Z PRVNÍ RUKY: 17. týden 2024. Tiskové zprávy úřadů a firem, výběr...

Z PRVNÍ RUKY: 17. týden 2024. Tiskové zprávy úřadů a firem, výběr z médií, informace z Jihočeského kraje a radnice ve Vimperku i další aktuality týdne

Foto: (red) – Za krásnější Vimperk

 

 

Zdroj: Facebook

 

Česká obchodní inspekce zaměřila v roce 2023 své kontroly na internetové obchody, porušující právní předpisy. Provedla téměř tisíc kontrol a při 866 z nich zjistila pochybení

(Praha, 26. duben 2024) Česká obchodní inspekce vloni uskutečnila 994 kontrol, zaměřených na dodržování povinností, vyplývajících z obecně závazných právních předpisů v souvislosti s nabídkou a prodejem výrobků prostřednictvím prostředků komunikace na dálku. Porušení zjistila při 866 kontrolách.

V období od 2. 1. 2023 do 29. 12. 2023 bylo v rámci pravidelné kontrolní akce provedeno 994 kontrol, při nichž inspektoři ČOI ověřovali dodržování povinností, vyplývajících ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a dalších právních předpisů. Toto vyčíslení nezahrnuje rozpracované kontroly. Z celkového počtu 994 kontrol bylo zjištěno porušení právních předpisů při 866 kontrolách (87,12 %). Vysoký podíl zjištění je dán i metodikou kontrol, kdy jsou primárně vybírány internetové obchody, u kterých lze předpokládat porušování právních předpisů v dozorové působnosti ČOI, například v rámci úkonů před kontrolou, na základě podání spotřebitelů či předchozích zjištění. Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů v dozorové působnosti ČOI nabylo v období mezi 2. 1. 2023 a 29. 12. 2023 právní moci 726 pokut v celkové výši 11 636 000 Kč. Nejvyšší uložené sankce, které ve sledovaném období nabyly právní moci v souvislosti s kontrolní akcí, dosáhly výše 400 000,- Kč.

Některé z ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, bylo ve sledovaném období porušeno celkem v 1 168 případech. Nejčastěji porušovaná byla následující ustanovení:

  • § 13 (384 případů), který stanoví prodávajícímu povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit,
  • § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2, 3 (243 případů), kdy bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele atp.,
  • § 14 (153 případů), kdy prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů (ADR),
  • § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2 (105 případů), kdy bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasně, nejednoznačně či nesrozumitelně,
  • § 12 (56 případů), kdy prodávající neinformoval spotřebitele o ceně výrobků/služeb v souladu s cenovými předpisy,
  • § 12a (40 případů), kdy prodávající nezahrnul do informace o slevě z ceny výrobku informaci o předchozí nejnižší ceně, za kterou jej nabízel a prodával před poskytnutím slevy,
  • § 19 odst. 1 a odst. 3 (34 případů), které upravují postup při uplatnění a řešení reklamací, zejména prodávajícímu ukládá povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě.

V dalších 1 621 případech pak bylo prokázáno porušení ostatních právních předpisů, jejichž dodržování je předmětem kontroly ČOI, především:

zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (1 153 případů), konktrétně porušení

  • – § 1826a odst. 2 (248 případů) kdy podnikatel nezajistil, aby spotřebitel vzal při objednávce výslovně na vědomí, že se zavazuje k zaplacení. Je-li objednávka činěna použitím tlačítka nebo obdobného ovládacího prvku, musejí být označeny snadno čitelným nápisem „Objednávka zavazující k platbě“ nebo jinou odpovídající jednoznačnou formulací,
  • – § 1827 odst. 2 (215 případů) kdy podnikatel neposkytl spotřebiteli v textové podobě kromě znění smlouvy i znění všeobecných obchodních podmínek,
  • – § 1820 odst. 1 písm. i) (204 případů) kdy podnikatel nesdělil spotřebiteli s dostatečným předstihem před uzavřením smlouvy podmínky, lhůtu a postup pro uplatnění práva na odstoupení od smlouvy, jakož i vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy, pokud lze tohoto práva využít, a
  • – § 1817, § 1824, § 1824a, § 1826, § 1854, § 1820 (další ustanovení), § 2159 (486 případů) tohoto zákona, týkajících se povinností prodávajících vůči spotřebitelům.

• zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek (celkem 212 případů),

• zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole, konkrétně § 10 odst. 2 tohoto zákona (68 případů), kdy kontrolovaná osoba nesplnila uložené povinnosti,

• zákona č. 90/2016 Sb., o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh (64 případů), nejčastěji § 8, stanovující povinnosti dovozce a § 9 stanovující povinnosti distributora před dodáním výrobků na trh,

• zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky (60 případů), kdy byl nejvíce porušován § 13 odst. 9, upravující podmínky při uvádění stanovených výrobků na trh a odst. 2, kdy byl na trh uveden výrobek bez označení CE nebo jiného stanoveného dokumentu.

Dále bylo zjištěno porušení přímo použitelných právních předpisů Evropské unie, především nařízení EP a Rady (EU) č. 2016/425 o osobních ochranných prostředcích (69 případů), nařízení EP a Rady (EU) č. 1007/2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků (62 případů) a nařízení EP a Rady (EU) č. 524/2013 o řešení spotřebitelských sporů on-line (19 případů).

Výsledky kontrol internetových obchodů v roce 2023 vykázaly vysoký poměr zjištěných nedostatků. Tato skutečnost je ovlivněna tím, že byly kontrolovány zejména internetové obchody, na jejichž praktiky a chování upozorňovali spotřebitelé ve svých podáních, či vybrané pro kontrolu na základě předchozích zjištění České obchodní inspekce. Pozornost kontrolních pracovníků byla také zaměřena na internetové prodejce s možným problémovým sortimentem zboží (např. prodej alkoholických a tabákových potřeb).

Kontrolní akce v roce 2023 byla také výrazně ovlivněna skutečností, že v účinnost vstoupila novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. Novela mimo jiné upravila podmínky pro nákup a prodej pomocí prostředků komunikace na dálku. Změny se dotkly práv a povinností prodávajících i nakupujících, řada kontrolovaných internetových obchodů byla v době kontroly v prodlení s implementací nové zákonné úpravy. Jako příklad lze uvést, že prodávající musí zajistit, aby si spotřebitel byl vědom toho, že se zavazuje k zaplacení. Na tlačítku, jehož prostřednictvím dochází k platbě musí být uvedena jednoznačná informace „Objednávka zavazující k platbě.“ Dále byl zákonem stanoven výslovný zákaz používání předem zaškrtnutých políček, které spotřebitele zavazoval k další platbě jako je např. pojištění výrobku, poplatek za rychlou výměnu výrobku apod., a řada dalších povinností při prodeji výrobků a nabídce služeb prostřednictvím internetu.

Porušení právních předpisů bylo při kontrolní akci zjištěno ve více než 87 % provedených kontrol. Z výše uvedených důvodů však nelze říci, že by míra zjištění odrážela plošně stav činnosti internetových obchodů v ČR. Nicméně vysoký poměr nedostatků a rostoucí záliba v nákupech online vyžaduje soustavnou kontrolní činnost a bude proto ze strany České obchodní inspekce prováděna i v letošním roce. Jedná se o oblast s rychlým technologickým vývojem a vznikem nových forem prodeje, které ne vždy umožňují jasnou identifikaci prodávajícího a poskytnutí veškerých informací pro neovlivněné rozhodnutí spotřebitele ohledně koupě.

(tz-čoi)


 

Změna dodavatele? ERÚ upozorňuje na rizika spojená s podepisováním plných mocí

Stále více spotřebitelů mění dodavatele energií. Řada z nich se přitom o proces přechodu mezi obchodníky prakticky nezajímá – pouze „novému“ dodavateli či zprostředkovateli podepíší plnou moc v domnění, že za ně vše vyřídí. Taková praxe však může být riziková, jak ukazují i příklady zákazníků, kteří se obracejí na Energetický regulační úřad (ERÚ).

Podepište nám plnou moc, a o nic se nemusíte starat. Podobným způsobem aktéři trhu typicky přesvědčí spotřebitele, aby změnil dodavatele elektřiny nebo plynu. ERÚ naráží na případy, kdy se lidé s takovým ujištěním spokojí, a berou věc za vyřízenou. Mohou si tím ale zadělat na velké problémy!

„Pokud již máme odběrné místo, pak nám do něj někdo aktuálně dodává energie. A s ním máme uzavřenou smlouvu. Tedy závazek, kterého nás nikdo jen tak nezbaví,“ shrnuje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ. „Bohužel, někteří dodavatelé a zprostředkovatelé lidem dávají naprosto nereálné sliby. Snaží se vyvolat dojem, že platnou smlouvu zákazník nemusí dodržet. Nebo že za něj, na základě plné moci, smlouvu se stávajícím obchodníkem ukončí tak, aby nemusel platit smluvenou sankci. Podobné přísliby jsou typicky pouze ústní, jejich nesplnění se tak obtížně prokazuje,“ zdůrazňuje radní Zemanová.

ERÚ spotřebitelům radí, aby si změnu dodavatele vždy důkladně promysleli, a ještě, než k ní přistoupí, důkladně si pročetli současnou smlouvu a seznámili se s podmínkami, za jakých je možné smlouvu ukončit a dodavatele změnit. Zásadní přitom je, jestli má zákazník uzavřenou smlouvu na dobu neurčitou, nebo určitou. V prvním případě má možnost smlouvu kdykoliv ukončit, a to bez udání důvodu a sankcí. Smlouvy na dobu určitou jsou naopak uzavírané na pevně stanovenou dobu, a standardně není možné je předčasně ukončit bez sankcí (podrobněji zde).

„Zmocnit nového dodavatele nebo zprostředkovatele není nic zakázaného, přináší to ale svá rizika, která bychom měli zvážit. Rozhodně bychom neměli podceňovat už samotnou formulaci plné moci. Je v ní obsaženo všechno, na čem jsme se domluvili? Bude za nás protistrana jednat se současným dodavatelem? K čemu přesně se zavazuje? Jaké má vůči nám povinnosti a co se stane v případě, že je nedodrží?“ nastiňuje Markéta Zemanová otázky, které by si spotřebitel měl klást. „Následně bychom se měli aktivně zajímat o aktuální stav řešení našeho požadavku. V případě jakýchkoliv nejasností se ptejme a trvejme na objasnění všech kroků, kterým nerozumíme,“ dodává radní Zemanová.

V praxi se stává, že nový dodavatel či zprostředkovatel, v rozporu s dohodou, neukončí stávající smlouvu spotřebitele buď vůbec, nebo tak neučiní ve stanoveném termínu (typicky v případě tzv. automatické prolongace). Případně si zákazníka na sebe nepřevede v systému operátora trhu. ERÚ se ale setkává i s případy, kdy spotřebitel uvede nesprávné informace týkající se aktuální smlouvy, což rovněž vede k tomu, že následně není řádně ukončena.

Typickou situací, v níž spotřebitelé chybují, je obdržení retenční, tedy udržovací nabídky od stávajícího dodavatele. Často se stává, že uzavřou smlouvu s novým obchodníkem, na základě retenční nabídky od stávajícího dodavatele se ale nakonec rozhodnou u něj zůstat. Neuvědomí si však buď vůbec, že už uzavřeli novou smlouvu s jiným dodavatelem, nebo uvěří, že se jí zbaví pouze tím, že dají stávajícímu dodavateli plnou moc (což s sebou nese výše zmíněná rizika).

Chcete změnit dodavatele? Při úvahách o změně dodavatele pomůže srovnávač nabídek na webu ERÚ. Kromě samotných cen doporučujeme porovnávat i další faktory (např. serióznost dodavatelů a jejich chování směrem k zákazníkům – dobře mohou posloužit recenze stávajících klientů). V našem speciálním desateru spotřebitelé najdou základní rady, na co myslet před uzavřením nové smlouvy. Klíčové je zejména nezapomínat na závazky u stávajícího dodavatele, všechny dokumenty si řádně přečíst a nepodepisovat nic, čemu nerozumí. Komplexní informace k tématu změny dodavatele najdete na webu ERÚ.

(tz-erú)


 

Kontroly Potravinářské inspekce 2023: 49 tisíc kontrol, uloženy pokuty přes 128 milionů

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) uskutečnila v roce 2023 celkem 48 821 vstupů do provozoven potravinářských podniků, provozoven společného stravování, celních skladů a internetových obchodů.

Z tohoto počtu inspektoři SZPI vykonali 30 906 kontrolních vstupů do provozoven maloobchodního prodeje, 13 550 vstupů do provozoven společného stravování, 13 058 vstupů ve výrobě potravin, 2 459 kontrol ve velkoskladech, 969 v prvovýrobě a 2 832 v ostatních místech, např. při přepravě, v celních skladech apod.

V loňském roce SZPI kontrolou zjistila celkem 4 192 nevyhovujících šarží potravin a ostatních výrobků.

Z hlediska země původu inspekce v loňském roce zjistila nejvyšší míru pochybení u potravin dovážených z tzv. třetích zemí, naopak nejmenší podíl nevyhovujících vzorků kontroly potvrdily u potravin tuzemských výrobců, obdobně jako v minulých letech. U potravin ze třetích zemí nevyhovělo požadavkům národních nebo evropských předpisů 40,9 % hodnocených šarží. U potravin původem ze zemí EU nevyhovělo 24 % kontrolovaných šarží, tuzemské potraviny nevyhověly v 16 %.

V loňském roce Inspekce provedla v restauracích, bistrech, pivnicích, barech, cukrárnách a dalších typech provozoven společného stravování celkem 13 550 kontrol. SZPI zjistila porušení právních předpisů u 28 % všech kontrol v segmentu. Při kontrolách zaměřených specificky na dodržování hygienických předpisů nevyhověla třetina kontrolovaných provozoven. Stávající stav v provozovnách společného stravování nelze hodnotit jako uspokojivý a SZPI nadále bude segmentu věnovat zvýšenou pozornost.

V souvislosti s pokračujícím růstem online formy prodeje inspektoři SZPI provedli celkem 736 kontrol přímo zaměřených na internetový prodej potravin, a to v rostoucí míře se zaměřením i na kontrolu potravin nabízených či propagovaných na online sociálních sítích, internetových aukcích, bazarech apod. Nejčastěji kontrolovanou komoditu na internetu představovaly doplňky stravy. Celkem 48 % kontrol segmentu skončilo s nevyhovujícím výsledkem. Vůči SZPI aktuálně splnilo registrační povinnost téměř 6 300 provozovatelů nabízejících potraviny prostřednictvím internetového obchodu.

V roce 2023 bylo ukončeno 2 982 správních řízení za nedodržení potravinového práva ze strany provozovatelů, kterým SZPI pravomocně uložila pokuty v celkové výši 128 254 000 Kč, což je o cca 18,5 mil. Kč více než v předchozím roce. Suma uložených pokut je příjmem státního rozpočtu.

Plné znění Zprávy o činnosti za rok 2023 viz web SZPI.

(tz-szpi)


 

Zdroj: Facebook

 

Chytré úschovny jsou in hlavně na nádražích. Teď čekají hokejovou horečku

Praha 25. dubna 2024 (PROTEXT) – Společnost OX Point patří ke třem největším provozovatelům zásilkových boxů v Česku, kterých má více než 300. Současně ale také zkvalitňuje život cestujícím na šesti velkých vlakových nádražích, začátkem května se z využívání chytrých úschoven budou moct radovat i lidé u pražského autobusového nádraží Florenc a na vlakovém nádraží ve valašském Vsetíně.

„Naše úschovny stále více využívají lidé na hlavních nádražích v Praze, Ostravě, Plzni, Českých Budějovicích, Olomouci a Liberci. Pochvalují si, že vše probíhá velmi rychle, když dobře zvolí velikost úschovní schránky, tak si mohou dát do jednoho boxu i více zavazadel,“ říká provozní ředitel OX Pointu Vladislav Král.

Zájem o chytré úschovny OX Point roste všude, téměř plno bývá zejména na pražském hlavním nádraží. „Přes polovinu uživatelů našich úschovních boxů tam tvoří cizinci. Pro ně máme návody v různých světových jazycích, mezi nimiž nechybí např. angličtina, němčina, francouzština, ruština či španělština,“ říká Vladislav Král.

OX Point nabízí boxy různých velikostí. Schránky v Praze už nabízejí i možnost dobíjení mobilních telefonů, tabletů nebo notebooků. Úschovny OX Point tak dávají zapomenout klasickým úschovnám s obsluhou, které jsou neefektivní časově a finančně.

Úschovny zejména v Praze a Ostravě budou ve vysoké permanenci i nyní kvůli očekávanému hokejovému šampionátu. Fanoušci z Česka i ciziny rádi využijí možnost odložit zavazadla a tím i starosti a s čistou hlavou vyrazit na zápasy. OX Point pro ně pořádá soutěž, ve které mohou vyhrát předměty s fanouškovskou tematikou.

„Puky, dresy či dokonce účast na hokejovém čtvrtfinále se dají vyhrát na kterékoli úschovně, nebo zásilkovém boxu OX Point. Věříme, že fanouškům tím uděláme radost podobně jako naši hokejisté předpokládanou vítěznou jízdou,“ říká Jiří Kaleta, marketingový ředitel výrobce boxů OX Point patřící do CONTEG Group. OX Point si pro veřejnost připravil spoustu zajímavých novinek s hokejovým podtextem pro pobavení především na sociálních sítích.


 

Tesco rozšiřuje nabídku výhodného menu do všech prodejen

Praha 25. dubna 2024 (PROTEXT) – Tesco rozšiřuje nabídku výhodného menu do všech prodejen. Hodí se na obědy, večeře i svačiny

Tesco rozšířilo nabídku výhodných menu do všech prodejen, dostupná jsou rovněž na Tesco Online nákupech. Kombinaci hotového jídla, sendviče, bagety, wrapu, salátu a nápoje si vybírá zákazník sám.

„V rámci našeho výhodného menu si zákazníci mohou rychle a jednoduše pořídit vynikající a vysoce kvalitní jídlo naší privátní značky Tesco spolu s nápojem za skvělou cenu. Sami si vyberou, na co přesně mají právě chuť. Po úspěšném testování novinky v několika prodejnách minulý podzim jsme se rozhodli rozšířit tuto možnost do celé naší sítě. Stále pracujeme na tom, abychom neustále zlepšovali služby pro naše zákazníky a přemýšlíme, jak nabídku ještě více zatraktivnit. Jedna z možností, kterou zvažujeme, je přidání sezónních chutí,” uvádí Pavol Halász, produktový ředitel Tesco pro Českou republiku.

Malé jídlo v kombinaci s nápojem je k dostání za 69,90 Kč, přičemž zákazníci mohou vybírat z 15 různých druhů sendvičů, baget, wrapů nebo salátů a 10 druhů nealkoholických nápojů. Mezi nejoblíbenější patří bageta s kuřecími stripsy, sendvič s tuňákem a pikantní kuřecí salát. Za hlavní jídlo a nápoj zaplatí zákazníci 99,90 Kč, na výběr mají ze 32 různých pokrmů. Mezi nejžádanější patří svíčková omáčka s hovězím masem a knedlíkem, tagliatelle s kuřecím masem a dýní a kuře na paprice s rýží. A nejpopulárnějším nápojem je plechovka Coca-Coly. S největším zájmem se firma setkává zejména v menších prodejnách v centrech měst, které jsou blízko kanceláří a škol.

Více o výhodné nabídce najdete zde: https://itesco.cz/akcni-nabidky/akce-souteze/vyhodne-menu/


 

Vstup do Evropské unie proměnil Česko

Před 20 lety Česko vstoupilo do Evropské unie, a započala tak etapa ekonomických i společenských změn spojených s volným pohybem zboží, osob a kapitálu. Ty shrnuje nová výpravná publikace Českého statistického úřadu, která je v elektronické podobě zdarma k dispozici všem uživatelům.

„Vstupem do Evropské unie pro Česko započala fáze silného hospodářského růstu taženého exportními odvětvími. Zahraniční poptávka je přitom klíčovým hybatelem růstu doteď. Do zemí Evropské unie míří dlouhodobě 80 % českého zboží, což je jeden z nejvyšších podílů v EU vůbec,“ říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu. Propojení se zahraničím bylo umocněno i významným přílivem přímých zahraničních investic.

„Význam průmyslu pro českou ekonomiku je v evropském kontextu mimořádný, což dokládá české prvenství v oblasti zaměstnanosti v průmyslu i nadprůměrný podíl průmyslu na hrubé přidané hodnotě,“ dodává Marek Rojíček

Další podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/vstup-do-evropske-unie-promenil-cesko

(tz-čsú)


 

Česká obchodní inspekce vloni zjistila celkem 8 případů diskriminace

(Praha, 25. duben 2024) Česká obchodní inspekce v průběhu minulého roku kontrolovala, zda nedochází ze strany obchodníků k diskriminaci spotřebitelů. Provedla celkem 136 kontrol, z toho bylo 50 kontrol se zjištěním porušení právních předpisů a v 8 případech bylo kvalifikováno podezření na některou z forem diskriminačního jednání.

Česká obchodní inspekce v období od 2. ledna do 29. prosince 2023 provedla kontrolní akci, zaměřenou na ochranu spotřebitele. Konkrétně se jednalo o kontroly zaměřené na dodržování § 6 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, tedy na prověřování, zda nedochází ze strany prodávajících k diskriminaci spotřebitelů. Součástí kontrol bylo též ověřování plnění dalších povinností prodávajících, vyplývajících z právních předpisů, jejichž dodržování je předmětem dozorové činnosti ČOI. Provedeno bylo celkem 136 kontrol, z toho bylo 50 se zjištěním porušení právních předpisů (36,79 %). Podezření na porušení ustanovení § 6, které zakazuje prodávajícímu diskriminovat spotřebitele při prodeji výrobků nebo poskytování služeb, (tj. zakazuje odlišné zacházení s lidmi ve srovnatelných situacích na základě různé rasy, etnického původu, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, věku, zdravotního postižení, víry, náboženského vyznání a světového názoru atd.), bylo inspektory kvalifikováno celkem v 8 případech (5,88 %). V tomto vyčíslení nejsou zahrnuty rozpracované kontroly.

Jednalo se o následující případy diskriminace:

Diskriminace národnostní

  • · Realitní kancelář neumožnila spotřebitelce prohlídku bytu z důvodu, že její manžel nebyl české národnosti.
  • · Ke kontrolní konzumaci, která byla realizována v anglickém jazyce, byla přiúčtována částka 134,- Kč jako servis, avšak spotřebitelům hovořícím česky servis účtován nebyl.

Diskriminace z důvodu zdravotního postižení

  • · Osobě se zdravotním postižením, v doprovodu asistenčního psa, nebyl umožněn vstup do provozovny.
  • · Spotřebitelce s postiženým synem nebyl umožněn vstup do provozovny vzhledem k tomu, že je doprovázel asistenční pes.
  • · Nevidomému spotřebiteli, v doprovodu asistenčního psa, bylo odmítnuto provedení pedikúry.

Diskriminace rasová a na základě etnického původu

  • · Osobě romského původu byla odmítnuta jízda taxíkem.

Diskriminace z hlediska věku

  • · Kontrolovaná osoba na svých webových stránkách uvedla, že „využít službu online nákupů je oprávněna pouze fyzická osoba starší 18 let“, a členem klubu společnosti se rovněž může stát osoba starší 18 let, čímž porušila zákaz diskriminace, stanovení věkového omezení však nesledovalo žádné relevantní objektivní a rozumné důvody.

Jeden případ se týkal odmítnutí obsloužení spotřebitele z jiných než výše uvedených důvodů.

Vedle specifického zaměření kontrol na oblast diskriminace bylo součástí kontrolní akce rovněž ověřování plnění ostatních povinností, vyplývajících ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, jakož i dalších právních předpisů. Nejčastěji, ve 23 případech, byly zjištěny nedostatky v dodržování zásad poctivosti prodeje ve smyslu ustanovení § 3 a v 15 případech bylo kvalifikováno porušení ustanovení § 12, neboť prodávající neseznámili spotřebitele s cenami nabízených výrobků nebo poskytovaných služeb v souladu s cenovými předpisy. Porušení dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele a dalších právních předpisů bylo zjištěno v menším rozsahu.

Na základě zjištěných porušení právních předpisů v dozorové působnosti ČOI nabylo v období od 1. 1. 2023 do 31. 12. 2023 právní moci 44 pokut v celkové výši 362 000 korun. V souvislosti s prokázaným diskriminačním jednáním nabylo právní moci 5 pokut v celkové výši 221 000 Kč. Z tohoto počtu se 3 pokuty vztahovaly ke kontrolám provedeným v roce 2022.

Z podání spotřebitelů a z výsledků kontrol provedených v roce 2023 vyplývá, že procentuální poměr porušení § 6 zákona o ochraně spotřebitele vykazuje pokles oproti předcházejícímu období. Poměr zjištění činí 5,88 % z celkového počtu 136 provedených kontrol. Vzhledem k závažnosti dopadu na spotřebitele bude této problematice věnována ze strany ČOI náležitá pozornost i v letošním roce.

(tz-čoi)


 

Evropská železniční agentura notifikovala národní požadavky specifické po českou železnici

Evropská agentura pro železnice zveřejnila na svých stránkách seznam národních požadavků specifických pro českou železnici. Jedná se o přehled národních bezpečnostních pravidel závazných pro dopravce SRD (Safety Rules Database) a technických požadavků NTR (National Technical Rules), které musí splňovat železniční vozidla, která se budou pohybovat po českých tratích.

„Nově schvalovaná vozidla, jejichž výrobci či majitelé chtějí, aby se pohybovala po železnicích více států EU, musí splňovat požadavky technických specifikací pro interoperabilitu (TSI), což je jakási jednotná kuchařka minimálních požadavků na vybavení a bezpečnost vozidel v rámci Evropské unie. Jednotlivé země ale mohou mít na národních železničních sítích určitá specifika, která se od obecných TSI liší,“ vysvětluje Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu. „Obdobná situace je s národními bezpečnostními pravidly, kterými se musí řídit dopravci,“ doplňuje.

Národní požadavky musí být schváleny Evropskou agenturou pro železnice. Splnění těchto specifik nad rámec TSI pak jednotlivé státy vyžadují po žadatelích o schválení vozidla do provozu a po železničních dopravcích. Od tohoto týdne je možné v databázích SRD a RDD/NTR najít také požadavky Drážního úřadu ČR.

Mezi česká specifika patří například kompatibilita s kolejovými obvody zajišťujícími správnou funkci zabezpečovacích zařízení.

Odkazy na databáze najdete níže. Pro správné zobrazení je třeba nastavit filtr na „Czech Republic“

Databáze národních bezpečnostních pravidel SRD: https://srd.era.europa.eu/reports/adopted-rules

Databáze národních technických požadavků RDD / NTR: https://rdd.era.europa.eu/RDD/NTRListPage.aspx

(tz-drú)


 

Vláda dnes na vlastní žádost odvolala z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou

Vláda dnes na vlastní žádost odvolala z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou. Do jmenování nového hlavního hygienika/hygieničky bude kompetence hlavního hygienika v plném rozsahu vykonávat její zástupce a ředitel odboru ochrany veřejného zdraví Ministerstva zdravotnictví Matyáš Fošum. Výběrové řízení na tuto funkci bude vypsáno v nejbližších dnech.

„Celý profesní život jsem sloužila České republice v oblasti hygieny i veřejného zdraví, a to na národní i evropské úrovni. V poslední době jsem seznala, že je třeba zodpovědnost za tuto nejvyšší odbornou funkci v oblasti veřejného zdraví předat dál, proto jsem požádala pana ministra o uvolnění z funkce hlavní hygieničky. Ráda bych jemu i všem svým kolegům ze Sekce hlavní hygieničky, Ministerstva zdravotnictví i krajských hygienických stanic poděkovala za spolupráci. V dalším období se chci i nadále věnovat především pedagogické činnosti na Ústavu epidemiologie a ochrany veřejného zdraví Ostravské univerzity,” uvedla Pavla Svrčinová, končící hlavní hygienička.

„Děkuji paní doktorce Svrčinové za její celoživotní službu České republice. Její schopnosti a nedocenitelné zkušenosti v oblasti ochrany veřejného zdraví dekády sloužily České republice. Funkce hlavní hygieničky se ujala v nesmírně těžkém období a pomáhala vyvést Česko ze stavu pandemické pohotovosti. Bylo mi ctí s ní spolupracovat už jako poslanci zdravotnického výboru a následně i ministru zdravotnictví. Přeji jí vše dobré na další cestě a děkuji ji za to, že i nadále bude předávat své zkušenosti a znalosti studentům medicíny na Ostravské univerzitě,“ doplnil ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.

(tz-mz)


 

E.ON opět zlevňuje fixované ceníky pro nové klienty. Noví zákazníci ušetří za elektřinu i plyn

Společnost E.ON již potřetí během tohoto roku snižuje ceny akvizičních fixovaných produktů. Noví zákazníci při zvolení jednoleté nebo dvouleté fixace v nejběžnějších jednotarifních sazbách zaplatí za dodávku 1 MWh elektřiny až o 201 Kč méně než dosud. U plynu pak ti, kteří ho používají k vaření, zaplatí o 293 Kč za 1 MWh méně oproti posledním platným ceníkům. Od 1. května také E.ON plošně snižuje ceny plynu pro všechny stávající zákazníky bez fixace.

„Nabídku fixovaných produktů pro klienty upravujeme průběžně. Snažíme se reagovat na vývoj trhu a pozitivní trendy přenášet i do ceníků pro koncové uživatele. Jen v letošním roce jsme už snižovali cenu akvizičních produktů v lednu a na začátku dubna a potřetí pak na začátku tohoto týdne,“ vypočítává Radek Fišer, vedoucí prodeje energií domácnostem ve společnosti E.ON Energie.

CELÁ ZPRÁVA (Textový dokument)

(tz-e.on)


 

Důvěra spotřebitelů i podnikatelů v ekonomiku dále roste

Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se meziměsíčně zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 97,0, při stejném vývoji jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl o 2,6 bodu na hodnotu 95,6 a indikátor důvěry spotřebitelů se zvýšil o 3,9 bodu na hodnotu 103,8.

„Ekonomický sentiment mezi podnikateli se postupně zlepšuje. Přesto mnohé podnikatele stále limituje nedostatečná poptávka, omezená dostupnost vybraných vstupů a v některých odvětvích také nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

„Růst důvěry mezi spotřebiteli z předchozích tří měsíců pokračoval i v dubnu. Domácnosti lépe hodnotí zejména svou současnou finanční situaci. Obavy ze zhoršení celkové ekonomické situace v Česku se snižují. Výrazně též klesají obavy spotřebitelů ze zvýšení nezaměstnanosti. Obavy z dalšího růstu cen jsou dokonce na nejnižší úrovni od prosince 2009,“ sdělila Veronika Ptáčková z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/konjunkturalni-pruzkumy-duben-2024

(tz-čsú)


 

TRAVELCON 2024: Česká republika musí v oblasti cestovního ruchu zabrat, sousedé nám ubíhají mílovými kroky

“Na čem nám ujíždějí sousedé” bylo tématem 8. ročníku největší konference cestovního ruchu v České republice Travelcon 2024. Z vystoupení zahraničních řečníků vyplývá zásadní – cestovní ruch v ČR potřebuje funkční systém a financování, okolní státy jsou v tomto směru napřed. Na konferenci se sešel rekordní počet účastníků, příští ročník už má stanovený termín.

Jedním z hlavních témat letošní konference, na které se sešel rekordní počet 457 účastníků, bylo především porovnání cestovního ruchu v ČR s okolními státy. Na podiu vystoupili zástupci z Německa, Rakouska, Polska i Slovenska, kteří prezentovali svůj přístup k cestovnímu ruchu a na něj navázané aktivity. Byť byly příklady z jednotlivých zemí rozdílné, pojil je jeden souhrnný základ – celostátní funkční systém řízení a financování cestovního ruchu. “Naši sousedé přistupují k cestovnímu ruchu jako k průmyslovému odvětví a snaží se plně využívat jeho potenciál. Ať se jedná o propagaci cestovního ruchu, jeho řízení, budování infrastruktury nebo pořádání velkých akcí, vždy je to podloženo systémem financování a funkční legislativou v dané zemi. Tyto podmínky v okolních státech pomáhají tamnímu cestovnímu ruchu rychle se rozvíjet a my jen sledujeme, jak nám sousedé utíkají mílovými kroky,” říká ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Petr Soukup.

Řeč je například o systému financování cestovního ruchu vyplývající ze zákona, tak jak k této problematice přistupují například v Rakousku. Slovenský přístup na konferenci pak prezentoval Tomáš Ondrčka, generální ředitel sekce cestovního ruchu na nově vzniklém Ministerstvu cestovného ruchu a športu spolu s Judit Šipekiovou z národní agentury na podporu cestovního ruchu Slovakia Travel. Slovensko nejen že v letošním roce založilo ministerstvo cestovního ruchu, ale zároveň po období Covidu navýšilo rozpočet agentury Slovakia Travel ze 14 milionů euro v roce 2021 na 26 milionů eur (cca 650 mil. Kč.) v letech 2023 i 2024. Pro porovnání rozpočet agentury CzechTourism pro rok 2024 je 400 milionů Kč (430 mil. Kč ještě v roce 2021). Slováci pochopili důležitost tohoto odvětví a přistupují k němu jako k investici, která má dobrou návratnost. I proto reklama na Slovensko v současnosti vyplňuje reklamní prostor v Evropě napříč různými kanály včetně televize. “Problematiku chybějícího systému financování cestovního ruchu v ČR jsme na Travelconu probírali již před dvěma lety. Od té doby se na státní úrovni příliš nestalo, například vznik zákona o cestovním ruchu po vzoru Rakouska iniciujeme již řadu let, ale výhledově se ho dle MMR nedočkáme dříve než v roce 2035. Zatímco v ČR se o cestovním ruchu bavíme, sousedé z jeho rozvoje čile profitují,” dodává Marie Chadimová, koordinátorka konference Travelcon.

O tom, že cestovní ruch a podpora rozvoje s ním spojené infrastruktury je důležitou investicí také pro Jihočeský kraj, byla vůbec první přednáška čtvrtečního programu. Kromě ředitele JCCR Petra Soukupa se jí zúčastnil vedoucí odboru regionálního rozvoje Jihočeského kraje Petr Hornát a ředitel destinační společnosti Tomáš Polanský, který dodává: “Udržitelný cestovní ruch je pro jižní Čechy důležitý. U nás na Budějovicku se ho snažíme vnímat jako průmyslové odvětví, které přináší do regionu nemalé finanční prostředky a zaměstnanost. Příjmy z cestovního ruchu za rok 2023 činily v Jihočeském kraji 11,6 miliardy korun a z toho 2 miliardy připadly jen na turistickou oblast Budějovicko. Udržitelnost pak chápeme v rovnováze mezi turisty a místními obyvateli a v přínosu, který toto odvětví pro místní komunitu má. Cestovní ruch nám například pomáhá realizovat a provozovat investice, které následně využívají i místní obyvatelé, ale bez cestovního ruchu by se je jen těžko podařilo financovat. Zároveň nám cestovní ruch nesmí zničit unikátnost našeho regionu” Do budoucna se chce kraj i město České Budějovice zaměřovat na kongresovou turistiku či firemní a sportovní akce. Tento segment takzvaného MICE turismu je přínosný v období mimo hlavní sezonu a pomáhá rozložit ekonomický efekt cestovního ruchu do celého roku.

Konference přinesla také témata z oblasti marketingu a současných technologií. Se svými příspěvky vystoupil například Andy Sitta ze Seznam Brand Studio nebo Dominika Ratajová z projektu Sítě v malíčku. Účastníci se mohli zapojit také do několika workshopů nebo navázat kontakt s partnery z oblasti technologií a služeb, kteří měli své stánky ve foyer. Během konference vzniklo 10 dílů Travelcon podcastu s vybranými hosty, který bude v nejbližších dnech dostupný na kanálech Jižní Čechy a podcastových platformách. V průběhu dvou konferenčních dnů se vypilo celkem 155 litrů výběrové kávy. Úspěch měl také retro stánek s ikonickým budějckým pikadorem doplněným o pivo z národního pivovaru Budějovický Budvar, který je partnerem konference. Akce se konala na Výstavišti České Budějovice ve zrekonstruovaném Národním pavilonu Z, který je součástí budějovické infrastruktury pro kongresovou turistiku. Stejně jako v předchozích letech byla partnerem akce agentura CzechTourism s Institutem turismu. Příští ročník odborné konference Travelcon má již stanovené pevné datum 10. – 11. dubna 2025.

(tz-jccr)


 

ČSÚ zveřejnil kandidátní listiny pro volby do Evropského parlamentu

Český statistický úřad dnes zveřejnil seznam kandidátů pro volby do Evropského parlamentu. Volby se na území České republiky uskuteční ve dnech 7. a 8. června v celkem 14 714 volebních okrscích.

„O mandát europoslance letos usiluje 675 kandidátů. Před pěti lety byl přitom zájem větší, o přízeň voličů se tehdy ucházelo celkem 841 mužů a žen. Aktuální počet kandidujících se však může do voleb ještě změnit, neboť někteří mohou být v zákonné lhůtě kandidujícím subjektem odvoláni či mohou například sami odstoupit. Tyto změny budeme na našem volebním webu průběžně aktualizovat,“ říká 1. místopředsedkyně ČSÚ Eva Krumpová.

Podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/csu-zverejnil-kandidatni-listiny-pro-volby-do-evropskeho-parlamentu-

(tz-čsú)


 

Zdroj: Facebook

 

Otevření Sovích voliér – posunutí termínu

Vážení návštěvníci, z důvodu neříznivých klimatických podmínek není možné připravit návštěvnické centrum Soví voliéry pro sezónní provoz. Z tohoto důvodu bude toto návštěvnické centrum připraveno pro provoz od úterý 14.5. 2024, pokud to klimatické podmínky dovolí. Návštěvnické centrum Soví voliéry pak bude otevřeno každý týden vždy od úterý do neděle až do konce září.

Děkujeme za pochopení a těšíme se na Vaši návštěvu.

(tz-npš)


 

Očkování stále zachraňuje životy po celém světě

Evropský týden očkování, European Immunization Week (EIW), který letos připadá na období 21.–27. dubna, je tradiční součástí Světového týdne očkování, World Immunization Week. Každoročně se koná pod záštitou Světové zdravotnické organizace (WHO) a jeho cílem je zvýšit povědomí o významu očkování, které slouží jako prevence před nemocemi a je důležitou součástí ochrany života.

Letošní rok navíc slavíme 50. výročí další iniciativy WHO Expanded Programme on Immunization. Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví u příležitosti Evropského týdne očkování dnešním dnem spouští druhý ročník kampaně na podporu očkování v České republice ODOLNĚJŠÍ – OČKOVÁNÍ POSILUJE ZDRAVÍ VE STÁŘÍ, který chce oslovit až 20 tisíc seniorů v České republice.

První osvětová kampaň, která probíhala od září do listopadu loňského roku, oslovila na 200 tisíc zaměstnanců a klientů sociálních služeb a tzv. neformálních pečujících. V problematice prevence a možnostech, jak ochránit své zdraví ve stáří, pak APSS ČR proškolila na 700 zaměstnanců sociálních služeb napříč pozicemi a neformálních pečujících.

„Očkování je jedním z největších úspěchů moderní medicíny a působí jako základní nástroj prevence v předcházení komplikací, těžkému průběhu a dlouhodobých následků prodělaného onemocnění. Je skvělé, že si jeho důležitost můžeme připomenout v rámci Evropského týdne očkování,“ řekl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.

„Jak první, tak druhou kampaň jsme se rozhodli dělat nejen proto, abychom zvýšili proočkovanost starších osob, ale zejména abychom zvýšili povědomí o hlavních důvodech, proč se vyplatí očkování alespoň zvážit. Nejde jen o prosté vyhnutí se onemocnění např. chřipkou nebo jejímu těžkému průběhu, ale obecně zvýšit si šance nejen na delší život, ale zejména na delší život ve zdraví. Málokdo totiž ví, že očkování má také vliv na výrazném snížení např. kardiovaskulárních nemocí nebo i Alzheimerovy choroby,“ uvádí Jiří Horecký, prezident Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR.

Očkování je celosvětově jedním z úspěchů lidstva, díky němu se podařilo vymýtit pravé neštovice, téměř porazit dětskou obrnu a zajistit, aby přežilo a prospívalo více dětí než kdykoli předtím. Očkováním lze předcházet řadě nemocí nejen v dětství, ale i v dospělosti, kdy s přibývajícím věkem náš imunitní systém slábne a stáváme se náchylnějšími k infekčním nemocem, jako jsou například pneumokoková onemocnění či pásový opar. Navíc vědci v posledních zhruba 10 letech přicházejí s poznatky, že očkování snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění (cévní mozkové příhody, infarktu myokardu či srdečního selhání). Ty představují celosvětově významný zdravotní problém, protože jsou nejčastějšími příčinami úmrtí a invalidity. Ale také dle vědců snižují riziko Alzheimerovy choroby, a to až o 40 %.

Expanded Programme on Immunization, program zaměřený na zvýšení ochrany dětí, zahájila WHO v roce 1974. Plošně začalo očkování dětí proti šesti dětským nemocem (tuberkulóze, záškrtu, černému kašli, tetanu, dětské obrně a spalničkám). V současné době je k dispozici již 13 vakcín (k původním šesti přibyly vakcíny proti hemofilu typu b, hepatitidě typu B, zarděnkám, pneumokokovým onemocněním, rotavirům, lidskému papilomaviru a covidu-19) a další čtyři vakcíny (proti žluté zimnici, meningitidě, japonské encefalitidě a choleře) jsou doporučovány v závislosti na zemi, kde se očkuje.

K dispozici tak máme vakcíny, které zabraňují více než 20 život ohrožujícím nemocem a pomáhají lidem všech věkových kategorií žít delší a kvalitnější život. Očkování v současnosti každoročně zabrání 3,5–5 milionům úmrtí na nemoci, jako je záškrt, tetanus, černý kašel, chřipka a spalničky. Bez očkování by infekční nemoci byly stále příčinou více než poloviny lidských úmrtí, jako tomu bylo před érou očkování.

APSS ČR jako nezisková organizace bude i letos vzdělávat zaměstnance a klienty sociálních služeb, ale i neformální pečující, kteří jsou nedílnou a nezanedbatelnou součástí při péči o rodinné příslušníky, osoby blízké či starší osoby v jejich okolí. Chceme, aby senioři prožili více let ve zdraví.

(tz-mz)


 

Nová přeložka umožní nájezd na D3 a bude základem pro obchvat Srubce

Slavnostním poklepem na základní kámen byla v úterý 23. dubna 2024 zahájena 6. etapa výstavby zanádražní komunikace. Konkrétně dopravní přeložky silnic II/156 a II/157. Tato stavba nebude svým rozsahem velká, ale bude nesmírně důležitá. Důvody jsou dva: Nejprve napojí Ledenickou ulici ve Srubci na dálnici D3, tedy na úsek Úsilné – Hodějovice a zároveň bude odrazovým můstkem pro budoucí obchvat Srubce.

Realizace této přeložky, je nezbytná z důvodu očekávaného nárůstu dopravní zátěže na Ledenické ulici po dokončení navazujícího úseku dálnice D3. Upozornil na to hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba v rámci slavnostního zahájení.

„Jde o důležitou stavbu, která napojuje Ledenickou ulici, po které sjíždí všichni ze Srubce, a vede ji na dálnici. Kdyby se nevybudovala, všichni by se byli schopni dostat na dálnici jenom tak, že by jeli až dolů do Suchého Vrbného, museli by se po zanádražní komunikaci vracet do Mladého a tam najíždět na mimoúrovňovou křižovatku. Teď však vznikne komunikace, která to napojení umožní. Pro mě je strašně důležitá rychlost, s jakou jsme ji zvládli připravit. Ještě si totiž pamatuju debaty na zastupitelstvu kraje, kdy jsme byli v opozici, a nebylo vůbec jasné, jestli se stavba postaví. To by totiž znamenalo, že ta křižovatka by opravdu byla v tomhle rameni zavřená,“ zdůraznil hejtman Kuba a vysvětlil, že díky domluvě s obcí Srubec v roce 2022 bylo možno tuto část stavby vyprojektovat samostatně, aby se dala postavit hned. „Je to rok a půl a my tu nyní stojíme a stavbu zahajujeme. To znamená, že si Budějčáci už v momentě, kdy se v prosinci otevře dálnice, budou moci užívat i tuto nově otevřenou komunikaci,“ dodal hejtman a poděkoval úředníkům z Jihočeského kraje za rychlou přípravu.

Přeložka umožní přesun tranzitní dopravy mimo zastavěnou oblast Srubce a Českých Budějovic a přímé napojení Srubce a dalších obcí na trase Ledenické silnice na dálnici, což významně pozitivně ovlivní bezpečnost silničního provozu a životní prostředí obyvatel. Během stavby dojde k významnému snížení akustické a exhalační zátěže v okolí stávající silnice vedoucí z ČB na Ledenice.

Velké změny nastanou na křižovatce Ledenické ulice, Do Mladého a U Rybníka. Dílnu, která je na ni přímo napojena, čeká demolice a historickou kapličku stavebníci přesunou do nově vybudovaného parčíku. Tímto krokem se zachovává kulturní dědictví a vytváří se nový veřejný prostor pro odpočinek a setkávání.

Stavba přeložky je součástí širšího plánu rozvoje dopravní infrastruktury v regionu a je plánována tak, aby mohla být zprovozněna souběžně s dálnicí D3.

  • · Doba výstavby: 202 kalendářních dní
  • · Datum dokončení stavby: 11. listopadu 2024
  • · Cena stavby: 102 815 072,45 Kč včetně DPH
  • · Zhotovitel stavby: STRABAG Silnice a.s.

(tz-jč)


 

Z Českých Budějovic se bude přes zimu létat do egyptské Hurghady

Cestovní kancelář Čedok přidává na zimní sezonu první destinaci z Českých Budějovic. Z jihočeského letiště začne létat ve spolupráci s leteckou společností Corendon Airlines do egyptské Hurghady. Cestující se proletí na dovolenou k Rudému moři na palubě Boeingu 737-800 s kapacitou pro 189 cestujících v ekonomické třídě.

Letadla budou startovat každou neděli od konce prosince, provoz plánuje cestovní kancelář prodloužit až do května. Hurghada patří k oblíbeným destinacím, kam se dá cestovat celoročně nejen za koupáním a šnorchlováním v Rudém moři, ale také za památkami v okolí Luxoru. First minute zájezdy jsou již v prodeji, včetně prvního vánočního termínu s odletem 22. prosince 2024, kdy přímé spojení odstartuje. Na letošní letní sezonu připravuje Čedok pět destinací, nově zahájí spojení do Bulharska nebo Tuniska, prodeje jsou dvojnásobné oproti loňsku.

„O odlety z Českých Budějovic je rekordní zájem a poptávka na léto je v tuto chvíli dvojnásobná oproti loňské první sezoně, proto navazujeme na rozšíření nabídky destinací nejen v létě, ale představujeme už také rovnou novinku na zimu. Od konce prosince plánujeme přímé lety z jihočeského letiště do oblíbeného egyptského letoviska Hurghada. Předprodeje už odstartovaly a dovolenou v této populární lokalitě si Jihočeši mohou dopřát až do poloviny května 2025. Nebudou chybět jak nejlepší resorty, tak i poznávací zájezdy, včetně nejprodávanějších plaveb po Nilu, “ oznámil novinku z Českých Budějovic Stanislav Zeman, generální ředitel Čedoku.

„Letiště se nám v loňském roce podařilo rozhýbat a rozlétat. Zažili jsme první velmi úspěšnou sezonu a já jsem tomu velmi rád, protože málokdo věřil, že se nám to podaří. Předpokládáme, že v tomto roce odbavíme odhadem 70 až 80 tisíc cestujících. Dnes přinášíme Jihočechům další dobrou zprávu, která potvrzuje naše slova a úsilí. Už v letošní zimní sezoně bude cestovní kancelář Čedok létat z letiště České Budějovice do egyptské Hurghady takže definitivně přecházíme ze sezonního na celoroční provoz,” řekl hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba a dodal, že terminál letiště je připraven na rozšíření počtu odbavovacích přepážek a už nyní má k dispozici také nové obchody a gastro provozovny. Cestující z Českých Budějovic mohou využít i parkování na letišti zdarma.

Hurghada je jedním z nejpopulárnějších letovisek v Egyptě díky svým nádherným korálovým útesům a bohatému podmořskému životu, na své si tady přijdou tak i milovníci potápění a šnorchlování. Pobyty si mohou klienti vybrat ve čtyřhvězdičkových nebo pětihvězdičkových hotelích s all inclusive stravováním na týden nebo čtrnáct dní. Pro přílet do Egypta musí turisté předložit cestovní pas s platností alespoň šest měsíců a zakoupit si předem u cestovní kanceláře nebo na místě turistické vízum. Destinace je vhodná jak pro páry, tak pro rodiny s dětmi, protože nabízí skvělou kvalitu za dobré ceny, služby, zázemí i aktivity pro volný čas. V této lokalitě panují příjemné teploty a počasí po celý rok, proto je Hurghada také vyhledávaným střediskem pro zimní dovolenou na pobřeží Rudého moře. Destinace láká také na návštěvu pouště nebo jízdu na čtyřkolkách či na velbloudech. Na výlety z Hurghady turisté míří nejčastěji do Karnaku, Luxoru a na další starověké egyptské památky. Typickými suvenýry jsou koření, koberce, výrobky z papyru, alabastru nebo šperky s drahými kameny. Zajímavou upomínkou na návštěvu Egypta bývají také personalizované kartuše a další předměty s egyptskými hieroglyfy.

Na letní sezonu, která v Českých Budějovic odstartuje letos už 25. května 2024, chystá Čedok celkem pět oblíbených destinací. V nabídce zůstává Turecká riviéra s odlety do Antalye i řecké ostrovy Rhodos a Kréta, novinkami budou Tunisko a Bulharsko, což jsou populární lokality hlavně pro rodinnou dovolenou za příznivé ceny. Nejprodávanější jsou zájezdy do Turecka, kam plánuje cestovní kancelář od konce července lety dokonce už dvakrát týdně, aby nabídla prodloužené termíny dovolené. Daří se i novinkám v nabídce, právě tuniská pevnina nebo Bulharsko patří k těm nejlevnějším destinacím, ale zároveň s kvalitními službami. Nejrychleji se objednávají pobyty o prázdninách, s rezervací by proto zájemci neměli otálet. Odlety na květen a červen se pak již objevují v akcích last minute.

Čedok bude na odletech z jihočeského letiště letos spolupracovat s několika leteckými společnostmi. Konkrétně budou klienti cestovní kanceláře létat v letní sezoně například na palubě Smartwings, Fly Lili nebo Corendon Airlines, se kterou v zimě rovněž zamíří do egyptské Hurghady.

Zájezdy s odletem z Českých Budějovic jsou v prodeji na webových stránkách www.cedok.cz, na pobočce v Českých Budějovicích, kde se zároveň připravuje otevření také další nové prodejny, dále pak v Písku, Táboře i Jindřichově Hradci. Pobyty je možné zakoupit Čedoku i na dalších pobočkách po celé České republice i na Slovensku nebo v široké síti prodejců.

Přehled destinací Čedoku z Českých Budějovic:

Destinace:                       Země:                   Sezona:

Antalya                          Turecko                 Léto

Burgas                           Bulharsko             Léto  NOVINKA

Enfidha                          Tunisko                 Léto  NOVINKA

Kréta/Heraklion             Řecko                    Léto

Rhodos                          Řecko                    Léto

Hurghada                      Egypt                     Zima  NOVINKA

 

(tz-čedok)


 

Obliba elektronických dražeb roste, za 5 let vynesly státu 446 milionů

Aplikaci elektronických dražeb (APED) si od spuštění projektu v roce 2019 vyzkoušelo už 5 047 zájemců. Celkem za tu dobu proběhlo 2 410 elektronických dražeb, ve kterých se podařilo vydražit majetek celkem za 446 mil. Kč. Elektronické dražby jsou tak pro stát efektivním a transparentním nástrojem pro prodej věcí v rámci daňových exekucí.

Mezi dražbami se nejčastěji vyskytují automobily, nemovitosti, pozemky či spotřební elektronika. Finanční správa už ale dražila i vrtulník, fotovoltaickou elektrárnu, soubor zlatých řetízků a náramků, zemědělskou techniku, výrobní linku nebo alkoholické nápoje, a to v různých cenových relacích. Rekordní výtěžek z dražby nemovité věci zatím dosáhl částky 38 mil. Kč, a to za apartmánový komplex. Tento měsíc pak proběhlo devět elektronických dražeb téměř 9 000 kusů zlatých šperků o váze 13 kg, které se podařilo vydražit za 13,6 mil. Kč. Dražitelé o ně bojovali v 9 dražbách celkem 406 příhozy,“ říká ředitel Sekce výkonu daní Generálního finančního ředitelství Jiří Žežulka.

Zlaté šperky z dražby byly zabavené v exekučním řízení v rámci kontrolní akce „Turek“. „Jednalo se o zboží tuzemské společnosti, která letecky dovážela zlaté šperky z Turecka na pravidelné lince Istanbul – Praha. Zboží bylo uloženo v příručním zavazadle kurýra turecké národnosti, jemuž bylo bezprostředně po jeho proclení na letišti Praha Ruzyně zabaveno. Modus operandi společnosti bylo krácení DPH fingovanými dodávkami zboží do Německa. Reálné dodání zboží smluvnímu odběrateli však nebylo v rámci proběhlého řízení prokázáno a výsledkem tak bylo doměření daně z přidané hodnoty ve výši téměř 30 mil. Kč,“ říká ředitel Finančního úřadu pro hlavní město Prahu Václav Žemlička.

Dražit online může jednoduše každý prostřednictvím Aplikace elektronických dražeb provozované finanční správou. Přístup do APED získá žadatel po online registraci, vyplnění žádosti a ověření identity. Identita žadatele se ověřuje pouze při registraci do aplikace, a to pomocí datové schránky, uznávaným elektronickým podpisem nebo prostřednictvím služby NIA ID či bankovní identity. Ověřit identitu žadatele je možné také osobně na finančním úřadu.

Během dražeb mohou zájemci přihazovat buď postupně dle aktuální ceny, nebo si mohou nastavit maximální částku, kterou jsou ochotni za draženou věc zaplatit. Příhozy jsou pak prováděny automaticky. Po skončení dražby přihlášení dražitelé dostanou e-mailem informaci o výsledku dražby a vydražitel obdrží platební údaje. Dražba pokračuje, dokud dražitelé přihazují. To znamená, že v případě příhozu učiněného v posledních 5 minutách dražby se její konec posune o dalších 5 minut od okamžiku příhozu. Mělo by se tak zabránit situacím, kdy účastníci dražby např. vinou pomalejšího internetového připojení nestačí na konci dražby učinit platný příhoz.

(tz-fsčr)


 

Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek na základě výsledku výběrového řízení jmenoval Tomáše Boráně ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

Úkolem MUDr. Tomáše Boráně je zajistit bezproblémové fungování Státního ústavu pro kontrolu léčiv, aktivní přístup SÚKLu při řešení dostupnosti léčiv, hladkou implementaci novely zákona o léčivech a zlepšení spolupráce se zástupci lékáren a dalšími aktéry lékového trhu. Jmenován je k 1. květnu 2024.

MUDr. Tomáš Boráň má zkušenosti z vědecké činnosti na Akademii věd ČR i akademické činnosti na 3. lékařské fakultě Univerzity Karlovy, kterou absolvoval v roce 2005. Od roku 2009 je zaměstnán ve Státním ústavu pro kontrolu léčiv, kde nyní působí na pozici ředitele sekce registrací léčiv. Od roku 2024 je také členem pracovní skupiny Ministerstva zdravotnictví pro posílení dostupnosti strategicky významných léčiv.

“Na základě výsledků výběrového řízení jsem ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv jmenoval pana doktora Tomáše Boráně. Je zkušeným odborníkem a prostředí SÚKLu dobře zná. S lékovou agendou má bohaté zkušenosti i jako člen řady mezinárodních i národních pracovních skupin a výborů. Přeji mu hodně zdaru v nové funkci,” uvedl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.

(tz-mz)


 

Zdroj: Facebook

 

Zahájení kampaně „Půl talíře“ je projektem pro zdravější Česko

Praha 22. dubna 2024 (PROTEXT) – V České republice startuje nová kampaň s názvem „Půl talíře“, která si klade za cíl zvýšit povědomí o důležitosti konzumace čerstvého ovoce a zeleniny ve vyvážené zdravé stravě. V současné době podle aktuálních statistik průměrný občan ČR konzumuje méně ovoce a zeleniny, než je doporučeno Společností pro výživu ČR. Ta doporučuje spotřebovat 600 gramů ovoce a zeleniny denně (kromě brambor). To má mimo jiné vliv na celkové zdraví, ale také například na rostoucí obezitu nebo narůstající počet onemocnění, jako jsou kardiovaskulární choroby, provázené mrtvicemi a infarkty, cukrovka druhého typu, nádorová onemocnění, kloubní obtíže nebo poruchy spánku. Celou kampaň iniciovalo Dobré družstvo a je spolufinancována Evropskou unií.

Název kampaně „Půl talíře“ má symbolizovat hlavní myšlenku celého projektu: každý talíř jídla by měl být z poloviny zaplněný zeleninou nebo ovocem, ideálně v poměru 2:1. Podle posledních výsledků Českého statistického úřadu z roku 2022 totiž příjem ovoce a zeleniny v posledních letech stále klesá. Čerstvého ovoce si například v roce 2022 u nás každý člověk dopřál v průměru 87,4 kg. Lidé více omezili třeba nákup jižního ovoce, jehož spotřeba se meziročně snížila o 2,6 kg, na 36,8 kg. Výrazný pokles zaznamenali statistici také u zeleniny. Její spotřeba klesla ve srovnání s rokem 2021 o 9,3 kg, na 87,4 kg. „V současnosti jsou jídelníčky bohužel často jen málo vyplněny ovocem a zeleninou. My to chceme změnit,” říká Marek Výborný, ministr zemědělství ČR.

„Iniciativa ,Půl talíře‘ přichází s řadou vzdělávacích a informačních materiálů, včetně receptů, tipů pro zdravé nakupování a pokynů k přípravě jídel, které pomohou lidem snadno začlenit více ovoce a zeleniny do svého denního stravování,“ vysvětluje Ing. Monika Zábojníková, koordinátorka projektu za Farmu Bezdínek, jež patří do sdružení Dobré družstvo. Projekt „Půl talíře“ se přitom zaměří především na podporu lokálních produktů a potravin vypěstovaných v ČR, zejména rajčat, okurek, jahod a borůvek, které patří mezi typické zástupce české zeleniny a ovoce. „Podle průzkumů (SZPI, Eurobarometr, Behavio) jsou pro Čechy nejdůležitějšími faktory při nákupu potravin CHUŤ a CENA. Jako pěstitelé děláme všechno proto, abychom podpořili spotřebu ovoce a zeleniny. Obchodní řetězce mohou podporovat prodeje ovoce a zeleniny snížením svých marží a jejich navýšením u nezdravých potravin. A když přiloží ruku k dílu čeští politikové snížením DPH u zdravých potravin a zvýšením u nezdravých a dále sníží zdanění práce v sektoru ovoce a zeleniny, stejně jako to platí v mnoha evropských zemích, spotřeba ovoce a zeleniny poroste. Vrátí se nám to nejen ve zdraví české populace, ale i ve výkonu české ekonomiky,“ uvádí Ing. Jiří Stodůlka, zástupce za Dobré družstvo.

Za zdravější Česko

Změna stravovacích návyků přitom může mít pozitivní dopad nejen na celkové zdraví populace, ale přispěje také ke snížení výskytu chronických nemocí, jako jsou srdeční onemocnění, diabetes a obezita. S tímto vědomím „Půl talíře“ nejen podporuje individuální zdraví, ale také usiluje o zlepšení zdravotního stavu společnosti jako celku. „Zvýšení množství kvalitní zeleniny a ovoce v jídelníčku představuje jednu z nejjednodušších úprav, kterou může člověk provést, aby zlepšil své stravovací návyky. Ovoce a zelenina znamenají bohatý zdroj vitaminů, minerálních látek, vlákniny, ale i celé řady fytonutrientů (rostlinných látek, jako jsou např. různé antioxidanty). Ty snižují riziko vzniku velkého množství onemocnění,” vysvětluje Ing. Josef Soukup, Ph.D., nutriční poradce a osobní trenér.


 

Dopis ČSK Senátu k výkonu odborné praxe zahraničních zubních lékařů

Praha 22. dubna 2024 (PROTEXT) – Dopis prezidenta a představenstva České stomatologické komory Senátu Parlamentu České republiky ve věci senátního návrhu zákona k výkonu odborné praxe zahraničních zubních lékařů.

Senát Parlamentu České republiky

Valdštejnské náměstí 17/4, 118 01 Praha 1

Vážený pane předsedo Senátu, vážení místopředsedové, vážení senátoři, obracím se na Vás jménem České stomatologické komory ve věci senátního návrhu zákona, který v minulých dnech schválila Poslanecká sněmovna a který upravuje podmínky povolování a výkonu odborné praxe zahraničním zubním lékařům bez uznání způsobilosti k výkonu povolání a bez ověření znalosti českého jazyka.

Vím, že jde o senátní návrh a je nepravděpodobné, že byste ho vzali zpět. Přesto bych vás rád informoval o zásadních skutečnostech.

Česká republika jako členský stát Evropské unie má funkční mechanismus uznávání odborné způsobilosti; jedná se o aprobační řízení. V České republice byla v aprobačním řízení uznána odborná způsobilost cizincům v počtu, který je v přepočtu na obyvatele jedním z nejvyšších na světě. Aprobační řízení je standardním nástrojem, který otvírá lékařům – cizincům cestu k výkonu povolání v České republice i v Evropské unii, a to tak, aby byla zajištěna kvalita a bezpečí pacientů včetně toho, aby se pacienti s lékaři z ciziny vůbec byli schopni dorozumět. Kapacity tohoto systému jsou dostatečné a přesahují počet zájemců o aprobaci.

Projednávaný návrh tento zavedený a funkční systém obchází a přináší obrovskou nerovnost a mimořádná rizika. Všichni, kteří dosud řádně absolvovali aprobační řízení, naučili se česky, osvojili si místní odbornou praxi a získali přehled o českém zdravotnickém systému, budou vystaveni konkurenci osob, které nic takového absolvovat nemusejí. Zubní lékaři (a nemusí se jednat jen o příslušníky jazykově blízkých národů), kteří nejsou schopni se s pacientem dorozumět, nemohou poskytovat péči lege artis. Představa, že při jejich práci bude přítomen český zubní lékař jako tlumočník, je nesmyslná už jen proto, že takový zubní lékař by se místo tlumočení měl spíše věnovat pacientům.

Zubní lékaři ze zemí mimo Evropskou unii, kteří neabsolvovali aprobační řízení, nejsou připraveni léčit pacienty v České republice, taková je realita. Vídáme velké množství komplikací u lidí, kteří nemají dostatečný odborný vhled. Úroveň stomatologie v České republice je velmi vysoká a bez určitého adaptačního období (ve formě aprobační praxe) a samozřejmě bez znalosti českého jazyka je poskytování stomatologické péče riskantní. Zvažte prosím, zda byste k zubnímu lékaři, se kterým se nedomluvíte, který přichází ze země s odlišným standardem péče a který neprošel žádanou adaptací, poslali svoje děti, svoje vnoučata, či zda byste k němu zašli sami.

Proklamovaným důvodem návrhu je zajištění dostupnosti stomatologické péče na venkově. K takovému účelu však odborná praxe tak, jak je v návrhu upravena, nemůže sloužit; je tragickou chybou snažit se údajnou nedostupnost zubních lékařů řešit prostřednictvím osob bez uznané kvalifikace k výkonu tohoto povolání. Kromě toho je evidentní, že návrh především umožní vznik velkých ordinací a řetězců s nekvalifikovanými, a tedy levnými pracovníky, a to samozřejmě nikoliv na venkově, ale zejména ve velkých městech.

Hlavní argumenty, proč je projednávaný návrh nebezpečný a dokonce protiústavní, Česká stomatologická komora shrnula již dříve ve stanovisku, které přikládám. Na tomto místě jen připojuji, že kromě toho, že přímo ohrožuje pacienty, tento návrh diskriminuje a doslova uráží všechny zubní lékaře, kteří v České republice získali odbornou způsobilost nebo jim zde byla standardním způsobem uznána. Je to dáno tím, že zavádí odlišné podmínky pro zubní lékaře v porovnání s ostatními lékaři. Tato nerovnost není věcně odůvodněna a je pro zubní lékaře bez nadsázky ponižující. Zubní lékaři by se s tím i dokázali smířit, pokud by návrh měl přínos pro pacienty. Jak jsem však naznačil výše, návrh naopak přispěje ke snížení standardu péče a k ohrožení pacientů.

Jak jsem řekl na začátku, vím, že jde o senátní návrh. Přesto věřím, že svědomí vám nedovolí, abyste proti sobě postavili nejen stomatology, kteří jsou Vašimi voliči, ale do budoucna i pacienty.

S pozdravem

doc. MUDr. Roman Šmucler, CSc. prezident České stomatologické komory a představenstvo České stomatologické komory

Příloha: Stanovisko České stomatologické komory z 19. dubna 2023 – dopis adresovaný předsedovi Výboru pro zdravotnictví Senátu PČR

Příloha je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.


 

Zvídavost vpřed! Veletrh vědy 2024 se blíží, zájemci se můžou hlásit na doprovodný program

Ode dneška si lidé mohou rezervovat místo na doprovodný program Veletrhu vědy 2024. V nabídce jsou science show, přednášky nebo besedy – třeba o umělé inteligenci či paměti rostlin. Akce se letos koná od 30. května do 1. června a zdarma nabízí přes 100 expozic, které jsou otevřené celou dobu pro dospělé i děti.

CELÁ ZPRÁVA (Textový dokument)

(tz-avčr)


 

Cimrman se vrací do Frymburku. Břeh Lipna ozdobí jeho busta

Frymburk 22.4. 2024: Frymburský břeh lipenské přehrady bude zdobit busta nebo jiná hmotná, umělecky cenná připomínka na pobyt zapomenutého českého génia Járy Cimrmana. O jeho návštěvě, kdy si ve zdejším starobinci Cimrman léčil vzácnou chřipku vypráví hra Lijavec z pera tvůrců tohoto ryze českého fenoménu pánů Smoljaka a Svěráka. Dílo bude o to cennější, protože bude opatřené tabulkou s Braillovým písmem a bude tak přístupné zrakově handicapovaným.

CELÁ ZPRÁVA (Textový dokument)

(tz-pp)


 

Finanční správa eviduje 2 miliony daňových přiznání, čas na elektronické podání je do druhého května

Finanční správa připomíná termín pro elektronické podání přiznání k dani z příjmů, který v letošním roce připadá na čtvrtek 2. května 2024. Tento den je zároveň posledním dnem lhůty pro úhradu daně. Dosud finanční úřady obdržely přes 2 miliony přiznání, což je zhruba 72 % odhadovaného počtu. Podíl elektronicky podaných přiznání prozatím činí 63 % a letos tak poprvé přesáhne 70% hranici.

Vzhledem k tomu, že v průběhu dubna lze podat daňové přiznání již pouze v elektronické podobě, podíl online přiznání by letos mohl dosáhnout 73 %, pokud poplatníci podají obdobný počet přiznání jako loni. Před pěti lety přitom finanční úřady obdržely elektronicky jen každé třetí daňové přiznání. „Významně rostoucí podíl elektronických přiznání nás těší hned ze dvou důvodů. Jednak je výsledkem zlepšujících se online služeb finanční správy, kterými současně podporujeme digitalizační úsilí státu. Elektronické podání také výrazně omezuje chybovost a šetří čas jak na straně poplatníka, tak u správce daně,“ říká generální ředitelka finanční správy Simona Hornochová.

Podíl elektronických přiznání k daním z příjmů v letech 2017-2024

Při elektronickém podání daňového přiznání je potřeba dodržet předepsaný formát XML, nestačí tedy například naskenovaný formulář ve formátu PDF. Významnou pomoc přitom může poskytnout aplikace Online finanční úřad, kterou lze nalézt na portálu MOJE daně. K odeslání elektronického formuláře není nutné použít datovou schránku, po vyplnění v aplikaci je možné daňové přiznání rovnou prostřednictvím portálu odeslat finančnímu úřadu. Identifikovat se lze pomocí přístupových údajů do datové schránky nebo je možné využít jakýkoliv způsob ověření identity občana – např. přístupové údaje do internetového bankovnictví (bankovní identitu) nebo občanský průkaz s čipem. Na webových stránkách finanční správy a Hospodářské komory ČR lze nalézt podrobné praktické návody, které s vyplněním a podáním daňového přiznání prostřednictvím portálu MOJE daně pomohou.

Výhodou využití portálu MOJE daně je interaktivní formulář, který některé údaje předvyplní, zároveň obsahuje návodného průvodce pro vyplnění jednotlivých částí. Portál navíc upozorní na chybně vyplněné údaje či chybějící přílohy a po odeslání přiznání potvrdí jeho doručení. Díky jeho intuitivnosti a uživatelské přívětivosti ho již k plnění svých daňových povinností využívá více než třičtvrtě milionu občanů,“ dodává Simona Hornochová. Pokud daňové přiznání podává daňový poradce nebo advokát, mohou tak učinit až do pondělí 1. července 2024. Stejná lhůta platí pro poplatníky, kteří mají zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem.

(tz-fsčr)


 

Hospodaření vládních institucí skončilo v deficitu

Hospodaření vládních institucí skončilo v roce 2023 v deficitu 3,7 % HDP. Zadlužení sektoru vládních institucí na konci roku 2023 dosáhlo 44,0 % HDP. Výsledky hospodaření vládních institucí byly notifikovány Eurostatem.

“Sektor vládních institucí hospodařil s deficitem ve výši 3,7 % HDP a jeho zadlužení dosáhlo úrovně 44,0 % HDP,“ uvedla Helena Houžvičková, ředitelka odboru vládních a finančních účtů ČSÚ.

Podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/notifikace-deficitu-a-dluhu-vladnich-instituci-2023-prvni-notifikace-udaje-notifikovane-eurostatem

(tz-čsú)


 

Nová rozvodna v centru Budějovic umožní další rozvoj elektrické sítě. Hotová by měla být na podzim

Ještě více zvýšit bezpečnost a stabilitu dodávek elektrické energie a zároveň umožnit další rozvoj distribuční soustavy na Českobudějovicku. To jsou hlavní důvody, které vedly společnost EG.D k výstavbě nové transformační stanice 110/22 kV v centru Českých Budějovic. Stavba rozvodny včetně tříkilometrového podzemního kabelového vedení bude stát 300 milionů korun. Začala na podzim roku 2022 a letos na podzim by měla být hotová.

„Projekt jsme připravovali téměř osm let. Výstavbou nové rozvodny dojde ke zvýšení spolehlivosti dodávky elektrické energie ke koncovým zákazníkům v centru města, kde je kromě domácností i řada výrobních podniků. Výrazně také pomůže ke snížení zatížení transformace v rozvodně v Mladém, kde pak vznikne nezbytná rezerva pro další možný rozvoj i v této lokalitě,“ vysvětluje Tomáš Žáček, vedoucí výstavby velmi vysokého napětí společnosti EG.D.

Nová rozvodna s označením ČB Střed je na křížení ulic Mánesova a U Elektrárny. Dispozičně navazuje na spínací stanici, která na tomto místě historicky stála. Nově bude osazena dvěma nízkohlukovými transformátory 110/22 kV o výkonu 40 MVA, které by se na místě měly objevit v létě tohoto roku a bude připojena na síť velmi vysokého napětí poblíž městské části Mladé tříkilometrovým podzemním kabelovým vedením, které prochází přes zastavěnou část města v Mladém a v Havlíčkově kolonii.

„Kvůli náročnosti prací, jejichž součástí byl například i dvojí podvrt Mlýnské stoky, jsme pokládku kabelového vedení velmi vysokého napětí rozdělili do šesti etap tak, abychom co nejvíce omezili dopady na obyvatele. Čtyři etapy okolo transformovny v Mladém, Osikovou ulicí, ulicí Františka Halase a v Křižíkově ulici už jsou hotové. V tomto roce pak dokončujeme pokládku kabelů až do rozvodny. Stavební práce se už letos dotkly, nebo ještě dotknou, zejména ulic Františka Halase, Polní, částečně Vrchlického nábřeží a ulice U Elektrárny. Předpokládáme, že práce na kabelovém vedení by měly probíhat až do července letošního roku,“ doplňuje František Klimeš, hlavní technik výstavby VVN společnosti EG.D.

Každá etapa vyžaduje dopravní opatření, která omezí průjezdnost v dané lokalitě včetně pohybu osob a cyklistů. Nejcitelnější pro obyvatele Českých Budějovic bude nutné uzavření železničního přejezdu mezi ulicemi Křižíkova a Františka Halase pro jakoukoliv dopravu. Průjezd vlaků by měl zůstat zachovaný. Uzavření přejezdu je plánováno od 1.5. do 21.6.2024 a řidiči tak budou muset využít objízdné trasy. „Jsme si vědomi a omlouváme se za omezení, která práce na kabelovém vedení způsobují, ale ve spolupráci se zhotoviteli se je vždy snažíme co nejvíce minimalizovat,“ dodává Roman Šperňák, tiskový mluvčí EG.D.

Stavba byla projednána se Statutárním městem České Budějovice, zástupci vedení města celou trasu osobně prošli. Jiné řešení, než uzavření přejezdu pro automobilovou dopravu bohužel není možné. Místní občané byli s předstihem informováni pomocí letáků doručených do schránek. Dílo bude mít určenou kontaktní osobu zhotovitele, kontakt na ni bude možné nalézt na místě stavby. Město bude průběh prací monitorovat a informovat o něm občany.

V Českých Budějovicích to bude pátá transformovna 110/22 kV. Vedle toho se jedná o ČB Západ, ČB Sever, Mladé nebo Škoda. Celkem má EG.D podobných staveb na svém distribučním území přes devadesát a od roku 2018 je to čtvrtá, která vznikne po Boršicích u Blatnice ve Zlínském kraji, v Kaplici a v Táboře-Náchod. Na podzim by chtělo EG.D dokončit podobnou stavbu i v centru Brna.

(tz-eg.d)


 

 

Zdroj: Facebook

 

Zdroj: Facebook

 

(tz-e.on)

 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře