Z PRVNÍ RUKY: 43. týden 2023. Tiskové zprávy úřadů a firem, výběr...

Z PRVNÍ RUKY: 43. týden 2023. Tiskové zprávy úřadů a firem, výběr z médií, informace z Jihočeského kraje a radnice ve Vimperku i další aktuality týdne

Foto: (red) – Za krásnější Vimperk

 

 

E.ON v číslech – 1

Rok už funguje laboratoř pro zkoušení a certifikaci technologií pro obnovitelné zdroje, kterou v Českých Budějovicích provozuje distribuční společnost EG.D, člen skupiny E.ON.

Laboratoř testuje primárně střídače, což jsou součástky, které mění stejnosměrné napětí z fotovoltaické elektrárny na střídavé napětí elektrické sítě. Odborníci EG.D na budějovickém pracovišti však zvládnou otestovat i bateriová úložiště nebo wallboxy pro dobíjení elektromobilů.

Většina těchto zařízení pochází ze zahraničí a někdy se mírně liší jejich nastavení od standardů, které se používají v Česku. Na EG.D se proto obrací jejich výrobci nebo čeští dovozci. Distribuční společnost pak zařízení testuje a nastavuje jejich firmware tak, aby byla maximálně kompatibilní s českou distribuční soustavou. Pokud zařízení projdou certifikací, firmy, distributor i zákazníci mají jistotu, že jsou bezpečná pro nasazení v tuzemsku.

Českobudějovická laboratoř spolupracuje ještě s dalšími dvěma – v Hradci Králové a na Vysokém učení v Brně. Pracoviště jsou unikátní v tom, že používají stejnou metodiku zkoušení střídačů a data si navzájem vyměňují. Cílem EG.D a jeho partnerů je do budoucna vytvořit ještě větší síť laboratoří, které budou všechny užívat jednotnou metodiku a výsledky testování vyhodnotí nezávisle na místě testování.

Význam laboratoře narůstá i v kontextu stále rostoucího počtu fotovoltaik připojovaných do sítě. Pro představu, zatímco v roce 2018 jich EG.D do své distribuční sítě připojilo pouze 700, za celý rok 2022 to bylo už 11 500 a jen za první pololetí letošního roku už 16 500.

(tz-e.on)

 

Česká obchodní inspekce prověřuje internetové prodejce „nedoručených zásilek“ a „balíčků s překvapením“

(Praha, 27. říjen 2023) Česká obchodní inspekce se na základě podnětů spotřebitelů zaměřuje na kontroly internetových prodejců, nabízejících prodej „nedoručených“ či „ztracených zásilek“ nebo tzv. „balíčků s překvapením“.

Tento fenomén nabral v českém internetovém prostředí na intenzitě v posledních měsících a ČOI v současné době provádí několik kontrol internetových prodejců.

„Reagujeme bezprostředně na podněty spotřebitelů, kterých v poslední době evidujeme skutečně desítky. Mapujeme e-shopy a prodejce, kteří tento způsob prodeje českým spotřebitelům nabízejí. Provádíme kontroly subjektů, nabízejících balíčky neznámého obsahu a původu, které inzerují jako přeprodej nedoručených či ztracených zásilek přepravních společností nebo prodej balíčků s překvapením. Součástí naší činnosti je vedle kontrolních nákupů i kontrola smluvních podmínek, protože řada spotřebitelů si stěžovala například na nemožnost balíček v zákonné lhůtě vrátit, stejně jako kontrole pravosti zveřejňovaných recenzí,“ říká ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek.

„Musím české spotřebitele požádat o obezřetnost a upozornit je, aby nákupy dobře zvažovali a věděli, s kým konkrétně na internetu uzavírají smlouvu a vůči komu tedy budou případně uplatňovat svá práva. Aby věnovali pozornost obchodním podmínkám, diskusním fórům a doporučením spotřebitelských organizací a dalších důvěryhodných zdrojů. A především aby předtím, než nákup distančním způsobem uskuteční, používali zdravý rozum a zvážili rizika, která jim v on-line prostředí mohou hrozit,“ doplňuje ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek

Podněty upozorňují mj. na to, že spotřebitelé obdrželi v “mystery boxu“, za nějž zaplatili cenu v řádu stokorun, pouze bezcenné drobnosti, že jim bylo prodejcem zamítnuto jejich právo v zákonné lhůtě 14 dnů odstoupit od smlouvy uzavřené distančním způsobem a zboží vrátit, nebo že s nimi prodejci nekomunikují.

„Naše kontrolní činnost dále probíhá a o jejích výsledcích a možných rizicích pro spotřebitele budeme veřejnost samozřejmě informovat. Na základě dosavadních zjištění v rozsahu kompetencí ČOI prověřujeme, zda u některých kontrolovaných osob nedochází k porušování zákona o ochraně spotřebitele, například ustanovení § 4 nekalá obchodní praktika a dalších, zda nejsou zveřejňovány falešné recenze a podobně,“ dodává ředitel Inspektorátu Středočeský kraj a Hl. m. Praha Karel Mojžíš, jež se na kontrolní činnosti významně podílí.

(tz-čoi)


 

Zajištěné padělky oblečení, obuvi a hraček pomáhají po úpravě zdravotně postiženým i uprchlíkům

(Plzeň, 26. říjen 2023) Zástupci České obchodní inspekce, inspektorátu pro Plzeňský a Karlovarský kraj, předali v tomto týdnu klientům organizace Život bez bariér Nová Paka a Handicap centra Srdce Poděbrady celkem téměř 1 600 kusů oblečení a hraček, zajištěných při kontrolách padělků.

Vloni objevili inspektoři ČOI při kontrolách dodržování zákazu nabízení, prodeje a skladování výrobků, porušujících některá práva duševního vlastnictví v rámci ČR na 36 500 kusů padělků v hodnotě originálů za téměř 81 milionů korun. Výrobky, které neodpovídají zvláštním právním předpisům a bylo u nich pravomocně rozhodnuto o jejich propadnutí nebo zabrání, jsou následně zničeny, což se týká například CD, DVD nebo padělků hodinek. Textil nebo hračky mohou být po úpravě využity k humanitárním účelům.

„Spolupracujeme dlouhodobě s několika ústavy a institucemi, kterým zajištěné výrobky po úpravě pomáhají šetřit nemalé finanční prostředky, které pak mohou využít jinde. Tento týden jsme předali celkem 669 kusů polokošilí, mikin, bund, tepláků, čepic, batohů a obuvi zástupcům společnosti Život bez bariér z Nové Paky, která pomáhá osobám se zdravotním postižením včetně mladých lidí. Klientům Handicap centra Srdce jsme pak do Poděbrad odeslali více než 900 kusů oblečení a bot, a navíc i hračky, protože v Srdci se vedle osob se zdravotním postižením, zejména mentálním, starají i o malé děti a též o uprchlíky z Ukrajiny a jejich rodiny,“ říká ředitel České obchodní inspekce, Inspektorát pro Plzeňský a Karlovarský kraj Jan Řezáč.

Zaměstnanci poděbradské chráněné dílny zároveň získali smysluplnou pracovní náplň, protože ze zabavených výrobků je třeba důsledně odstranit prvky, porušující práva duševního vlastnictví, jako jsou loga a nášivky. V některých případech se tak pracovníkům inspektorátu daří předat na humanitární účely po úpravě až deset procent zajištěných výrobků, neoprávněně označených ochrannými známkami známých značek, u nichž bylo v rámci správního řízení rozhodnuto o jejich propadnutí.

(tz-čoi)


 

Na nových úsecích koridoru na jih Čech se testovala rychlost 200 km/h

Na nedávno dokončených nových úsecích čtvrtého koridoru se v tomto týdnu uskutečnily zkušební jízdy při rychlostech až 200 km/h. Jejich cílem bylo mimo jiné prověřit reálné chování mostních konstrukcí při jízdě vlaků nad 160 km/h. Zjištěné poznatky se vyhodnotí pro případné použití těchto konstrukcí na vysokorychlostních tratích, tedy i pro rychlosti přes 300 km/h. Zkoušky byly naplánovány tak, aby měly minimální vliv na jízdu pravidelných vlaků.

Testovací jízdy rychlostí až 200 km/h probíhaly od 23. do 26. října na nově vybudovaných traťových úsecích Soběslav – Doubí u Tábora a Sudoměřice u Tábora – Votice. Ke zkouškám posloužila lokomotiva Vectron Správy železnic. Vlastní testy a vyhodnocení chování mostních konstrukcí se prováděla pomocí speciálních diagnostických zařízení Fakulty stavební Českého vysokého učení technického v Praze.

Při průjezdu zkušební soupravy ve vysokých rychlostech se ve spolupráci s Výzkumným ústavem kolejových vozidel také vyhodnocovaly aerodynamické efekty v tunelech. Experti se zaměřili zejména na stanovení tlakového zatížení vozidla a komfortu cestujících.

Předmětem měření na nástupištích pak bylo stanovení aerodynamických účinků projíždějícího zkušebního vlaku i spojů v pravidelném provozu a vymezení tlakových změn v blízkosti koleje. Vlastní měření a vyhodnocení zajišťovali Vysoké učení technické v Brně, Ústav železničních konstrukcí a staveb a Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice, Geofyzikální ústav Akademie věd ČR a Výzkumný ústav železniční.

(tz-sž)


 

O víkendu vzhůru na Lipno!

První prázdniny nového školního roku v plném proudu, před námi víkend, a ten bude v Rodinném areálu Lipno plný dýní, soutěží, strašení, lahodných halloweenských zákusků, ale budou se plnit i přání! Konkrétně dětskému domovu Radenín, jehož 47 dětí zavítá na Stezku korunami stromů a do Království lesa. V sobotu nebude chybět Halloweenská stezka s lišákem Foxem, nebo podvečerní stezka odvahy.

Ať už se na Lipno vydáte na jeden nebo oba víkendové dny, určitě neprohloupíte. Po oba dny je pro návštěvníky nachystán bohatý program v duchu Halloweenu. V Království lesa budou probíhat animace pro děti pro všechny návštěvníky zdarma. Lišák Fox si připravil strašidelnou diskotéku. K tomu se budou vyrábět halloweenské masky, nebo na děti čeká spousta soutěží.

„Velkou atrakcí pro celou rodinu bude Halloweenská stezka s lišákem Foxem. Ta startuje od 13:00 hodin na náměstíčku u hotelu Element. Každé dítě si zde vyzvedne hrací kartu a mapku celé cesty. Budou připravená tematická stanoviště, která rodiny provedou od náměstí přes koloběžky až pod Stezku korunami stromů. Nachystány jsou halloweenské úkoly, dílny, hry a mnoho dalšího. V cíli bude na všechny odvážlivce čekat odměna,“ doplňuje tiskový mluvčí areálu Jiří Gruntorád. Kdo se nebojí, může se v sobotu vydat i stezku odvahy. Startuje se v 18:00 od Klientského informačního centra.

Pokud Vám po cestě vyhládne, v restauraci Stodola probíhá o víkendu gastro akce s názvem “Halloweenská dýně“. Na menu budou speciality z dýně. Pro děti jsou nachystána strašidelná jídla. Podávat se budou smažená netopýří křidélka, mumie, nebo čarodějnické prsty.

A protože Rodinný areál Lipno nejsou jenom zážitky, ale i podpora mnoha charitativních projektů, o víkendu se určitě potkáte s dětmi z dětského domova Radenín. Ten byl vylosován v rámci novoročního stromu přání na Stezce korunami stromů. Děti se podívají nejenom na krásnou lipenskou přírodu z vrcholu Stezky, ale i do dětského ráje plného zábavy, do Království lesa.

(tz-lip)


 

Brambor se letos sklidí o pětinu méně než v loňském roce

Podle posledního letošního odhadu sklizně k 30. září je úroda obilovin po započítání kukuřice na zrno meziročně nižší (−3,4 %). Řepky se sklidilo v porovnání s loňským rokem více (+10,9 %), naproti tomu odhad sklizně ostatních olejnin je nižší, sóji o 6,3 %, slunečnice o 15,2 % a máku o 18,8 %. Rovněž očekávaná úroda brambor a řepy cukrové je meziročně nižší (−18,6 %, resp. −7,2 %) a méně se sklidí také kukuřice na zeleno (−14,3 %). 

„Poslední odhad potvrdil druhou nejvyšší sklizeň základních obilovin za posledních pět let. Letošní úrodu zemědělských plodin s pozdějším termínem sklizně ale nepříznivě ovlivnilo suché počasí v poslední fázi vegetace. Úroda brambor bude ve srovnání s loňským rokem asi o pětinu nižší a méně se sklidí také kukuřice, sóji, máku, slunečnice nebo pícnin,“ uvedla Dagmar Lhotská z oddělení statistiky zemědělství a lesnictví ČSÚ.

„Negativní dopad sucha a vysokých teplot na úrodu cukrovky částečně eliminovaly srpnové deště, slunné a teplé září mělo pozitivní vliv na cukernatost. Hektarové výnosy cukrovky budou v průběhu sklizně zemědělci dále upřesňovat,“ doplnila Renata Vodičková, vedoucí oddělení statistiky zemědělství a lesnictví ČSÚ.

Další podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/odhady-sklizni-zari-2023

(tz-čsú)


 

Při návratu pacientů k běžnému životu pomáhá ergoterapie

Na 27. října připadá Světový den ergoterapie. To je profese, která usiluje o pomoc pacientovi v jeho návratu do běžného samostatného života, přičemž respektuje plně jeho osobnost a možnosti. V ergoterapii se spokojuje řadu oborů, například fyzioterapie, psychologie nebo logopedie, ale také sociální práce a je pro ni důležitá i spolupráce s blízkým okolím pacienta, s rodinou. Nemocnice Strakonice ergoterapii poskytuje pacientům na oddělení následné péče.

Zjednodušeně můžeme říct, že prací ergoterapeuta je dovést pacienta postupnými menšími kroky k soběstačnosti a návratu do samostatného života. „Na oddělení dlouhodobě nemocných pracujeme s pacienty po úrazech nebo třeba cévních mozkových příhodách. Nejde jen o to rozhýbat tu část těla, která má vlivem nemoci omezenou hybnost, ale pomoci pacientovi, aby zvládal běžné denní úkony – osobní hygienu, oblékání, přípravu jídla, jednoduchý nákup… Kromě fyzické stránky řešíme i jeho psychiku, posilujeme jeho kognitivní funkce,“ přibližuje rozmanitost profese ergoterapeutka Ludmila Matasová, která na oddělení následné péče s pacienty pravidelně vede individuální i skupinovou činnost. Při skupinové práci rozvíjí především jejich kognitivní funkce, jako je paměť, koncentrace, řečové schopnosti nebo prostorová orientace. Věnuje se také nácviku praktických každodenních dovednosti, například přípravě jídla či oblékání.

Ergoterapeutka pracuje ve strakonické nemocnici necelý rok a to především s pacienty po mozkové příhodě, jejichž počet stále roste a význam ergoterapie se zvyšuje i novými přístupy u těchto pacientů v rámci terapie spasticity. „Ergoterapii indikuje rehabilitační lékař a neurolog vždy jako součást ucelené rehabilitační péče u konkrétního pacienta. Ergoterapie je významnou součástí této péče,“ dodává primář rehabilitačního oddělení Zbyněk Hrdlička.

Přínos ergoterapie pro pacienta:

1. Rehabilitace na míru: poskytuje personalizovanou péči zohledňující potřeby každého pacienta, ať už jde o rehabilitaci po úrazech, operaci nebo při chronických onemocněních. Její mezioborový přístup zajišťuje komplexní péči.

2. Zlepšení kvality života: Ergoterapie pomáhá pacientům zvládat denní aktivity, což má za následek zvýšení jejich kvality života a snížení závislosti na péči od druhých.

3. Větší psychická pohoda: Díky zlepšení fyzických schopností a nezávislosti se pacienti cítí lépe a více samostatně.

4. Návrat do běžného života: Ergoterapie pomáhá pacientům vrátit se do práce a do aktivního života, což má pozitivní vliv na jejich zapojení do společnosti.

Světový den ergoterapie, který připadá na 27. října, připomíná význam této profese pro pacienty. “Ergoterapie je jedním z oborů, ve kterém do budoucna vidím velký potenciál. Propojuje medicínu a sociální péči, jejichž sbližování je s ohledem na stárnutí populace velmi aktuálním tématem. Věřím proto, že ergoterapie je přínosem pro každé kvalitní zdravotnické zařízení, jehož cílem je zajistit, aby pacienti dostávali nejlepší péči a podporu při návratu do běžného života,“ uvedl ředitel strakonické nemocnice Tomáš Fiala s tím, že Nemocnice Strakonice bude do dalších let usilovat o další rozšíření ergoterapeutické péče.

(tz-nem)


 

PENNY JAKO PRVNÍ PŘICHÁZÍ SE SDÍLENÝMI POS STOJANY

PENNY jako první mezi potravinovými obchodními řetězci společně s Nestlé zavádí cirkulární ekonomiku i v rámci propagace produktů. Díky zavedení sdílených POS stojanů na jednotlivé produkty plánuje výrazně snížit papírový odpad na svých prodejnách. Cirkulární systém sdílených stojanů nyní testuje na 10 prodejnách s cílem nahradit v budoucnu klasické papírové stojany na produkty stojany na opakované použití.

Běžnou součástí prodejen s potravinami jsou jednorázové kartónové POS stojany, jejichž prostřednictvím obchod vystavuje konkrétní produkty na očích zákazníků. Tyto stojany jsou po skončení akce nebo po vyprodání zboží likvidovány. Vzhledem k více než 410 prodejnám po celé zemi a počtu používaných stojanů se jedná v případě PENNY o stovky tun papíru ročně. „Používáme sdílený systém palet a víme, jak je nejen efektivní, ale v důsledku také šetrný k přírodě. Proto jsme rádi, že díky spolupráci s Nestlé Česká republika a společností Circu.eu můžeme jako první v retailu na našem trhu využít také řešení sdílených POS stojanů. V současné době denně likvidujeme stovky papírových stojanů od promovaných produktů. A nejde jen o úsporu papíru a snížení naší ekologické zátěže přírody, ale také o úsporu času našich zaměstnanců, ať už přímo na prodejnách nebo v logistice, i snazší manipulaci,“ popisuje výhody sdílených stojanů Tomáš Kubík, vedoucí komunikace PENNY.

Cirkulární POS stojany fungují na podobném sdíleném systému jako CHEP nebo LPR palety. Stojan se z prodejny vrací zpět k výrobci, který jej následně může pronajmout jinému dodavateli. Po vyprodání zásob se stojany složí, aby zabraly minimum místa. Následně pokračují do centrálního skladu, kde se očistí, opraví a připraví k dalšímu použití. Studie životního cyklu (LCA), kterou si Nestlé nechalo zpracovat u LCA Studia s. r. o., srovnává environmentální dopady kartonových a cirkulárních stojanů, přičemž cirkulární (drátěný) stojan z pohledu celkové environmentální zátěže na životní prostření vychází až 5krát lépe než stojan kartonový.

Konstrukční provedení sdílených stojanů je oproti nyní používaným kartónovým pevnější a technicky vyspělejší. Stojany jsou drátěné konstrukce, která je uchycena na normované čtvrt paletě, a mají vyměnitelný branding. Stojan má také zvýšenou nosnost pro prezentaci těžších produktů, po složení přitom zabírá méně místa. PENNY dostane od dodavatele předem naplněný a obrandovaný stojan, který následně zašle zpět do centrálního poolingového skladu, kde dojde znovu k jeho naplnění a přebrandování dle propagovaného produktu daného dodavatele. „Jedná se o efektivní náhradu neekologického způsobu hospodaření ve stylu „spotřebuj a vyhoď“. Díky permanentnímu řešení se sdílením minimalizuje celková environmentální zátěž, což nám potvrzuje také LCA (Life Cycle Assessment) studie. Navíc nám systém sdílených stojanů pomáhá řešit budoucí problémy s nedostatkem dřeva, výrobků z něj, tedy i papíru, a jejich dalšího využití a recyklace. Z ekonomického pohledu je cílem nezvyšovat současné náklady spojené s nákupem jednorázových stojanů. Jedná se tedy o udržitelné řešení bez negativního dopadu na náklady, což je poměrně vzácné, “ popisuje Lenka Soal z Nestlé, které své produkty bude PENNY dodávat ve stojanech společnosti CIRCU.EU. „Pro nás je PENNY ideálním partnerem díky vysokému počtu prodejen a díky svému důrazu na udržitelnost. Důležitým faktem je také to, že proces od převzetí stojanu na prodejnu si řetězec řídí sám.“

V rámci pilotního projektu na 10 prodejnách PENNY tak bude celkem 389 POS stojanů z papírového kartónu nahrazeno 10 sdílenými drátěnými stojany, jejichž prostřednictvím bude zákazníkům nabízena oblíbená Kofila. Následně po vyhodnocení všech přínosů PENNY plánuje využití cirkulárních stojanů v celé své prodejní síti.

PENNY zavedením sdílených stojanů dělá další krok k přechodu od recyklační ekonomiky k cirkulární, jelikož cílem je v budoucnosti dosáhnout Zero Waste Retail, tedy obchodu s nulovými odpady.

(tz-penny)


 

Popularitě dětských jmen loni vévodili Jakub s Eliškou

Mezi chlapci narozenými v roce 2022 bylo nejvíce Jakubů, mezi dívkami pak Elišek. Jakub je přitom nejoblíbenějším jménem už 12 let po sobě a Eliška o jeden rok méně. Dlouhodobě nejoblíbenějším jménem je Jan, který byl loni mezi chlapci na druhé příčce.

„Křestním jménům chlapců dominuje Jakub, a to již od roku 2011, kdy přebral prvenství Janovi. Jan, který byl loni na druhém místě, se přitom v první desítce nejčastěji dávaných chlapeckých jmen objevuje každoročně už od roku 1950. Jakub se naproti tomu do první desítky probojoval poprvé až v roce 1984. Třetí pozici roku 2022 obsadil Matyáš, který v první desítce figuruje od roku 2010,“ říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.

„Mezi dívkami opět kralovala Eliška. Ta sesadila z pomyslného trůnu loni šestou Terezu poprvé v roce 2012. Druhou příčku získala Viktorie, která se v první desítce objevuje teprve od roku 2014. Třetí příčku pak v roce 2022 zaujala Anna. Jméno Anna přitom patřilo mezi deset nejoblíbenějších dívčích jmen i v polovině minulého století a na výsluní se postupně vrací od 90. let,“ doplňuje Marek Rojíček.

Na prvních dvaceti příčkách se v letech 2010-2022 objevilo 29 různých dívčích a 25 chlapeckých jmen. V případě dívek přitom vybírají rodiče z vícera jmen než v případě chlapců. „V roce 2022 připadalo na 1000 dívek téměř 80 různých jmen a na 1000 chlapců přibližně 70 různých jmen. Taková různorodost tu ale nebyla vždy. V generacích narozených před rokem 1990 připadalo na 1000 dívek jen něco málo přes 10 různých jmen, na 1000 chlapců pak dokonce méně než 10 různých jmen,“ upozorňuje předseda ČSÚ.

V regionálním srovnání byl loni celorepublikově nejpopulárnější Jakub nejrozšířenějším chlapeckým jménem ve všech krajích kromě Královéhradeckého, kde bylo nejvíce Matyášů. Eliška byla nejúspěšnější v jedenácti krajích, pouze v Praze a Plzeňském kraji ji předběhla Anna a v Libereckém kraji pak Viktorie.

Otcové předávali svá jména synům s větší mírou než matky svým dcerám. „Například Antonínové jsou v předávání svého jména na syna velmi aktivní, loni jich ho předalo přes 30 procent z nich. Stejně tak udělala přibližně čtvrtina otců nesoucích jména Václav a Jindřich. V případě matek pak zhruba osm procent maminek jménem Ludmila pojmenovalo dceru po sobě, o něco méně tak činily i matky se jmény Natálie a Diana,“ uzavírá Rojíček.

Další podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/popularite-detskych-jmen-loni-vevodili-jakub-s-eliskou

(tz-čsú)


 

Zásoby a plánované dodávky antibiotik v tabletové i sirupové formě pro sezónu respiračních onemocnění jsou dostatečné, další jednání s distributory a držiteli licence nadále probíhají

Od konce srpna dorazilo do Česka přes 200 tisíc balení penicilinu v tabletové i sirupové formě. Dalších více než 200 tisíc balení dle informací od držitelů licence dorazí do konce listopadu. Dostatek je i dalších antibiotik. Subkomise pro antibiotickou politiku ČLS JEP zároveň připravuje sadu doporučení určených praktickým lékařům pro dospělé, děti i dorost, jak postupovat při preskripci antibiotik.

Ve čtvrtek 26. října proběhlo další pravidelné jednání pracovní skupiny pro dostupnost léčiv za účasti zástupců Ministerstva zdravotnictví, velkodistributorů léčiv, prezidenta České lékárnické komory Aleše Krebse, předsedy Subkomise pro antibiotickou politiku ČLS JEP Milana Trojánka a praktické lékařky pro děti a dorost Miroslavy Kuglerové.

I nadále platí, že každý pacient v České republice dostane účinnou antibiotickou léčbu a do České republiky budou i v následujících měsících nadále průběžně zaváženy další dodávky antibiotik v dostatečném množství.

„Spolu s ministrem pravidelně jednáme s výrobci léčiv, držiteli licence, distributory a všemi dalšími aktéry lékového trhu a pracujeme na zajištění dodávky léčiv v dostatečném množství. Situace se stabilizuje a dostává se postupně do normálního stavu. Dorazí rovněž mimořádné dodávky penicilinu zemí EU,” řekl náměstek ministra zdravotnictví Jakub Dvořáček.

Výrazné situace v dostupnosti léků potvrdil i prezident České lékárnické komory Aleš Krebs, který upozornil i na možnost záměny účinné látky po dohodě s lékařem a pacientem přímo v lékárně. “Zejména u tabletových forem penicilinu nezaznamenáváme zásadní problém. V případě lokální nedostupnosti předepsaného léku je lékárník schopen situaci řešit přímo v lékárně, kontaktovat lékaře a dohodnout jeho záměnu, aby pacient nemusel pendlovat mezi lékárnou a ordinací,” uvedl prezident České lékárnické komory.

V České republice zároveň funguje spolupráce mezi zástupci Subkomise pro antibiotickou politiku, jednotlivých nemocnic a ordinací, která napomáhá ideální preskripční praxi. Ta vede k optimální antibiotické léčbě dostupnými léčivy.

„Ve FN Motol jsme společně s dětským urgentním příjmem a všemi dotčenými odbornostmi připravili doporučení, jak postupovat v respirační sezóně i v případě potenciálního nedostatku vybraných antibiotik. V rámci doporučení jde především o úzkospektrá antibiotika, která jsou účinná, bezpečná a nezvyšují problém antibiotické rezistence. Rovněž Subkomise pro antibiotickou politiku ČLS JEP ve věci antibiotické preskripce v nejbližší době vydá sadu doporučení pro lékaře v primární péči, jak postupovat při potenciálním výpadku konkrétního léčiva,“ uvedl Milan Trojánek, přednosta Kliniky infekčních nemocí a cestovní medicíny 2. LFUK a FN Motol a předseda Subkomise pro antibiotickou politiku ČLS JEP.

 „S nastávající respirační sezónou oceňuji dostupnost antibiotik, nicméně je třeba dodat, že respirační onemocnění v tomto období jsou primárně virového původu, která ve většině případů není potřeba léčit antibiotiky. Důležitá je správná diagnostika a následně cílená a racionální antibiotická preskripce. Oceňuji proto spolupráci s odborníky a jejich doporučení jak postupovat při správné antibiotické preskripci a potenciálním výpadku konkrétních léčiv. A samozřejmě všem doporučuji očkovat se proti chřipce,“ doplnila Miroslava Kuglerová, praktická lékařka pro děti a dorost z Libčic nad Vltavou.

(tz-mz)


 

Ve státní svátek 28. října platí zákon o zákazu prodeje

(Praha, 25. říjen 2023) Ustanovení zákona o prodejní době v maloobchodě, zakazující prodej o některých státních svátcích, platí i pro Den vzniku samostatného československého státu 28. října. Velké prodejny s prodejní plochou větší než 200 m² musí být 28. října 2023 uzavřeny.

Sobota 28. října 2023 tak patří společně s Dnem obnovy samostatného českého státu a Novým rokem, s Velikonočním pondělím, Dnem vítězství 8. května, Dnem státnosti 28. září a 1. a 2. svátkem vánočním 25. a 26. prosince mezi ty státní svátky, kdy je zakázán prodej dle zákona č. 223/2016 Sb., o prodejní době v maloobchodě. Zákaz dopadá především na prodejny s prodejní plochou větší než 200 m², ale i na provozovny jako jsou bazary a zastavárny či výkupny odpadu.

→ Budou zavřeny prodejny potravin?

Prodej je zakázán v prodejnách nad 200 m², velké prodejny potravin tedy musejí být uzavřeny. Výjimkou je prodej na autobusových a vlakových nádražích a letištích, tedy v místech se zvýšenou koncentrací cestujících. Omezení se též nevztahuje na prodejny ve zdravotnických zařízeních či lékárny.

→ Jaká plocha se počítá do velikosti provozovny?

  • · celková plocha, kam zákazníci mají přístup, včetně zkušebních místností,
  • · plocha zabraná prodejními pulty a výklady,
  • · plocha za prodejními pulty, kterou používají prodavači.

Jde o celkovou prodejní plochu, kam zákazníci mají přístup za běžných okolností.

→ Může být prodejní plocha zmenšena na 200 m² například páskami?

Na takový postup by bylo nahlíženo jako na protizákonné jednání. Je nutné brát v potaz celou prodejní plochu.

→ Může být otevřené výdejní okénko?

Záleží na celkové prodejní ploše provozovny. Pokud má provozovna za běžných okolností prodejní plochu nad 200 m², pak musí být tato provozovna (včetně výdejního okénka) uzavřena.

(tz-čoi)


 

Výzkum a vývoj táhnou podniky

V roce 2022 meziročně vzrostly výdaje na výzkum a vývoj v Česku o téměř deset procent na 133,3 mld. Kč.  Na nárůstu o více než deset miliard korun se podílely především podnikové zdroje. Na konci roku 2022 dosáhl počet pracovníků ve výzkumu a vývoji 123 tisíc osob, tj. o 15 tisíc více než před pěti lety.

„V roce 2022 se v Česku výdaje na výzkum a vývoj podílely na HDP 1,96 % oproti 2,0 % v roce předchozím. Stále tak nedosahujeme průměru Evropské unie pohybujícímu se v posledních letech okolo 2,3 % HDP a dále výrazně zaostáváme například za Německem a Rakouskem. Tam na výzkum a vývoj vynakládají od roku 2017 více než 3 % HDP,“ říká Martin Mana, ředitel Odboru statistik rozvoj společnosti ČSÚ.

„Z veřejných zahraničních zdrojů tvořených především prostředky EU bylo v roce 2022 čerpáno na výzkum a vývoj celkem 9,5 mld. korun. Jde o nejvyšší částku od roku 2015, kdy veřejná zahraniční podpora dosáhla dokonce 13,8 mld. korun. V letech 2012–2015 směřovaly nejvyšší částky podpory na výstavbu nových výzkumných center ve veřejném sektoru, naopak v posledních letech začaly unijních dotací na výzkum a vývoj více využívat podniky,“ upozorňuje Marek Štampach z Odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

Další podrobnosti:  https://www.czso.cz/csu/czso/vyzkum-a-vyvoj-tahnou-podniky

(tz-čsú)


 

Ministerstvo zdravotnictví a Státní ústav pro kontrolu léčiv varují před padělky léčivého přípravku Ozempic, které můžou způsobit závažné zdravotní komplikace s ohrožením života. Jedná se o výrobky získané mimo lékárny

V souvislosti s informacemi o výskytu padělků léčivého přípravku Ozempic na území EU a závažných zdravotních komplikací po jejich aplikaci Ministerstvo zdravotnictví spolu s Českou lékárnickou komorou apelují na občany, kteří získali léčivý přípravek Ozempic jinou cestou, než je předpis od lékaře a výdej v lékárně (zejména prostřednictvím internetu), aby jej odevzdali v nejbližší lékárně.

Jediná legální cesta pro získání tohoto léčivého přípravku, kde má pacient garanci pravosti a správné jakosti, je skrze výdej v lékárně. Zajištěním léčiva jinak než prostřednictvím lékárníka, se občan vystavuje zdravotním rizikům, která mohou být vzhledem k potenciálně odlišnému než originálnímu složení i velmi závažná a mohou vyžadovat okamžitou hospitalizaci pro ohrožení života.

Občanům za odevzdání padělku v lékárně nehrozí žádný trestně-právní ani jiný postih. Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci se Státním ústavem pro kontrolu léčiv situaci monitoruje a je připraveno učinit v případě potřeby další kroky.

(tz-mz)


 

Nově objevené mutace se podílejí na rozvoji leukémie

Díky spojenému úsilí dvou týmů Ústavu molekulární genetiky AV ČR se podařilo odhalit další příčinu vzniku rakoviny – konkrétně leukémie. Experti objevili nové mutace v genu PPM1D, které maří práci „strážců“ lidského genomu, a tím umožňují nádorovým buňkám bujet. Výzkum zároveň ukázal, že tuto znalost lze použít i v boji proti leukémii.

CELÁ ZPRÁVA (Textový dokument)

(tz-avčr)


 

Kvalita pohonných hmot – září 2023

Česká obchodní inspekce monitorovala kvalitu pohonných hmot i v měsíci září. Celkem odebrala 203 vzorků. Všechny vzorky vyhověly stanoveným jakostním požadavkům. Blíže v přiložené tiskové zpráv a přehledech sledování jakosti pohonných hmot od ledna  do září 2023.

CELÁ ZPRÁVA (Textový dokument)

(tz-čoi)


 

Úhradová vyhláška pro rok 2024. Na zdravotní péči míří o více než 35 miliard korun navíc

Ministerstvo zdravotnictví dnes představilo na snídani s novináři úhradovou vyhlášku pro rok 2024. Ta počítá s meziročním nárůstem úhrad ve všech segmentech zdravotní péče o 7,8 %. Na zdravotní péči tak míří o více než 35 miliard korun navíc.

Vyhláška klade velký důraz na zvyšování kvality a dostupnosti zdravotní péče. Hlavní systémové změny se mimo jiné dotknou podpory péče o duševní zdraví, konkrétně dostupnosti psychologie a psychiatrie, a to obzvláště u dětských pacientů, a dále lékárenské péče, podpory paliativní péče, stomatologů, ale i pediatrů. Ministerstvo zdravotnictví také navyšuje podporu jednodenní péče, v rámci které dojde k rozšíření na odbornosti jako jsou gynekologie, urologie, ORL nebo plastická chirurgie. Na odměňování zdravotníků nemocnic pak zamíří v následujícím roce o 6,8 mld. Kč navíc.

„Úhradová vyhláška na rok 2024 přináší řadu pozitivních změn pro poskytovatele zdravotní péče i pro pacienty, a to především ve zlepšování dostupnosti péče. Důraz je ale kladen i na efektivitu, například skrze rozšíření jednodenní péče,“ uvedl Tomáš Troch, ředitel odboru regulace cen a úhrad MZ ČR.

„Úhradová vyhláška je důležitou součástí veřejného systému zdravotního pojištění. Stanovuje pravidla pro výpočty úhrad ze zdravotního pojištění pro jednotlivé obory, ať už jsou v nemocnicích, ambulancích nebo u jednotlivých lékařů. Věřím, že díky představenému nastavení se nám společně podaří ještě více zkvalitnit úroveň poskytované péče pro naše pacienty,” dodal ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.

V rámci dohodovacího řízení, které předcházelo tvorbě úhradové vyhlášky, byly uzavřeny 4 dohody na růstu 5 % (doprava, lékárny, gynekologie, hemodialýza) a dále bylo uzavřeno 7 společných návrhů poskytovatelů a VZP na růst 8 %. Oproti dohodovacímu řízení došlo také k navýšení predikce příjmů o 5 mld. Kč – v návaznosti na to ministerstvo stanovilo plošný růst úhrad o 1 % vyšší než uzavřené dohody – na celkových 6 %. Tím dojde k vyrovnání růstu průměrné mzdy a udržení úrovně odměňování zdravotníků. Oblasti se zhoršenou dostupností péče se pak dočkají i významně vyššího růstu úhrad.

Rozdělení úhrad v příštím roce vychází z odhadovaného růstu příjmů celého systému veřejného zdravotního pojištění. Příjmy systému veřejného zdravotního pojištění se odhadují na 499,5 mld. Kč, což představuje meziroční růst o 31,7 mld. Kč. Výdaje systému zdravotního pojištění se odhadují na 508,8 mld. Kč. Výsledný deficit systému bude financován ze zůstatků na fondech pojišťoven, které aktuálně dosahují téměř 53 mld. Kč.

(tz-vzp)


 

Pozitivní vývoj v automobilovém průmyslu ovlivnil růst důvěry v ekonomiku

Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se meziměsíčně zvýšil o 3,6 bodu na hodnotu 92,8, při stejném vývoji obou jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl o 3,4 bodu na hodnotu 92,8 a indikátor důvěry spotřebitelů se zvýšil o 4,4 bodu na hodnotu 92,7.

„Říjnová důvěra mezi podnikateli byla opět výrazně ovlivněna vývojem ekonomického sentimentu v automobilovém průmyslu. Dle odpovědí podnikatelů v automotive se zdá, že nepříznivá situace v souvislosti s výpadky v dodavatelských řetězcích, která v září způsobila výrazný pokles očekáváné výrobní činnosti, se stabilizovala rychleji, než podniky původně očekávaly,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

„Po dvouměsíčním poklesu se indikátor důvěry spotřebitelů v říjnu vrátil na úroveň z července letošního roku. Ke zvýšení důvěry přispěla většina sledovaných ukazatelů, nejvíce meziměsíční snížení obav spotřebitelů z dalšího zhoršování celkové ekonomické situace v Česku,“ sdělila Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Další podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/konjunkturalni-pruzkumy-rijen-2023

(tz-čsú)


 

MONETA Money Bank darovala neziskovým organizacím kancelářský nábytek a IT techniku v hodnotě téměř 700 tisíc korun

Celkem 46 kusů vyřazeného kancelářského nábytku a 40 kusů výpočetní techniky darovala MONETA v rámci letošního třetího kola iniciativy MON HELP na dobročinné účely. Projekt, v němž banka prostřednictvím smluvních partnerů z řad neziskových organizací rozděluje jednou za kvartál vyřazený mobiliář, se uskutečňuje již druhým rokem. Letos tímto způsobem darovala funkční, ale již nepotřebný majetek za 2 miliony korun.

CELÁ ZPRAVA (Textový dokument)

(tz-mon)


 

Miss ČR 2023: Nejkrásnější Češkou se stala rodačka z Milevska

Praha 23. října 2023 (PROTEXT) – Charitativní soutěž krásy Miss České republiky zná své nové vítězky. Z 650 přihlášených dívek osm nejkrásnějších představilo své půvaby, talent a sociální cítění v pražském divadle Apollo. Finále se neslo v noblesním a také charitativním duchu. Ve spolupráci s Miss České republiky se v rámci propojeného projektu Počítače dětem podařilo získat pro potřebné rodiny v tomto roce více než čtyři tisíce starších počítačů v hodnotě 28 milionů korun, což je nejvíce v historii.

Program moderovali moderátoři Simona Šimková a Aleš Lehký. Během finále modelky kromě tradiční promenády v plavkách absolvovaly i tři módní přehlídky návrhářek Šárky Ordošové, Boby Petrášové a Ateliéru Pietrova. Součástí národní soutěže krásy jsou tradičně volné disciplíny, kde dívky mohly ukázat své dovednosti a talent.

Finálovému večeru předcházelo mnoho týdnů příprav. Již od srpna se dívky účastnily výstavy Křehká krása či charitativní události v Poděbradech. Jako poslední a největší příprava na finále byly dívky na týdenním soustředění na Lipensku. Zde na dívky čekaly sportovní, odpočinkové, dobrodružné i kreativní aktivity. Nakonec z finálového večera vzešly tyto vítězky:

  • 1. místo – Bára Sulanová
  • 2. místo – Valerie Přecechtělová
  • 3. místo – Viktorie Louženská
  • Miss Sympatie – Barbora Burešová
  • Miss Naděje – Tereza Langrová
  • Miss Silueta – Barbora Kusá

Organizátoři zvolili nový způsob vysílání, kdy vícekanálový internetový přímý přenos byl v éteru podporován třemi celostátními a deseti regionálními rádii. Nový formát se pořadatelům vyplatil, kdy dosáhli sledovanosti přes 160 tisíc diváků napříč jednotlivými kanály jen z přímého přenosu.

Novinkou tohoto ročníku bylo uspořádání afterparty v podobě pop-rockového koncertu skupiny Elán Revival, kterou založil v Litvínově přímo zpěvák skupiny Elán, Jožo Ráž. Na tu dorazilo přes tisíc fanoušků.


 

Spisy T. G. Masaryka lze číst online

Spisy T. G. Masaryka, souborná kritická edice díla prvního československého prezidenta čítající 39 svazků, jsou přístupné online. Zájemci si mohou pročíst projevy, studie, články i přednášky. Unikátní soubor textů zdigitalizovali vědci z Masarykova ústavu a Archivu AV ČR a doufají, že spisy poslouží nejen odborníkům.

Člověk a náboženství, Rusko a Evropa, válka a revoluce – záběr T. G Masaryka byl vždy velmi široký. Reflektují to chronologicky řazené spisy, které Masarykův ústav a Archiv AV ČR a Ústav T. G. Masaryka společně postupně vydávaly v letech 1993–2022, edici symbolicky právě završily jejím zpřístupněním nejširší veřejnosti – jako malý dárek k 105. narozeninám republiky.

„Převedení tohoto monumentálního díla do elektronické podoby s možností plnotextového vyhledávání dává možnost všem zájemcům o Masarykovo dílo v něm pohodlně a rychle vyhledávat,“ říká Rudolf Kučera, ředitel Masarykova ústavu a Archivu AV ČR. „Otevírá se tak nekonečné pole pro aktualizaci jeho odkazu a zároveň pro obranu před nejrůznějšími dezinterpretacemi jeho života i díla. Masaryk a jeho stěžejní dílo tak v podstatě naplno vstupuje do současné internetové éry,“ dodává ředitel.

Polemik Masaryk v obýváku

Každý s přístupem k internetu si tak může kdekoli otevřít jakýkoli z textů, které T. G. Masaryk napsal (nebo se na nich podílel např. v rozhovorech) mezi lety 1876 a 1937, a zároveň plnotextově vyhledávat v celém jeho souborném díle.

„Všechny jinojazyčné texty byly přeloženy do češtiny a každý text je opatřen stručným poznámkovým aparátem. Celkem Masarykovo myslitelské a politické dílo čítá více než 15 000 stran,“ přibližuje Lucie Merhautová z Masarykova ústavu a Archivu AV ČR, která se projektu převedení spisů do digitální podoby účastnila.

Experti upozorňují, že úplné Masarykovo dílo zprostředkovává reálného Masaryka, nikoli mýty a legendy spojené s jeho osobou. První československý prezident není ani „tatíček“, ani moudrý filozof na trůně, ale ukazuje se jako polemik, který neuznával vnější autority, vzdělanec a Evropan.

„Spisy TGM online cílí především na odborné publikum (badatele, studenty, poučené novináře). Do budoucna chceme vytvořit platformu otevřenou i širší veřejnosti, kde budou propojeny texty, výběrově také archivní dokumenty, obrazový materiál a bibliografie,“ říká spolutvůrce databáze Milan Hanyš z Masarykova ústavu a Archivu AV ČR. „Těm, kteří se s Masarykovým dílem setkají poprvé, by zároveň prostřednictvím tematických okruhů a doporučených zdrojů srozumitelně představovala Masarykovy myšlenky a postoje,“ uzavírá badatel.

Databáze je přístupná přes odkaz https://masaryk.mua.cas.cz.

(tz-avčr)


 

Deficit vládních institucí za rok 2022 dosáhl 3,2 % HDP

Na základě pravidelných konzultací Eurostat ověřil výsledek hospodaření a dluh vládních institucí, jež byly publikovány v rámci Rychlých informací 2. října 2023. Bylo potvrzeno, že saldo hospodaření sektoru vládních institucí skončilo v roce 2022 schodkem ve výši 3,2 % HDP, a zadlužení sektoru dosáhlo na konci roku 2022 úrovně 44,2 % HDP.

„Eurostat na základě pravidelných konzultací ověřil schodek hospodaření vládních institucí za rok 2022 ve výši 217,9 mld. Kč a zadlužení sektoru vládních institucí na úrovni 44,2 % HDP,“ uvedla Helena Houžvičková, ředitelka odboru vládních a finančních účtů ČSÚ.

Další podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/notifikace-deficitu-a-dluhu-vladnich-instituci-2022-druhe-notifikace-udaje-notifikovane-eurostatem

(tz-čsú)


 

Nehody s rizikem posttraumatické poruchy

Praha  (PROTEXT) – Dopady vážných dopravních nehod se každoročně podepisují nejen na smutných statistikách, týkajících se ztrát na lidských životech či vážných zraněních. Nezřídka si účastníci nehod odnášejí z těchto duševně vypjatých okamžiků déletrvající psychickou újmu, odborně nazývanou posttraumatickou poruchu.

Její zdroj pochází z emotivně vypjatého okamžiku, který může prožít nejen zraněný na místě nehody, ale příkladně i ten účastník silničního provozu, který poskytuje zraněným na silnici první pomoc. Právě emočně silné vjemy vyžadující u nehody okamžitou reakci aktivují u člověka určité části jeho mozku. Ten okamžitě vyhodnotí všechny okolnosti a v souvislosti s nervovou soustavou řídí nejen chování, ale zároveň vyvolá v těle fyziologické reakce umožňující krátkodobou aktivaci energetických rezerv pro zvládnutí takové stresové situace.

Dochází tak k rozšíření zornic, zrychlení srdečního tepu, zesílení srdečních stahů, zvýšení krevního tlaku, rozšíření průdušek, zrychlení dechu, ztlumení činnosti trávicího systému a k přesunu krve z vnitřních orgánů do periferie a svalů. Následné vylučování adrenalinu a dalších hormonů do těla, které hrají důležitou roli v regulaci metabolismu, přispívají k uvolnění energetických zásob do organismu. Tato krátkodobá reakce těla na nadměrný stres je v podstatě užitečná a přispívá ke zvládnutí celé situace při a krátce po dopravní nehodě.

U některých lidí se však i dlouho po silném traumatickém prožitku vracejí vzpomínky na detaily dopravní nehody v myšlenkách, popř. ve snech. Jejich reakcí je poté například snaha vyhýbat se místu nebo situacím připomínajícím nehodu, dostavují se obtíže se spánkem, podrážděnost či potíže s koncentrací doprovázené úlekovými reakcemi. Stav, kdy došlo k rozvoji těchto příznaků do šesti měsíců po události a trvají déle než měsíc, se nazývá posttraumatická stresová porucha.

Podobným příběhem si prošla také Kristýna Pešková, která byla při jízdě na motocyklu sražena řidičem automobilu, jenž byl pod vlivem alkoholu. “Z nehody si nepamatuji vůbec nic a hodně toho vím jen z doslechu. Můj stav byl u příjmu v nemocnici označen za klinickou smrt. Nakonec jsem se z kómatu probrala. Vedle fyzických poranění, která se časem zahojila, však dodnes cítím úzkost, například z nemocničního prostředí. Zprávy o nějakých nehodách či neštěstích mě pokaždé nutily brečet. A to se opakovalo s pláčem třeba každý den. I proto jsem nakonec vyhledala odbornou lékařskou péči v oboru psychiatrie,” říká Kristýna Pešková, u které nehoda způsobila trvalé poškození levé mozkové hemisféry s posttraumatickou poruchou.

U člověka s posttraumatickou stresovou poruchou je jeho organismus stále v pohotovosti vinou zvýšené aktivity některých částí mozku. Bohužel tím také pokračuje tvorba nežádoucích stresových hormonů. “V těchto případech je velmi důležité včas vyhledat odbornou lékařskou pomoc. Asi u třetiny lidí přinese spontánní zlepšení stavu určitý čas. Hlavní léčbou pro posttraumatické poruchy je psychoterapie, která může být doplněna také o farmakoterapii,” doplňuje možnosti léčení Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, připravující dlouhodobě kampaň Ty to zvládneš.

VIDEO K TOMUTO TÉMATU NALEZNETE NA:

https://www.tytozvladnes.cz/dopady-nehody/videa/posttraumaticka-porucha.html

O Portálu nehod:

Tento web již necelé dva roky přispívá k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Přináší široké i odborné veřejnosti užitečné informace pro prevenci nehodovosti na českých silnicích. Nejvýraznějším prvkem portálu je interaktivní mapa rizikových míst, kde je možné zobrazit si i místa s četnějšími nehodami právě motorkářů. Provozovatelem Portálu nehod je DataFriends. Projekt vznikl za podpory fondu zábrany škod a za vstřícné spolupráce s Českou kanceláří pojistitelů. Více informací: www.portalnehod.cz.

O kampani Ty to zvládneš:

Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň Ty to zvládneš, ve které představuje inovativní instruktážně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. V tomto projektu představuje kampaň divákům unikátní spojení reálných záběrů složek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamuje diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Kampaň zdůrazňuje rizika chování na silnici a nově informuje také o dopadech dopravních nehod na zdraví člověka. Více informací: www.tytozvladnes.cz

Kampaň “Ty to zvládneš – dopady nehod” je financována z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

O fondu zabrány škod

Fond zábrany škod je zřízen zákonem č. 168/1999 Sb., a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojišťovny do fondu zabrány škod odvádí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní složky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatní složky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti škod z provozu vozidel.


 

Projekt Vánoční beránek zahajuje třetí sezónu

Dvůr Králové nad Labem (Trutnovsko) – (PROTEXT) – V pondělí 16. 10. 2023 spustil Nadační fond Gratia již třetí ročník projektu Vánoční beránek. Tento projekt si dává za cíl přinést pod stromeček vysněný dárek všem dětem, jejichž rodiče si to nemohou dovolit. Od tohoto data se na našich webových stránkách začíná plnit seznam vánočních přání a dárci mohou přispívat na jejich koupi.

Vánoční beránek vznikl s odkazem na známý vánoční příběh o pastýřích, kteří se přišli do Betléma poklonit Ježíškovi a chudému novorozeněti přinesli darem beránka. V obdobném duchu chce tento projekt pomoci splnit vánoční přání všem dětem do 16 let, jejichž rodiče se ocitli v náhlé finanční nouzi a nemohou tak svým ratolestem dopřát radost z dárku pod stromečkem. „Rodič zaregistruje přání svého dítěte na webu www.vanocniberanek.cz, dárce si vybere konkrétní dítě, které chce obdarovat, a Nadační fond Gratia se postará o to, aby dítě dárek pod stromeček dostalo,“ přibližuje princip projektu prezidentka NF Gratia MUDr. Olga Janovská. „Zároveň je možné přispět libovolnou částkou, která poté bude rozdělena těm dětem, na které se nedostalo. Důležité je, že všechny příspěvky půjdou ze 100 % ve prospěch dětí”, dodává Janovská.

Štědří dárci dopomohli v loňském roce k tomu, že si na základě svých přání rozbalilo dárek pod stromečkem 886 dětí. Díky propojení dětí a dárců z řad jednotlivců, firem a organizací jsme mohli pořídit dárky v obdivuhodné celkové hodnotě 1.255.000 Kč.

Registrace dětských přání probíhá na webový stránkách Nadačního fondu Gratia do 17. 11. 2023. Rodičům stačí vyplnit jednoduchý formulář spolu s požadovaným dárkem a splnit podmínky pro zařazení do projektu. Dárky je možno vybírat z nejběžnějších oblastí jako jsou hračky, knihy, hudebniny a hudební nástroje, sportovní potřeby či oblečení.

„Aktuální vývoj cen, zejména pak potravin, pociťují nejvíce rodiny, které řeší existenční problémy. Dotýká se to samozřejmě i rodin samoživitelů, kteří si mnohdy nemohou dovolit připravit svým dětem Vánoce dle svých představ. Každá z obdarovaných rodin proto v letošním roce obdrží navíc příspěvek na štědrovečerní večeři“, dodává prezidentka Nadačního fondu. „Silné příběhy, které provázejí rodiny dětí zapojených do projektu, nás nenechávají lhostejnými. Věříme, že se podaří všem dětem najít někoho, kdo jim dárek zakoupí, tak jako v minulých letech. Pozitivní reakce z našeho okolí v nás tuto víru utvrzují,“ uzavírá s nadějí MUDr. Olga Janovská.

Dárci, kteří chtějí pomoci zajistit šťastné Vánoce těmto dětem a jejich rodinám, mohou zasílat své příspěvky do 20. 12. 2023, kdy se celý projekt uzavře.

Vánoční Beránek je charitativním projektem Nadačního fondu Gratia, jehož posláním je pomáhat rodičům samoživitelům či rodičům, kteří se náhle ocitli ve složité životní situaci či finanční tísni. Fond vznikl pod patronátem rodinné společnosti VŠEOBECNÝ LÉKAŘ, skupiny praktických lékařů pro dospělé a děti, a byl založen jejími majiteli prim. MUDr. Olgou Janovskou a Ing. Tomášem Janovským.


 

Příběh vánočního stromečku na zámku Loučeň

Loučeň (Nymbursko) – (PROTEXT) – Odkud přišel do Čech zvyk zdobení vánočního stromečku? Kdo roznáší vánoční dárky v Itálii, Řecku a kdo například v Grónsku? Čím zdobí stromečky v Africe? Jak vypadá stromeček ve virtuální realitě? Možná jsme ještě před deseti lety na řadu podobných otázek neznali odpovědi. Od té doby co, ale na zámku Loučeň pořádají pravidelně v době adventu prohlídky.

Příběh vánočního stromečku, nalezli návštěvníci na řadu z nich odpovědi. Každý rok ozdobí loučenští všechny komnaty zámku vánočními stromečky, a to různě laděnými ozdobami. Každým rokem mají prohlídky Příběh vánočního stromečku jiný nádech. V rámci nich je zodpovězena řada otázek. A tak se dnes již nikdo nediví, od kdy a proč visely první stromky nad stoly příbytků špičkou dolů, nebo že v každé zemi roznáší dárky někdo jiný, a v jedné evropské zemi je to dokonce ženská bytost. Na Loučeň se vrací návštěvníci v době adventu pravidelně, a to jak pro nové informace, tak pro kouzelnou atmosféru, která na ně dýchne již od zámecké brány. Přijeďte se pobavit, popít vánoční punč nebo svařené víno a zahájit předvánoční těšení se do Loučeně ve středních Čechách. Kostýmovaní průvodci na Vás čekají každý den v týdnu včetně sobot a nedělí od 17. listopadu do 21. ledna roku následujícího. Letošní ročník je šestý v pořadí, a tradici nepřerušily ani covidové roky.

„Letošní prohlídka má podtitul Abeceda Vánoc. Připravili jsme tematické stromečky doslova „Od A do Z“. Začneme tedy na zámeckém nádvoří od Adama, neboť biblický příběh o vyhnání z ráje stojí za fenoménem jménem vánoční stromeček. V každé zámecké komnatě je další písmenko a vyprávění o těch tématech, které jsou s Vánoci spojené. K výstavě budeme vydávat i malého tištěného průvodce, kterého návštěvníci dostanou na závěr, jako pomyslný tahák, aby si abecedu Vánoc mohli doma zopakovat,“ uvádí Ing. Kateřina Šrámková, majitelka loučenského zámku, která stojí za dramaturgií Příběhu vánočního stromečku již od roku 2018.

„Celkem 20 stromečků a tisíce vánočních ozdob rozzáří oči dospělých i dětských návštěvníků. Je mezi nimi stromeček Bílozlatý, Elfovský, Hvězdný, Jelínkový, Ranní, Tříkrálový a také Yulbaum. Poslední stromeček – Zvířátkový se nachází venku v zámecké zahradě. Při prohlídce se návštěvníci dozví, jak stromečky dříve zdobili lidé na zámku či v podzámčí, nebo v jiných zemích. Všechny stromečky budou usilovat o srdce návštěvníků v rámci návštěvnické soutěže o nejpopulárnější stromek. Letos podruhé budou moct návštěvníci vyzkoušet tvořivé dílničky, kdy si zájemci budu moci omalovat podle vlastního vkusu foukané ozdoby sklárny Koulier. A pokud se zapojí celá rodina, může si každý odvést na Vánoce svoji vlastní kolekci ozdob,“ dodává Kateřina Šrámková.

„Zakládáme si na tom, že každým rokem chystáme stromečky úplně nové, s jiným tématem a novými ozdobami. Tradicí, která se nemění, je vyprávění o tom, jak se nadělují dárky v jiných zemích. Návštěvníkům na unikátní mapě dárkonošů zámečtí průvodci ukáží, kdo naděluje dárky v cizině,“ doplňuje kastelán zámku Vratislav Zákoutský.

Kastelán zámku Loučeň je také jedním z průvodců, kteří vánočně vyzdobené zámecké komnaty návštěvníkům ukazují. Prohlídkami provedou návštěvníky kostýmovaní zámečtí průvodci, představující členy knížecí domácnosti, kníže či kněžna, pan nadlesní, komorník, zámecká kuchařka Aninka nebo také Bílá paní.

Návštěvníci si prohlídku užijí všemi smysly. Budou se nejen dívat a poslouchat, ale také vnímat chutě a vůně Vánoc. Ti, kteří v adventu chodí na Loučeň pravidelně, vědí že mohou ochutnat něco z utajovaných dobrot zámecké kuchyně, které se zde pečou ve vánočním čase.

Maminky budou moci navštívit vánoční obchůdek a tatínkové ochutnat vánoční punč. Ten zdejší již po několik let před Vánoci vaří sama zámecká paní Kateřina Šrámková, v době adventu jako Bílá paní.

Více informací včetně podrobného programu na www.zamekloucen.cz

Zámek Loučeň je jednou z nejnavštěvovanějších památek ve Středočeském kraji. Zámek, postavený na počátku 18. století a vlastněný rody Valdštejnů, Furstenberků a Thurn-Taxisů, je provozovaný společností Zámek Loučeň a.s. a od 7. 7. 2007. je přístupný veřejnosti. Lákadlem pro návštěvníky je kromě prohlídek s kostýmovanými průvodci rozlehlý romantický anglický park s labyrintáriem, unikátní kolekcí 11 labyrintnů a bludišť, postavené dle návrhu britského projektanta Adriana Fishera. Celý zámecký areál je památkově chráněný. http://www.zamekloucen.cz/. 12. královský labyrint, který na Loučeni vznikl při příležitosti 700 let od narození Karla IV., má velikost, tvar i symboliku inspirovanou labyrintem katedrály v Chartres. Loučeňský labyrint je doplněn kruhem o průměru 10m na půdoryse české kotliny. Stezka kruhového labyrintu je nejenom geometrickým symbolem a připomínkou historie, ale především geo-energetickou spirálou nabitou pozitivní energií. Labyrint je kruhový, chartreského typu, s 11 řadami a kruhovým centrálním prvkem uprostřed. Soudobý charakter a přitažlivost pro návštěvníky dodává 12. labyrintu použití barevných prvků na jeho povrchu, ozvučení prostoru nad ním a možnost večerního nasvícení.


 

 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře