Z PRVNÍ RUKY: 28. týden 2023. Tiskové zprávy úřadů a firem, výběr...

Z PRVNÍ RUKY: 28. týden 2023. Tiskové zprávy úřadů a firem, výběr z médií, informace z Jihočeského kraje a radnice ve Vimperku i další aktuality týdne

Foto: (red) – Za krásnější Vimperk

 

 

Členství České republiky v Evropské unii očima veřejnosti – duben/květen 2023

Spokojenost s členstvím ČR v Evropské unii vyjadřují více než dvě pětiny (41 %) českých občanů, neutrální postoj „ani spokojen, ani nespokojen“ zastává více než pětina (21 %) a více než třetina (36 %) je nespokojena.

Přibližně dvě třetiny veřejnosti si myslí, že evropská integrace je prospěšná v oblasti obrany (65 %) a kultury (64 %). Nadpoloviční většina kladně hodnotí spolupráci v oblasti ekologie (55 %) a hospodářství (53 %). Nejméně často hodnotila česká veřejnost evropskou integraci jako prospěšnou v oblasti politiky, kterou takto vnímají více než dvě pětiny (44 %) dotázaných, srovnatelný podíl (46 %) je naopak přesvědčen o její škodlivosti.

V postojích české veřejnosti k posilování či oslabování integrace je nejčastější názor, že míra integrace Evropské unie by měla do budoucna zůstat přibližně stejná jako v současnosti.

V české společnosti stále přetrvává převážně odmítavý postoj k přijetí eura. V současné době téměř tři čtvrtiny (73 %) českých občanů s přijetím eura za měnu ČR nesouhlasí, pro přijetí eura je nyní necelá čtvrtina (22 %) českých občanů.

Přibližně dvě třetiny českých občanů (66 %) se domnívají, že Česká republika má být členem Evropské unie, opačný názor, tedy že Česká republika nemá být členem Evropské unie, vyjádřily tři desetiny oslovených (30 %).

(tz-cvvm)

 


 

Dovozní ceny energií meziročně výrazně klesly

V květnu 2023 vývozní ceny meziměsíčně vzrostly o 0,2 %, meziročně poklesly o 2,6 %. Dovozní ceny se meziměsíčně snížily o 0,7 %, meziročně klesly o 8,0 %. Hodnota směnných relací byla meziměsíčně 100,9 %, meziročně 105,9 %.

„V květnu byly ceny ve vývozu a dovozu značně ovlivněny vývojem kurzu koruny vůči euru a dolaru. Meziročně se ceny ve vývozu snížily o 2,6 % a v dovozu o 8,0 %. O více než 30 % meziročně klesly dovozní ceny minerálních paliv,“ upozorňuje Vladimír Klimeš, vedoucí oddělení statistiky cen průmyslu a zahraničního obchodu ČSÚ.

Další podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/indexy-cen-vyvozu-a-dovozu-zbozi-kveten-2023

(tz-čsú)


 

Meziroční růst cen zmírnil na 9,7 %

Spotřebitelské ceny meziměsíčně vzrostly o 0,3 %. Tento vývoj byl ovlivněn zejména vyššími cenami v oddíle rekreace a kultura. Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v červnu o 9,7 %, což bylo o 1,4 procentního bodu méně než v květnu.

„V červnu spotřebitelské ceny meziročně vzrostly o 9,7 % a již popáté zmírnily svůj růst. Nižší růst cen byl naposledy zaznamenán v prosinci 2021, a to ve výši 6,6 %. Zpomalení růstu cen bylo ovlivněno zejména vývojem v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje a v oddíle bydlení,” uvedl Jaroslav Sixta, místopředseda Českého statistického úřadu.

Další podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/indexy-spotrebitelskych-cen-inflace-cerven-2023

(tz-čsú)


 

Tropické počasí přivádí do ordinací stovky lidí, každoročně si vyžádá i desítky akutních hospitalizací

Vlny veder, které přichází do Česka v posledních letech již pravidelně, přivedou v letních měsících do ordinací lékařů víc než tisícovku lidí. Vloni bylo ošetřeno s úpalem, úžehem a dalšími zdravotními problémy způsobenými horkým počasím nejvíce klientů VZP za uplynulých 5 let, tj. 1384. Hospitalizováno muselo být 54 z nich.

Výše uvedená čísla se týkají skupiny diagnóz nazvané prostě „Účinky horka a světla“. Patří mezi ně zejména úpal, úžeh, mdloby z horka, vyčerpání z horka způsobené ztrátou minerálů, vyčerpání z horka způsobené nedostatkem tekutin, otoky z horka a některé další problémy. Další skupinu pacientů, která v této statistice uvedena není, tvoří lidé například s nemocemi srdce či vysokým tlakem, kterým horké období může způsobit různé komplikace. Horké počasí může způsobit obtíže komukoliv, jak ale uvádí Státní zdravotní ústav, výrazněji jsou ohroženi lidé nad 65 let věku, nejmenší děti do 4 let, těhotné nebo kojící ženy a chronicky nemocní, například kardiaci, astmatici a lidé s vysokým tlakem.

Melanom kůže

Velmi vážným onemocněním, které může člověka postihnout při přílišném slunění, je melanom. Melanom je nejagresivnější typ nádoru kůže, jehož incidence, tedy počet nových případů, stále stoupá. Mezi pojištěnci VZP bylo vloni 16 175 pacientů, kteří se léčili s některým z typů zhoubného melanomu kůže.

Jak chránit své zdraví při tropických dnech?

Odborníci doporučují vhodně se obléknout do světlého bavlněného oblečení, dodržovat pitný režim a konzumovat lehkou stravu. V horkých dnech by se také měla omezit tělesná zátěž a sportovní aktivity. Samozřejmostí je se nevystavovat přímému slunečnímu záření především pak kolem poledne. Když už se na sluníčku ocitnete, používejte kvalitní opalovací krémy s vysokým ochranným faktorem. Důležitá je také pokrývka hlavy a sluneční brýle. Pokud se obtíže dostaví, je nutné postiženého přesunout na chladnější místo, postupně ochladit tělo studenou vodou a doplnit tekutiny. Pokud se příznaky nezlepší, je potřeba vyhledat lékařskou pomoc.

(tz-vzp)


 

V červnu odešlo z evidence Úřadu práce ČR 35,7 tis. lidí, nezaměstnanost klesla

Úřad práce ČR evidoval k 30. 6. 2023 celkem 249 792 uchazečů o zaměstnání (UoZ), o 4 101 méně než v předchozím měsíci a o 18 483 více než loni. Podíl nezaměstnaných osob meziměsíčně poklesl o 0,1 p. b., meziročně o 0,3 p. b. vzrostl. Ke konci června činil 3,4 %. V mezinárodním srovnání byla míra nezaměstnanosti podle posledních dostupných dat EUROSTATU (za květen) nejnižší v celé Evropské unii, a to 2,3 % (průměr EU 5,8 %).

(tz-úpčr)


 

ČOI kontrolovala zákaz prodeje alkoholu a tabáku

(Praha, 12. červenec 2023)  V 1. čtvrtletí tohoto roku proběhla kontrolní akce zaměřená na dodržování právních předpisů, které upravují nabídku, prodej a skladování alkoholických nápojů a tabákových výrobků, kuřáckých pomůcek, bylinných výrobků určených ke kouření a elektronických cigaret.

Více na webu České obchodní inspekce:www.coi.cz

(tz-čoi)


 

Druhou výzvu programu Obchůdek 2021+ využilo všech třináct krajů

Ministerstvo průmyslu a obchodu v rámci druhé výzvy dotačního programu Obchůdek 2021+ podpořilo 599 maloobchodních prodejen ve venkovských oblastech. Díky účasti všech třinácti krajů, kromě hlavního města Prahy, se tak podařilo zprostředkovat pomoc nejzranitelnějším prodejnám.

„Jsem velmi rád, že se do druhé výzvy zapojily všechny kraje a mohli jsme tak pomoci s udržením základní obslužnosti na venkově v celé České republice. Kraje i obchodníci dotační program velmi oceňují, neboť skutečně pomáhá tam, kde je to nejvíce potřeba.“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela a dodává: „Menší obce mohou být vůči nelehkým ekonomickým situacím méně odolné. Zachovat v takových místech kvalitní služby není jednoduché. Naším cílem je zajistit jim takovou podporu, kterou potřebují.“

Ministerstvo průmyslu a obchodu tak podpořilo 599 maloobchodních prodejen ve venkovských oblastech. Vyplaceno jim bylo celkem 48 212 296 korun, přičemž na jednu lze poskytnout maximálně 130 tisíc korun. Nejvíce podpořených prodejen bylo ve Zlínském kraji a Pardubickém kraji, které podpořily z dotačního programu Obchůdek 2021+ více než 60 provozoven. Nově výzvu využil také Středočeský kraj a nejmenší ze všech krajů, Karlovarský.

Největší část dotace ve výši 72 procent směřovala na mzdové náklady, 24 procent na energie a po 2 procentech na telekomunikační služby, internet, poplatky spojené s bezhotovostními platbami a ostatní provozní náklady.

Na podporu mají nárok pouze prodejny se smíšeným zbožím. Zároveň se musí nacházet v obci do 1000 obyvatel, nebo v obci do 3000 obyvatel, jejíž část/části obce (místní část) mají do 1000 obyvatel a na jejím území se nachází maximálně jedna maloobchodní prodejna.

(tz-mpo)


 

EG.D zrychluje připojování obnovitelných zdrojů. Za první pololetí tohoto roku jich přibylo do sítě více než 16 500

Solární boom, který v České republice od loňského roku evidujeme, zatím nepolevuje ani letos. Distribuční společnost EG.D, člen skupiny E.ON, eviduje za první pololetí letošního roku více než 19 000 žádostí o připojení solárního zdroje do sítě a zároveň zrychluje konečné připojování výroben do distribuční soustavy. Od ledna do konce června připojila více než 16 500 obnovitelných zdrojů, což je o 5 000 více než za celý minulý rok.

„Jako člen skupiny E.ON podporujeme zelené zdroje a jejich implementaci do sítě. Jsou pro nás jednou z našich hlavních priorit. Boom, který začal v minulém roce stále nijak výrazně nepolevuje. Abychom situaci zvládli, spolupracujeme dohromady se státní správou, regulátorem, kolegy z jiných distribucí i dalšími institucemi. Pomohlo nám i to, že jsme zavedli řadu kroků pro zlepšení situace,“ vysvětluje Pavel Čada, místopředseda představenstva EG.D. Už loni společnost spustila online formulář, který velmi zefektivnil a zkrátil podávání žádostí, dále ještě více posílila kapacity pro instalaci fotovoltaik a letos v březnu spustila tzv. mapu připojitelnosti. „I nadále podnikáme další kroky tak, abychom připojení obnovitelného zdroje do sítě pro naše zákazníky co nejvíce zjednodušili. Výrazně se nám podařilo zkrátit dobu připojení a zároveň navýšit počty připojených fotovoltaik. Celkem jsme od začátku roku do sítě připojili 16 500 fotovoltaických elektráren,“ dodává Pavel Čada.

Od ledna tohoto roku přitom pracovníci EG.D provedli už téměř 18 400 úkonů tzv. uvedení výrobny do trvalého provozu. Každý měsíc navíc kontinuálně rostou počty FVE, které zapojíme do naší sítě. Rekordní byl v tomto ohledu letošní květen, kdy jsme připojili 3 900 solárních elektráren. „Stále evidujeme zhruba 12 % marných výjezdů k instalacím, které nemají připravené odpovídající připojovací podmínky stanovené ve smlouvě o připojení. Nejčastějším problémem jsou například zdroje s chybějícími bateriemi, anebo nesprávně připravená zapojení elektroměrových rozvaděčů. Tato místa nejde připojit, a musíme se tak opakovaně vracet,“ dodává Martin Marada, vedoucí oddělení měření společnosti EG.D, s tím, že za celý loňský rok měli technici 1 200 marných výjezdů. Za první tři měsíce letošního roku tak objem marných výjezdů dosáhl téměř objemu jako za celý rok 2022, kdy vyjížděli technici k 960 marným instalacím a po polovině roku ho výrazně překročil.

Celkem tak do sítě technici připojili 16 500 elektráren, které měly všechny náležitosti připravené v pořádku. V minulém roce bylo přitom za celý rok připojeno 11 500 zdrojů v síti EG.D a podle dostupných dat zhruba 32 000 na celém území ČR.

Kroky, které jsme zavedly, tak zafungovaly. Díky tomu se nám podařilo ve druhém čtvrtletí roku 2023 zkrátit dobu, jež uplyne od žádosti o uvedení do trvalého provozu po připojení solární elektrárny, v průměru na 20 dní.

Mapu připojitelnosti využilo téměř 100 000 klientů

Vedle těchto zdrojů společnost EG.D ve své síti eviduje také zvýšený zájem o bezpřetokové zdroje. Od ledna 2021 do poloviny letošního roku připojila vedle zdrojů s přetokem dalších téměř 2 200 bezpřetokových zdrojů. Z toho téměř 1 400 jen v letošním roce. Je tak vidět enormní zájem i o tento typ fotovoltaického řešení. Právě bezpřetokové elektrárny jsou vhodné pro klienty v oblastech, kde už je aktuálně vyčerpaná kapacita sítě. Často se přitom může jednat o přechodnou variantu. Ve chvíli, kdy dojde k posílení sítě v dané lokalitě, si mohou klienti zažádat o povolení přetoku. Aby zákazníci měli takovou informaci co nejdříve a mohli plánovat své projekty, zavedla EG.D jako první distributor v České republice mapu připojitelnosti. Jako užitečný nástroj je hojně využívaná, EG.D spustilo mapu připojitelnosti na svém webu 1. března. Za čtyři měsíce ji využilo zhruba 97 000 klientů.

(tz-eg.d)


 

Ve sporech s prodejci zachraňují lidem stovky milionů korun

(Praha, 11. červenec 2023) Síť Evropských spotřebitelských center pomohla loni spotřebitelům získat zpět od podnikatelů z jiných zemí Evropské unie v přepočtu téměř 250 milionů korun. Nejčastěji v oblasti zrušených a zpožděných letů, internetového nakupování, autopůjčoven nebo ubytovacích služeb. Právníci vyřešili mimosoudní cestou 64 % z více než 22 000 přeshraničních sporů. Dalších téměř 100 000 lidí dostalo radu, jak postupovat ve svém sporu nebo jak se vyhnout podvodu online.

„Pražská pobočka sítě ESC působí při České obchodní inspekci a řešila loni přes tisíc konkrétních případů v hodnotě stovek až stovek tisíc korun, také s téměř dvoutřetinovou úspěšností. Vyřídili jsme navíc asi 2000 žádostí o radu či informaci,“ uvádí Ondřej Tichota, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR. „Přeshraniční řešení sporů funguje tak, že spotřebitel se obrátí na centrum ve své domovské zemi, které případ zpracuje, posoudí a postoupí partnerskému centru v zemi podnikatele. To podnikatele osloví v jeho mateřštině a se znalostí tamního práva ho vyzve ke smírnému vyřešení případu.“

To byl případ paní Petry, která se u prodejce letenek pojistila pro případ nemožnosti odletět ze zdravotních důvodů. Kvůli úrazu nemohla odcestovat s malým synem do Thajska, ale i přes poskytnutí veškeré dokumentace jí částka vrácena nebyla po dlouhé měsíce. Až na základě výzvy sítě Evropských spotřebitelských center jí bylo více než 72 000 Kč zasláno. Od původní ceny byl jen odečten poplatek za zprostředkování nákupu letenek od dopravce ve výši 370 Kč na cestujícího.

„Takové případy jsou součástí každodenní práce sítě ESC, zřízené před 18 lety Evropskou komisí a 30 zúčastněnými národními státy. Kontakty se spotřebiteli se bohužel stále často týkají i pastí v podobě předplatného, kdy si lidé pořádně nepřečtou finanční podmínky údajně levného či bezplatného členství na online platformách a jsou jim pak strhávány stovky a tisíce korun za službu, kterou nechtěli využívat dlouhodobě. U takových nabídek je na místě vysoká obezřetnost,“ upozorňuje Ondřej Tichota.

Další ekonomický přínos sítě ESC spočívá i ve varováních před podvody nebo radách, jak dostat své peníze zpět prostřednictvím banky nebo online platebních systémů v případě například nedoručení zboží při nákupu na dálku. Praktické informace k nakupování v Evropě lze najít na www.evropskyspotrebitel.cz.

Evropská spotřebitelská centra působí v každé zemi EU, na Islandu a v Norsku. Ta spolupracují i s Mezinárodním spotřebitelským centrem ve Velké Británii a s dozorovými orgány zúčastněných států, příslušnými ministerstvy, zastoupeními Evropské komise, spotřebitelskými organizacemi a dalšími partnery.

(tz-escčr)


 

Důvěra v evropské a mezinárodní instituce – duben/květen 2023

Evropské unii v současné době důvěřuje o málo méně než polovina (46 %) českých občanů, naopak polovina veřejnosti (50 %) jí nedůvěřuje. Důvěru OSN a NATO vyjadřuje nadpoloviční podíl českých občanů (NATO 56 %, OSN 52 %) a více než třetina občanů k nim pociťuje nedůvěru (NATO 36 %, OSN 37 %).

Více než třetina oslovených důvěřuje Evropské komisi (38 %) a Evropskému parlamentu (36 %), nicméně o něco vyšší, a to přibližně poloviční, podíl jim nedůvěřuje (Evropské komisi 47 % a Evropskému parlamentu 50 %).

Důvěra jednotlivým institucím a představitelům Evropské unie se pohybuje od necelé jedné čtvrtiny po necelé dvě pětiny společnosti, přičemž nedůvěra těmto institucím převažuje nad důvěrou. Podíl nedůvěřujících v případě všech sledovaných evropských institucí a představitelů od roku 2021 významně vzrostl.

(tz-cvvm)


 

Právě byla na ePortálu ČSSZ spuštěna služba, díky níž se zapojíte do Milostivého léta u ČSSZ

Díky akci Milostivé léto se klienti ČSSZ, kteří včas neuhradili pojistné splatné před 1. 10. 2022, mohou zbavit dluhů vzniklých na penále a exekučních nákladech. Dnešním dnem byla spuštěna zcela nová služba ePortálu ČSSZ, kde můžete zjistit výši dluhu a podat oznámení o jeho splacení. Tato jednorázová mimořádná příležitost potrvá pouze do 30. 11. 2023.

Milostivé léto se u ČSSZ týká pouze dlužného pojistného, které bylo splatné před 1. 10. 2022, nebylo v řádném termínu uhrazeno a vedlo ke vzniku penále či případných exekučních nákladů. Nyní mohou být penále i exekuční náklady související s tímto dlužným pojistným mimořádně odpuštěny a povinnost je zaplatit může zcela zaniknout. Plná úhrada dlužného pojistného je základní podmínkou mimořádného odpuštění.

Zjistit výši dluhu a podat oznámení o jeho zaplacení lze výhradně prostřednictvím zcela nové služby ePortálu ČSSZ, která byla dnes spuštěna ve dvou verzích: samostatně pro OSVČ („Milostivé léto v podmínkách ČSSZ – OSVČ“) a samostatně pro zaměstnavatele – právnické i fyzické osoby („Milostivé léto v podmínkách ČSSZ – zaměstnavatel“). Pro využití služby je potřeba se do ePortálu ČSSZ přihlásit. Identifikace probíhá buď prostřednictvím datové schránky, nebo identity občana, kde si lze vybrat z nabídky identifikačních prostředků (např. elektronický občanský průkaz, uživatelský účet NIA, bankovní identita nebo identifikační certifikát I.CA). Tyto ověřené možnosti přihlášení zaručují, že jsou konkrétní osobě poskytnuty výhradně údaje, které se týkají jen této osoby.

Službu najdete v sekci „Online služby“, kde si vyberete kategorii „Pro zaměstnavatele“ nebo „Pro OSVČ“, a poté v podkategorii „Pojistné na sociální zabezpečení“ zjistíte, zda a jak vysoké máte dlužné pojistné, které bylo splatné před 1. 10. 2022, dluh na penále a dluh na exekučních nákladech. Následně odkliknete „Oznámení o úhradě do 30. 11. 2023“ nebo „Oznámení o úhradě ve splátkách“, podle toho, zda dlužné pojistné zaplatíte jednorázovou úhradou do 30. 11. 2023, anebo ve splátkách (pouze pro částky vyšší než 5 000 Kč). Počet splátek je pevně stanoven podle výše dlužného pojistného: 12 měsíčních splátek u dlužného pojistného do 50 000 Kč a 60 měsíčních splátek u dlužného pojistného nad 50 000 Kč. Výše splátek se automaticky dopočítá podle výše dlužného pojistného a počtu splátek. První splátku musíte podle zákona uhradit do 31. 12. 2023 a každou další splátku nejpozději poslední den následujícího kalendářního měsíce.

Informace o podání oznámení se automaticky vygeneruje, odešle příslušné OSSZ a nabídne možnost uložení do vlastního zařízení ve formátu PDF. Zároveň se zobrazí platební údaje, kam zaslat dlužné pojistné, a to včetně QR kódu pro snadnou a rychlou platbu. V případě, že se platební údaje nezobrazí, musí být splnění podmínek individuálně posouzeno a následně obdržíte sdělení od příslušné OSSZ. Celá služba funguje skutečně jen na pár kliknutí, veškeré potřebné údaje jsou načteny z evidence ČSSZ. Vyplňujete pouze svůj e-mail a telefonní číslo, na něž obdržíte notifikaci o přijatém sdělení OSSZ, které najdete na ePortálu ČSSZ v sekci „Moje dokumenty“.

Toto Milostivé léto se podle zákona týká fyzických i právnických osob, zaměstnavatelů i OSVČ a také plátců, kteří svoji činnost již ukončili. Pokud jste zároveň OSVČ i zaměstnavatel, podáváte oznámení za oba plátce samostatně.

Podmínky Milostivého léta u ČSSZ jsou právně ošetřeny zákonem č. 181/2023 Sb., o mimořádném odpuštění penále z dlužného pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a exekučních nákladů, který nabyl účinnosti 1. 7. 2023 a navázal na předchozí akce Milostivé léto I a II. Je potřeba zdůraznit, že mimořádné odpuštění se podle citovaného zákona nevztahuje na dlužné pojistné, penále a exekuční náklady vymáhané prostřednictvím soudního exekutora (toto bylo předmětem Milostivého léta I a II) ani na pojistné splatné po 30. 9. 2022.

Zákon také stanoví komunikaci v rámci Milostivého léta III výhradně prostřednictvím elektronické aplikace, tj. ePortálu ČSSZ. Pouze v ojedinělých případech může např. klient (zejména dědic, bývalý plátce), který nemá žádnou možnost se do ePortálu ČSSZ přihlásit, podat oznámení na příslušné OSSZ. Veškeré informace ohledně Milostivého léta u ČSSZ i konkrétního postupu klienti obdrží prostřednictvím datové schránky. Podrobné informace s videonávodem jsou zveřejněny rovněž na webových stránkách věnovaných Milostivému létu u ČSSZ.

(tz-čssz)


 

Do aplikací VZP nově přes Bank iD

Všeobecná zdravotní pojišťovna dnes (10/7/2023) spouští v pilotním provozu digitální ověření totožnosti pro vstup do svých elektronických komunikačních nástrojů. Aplikace Moje VZP či VZP Point tak budou snadněji přístupné novým i stávajícím uživatelům. Od zavedení přístupu prostřednictvím Bank iD si VZP slibuje větší komfort uživatelů a snazší komunikaci s pojišťovnou, odlehčení provozu poboček v exponovaných fázích roku a také další nárůst počtu aktivních uživatelů aplikací. Už dnes digitální cestu ke komunikaci s pojišťovnou využívá jeden a půl milionu jejich klientů.

Ověření totožnosti, které je potřeba k registraci do aplikací Moje VZP nebo VZP Point, je ode dneška nově možné přes Bank iD. Bankovní identitu nabízí většina největších bankovních domů v Česku, využívá jí řada institucí i soukromých firem a nově ji mohou začít používat také klienti VZP pro komunikaci se svojí pojišťovnou. Do aplikací pojišťovny se přihlásí stejně jako třeba do svého internetového bankovnictví. Odpadá tak nutná návštěva pošty či pobočky VZP.

„Bankovní identita dává dostatečné záruky pro bezpečné přihlášení i v tak citlivé oblasti jako je práce s osobními údaji a daty například právě o čerpané zdravotní péči. Jsem rád, že bude tento nástroj přístupný i našim klientům. Věřím, že zvýšený komfort pro komunikaci se svojí pojišťovnou ocení a budou naše aplikace využívat o to častěji,“ řekl ředitel VZP Zdeněk Kabátek.

„Připojení VZP považuji za zásadní milník. Bankovní identitu má přibližně 6 milionu lidí, ti všichni dnes mohou přistupovat online do klientských portálů zdravotních pojišťoven. Široce dostupná online komunikace se zdravotními pojišťovnami je důležitým krokem k další digitalizaci zdravotnictví. A bankovní identita může díky své jednoduchosti urychlit digitalizaci dalších úkonů ve zdravotnictví,“ uvádí Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita, a.s.

Fakt, že klienti komunikují s VZP prostřednictvím elektronických nástrojů čím dál ochotněji, potvrzuje Ivan Duškov, náměstek ředitele VZP pro služby klientům: „Je to jednoznačně patrné například při podávání žádostí o příspěvek. Vloni jich k nám elektronickou cestou dorazila zhruba třetina, letos už je ten poměr dvojnásobný, tedy přibližně 60 %. Využití Moje VZP roste raketově.“ VZP začala v letošním roce motivovat k širšímu využití aplikací například i podmíněním čerpání některých příspěvků právě prostřednictvím aplikace. A v tomto trendu hodlá pokračovat i nadále.

Elektronické komunikační nástroje VZP dnes svým klientům umožňují mj.:

  • ·         Podání žádosti o příspěvek (vč. osoby blízké)
  • ·         Ověření plateb pojistného
  • ·         Podání přehledu o příjmech a výdajích OSVČ
  • ·         Kontrola čerpané (vykázané) zdravotní péče až 10 let zpětně
  • ·         Nahlášení ztráty průkazu pojištěnce
  • ·         Nahlášení změny bankovního spojení, kontaktní adresy apod.
  • ·         Přihlášení novorozence k VZP bez nutné návštěvy pobočky
  • ·         Zahájení nebo ukončení výdělečné činnosti jako OSVČ

(tz-vzp)


 

Domácí lékárnička v žádném případě nepatří do koupelny a léky by se neměly dávat ani do ledničky

Ani koupelna, ani kuchyně nejsou ideálním místem pro domácí lékárničku. Co v ní nejčastěji máme mít a co do ní doplnit teď v létě? Jak lékárníci upozorňují, své místo v ní nenajdou jen léky.

CELÝ ČLÁNEK


 

Lidé mají na kůži neviditelné pruhy. Jizvy se v těchto místech hojí lépe než jinde

Zebry, tygři nebo třeba obyčejní voříšci mají na těle nepřehlédnutelné barevné kresby. Lidská těla jsou také pokryta různými vzory, ty však na rozdíl od zvířat zůstávají ve většině případů neviditelné. Jak mohou vypadat, kde je hledat a k čemu slouží?

CELÝ ČLÁNEK


 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře