Z PRVNÍ RUKY: 47. týden 2022. Tiskové zprávy úřadů a institucí, výběr...

Z PRVNÍ RUKY: 47. týden 2022. Tiskové zprávy úřadů a institucí, výběr z médií, informace z Jihočeského kraje a radnice ve Vimperku i další aktuality týdne

Vimperk – první sníh nastupující zimy / Foto: (red) – Za krásnější Vimperk

 

 

Výběr z médií: odměny v dopravním podniku, levnější nákupy v zahraničí a nejisté mzdy zdravotníků

Při nákupu základních potravin jde výrazně ušetřit, pokud si pro ně lidé zajedou pár kilometrů přes hranice do Polska nebo do Německa, píše deník Právo. Dále se v sobotu v českém tisku dočtete, že se některé nemocnice bojí, aby měly na výplaty pro zaměstnance, píše Mladá fronta Dnes. Lidové noviny pak upozorňují na štědrou vánoční nadílku v pražském dopravním podniku. Více ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Češi mají nejraději Kateřiny: nejčastěji dostávají kytice

Praha 25. listopadu 2022 (PROTEXT) – Jde sice o zkratku, ale potvrzenou statistikami. Ženy, které budou mít tento týden svátek, vedou žebříček jmen, jejichž držitelky nejčastěji dostávají kytice. Vyplývá to z obchodních údajů květinového e-shopu Florea.cz.

„Kateřina žebříček objednávek vede, ačkoli podle statistik je to až sedmé nejčastější ženské jméno,“ potvrzuje Vratislav Novák, provozní ředitel on-line květinářství. „Hned druhá je ale Jana, která je nejtypičtějším jménem českých žen,“ dodává.

Po Kateřině (slavící svátek 25. 11.) a Janě (24. 5.) následují v Top 5 Veronika (7. 2., dvanácté nejčastější jméno), Lucie (13. 12., osmá nejčetnější) a Hana (15. 8., čtyřka podle počtu stejně pojmenovaných žen).

Čím si právě Kateřiny vysloužily největší pozornost, se ale ze statistik květinářství nedá vyčíst. „Pokud jde o druh kytice, je to velmi rozmanité ‒ dárci objednávají od pár kousků růži až po opravdu honosné kytice,“ říká ředitel Vratislav Novák. Nejvíc na odbyt jdou podle něho kytice sto růží ‒ jednoznačně vedou rudé růže jako symbol lásky.

V roce 2021 prodala Florea více než 6,5 milionu květin. Nejprodávanějším produktem jsou přitom nezapomenutelné kytice 100 růží s cenou 1500,- Kč.

Internetový obchod Florea.cz je jedničkou na trhu v doručování květin. Česká firma funguje od roku 1995, v soutěži ShopRoku 2020 a 2021 se stala finalistou (2. místo) Ceny kvality. V roce 2021 byla zařazena mezi 100 českých nejlepších firem. Květiny dováží čtyřikrát týdně přímo z holandské burzy v Aalsmeeru, část odebírá rovnou od pěstitelů. Většinu řezaných květin dováží z fair trade farem. V uplynulém roce dosáhla firma obrat 102 milionů korun.


 

OS KOVO: Kolektivní vyjednávání je kvůli krizi extrémně náročné. V některých jihočeských firmách dohodly odbory mimořádné inflační kompenzační bonusy

Vyjednávání o podobě nových kolektivních smluv, které už jede na plné obrátky v celé řadě více než sedmi desítek jihočeských, povětšině strojírenských firem, jejichž zaměstnance zastupuje na jihu Čech Odborový svaz KOVO, je za současné krize mimořádně náročné. Potvrdila to i konference Krajského sdružení jihočeských kováků, která se tento týden uskutečnila v českobudějovickém Metropolu.

Vedoucí Regionálního pracoviště OS KOVO v Českých Budějovicích Pavlína Jirková v této souvislosti upozornila na extrémní rozdíly v přístupu jednotlivých firem k řešení složité situace svých zaměstnanců. „Rozdíly jsou veliké. Například máme i firmu, kde už se několik let do základu nepřidávalo a není to v plánu ani nyní. Zde se proto podepisuje petice, kterou zašleme jejímu zahraničnímu vlastníkovi. Někde se jedná, jinde se už podařily i slušné dohody. Je to různé a rozhodně vůbec ne lehké. V řadě firem jsou lidé velmi nespokojeni,“ uvedla Jirková.

Například ve společnosti Motor Jikov České Budějovice k dohodě nedošlo ani po více než šesti měsících od předložení prvního odborářského návrhu. Zaměstnanci firmy tak nadále pokračují ve stávkové pohotovosti zahájené 1. června.

„K dohodě jsme se zatím ani nepřiblížili. Přidáno sice většině našich zaměstnanců bylo a to hlavně po podpisové akci na podporu vyjednávání, ale zdaleka ne všem a alespoň v minimální částce, kterou jsme požadovali. O plošné úpravě mezd není s vedením firmy vůbec řeč. Naše požadavky na zvýšení základních mezd přitom ani zdaleka nepokrývají inflaci a tím i zohledňují složitou situaci zaměstnavatele. Už několik let se průměrné mzdy v podnicích Motor Jikov bohužel propadají za průměry kraje i celé ČR,“ zdůraznil předseda Základní organizace OS KOVO při Motor Jikov a jihočeský zmocněnec kováků Jan Janoušek.

U Bosche dostali zaměstnanci bonus 20 tisíc korun a mzdy zde vzrostou o 8 %

Velmi úspěšní byli kováčtí vyjednavači například ve společnosti Robert Bosch České Budějovice. Podle nové kolektivní smlouvy totiž dojde od 1. ledna 2023 ke zvýšení tarifních tříd o 8 %. Stejně tak, tedy o 8 %, dojde ke zvýšení mzdových prostředků na pohyblivou složku. „Významné je, že ve mzdě za říjen byla všem zaměstnancům ve výrobě vyplacena jako inflační kompenzační bonus mimořádná prémie ve výši 20 tisíc korun, ostatním zaměstnancům 12 tisíc korun. Vzhledem k tomu, že budou vyplaceny také 13. platy ve výši až 80 % průměrného výdělku dle příslušnosti k firmě, nebudou letošní Vánoce pro zaměstnance českobudějovického Bosche finančně snad tak špatné,“ konstatoval předseda Základní organizace OS KOVO při Robert Bosch České Budějovice Stanislav Jindra.

Poměrně vstřícný ke svým zaměstnancům je i ENGEL, světová jednička ve výrobě vstřikolisů, který ve svém kaplickém závodě na jihu Čech Engel strojírenská spol. s r.o. zaměstnává v současnosti více než 1100 lidí. „S vedením firmy jsme se formou změny kolektivní smlouvy na období 2022/2023 dohodli na výplatě pravidelného měsíčního inflačního kompenzačního bonusu ve výši 2 000 korun všem zaměstnancům až do uzavření nové kolektivní smlouvy. Tento bonus bude vyplacen ve mzdě za říjen, listopad, prosinec 2022 a leden, únor, březen 2023, tedy celkem v šestkrát,“ přiblížil dohodu Jiří Řihout, předseda Základní organizace OS KOVO při a.s. Jihostroj Velešín, který současně zastupuje i zaměstnance Engelu. Obě strany současně počítají s uzavřením nové kolektivní smlouvy, jež by měla začít platit 1. dubna 2023 a zohledňovala by dopady stávající krize jak na zaměstnance, tak na zaměstnavatele.

K podobné dohodě dospěl Jiří Řihout už dříve ve společnostech, kde nová kolektivní smlouva začne platit od 1. ledna 2023. V Jihostroji Velešín, KFT Kaplice a extrunet Kaplice získali zaměstnanci shodně mimořádný inflační kompenzační bonus ve výši 6 x 1 500 korun a v Brawe Kaplice 6 x 1 900 korun.

(tz-oskovo)


 

Rodinných domů je u nás přes dva miliony, nejvíce ve středních Čechách

K 26. březnu 2021 bylo v Česku celkem 2 317 276 domů. Ve srovnání s předešlým sčítáním v roce 2011 tak přibylo přes 159 tisíc domů. Za posledních 30 let se počet domů v Česku zvýšil dokonce o 449 tisíc, což představuje téměř pětinu celkového domovního fondu.

„Více než 17 % všech domů v Česku se nacházelo ve Středočeském kraji, který má v mezikrajském srovnání s velkým odstupem nejpočetnější domovní fond téměř čtyři sta tisíc domů. Středočeský kraj také zaznamenal zdaleka nejvyšší přírůstek domovního fondu od roku 1991, a to 38,1 %. Za posledních 10 let byl téměř každý čtvrtý obydlený dům postaven nebo zrekonstruován právě ve Středočeském kraji,“ uvádí Robert Šanda, ředitel odboru statistiky obyvatelstva ČSÚ a věcný gestor Sčítání 2021.

„Absolutní počet rodinných domů byl nejvyšší opět ve Středočeském kraji, stejně tak i jejich podíl mezi všemi domy, konkrétně 93,5 %. Nejnižší zastoupení rodinných domů je naopak v hlavním městě Praze, kde třetinu domovního fondu tvoří bytové domy,“ doplňuje Robert Šanda.

Další podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/rodinnych-domu-je-u-nas-pres-dva-miliony-nejvice-ve-strednich-cechach

(tz-čsú)


 

25. listopadu – Výběr z médií: 16 zájemců o Jindřišskou věž, nesklízené ovoce a řidiči s léčebným konopím

V českém tisku se v pátek dočtete, že Jindřišskou věž v Praze chce koupit zatím 16 zájemců, píšou Hospodářské noviny. Ovoce zůstává na stromech, upozorňuje Deník. A léčebné konopí řízení auta podle deníku Právo nebrání. Více ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Moderní technologie pomáhají školám zvyšovat digitální kompetence žáků. Oblíbený je 3D tisk i programovatelní roboti

Že výuka může zároveň bavit i vzdělávat, potvrzují mnohé školy, které čím dál častěji do výuky zapojují moderní technologie. Digitální kompetence totiž budou povinnou součástí výukových osnov již na základních školách, ty střední už je mají od září povinně ve výuce. Pedagogové škol z jižních Čech se také mohou zapojit do vzdělávacích workshopů Jihočeské hospodářské komory, která školám díky projektu zapůjčila 3D tiskárny a programovatelné roboty.

Moderní technologie stále častěji pronikají do výuky na školách. Střední školy totiž od letošního školního roku musely aktualizovat své vzdělávací programy podle tzv. rámcového vzdělávacího programu (RVP), jehož povinnou součástí jsou i digitální kompetence. Nejedná se přitom jen o informatiku, ale i o další předměty, kam se postupně digitalizace dostává. První stupeň základních škol spustí vyučování v souladu s novým RVP od 1. září 2023, druhý stupeň pak o rok později.

„IT odborníků je dlouhodobě v České republice nedostatek. Přitom potřeba těchto specialistů bude postupně s automatizací a digitalizací stále přibývat. Digitální kompetence však nepotřebují jen tito odborníci, ale již běžní zaměstnanci a občani, kteří se dennodenně setkávají s aplikacemi, obsluhou strojů či se pohybují na internetu,“ říká Luděk Keist, ředitel Jihočeské hospodářské komory (Jhk), a dodává, že proto je důležitá inovace výuky, ale také vzdělávání samotných pedagogů: „Oceňujeme, že i sami pedagogové se chtějí v nových oborech neustále vzdělávat,“ dodává Luděk Keist. Právě Jhk od září minulého roku připravuje pro učitele základních a středních škol praktické workshopy z praxe, jako je modelování 3D objektů či základy programování, díky kterým mohou výuku zpestřit a inovovat.

Zájem o nové technologie, jako je 3D tisk. potvrzují i zástupci škol. „Ve škole tiskneme různé designové prvky, krabičky, stojánky a jiné předměty využitelné v běžném životě, ale i hračky a hlavolamy pro zábavu,“ říká Petr Draxler, ředitel Střední školy spojů a informatiky Tábor, kde se vyučují IT obory a snaží se o inovaci výuky i technologií: „Na škole máme v současné době osm 3D tiskáren, tři z nich jsou zapůjčeny Asistenčním centrem Impuls pro kariéru a praxi Jihočeské hospodářské komory v rámci projektu Implementace Krajského akčního plánu Jihočeského kraje III,“ dodává Petr Draxler. Podobně tiskárny využívají i žáci maturitních ročníků ze Střední školy a Vyšší odborné školy cestovního ruchu České Budějovice pro tvorbu reklamních a dárkových předmětů. Tyto předměty byly použity při praktické maturitní zkoušce, při organizaci dne otevřených dveří či na celorepublikové soutěži v „Krájení a přípravě salátu“ na výstavě Vzdělání a řemeslo.

Díky zapůjčení vybavení potřebných pro výuku od Jhk mohou učitelé snadněji zařadit do vzdělávání široké spektrum témat, jako jsou základy programování, 3D tisk, robotika, kyberbezpečnost či tvorba digitálního obsahu. „Školy si možnost zapůjčení tiskáren velmi pochvalují. Díky většímu počtu zařízení mají pedagogové možnost aktivity představit více žákům a využívat je třeba i v dalších předmětech. Do škol kromě již poskytnutých3D tiskáren a robotů Codey Rocky plánujeme také zapůjčit sady IoT a micro:bity, abychom podpořili výuku IT a programování,“ zmiňuje Barbora Sejková, metodička pro digitalizaci z Jhk.

3D tisk už ale není jen záležitostí středních škol. Hravě ho totiž zvládají i žáci druhého stupně škol základních. To potvrzuje Jan Linhart ze Základní školy Protivín. 3D tiskárny využívá nejen v rámci volnočasového kroužku 3D tisku, který navštěvují žáci šestých až devátých tříd, ale i v pracovních a technických činnostech: „Díky workshopům Jihočeské hospodářské komory, kde jsme se poprvé setkali s modelováním v programech na 3D tisk a poté se naučili tiskárny sestavit, jsme mohli 3D tisk zařadit do oficiálních osnov výuky naší školy.“ Jan Linhart také představuje projekt, ve kterém žáci využijí a propojí znalosti z informatiky i technických činností: „Vymysleli jsme celoroční projekt – rukodělnou výrobu „ježka v kleci“ pro deváté ročníky, kdy v technických činnostech kombinují práci jak s plastem, tak i kovem a dřevem.“ Uplatnění 3D tisk ale nalezl i třeba v dějepise, do kterého žáci v kroužku 3D tisku připravili modely sloupů jednotlivých stavitelských slohů z dob starořecké architektury.

A stejně oblíbený jako 3D tisk jsou i programovatelní roboti. „Než přišli roboti Codey Rocky do naší výuky, měli jsme pramálo zkušeností s blokovým programováním i robotikou jako takovou. Workshop od Jihočeské hospodářské komory a následné zapůjčení dvou setů robotů Codey Rocky nám otevřelo dveře k získávání nových digitálních kompetencí,“ říká Tereza Suchá ze Základní školy Chlum u Třeboně a popisuje, jak se výuka vyvíjí: „Připojením přes aplikaci v mobilních telefonech jsme nejprve zkoušeli jednoduché příkazy. Začali jsme s programováním emocí, zvuků, jednoduchých pohybů vpřed, vzad či do stran. Nyní se učíme programovat složitější příkazy, například projíždět roboty slalomovými dráhami, rozpoznávat barvy, překážky na trase, čekají nás i komunikační dovednosti robotů mezi sebou,“ dodává pedagožka.

Jihočeská hospodářská komora může aktivity v podobě organizace vzdělávacích workshopů či zapůjčení technologických pomůcek realizovat díky projektu Implementace Krajského akčního plánu Jihočeského kraje III, který je spolufinancován Evropskou unií. Na webových stránkách www.impulsprokarieru.cz jsou také k dispozici další termíny vypsaných workshopů a metodické materiály zaměřené na internet věcí, 3D tisk, blokové programování či grafiku a tvorbu digitálního obsahu.

(tz-jhk)


 

V PENNY SLAVÍME ŠTĚDRÝ DEN DOMA

I v letošním roce oslaví všichni zaměstnanci PENNY Štědrý den se svými nejbližšími. Ačkoliv zákon umožňuje mít 24. prosince dopoledne otevřeno, všechny prodejny PENNY zůstanou v tento sváteční den zavřené.

„Stejně jako v předešlých letech chceme, aby naše kolegyně a kolegové měli v nejvýznamnější den roku čas věnovat se tomu nejdůležitějšímu, co v našich životech máme, tedy svým rodinám a nejbližším. Dáváme přednost spokojenosti našich lidí před finančním benefitem, který by nám tržby v tento den přinesly. Rodina pro nás znamená víc než cokoliv jiného, protože každému z nás pomáhá vytvářet zázemí a je nám oporou,“ říká Radek Hovorka, jednatel PENNY, a dodává: „Současně touto formou chceme našim zaměstnancům poděkovat za práci v dnešní náročné době. Bez výjimky se všichni musí každý den musí vyrovnávat s náročnými úkoly, a to nejen po fyzické, ale i po psychické stránce. To, co se v posledních letech děje okolo nás, se promítá do našich osobních životů, naší nálady, našeho rozpoložení a pocitů, a právě proto chceme, aby naši lidé měli čas strávit svátky se svými rodinami bez toho, aniž by museli myslet na pracovní povinnosti a užili si klidu a jistot, které rodina přináší.“

Na Štědrý den tak více než 400 prodejen PENNY zůstane zavřených, což oceňuje i Renáta Buriánová, prezidentka Unie zaměstnanců obchodu, logistiky a služeb: „V dnešní době, kdy se většina firem žene za maximálním ziskem, se jedná o ojedinělý krok, který PENNY dělá už několik let.“ Bohumír Dufek, předseda OSPZV-ASO ČR doplňuje: „Pro takřka sedm tisíc rodin to znamená, že mohou nejvýznamnější den v roce strávit se svými nejbližšími v kruhu rodinném. Stále je to v našem oboru ojedinělá forma poděkování, a i vzhledem k ekonomickým aspektům dnešní doby je toto rozhodnutí velmi cenné.“

Současně všichni zaměstnanci dostanou jako poděkování dárkovou kartu PENNY v hodnotě 4 000 korun na nákup zboží v PENNY. Vzhledem k současné situaci se společnost rozhodla navýšit tuto částku oproti loňskému roku o dalších 500 korun. V průběhu 4. čtvrtletí rovněž zaměstnanci PENNY dostávají mimořádnou odměnu za odvedenou práci ve výši 4 % základní mzdy. Vedení společnosti se rozhodlo tímto krokem zohlednit zvyšování životních nákladů, ať již se jedná o nárůst cen energií nebo základního zboží.

Péče o zaměstnance je jedním z pilířů společenské odpovědnosti PENNY. Kromě plošných benefitů v podobě stravenek nebo týdne dovolené navíc, si mohou volit různé formy atraktivních benefitů v rámci cafeteria systému. Velký důraz klade společnost PENNY Market i na možnost skloubení práce a rodinného života, kdy umožňuje zaměstnávání na zkrácené úvazky či práci z domova.

(tz-penny)


 

Black Friday: Jak se vyhnout pastem výprodejů

(24. listopad 2022) V čase inflace, rostoucích cen energií i jistého nedostatku zboží je o Black Friday mezi zákazníky obzvlášť zájem. Ale pozor, slogany jako „nejvýhodnější nabídka“ apod. mohou lákat na falešné slevy nebo dokonce na podvodné e-shopy. Známý trik „zbývají už jen tři položky“ má na zákazníky vyvíjet nátlak. Čemu odolat při honbě za nižší cenou, radí Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci.

„Každý chceme ušetřit, ale díky našim pěti tipům mohou lidé na Black Friday a Kybernetické pondělí nakupovat bezpečněji a být lépe připraveni. Obzvlášť se to týká situací, kdy u daného prodejce nakupujeme poprvé. Pak je potřeba si prodejce dobře prověřit,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při ČOI, které pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska, Islandu a Velké Británie. Detailní návod, jak neznámý e-shop prověřit, je na webu ESC www.evropskyspotrebitel.cz/podvod.

1. Ověřte si, zda je e-shop bezpečný

Než začnete nakupovat online, dobře si prohlédněte webové stránky:

  • · Jsou obchodní podmínky úplné? Obsahují kontaktní údaje podnikatele a informace o vašem právu odstoupit od smlouvy a reklamovat vadné zboží?
  • · Je uvedena věrohodná poštovní adresa? Neváhejte si adresu ověřit pomocí online mapových služeb – i foto z ulice naznačí, zda jde o sídlo firmy, nebo o dlouho neobývaný domek v okrajové čtvrti.
  • · Je-li uvedené telefonní číslo, vyzkoušejte, zda to někdo zvedne.
  • · Projděte si stránky s recenzemi, abyste zjistili, zda ostatní uživatelé měli s obchodem problémy, nebo naopak dobrou zkušenost.

2. Zkontrolujte, zda jde opravdu o slevu

V období akcí musí být zobrazena jak snížená cena, tak cena bez slevy. Uvedená cena „před akcí“ musí u evropských obchodů odpovídat nejnižší ceně účtované za posledních 30 dní. Je proto vhodné sledovat ceny vybraných výrobků v delším časovém období. Pokud uvedená nesnížená cena není nejnižší za poslední měsíc, může jít o nekalou obchodní praktiku.

3. Odolejte nátlaku

„Na toto zboží se dívá dalších 20 lidí“ nebo „zbývají už jen tři položky“: Mnoho webových stránek, mobilních aplikací, sociálních sítí a dokonce i vyhledávačů používá tyto nátlakové věty. Některé e-shopy se také snaží ovlivnit naše nákupní chování pomocí odpočítávání nebo zahanbujících tlačítek typu „Ne, jsem hloupý a nechci využít 20% slevu“. „Působí to sice úsměvně, ale podobné věty se mohou objevit,“ uvádí Tichota.

4. Ujistěte se, že jste zvolili bezpečný způsob platby

  • · Pokud platíte online, ujistěte se, že máte zabezpečené internetové připojení.
  • · Ujistěte se, že adresa webové stránky obsahuje „https“ a symbol zavřeného visacího zámku.
  • · Neukládejte své bankovní údaje do mobilního telefonu, počítače ani na žádné z nákupních platforem
  • · Nastavte si maximální částku pro jednorázové platby kreditní kartou
  • · Pokud někde nakupujete poprvé, dejte pozor na platby bankovním převodem – odeslané peníze pak těžko dostanete zpět, když jde něco špatně

5. Využívejte zákonnou záruku

Na veškeré nové nebo použité zboží (nábytek, auto, počítač, domácí spotřebiče atd.) zakoupené u prodejce se sídlem v Evropské unii můžete využít dvouletou zákonnou záruku. V takovém případě můžete požádat prodejce o opravu nebo výměnu výrobku, a pokud tato dvě řešení nejsou možná, o náhradu škody.

(tz-escčr)


 

Celková důvěra v ekonomiku se meziměsíčně mírně zvýšila

Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se ve srovnání s říjnem mírně zvýšil o 0,3 bodu na hodnotu 90,1, při rozdílném vývoji jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů se snížil o 0,4 bodu na hodnotu 93,0 a  indikátor důvěry spotřebitelů vzrostl o 4,1 bodu na hodnotu 76,0. 

„Největší váhu v indikátoru důvěry podnikatelů má průmysl, kde důvěra v ekonomiku nepřetržitě klesá již od června. Důvodem je nejen klesající poptávka, která se projevuje také sníženou očekávanou výrobou, ale i v setrvalém růstu počtu podnikatelů, kteří v posledních měsících zvažují snižování počtu zaměstnanců,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

„Poté, co v říjnu klesl indikátor důvěry spotřebitelů na historicky nejnižší hodnotu, zaznamenala v listopadu většina sledovaných ukazatelů mírné zlepšení. Mluvit o změně trendu by však zatím bylo předčasné, neboť většina respondentů zůstává v hodnocení klíčových ukazatelů stále výrazně pesimistická,“ sdělila Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Další podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/konjunkturalni-pruzkumy-listopad-2022

(tz-čsú)


 

24. listopadu – Výběr z médií: cena garáže v Praze jako bytu v Brně, více dopravních nehod na podzim a odvolaný ředitel

V českém tisku se ve čtvrtek dočtete, že lidé mají zájem o investiční garáže. Téma deníku E15. Na podzim se stane nejvíce dopravních nehod, píšou Lidové noviny. A ministryně obrany Jana Černochová (ODS) odvolala ředitele Vojenského technického ústavu Petra Novotného, informuje Právo. Více ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

VZP přidá lékařům ke smlouvě za novou ordinaci v preferovaných lokalitách stovky tisíc

VZP přidá lékařům ke smlouvě za novou ordinaci v preferovaných lokalitách stovky tisíc, nové bonusy budou čerpat i stávající poskytovatelé. Pojišťovna řeší dostupnost péče v regionech

VZP dlouhodobě vyhodnocuje dostupnost hrazených služeb s cílem identifikovat lokality se zhoršenou dostupností primární zdravotní péče (typicky se jedná o regiony např. o severozápadních Čech či Moravskoslezského kraje). Nově bude VZP v takových oblastech motivovat poskytovatele k otevření nové ordinace lékaře finančním bonusem. „Jedná se zejména o lokality, kde VZP například i opakovaně iniciovala výběrová řízení na nové poskytovatele zdravotní péče a zájem ze strany lékařů byl mizivý, resp. nulový. Věříme, že významná finanční pobídka může přilákat do těchto oblastí nové lékaře, kteří zajistí péči o naše klienty,“ vysvětluje Zdeněk Kabátek, ředitel VZP ČR. V rámci nově nastavených parametrů motivačního programu VZP PLUS nabídne VZP od ledna bonus i za nově registrované pojištěnce VZP a za rozšíření ordinačních hodin také stávajícím poskytovatelům zdravotní péče. I zde zohlední míru dostupnosti zdravotní péče v dané oblasti. VZP ve svém rozpočtu pro rok 2023 vyčlenila na Program VZP PLUS téměř 1,3 mld. Kč, oproti letošnímu roku se jedná o navýšení zhruba o 18 %.

Jednorázové bonusy nabídne VZP od ledna 2023 praktickým lékařům pro dospělé, pediatrům a také stomatologům. Celková částka 800 tisíc korun (v případě praktiků a pediatrů) bude vždy násobena podílem počtu pojištěnců VZP v daném okrese (např. v okrese Jihlava, kde má VZP podíl 80 % by se jednalo o 800 tis. Kč x 0,80 = 640 tis. Kč). V případě stomatologů půjde o 500 tisíc, resp. opět částku adekvátní podílu na trhu. „Zavedením takového koeficientu odvozeného od počtu našich pojištěnců v dané oblasti upozorňujeme na fakt, že se nejedná pouze o problém VZP, ale i dalších pojišťoven na trhu,“ vysvětluje Jan Bodnár, náměstek ředitele VZP ČR pro zdravotní péči. Nový poskytovatel bude muset postupně zaregistrovat dohodnutý počet pojištěnců VZP do své péče a zároveň dodržet požadovaný rozsah a rozložení ordinační doby. Aktuálně je plánováno, že bonifikace pro tyto lokality budou garantovány po dobu maximálně dvou let, přičemž motivační program bude průběžně vyhodnocován, a to s ohledem na naplnění stanovených cílů.

Nad tento jednorázový bonus pro nové poskytovatele budou za svoji práci v daných lokalitách lépe ohodnoceni také stávající lékaři „V případě stomatologů půjde o navýšení úhrady výkonů o 10 %, u všeobecných praktických lékařů a pediatrů o navýšení hodnoty bodu o 0,10 Kč,“ vypočítává Jan Bodnár.

Kromě toho budou moci všichni poskytovatelé zapojeni v programu získat vyšší platbu za nově registrovaného pojištěnce do své péče, a to především ve výše uvedených lokalitách. „Chceme oslovit i stávající ordinace, které v daných lokalitách fungují, bonifikace by je měly motivovat k nabírání nových pacientů. Nabízíme jim až 1 300 korun za každého nově registrovaného pacienta do péče, výše částky je opět stanovena podle potřebnosti v dané lokalitě a podle naplnění dalších parametrů, jako např. zvýšení kapacity poskytovatele,“ říká Jan Bodnár. Bonusy se týkají praktických lékařů, stomatologů a také gynekologických ordinací.

VZP motivačním programem VZP PLUS míří také k posílení prevence. Lékaři jsou motivováni k zapojení více pacientů do screeningových programů, k prevenci infekčních chorob prostřednictví nepovinných očkování, k zvýšení účasti svých pacientů na preventivních prohlídkách, k prevenci onkologických onemocnění kůže či k „racionální preskripci antibiotik“ v souvislosti s obavou z rostoucí rezistence bakterií.

(tz-vzp)


 

Zákazníci Tesco ve Sbírce potravin darovali 95 tun potravin a drogerie

Praha 23. listopadu 2022 (PROTEXT) – Zákazníci Tesco darovali v podzimní Sbírce potravin 95 tun potravin a drogerie, poprvé se zapojila kompletní síť obchodů.

Do podzimní sbírky potravin se v sobotu 12. listopadu vůbec poprvé zapojily všechny obchody sítě Tesco, včetně prodejen typu Expres, a podařilo se vysbírat 80 tun potravin a drogerie. Sbírka probíhala také přes Tesco online nákupy až do úterý 22. listopadu, kde zákazníci darovali dalších 15 tun potravin a drogerie prostřednictvím tzv. Balíčků pomoci.

Sbírka potravin patří mezi největší charitativní akce v České repeublice a jsou do ní po celé zemi zapojeny tisíce lidí z řad dobrovolníků, zaměstnanců prodejen a neziskových organizací. Během soboty Češi darovali ve všech řetězcích celkem 520 tun potravin a drogistického zboží, což dokládá, že i v tomto ekonomicky náročném období Češi myslí na lidi v nouzi a pomáhají.

„Chtěla bych poděkovat všem zákazníkům za projevenou solidaritu, ať už se zapojili fyzicky na obchodech Tesco nebo online v rámci služby Tesco nákupy. I v této obtížně době se nám podařilo za jeden den vybrat neuvěřitelných 80 tun zboží, které poputuje nejvíce potřebným. Celkově se tento rok v prodejnách Tesco vybralo během jarní a podzimní sbírky 170 tun potravin, do speciální sbírky na pomoc Ukrajině zákazníci přispěli 58 tunami potravin, které naše společnost zdvojnásobila. Ráda bych ocenila práci všech kolegů na prodejnách i dobrovolníků, bez kterých by toto nebylo možné,“ říká Katarína Navrátilová, generální ředitelka společnosti Tesco Česká republika.

„Počet lidí v nouzi, kteří potřebují pomoc potravinových bank bohužel v posledních měsících narůstá. Přichází více seniorů i mladých rodin nebo samoživitelů. Zdražování ovlivňuje hlavně ty, kteří už se dlouhodobě pohybovali na hranici chudoby nebo lehce nad ní. Rádi bychom pomohli, zejména v období zimy, kdy rodinné rozpočty určitě citelně zasáhnout i ceny energií. Pomoc všech dárců, dobrovolníků i obchodníků při sbírkách je proto velmi důležitá,“ uvedla Veronika Láchová, ředitelka České federace potravinových bank.

Darované zboží je už nyní z velké části ve skladech potravinových bank, odkud se následně bude distribuovat přes více než 1100 odběratelských charitativních organizací všem potřebným. Potraviny pomohou opuštěným seniorům, matkám samoživitelkám, rodinám v krizi, lidem bez domova či lidem s psychickým a tělesným postižením.


 

Více než polovina kontrolovaných hraček a modelů na baterie nebyla v pořádku

(Praha, 23. listopad 2022) Česká obchodní inspekce Česká obchodní inspekce vyhodnotila kontroly zaměřené na hračky a modely na baterie.

Během jednoho roku zkontrolovala celkem 76 výrobků a u 48 výrobků zjistila nedostatky. 20 produktů bylo klasifikováno jako nebezpečné z důvodu nadlimitního množství olova, dále u 8 produktů bylo zjištěno nadlimitní množství kadmia. Tyto nebezpečné výrobky byly nahlášeny do informačního systému Evropské komise pro rychlou výměnu informací o nebezpečných nepotravinářských výrobcích „Safety Gate“, o kterých ČOI informuje spotřebitelskou veřejnost průběžně na www.coi.cz.

Více na webu České obchodní inspekce: www.coi.cz

(tz-čoi)


 

Pracovní úrazy hrozí zaměstnancům nejčastěji v pondělí dopoledne, před polední přestávkou

Opava, 23. listopadu 2022 – Státní úřad inspekce práce každoročně eviduje v informačním systému přes 40 tisíc pracovních úrazů. V posledních dvou letech bylo toto číslo kvůli pandemii covid-19 o přibližně 4-5 tisíc menší. Nejvíce pracovních úrazů se zpravidla přihodí během prvního pracovního dne v týdnu, tedy v pondělí. Druhým rizikovým dnem je úterý a počty pracovních úrazů klesají v průběhu týdne.

Důvody mohou být nedostatečná koncentrace po dnech volna, rychlé zpracovávání nevyřízených zakázek z předchozího týdne či opětovné zahájení výroby apod. Pokud se jedná o časové rozmezí pracovního dne, tak největší počet pracovních úrazů vznikne v čase mezi 10. a 11. hodinou dopoledne, a zde lze mezi možné příčiny zařadit snahu o dokončení práce před přestávkou, podcenění a nedodržování pravidel bezpečnosti práce zaměstnanci, menší koncentraci atd. Pracovní úrazy rozdělené podle měsíců v roce ukazuji jejich rovnoměrné rozprostření v průběhu celého roku, kdy nejvíce jich připadá na červen a nejméně na prosinec a letní prázdniny.

Z hlediska pracovních zkušeností jsou nejrizikovější skupinou noví zaměstnanci, protože nejvíce pracovních úrazů se stane v prvních 3 letech zaměstnání. Rizikové jsou zejména počáteční měsíce během prvního roku v práci, kdy se často jedná o nástup do prvního zaměstnání po ukončení studia bez praktických zkušeností, změny dlouhodobého zaměstnání (či profese) s přechodem do nového oboru (nebo k novému zaměstnavateli) apod.

Pracovní úraz utrpí nejčastěji zaměstnanci ve věku 21-30 let a 41-55 let. V případě první věkové skupiny patří mezi důvody nedostatečné pracovní zkušenosti či nedostatečná pozornost při práci. U druhé věkové skupiny dochází k pracovním úrazům často díky podcenění hrozících rizik u dlouhodobě prováděných prací zaměstnanci, nedodržování pravidel bezpečnosti práce zkušenými zaměstnanci, fluktuace zaměstnanců apod.

Nejčastěji jsou evidovány pracovní úrazy v následujících odvětvích:

  • · strojírenství (např. nedostatečná ochranná zařízení, nevhodné pracovní postupy),
  • · stavebnictví (např. při práci ve výškách, při výkopových pracích, nepoužívání osobních ochranných pracovních prostředků),
  • · silniční nákladní doprava, kurýrní činnosti včetně skladován (např. při dopravních nehodách, při práci s manipulační technikou),
  • · potravinářství (např. vyřazení bezpečnostních prvků u strojů, nepoužívání osobních ochranných pomůcek a přidělených pomůcek pro práci),
  • · velkoobchod a maloobchod (např. při manipulaci a skladování zboží).

(tz-súip)


 

ÚP ČR pomůže zájemcům s výběrem školy na veletrhu vzdělávání Schola Pragensis 2022 v Praze

Jak si vybrat nejvhodnější studijní či učební obor, jaká povolání mají největší šanci na trhu práce nebo jak se zorientovat v bohaté nabídce středních škol. I s tím pomůže Úřad práce ČR návštěvníkům už 27. ročníku přehlídky středního a vyššího odborného školství s názvem Schola Pragensis 2022. Akce proběhne ve dnech 24. – 26. 11. 2022 v Kongresovém centru Praha.

Přehlídka je určená žákům 8. a 9. tříd základních a speciálních škol, jejich rodičům, výchovným a kariérním poradcům, pedagogům i široké veřejnosti. Lidé ji mohou navštívit první dva dny mezi 9.00 až 18.00 hodinou, v sobotu 26. 11. pak od 9.00 do 15.00 hodin.

Na místě budou i specialisté Informačního a poradenského střediska pro volbu povolání z Krajské pobočky ÚP ČR pro hl. m. Prahu. Mimo jiné pomohou zájemcům s volbou vhodného povolání a s orientací ve vzdělávací nabídce škol.

„Výběr oboru ovlivňují zejména schopnosti, zájmy, dovednosti a osobnostní předpoklady. Žáci by měli zvažovat nejen šance na přijetí, náročnost studia, možnost dalšího vzdělávání či dostupnost školy, ale také budoucí uplatnění, a to i s ohledem na technologický vývoj. Právě s volbou vhodného oboru pomohou žákům zástupci Úřadu práce ČR. Zároveň jim vysvětlí podmínky přijímacího řízení na střední školy a představí profese a obory, o které mají zaměstnavatelé aktuálně zájem,“ shrnuje Jan Tvrdek, pověřený zastupováním ředitele krajské pobočky ÚP ČR v Praze.

Pro lepší orientaci na veletrhu si mohou návštěvníci stáhnout aplikaci Schola Pragensis, ve které najdou nejen mapu veletrhu, ale i např. instruktážní videa k výběru škol a jednotlivých zaměřeních a profily všech středních škol v Praze. Informace o veletrhu a aplikaci jsou k dispozici na webových stránkách www.scholapragensis.cz.

(tz-úpčr)


 

23. listopadu – Výběr z médií: novorozenci bez testů na SMA, obezita lidí v Česku a více žáků s domácí výukou

V českém tisku se ve středu dočtete, že každé desáté dítě uniká testům na SMA, varuje Mf Dnes. Češi podle Lidových novin tloustnou. A od pandemie přibývá dětí, které se učí doma, píšou Hospodářské noviny. Více ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Chytrou televizi používá 44 % domácností

Ve druhém čtvrtletí roku 2022 používalo v Česku internet 85 % osob starších 16 let a 61 % přes něj také nakupovalo. Spolu s rozšířením chytrých telefonů roste i vybavenost domácností zařízeními, která lze přes chytré telefony ovládat.

 „Domácí spotřebiče, které se ovládají přes aplikaci v telefonu, využívá 8 % domácností. Stejný podíl používá také zabezpečovací zařízení připojená na internet. 6 % domácností pak přes aplikace ovládá chytrá topení nebo chytrá světla,“ říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu. „I v případě chytrých zařízení zaznamenáváme vyšší podíly ve vybavenosti u domácností s dětmi do 15 let a u mladých domácností, kde je například chytrou televizí vybaveno již více než 60 % z nich,“ upozorňuje Eva Myšková Skarlandtová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.

Z osob starších 16 let používá internet 85 %. Každý den je přitom online 78 % osob. Ti, kteří jej nepoužívají, jsou převážně v důchodovém či předdůchodovém věku. „Na rozdíl od internetu je mobilní telefon samozřejmostí i pro většinu seniorů. Stále přitom roste počet osob napříč populací, které začínají používat chytrý telefon. Za poslední čtyři roky vzrostl jejich podíl z 63 na 81 %,“ dodává Lenka Weichetová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ. Roste také obliba nositelné elektroniky, která se bezdrátově připojuje k mobilnímu telefonu. Za poslední dva roky se zvýšil počet jejích uživatelů z 32 na 44 %.

(tz-čsú)


 

ČOI zakázala na trhu výrobek připomínající potravinu

(Praha, 22. listopad 2022) Česká obchodní inspekce zjistila, že na tuzemském trhu je výrobek, který může být zaměnitelný s potravinou a může znamenat zvýšené riziko pro osoby se sníženými rozpoznávacími schopnostmi, zejména pro děti. Jedná se o napodobeninu hroznového vína z plastu, která se nabízí pod názvem EUROPALMS Green grapes with leaves, číslo modelu 83309251.

Více na webu České obchodní inspekce: www.coi.cz

Text a foto: (tz-čoi)


 

22. listopadu – Výběr z médií: krádeže paliv, sněmovna hledá kaplana a v Motole objevili falešného záchranáře

Lidové noviny v úterním vydání informují o rostoucím počtu případů krádeží benzinu a nafty. Podle zjištění Práva na dětském ARO v Nemocnici Motol pracoval falešný zdravotník a třeba Hospodářské noviny píší o hledání kaplana pro potřeby české Poslanecké sněmovny. Více si přečtěte ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Spořitelna umožňuje klientům při prodeji nemovitosti kupujícímu převzít hypotéku s původní sazbou

Česká spořitelna jako jedna z mála bank na trhu nově umožňuje klientům při prodeji nemovitosti převzít kupujícími hypotéku s původní úrokovou sazbou, která je často zafixována na několik let dopředu a ve většině případů má výhodnější podmínky, než jsou aktuálně na trhu.

“Převzetí hypotéky je výhodné nejen pro kupujícího, ale i pro prodávajícího. S ohledem na vyšší úrokové sazby je aktuálně poptávka po koupi nového bydlení nízká. Prodej nemovitosti s hypotékou, kterou prodávající splácí u České spořitelny, je tak velkou výhodou,” říká Petra Skrbková, šéfka týmu Bydlení v České spořitelně a dodává: “Aktuální úrokové sazby u hypoték se pohybují okolo šesti procent, zatímco ty původní jsou často kolem hranice 2,5 %. Kupujícímu, který si při pořízení nemovitosti zároveň převezme hypotéku od prodávajícího, ušetříme na splátce průměrně 3 200 Kč měsíčně. Možnost převzít hypotéku s původní sazbou zvýší prodávajícímu šance na rychlejší prodej nemovitosti.”

Možnost převzetí hypotéky s původní sazbou je určena klientům, kteří u Spořitelny mají hypoteční úvěr a potřebují z jakéhokoliv důvodu prodat svoji nemovitost. Například z důvodu, kdy se chtějí přestěhovat do většího bydlení. Pro kupujícího je to zase zajímavá příležitost převzít hypoteční úvěr s výhodnější úrokovou sazbou.

(tz-spoř)


 

Nárazová odorizace plynu pomůže lépe objevit netěsnosti v rozvodech. Lidé musí počítat se zvýšeným zápachem plynu

Od pondělí 21. do pátku 25. listopadu letošního roku je pro celou Českou republiku a všechny distributory naplánovaná nárazová odorizace plynu. Společnost EG.D, člen skupiny E.ON, ji provede v Jihočeském kraji a na Pelhřimovsku. Odběratelé musí v těchto dnech počítat se zvýšeným zápachem zemního plynu. Cílem odorizace je lepší diagnostika poruch a netěsností v plynových rozvodech na začátku topné sezony, která se provádí pravidelně a přispívá k větší bezpečnosti dodávek.

Zemní plyn je bez zápachu, proto se odorizuje. Po dobu nárazové odorizace se do něj dává více než trojnásobné množství odorantu, který mu dodává sirný zápach a pomáhá najít i drobné úniky. Ty nejsou za normálního stavu lidským čichem odhalitelné. Akce má velký význam z hlediska bezpečnosti. „Pravidelná odorizace zvyšuje bezpečnost dodávek plynu, protože jednoduše a efektivně pomáhá najít místa, kde plyn uniká. Pokud zákazníci únik plynu zaregistrují, prosíme je, aby zavolali na poruchovou službu plynu na telefonní číslo 1239,“ vysvětluje Jan Chromý, vedoucí dispečinku 22 kV a plynu v Českých Budějovicích. Telefonní číslo je stejné pro celou Českou republiku a všechny distributory. Dodávky plynu nebudou během těchto dní omezeny a zákazníci mohou tuto zkoušku plynových rozvodů využít také k odhalení menších úniků a netěsností na svých zařízeních v domácnostech.

Plynaři řeší ročně stovky nahlášených úniků plynu

Že má podobná prevence smysl, potvrzují každoroční statistiky. Jen na svém distribučním území EG.D řeší každoročně několik stovek nahlášených úniků plynu. Během nárazové odorizace se počet hlášení zněkolikanásobí. Drtivá většina úniků je lokalizována na zařízení zákazníků, která začínají za hlavním uzávěrem plynu a jsou za ně odpovědní majitelé nemovitostí. „Když dostaneme hlášení o úniku zemního plynu, vyjíždí na místo okamžitě náš montér, aby zjistil situaci. Nikdy nic nepodceňujeme,“ ujišťuje Tomáš Vacek, vedoucí správy a provozu zemního plynu EG.D. Pokud je závada na zařízení distributora, opravuje ji na své náklady on. Pokud je závada za hlavním uzávěrem plynu, nese odpovědnost za opravu vlastník zařízení.

(tz-eg.d)


 

21. listopadu – Výběr z médií: omezení prodeje kratomu, změna bodového systému, fotovoltaika nebo léky na předpis

V pondělním tisku se dočtete, že někteří prodejci stahují z automatů návykovou látku kratom. Téma pro Deník N. Podle Mf Dnes by se nemusely za způsobení nehody kvůli nedodržení bezpečné vzdálenosti řidičům odebírat body. Lidové noviny upozorňují, že v Česku roste zájem o fotovoltaiku. A lékárníci chtějí, aby některé léky na předpis bylo možné ve výjimečných případech vydat i bez něj, píše Deník. Více ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

 

Komentáře

komentářů