VLADIMÍR PIKORA: Lidé velmi výrazně šetří. Už ale začíná být vidět světlo...

VLADIMÍR PIKORA: Lidé velmi výrazně šetří. Už ale začíná být vidět světlo na konci tunelu

Český statistický úřad zveřejnil nová data z maloobchodu. Reálné tržby se v maloobchodě v lednu meziročně snížily o 7,7 %. Za nepotravinářské zboží klesly o 9,5 % a za potraviny o 8,0 %. Pokles maloobchodu tak trvá již devět měsíců v řadě, což velmi dusí ekonomiku. Nicméně zdá se, že to nejhorší máme už za sebou. Propad už není tak velký jako na podzim.

Dobrou zprávou je, že už neplatí, že lidé šetří na všem. Konečně se objevily segmenty ekonomiky, kde se utrácí více. Sem patří např. oděvy, obuv či kosmetika.

Varovné ale je, že stále klesají tržby za potraviny. Tady je potřeba upozornit, že se jedná o reálná data, tedy očištěná o inflaci. Nemůžeme tedy tvrdit, že ceny rostou, a proto lidé šetří. Lidé prostě nemají peníze. Ty mizí jinde např.: v energiích, nájmech a hypotékách.

Zajímavé je, že zatímco lidé nemají na potraviny, nakupují auta. Počet prodaných vozů reálně roste. To je podle mě dáno tím, že se ve společnosti více rozevírají příjmové nůžky. Řada lidí prostě peníze stále má. Nebyli zásadně zasaženi krizí. To jsou podle mě zejména ti, kteří už mají splacenou hypotéku a nemusí platit nájem.

Rozevírání příjmových nůžek podle mě stojí za posledním pnutím ve společnosti. Řada lidí už nemá peníze a je zoufalá a řada lidí je naopak má a těm zoufalým nevěří a na sociálních sítích je často uráží. Ti pak nemají nikde zastání. Vzájemné nepochopení ve společnosti tím roste.

Krom toho se mění trendy v obchodě. Zatímco dříve prudce rostl prodej přes internet, dnes je to naopak. Internetové obchody zaznamenaly třináctý měsíc v řadě pokles prodeje. Tady šlo původně mluvit o efektu covidu, kdy lidé ve strachu z nákazy hodně nakupovali on-line, aby se po konci covidu vrátili k původnímu způsobu nákupu. To už dnes neplatí. Tento efekt vyprchal. Ukazuje se, že tady jde o trend, kdy si lidé chtějí zboží nejprve prohlédnout, vyzkoušet atd. Není to podle mě o konci strachu z covidu, ale změně preferencí.

Co bude dál?

Za celý rok 2022 poklesly maloobchodní tržby o 3,6 %. To je hodně. To byla hlavní brzda ekonomiky. Za rok 2023 asi neuvidíme dramaticky lepší čísla. Ekonomika bude stále pod tlakem vysoké inflace a tedy dalšího propadu reálných mezd. Peníze na útraty nebudou. Zároveň se ale už oklepeme z nejhoršího. Očekávám proto letos stagnaci až mírný pokles maloobchodních tržeb v rozmezí 0 až -0,5 %.

Z pohledu centrální banky data ukazují, že lidé na vysoké ceny reagují. Tím brzdí další růst cen. Kdyby lidé na růst cen nereagovali, byl by to argument pro vyšší úrokové sazby. Takto potřeba vyšších sazeb slábne. Navíc pády amerických bank globálně varují před vyššími sazbami. Očekávám proto, že ČNB nezmění své úrokové sazby ještě mnoho měsíců.

Koruna na statistiku nijak nereagovala. Je v oslabujícím módu i bez statistiky. S pádem amerických bank vyprchala ochota podstupovat rizika, a tak spekulanti vyklízející pozice, a koruna oslabuje.

 

FB – Vladimír PIKORA, hlavní ekonom skupiny Comfort Finance Group


 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře