Z PRVNÍ RUKY: Jak chytře na slevy Black Friday

Z PRVNÍ RUKY: Jak chytře na slevy Black Friday

(Praha, 27. listopad 2024) Období Black Friday přináší nejen lákavé slevy, ale i rizika podvodů a zavádějících nabídek. Evropské spotřebitelské centrum Česko připravilo praktické tipy, jak získat skutečné slevy a vyhnout se častým nástrahám při online nákupech.

„Lidé by si měli dát pozor, zda je sleva počítána z nejnižší ceny za posledních 30 dnů a zda produkt jinde nevyjde levněji. Tohle unijní pravidlo neplatí pro nákupy mimo Evropskou unii, a proto se vyplatí pamatovat na možné náklady na dopravu nebo celní poplatky, které mohou zdánlivě levné zboží prodražit,“ říká Ondřej Tichota, ředitel Evropského spotřebitelského centra Česko.

Vhodné je uvědomit si, zda člověk věc vůbec potřebuje, zda se nestává jen obětí nákupní horečky, případně závislým na nakupování. Šikovné je připravit si nákupní seznam věcí, které spotřebitel opravdu potřebuje, a držet se ho, aby člověk nepodlehl všem lákavým slevám a neutratil víc, než chce.

Black Friday jsou také žně pro podvodníky – online světem létají phishingové zprávy e-mailem, zprávy SMS i přes chatovací aplikace. Lidé by v nich neměli klikat na odkazy, které přišly údajně od známých prodejců, bank nebo doručovatelských společností.

„Platí základní poučka. Pokud kdekoli nakupujeme poprvé, ať už v e-shopu nebo na profilu na sociálních sítích, vždy si zkontrolujme, kdo je prodávající, zda informuje o našich právech a dává na sebe důvěryhodný kontakt. A věnujme pozornost recenzím předchozích nakupujících,“ připomíná Ondřej Tichota a dodává: „Pokud nabídka vypadá až příliš výhodně, nemusí být skutečná.“

Během výprodejů na Black Friday platí stejná práva jako při běžných nákupech. V EU mají spotřebitelé právo vrátit zboží zakoupené online do 14 dnů. Ale je vhodné si před nákupem ověřit podmínky vrácení, někdy je potřeba zboží zakoupené na česky psaném webu vrátit do jiné země.

Přestože často upozorňujeme na situace, kdy nemusí jít vše podle plánu, pak většina prodejců je férová,“ uklidňuje ovšem Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra, které pomáhá spotřebitelům řešit přeshraniční spory s prodejci z jiných zemí EU, Norska a Islandu. Spory s českými dopravci pomáhají smírnou cestou řešit subjekty mimosoudního řešení sporů ADR.

Více informací o bezpečném nakupování a právech spotřebitelů je na www.evropskyspotrebitel.cz.

(tz-esc)


 

Informujeme:

Mimořádná kontrolní akce Alkohol, drogy a mládež 2024 opět odhalila prodej alkoholu a tabákových výrobků mladistvým

Sezóna dražeb cenného dříví začala

PŘEČTĚTE SI U NÁS: Deník Metro – 27. listopadu 2024

Chytré domácí spotřebiče používá 15 % domácností

V Jihočeském kraji bylo k 47. týdnu potvrzeno 3 145 případů černého kašle, v minulém týdnu přibylo 22 nových případů

Opravy a údržba silnic I. třídy stály 62,5 mld. Kč. Třetina těchto silnic zůstala v nevyhovujícím a havarijním stavu

Razie s krycím názvem EPL. Zabavené iPhony za 12 milionů a zásadní úspěch v boji proti daňovým únikům

Celková důvěra v ekonomiku se zvýšila

PŘEČTĚTE SI U NÁS: Deník Metro – 25. listopadu 2024


 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře