Z PRVNÍ RUKY: 24. týden 2024. Tiskové zprávy úřadů a firem, výběr z médií, informace z Jihočeského kraje a radnice ve Vimperku i další aktuality týdne

Prázdniny na táborech: Zatím je v kraji nahlášeno více než 160 táborů pro 23 000 dětí, další budou přibývat
ČESKÉ BUDĚJOVICE 14. 6. – Za dva týdny začíná sezona letních dětských rekreací. K dnešnímu dni mají jihočeští hygienici prozatím nahlášeno 146 zotavovacích akcí (ZA) a 18 menších táborů do 30 dětí v rámci tzv. jiných podobných akcí (JPA). Vloni se v Jihočeském kraji rekreovalo na 357 táborech celkem 38 400 dětí, což bylo nejvíce za poslední roky.
„K dnešku máme nahlášeno 146 zotavovacích akcí, z toho v jednom případě jde o tábor putovní, a na nich 22 506 dětí. Dále je nahlášeno 21 jiných podobných akcí, tedy táborů do třiceti dětí, kde se má rekreovat 516 dětí. I tady půjde v jednom případě o tábor putovní. Celkem tak k dnešku registrujeme 164 táborů a na 23 tisíc rekreovaných dětí, ale tato data se budou v dalších dnech a ještě i v průběhu prázdnin samozřejmě měnit. Vloni jsme v kraji evidovali celkem 357 táborů a 38 400 rekreovaných dětí, to bylo přibližně o 1 500 dětí více než v roce 2022. Uskutečnili jsme 128 kontrol táborů a stravovacích zařízení a loňskou sezonu hodnotíme jako klidnou. Nemuseli jsme vydat zákaz konání žádné z nahlášených akcí, nezaznamenali jsme závažné nedostatky, které by bylo nutné řešit sankčně, nezaznamenali jsme žádnou epidemii a řešili jsme celkem tři případy onemocnění s hromadným výskytem. Kvůli bouřkám bylo vloni nutné evakuovat dva tábory,“ uvedla ředitelka odboru hygieny dětí a mladistvých KHS Jihočeského kraje MUDr. Marie Nosková.
Z jihočeských okresů se tradičně největší počet táborů koná na Jindřichohradecku a na Písecku, nejméně na Prachaticku. I letos se hygienici zaměří též na stravování dětí včetně hodnocení jídelníčků a edukace pracovníků ve stravovacích provozech táborů mj. v souvislosti se solením pokrmů.
(tz-khs)
Výsledky voleb do Evropského parlamentu na Statistickém geoportálu
Český statistický úřad na svém geoportálu prezentuje kromě výsledků Sčítání 2021 a demografických statistik i výsledky vybraných druhů voleb. Tím nejnovějším přírůstkem jsou výsledky voleb do Evropského parlamentu 2024.
Tematické mapy Statistického atlasu zobrazují červnové výsledky voleb do Evropského parlamentu od úrovně městských částí a obcí, volební účast nebo podíl platných hlasů pro strany, které překročily 5% hranici a budou mít v Evropském parlamentu svého zástupce. Ve všech mapách je možnost po označení vybrané územní jednotky v mapě zobrazit si tabulku s absolutními počty platných hlasů celkem i pro zvolenou stranu a sloupcový graf s přehledným srovnáním výsledků jednotlivých politických stran pro dané území.
Podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/vysledky-voleb-do-evropskeho-parlamentu-na-statistickem-geoportalu
(tz-čsú)
Kvalita vody se u Lipna nad Vltavou a ve Staňkovském rybníku od minulého týdne nezměnila, pro obě koupací oblasti platí „trojka“
ČESKÉ BUDĚJOVICE 13. 6. – Vyhodnocení mimořádných odběrů vody ve dvou koupacích oblastech jižních Čech, které v minulém týdnu na základě pravidelného odběru vykázaly horší jakost vody, dnes neukázalo žádnou významnou změnu.
V rámci mimořádného odběru byla na začátku týdne odebírána voda ve Staňkovském rybníku, který byl v minulém týdnu hodnocen stupněm tři, a stejně tak byla v minulém týdnu hodnocena i koupací voda u pláže v Lipně nad Vltavou. Podle dnešních výsledků rozborů v obou lokalitách nedošlo ke zlepšení ani zhoršení. Voda u Lipna nad Vltavou je dnes opět hodnocena stupněm 3, představujícím zhoršenou jakost vody s mírně zvýšenou pravděpodobností vzniku zdravotních problémů při vodní rekreaci. U některých vnímavých jedinců by se již mohly vyskytnout zdravotní obtíže, po koupání se doporučuje osprchovat čistou vodou. Dle aktuálního rozboru je překročena limitní hodnota ukazatele sinice a chlorofyl-a a je zde snížená průhlednost. Podobné hodnocení a stejná doporučení pro vodní rekreaci má i Staňkovský rybník – jižní břeh, tedy platí zde stupeň 3, dle aktuálního rozboru je překročena limitní hodnota ukazatele sinice a chlorofyl-a.
Řádné odběry ve všech sledovaných jihočeských koupacích oblastech budou provedeny na začátku příštího týdne.
(tz-khs)
Změny pravidel podmíněnosti pro zemědělské hospodaření: ČR do své legislativy přejímá úpravu přijatou Evropskou unií
Ministerstvo zemědělství upravilo podmínky standardů dobrého zemědělského a environmentálního stavu půdy DZES 5 a DZES 8, tzv. pravidla podmíněnosti. Změny jsou na základě nařízení, které umožnila Evropská unie u DZES 8 i na základě dohody s Ministerstvem životního prostředí a zemědělskými nevládními organizacemi u DZES 5. Pro zemědělce se zmírňují některá pravidla hospodaření. Materiál projednala vláda.
Na základě nově vydaného nařízení Evropského parlamentu se mění zemědělcům tzv. pravidla podmíněnosti. Evropská komise rozhodla, že povinnost vyčleňovat neprodukční plochy v rámci DZES 8A bez jakékoli náhrady nákladů nebo ušlých příjmů znamená pro zemědělce velkou finanční zátěž. Neprodukční plochy na orné půdě jsou totiž už vyčleňovány, pokud chtějí zemědělci čerpat tzv. ekoplatbu. Toto řešení umožňuje větší flexibilitu a především kompenzuje alespoň část vzniklých nákladů a ušlých příjmů spojených s neprodukčními plochami. Proto se DZES 8A ruší, což zjednoduší hospodaření většině zemědělců a ušetří jim administrativu. Na ploše, která by měla být vyčleněna pro neprodukční plochy, budou zemědělci moci podle své volby nadále pěstovat plodiny.
Aby čeští zemědělci nebyli znevýhodněni vůči zemědělcům z ostatních zemí EU, umožnila ČR tyto změny také.
Na červenec 2025 se odkládá termín spuštění nových podmínek pro hospodaření na erozně ohrožené půdě DZES 5. Snahou je poskytnout zemědělcům dostatečný čas na přípravu, zejména na uzpůsobení osevních plánů.
„Neznamená to však, že odkladem rezignujeme na protierozní ochranu. Naopak, snažíme se vhodně nakombinovat jednotlivé environmentální požadavky Společné zemědělské politiky, aby měly co největší efekt na ochranu půdy a zemědělské krajiny,“ řekl ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL).
Stále tak platí dosavadní pravidla pro hospodaření na erozně ohrožených půdách podle DZES 5, která se vztahují na čtvrtinu výměry orné půdy v České republice, což je v porovnání s řadou členských zemí EU více než dvojnásobný rozsah. Nadále platí i další související podmínky, které doplňují postupy protierozní ochrany. Například pole s monokulturou nesmí být větší než 30 hektarů a 10 ha na plochách silně erozně ohrožených a podmínka zajištění pokryvu pozemku po sklizni, jako ochrana proti erozi.
Odložená pravidla DZES 5 platná od července 2025 pak budou znamenat rozšíření a přesnější roztřídění erozně ohrožené půdy v ČR. Vedle silně erozně ohrožených ploch a erozí neohrožených ploch byly nově vymezeny dvě odlišné kategorie mírně erozně ohrožených ploch. Zemědělci na nich budou muset volit šetrnější metody hospodaření, aby ochránili pole a zároveň zachovali zemědělskou produkci. Zatímco dosud se pravidla DZES 5 týkají 25 % orné půdy v ČR, nově to bude 65 %. Je proto potřeba poskytnout zemědělcům čas na přípravu na takto složité a rozsáhlé změny.
Pro zbytek tohoto období Společné zemědělské politiky se budou v ČR nadále upravovat podmínky tak, aby byly shodné s ostatními zeměmi EU.
DZES – cílem podmínek standardů dobrého zemědělského a environmentálního stavu půdy je přispět ke zmírňování změny klimatu a přizpůsobování se této změně, k ochraně vody, půdy a biologické rozmanitosti ve vztahu k zemědělskému hospodaření.
DZES 5 se týká obhospodařování půdy způsobem, který snižuje riziko degradace půdy a eroze.
DZES 8 se týká minimálního podílu výměry zemědělské plochy vyhrazeného pro neprodukční plochy a zachování krajinných prvků.
Neprodukční plochy jsou zemědělská půda určená ke zlepšení biologické rozmanitosti. Je na nich zakázáno používat hnojiva a přípravky na ochranu rostlin, většinou se na nich nepěstují produkční plodiny. V ČR jsou to krajinné prvky, zelené a nektarodárné úhory, různé ochranné pásy (např. podél vod, kolem krajinných prvků, souvratě, ochranný pás v agrolesnictví), plochy s meziplodinami a dusík vázajícími plodinami a plochy s biopásy, meziplodinami, plochy s ochranou čejky chocholaté a druhově bohatým pokrytím orné půdy.
(tz-mze)
Novela nitrátové směrnice sníží znečištění vod ze zemědělských zdrojů a zjednoduší administrativu zemědělcům. Materiál projednala vláda
Ministerstvo zemědělství (MZe) aktualizovalo nařízení vlády o provádění nitrátové směrnice chránící vody před znečištěním dusičnany ze zemědělství a také předchází tomuto znečištění. Rozšířilo území, na kterém budou zemědělci hospodařit v režimu, který vody více ochrání. Pro zemědělce se zjednoduší výpočet bilance dusíku. Nitrátová směrnice se povinně ve všech zemích EU aktualizuje jednou za čtyři roky, aby reagovala na současnou situaci.
„O úpravě nitrátové směrnice jsme diskutovali se zástupci zemědělců i odborníků. Uspořádali jsme také semináře, na kterých jsme předem zemědělce informovali o novinkách, které implementace směrnice zavede. Změny začnou platit od července letošního roku. Naším cílem je zlepšení stavu vod,“ řekl ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL).
Přibližně polovina zemědělské půdy v ČR je zahrnuta do tzv. zranitelných oblastí, tedy území, která jsou odvodňována do vod znečištěných dusičnany ze zemědělství. Cílem nitrátové směrnice je toto znečištění snížit. Nyní se na základě aktuálního stavu zranitelná území rozšíří o 12 nových oblastí (tj. 40 katastrálních území). Členské státy také musí zpracovat a zavádět v těchto oblastech opatření pro zemědělce, která povedou k naplnění cílů nitrátové směrnice a ke snížení znečištění.
K hlavním změnám patří i snížení limitů dusíku v hnojivech používaných ve zranitelných oblastech na polích s pšenicí, kukuřicí, sadbovými brambory a cukrovou řepou. Na postupující klimatickou změnu a nárůst podzimních teplot reaguje další úprava: začátek zákazu použití hnojiv s rychle uvolnitelným dusíkem se posouvá z poloviny listopadu na jeho konec. Zemědělci budou moci také vyvážet chlévskou mrvu při nižší spotřebě steliva ze stáje přímo na zemědělskou půdu, už ji nebude nutné po dobu 6 měsíců skladovat.
Nově zavedený zákaz pěstování širokořádkových plodin (např. kukuřice, cukrová řepa) ve vzdálenosti menší než 25 metrů od ochranného pásma vodních zdrojů I. stupně zabrání půdní erozi a znečištění vod.
Administrativa se pro zemědělce zjednoduší při výpočtu bilance dusíku, nyní ji bude nutné vést pouze pro podniky s více než 30 hektary orné půdy. Naopak už nebude povinné evidovat výnosy na trvalých travních porostech.
Náklady na opatření související s novelou nařízení vlády implementující nitrátovou směrnici odhaduje MZe na 1,1 miliardy korun. S výdaji pomůžou zemědělcům dotace Společné zemědělské politiky (SZP), za které si mohou například postavit sklady pro statková hnojiva nebo jímky. V květnu 2024 mohli zemědělci ve 3. kole Strategického plánu SZP požádat na tyto investice o dotaci ve výši 60 % výdajů. Žádostem, které se týkaly nitrátové směrnice, přidělilo MZe preferenční body. Na jímky, hnojiště a jejich zastřešení (ve všech oblastech ČR, nejen v nitrátově zranitelných) byl celkový požadavek na dotaci téměř 900 milionů korun. Podporu dostanou všichni žadatelé, kteří splní podmínky.
Další možností požádat si o příspěvek bude podzimní kolo příjmu žádostí v intervenci Investice do zemědělských podniků, kde jsou na všechny zemědělské investice připraveny zhruba 3 miliardy korun.
Novelu zpracovalo MZe ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí, materiál bude znovu aktualizovat nejpozději v roce 2028.
(tz-mze)
Novela mysliveckého zákona je připravena. Ministerstvo zemědělství tak pomůže snížit škody na nově vysazovaných stromcích a na plodinách
Ministerstvo zemědělství (MZe) dokončilo novelu mysliveckého zákona, která napomůže redukovat vysoké stavy spárkaté zvěře, a tím i škody na zemědělských pozemcích, plodinách a na lesích. Novela také zjednodušuje administrativu, posiluje práva vlastníků honebních pozemků, zavádí digitalizaci myslivosti a omezuje papírování. Materiál projednala vláda.
Hlavním cílem zákona je řešení největšího problému současné myslivosti, kterým jsou vysoké stavy spárkaté zvěře a jí působené škody na zemědělských pozemcích a plodinách a na lesích. Podle údajů z Národní inventarizace lesů zvěř poškodí zhruba 32 % stromků do výšky 1,3 metru. Celkově na 2,5 miliardy korun ročně se odhaduje částka za škody v lesích a náklady na preventivní opatření proti nim.
„Novela zákona mění myslivecké plánování tak, že se povinný minimální lov spárkaté býložravé zvěře bude odvozovat od poškození lesa v honitbě bez ohledu na její velikost, držbu a užívání. Minimální výše lovu bude stanovena každoročně a zvlášť pro každou honitbu,“ řekl ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL).
Skutečný rozsah poškození lesa zvěří v honitbách bude průběžně zjišťovat Ústav pro hospodářskou úpravu lesů. Každý rok ho zveřejní v Informačním systému evidence myslivosti (ISEM). Myslivci či myslivecká sdružení budou povinni splnit minimální výši lovu určenou podle stupně poškození lesa. Nebude-li minimální lov splněn, orgán státní správy myslivosti (obec s rozšířenou působností) uloží uživateli honitby (myslivcům) sankci od 50 do 200 tisíc korun za první rok, v dalším roce se pokuta zvyšuje. Kontrolu lovu usnadní plánovaná digitální evidence ulovené a nalezené uhynulé zvěře v ISEM, která bude podle předpokladu spuštěna za 2 roky.
„Ulovenou zvěř označí myslivec plombou a do evidenčního systému ISEM nahraje fotografii uloveného kusu. Podle toho obce s rozšířenou působností snadno ověří, zda myslivci skutečně plní plán lovu. Zavádíme tak do myslivosti digitalizaci a omezujeme papírování pro myslivce i pro obce,“ uvedl ministr Výborný.
ISEM bude obsahovat také veškeré evidence myslivosti, například evidence plomb na označování ulovené zvěře, loveckých lístků nebo plány mysliveckého hospodaření. Nebude už nutné vyplňovat papírové výkazy nebo hlášení o plnění plánu lovu a rovněž bude redukováno množství sledovaných údajů. Myslivci už nebudou například muset vést evidenci psů, krmelců a posedů. Evidenci ulovené zvěře, informace o honitbě, počty myslivců atd. bude možné získat přímo z ISEM. Současně zde bude veden rejstřík honebních společenstev. To umožní veřejnosti dálkový přístup do rejstříku jako je tomu například u obchodního rejstříku. Digitalizovány budou také údaje o dosaženém mysliveckém vzdělání a následném vydávání mysliveckých lístků. To vše usnadní administrativu a komunikaci pro myslivce, majitele honebních pozemků, státní správu, veterinární správu i policii.
Novela rovněž naplňuje Programové prohlášení vlády a posiluje práva vlastníků honebních pozemků. Umožňuje například přijímání nových členů do honebního společenstva bez schvalování valnou hromadou, zrušení povinnosti členů ručit celým svým majetkem nebo zavedení povinného schvalování roční účetní závěrky honebního společenstva.
Novela mění minimální výměru honiteb z dosavadních 500 hektarů na 250 hektarů a zavedení nárokové povolenky k lovu pro hospodařící subjekty se souvislými pozemky nad 30 ha. Zmenšení výměry honiteb umožní lepší ovlivňování hospodaření v nich, lov, a tím celkově zlepší ochranu lesa, plodin a pozemků před škodami způsobenými zvěří. Zároveň dojde k povolení některých dosud zakázaných způsobů lovu (například lov v noci) za účelem zvýšení efektivity lovu.
Výdaje na přípravu ISEM, jeho ročního provozu a rozvoje, náklady Národní inventarizace lesů i další administrativní výdaje (poštovné, odborné posudky na škody zvěří aj.) bude hradit Ministerstvo zemědělství bez navýšení příspěvku ze státního rozpočtu.
(tz-mze)

Ze středočeských Brd se putovní Křišťálová popelnice stěhuje do Havlíčkova Brodu
Hradec Králové, 12. června 2024 – V České republice pravidelně třídí odpady celé ¾ obyvatel. V roce 2023 vytřídil každý obyvatel ČR prostřednictvím systému obcí i výkupen v průměru 75,6 kilogramu papíru, skla, plastů, kovů a nápojových kartonů. Nejlépe, vysoko nad celorepublikovým průměrem, třídili lidé v Olomouckém kraji, na Vysočině a v Karlovarském kraji. Jak jsou na tom ale jednotlivá města a obce ČR? Na to odpovídá i tentokrát celorepubliková soutěž obcí ČR v třídění odpadů „O křišťálovou popelnici 2023“. Ty nejlepší obce ocenili zástupci Autorizované obalové společnosti EKO-KOM, a.s., která je vyhlašovatelem soutěže, na slavnostním večeru v Hradci Králové v rámci probíhající konference ODPADY A OBCE 2024.
Soutěž je tradičně určena všem obcím ČR zapojeným v systému EKO-KOM, které úspěšně absolvovaly krajské soutěže obcí. To znamená, že do tohoto celorepublikového klání, postupují ty nejlepší obce z každého kraje. Do užšího výběru 20. ročníku soutěže O křišťálovou popelnici tak postoupilo 66 nejlepších měst a obcí – zástupci byli z každého kraje a seznam doplnilo hlavní město Praha. Jako v minulých letech se i tentokrát soutěžilo ve třech velikostních kategoriích – do 500 obyvatel, od 501 do 5 000 obyvatel a v kategorii nad 5 000 obyvatel. Tři nejlepší z každé kategorie byli oceněni na slavnostním večerním ceremoniálu v Hradci Králové.
Tentokrát se bude nejvíce slavit na Vysočině, která má vítěze hned ve dvou kategoriích. V kategorii nejmenších obcí do 500 obyvatel uspěla obec z Vysočiny Salačova Lhota. Ve střední kategorie, tedy mezi obcemi mezi 501 až 5 000 obyvateli, vystoupaly nejvýš Opatovice nad Labem, zástupce Pardubického kraje. A mezi městy nad 5 000 obyvatel se protřídil na zlatou příčku Havlíčkův Brod. Zástupci vítězných obcí převzali křišťálové popelničky a diplomy. Na Vysočinu, konkrétně do Havlíčkova Brodu, putoval i titul absolutního vítěze a na rok se tam tedy zabydlí velká Křišťálová popelnice.
Co je hodnoceno?
Každý kraj měl několik želízek v ohni. Do celostátního užšího výběru totiž postoupili automaticky vítězové z krajských soutěží, další zástupce z každého kraje nominovali příslušní regionální manažeři EKO-KOMu. V užším výběru pak o těch nejlepších rozhodovala celá řada kritérií a přihlíželo se také na celkové podmínky pro nakládání s odpady v obci. Hodnocení probíhalo na základě údajů poskytovaných obcemi systému EKO-KOM v rámci jejich pravidelného výkaznictví. Hodnotilo se množství vytříděného odpadu na osobu a rok pro každou sbíranou komoditu. Důležitý je také poměr tříděného odpadu a produkce komunálního odpadu či hustota sběrné sítě. Body navíc získaly obce s nízkou produkcí směsného komunálního odpadu, a také obce, které sbírají všechny povinné komodity.
Samotná Křišťálová popelnice v minulosti již byla v Uherském Hradišti, Chocni, Vimperku, Berouně či v Litomyšli. Celý minulý rok strávila ve středočeském Mníšku pod Brdy. Vůbec první zastávkou putovní trofeje byl již v roce 2003 Třinec. Od té doby se konala anketa pravidelně, a to včetně covidových let, kdy proběhlo její předání v komornějším prostředí, které tehdejší situace umožňovala. O tom, kolik míst už tato „blyštivá dáma“ navštívila, vypovídá i skutečnost, že vyrytá jména vítězů jednotlivých ročníků už začínají plnit její třetí stranu.
VÝSLEDKY SOUTĚŽE O KŘIŠŤÁLOVOU POPELNICI 2023
Absolutní vítěz: Havlíčkův Brod
kategorie Obce do 500 obyvatel:
- 1. Salačova Lhota
- 2. Zlatá Olešnice
- 3. Heřmanice u Oder
kategorie Obce 501 –5 000 obyvatel:
- 1. Opatovice nad Labem
- 2. Dubá
- 3. Velká Bystřice
kategorie Obce nad 5 001 obyvatel:
- 1. Havlíčkův Brod
- 2. Hořice
- 3. Uherský Brod
Text a foto: (tz)
Hlavní hygieničkou se stane Barbora Macková
Vláda dnes na návrh ministra zdravotnictví rozhodla, že na pozici hlavní hygieničky nastoupí ředitelka Státního zdravotního ústavu Barbora Macková. Jejím hlavním úkolem je nad rámec standardní agendy hlavní hygieničky i dokončení a realizace návrhu transformace hygienické služby ke stabilnímu a funkčnímu systému ochrany veřejného zdraví, včetně nastavení jasné vzájemné komunikace a jednotného řízení procesů. Nadále také zůstane v pozici ředitelky Státního zdravotního ústavu.
„Na základě doporučení výběrové komise jsem navrhnul na pozici hlavní hygieničky současnou ředitelku Státního zdravotního ústavu Barboru Mackovou. Jedná se o zkušenou odbornici s dlouholetou praxí a jsem přesvědčen, že bude vynikající hlavní hygieničkou. Její pokračující kompetentní vedení Státního zdravotního ústavu je vzhledem k nezbytné úzké spolupráce obou institucí pro výkon funkce hlavní hygieničky velkou výhodou,” řekl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.
„Vážím si důvěry, kterou ve mě ministr zdravotnictví i vláda vložili a děkuji za ni. Co se mého vedení Státního zdravotního ústavu týče, tak dle organizačního řádu Státního zdravotního ústavu odborně řídí činnosti jednotlivých center jejich vedoucí, v řízení provozu instituce mne zastupují náměstkyně pro právo a strategii a ekonomický náměstek. Pro chod ústavu se tak nic nemění. Na Ministerstvu zdravotnictví bude mým zástupcem, stejně jako u předchozí hlavní hygieničky, pan ředitel odboru ochrany veřejného zdraví Matyáš Fošum, který dlouhodobě kvalitně zastává tuto důležitou pozici,“ řekla ředitelka Státního zdravotního ústavu Barbora Macková.
- Barbora Macková vystudovala 3. lékařskou fakultu UK v Praze a v současné chvíli je ředitelkou Státního zdravotního ústavu. Do tohoto ústavu nastoupila v roce 1995 jako klinická mikrobioložka. V rámci praxí prošla všemi odbornými centry Státního zdravotního ústavu, klinickou laboratoří v nemocnici i praxí na krajské hygienické stanici. Od roku 2010 se věnuje oblasti managementu a řízení systémů, a to jako manažerka kvality nebo jako vedoucí odborného centra. V rámci pandemie Covid-19 působila v Integrovaném centrálním řídícím týmu jako koordinátor vyšetřujících laboratoří a je také stálou členkou Centrálního řídícího týmu na Ministerstvu zdravotnictví.
(tz-mz)
Vláda schválila rozšíření seznamu návykových látek. Od července by na něj měly přibýt další psychoaktivní látky
Od července by měly na seznam zakázaných látek přibýt další psychoaktivní substance odvozené od látek HHC a THCP. Jde o reakci na výměnu produktů s HHC, HHC-O a THCP ze strany obchodníků za ještě nebezpečnější látky, která nastala po březnovém nabytí účinnosti novely nařízení vlády o seznamech návykových látek. Shodla se na tom na dnešním jednání vláda.
Zákaz bude nově platit u látek označených jako HHCP, HHCH, HHCB, HHC-C8, THCH, THCB a THC-C8 a estery z nich odvozené. Tím dojde k pokrytí poměrně velkého počtu nových látek s psychoaktivními účinky na lidský organismus.
„U již zařazených látek HHC a THCP došlo v minulosti k rychlému a velkému rozšíření v populaci, což mělo za následek několik případů předávkování těmito látkami u dětí, mladistvých, ale i dospělých jedinců, přičemž několik osob muselo být i hospitalizováno. Ministerstvo zdravotnictví je přesvědčeno, že i nově zařazované látky je potřeba co nejdříve zařadit na seznam návykových látek, tak aby se ve společnosti nerozšířily a neopakovaly se případy předávkování dětí a mladistvých,” řekl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.
Zařazení těchto látek a jejich esterů na seznam psychotropních látek je nutné přinejmenším do chvíle, než bude legislativně vyřešena regulace těchto látek takovým způsobem, aby tyto látky nebyly dostupné pro nedospělou populaci, pro kterou jsou krajně rizikové a mezi kterou se velmi rychle šíří. Od 6. března jsou v České republice zakázané látky HHC, HHC-O a THCP, trestné je jejich držení i prodej.
(tz-mz)
Česká obchodní inspekce uskutečnila v prvním čtvrtletí 223 kontrol internetových obchodů, porušení předpisů zjistila při 175 kontrolách
(Praha, 12. červen 2024) Česká obchodní inspekce v prvním čtvrtletí letošního roku pokračovala v cílených kontrolách internetových obchodů. Celkem realizovala 223 kontrol a při 175 kontrolách zjistila porušení právních předpisů (78,48 %).
Kontrolní akce byla zaměřena na plnění povinností vyplývajících prodávajícímu z právních předpisů při prodeji prostřednictvím prostředků komunikace na dálku, konkrétně prostřednictvím internetu. Kontrolní akce cílila primárně na internetové obchody vykazující neshody s požadavky příslušných právních předpisů. V období od 2. 1. do 31. 3. 2024 bylo provedeno celkem 223 kontrol, při nichž bylo ověřováno dodržování povinností vyplývajících ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a dalších právních předpisů. Porušení právních předpisů bylo zjištěno při 175 kontrolách, tj. 78,48 %.
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele byl ve sledovaném období porušen celkem v 252 případech. Nejčastějším zjištěním bylo porušení ustanovení § 13, a to v 93 případech. Z toho 92 případů se týkalo porušení ustanovení § 13 odst. 1 zákona, který stanoví prodávajícímu povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit.
Dalším nejčastějším zjištěním bylo používání nekalých obchodních praktik, které mohou narušit ekonomické chování spotřebitele a mohou vést k tomu, že spotřebitel učiní rozhodnutí o obchodní transakci, které by jinak neučinil. V největší míře se jednalo o porušení § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2, (50 případů), kdy bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele atp. Dále § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2 (16 případů), kdy bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasně, nejednoznačně či nesrozumitelně. 5 případů se týkalo spotřebitelských recenzí podle ust. § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 5, kdy prodávající nezajistil, aby zveřejněná spotřebitelská recenze pocházela od spotřebitele, který výrobek skutečně použil nebo si jej zakoupil. Třetím nejporušovanějším ustanovením zákona o ochraně spotřebitele byl § 14 (34 případů), kdy prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů (ADR).
Častým zjištěním bylo též porušení ustanovení § 12a (11 případů), kdy prodávající nezahrnul do informace o slevě z ceny výrobku informaci o předchozí nejnižší ceně, za kterou jej nabízel a prodával před poskytnutím slevy, a rovněž porušení ustanovení § 19 odst. 1, 2, 3 (11 případů), který upravuje postup při uplatnění a řešení reklamací, zejména prodávajícímu ukládá povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě.
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, byl ve sledovaném období porušen celkem ve 189 případech. Nejvíce zastoupeným zjištěným porušením bylo ustanovení § 1820, které se obecně týká sdělení před uzavřením smlouvy při využití prostředků komunikace na dálku. Konkrétně celkem ve 45 případech bylo
zjištěno, že spotřebiteli nebyly sděleny podmínky, lhůty a postup pro uplatnění práva na odstoupení od smlouvy, jakož i vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy dle § 1820 odst. 1 písm. i). Ve 43 případech zjištěno neposkytnutí spotřebiteli znění smlouvy a všeobecných podmínek v textové podobě při použití elektronických prostředků při uzavírání smlouvy dle ustanovení § 1827 odst. 2. Třetím nejvíce porušovaným ustanovením občanského zákoníku bylo ustanovení § 1826 odst. 2, kterým se spotřebitel výslovně zavazuje k platbě při objednávce prostředků komunikace na dálku. Je-li objednávka učiněna použitím tlačítka nebo jiného ovládacího prvku musí obsahovat nápis „objednávka zavazující k platbě.“ Toto porušení bylo zjištěno celkem ve 39 případech.
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů v dozorové působnosti České obchodní inspekce nabylo v období od 1. 1. do 31. 3. 2024 právní moci celkem 247 pokut v celkové hodnotě 4 954 500 Kč. Z tohoto počtu se velká většina (196 pokut) týkala porušení zjištěných během kontrol realizovaných v roce 2023.
(tz-čoi)
Hoaxy o potravinách straší spotřebitele nejen v Čechách
Praha 11. června 2024 (PROTEXT) – Klamání spotřebitele vystřídalo jeho strašení s cílem vydělat na reklamě. Na různých pochybných webech, které připomínají standardní zpravodajské portály, se objevují nepravdivé informace a závažná tvrzení.
Nedávno se objevil hoax o údajném dovozu „otráveného“ a „prudce závadného“ masa do České republiky. Jedná se o lež. Faktem je, že na harmonizovaný trh EU lze dovážet pouze maso od importérů, kteří splnili přísné podmínky, tedy prošli přes síto vícenásobných kontrol, certifikací a povolení. Týká se to i dovozu ze třetích zemí, tedy například i dovozu z Ukrajiny. Každé čerstvé zboží, které překročí hranice EU, je zkontrolováno příslušnou celní správou a veterináři.
„Cílem těchto hoaxů není varovat spotřebitele, ale kromě škody i získávat kliknutí a vydělávat na online reklamě,“ komentuje situaci retailový analytik Tibor Tabery ze slovenské agentury MEDIAN Store a dodává: „Samotné řetězce si dodavatele pravidelně prověřují přímo v jejich zpracovatelských podnicích. A to velmi přísně. Reputace těchto dodavatelů je obecně opravdu vysoká.“
Selhání úřadů nebo kontrol, které by benevolentně pouštěly na trh „otrávené potraviny“, je také lež. V roce 2023 například veterináři ze Státní veterinární a potravinové správy SR odebrali 22 úředních vzorků drůbežího masa původem z Ukrajiny, které byly podrobeny laboratorním vyšetřením. Všechny vzorky vyhověly požadavkům platné legislativy. Z celkových 540 vzorků masa drůbeže a králíků odebraných za rok 2023, jen tři vzorky nevyhověly mikrobiologickým požadavkům, přičemž všechny byly z Polska.
Legislativa v případě výskytu závadné potraviny přikazuje řetězcům i dodavatelům, aby urychleně stáhli výrobek z trhu, varovali a informovali spotřebitele, aby výrobek dané šarže nekonzumovali. Například na sklonku roku 2023 tak známý řetězec hypermarketů stahoval na Slovensku balení mletého krůtího masa pocházejícího z Maďarska. Ve vzorku masa byla potvrzena přítomnost bakterie Salmonella. Staženou šarži nelze koupit. Salmonella je rod bakterií z čeledi Enterobacteriaceae. Faktem je, že to není jed ani žádná chemikálie. Existuje přes 2200! druhů salmonely, přičemž u lidí vyvolávají trávicí infekce pouze 4 z nich.
Ověřujte si fakta a nevěřte hoaxem. Upozorňuje na to i Ministerstvo vnitra Slovenské republiky nebo stránka hoaxyapodvody.sk. Hoaxy obvykle šíří weby, které se prohlašují za „nezávislé zpravodajství“ nebo „občanská média“. Přitom jde o stránky s neznámými majiteli as netransparentním financováním. Jejich cíle nejsou ušlechtilé a nejde jim ani o zdraví lidí. Chtějí jen prostřednictvím lákavých nebo varovných titulků získávat kliknutí a vydělávat na online reklamě.
Ubytovací služby pod útokem nových e-mailových podvodů
Praha 11. června 2024 (PROTEXT) – Společnost Kaspersky odhalila nový podvodný systém zaměřený na majitele a zaměstnance hotelů, kde se kyberzločinci snaží ukrást citlivé informace nebo infikovat počítače malwarem. Podvodné e-maily se tváří jako korespondence od bývalých nebo potenciálních hostů a k oklamání obětí zneužívají jejich snahu o dobrý zákaznický servis.
Podvržené e-maily jsou zasílány na veřejné e-mailové adresy hotelů a napodobují obvyklé dotazy či stížnosti hostů nebo se tváří jako naléhavé žádosti společnosti Booking.com o vyřízení připomínek uživatelů. Ve skutečnosti však jde o e-maily od útočníků, kteří chtějí vylákat od zaměstnanců hotelu například přihlašovací údaje nebo je přimět, aby si stáhli malware.
Podvodníci vytvářejí e-maily s věrohodnými důvody tak, aby vypadaly jako skutečné žádosti nebo stížnosti zákazníků, jejichž řešení je běžnou součástí povinností hotelového personálu. V pohostinství se samozřejmě klade velký důraz na dobrou pověst, a proto se zaměstnanci snaží na tyto e-maily rychle reagovat. Tato snaha zvyšuje pravděpodobnost, že kliknou na nebezpečný odkaz nebo otevřou škodlivou přílohu, a tím se chytí do nastražené pasti. Útočníci přitom odesílají podvodné e-maily prostřednictvím známých bezplatných e-mailových služeb, jako je Gmail, které hosté normálně používají. Pro zaměstnance hotelů je tak obtížnější rozlišovat mezi běžnými legitimními a klamnými nebezpečnými zprávami.
Podvodné e-maily lze obecně rozdělit do dvou kategorií. První z nich obsahují fiktivní stížnosti bývalých „hostů“. Popisují negativní zkušenosti, jako je hrubé chování personálu nebo neuklizené pokoje, někdy s odkazy na fotografie nebo videa. Cílem je přimět zaměstnance, aby klikali na odkazy nebo otevírali přílohy obsahující malware. Do druhé kategorie patří e-maily, které napodobují dotazy potenciálních hostů. Ptají se na vybavení, ceny či dostupnost pokojů nebo žádají o pomoc s plánováním cesty. Cílem útoků je shromáždit citlivé informace a prodat je na darknetových fórech nebo je rovnou použít pro další útoky, například na hosty napadených hotelů.
„Útočníci využívají k dosažení svých cílů často nejzranitelnější aspekty podniku. V pohostinství spoléhají na starostlivost zaměstnanců hotelových služeb, kteří se snaží vycházet vstříc zákazníkům. Napodobováním dotazů nebo stížností hostů manipulují se snahou personálu rychle řešit problémy, čímž zvyšují pravděpodobnost, že se stanou obětí podvodného jednání. Na ochranu proti těmto útokům by měly podniky v hotelovém průmyslu zavést robustní systémy filtrování e-mailů, pravidelně školit zaměstnance, jak rozpoznat pokusy o zneužití, a zavést postupy pro preventivní ověřování pravosti naléhavých žádostí,“ řekla Anna Lazaricheva, analytička spamu ve společnosti Kaspersky.
Podle výroční zprávy o spamu a phishingu, kterou vydala společnost Kaspersky, představují phishing a malware šířené prostřednictvím e-mailů i nadále významnou kybernetickou hrozbu. V loňském roce zablokoval Kaspersky Mail Anti-Virus 135 980 457 škodlivých e-mailových příloh, zatímco systém Anti-Phishing zabránil 709 590 011 pokusům o přístup k phishingovým odkazům. Odesílatelé phishingových a škodlivých e-mailů se často vydávají za důvěryhodné subjekty a využívají sofistikované taktiky sociálního inženýrství, aby přiměly příjemce k vyzrazení důvěrných údajů nebo k aktivaci škodlivých odkazů.
Odborníci společnosti Kaspersky na ochranu před phishingovými útoky a úniky dat doporučují:
- Zajistěte svým zaměstnancům základní školení o hygieně kybernetické bezpečnosti. Proveďte simulovaný phishingový útok, abyste se ujistili, že vědí, jak rozpoznat phishingové e-maily.
- Používejte řešení pro ochranu e-mailových serverů pomocí antiphishingových funkcí, abyste snížili pravděpodobnost nákazy prostřednictvím phishingového e-mailu. Oklamání vašich zaměstnanců praktikami sociálního inženýrství může pomoci zabránit například Kaspersky Security for Mail Server.
- Používejte řešení pro ochranu koncových bodů a e-mailových serverů s antiphishingovými funkcemi, například Kaspersky Endpoint Security for Business, abyste minimalizovali možnost nákazy prostřednictvím phishingového e-mailu.
- Pokud používáte cloudovou službu Microsoft 365, nezapomeňte ani na její ochranu. Řešení Kaspersky Security for Microsoft Office 365 obsahuje speciální antispamovou a antiphishingovou ochranu a také ochranu aplikací SharePoint, Teams a OneDrive pro bezpečnou firemní komunikaci.
- Používejte snadno ovladatelná, odlehčená, ale přesto účinná řešení, jakým je například Kaspersky Small Office Security. Pomáhá zabránit napadení vašeho počítače prostřednictvím podvodných e-mailů nebo škodlivých příloh.
- Používejte specializované řešení pro malé a střední firmy s jednoduchou správou a osvědčenými ochrannými funkcemi, například Kaspersky Endpoint Security Cloud. Produkty File Threat Protection, Mail Threat Protection, Network Threat Protection a Web Threat Protection obsahují technologie, které chrání uživatele před malwarem, phishingem a dalšími typy hrozeb.
ČESKÝ ČERVENÝ KŘÍŽ SLAVÍ 105. VÝROČÍ VZNIKU VÝSTAVOU PAVLA VAVRYSE V PÍSECKÉ BRÁNĚ
Výstavu s názvem Pocta Alici Garrigue Masarykové a výběr z obrazového cyklu Česká paměť , která se koná v rámci 105. výročí Českého červeného kříže, zahájil na slavnostní vernisáži v Písecké bráně akademický malíř a autor výstavy Pavel Vavrys, prezident ČČK Marek Jukl a další milí hosté. Součástí výstavy je obraz Alice Garrigue Masarykové, který Vavrys daroval Červenému kříži jako projev podpory jeho humanitární činnosti.
Výstava je přístupná široké veřejnosti do 24. června 2024 v prostorách Písecké brány na Praze 6.
Výstava oslavuje umění a uctívá památku významných osobností českých dějin, zejména Alice Garrigue Masarykové.
Velmi nás těší, že právě Alice Masaryková se ocitá mezi osobnostmi spojenými s naší historií počínaje 20. stoletím, mezi obrazy T. G. Masaryka, E. Beneše či M. R. Štefánika, čs. legionářů nebo maršála Foche. Její obraz není jen portrétem, ale také symbolem našich hodnot – solidarity, pomoci a naděje pro všechny, kteří to potřebují , říká Marek Jukl, prezident Českého červeného kříže.
Pavel Vavrys, renomovaný český akademický malíř a ilustrátor, se skrze své obrazy pokusil zachytit esenci jejich dědictví a připomenout jejich nezastupitelný přínos, zároveň se také ponořil do hlubin našeho národního dědictví a historie. Ve svých obrazech jsem se snažil nejen zachytit historickou významnost Alice Garrigue Masarykové, ale také vyjádřit hlubokou úctu k práci, kterou Český červený kříž vykonává po celém světě. Její příběh je inspirací pro nás všechny , říká.
Slavnostní vernisáž svým hudebním dárkem obohatil operní pěvec, host Opery ND, Daniel Klánský, kterého na klavír doprovodila Kristýna Marková, pedagožka Pražské konzervatoře.
Mezi vzácné hosty vernisáže patřila také senátorka za senátní obvod Kladno, paní Adéla Šípová a místostarostka pro školství Prahy 6, paní Mariana Čapková.
Výstava je k vidění v Písecké bráně, K Brusce 5, Praha 6 a můžete ji navštívit až do 24. června 2024. Více informací naleznete zde: Písecká Brána ( www.piseckabrana.cz).
(tz-ččk)
Průzkum VZP ČR: S délkou praxe spokojenost lékařů klesá, cítí se vyčerpanější a pociťují horší spolupráci s pacienty
Všeobecná zdravotní pojišťovna ve spolupráci s agenturou ppm factum research s.r.o. zrealizovala na jaře průzkum mezi praktickými lékaři pro dospělé a praktickými lékaři pro děti a dorost. Zaměřen byl především na oblast prevence a spolupráci s pacienty i dalšími partnery v systému zdravotnictví. „Naše klienty se snažíme vést k zodpovědnosti za své zdraví, k účasti na preventivních prohlídkách je motivujeme i formou příspěvků z fondu prevence. Pohled praktických lékařů na chování pacientů je pro nás důležitý, abychom mohli naše další aktivity přizpůsobit i jejich potřebám,“ říká náměstek ředitele pro služby klientům Ivan Duškov.
Pozvánky fungují nejlépe
Nejčastěji (dle samotných lékařů) přivádí pacienty na preventivní prohlídku doporučení, resp. pozvání právě od registrujícího lékaře. Silnou motivací je (v případě dospělých) také následná možnost čerpání příspěvků od zdravotní pojišťovny. Častým důvodem bývá i závažné onemocnění v rodině.
Z výsledků průzkumu vyplynulo, že zejména ordinace s velkým počtem registrovaných klientů spíše spoléhají na vlastní zájem pacientů o preventivní prohlídky. Naopak v ordinacích, kde kartotéka méně početná, klienti nejčastěji absolvují preventivní prohlídku právě na pozvání lékaře.
Problém vidí lékaři v nízké informovanosti pacientů, lidé podle nich stále nemají dostatečné povědomí o tom, jak často a na jaká vyšetření mají nárok. „Mezi překážkami k provedení prohlídky často zmiňovali také problém s nedostavením se klientů na stanovený termín, neustálým přeobjednáváním či neochotou podstoupit potřebná vyšetření. Odkládáním prohlídek se přitom lidé mohou dostat do situace, kdy dostupná léčba už nebude dostatečně účinná,“ říká Ivan Duškov.
Očkování budí nedůvěru
Součástí prevence je i očkování proti infekčním nemocem. Většímu proočkování podle lékařů brání obecně nedůvěra pacientů či rodičů dětí k očkování, téměř čtvrtina lékařů uvedla také jako problém cenu za vakcínu. Jako problematické vidí lékaři i to, že se objednaní pacienti ve stanoveném termínu k očkování nedostaví.
Co se týká konkrétně očkování proti chřipce, evidují lékaři mezi lidmi poměrně malý zájem. Pokud se k očkování dostaví, většinou je to na doporučení lékaře, méně často na základě předchozí zkušenosti se závažným průběhem onemocnění. Na navýšení proočkovanosti má podle lékařů vliv medializace důležitosti očkování, motivace starších a chronických pacientů nebo zkušenosti s těžkým průběhem nemoci v rodině.
Lékaři vystavili vysvědčení
Lékaři byli rovněž požádáni o zhodnocení určitých oblastí známkami jako ve škole (1= nejlepší, 5= nejhorší). Spolupráci s ambulantními specialisty ohodnotili známkou 2,4. Výrazněji spokojenější jsou v tomto směru pediatři (2).
Další hodnocená oblast se týkala spokojenosti s chováním pacientů/rodičů, ti obdrželi známku 2,6. V tomto případě spokojenost lékařů výrazně klesá s délkou jejich praxe a je nižší v Praze oproti jiným částem republiky.
Za podporu lékařů si zdravotní pojišťovny vysloužily hodnocení 2,7, přičemž VZP byla nejčastěji uváděna jako zdravotní pojišťovna, s níž se spolupracuje nejlépe. Důvodem byla uváděna aktivní podpora ze strany zdravotní pojišťovny i úhradové podmínky.
Lékaři byli také vyzvání k ohodnocení vlastního stavu psychického vyčerpání. To s délkou praxe úměrně roste. Mezi praktiky s velkým počtem pacientů a v Praze je hodnocení oproti průměru (2,7) horší. Poslední hodnocená oblast se týkala obecně „administrativy“. Ta také dopadla z pohledu lékařů nejhůře (3,5). S délkou praxe, počtem pacientů, ale i ve větších městech nespokojenost mezi lékaři roste.
- Průzkum byl realizován 8.-17. dubna 2024, a to formou telefonického dotazování. Zapojilo se do něho 220 poskytovatelů zdravotní péče, 112 praktických lékařů pro dospělé a 108 pro děti a dorost. Zastoupeni byli lékaři z různých regionů republiky a délkou praxe.
(tz-vzp)
Ceny vývozu a dovozu v dubnu rostly
V dubnu 2024 se vývozní ceny zvýšily meziměsíčně o 0,8 %, meziročně o 4,9 %. Dovozní ceny meziměsíčně rostly o 0,4 %, meziročně se zvýšily o 3,5 %. Hodnota směnných relací byla meziměsíčně 100,4 %, meziročně 101,4 %.
„V dubnu byly ceny vývozu a dovozu významně ovlivněny výrazným meziročním oslabením koruny vůči euru a dolaru. Meziročně se ceny ve vývozu zvýšily o 4,9 % a v dovozu o 3,5 %. Ceny elektřiny se meziročně snížily ve vývozu o 18,3 % a v dovozu o 25,5 %,“ upozorňuje Vladimír Klimeš, vedoucí oddělení statistiky cen průmyslu a zahraničního obchodu ČSÚ.
Podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/indexy-cen-vyvozu-a-dovozu-zbozi-duben-2024
(tz-čsú)
Cenová hladina se v květnu meziměsíčně nezměnila
Celková úroveň spotřebitelských cen zůstala v květnu stejná jako v dubnu (meziměsíční změna 0,0 %). Tento vývoj byl ovlivněn mírnými oboustrannými cenovými pohyby v téměř všech oddílech spotřebního koše. Meziročně spotřebitelské ceny v květnu vzrostly o 2,6 %, což bylo o 0,3 procentního bodu méně než v dubnu.
„Květnová cenová hladina se oproti minulému měsíci nezměnila. Ve většině oddílů spotřebního koše byly zaznamenány pouze nevýznamné cenové pohyby, které se vzájemně vykompenzovaly,“ uvedla Pavla Šedivá, vedoucí oddělení statistiky spotřebitelských cen ČSÚ.
Podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/indexy-spotrebitelskych-cen-inflace-kveten-2024
(tz-čsú)
Vědci spustili unikátní studii. Po čtyři roky budou sledovat vliv školního prostředí na chování a postoje žáků
Houbu objevenou v plících pacienta pojmenovali po českém vědci
Mezinárodní tým mykologů z Nizozemí a Iránu objevil u íránského pacienta s dýchacími problémy nový druh houby způsobující plicní onemocnění. Pojmenovali ji Aspergillus hubkae jako výraz ocenění za dlouhodobou práci českého vědce Víta Hubky (38 let) z Mikrobiologického ústavu AV ČR. V historii české vědy bylo takto mladému výzkumníkovi uděleno podobné uznání velmi výjimečně.
Vít Hubka se s týmem kolegů z Akademie věd ČR a Univerzity Karlovy za posledních 12 let podílel na objevu téměř 100 nových druhů hub, z toho 60 druhů rodu Aspergillus, česky kropidlák.
Nedávno objevený druh Aspergillus hubkae patří do skupiny tzv. černých aspergilů, které se běžně vyskytují v půdě, ovzduší i na potravinách. Využívají se například k výrobě kyseliny citronové nebo k fermentaci potravin a nápojů, včetně populárního čínského čaje Pu-erh.
Některé druhy však kontaminují nebo znehodnocují ovoce, zeleninu a potraviny. Jejich nežádoucí přítomnost se bedlivě sleduje, protože houba produkuje karcinogenní toxiny, které mohou lidem i zvířatům způsobovat závažné zdravotní problémy v podobě infekcí.
Mezi nejčastější patří zánět zvukovodu, zánět oční rohovky nebo invazivní aspergilóza. U zdravého člověka se poslední jmenované závažné onemocnění, nejčastěji postihující plíce, nerozvine, neboť imunitní buňky vdechnuté spory odstraní. U člověka s oslabenou imunitou ale mohou spory klíčit a růst v plicní tkáni, která se stane pro houbu zdrojem živin.
O výskytu nového druhu houby Aspergillus hubkae je zatím známo velmi málo. Není jasné, jak rozšířený tento druh je a jak časté mohou být infekce jím způsobené.
Rozdílná reakce na léky
Jediný nález pochází od pacienta z Íránu, u kterého v roce 2022 způsobil invazivní plicní aspergilózu. Konkrétní pacient byl léčen pro tuberkulózu a jeho organismus byl také zatížen závislostí na opiu.
„K podezření, že se jedná o nový druh houby, došlo primárně podle sekvenace DNA vzorku houby izolované z iránského pacienta a po studiu genetických příbuzností s již známými druhy. Posléze bylo zjištěno, že příbuzné druhy vykazují i další odlišnosti. Například rozdíly v rychlosti růstu, zabarvení kolonií nebo velikosti a povrchové struktuře spor,” vysvětluje mikrobiolog a mykolog Vít Hubka.
„Nejvíce příbuzný druh, A. brasiliensis, který byl také několikrát zachycen jako patogen, vykazuje i odlišné citlivosti k antimykotikům. Aspergillus hubkae je totiž rezistentní k léčivu itrakonazol, kdežto A. brasiliensis je citlivý. Protože je ale nový druh zatím známý jen z jednoho klinického případu, je nutné všechny atributy v budoucnu ověřit u většího počtu izolátů. Není totiž jasné, jak velká může být vnitrodruhová variabilita ve jmenovaných znacích,“ dodává Vít Hubka.
O pojmenování houby na počest Víta Hubky rozhodli mykologové z Nizozemí a Íránu, kteří nový druh společně objevili a popsali v nedávné publikaci. Usoudili, že dlouhodobý výzkum českého vědce, včetně jeho komplexní publikace o tzv. černých aspergilech z roku 2022, je natolik významný, že si to jednoznačně zaslouží.
„Velmi mě těší uznání komunity za práci, kterou jsem v oboru mykologie doposud vykonal. Ale také to beru do budoucna jako závazek snažit se o vysoký standard kvality výzkumu a jako morální závazek,” zdůrazňuje Vít Hubka.
(tz-avčr)
14. ČERVEN: SVĚTOVÝ DEN DÁRCŮ KRVE LETOS JIŽ PO DVACÁTÉ OCEŇUJE LIDSKOU NEZIŠTNOST
Motto letošního Světového zní: Děkujeme Vám, dárci!
20. oslava Světového dne dárců krve je tou nejlepší příležitostí poděkovat dárcům krve z celého světa za jejich dárcovství zachraňující po léta životy a ocenit hluboký dopad na pacienty i dárce.
Cílem letošního Světového dne je zdůraznit trvalou potřebu pravidelného,bezpříspěvkového dárcovství krve, aby bylo dosaženo všeobecné dostupnosti bezpečné transfuze krve, a podporovat kulturu pravidelného dárcovství krve mezi mladými lidmi a širokou veřejností a upevnit udržitelnost „fondu“ bezpříspěvkových dárců krve a jejích složek.
V České republice daruje v nemocničních transfúzních zařízeních každoročně přibližně 220 tisíc dárců krve a plazmy a ročně přibude asi 30 tisíc nových dárců. Celkový počet dárců krve by měl dle doporučení odborníků činit alespoň 300.000 a počet prvodárců by měl činit cca 35 tisíc ročně, aby se pokryl přirozený úbytek (daný věkem či nemocemi) a posílil se celkový počet dárců.
Podle průzkumu mezi nemocnicemi se trvající nedostatečnost počtu dárců krve negativně projevuje na zásobování krví a vede i k odkládání některých zdravotnických výkonů. Situace v této oblasti se v posledních letech zhoršuje. Negativně ji ovlivňuje také vysoký počet odběrů plazmy v plazmaferetických centrech, což nepůsobí pozitivně na získávání nových bezpříspěvkových dárců krve (červených krvinek), jejichž krev je nezbytná pro pacienty v ČR. Plazma odebraná v plazmaferetických centrech je přitom určená na vývoz jako farmaceutická surovina.
Stát se dárcem krve je stále platnou výzvou pro každého zdravého člověka – podrobněji viz www.cervenykriz.eu/darcovstvikrve .
Výchova k bezpříspěvkovému dárcovství krve a jejích složek a oceňování dárců krve patří k hlavním programům ČČK, který spolupracuje s transfuzními zařízeními.
Světový den dárců krve si připomínáme každoročně od r. 2005, kdy byl zaveden z iniciativy Světové zdravotní organizace (WHO) a Mezinárodní federace Červeného kříže a Červeného půlměsíce – 14. červen je dnem narození objevitele Rh faktoru K. Landsteinera.
Děkujeme, dárci krve. Vaše nezištné dary měly hluboký dopad na životy a blaho stovek milionů lidí, stejně jako jejich rodin a komunit po celém světě. V ČR Vaši krev či její složky dostane každoročně na 160 tisíc pacientů.
Doc. Dr. Marek Jukl, prezident ČČK
Včerejškem padla možnost, že Česko bude eurem platit do roku 2030
KOMENTÁŘ: Hlavním poraženým českých eurovoleb je Petr Fiala. Doplatil na podlézání Bruselu a ignorování českých národních zájmů
V Česku se loni prostavělo přes 695 miliard
Stavební práce v roce 2023 dosáhly hodnoty přes 695 miliard Kč, což znamenalo meziroční růst o 2,0 %. Nejvíce stavebních prací proběhlo na území hlavního města Prahy a nejméně v Libereckém kraji.
„Stavební práce v loňském roce meziročně vzrostly o 2,0 % a přiblížily se hodnotě 700 miliard korun,“ říká Petra Kačírková z oddělení statistiky stavebnictví a bytové výstavby ČSÚ.
„Větší stavební podniky realizovaly v roce 2023 pro veřejné zadavatele 45,5 % z celkového objemu vynaložených prostředků, což znamená mírný pokles oproti předchozímu roku. Veřejné prostředky směřovaly z největší části do výstavby inženýrských staveb a dále do výstavby nebytových nevýrobních budov,“ dodává Kačírková.
Podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/v-cesku-se-loni-prostavelo-pres-695-miliard
(tz-čsú)
V Jihočeském kraji přibylo 84 případů černého kašle, o 23 méně než před týdnem. Za letošek bylo v regionu potvrzeno 2 079 případů
ČESKÉ BUDĚJOVICE 10. 6. 2024 – V průběhu letošního roku zaznamenali jihočeští hygienici celkem 2 079 případů černého kašle /pertuse/. V minulém týdnu přibylo v Jihočeském kraji 84 nových případů, to je o 23 méně, než byl týdenní přírůstek v předchozím týdnu.
„V letošním roce jsme v Jihočeském kraji zaregistrovali celkem 2 079 potvrzených případů pertuse, v minulém týdnu jich přibylo 84. To je o 23 případů méně, než kolik jsme evidovali týden předtím, kdy přibylo 107 případů. V týdnu jsme největší počet nových případů registrovali mezi středoškoláky (+16), staršími školními dětmi (+15) a dospělými v kategorii 45-54 let (+16). Nejexponovanější skupinou zůstávají středoškoláci, v kategorii 15-19 let registrujeme celkem 582 případů, to je výrazně nejvíce ze všech věkových skupin. Co se týče srovnání okresů, největší výskyt je na Českobudějovicku, kde je 802 evidovaných případů, a na Jindřichohradecku, kde je 366 případů, zbývající okresy našeho kraje mají výskyt od 158 do 191 případů. Mezi dětmi do jednoho roku jako nejzranitelnější věkové skupiny registrujeme 32 případů, v minulém týdnu přibyl jeden nový případ,“ uvedla ředitelka Krajské hygienické stanice Jihočeského kraje doc. MUDr. Kvetoslava Kotrbová, Ph.D.
„Nejvíce – 802 případy – byly potvrzeny na Českobudějovicku. Na Jindřichohradecku bylo 366 případů, na Českokrumlovsku 191, na Prachaticku 185, na Strakonicku 187, na Táborsku 190 a na Písecku registrujeme 158 případů. Co se týče věkových skupin, nejvíce – 582 případů – registrujeme ve věkové skupině 15–19 let, mezi školními dětmi ve skupině 10-14 let jsme evidovali 306 případů a mezi mladšími školními dětmi 5-9 let to bylo 157 případů. Sto pět případů máme hlášeno mezi dětmi od jednoho do čtyř let věku a 32 případů mezi novorozenci a kojenci do jednoho roku věku. U dospělých věkových kategorií nejvíce – 257 případů – máme hlášeno ve skupině 45 – 54 let a 199 ve skupině 35 – 44 let. Naopak nejnižší výskyt je mezi seniory ve skupině 75+ a to 48 případů, mezi mladými lidmi ve věkové skupině 20 – 24 let je 55 případů a v minulém týdnu jsme zde nezaznamenali žádný nový případ,“ upřesnila data k výskytu černého kašle ve 23. týdnu v Jihočeském kraji ředitelka protiepidemického odboru KHS Jihočeského kraje MUDr. Hana Bendíková.
(tz-khs)
Spalničky nejsou exotickým onemocněním a nepostihují jen děti. Nejlepší ochranou je očkování
Spalničky jsou velmi nakažlivé onemocnění – každý vnímavý jedinec, který se setká s virem spalniček, téměř jistě onemocní. Pokud někdo nebyl očkován, nebo pokud si není jistý, zda byl očkován, je vhodné se nechat naočkovat. Na tom, že nejefektivnější způsob prevence je očkování, se na dnešní snídani s novináři shodli zástupci Ministerstva zdravotnictví, Státního zdravotního ústavu, Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost ČR, Společnosti všeobecného lékařství ČLS JEP a Společnosti infekčního lékařství ČLS JEP.
“Před zavedením pravidelného očkování proti spalničkám v roce 1969 byly ročně v České republice diagnostikovány tisíce až desetitisíce případů spalniček. Za posledních 25 let pak celkem 1 400 případů, kdy jde většinou o sporadické výskyty nebo lokalizované epidemie. Očkování je nejlepší prevencí proti tomuto i jinému onemocnění. S ohledem na vývoj epidemiologické situace v zahraničí a klesající proočkovanost u dětí v ČR činíme preventivní kroky, aby orgány ochrany veřejného zdraví byly připraveny na případný zvýšený výskyt spalniček. O cílech a plánovaných preventivních aktivitách byla informována i Ústřední epidemiologické komise,” řekl ředitel odboru ochrany veřejného zdraví Matyáš Fošum. Doplnil, že úmrtí na spalničky nebylo dle statistických údajů Státního zdravotního ústavu v českých zemích zaznamenáno od roku 1980, ale ještě v roce 1971 bylo hlášeno 20 případů úmrtí.
“Epidemiologická situace v oblasti spalniček v České republice je v tuto chvíli klidná. Je ale třeba mít na paměti, že spalničky si může člověk dovézt i z dovolené a doporučuji před prázdninami ověřit, zda jsou zejména děti očkované,” řekla vedoucí Národní referenční laboratoře pro zarděnky, spalničky, parotitidu a parvovirus B19 Radomíra Limberková.
“Očkování je bezpečný a vysoce efektivní nástroj minimalizace negativních dopadů spalniček na zdraví. Děti jsou očkovány v rámci standardního očkovacího kalendáře a apeluji na rodiče, aby své děti nechali očkovat. Chrání tím jejich zdraví a očkovacích látek je pro malé děti dostatek. Účinnost očkování je i dle ECDC 97 %, díky čemuž je pro plně očkované děti riziko minimální,” řekla praktická lékařka pro děti a dorost, místopředsedkyně Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost ČR Hana Cabrnochová.
“Dalším důležitým aspektem je ochrana zdravotnického sektoru. Chceme minimalizovat výskyt případů ve zdravotnických zařízeních, a tím chránit personál a pacienty. Doporučujeme také provedení vyšetření protilátek u vybraných zdravotnických pracovníků a jejich případné přeočkování,” řekl přednosta kliniky infekčních nemocí a cestovní medicíny 2. LF UK a FN Motol Milan Trojánek.
“Pokud má dospělý člověk podezření na spalničky, je nutné s praktickým lékařem probrat podmínky návštěvy, aby se minimalizovalo riziko nákazy dalších pacientů. Praktici jsou ale na takové situace připraveni a dokážou pacientovi poradit,” uvedla praktická lékařka a členka výboru společnosti všeobecného lékařství ČLS JEP Ludmila Bezdíčková.
(tz-mz)
NKÚ kontroloval miliardy vydané na základní registry: zastarávající infrastruktura není obměněna a stále chybí bezodstávkový provoz
Systém základních registrů nesplňuje zvyšující se požadavky na úroveň digitalizace veřejné správy. Ministerstvo vnitra (MV) a dnes již neexistující Správa základních registrů* (SZR) nezajistily obměnu zastarávající infrastruktury základních registrů. Svými provozními parametry systém základních registrů stále odpovídá době svého vzniku, tj. roku 2012. MV a SZR nezajistily ani bezodstávkový provoz systému zajišťující jeho dostupnost 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Přitom tato opatření měla být hotova do konce roku 2019. Zmíněné nedostatky odhalili kontroloři NKÚ, když prověřovali nakládání s peněžními prostředky státu určenými na systém základních registrů. Podle kontrolorů byly desítky milionů z celkem 2,46 mld. Kč vydaných v letech 2015–2022 na provoz a transformaci systému základních registrů vynaloženy neúčelně a nehospodárně.
V roce 2018 připravilo MV koncept transformace základních registrů jehož zásadní změnou mělo být, že registry již nebudou sloužit jen sdílení informací uvnitř veřejné správy, ale také občanům, a to nepřetržitě bez ohledu na pracovní dobu úřadů. Koncept proto definoval nutnost zajistit a garantovat dostupnost systému základních registrů v režimu 24×7. Více než čtyři roky po stanoveném termínu není nepřetržitá dostupnost zajištěna.
Stále dochází k odstávkám systému. To může být jednou z příčin stavu, kdy si 2 923 agendových informačních systémů z celkem 5 118 systémů využívajících referenční údaje základních registrů vytváří jejich lokální kopie. Kopírováním referenčních údajů se z nich stávají pouze „informační údaje“, které nemusejí odpovídat skutečnému (aktuálnímu) stavu, a pro výkon agend veřejné správy tak postrádají validitu referenčních údajů.
Nezajištění bezodstávkového provozu ze strany MV a SZR vedlo mj. k tomu, že Český úřad zeměměřický a katastrální (ČÚZK) a Český statistický úřad (ČSÚ) vynaložily desítky milionů v souvislosti se zavedením bezodstávkového provozu neúčelně.
NKÚ dále zjistil, že od doby zahájení provozu systému základních registrů mezi lety 2008 až 2012 jsou všechny registry, s výjimkou registru u ČÚZK, provozovány a rozvíjeny stejnými dodavateli na základě opakovaně uzavíraných smluv. Správci registrů se tak dostali do závislosti na konkrétním dodavateli (tzv. vendor lock-in). NKÚ tento dlouhodobě přetrvávající stav posoudil jako riziko pro hospodárnost vynakládání peněžních prostředků.
To, že MV v rámci obnovy infrastruktury základních registrů hradilo dodavatelům paušální částky za poskytování služeb rozšířené záruční podpory již od data převzetí komponent, vyhodnotil NKÚ jako skutečnost nasvědčující porušení rozpočtové kázně. Podle kontrolorů tímto postupem došlo k nehospodárnému vynaložení peněžních prostředků v hodnotě cca 4,4 mil. Kč z celkové částky 9,1 mil. Kč uhrazené dodavatelům.
NKÚ kontrolou ověřil, že systém základních registrů i přes uvedené nedostatky plnil roli základního datového zdroje veřejné správy. V letech 2015–2023 zprostředkoval cca 8 miliard transakcí a byl využit např. jako hlavní zdroj údajů pro potřeby sčítání lidu, domů a bytů provedeného Českým statistickým úřadem (ČSÚ) v roce 2021. Na zajištění sčítání lidu vynaložil ČSÚ celkem 1,815 mld. Kč. V této částce je započtena i smluvní odměna ve výši cca 1 mld. Kč pro Českou poštu; u této odměny nebylo do ukončení kontroly NKÚ v prosinci 2023 provedeno závěrečné vyúčtování.
Systém základních registrů se skládá mj. z registru osob, registru obyvatel, registru územní identifikace adres a nemovitostí, registru práv a povinností a Informačního systému základních registrů, který zajišťuje vazby mezi jednotlivými základními registry navzájem a další služby. Systém základních registrů je klíčovým prvkem v elektronizaci veřejné správy a je zdrojem referenčních údajů o občanech, právnických osobách, nemovitostech atd. Poptávka občanů i soukromoprávních subjektů po nepřetržitých digitálních službách veřejné správy významně roste. Současně dochází vlivem digitalizace ke změnám, které kladou zvýšené nároky na využívání dat ze systému základních registrů. Ty tvoří páteř propojeného datového fondu veřejné správy, jehož základní funkcí je realizace zásad „data pouze jednou (once-only)“ a „obíhají data, nikoli lidé“ v běžné praxi veřejné správy ČR.
* Správa základních registrů byla zrušena k 1. 1. 2024.
(tz-nkú)
Česko si vybralo nové europoslance
Voliči po celé EU po pěti letech rozhodli o novém obsazení 720 křesel Evropského parlamentu. 21 poslaneckých mandátů připadajících Česku si na základě volebních výsledků rozdělí 7 kandidujících subjektů: ANO 2011, SPOLU, PŘÍSAHA a MOTORISTÉ, STAČILO!, Starostové a osobnosti, Piráti, SPD a Trikolora. Volební účast dosáhla 36,45 %.
Vítězem voleb je ANO 2011 s 26,14 % hlasů a 7 poslaneckými mandáty. Následují SPOLU (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) se ziskem 22,27 % a 6 mandáty, dále PŘÍSAHA a MOTORISTÉ (10,26 %, 2 mandáty), STAČILO!, koalice KSČM, SD-SN, ČSNS (9,56 %, 2 mandáty), Starostové a osobnosti pro Evropu (8,70 %, 2 mandáty), Česká pirátská strana (6,20 %,
1 mandát), a SPD a Trikolora (5,73 %, 1 mandát).
Vítězné ANO 2011 zvítězilo celkem ve 13 ze 14 krajů, druhé SPOLU pak v jednom kraji, konkrétně v hlavním městě Praha.
„V Evropském parlamentu bude Česko zastupovat 13 mužů a 8 žen. Jejich průměrný věk je 47 let. Nejstaršímu zvolenému je 71, nejmladší zvolené 31 let. Nejvíce preferenčních hlasů, 171 142, získala Klára Dostálová zvolená za ANO, následují Filip Turek zvolený za PŘÍSAHU a MOTORISTY se 152 196 hlasy a Alexandr Vondra zvolený za SPOLU se 118 492 přednostními hlasy,“ říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.
„Do volebních místností dorazilo 36,45 % voličů, více než před pěti lety. Tehdy účast dosáhla 28,72 %. Zdaleka největší zájem byl o volby v Praze, kde k volbám přišlo 42,58 % voličů. Nejmenší zájem byl naopak zaznamenán v Karlovarském kraji s účastí 30,21 % oprávněných voličů,“ shrnuje data o volební účasti Eva Krumpová, 1. místopředsedkyně Českého statistického úřadu.
Volební výsledky včetně formátu otevřených dat jsou až do úrovně jednotlivých okrsků k dispozici na webu Českého statistického úřadu www.volby.cz.
O mandát se na území Česka na 30 kandidátních listinách ucházelo celkem 674 kandidátů. Data z posledního okrsku byla přijata ke zpracování v sobotu v 19:40 hodin. Výsledek mohl Český statistický úřad v souladu se zákonem zveřejnit až v neděli po 23. hodině. V pondělí výsledky hlasování projedná Státní volební komise a po jejich schválení budou uveřejněny ve Sbírce zákonů.
Prezentaci z dnešní tiskové konference naleznete na webu ČSÚ: https://www.czso.cz/csu/czso/cesko-si-vybralo-nove-europoslance
(tz-čsú)






