dTest: Není dieta jako dieta. Je to hlavně obchod

dTest: Není dieta jako dieta. Je to hlavně obchod

Blíží se jaro a pozornost velkého množství spotřebitelů se tak upírá k tomu, jestli včas stihnou zhubnout do plavek. Na mnoha místech potkávají rozmanité produkty na hubnutí nebo diety na spalování tuků: od personalizovaných reklam na internetu, přes příspěvky sdílené na sociálních sítích až po články v časopisech. Podoba těchto nabídek se ale značně liší, stejně jako jejich věrohodnost. Mnoho z nich uvádí klamavé informace, slibují nemožné a manipulují se spotřebiteli. Jak mohou spotřebitelé takové nabídky rozpoznat a co by přitom měli mít na paměti?

Zhubne zejména vaše peněženka

Každý už jistě narazil na „zázračné“ přípravky, které slibují zaručené a snadné hubnutí až desítek kilogramů za měsíc, navíc bez následného jojo efektu. Jimi slibované účinky však obvykle nebývají podložené výzkumy ani certifikáty. V lepších případech se tak jedná o glorifikované doplňky stravy, které mají zanedbatelné až žádné pozitivní účinky. V horších případech mohou závadné přípravky způsobit vážné zdravotní potíže. „Proto doporučujeme zkontrolovat, zda se nejedná o neověřený či nelegální přípravek, např. na webu Státního úřadu pro kontrolu léčiv,” doporučuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Zmíněné diety, zpravidla slibující to samé, bývají v převážné většině případů založeny na úplném vynechání určitého druhu potravin z jídelníčku. Jsou však dlouhodobě neudržitelné, protože hrozí, že člověku budou chybět některé pro tělo potřebné látky. Proto je potřeba při těchto dietách pečlivě hlídat vyvážené složení stravy a nejlépe je také konzultovat s lékařem.

Státní zemědělská a potravinářská inspekce již v minulosti prověřovala podněty na zmíněné pochybné diety. Například společnosti Opravdové hubnutí s. r. o., která provozuje stránku www.ketomix.cz, již byly uloženy finanční sankce ve správním řízení. I nadále však tato společnost láká spotřebitele na své „zázračné“ keto diety.

Ketošmejdi často uvádějí, že se jedná o jídlo na celý den. Tyto výrobky ale nesplňují limity celodenní stravy, které jsou stanoveny v právních předpisech. Dlouhodobá konzumace těchto produktů tak může vést k zdravotním problémům, zejména k podvýživě, protože se nejedná o plnohodnotnou náhradu celodenní stravy.

Vždy zaručené, nikdy však podložené

Nabídky často uvádějí klamavé informace, což je podle zákona nekalou obchodní praktikou. Používají přitom rozličné manipulativní taktiky, při jejichž výskytu by spotřebitelé měli zbystřit, a nadále přistupovat k nabídce produktu či služby s obezřetností. Příkladem je vábivá reklama, vyvolání beznaděje či strachu ze zmeškání (tzv. FOMO), kterými se snaží přimět spotřebitele ke koupi. Zároveň se nabídka často snaží znehodnotit konkurenci a tvrdí, že jediná efektivní (popř. vůbec možná) metoda je právě ta jejich, často nabízená za velmi vysokou cenu. Jako příklad lze uvést výrok: „Pomocí běžných diet zhubnout do plavek včas není možné! Ta naše Vám to však umožní!”

Svoji věrohodnost se přitom snaží podložit odkazy na náhodné odborníky či výzkumy všemožných světových univerzit, ačkoliv přesný zdroj neuvedou, natožpak rovnou odkaz na něj. V některých případech odborník či výzkum ani neexistují. „I ohlasy uživatelů, které jsou na webu nabízejícím daný přípravek je třeba brát s rezervou, protože prodejce často mívá nad komentáři absolutní kontrolu. Může tak mazat ty negativní a vyrábět pozitivní,” dodává Eduarda Hekšová.

Kde najít (dietní) zrnko pravdy?

Pokud spotřebitelé narazí na zdroj informací, který se vyznačuje některými ze znaků uvedených výše, doporučujeme jeho obsah ověřovat z více zdrojů, nejlépe různého typu. Článek vychvalující určitou dietu nebo produkt doporučujeme porovnat s informacemi z jiných typů zdrojů, např. odborných článků, výzkumů, tisku, rozhovorů s odborníky na daný obor či recenzemi uživatelů na stránkách, které jsou agregátory recenzí, ovšem samy prodej neuskutečňují (např. heureka.cz nebo zbozi.cz). Produkty a prodejce lze ověřit také na stránkách Státního úřadu pro kontrolu léčiv nebo v seznamu rizikových e-shopů České obchodní inspekce.

Mají-li spotřebitelé mají otázky k tomuto tématu, mohou se obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.

dTest


 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře