dTest: Nákup kapra na Vánoce

dTest: Nákup kapra na Vánoce

Ve většině domácností nesmí na štědrovečerní tabuli chybět čerstvý kapr a bramborový salát. Toho si jsou dobře vědomi prodejci ryb a Vánoce jsou pro ně klíčovým obdobím roku. „Podle zjištění České obchodní inspekce asi čtvrtina prodejců spotřebitele šidí,“ varuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Ilustrační foto: archiv (red) – Za krásnější Vimperk

Jednou z nezákonných praktik je fixlování s váhou. Prodejce může úmyslně špatně nastavit váhu, nebo může kapra vážit v nádobě se „zbytkovou“ vodou. Obojí zvyšuje cenu. Dále prodejci i přes žádost spotřebitele někdy nevystavují doklad o zakoupení, případně neuvádí dostatečně jasně a srozumitelně cenu. Spotřebitele lze klamat i neoprávněným použitím tzv. chráněného značení.

Specifické je prodávání ryb tzv. bez hlavy a/nebo vnitřností. „Spotřebitelům se může stát, že prodejce rybu nejprve zváží, podle plné váhy určí cenu a rybu následně za poplatek vykuchá, čímž její výsledná váha a hodnota samozřejmě klesne,“ uvádí Eduarda Hekšová a doplňuje: „Další zájemce o vnitřnosti a hlavu na rybí polévku se brzy najde, čímž prodejce vydělá podruhé“.

Pokud to prodejce neuvede sám, spotřebitelé by neměli váhat se zeptat, jak prodejce cenu za vykuchanou rybu počítá. Na místě je i otázka, zda obsluha rybu vůbec zabije a vykuchá. K těmto dvěma činnostem totiž musí mít prodejce odpovídající zázemí i náčiní, resp. zdravotní průkaz. Proto se nelze divit, pokud obsluha odmítne rybu zabít. Není to její povinnost. Navíc, zabití ryby může být i zpoplatněno, stejně jako vykuchání.

„Pohlídejte si i kvalitu samotné ryby,“ radí Eduarda Hekšová a uzavírá: „Zaměřte se na čisté a nezakalené oči, na pravidelné otevírání skřelí a na pěkně červené žábry. Kapr by neměl mít na těle bílé flíčky, ani být odřený. Pochopitelně nekupujte kapra plavajícího břichem navrch“.

Jednorázový nákup kapra obvykle nevede k častým reklamacím. V předvánočním shonu na to prostě není čas. Přesto, pokud spotřebitelé mají otázky týkající se stánkového prodeje kaprů, vánočních stromků, nebo jiného tržního prodeje, mohou se obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu na telefonním čísle 299 149 009 (Po-Pá 9-17 hod.) nebo na e-mailu dtest@dtest.cz.

dTest


 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře