AKTUALITY: Česká obchodní inspekce ve druhém čtvrtletí letošního roku zjistila další případy...

AKTUALITY: Česká obchodní inspekce ve druhém čtvrtletí letošního roku zjistila další případy diskriminace spotřebitele

 

(Praha, 27. srpen 2025) Česká obchodní inspekce v průběhu druhého čtvrtletí letošního roku kontrolovala, zda nedochází ze strany obchodníků k diskriminaci spotřebitelů. Provedla celkem 22 kontrol. Z tohoto počtu bylo 11 kontrol, tj. 50 %, se zjištěním porušení právních předpisů, z toho ve 2 kontrolách bylo kvalifikováno podezření na některou z forem diskriminačního jednání.

Česká obchodní inspekce v období od 1. dubna do 30. června 2025 realizovala periodickou kontrolní akci zaměřenou na dodržování § 6 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, tedy na prověřování, zda nedochází ze strany prodávajících k diskriminaci spotřebitelů. Součástí kontrol bylo též ověřování plnění dalších povinností prodávajících, vyplývajících z právních předpisů, jejichž dodržování je předmětem dozorové činnosti ČOI. Podezření na porušení ustanovení § 6 zákona č. 634/1992 Sb., které zakazuje prodávajícímu diskriminovat spotřebitele při prodeji výrobků nebo poskytování služeb, (tj. zakazuje méně příznivé zacházení ve srovnatelných situacích s různými osobami na základě jejich rasy, etnického původu, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, věku, zdravotního postižení, víry, náboženského vyznání či světového názoru, jiného důvodu), bylo inspektory kvalifikováno celkem ve 2 kontrolách (9,09 % z celkového počtu provedených kontrol).

Jednalo se o následující případy diskriminace:

• spotřebitelce s asistenčním psem byl opakovaně odepřen vstup do provozovny, provedenou kontrolou, za přítomnosti spotřebitelky s asistenčním psem, bylo zjištěno, že kontrolovaná osoba neumožnila spotřebitelce v doprovodu asistenčního psa po vstupu do provozovny provést nákup potravin;

• provozovatel klubu na oficiálním profilu tohoto klubu na sociální síti zveřejnil oznámení o „bezpečnostním opatření“, které vykazovalo znaky diskriminačního jednání tím, že vylučovalo z okruhu návštěvníků klubu osoby s jiným než českým občanstvím. Opatření bylo v příspěvku na Instagramu prezentováno jako snaha zajistit bezpečnost a klid pro návštěvníky, přičemž bylo výslovně uvedeno, že není zaměřeno proti žádné konkrétní národnosti, přesto již samotný fakt selekce zákazníků podle státní příslušnosti může vyvolávat pocit vyloučení u určitých skupin osob a vést k narušení rovného zacházení se spotřebiteli.

Vedle specifického zaměření kontrol na oblast diskriminace bylo součástí kontrolní akce rovněž ověřování plnění dalších ustanovení platných právních předpisů. Pokud jde o povinnosti vyplývající ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, nejčastěji, v 5 případech bylo kvalifikováno porušení ustanovení § 12, neboť prodávající neseznámili spotřebitele s cenami nabízených výrobků nebo poskytovaných služeb v souladu s cenovými předpisy. Dále ve 2 případech byly zjištěny nedostatky v dodržování zásad poctivosti prodeje ve smyslu ustanovení § 3 odst. 1 písm. a), a rovněž ve 2 případech bylo zjištěno užití nekalé obchodní praktiky dle ustanovení § 5a odst. 1, kdy prodávají opomenul poskytnout spotřebiteli podstatné informace.

Na základě zjištěných porušení právních předpisů v dozorové působnosti ČOI, nabylo v období od 1. 4. 2025 do 30. 6. 2025 právní moci 16 pokut v celkové výši 255 000 korun, z čehož 5 pokut v celkové výši 183 000 Kč bylo uloženo v souvislosti s prokázaným diskriminačním jednáním. V některých případech se jedná o souhrnné pokuty.

Česká obchodní inspekce zařazuje kontroly zaměřené na některou z forem diskriminačního jednání vůči spotřebiteli do své pravidelné kontrolní činnosti. Vzhledem k závažnosti dopadu na spotřebitele bude této problematice věnována ze strany ČOI náležitá pozornost i nadále.

(tz-čoi)


 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře