JIHOČESKÝ KRAJ: Český filharmonický sbor Brno přiveze do Třeboně české i světové...

JIHOČESKÝ KRAJ: Český filharmonický sbor Brno přiveze do Třeboně české i světové hudební poklady

 

Český filharmonický sbor Brno, pod vedením svého zakladatele a renomovaného sbormistra Petra Fialy, vystoupí 20. února 2025 v rámci koncertního cyklu Třeboňských nocturen. V Divadle J. K. Tyla nabídne sbor posluchačům jedinečný zážitek z nejkrásnějších sborových děl, která jsou neodmyslitelnou součástí české i světové hudební kultury.

Komorní sestava Českého filharmonického sboru Brno, za doprovodu klavíristky Miriam Zuziakové a pod taktovkou Joela Hány, představí program, který zahrnuje vrcholná díla Antonína Dvořáka, Bedřicha Smetany a Giuseppa Verdiho. Publikum se může těšit na výběr z Dvořákových Moravských dvojzpěvů pro ženský sbor a klavír, Smetanovu kantátu Česká píseň pro smíšený sbor a klavír, a také na slavné operní sbory, které patří k největším skvostům světového operního repertoáru.

Zazní známé sbory, jako „Proč bychom se netěšili“ z Prodané nevěsty, „Květiny bílé po cestě“ z Rusalky, „Les voici!“ z Carmen, „Va, pensiero“ z Nabucca a mnoho dalších. Tento koncert nabídne nejen české hudební poklady, ale i operní mistrovská díla od Verdiho, která ohromí svou monumentálností.

Český filharmonický sbor Brno, který se na mezinárodní scéně těší výjimečnému uznání, je známý pro svůj kompaktní zvuk, širokou škálu výrazových prostředků a mimořádné hudební cítění. Vystupuje pravidelně na prestižních evropských festivalech a významných koncertech, kde vždy okouzlí publikum svou precizní interpretací a emocemi, které do svých vystoupení vkládá. Sbor založený v roce 1990 sbormistrem Petrem Fialou, který se hudebnímu umění věnuje již téměř šedesát let, patří k nejuznávanějším sborům na světové scéně. Miriam Zuziaková, která je součástí sboru od jeho vzniku, je nejen klavíristkou, ale také uznávanou pedagožkou na Konzervatoři v Brně. Joel Hána, dirigent a druhý sbormistr sboru, vystudoval brněnskou konzervatoř a Janáčkovu akademii múzických umění a je šéfdirigentem Police Symphony Orchestra.

Vstupenky na koncert jsou k dispozici na webových stránkách trebonskanocturna.cz.

Zimní abonentní cyklus Třeboňských nocturen bude uzavřen diskuzním večerem Martiny Kociánové s hercem Jaromírem Hanzlíkem, který se uskuteční 20. března 2025.

 

Rozhovor se sbormistrem Petrem Fialou:

ČFSB vystupuje velmi často na prestižních zahraničních pódiích. Mohl byste porovnat přístup publika ve velkých světových destinacích v konfrontaci s publikem u nás? Zmíním například vaše pravidelná vystoupení s Berlínskou filharmonií… Pro nás, jako pro profesionální pěvecké těleso, není podstatnější to, že se objevujeme ve světových metropolích, na nejprestižnějších koncertních sálech a s nejlepšími světovými orchestry – naši třeboňskou koncertní premiéru jsme například museli přeložit o měsíc dříve z důvodu velkého angažmá právě s Berlínskou filharmonií -, ale rádi a pravidelně jezdíme do menších měst České republiky, abychom posluchačům přinesli kvalitní vokální hudbu, kterou by třeba jinak nemohli slyšet ve svém městě. Každý koncert je stejně důležitý, ať je v Třeboni, v Českých Budějovicích anebo v Berlíně či v Paříži.

Dříve bylo velmi tradiční, že se profesionální sbory rekrutovaly ze sborů amatérských. Je spousta světových velmocí, ve kterých vznikají pěvecké sbory. Dovolím si tvrdit, že Česká republika je jednou z nich. Jak nahlížíte na důležitost vzniku pěveckých sborů a máte nějakou představu o tom, zda je nějak významná tradice pěveckých sborů v Jihočeském kraji? Otázka amatérských sborů je trošku komplikovaná. Do revoluce byly u nás amatérské sbory hodně profilované a na velmi vysoké úrovni, protože jejich motivací bylo především to, že se mohly dostat na západ, do zahraničí, na různé pěvecké soutěže, kde, pokud uspěly, měly možnost opětovného pozvání. Po revoluci se situace trochu proměnila. Tato motivace totiž odpadla. Nicméně stále v České republice působí řada kvalitních amatérských sborů, v Jižních Čechách nevyjímaje, a pochopitelně že je to jakési podhoubí i pro profesionální tělesa u nás. Pokud bych to měl nějak precizovat, tak u nás jsou vlastně dva profesionální koncertní sbory, když pomineme sbory operní, je to Pražský filharmonický sbor a Český filharmonický sbor Brno. Pochopitelně při konkurzech, při doplňování členů profesionálního sboru, přijdou mnohdy i zájemci, kteří nemají zpěv vystudovaný a mají pouze velkou zkušenost z dobrého amatérského sboru. Mohu říci, že jsou mnohdy tito uchazeči na vyšší pěvecké i muzikantské úrovni, než absolventi konzervatoří a vysokých hudebních škol.

Pane sbormistře, představil byste blíže program třeboňského večera? Tento program, který jsme sestavili pro Třeboň, je ještě takový jakýsi odlesk roku České hudby, protože začínáme výběrem moravských dvojzpěvů Antonína Dvořáka a zazpíváme také za doprovodu klavíristky Miriam Zuziakové slavnou Smetanovu kantátu Česká píseň. Dále jsme vybrali slavné operní sbory počínaje Smetanou, Dvořákem a konče Verdim. To jsou takové, řekl bych, sborové hity, které řada posluchačů může znát například z návštěvy operních domů.

 

YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=xPeG_BMJSv8

 

Připravila: Anna MAŠÁTOVÁ, ampromotions.cz

Foto: archiv sboru


 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře