AKTUALITY: Česká obchodní inspekce vyhodnotila výsledky kontrol spotřebitelských recenzí

(Praha, 3. prosinec 2025) Česká obchodní inspekce v období od konce dubna do konce září letošního roku uskutečnila 49 cílených kontrol internetových obchodů se zaměřením na uvádění spotřebitelských recenzí. Porušení právních předpisů zjistila ve 46 kontrolách z celkového počtu provedených kontrol, z toho 32 případů se týkalo právě spotřebitelských recenzí.
Spotřebitelské recenze představují pro spotřebitele jeden z nejdůvěryhodnějších zdrojů informací při rozhodování o koupi výrobků a služeb. Jejich význam spočívá zejména v tom, že přinášejí autentické zkušenosti koncových uživatelů, které často poskytují cennější vhled než samotný popis produktu od výrobce či prodejce. Právě proto je nezbytné, aby zveřejňované recenze byly transparentní, pravdivé a nijak nemanipulované.
Kontrolní akce byla zaměřena na dodržování povinností, vyplývajících ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele (dále jen „zákon“) při nabídce a prodeji výrobků a služeb prostřednictvím internetových obchodů, a to konkrétně na ustanovení § 5a odst. 5 týkající se spotřebitelských recenzí, a ustanovení § 4 odst. 3, pokud jde o nekalé obchodní praktiky dle přílohy č. 1 písm. y) a z) zákona. Ke kontrolám byly vybrány především internetové obchody, kde vzniklo podezření, že uvedenou povinnost neplní.
V případě, kdy prodávající zveřejňuje spotřebitelské recenze na svých internetových stránkách, je důležité, aby uveřejnil informace o tom, zda a jak recenze ověřuje a jaká přijímá opatření k zajištění, aby zveřejněná spotřebitelská recenze skutečně pocházela od spotřebitele, který si výrobek nebo službu zakoupil nebo použil.
V rámci kontrolní akce se proto inspektoři ČOI zaměřili nejen na to, jak prodávající uvádí informaci o tom, zda a jak ověřuje spotřebitelské recenze, ale také na jejich zkreslování. Provedenými kontrolami inspektoři zjistili, že ve 29 případech prodávající poskytli přístup k hodnocení výrobku nebo služeb, ale neuvedli podstatnou informaci o tom, zda a jak recenze ověřují a jaká přijali opatření k zajištění, aby zveřejněné spotřebitelské recenze skutečně pocházely od spotřebitelů, kteří si výrobek nebo službu zakoupili nebo použili. Ve 3 případech prodávající uvedl, že jím zveřejněné recenze ověřuje, aniž by uvedl informaci o tom, jakým způsobem tyto recenze ověřuje.
Inspektoři rovněž prověřovali, zda nedochází ke zkreslování uveřejněných spotřebitelských recenzí monitorováním vlastních zadaných recenzí. Provedenými kontrolami bylo zjištěno, že v 1 případě nebyla tato recenze zveřejněna, což je oproti sedmi případům v roce 2024 významný pokles. Přesto v uvedeném případě došlo ke zkreslení spotřebitelských recenzí, což mohlo mít vliv na rozhodnutí spotřebitelů ohledně koupě, a to zejména z důvodu, že jim byly předkládány pouze pozitivní recenze a rozhodovali se tak na základě neúplných informací o produktu. Dále bylo v 1 případě zjištěno, že byla zveřejněna spotřebitelská recenze u výrobku, který si spotřebitel nezakoupil, ačkoliv na stránkách byla uvedena informace, že všechny recenze pocházejí od spotřebitelů, kteří si výrobky zakoupili.
V období od 28. 4. 2025 do 30. 9. 2025 bylo v rámci kontrolní akce provedeno celkem 49 kontrol, přičemž porušení právních předpisů bylo zjištěno v 46 kontrolách (93,88 %).
V rámci kontrolní akce bylo zjištěno celkem 174 případů porušení právních předpisů. V 57 případech bylo zjištěno používání nekalých obchodních praktik, které mohou narušit ekonomické chování spotřebitele a mohou vést k tomu, že spotřebitel učiní rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil, a z toho 32 případů se týkalo spotřebitelských recenzí podle ustanovení § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 5, kdy prodávající neuvedl informaci o tom, zda a jak zajišťuje, aby jím zveřejněné spotřebitelské recenze pocházely od spotřebitelů, kteří si výrobek nebo službu pořídili.
Na základě zjištěných porušení právních předpisů v dozorové působnosti ČOI nabylo v souvislosti s touto kontrolní akcí v období od 28. 4. 2025 do 30. 9. 2025 právní moci celkem 16 pokut v celkové hodnotě 100 500 Kč. Za porušení ustanovení § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 5 zákona o ochraně spotřebitele bylo v daném období uloženo 9 pokut v celkové výši 88 000 Kč.
Výsledky letošní kontrolní akce ukazují, že ačkoliv došlo k určitému zlepšení v oblasti informování o ověřování recenzí a jejich zveřejňování, stále se objevují případy, kdy podnikatelé nedodržují zákonné povinnosti, zejména povinnost prodávajících uvádět společně s uveřejněnými recenzemi také informaci o tom, zdali recenze ověřují a pokud tak činí, pak také informaci o tom, jakým způsobem tak činí.
Z těchto důvodů bude ČOI i v následujícím období této problematice věnovat zvýšenou pozornost. Cílem je přispět k ochraně spotřebitele, podpořit férové podnikatelské prostředí a zajistit, aby spotřebitelské recenze plnily svou roli jako důvěryhodný nástroj pro informované rozhodování.
(tz-čoi)
