Z PRVNÍ RUKY: Každý druhý klient VZP zareagoval na výzvu k dluhu, ušetřil si penále i obíhání úřadů

Upozornění na vznikající dluh obdrželo od srpna do konce roku čtvrt milionu klientů VZP. Více než polovina z nich, tj. 129 tisíc, na výzvu zareagovala a dlužnou částku uhradila. Celkem se tak VZP podařilo v průběhu podzimních a zimních měsíců vybrat téměř miliardu korun. Na počínající dluh VZP klienty (samoplátce i firmy) upozorňuje formou SMS, e-mailem či zprávou v datové schránce.
Osloveni byli zatím klienti, jejichž dluh překročil tisíc korun, v letošním roce bude VZP postupovat stejně také v případě klientů s dluhem od pěti set korun výš. „Jedná se o závazky, které vzniknou často spíše přehlédnutím či opomenutím klienta. Dluhy nejsou starší než šest měsíců a v průměru dosahují několika tisíc korun. Efektivita výběru je zde proto podstatně vyšší než u vymáhání pohledávek obecně,“ vysvětluje ředitel VZP Zdeněk Kabátek.
Měkké vymáhání srpen–prosinec 2024:
- Počet rozeslaných výzev: 243 984 klientů
- Z toho dluh uhradilo: 128 638 klientů, tj. 53 % oslovených
- Celková dlužná částka: 2 134 044 899,- Kč
- Celková uhrazená částka: 947 782 620 Kč, tj. 44 % dlužné částky
Co je to měkké vymáhání a jak probíhá?
Měkké vymáhání je první fáze procesu vymáhání dluhu, kdy se zdravotní pojišťovna snaží informovat dlužníka o existujícím nedoplatku a dát mu prostor dluh dobrovolně uhradit. Tento přístup může být díky krátké časové lhůtě od vzniku dluhu šetrný, nevyužívá tvrdých právních prostředků, jako je exekuce nebo soudní řízení.
Koho se nejčastěji měkké vymáhání týká?
Nejčastěji k dluhu na zdravotním pojištění dochází u osob samostatně výdělečně činných (OSVČ), které neplatí včas nastavené zálohy, nebo u osob, které ztratily zaměstnání a nejsou přihlášeny na úřadu práce.
Co se stane, pokud oznámení o dluhu nebudu řešit?
Pokud dlužník na oznámení nereaguje, obdrží formální výzvu k úhradě dluhu. V další fázi se již k dlužné částce mohou připočítat i další náklady spojené s vymáháním dluhu či penále. Situace může dospět až k soudnímu řízení a následné exekuci.
Jak poznám, že se nejedná o podvodnou zprávu?
Zprávy zasílané VZP jsou výhradně informačního charakteru a nikdy neobsahují žádné výzvy k poskytnutí osobních údajů ani pokyny k platbě. Pouze klienta informují o vzniku a výši dluhu. V případě pochybností je možné si stav svého účtu ověřit prostřednictvím aplikace Moje VZP, případně se o pravosti zprávy přesvědčit na info@vzp.cz (například snímkem obrazovky či přeposláním e-mailu).
(tz-vz)
Informujeme:
Finanční úřady přijaly 1,6 milionu daňových přiznání. Elektronická podání vedou
Česká obchodní inspekce kontrolovala povinnosti prodávajících při poskytování slev z cen výrobků
Česká obchodní inspekce v roce 2024 zjistila devět případů diskriminace spotřebitele
ČOI vloni zajistila 29 991 kusů padělků za více než 97,5 milionu korun
Česká obchodní inspekce kontrolovala internetové obchody. V roce 2024 provedla 1 000 kontrol
Česká obchodní inspekce kontrolovala zákaz prodeje alkoholu a tabáku nezletilým. Nedodržování povinností zjistila v téměř polovině kontrol
VZP opět podpoří Světový den porozumění autismu: budovy se rozsvítí modře
Lesy ČR preventivně uzavřely zámecký park v Židlochovicích a Roštejnskou oboru na Telčsku
Správní poplatky za menší studny a čistírny odpadních vod se sníží na pět tisíc korun
První digitální plné moci u nás: V zastoupení je možné nahlížet na bodové konto, vyzvedávat řidičské průkazy, registrační značky nebo spravovat vozový park
Inspekce práce v loňském roce při kontrolách odhalila téměř 2 tisíce nelegálně pracujících osob
