Z PRVNÍ RUKY: 46. týden 2023. Tiskové zprávy úřadů a firem, výběr...

Z PRVNÍ RUKY: 46. týden 2023. Tiskové zprávy úřadů a firem, výběr z médií, informace z Jihočeského kraje a radnice ve Vimperku i další aktuality týdne

Foto: (red) – Za krásnější Vimperk

 

 

Moravec nastražil past. Zkouší, co ředitel vydrží. Petr Žantovský a zákulisí v ČT

 


 

Škudlení na jídelnách kvůli důchodcům. „Býval jste rozumný.“ Náměstek z ODS dostal bídu

 


 

Co ti papaláši? Hradní Vohralíková v první řadě na StarDance. Pozornosti neušla

 


 

Další dírou ve vlajkové lodi Pirátů odtečou Česku desítky miliard

 


 

Hladový stát se chce nasytit cukrovím. Pečete pro známé? Tak čekejte berňák

 


 

Chartisté drží hladovku proti Jurečkovi. Vadí jim nízké penze pro disidenty

 


 

Signatář Charty 77 Václav Vlk: Havel nám nechal hada na prsou. Teď nám vládne

 


 

Politický byznys migračních neziskovek

 

 


 

Pivovarník Stanislav Bernard ve zdravici k 17. listopadu varuje před cenzurou

 


 

Skutečným nositelem odkazu 17. listopadu je soudruh Pavel, říká ve zdravici Ondřej Hejma

 


 

Strakonice upravují vyhlášku týkající se konzumace alkoholu na veřejnosti

 


 

Šéf mlékárny: Přirážky řetězců rostou, na našem jadelu mají 170 procent

 


 

Krvavé hadry, bordel všude. Ale telefon mají lepší než vy. Svědectví o „uprchlících“ z první ruky

 


 

400 miliard Kč. Německo. „Zatajují vám o elektřině. Tím Fiala prohrál volby.“

 


 

Tesco opět podporuje maminky nedonošených miminek

Praha 16. listopadu 2023 (PROTEXT) – Tesco opět podporuje maminky nedonošených miminek. Daruje jim produkty značky Fred & Flo.

Den předčasně narozených dětí, který každoročně slavíme 17. listopadu, nás upozorňuje na problematiku předčasného porodu a nedonošených dětí. Tesco již počtvrté podpoří maminky předčasně narozených dětí. Oddělením neonatologie po celé České republice daruje balíčky výrobků privátní značky Fred & Flo, aby maminkám udělaly radost. Tesco dodává plenky Fred & Flo do vybraných porodnic po celé ČR v průběhu celého roku.

Tesco balíčky pro maminky předčasně narozených miminek s produkty privátní značky Fred & Flo obsahují například plenky, vlhčené ubrousky a milníkové kartičky, které skvěle doplní rodinné fotografie. „Jsem hrdá na to, že Tesco letos obdaruje maminky předčasně narozených dětí na 14 neonatologiích v České republice. Nedonošená miminka jsou neuvěřitelní hrdinové. Rodiče takových dětí potřebují sílu, naději, podporu a pocit, že se s jejich dětmi počítá, že to dokážou. Proto vidím smysl v tom jim udělat radost během Světového dne předčasně narozených dětí, dát jim vědět, že na ně myslíme,“ říká Tereza Berkes, CE Own Brand manažerka ve společnosti Tesco.

Za předčasně narozené se považují děti, které přijdou na svět před ukončeným 37. týdnem těhotenství. Pečují o ně lékaři a sestřičky na neonatologických odděleních

V České republice se rodí ročně, a to číslo je ustálené, kolem 110 000 dětí, z toho je 7-8 % předčasně narozených. U předčasně narozených dětí se řídíme limitem viability, schopnosti dítěte přežít, to se pohybuje kolem 24. až 25. týdne těhotenství. Špičková pracoviště světě, mezi která se řadíme i my, jsou schopna zahájit péči už mezi 22. a 23. týdnem těhotenství,“ říká prof. MUDr. Richard Plavka, CSc., primář neonatologie Gynekologicko-porodnické kliniky 1. LF UK a VFN v Praze.


 

Pracovní skupina pro dostupnost léčiv na dnešním jednání řešila i dostupnost psychofarmak

Ve čtvrtek 16. listopadu proběhlo další pravidelné jednání pracovní skupiny pro dostupnost léčiv. Kromě oblasti antibiotik se zaměřilo i na dostupnost antidepresiv, léčiv proti demenci a antipsychotik. Jednání se zúčastnili zástupci ministerstva zdravotnictví, Státního ústavu pro kontrolu léčiv a člen výboru Psychiatrické společnosti ČLS JEP doc. MUDr. Martin Anders, PhD.

Podle informací od držitelů licence, distributorů a Státního ústavu pro kontrolu léčiv je léků pro děti a dorost v oblasti antibiotik, léků na horečku a kašel či dalších léčiv dostatek. Ministerstvo zdravotnictví však identifikovalo potenciální problémy s dodávkami v některých skupinách antidepresiv, léčiv proti demenci a antipsychotik a okamžitě iniciovalo jednání s odbornou společností.

„Jsme v kontaktu s výrobci a jednáme o zajištění kontinuity dodávek. Chtěl bych požádat lékaře, aby předepisovali jen opravdu obvyklé množství, pokud možno i s ověřením v lékovém záznamu. Pacient by měl mít dostatečnou rezervu léčiva, ale neměl by jej nadměrně hromadit,“ řekl náměstek ministra zdravotnictví Jakub Dvořáček.

„Státní ústav pro kontrolu léčiv situaci aktivně sleduje a jedná s odbornou společností. Řešením je stanovení obvyklého nebo maximálního dávkování léčiva a apel na jeho dodržování,“ řekla ředitelka Státního ústavu pro kontrolu léčiv Kateřina Podrazilová.

„Věřím, že naše společná snaha o zajištění dostupnosti dlouhodobě účinných injekčních antipsychotik zvýší kvalitu života pacientů, ale také posílí bezpečnost naší společnosti,“ řekl člen výboru Psychiatrické společnosti Martin Anders.

(tz-mz)


 

Lipensko láká – je nejnavštěvovanější oblastí jižních Čech

Lipensko bylo v létě a na podzim nejnavštěvovanějším místem jižních Čech. Do oblasti s působností Turistického spolku Lipenska, která se rozprostírá od Stožce po Rožmberk nad Vltavou, přijelo v tomto období téměř 164 tisíc lidí. Druhé v oblíbenosti skončilo Třeboňsko se 110 tisíci návštěvníky. Statistické údaje ze třetího čtvrtletí potvrzují trend celého roku 2023. Lipensko se drží na špici návštěvnosti jihočeských turistických destinací celoročně.

CELÁ ZPRÁVA (Textový dokument)

(tz-pp)


 

Lesy ČR zrekonstruovaly u Stříbra historickou nádrž, vznikl i mokřad a tůně

Hradec Králové, 16. listopadu 2023 – Rekonstrukci historické vodní nádrže s mokřadem a dvěma tůněmi dokončily v lesích nedaleko Kostelce u Stříbra v Plzeňském kraji Lesy České republiky. Vše v rámci vlastního programu Vracíme vodu lesu. Projekt za 3,5 milionu korun patří k těm, které pomáhají adaptovat českou krajinu na klimatickou změnu.

„Vycházeli jsme z torza někdejší zemní hráze se zátopou zarostlou padesátiletými olšemi. Dnes v krajině zadržujeme vodu, která se dá využít i při požáru lesa. Mokřad a tůně mají ekologický význam,“ řekl Tomáš Rau, vedoucí správy toků pro oblast povodí Berounky z Lesů ČR. S obnovou nádrže se začalo loni v lednu. Vodohospodáři nejprve odstranili sediment, poté rekonstruovali hráz a budovali spodní výpusť s bezpečnostním přelivem. Na závěr vznikl mokřad, který skýtá v části zatopeného prostoru úkryt pro ptactvo a drobné živočichy žijící na březích nádrže. Zemní tůně pod hrází jsou na 240 metrech čtverečních biotopem mnoha rostlin a živočichů.

Nádrž dnes na 0,4 hektarech zadrží až 6,5 tisíc metrů krychlových vody.

Text a foto: (tz-lčr)


 

Meziroční pokles cen zemědělských výrobců se zmírnil

Meziměsíčně ceny zemědělských výrobců vzrostly o 4,2 % a meziročně byly nižší o 9,7 %. Ceny průmyslových výrobců se meziměsíčně snížily o 0,1 %, meziročně byly vyšší o 0,2 %. Ceny stavebních prací vzrostly meziměsíčně o 0,2 % a meziročně o 3,6 %. Ceny tržních služeb pro podniky se meziměsíčně zvýšily o 0,3 % a meziročně o 5,3 %. 

„V meziročním srovnání ceny v zemědělství klesly téměř o 10 %. Ceny průmyslových výrobců rostly pouze o 0,2 %, ceny stavebních prací dle odhadů o více než 3,5 % a ceny tržních služeb pro podniky přes 5 %,“ upozorňuje Vladimír Klimeš, vedoucí oddělení statistiky cen průmyslu a zahraničního obchodu ČSÚ.

Další podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/indexy-cen-vyrobcu-rijen-2023

(tz-čsú)


 

HITEM LETOŠNÍCH VÁNOC V PENNY BUDE HUMOR

Praha, 16. listopad 2023 – Už zítra startuje Vánoční kampaň PENNY. Hlavní role v ní hrají Michal Suchánek a Richard Genzer. Navazují tak na úspěšnou letošní spolupráci s největším diskontním řetězcem u nás. Cílem kampaně je vnést prostřednictvím jejich osobitého humoru do předvánočního shonu vtip a chvíle uvolnění.

Většina reklamních spotů před Vánoci cílí na emoce jako jsou blízkost nebo sounáležitost, PENNY se tentokrát rozhodlo jít cestou, která v lidech vyvolá jiné emoce – smích a uvolněnost. „Vánoce jsou o uvolněném čase s rodinou a přáteli, proto chceme lidi rozesmát a do očí jim vhánět v maximálním možném množství slzy smíchu. Jarní kampaň s G+S slavila velký úspěch, jen na YouTube má náš spot téměř 4 miliony zhlédnutí. Proto jsme se rozhodli na ní navázat, ale posunout ji ještě o kousek dál. Věříme, že vtip a nadsázka je to, co letos bude během Vánoc rezonovat. Našim aktivitám na poli společenské odpovědnosti jsme věnovali samostatnou kampaň na podzim, i proto jsme chtěli něco jiného. Pro mnohé není dnešní doba jednoduchá a doufáme, že jim naše vánoční spoty vyloudí na tvářích úsměv,“ říká ke kampani Vít Vojtěch, vedoucí strategického marketingu PENNY a dodává: „Původně jsme plánovali 1 spot, ale při natáčení jich, díky osobitému humoru této herecké dvojice a jejich schopnosti improvizace a okamžitého vtipu, vzniklo mnohem víc. Proto se diváci mohou nakonec těšit na více než 10 verzí. Věřím, že naše originální vánoční přání diváky nejen pobaví, ale pomohou i od předvánočního stresu a věřím, že i chytlavá melodie bude znít lidem, jak se říká, v uších stále dokola.“ Hudební stránku spotů s Michalem Suchánkem a Richardem Genzerem obstará tentokrát známá skladba italské skupiny Ricchi a Poveri – Sara Perché Ti Amo.

Natáčelo se na prodejně PENNY v Praze Štěrboholech v polovině září a pro účely reklamy byl použit umělý sníh i umělý led. O autorství se tentokrát podělilo PENNY s oběma hlavními protagonisty, kteří do spotů promítli svůj osobitý humor. Michal Suchánek a Richard Genzer v rámci spotů sáňkují, lyžují nebo bruslí. „Mám rád tradiční Vánoce. Děti už jsou velké, ale pořád mám rád tu tradiční atmosféru. Asi jako každý jsem jako dítě rád dostával dárky, dnes si užívám hlavně to, když je rozbaluje rodina. Užívám si to. A nejraději mám společnou večeři, a samozřejmě pořádný řízek,“ prozradil během natáčení Michal Suchánek a režisér Tomáš Bařina natáčení okomentoval: „Když jim sepne jejich improvizační genialita, tak se dějí věci, které by normálního smrtelníka vůbec nenapadly. Natáčení bylo neuvěřitelné. Sice si před každou natáčenou scénou řekneme její základní kostru, ale to, co pak dokáží tito dva na place doslova vykouzlit… Chvílemi jsme se museli zkrátka zastavit, protože štáb se tak rozesmál, že jsme se potřebovali nadechnout. Jejich kreativita, a to, jak na sebe reagují, je neskutečně kreativní a doufám, že se nám podařilo tyto okamžiky přenést i do konečné podoby spotů.“

Vánoční kampaň PENNY, jejímž cílem je kromě humoru i zdůraznění výhodných cen v tomto diskontním řetězci i v době předvánoční, startuje v televizi 17. listopadu a v následujících týdnech ji diváci uvidí na všech hlavních televizních kanálech (skupina Nova, skupina Prima (Media Club), TV Barrandov). Společně s televizní kampaní budou vizuály Vánoc a sportu v podání dvojice G+S součástí propagace v dalších médiích i na sociálních sítích PENNY.

Text a foto: (tz-penny)


 

VAROVÁNÍ

VZP opět varuje před podvodnými SMS! Tentokrát lákají na peněžitý bonus z fondu prevence. Podvodníci se v posledních dnech snaží od důvěřivých občanů získat osobní údaje také pod falešným příslibem peněžitého bonusu z fondu prevence. VZP tímto způsobem klienty neoslovuje. Žádný bonus či příspěvek touto cestou nenabízí, ani nevyplácí. Zprávy opět obsahují (různé) odkazy na webové stránky, které vytváří dojem, že se jedná o web VZP ČR, kam je třeba vyplnit osobní či přihlašovací údaje. Tyto zprávy rozhodně ignorujte, nezkoušejte do nich cokoli zde vyplňovat. Pokud jste tak učinili, obraťte se na svoji banku s žádostí o prověření a případné zablokování účtů, obraťte se rovněž na Policii ČR a v rámci ochrany osobních údajů změňte přihlašovací heslo do internetového bankovnictví. Jediné oficiální webové stránky VZP ČR jsou: www.vzp.cz.

(vzp)


 

Sněmovna schválila novelu zákona o léčivech. Jde o největší propacientskou změnu za posledních 15 let

Poslanci dnes většinou napříč politickým spektrem ve třetím čtení schválili novelu zákona o léčivech. Návrh stanovuje mimo jiné nové povinnosti pro dodavatele léčiv, distributory léčiv, lékárny i státní úřady.

Novela zákona o léčivech přináší nové povinnosti pro všechny aktéry na lékovém trhu. Stěžejní změnou novely je povinnost dodavatelů léčiv zajistit dodávky pro pacienty v ČR ještě 1-2 měsíce po nahlášení přerušení nebo ukončení dodávek jejich léku.

Distributoři budou mít nově povinnost každý pracovní den poskytovat Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv informaci o aktuálních skladových zásobách přípravků s omezenou dostupností. Jejich aktuální stav budou hlásit i lékárny a díky tomu bude Ministerstvo zdravotnictví přesně vědět, kolik je daného přípravku v distribuci, a tedy k dispozici pro dodání do lékáren, a kolik je ho ještě v lékárnách.

Plošné rozdělení mezi lékárny má zajistit povinnost objednávat léčivý přípravek s omezenou dostupnosti pouze v množství obvyklém pro danou lékárnu, namísto vytváření neúměrných zásob v situaci omezených dodávek.

„Jde o velmi zásadní novelu, u které si troufnu tvrdit, že je největší změnou za posledních 15 let, která myslí především na pacienty. Aby byl lék pokud možno v každé lékárně, aby ho byl dostatek a aby pacient věděl, kde je k dispozici,“ říká ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.

Pracovní skupina pro dostupnost léčiv při Ministerstvu zdravotnictví i nadále intenzivně řeší aktuální situaci v oblasti dostupnosti léčiv. Nejnověji se podařilo mimořádně zajistit další neregistrovaný léčivý přípravek ze zahraničí, jehož dodávky od konce příštího týdne by měly pokrýt krátkodobý výpadek tablet s obsahem léčivé látky doxycyklin a v jednání je i urychlení dodávek jednoho z registrovaných přípravků prostřednictvím povolení cizojazyčné šarže.

(tz-mz)


 

E.ON odměňuje věrné zákazníky. Rozdělí mezi ně více než 200 milionů korun

Přes 200 milionů korun rozdělí společnost E.ON Energie mezi své věrné zákazníky. Více než 400 tisícům klientů zašle ve druhé polovině listopadu jednorázový finanční příspěvek za jejich loajalitu. Týkat se bude těch, kteří odebírají energie od E.ON nepřetržitě nejméně pět let a ročně odeberou více než 1 MWh. E.ON v letošním roce také pro své stávající klienty dvakrát snížil ceny energií a připravil i výhodné akviziční nabídky pro nové zákazníky. Těch jen během letošního roku získal přes 90 000.

„Pro naše klienty nastavujeme ceny férově, a když to situace dovolí, pozitivní vývoj jim promítáme do koncových cen. I proto jsme v letošním roce hned dvakrát snížili více než milionu našich stávajících klientů cenu za dodávku energií. To je pro naše zákazníky velký bonus, protože z nižších cen mohli těžit prakticky celý rok a ušetřili tisíce korun oproti tomu, kdyby platili ceny na úrovni vládních stopů. Jsme rádi, že nás naši klienti vnímají jako stabilního a spolehlivého partnera, což vidíme na počtu těch, kteří s námi zůstávají dlouhou dobu. Nebereme to jako samozřejmost a velmi si toho vážíme. I proto jsme se rozhodli, že naše věrné klienty odměníme i finančně,“ popisuje Jan Zápotočný, místopředseda představenstva společnosti E.ON Energie.

E.ON své zákazníky odměňuje dlouhodobě. Pravidelně pro ně připravuje finanční odměny nebo zvýhodněné služby. V letošním roce navíc ocení i své klienty, kteří u něj mají alespoň jedno odběrné místo, odebírají elektrickou energii nebo plyn více než pět let a jejichž odběr je minimálně 1 MWh ročně. Takoví zákazníci dostanou od E.ONu jednorázovou částku 500 Kč.

„Zákazníky o tom, že od nás dostanou finanční bonus, informujeme e-mailem nebo dopisem ve druhé polovině listopadu. Peníze pak začneme ve stejné době také rozesílat – a to buď elektronicky rovnou na účet nebo složenkou. Vždy záleží na tom, jaký způsob mají u nás klienti nastavený a používají pro výplatu přeplatků,“ doplňuje Jana Hrabětová, vedoucí oddělení Strategie a inovace společnosti E.ON.

E.ON vytvořil výhodné podmínky i pro nové klienty

E.ON v letošním roce už dvakrát snížil ceny pro více než milion svých stálých klientů, kteří neměli fixované ceny energií. To pro ně může znamenat jen v letošním roce v elektřině úsporu v řádech tisíců korun podle jejich spotřeby oproti stále platným cenovým stropům – od přibližně 2 000 Kč pro ty, co mají spotřebu kolem 2,5 MWh ročně až téměř k 10 000 Kč u těch, kteří spotřebují kolem 15 MWh. U plynu pak podle jejich spotřeby od 0,5 MWh po 24 MWh o 3 000 až 11 000 korun ročně.

„Stejně tak jsme vytvořili i výhodné cenové podmínky pro ty, kteří hledali nového dodavatele a podmínky pro nové i stávající klienty máme aktuálně obdobné a patří k nejvýhodnějším na trhu,“ doplňuje Jan Zápotočný, kterého těší i zájem ze strany nových klientů. E.ON si jako svého nového dodavatele v letošním roce totiž vybralo více než 90 000 zákazníků.

(tz-e.on)


 

Česká unie sportu podporuje návrh zahrnout pohyb do předepsané léčby. Ministerstvo zdravotnictví není proti

Sportovní aktivity jako běžná součást léčby – tak zní jednoznačný závěr odborníků z řad lékařů, sportovních institucí i politické reprezentace, kteří se počátkem listopadu v Mariánských Lázních zúčastnili konference Tělovýchovné lékařství 2023. Tuto myšlenku podpořil přímo také ministr zdravotnictví Vlastimil Válek, pod jehož záštitou se konference konala. Česká unie sportu, která dlouhodobě poukazuje na zdravotní problémy způsobené nedostatkem pohybu občanů všech generací, po takové praxi dlouhodobě volá a je připravena aktivity s ní spojené maximálně podpořit.

CELÁ ZPRÁVA (Textový dokument)

(tz-cuscz)


 

Sázka na kontroverzní kampaň se vyplatila, z nejprestižnější soutěže si VZP odnesla čtyři ocenění

Celkem čtyři ocenění v letošním ročníku nejprestižnější marketingové soutěže Effie 2023 získala kampaň VZP ČR: „Kolik stojí to nejcennější, co máme?“ Kampaň, kterou pro pojišťovnu vytvořila agentura McCann Prague si odnesla cenu za nejlepší kreativitu (Cena ADC: The best of creativity) a dále umístění v kategoriích Sociální, kulturní, ekologický marketing, Digitální marketing a také Kampaň pro veřejnou správu. Soutěž Effie je nejprestižnější soutěží v oblasti komerčních komunikací, koná se ve více jak třiceti vyspělých zemích světa.

“V ideálním světě, kde lidé jedí zdravě, cvičí, chodí na preventivní prohlídky a nekouří, bychom ušetřili zhruba 70 % všech současných nákladů na péči. Představa, že do takového stavu lidstvo přivede sebelepší kampaň, je samozřejmě utopická. Nám šlo tedy o to přimět alespoň pár procent lidí zamyslet se nad tím, že kdybychom místo následků zdravotních obtíží řešili, jak jim předcházet, ušetřili bychom českému zdravotnictví miliardy korun,“ říká náměstek ředitele VZP pro služby klientům Ivan Duškov. Z reakcí na kampaň, a to nejen odborné lékařské veřejnosti i laické, a právě také marketingových specialistů se právě toto povedlo: „Kampaň velmi dobře rezonovala mezi lidmi a také uspěla v celé řadě soutěží. Včera jsme si další čtyři ocenění odnesli i z pražské Lucerny, kde se konala nejprestižnější akce svého druhu, udělování cen Effie 2023. Toho si pochopitelně velmi vážím a jsem rád, že se nám takového ocenění dostalo.“

Kampaň VZP ČR informovala veřejnost o cenách lékařských výkonů, léčby nebo zdravotnických prostředků prostřednictvím fiktivního e-shopu „Systemshop.cz“ a odhalila také propastný rozdíl mezi náklady na prevenci oproti ceně, kterou vyžaduje často dlouhodobá a komplikovaná léčba.

„V první fázi kampaně jsme upozornili na problém. Veřejnost jsme možná mnohdy šokovali skutečnými náklady na zdravotní výkony, které často šplhají do statisíců korun. Ve druhé fázi jsme nabídli pozitivní řešení, alternativou k zákroku často může být včasná prevence,“ říká Ivan Duškov. Kampaň pracovala s faktem, že v Česku je nejvíc e-shopů na obyvatele v celé Evropě. Právě schopnost a obliba Čechů v nakupování on-line pak posloužily nejen pro první, ale i pro druhou fázi kampaně, kde si uživatelé mohli vybrat mezi možnostmi “Kup později!”, která znázorňovala cenu za zdravotní péči při odkládání prevence, a možností “Kup teď!”, kde si za zlomek ceny mohli “pořídit” preventivní prohlídku.

Každý z klientů VZP navíc má možnost zjistit, kolik za jeho péči pojišťovna uhradila, a to v aplikaci Moje VZP.  „Je zřejmé, že kampaň i v rozšíření využívání aplikace sehrála klíčovou roli. Během tří měsíců její intenzivní fáze jsme zaznamenali 2,8 milionu přístupů do aplikace a během této krátké doby nám také přibylo skoro 170 tisíc nových uživatelů,“ uzavírá Ivan Duškov.

(tz-vzp)


 

Nárazová odorizace plynu pomůže lépe objevit netěsnosti v rozvodech. Lidé musí počítat se zvýšeným zápachem plynu

Od pondělí 20. do pátku 24. listopadu letošního roku je pro celou Českou republiku a všechny distributory naplánovaná nárazová odorizace plynu. Společnost EG.D, člen skupiny E.ON, ji provede v Jihočeském kraji a na Pelhřimovsku. Odběratelé musí v těchto dnech počítat se zvýšeným zápachem zemního plynu. Cílem odorizace je lepší diagnostika poruch a netěsností v plynových rozvodech na začátku topné sezony, která se provádí pravidelně a přispívá k větší bezpečnosti dodávek.

Zemní plyn je bez zápachu, proto se odorizuje. Po dobu nárazové odorizace se do něj přidává více než trojnásobné množství odorantu, který mu dodává sirný zápach a pomáhá najít i drobné úniky. Ty nejsou za normálního stavu lidským čichem odhalitelné. Akce má velký význam z hlediska bezpečnosti. „Pravidelná odorizace zvyšuje bezpečnost dodávek plynu, protože jednoduše a efektivně pomáhá najít místa, kde plyn uniká. Pokud zákazníci únik plynu zaregistrují, prosíme je, aby zavolali na pohotovostní linku plyn 1239,“ vysvětluje Jan Chromý, vedoucí dispečinku 22 kV a plynu v Českých Budějovicích. Telefonní číslo je stejné pro celou Českou republiku a všechny distributory. Dodávky plynu nebudou během těchto dní omezeny a zákazníci mohou tuto zkoušku plynových rozvodů využít také k odhalení menších úniků a netěsností na svých zařízeních v domácnostech.

Plynaři řeší ročně stovky nahlášených úniků plynu

Že má podobná prevence smysl, potvrzují každoroční statistiky. Jen na svém distribučním území EG.D řeší každoročně několik stovek nahlášených úniků plynu. Během nárazové odorizace se počet hlášení zněkolikanásobí. Drtivá většina úniků je lokalizována na zařízení zákazníků, která začínají za hlavním uzávěrem plynu a jsou za ně odpovědní majitelé nemovitostí. „Když dostaneme hlášení o úniku zemního plynu, vyjíždí na místo okamžitě náš montér, aby zjistil situaci. Nikdy nic nepodceňujeme,“ ujišťuje Tomáš Vacek, vedoucí provozu zemního plynu EG.D. Pokud je závada na zařízení distributora, opravuje ji na své náklady on. Pokud je závada za hlavním uzávěrem plynu, nese odpovědnost za opravu vlastník zařízení.

(tz-e.on)


 

Do předčasného důchodu loni zamířil rekordní počet osob

Počet příjemců starobního důchodu v Česku se v roce 2022 meziročně snížil o 11 tisíc na 2,37 milionu osob. Ze 104 tisíc nově přiznaných starobních důchodů jich 45 tisíc bylo přiznáno lidem před dosažením řádného věku odchodu do důchodu. Průměrná výše starobního důchodu v prosinci 2022 činila 18 098 Kč, tedy meziročně o 2 645 Kč více.

„Starobní důchod pobíralo 2,37 milionu osob, což představovalo většinu všech důchodců. Dále 414  tisíc osob pobíralo invalidní důchod, 24 tisíc samostatně vdovský nebo vdovecký důchod a 39 tisíc sirotčí,“ uvedla Helena Chodounská z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

„Průměrná výše nově přiznaného předčasného starobního důchodu v roce 2022 dosáhla 18 221 Kč, byla tedy o 2 220 Kč nižší, než při dosažení řádného důchodového věku,“ sdělila Markéta Pištorová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

Další podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/do-predcasneho-duchodu-zamiril-rekordni-pocet-osob

(tz-čsú)


 

Přehledně: Diskuze končí. Proč vzroste regulovaná cena energií


 

Bavorsko ruší dávky migrantům v hotovosti, zavede předplacené karty


 

Lidé chtějí od Fialy řešení, ne konstatování, řekl Kuba

 


 

Zákazníci Tesco darovali ve Sbírce potravin 100 t potravin a drogerie

Praha 14. listopadu 2023 (PROTEXT) – Zákazníci Tesco darovali ve Sbírce potravin neuvěřitelných 100 tun potravin a drogerie, Tesco přidalo 250 tisíc korun, online sbírka pokračuje do 21. listopadu

Do podzimní Sbírky potravin, která se konala v sobotu 11. listopadu, se zapojilo přes 180 prodejen Tesco po celé ČR. Novinkou byla sleva 5 % na celý nákup potravin, drogerie a dětské výživy v den konání sbírky. Ve vybraných prodejnách mohli zákazníci již podruhé zakoupit u pokladen předpřipravené balíčky. Přispět do sbírky je stále možné až do 21. listopadu prostřednictvím Tesco Online nákupů pomocí tzv. Balíčků pomoci.

“Chtěla bych poděkovat všem zákazníkům za projevenou solidaritu. I v této obtížně době se nám podařilo za jeden den vybrat neuvěřitelných 100 tun zboží, které poputuje nejvíce potřebným. Jako společnost jsme navíc potravinovým bankám darovali trvanlivé potraviny v celkové hodnotě 250.000 korun. Tento rok se v prodejnách Tesco vybralo během jarní a podzimní sbírky 175 tun potravin. Ráda bych ocenila práci všech kolegů na prodejnách i dobrovolníků, bez kterých by toto nebylo možné,” říká Katarína Navrátilová, generální ředitelka společnosti Tesco Česká republika. Dodává: “Nově jsme zákazníkům v den konání sbírky nabídli exkluzivní slevu 5 % na celý nákup potravin, drogerie a dětské výživy jako poděkování za štědrost.”

Sbírka potravin patří mezi největší charitativní akce v České republice a jsou do ní po celé zemi zapojeny tisíce lidí z řad dobrovolníků, zaměstnanců prodejen a neziskových organizací. Během soboty Češi darovali ve všech řetězcích celkem rekordních 624 tun potravin a drogistického zboží, což dokládá, že i v tomto ekonomicky náročném období Češi myslí na lidi v nouzi a pomáhají.

Darované zboží je už nyní z velké části ve skladech potravinových bank, odkud se následně bude distribuovat přes více než 1100 odběratelských charitativních organizací všem potřebným. Potraviny pomohou opuštěným seniorům, matkám samoživitelkám, rodinám v krizi, lidem bez domova či lidem s psychickým a tělesným postižením.

Více informací o Sbírce potravin najdete na: https://itesco.cz/sbirka-potravin/


 

ODS musí umět porazit Babiše sama, bez koalic. Komunikace vlády je zoufalá, říká Kuba

 


 

„Kurňa, co si to dovolil říct?“ Řeč ve Sněmovně. Hlas venkova, co se nevysílal

 


 

Sport je jenom jeden. Náměstek hejtmana Klíma ocenil handicapované sportovce

Náměstek hejtmana pro oblast školství a sportu Pavel Klíma přijal 13. listopadu účastníky sportovní akce Emil Open, kteří přišli poděkovat za dlouhodobou podporu kraje. Setkání se konalo v duchu uznání a ocenění úsilí zdravotně znevýhodněných sportovců, kteří reprezentovali Jihočeský kraj na letních hrách Emil Open na jižní Moravě.

“Dnes se tady potkáváme s našimi handicapovanými sportovci, kteří nás reprezentovali na letních hrách Emil Open na jižní Moravě. Oceňuji, jak se staví ke svému znevýhodnění a dlouhodobě prosazuji, aby i handicapovaní sportovci byli vnímáni hlavně jako sportovci,” uvedl náměstek Klíma během setkání a zdůraznil, že sport je jenom jeden. “Rád bych, kdyby se handicapovaní sportovci ucházeli o titul Sportovec roku spolu s ostatními kandidáty, bez speciálních kategorií,“ zamyslel se Klíma, kterého moc potěšilo vzpomínkové video, které si v rámci setkání všichni společně pustili. „Je krásně vidět, že jste do toho dali všechno a navíc jste si to skvěle užili,“ ocenil náměstek hejtmana pro oblast sportu.

Pavel Klíma také vyjádřil své uznání všem, kdo se na úspěších sportovců podíleli. “Vaše výsledky jsou výsledky vás, vašich rodičů, trenérů a chci vám všem za vaše zapálení a za vaše výkony moc poděkovat,” dodal náměstek Klíma, který doufá, že dnešní setkání ještě posílí motivaci všech, kteří dnes a denně dokazují, že sport je pro všechny, kdo jsou ochotni věnovat mu svůj volný čas, talent a úsilí.

Více o Emil Open naleznete zde: https://emilopen.cz/

(tz-jč)


 

Klienti Spořitelny mohou nově v aplikaci George zasílat peníze bez nutnosti vyplňování čísla účtu. Díky nové službě Platba na kontakt stačí zadat pouze číslo mobilního telefonu

Díky nově spuštěné službě Platby na kontakt mohou retailoví klienti České spořitelny od dnešního dne posílat peníze bez nutnosti znát číslo účtu příjemce. V aplikaci George stačí pro odeslání jednorázové domácí platby zadat číslo mobilního telefonu příjemce, které má českou nebo slovenskou předvolbu. Platby odeslané na telefonní číslo stejně jako na číslo účtu podporují režim okamžitých plateb.

CELÁ ZPRÁVA (Textový dokument)

(tz-spoř)


 

Chlácholení vlády je mimo. Elektřina výrazně zdraží statisícům rodin


 

O požadavcích Sekce mladých lékařů a zdravotnických odborů dnes jednali zástupci Ministerstva zdravotnictví, nemocnic, zdravotních pojišťoven, mladých lékařů a zdravotnických odborů

Ministerstvo zdravotnictví splní většinu požadavků Sekce mladých lékařů a zdravotnických odborů. Shoda je na snížení počtu přesčasů, zavedení 24hodinového výkonu práce, kde již byl podán poslanecký návrh a požadavcích v oblasti vzdělávání, pracovních podmínek a navýšení odměňování zdravotníků. Dohoda nepadla na míře navýšení platů a uvalení tarifních platů na všechny poskytovatele lůžkové péče. Další jednání proběhne v úterý 21. 11. 2023.

CELÁ ZPRÁVA (Textový dokument)

(tz-mz)


 

Hejtman Kuba ve funkci otevřeně propaguje svoji firmu. Lidem to nevadí. Je to normální, nebo ne?

 


 

„Vnučka mi řekla, co jim tvrdí ve škole.“ Odhalení. Čísla pro Fialu

 


 

Bude vám špatně! Kontrola supermarketů objevila hrůzy. Kdo si to koupil?

 


 

„To je pálka. Jak v Praze.“ Parkoval v Budějovicích. A pak přijde na řadu jídlo

 


 

Celková délka služby ve zdravotnictví se posune až na 24 hodin. Ministři Jurečka a Válek společně předložili poslanecký návrh novely zákoníku práce, který vychází z jednání s lékaři

Paragrafové znění poslaneckého návrhu novely zákoníku práce ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky a ministra zdravotnictví Vlastimila Válka bylo na konci minulého týdne odesláno do legislativního procesu. MPSV společně s Ministerstvem zdravotnictví v posledních měsících intenzivně jednalo se zástupci lékařů a lékařských odborů o podobě novely. Ta se týká zejména úpravy délky služeb lékařů a vzešla i z požadavků zástupců pracovníků ve zdravotnictví.

CELÁ ZPRÁVA (Formát PDF)

(tz-mpsv)


 

Světový den diabetu v Nemocnici Strakonice

Nemocnice Strakonice, a.s., se v úterý 14. listopadu připojí ke Světovému dni diabetu. Jeho smyslem je zdůraznit prevenci diabetu, ve které hraje klíčovou roli zdravý životní styl.

Zdravotníci budou měřit hladinu glykémie (koncentrace cukru v krvi) a krevní tlak. Glykémie se zjišťuje z kapky krve odebrané z prstu. Zájemcům bude také k dispozici nutriční terapeutka. Přijít mohou v úterý 14. listopadu od 8 do 12 hodin do nemocniční lékárny.

Světový den diabetu se každoročně slaví 14. listopadu, v den narození kanadského lékaře a objevitele inzulinu Fredericka Bantinga (1891–1941). Poprvé se tak stalo u příležitosti 100. výročí jeho narození.

(tz-nem)


 

Epidemiologická situace v oblasti covidu-19 a respiračních onemocnění je stabilní, očkování probíhá a počty hospitalizovaných významně nerostou

Navzdory rostoucím počtům nakažených covidem-19 dlouhodobě významně nerostou počty hospitalizovaných pacientů s těžkým průběhem covidu-19 a situace je zvládána v rámci dostupných kapacit. I nadále probíhá očkování nejen proti covidu-19, ale i proti chřipce s důrazem na rizikové skupiny, zejména klienty a pacienty v sociálních či zdravotnických zařízeních. Situace je srovnatelná i s okolními státy.

Šíření SARS-CoV-2 v populaci nadále pokračuje a každý týden mírně sílí. Z testů indikovaných poskytovateli zdravotních služeb zachytáváme v pracovních dnech průměrně 1 050 nových případů nákaz, maximální denní hodnoty přesahují 1 500. K dnešnímu dni bylo od září proti covidu-19 naočkováno bezmála 300 tisíc občanů, zejména starších 65 let. Proti chřipce bylo v této sezóně naočkováno přes 560 tisíc občanů.

„Centrální řídící tým ve spolupráci s Národním institutem pro zvládání pandemie monitoruje situaci v oblasti respiračních onemocnění a ta je nyní stabilizovaná. Díky očkování u praktických lékařů a na očkovacích místech se nám daří chránit zejména zranitelnou část společnosti, jejíž proočkovanost je v rámci populace nejvyšší. Moc děkuji za intenzivní spolupráci právě praktickým lékařům, díky kterým se podařilo proočkovat mnoho občanů,“ uvedl náměstek ministra zdravotnictví Josef Pavlovic.

Zdravotní dopady šíření viru jsou v ČR i okolních státech relativně mírné. Aktuální počet hospitalizovaných pacientů z důvodu covidu-19 a s potřebou intenzivní péče na JIP nepřekračuje v celé zemi počet 40, ve všech regionech jde o zátěž zvládnutelnou s dostupnými kapacitami. Riziko těžkého průběhu covidu-19 je spojeno zejména s rostoucím věkem pacientů, zejména jde-li o osoby s více chronickými zdravotními potížemi a sníženou imunitou. Typický věk pacienta s těžkým průběhem covidu-19 je v kategorii 70+.

„Ve spolupráci s Asociací poskytovatelů sociálních služeb ČR objíždíme sociální zařízení a úspěšně přesvědčujeme jejich klienty o výhodách očkování proti covidu-19 i dalším onemocněním. Díky tomu se nám v tuto chvíli daří tuto skupinu chránit před dopady těžkého průběhu těchto onemocnění,“ uvedla hlavní hygienička Pavla Svrčinová.

Očkovacích látek proti chřipce je dostatek, a i u covidu-19 ve většině případů saturují potřeby poskytovatelů zdravotní péče a jsou do České republiky pravidelně zaváženy. Nejnovější velká dodávka vakcíny Comirnaty do České republiky dorazí zkraje tohoto týdne. Během listopadu přibude i nejnovější varianta proteinové vakcíny Nuvaxovid, která rozšíří nabídku dostupného očkování.

„Očkování proti covidu-19 i chřipce jsou bezpečná a účinná, což potvrzují nejen vědecká data, ale i nejnovější stanovisko výboru České vakcinologické společnosti. Rád bych proto vyzval občany, kteří dosud váhali, aby se očkovat skutečně šli a ochránili tak nejen sebe, ale i své blízké. Jakkoli si mnozí po letech na přítomnost covidu-19 již zvykli, tak zejména u neočkované populace může i nadále vyvolat velmi těžký průběh onemocnění,“ uvedl předseda České vakcinologické společnosti a Národního institutu pro zvládání pandemie Roman Chlíbek.

Situace je stabilní a odpovídá současnému období i u akutních respiračních infekcí a chřipkových onemocnění. Počty případů chřipky, RS viru i dalších onemocnění typických pro sezónu respiračních onemocnění přibývají v meziročním srovnání standardně a v následujících týdnech lze očekávat další nárůst. Díky očkování proti chřipce je ale část populace proti jejím dopadům poměrně efektivně chráněna. „Dá se říci, že situace je obvyklá pro toto roční období. Ačkoli zatím neodečítáme z dat důvody k obavám z nějaké dramatické změny, rozhodně bych doporučila a poprosila každého o dodržování základních hygienických opatření, vzpomeňme si na heslo 3R – respirátory, ruce, rozestupy. Nestyďme se nasadit respirátor kdykoli potřebujeme chránit sebe či své blízké,“ uvedla ředitelka Státního zdravotního ústavu Barbora Macková.

(tz-mz)


 

Nejdůvěryhodnější značky 2023 přinesly řadu překvapení

Praha (PROTEXT) – Nejdůvěryhodnější značky 2023 přinesly řadu překvapení. Silné pouto zákazníků si však navzdory změnám na trhu udržely hlavně tradiční značky

Již podeváté volili čeští zákazníci značky, kterým nejvíce důvěřují. Vítězné značky byly vyhlášeny na slavnostním galavečeru, který proběhl v historickém prostoru Kongresového centra České národní banky. Do průzkumu byly zahrnuty značky, které jsou těmi nejsilnějšími na českém trhu, a to v 92 kategoriích, přičemž v každé kategorii může být pouze jeden vítěz. Deset kategorií bylo nových, reagujících na situaci ve společnosti a na trhu. Ve většině tradičních kategorií zůstali ale čeští zákazníci poměrně konzervativní a volili jistotu. Do průzkumu byl zapojen reprezentativní vzorek čtyř tisíců respondentů, hodnotící značky v oblastech, jako jsou služby a instituce, prodejci a výrobci potravin, ale i lékárenské produkty, stavebniny a další.

Společnost i trh si v posledních letech prochází turbulentními změnami a bylo tedy otázkou, zda se tato skutečnost promítne i do výsledků největšího průzkumu zákaznické důvěry v České republice. Čeští zákazníci ale obecně potvrdili svou věrnost oblíbeným značkám, a to i navzdory tomu, že některé značky jim rozhodování ztížily změnou oblíbeného brandu. Příkladem je značka Dáme jídlo, která od letošního roku funguje pod názvem Foodora. Její zákazníci tuto změnu rychle přijali a dali brandu opět svou důvěru. Nebo, že se značky Marťánci a ORLEN Benzina po ročním propadu opět vrátily na pozici vítěze ve své kategorii. Skutečnost, že Češi milují své retrobrandy potvrdil i vítěz kategorie Hračky figurky, kde zabodoval Igráček a díky tomu, že si v průzkumu meziročně polepšil o nejvíce hlasů, se stal i skokanem roku. Překvapení naopak nastalo v kategorii vína, kde se poprvé v historii programu na první příčce umístila značka Víno Mikulov.

Vybírat přitom bylo opravdu z čeho. Čeští spotřebitelé v tomto nezávislém průzkumu hodnotili v 92 kategoriích téměř 900 značek nominovaných automaticky na základě prodejů. Tento výběr je zárukou že oceněné značky jsou skutečně silné a důvěryhodné. “Ocenění Nejdůvěryhodnější značka má tu přednost, že se otevírá všem značkám na trhu, které zastávají ve své kategorii významné místo. Žádné téma zde není tabu, protože jedině tak lze objektivně popsat nákupní chování a změny ve společnosti. I proto jsme nově otevřeli kategorii Prodejci erotického zboží, kde zvítězila značka Růžový slon. Tady bych rád ocenil snahu této značky o odtabuizování tématu sexu, který, ač se o tom veřejně nebavíme, má velký vliv na naše psychické zdraví a tím pádem nepřímo i kvalitu života každého z nás,” uvádí Lukáš Matějka, manažer marketingové skupiny pořádající společnosti Atoz Marketing Services.

Vítězné firmy mohou ve své komunikaci používat označení a logo Nejdůvěryhodnější značka 2023. “Ze studie Private labels Syndicated report 2022 společnosti NIQ vyplynulo, že ocenění Nejdůvěryhodnější značka je českými spotřebiteli vnímáno velice pozitivně. Zařadilo se těsně za české a regionální označení, jako například Klasa, Česká potravina apod.,” uvádí Soňa Fialová ze společnosti NIQ. “Za důležité pro své rozhodování o nákupu považuje toto ocenění až 32 % oslovených respondentů. Nejdůvěryhodnější značky jsou tedy, dle deklarace respondentů naší studie, jedním z nejkladněji vnímaných komerčních certifikátů, tedy nestátních ocenění. Ostatní komerční značení v průměru dosáhla 26 %,” dodává Soňa Fialová.


 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře