujícím e-shopům inspektoři SZPI uložili, aby nedostatky odstranily, což ověřují opakovanou kontrolou. Zároveň SZPI zahájila s kontrolovanými osobami správní řízení o uložení pokuty.

Podmínky pro prodej tabákových výrobků na dálku (např. prostřednictvím internetu) stanovuje zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek. Zákon jednoznačně stanovuje požadavek na elektronické ověření věku nakupujícího a SZPI považuje za splnění tohoto požadavku následující způsoby:

  • · Instalace služby ověření věku poskytované třetí stranou,
  • · Prostřednictvím bankovní identity,
  • · Strojovým zpracováním dokladů totožnosti
  • · Ověření věku dle průkazu totožnosti při registraci učiněné osobně,
  • · Registrace prostřednictvím redukované kopie průkazu totožnosti (údaje nesloužící identifikaci osoby a věku jsou anonymizovány),
  • · Jiný hodnověrný a jednoznačný způsob (např. listinný dokument ověřený na Czechpoint, je-li z něj patrná identita osoby a její věk atd.).

Ostatní způsoby, např. zaškrtnutí políčka „Je mi 18 let“ apod. nejsou považovány za dostatečné.

SZPI rovněž zdůrazňuje, že ověření věku nakupujících je vyžadováno ve 2 krocích, při nákupu na internetu a při převzetí od zásilkové služby (nebo při osobním převzetí). Vodítko sumarizující povinnosti vyplývající ze zákona č. 65/2017 Sb. pro prodejce tabákových výrobků zveřejnila SZPI na svých webových stránkách.

Vzhledem ke zcela neakceptovatelným výsledkům kontrolní akce bude SZPI v kontrolách segmentu pokračovat.

(tz-szpi)


 

Ceny zemědělských výrobců meziročně klesly již sedmý měsíc

Meziměsíčně ceny zemědělských výrobců klesly o 4,9 % a meziročně o 16,2 %. Ceny průmyslových výrobců se meziměsíčně snížily o 0,4 %, meziročně byly vyšší o 0,8 %. Ceny stavebních prací vzrostly meziměsíčně o 0,1 % a meziročně o 3,3 %. Ceny tržních služeb pro podniky se meziměsíčně snížily o 0,2 % a meziročně byly vyšší o 5,0 %. 

„Ceny v zemědělství v meziročním srovnání klesly již sedmý měsíc v řadě, a to o více než 16 %. Naopak ceny průmyslových výrobců zrychlily svůj růst a meziročně rostly téměř o 1 %. Ceny stavebních prací se meziročně dle odhadů zvýšily o 3,3 % a ceny tržních služeb pro podniky o 5 %,“ upozorňuje Jiří Šulc, vedoucí oddělení statistiky cen zemědělství, stavebnictví a služeb ČSÚ.

Další podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/indexy-cen-vyrobcu-listopad-2023

(tz-čsú)


 

Poptávka domácností na oživení zatím čeká

Česká ekonomika ve 3. čtvrtletí mezičtvrtletně i meziročně klesla. Propad byl ovlivněn především nižší tvorbou zásob, nižší byla také spotřeba domácností. Pokračovalo zvolňování cenového růstu.  

„Česká ekonomika ve 3. kvartálu klesla. Ve směru poklesu dál působilo hlavně postupné rozpouštění zásob z minulých let. Nižší byla i spotřeba domácností. Zahraniční poptávka mezičtvrtletně oslabila a slabší byla také investiční aktivita. Mezičtvrtletně rostla jen vládní spotřeba,“ říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.

Další podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/poptavka-domacnosti-na-oziveni-zatim-ceka

(tz-čsú)


 

 


 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře