AKTUALITY: Česká obchodní inspekce ve druhém čtvrtletí kontrolovala povinnosti prodávajících při poskytování...

AKTUALITY: Česká obchodní inspekce ve druhém čtvrtletí kontrolovala povinnosti prodávajících při poskytování slev z cen výrobků

 

Česká obchodní inspekce se i ve druhém čtvrtletí tohoto roku zaměřila na plnění povinností vyplývajících prodávajícím ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v souvislosti s poskytováním slev při nabídce a prodeji zboží. V rámci kontrolní akce provedla celkem 221 kontrol, porušení právních předpisů bylo zjištěno v 99 kontrolách, to je 44,80 % z celkového počtu provedených kontrol.

Kontroly v období od 1. dubna do 30. června 2025 byly zaměřeny na prodávající v rámci celé tržní sítě včetně internetových obchodů. Cílem kontrolní akce bylo ověřit, zda prodávající, při poskytování slev z cen výrobků, informují spotřebitele o nejnižší ceně, za kterou výrobek před poskytnutím slevy nabízeli a zda jsou tyto informace poskytovány v souladu s požadavky právních předpisů. V rámci kontrolní akce pak bylo ověřováno i to, zda jsou slevy z cen výrobků správně vypočítány a zda jsou výrobky za takto určené ceny prodávány.

Nejčastějším zjištěním bylo porušení ustanovení § 12a zákona o ochraně spotřebitele spočívající v nesprávném způsobu výpočtu slevy z ceny výrobku, nebo neuvedení nejnižší ceny, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v době 30 dnů před poskytnutí slevy. Tato povinnost vztahující se k oznámení o slevě byla porušena celkem ve 36 případech.

Užití nekalých obchodních praktik bylo zjištěno celkem v 63 případech (§ 4, § 5 a § 5a zákona o ochraně spotřebitele), z toho ve 29 případech se jednalo o nekalou obchodní praktiku, která mohla uvést spotřebitele v omyl ohledně ceny nebo způsobu výpočtu ceny anebo existenci konkrétní cenové výhody a ovlivnit tak tím spotřebitelovo rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil (ustanovení § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 2 písm. d)).

Dalším nejčastějším zjištěním bylo ve 14 případech porušení § 3 odst. 1 písm. c) zákona o ochraně spotřebitele, které ukládá prodávajícím povinnost prodávat výrobky a poskytovat služby za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy a tyto ceny správně účtovat. Ve 13 případech pak bylo zjištěno porušení ustanovení § 12 zákona o ochraně spotřebitele, který se týká povinnosti prodávajícího informovat v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb.

Porušení dalších právních předpisů v dozorové pravomoci ČOI bylo prokázáno ve 72 případech. Jednalo se např. o porušení občanského zákoníku, zákona o kontrole, zákona o cenách, zákona o výrobcích s ukončenou životností apod.

Na základě porušení právních předpisů v dozorové působnosti České obchodní inspekce, zjištěných v souvislosti s kontrolní akcí, nabylo v období od 1. 4. 2025 do 30. 6. 2025 právní moci celkem 112 pokut v celkové hodnotě 5 674 000 Kč.

Slevy jsou dlouhodobě jednou z hlavních oblastí, na které se Česká obchodní inspekce při své kontrolní činnosti zaměřuje. Výsledky kontrol za druhé čtvrtletí potvrzují, že u prodávajících nadále dochází k porušování zákonných povinností. Jedná se zejména o neposkytnutí informace o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy, případně o nesprávnou informaci o této ceně.

Dalším častým jevem, který obchodní řetězce využívají, jsou různě barevně odlišené cenovky s různými texty a srovnáními cen, s cílem přimět spotřebitele k rychlému rozhodnutí ohledně koupě. Cenovky vyvolávají dojem slevy, což ovšem může uvést spotřebitele v omyl ohledně existence konkrétní cenové výhody, která přes atraktivní cenovku není vždy poskytována a jedná se pouze marketingový nástroj.

Inspektoři ČOI posuzovali také v řadě případů způsob, kterým je prezentována cena, za kterou je výrobek skutečně nabízen a různé situace, kdy jsou spotřebiteli předkládána nejasná nebo neurčitá cenová srovnání. Pokud takové informace nedávají spotřebiteli dostatek informací k řádnému rozhodnutí ohledně koupě, jsou kvalifikována jako porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik.

Kontrolám dodržování povinností prodávajících při poskytování slev z cen výrobků bude Česká obchodní inspekce věnovat intenzivní pozornost i v nadcházejícím období.

(tz-čoi)


 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře