Z PRVNÍ RUKY: 46. týden 2022. Tiskové zprávy úřadů a institucí, výběr...

Z PRVNÍ RUKY: 46. týden 2022. Tiskové zprávy úřadů a institucí, výběr z médií, informace z Jihočeského kraje a radnice ve Vimperku i další aktuality týdne

Vimperk v barvách podzimu / Foto: (red) – Za krásnější Vimperk

 

 

19. listopadu – Výběr z médií: hrozící epidemie neštovic, ceny léků i nové vánoční pivní speciály

V českém tisku se v sobotu dočtete, že lékaři evidují přes 50 tisíc nakažených neštovicemi a do konce roku by se mohl počet zdvojnásobit. Důvodem je malá promořenost dětských kolektivů, píše Mf Dnes. Lidé se nemusí bát velkého zvýšení cen léků, neboť nerostou rychleji, než inflace. Všímá si toho deník Právo. Více ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Sněmovna schválila zefektivnění a zrychlení lékařské posudkové služby

Personální posílení a zrychlení práce lékařské posudkové služby je cílem novely zákona, kterou dnes schválila Poslanecká sněmovna. Do výkonu služby by se nově mohly zapojit odborní nelékařští zdravotničtí pracovníci. Záměrem MPSV je, aby při posuzování invalidity nebo nároku na příspěvek na péči došlo nejen ke zrychlení, ale aby bylo možné více agendy i v této oblasti vyřídit elektronicky.

Novela míří především na řešení nedostatku posudkových lékařů, na zefektivnění činností lékařské posudkové služby (LPS) a zrychlení procesu posuzování zdravotního stavu. „Pro osoby se zdravotním postižením je podpora od státu v jejich nepříznivé sociální situaci zásadní, novela zákona zajistí, by se tito lidé dostali k potřebné pomoci rychleji,“ doplnil ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).

„Díky našemu návrhu, který dnes prošel ve sněmovně třetím čtením, budou nově posudkovým lékařům pomáhat odborní zdravotnicky vzdělaní pracovníci, kteří budou zpracovávat posudky v méně složitých agendách. Posudkový lékař pak potvrdí svým podpisem správnost posudku. Reagujeme tak na dlouhodobý nedostatek posudkových lékařů,“ uvedl k návrhu zpravodaj tisku a předseda sociálního výboru Poslanecké sněmovny Vít Kaňkovský (KDU-ČSL). „Posuzovaní, kterými jsou zejména osoby se zdravotním postižením, se tak k posouzení invalidity, příspěvku na péči či na kompenzační pomůcku dostanou včas. Odstraní se tak mnohdy neakceptovatelné prodlevy ve zpracování posudků,“ doplnil Kaňkovský.

Cílem návrhu jsou změny v procesu posuzování zdravotního stavu ze strany LPS, a to jak po stránce personální – úprava kompetencí lékařů i nelékařských pracovníků zavedením nové pozice odborného nelékařského zdravotnického pracovníka, tak po stránce její činnosti. Předpokládá se vyšší efektivita procesů spojených s činností LPS, nastavení účelné dělby práce a tím i zkrácení délky posudkových řízení.

Klíčovou v celé novele je vytvoření pozice odborného nelékařského zdravotnického pracovníka (ONZP), kterým mohou být například všeobecné sestry, dětské sestry, ergoterapeuti, zdravotně-sociální pracovníci, zdravotničtí záchranáři nebo fyzioterapeuti. Ti se budou v rozsahu své kvalifikace podílet na plnění úkolů LPS v součinnosti s lékaři Oblastní správy sociálního zabezpečení. Tým složený z ONZP a lékaře tak zvládne podstatně větší objem práce než samotný posudkový lékař a celý proces by se tak zrychlil. Kvalita posudků bude zajištěna právě schválením a podpisem posudkového lékaře správy sociálního zabezpečení. Cílově by se v rámci oblastních správ sociálního zabezpečení mělo vytvořit zhruba 160 systemizovaných míst ONZP.

Další navrhované změny se týkají problematiky vyžádání lékařského vyšetření pro účely posouzení ve věcech sociálního zabezpečení, doplnění podkladů o zdravotním stavu poskytovatelem zdravotních služeb, možnosti elektronické komunikace mezi orgánem sociálního zabezpečení, poskytovatelem zdravotních služeb a posuzovanou osobou. Do posudkového procesu se například nově doplní stanovení lhůty, ve které posuzovaná osoba může předložit podklady k posouzení svého zdravotního stavu. Posuzovaná osoba tak získá větší právní jistotu, že veškeré podklady dodala včas.

(tz-mpsv)


 

18. listopadu – Výběr z médií: obavy z třetí světové války, neefektivní obrana proti raketám i další zastropování cen

V českém tisku se v pátek dočtete, že více než polovina Čechů si myslí, že by válka na Ukrajině mohla přerůst ve světovou válku, píše Mf Dnes. Podle deníku E15 pak Česko nemá efektivní obranu proti raketám, hlavně proti těm balistickým. Více ve výběru z médií, který připravil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Nižší spotřeba plynu pomáhá plnit zásobníky. MPO bude na webu www.energiezamene.cz zveřejňovat pravidelné statistiky

Nižší spotřeba plynu pomáhá plnit zásobníky. MPO bude na webu www.energiezamene.cz zveřejňovat pravidelné statistiky

V tuzemských zásobnících jsou k dnešnímu ránu 3 miliardy a 430 milionů metrů krychlových plynu. Naplněny jsou tedy na více než 99 procent své kapacity. Tento vývoj podporuje nižší spotřeba plynu v České republice. V průběhu topné sezóny – tedy od začátku října – u nás dosud klesla oproti předchozímu roku spotřeba plynu o 28,4 %.

Tyto a další údaje nyní budou dostupné na webu www.energiezamene.cz, kde ministerstvo informuje o pomoci s vysokými cenami energií.

(tz-mpo)


 

Vláda schválila navýšení přídavku na dítě a změny v příspěvku na bydlení

Vláda dnes schválila řadu opatření, která jsou za současné situace pilířem pomoci domácnostem. Podle návrhu MPSV má od ledna dojít k některým úpravám v souvislosti s příspěvkem na bydlení. Zvýší se také přídavky na děti, pravidelná podpora pro nízkopříjmové rodiny s dětmi bude adresnější.

Podrobné informace: www.mpsv.cz

(tz-mpsv)


 

Na Vysočině pravděpodobně spadly meteority

Ve čtvrtek 10. listopadu 2022 časně ráno proletěl nad jižními Čechami a Vysočinou velmi jasný bolid, který však pro většinu náhodných pozorovatelů jakož i našich přístrojů zůstal skrytý za hustou oblačností studené fronty, která tou dobou přecházela přes naše území.

Přesto jsme přes náš webový formulář obdrželi 4 hlášení a to především ze severozápadních Čech, kde již fronta aspoň částečně přešla. O velikosti a délce trvání tohoto mimořádného bolidu svědčil i fakt, že byl zaznamenán citlivými fotometry, které jsou součástí našich bolidových kamer na velké většině stanic naší části Evropské bolidové sítě. Následně se nám podařilo aspoň část dráhy tohoto bolidu nalézt na jedné bolidové kameře v Šindelové v Krušných horách a dále na videokameře v Růžové u Děčína.

Nejdůležitější záznamy však máme ze dvou videokamer z Kunžaku v jižních Čechách, kde byl bolid blízko zenitu a byl natolik jasný, že prosvítil aspoň částečně ztenčenou vrstvu oblačnosti, která v tu dobu nad Kunžakem přecházela. Z těchto 4 záznamů ze 3 míst jsme určili všechny základní parametry průletu bolidu atmosférou, tedy mimo jiné kde a jak rychle letěl a odkud přiletěl. Ukázalo se, že bolid dosáhl minimálně jasnosti Měsíce v úplňku (při pozorování ze standardní vzdálenosti 100 km) a pronikl relativně hluboko do atmosféry, což nasvědčuje tomu, že velmi pravděpodobně došlo k pádu meteoritů na zemský povrch.

Více informací včetně pokynů pro případné nálezce (viz 3. odstavec) na https://www.asu.cas.cz/~meteor/bolid/2022_11_10/index.html.

(tz-aúavčr)


 

Mlýnský a Černý rybník převedou po rekonstrukci i stoletou vodu

Hradec Králové, 16. listopadu 2022 – Mlýnský a Černý rybník u Oblajovic na Táborsku v Jihočeském kraji kompletně zrekonstruovaly za 25,7 milionů korun Lesy České republiky. Zadrží vodu v krajině a převedou i stoletou povodeň. Nová tůň a mělkovodní pásmo prospějí vodomilným živočichům i rostlinám. Podnik tak dokončil další projekt v rámci programu Vracíme vodu lesu.

„Asi 36 tisíc kubíků odtěženého sedimentu jsme počátkem letošního roku přemístili ze zátop na ornou půdu. Pak už začala výstavba spodních výpustí a rekonstrukce hrází,“ řekl Pavel Převor, náměstek pro vodní hospodářství a investice oblastního ředitelství Lesů ČR na Vysočině.

Mlýnský rybník dnes na 4,7 hektarech zadrží až 74 tisíc m3 vody, Černý rybník pak na dvou hektarech až 21 tisíc m3. „Výšku hladiny ovládáme dlužovým požerákem napojeným na výpustné potrubí, které je uloženo v zemní hrázi. Aby se podařilo bezpečně převést velkou vodu, vybudovali jsme korunový přeliv opevněný lomovým kamenem. Na Mlýnském rybníku tuto funkci zajišťuje železobetonový sdružený objekt s dvěma přelivnými hranami,“ vysvětlil Převor.

Více než pětinu plochy rybníků tvoří mělkovodní pásmo, které vyhledávají obojživelníci a je vhodné i pro mokřadní vegetaci. V oblasti přítoku do Mlýnského rybníka vodohospodáři vyhloubili tůň s úkryty pro živočichy.

Název Černého rybníka souvisí s tmavým zabarvením vody způsobeným přirozenými rašelinnými procesy výše v povodí. Mlýnský rybník historicky sloužil jako zásobárna vody pro mlýn, jehož budova se dodnes nachází těsně pod hrází. Svému původnímu účelu však už neslouží.

(tz-lčr)


 

VÁNOČNÍ KAMPAŇ PENNY: DOBŘÍ SOUSEDÉ

Hlavním motivem vánoční kampaně PENNY je pomoc a podpora. Smyslem nového televizního spotu je upozornit na význam dobrých sousedských vztahů a poděkovat těm, kterým není osud lidí okolo nás lhostejný.

Příběh na krátké ploše televizní reklamy vypráví o chlapci, který se pravidelně setkává se starší paní při venčení jejich psů. Před Vánoci ovšem paní pes umírá a ona zůstává sama. Chlapec, kterému paní na procházkách chybí a její smutek mu není lhostejný, jí pak na Štědrý den společně s rodiči věnuje nového pejska z útulku. „Poselstvím našeho příběhu je především pomoc lidem v našem okolí. Řada lidí okolo nás ji potřebuje a je jen na nás, zda si toho všímáme a dokážeme si vzájemně pomáhat, a to nejen o Vánocích. Vzhledem k naší dlouhodobé filozofii dobrého souseda jsme chtěli ukázat příběh, kdy si můžeme nezištně pomáhat napříč generacemi, a jak málo někdy stačí k tomu, abychom udělali dobrý skutek, a tím i někoho šťastnějšího,“ popisuje hlavní myšlenku Vít Vojtěch, vedoucí strategického marketingu PENNY.

Společně se začátkem reklamní kampaně, která odstartuje 17. listopadu, PENNY představilo také webovou stránku: www.pomahamehezkycesky.cz. „Na této stránce chceme široké veřejnosti ukázat nejdůležitější projekty z oblasti společenské odpovědnosti, kterým se jako PENNY dlouhodobě věnujeme. Chceme, aby veřejnost vnímala, že na téma pomoci lidem v našem okolí ve Vánoční kampani upozorňujeme právě proto, že i pro nás v PENNY je pomoc, zejména lokální, velmi důležitá. Pomáháme nejen seniorům, o kterých je Vánoční kampaň, ale i lidem v nouzi, uklízíme Česko, podporujeme pohyb a sport v regionech nebo pomáháme vysazovat stromy v místech, kde působíme. Zkrátka na všech místech, kde jsou naše prodejny, chceme být vždy dobrým sousedem,“ doplňuje Vít Vojtěch.

Televizní spot, jehož autorem je přímo PENNY, natáčela produkční společnost Bistro Films v polovině října, a tak se zimní scény s umělým sněhem na jednom z pražských sídlišť odehrávaly už za svítání. Režie se tentokrát ujal Martin Mareček. Pozorný divák v podkresové klavírní melodii rozpozná píseň „Pár přátel stačí mít“ od Michala Davida, s kterým PENNY spolupracuje celý rok.

Televizní spot diváci uvidí v následujících týdnech na všech hlavních televizních kanálech (skupina Nova, skupina Prima (Media Club), TV Barrandov). Současně bude tématika příběhu využita i na profilech PENNY na sociálních sítích, pro něž jsou tradičně připraveny i posty s vánoční tématikou. Kampaň startuje 17. listopadu a potrvá do Vánoc.

Text a foto: (tz-penny)


 

dTest: Home office ponovu a konec dohod v ČR?

Na základě připravované novely zákoníku práce, která se chystá a v současné době je v mezirezortním řízení, by mělo dojít k úpravě zejména u home office a dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (DPP A DPČ). K zavedení většiny změn v zákoníku práce muselo MPSV přistoupit z důvodu transpozice evropských směrnic, které měly být zavedené již letos v srpnu. Část zaměstnanců by navíc mohla získat na home office nárok.

Nová pravidla by mohla platit od příštího roku. Novelu zákoníku práce provází mnoho připomínek a na finální podobu, která může být v některých oblastech odlišná, si budeme muset ještě počkat.

Home office

„Návrh novely zákoníku práce přináší výrazné změny mimo jiné v oblasti práce mimo pracoviště zaměstnavatele (tzv. home office),“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Doposud byla v zákoníku práce sice možnost výkonu práce na home office zavedena, avšak bez výrazné bližší specifikace.“

Nově by však po novele měla při práci na home office být se zaměstnanci uzavřena písemná dohoda, která bude obsahovat mimo jiné místo výkonu práce, případně více takových míst (z domova, z chalupy apod.), způsob komunikace a způsob přidělování práce a její kontroly, způsob náhrady nákladů, způsob zajištění bezpečnosti práce a doba trvání. Tuto dohodu by mělo být možné rozvázat buď dohodou, nebo výpovědí s 15denní výpovědní dobou. Ve zcela výjimečných případech by se v předem daných důvodech umožnilo zaměstnavateli písemně nařídit zaměstnanci práci na dálku.

Mezi hlavními novinkami u home officů by mělo být, že zaměstnavatelé po účinnosti novely budou muset některým skupinám zaměstnanců home office umožnit, nebrání-li jim v tom vážné provozní důvody nebo povaha vykonávané práce. Mezi tyto skupiny zaměstnanců by měli patřit těhotné zaměstnankyně, zaměstnanci pečujícímu o dítě mladší než 15 let nebo o osobu závislou na péči jiné osoby. V případě, že by této žádosti nevyhověli, musí zaměstnanci zamítnutí písemně odůvodnit.

„Další novinkou by měla být povinnost platit zaměstnanci minimální paušální částku na pokrytí nákladů spojených s prací z domova,“ sděluje Eduarda Hekšová a doplňuje: „Návrh novely zákoníku práce výslovně stanovuje, že by zaměstnavatel byl povinen v souvislosti s prací na home office hradit náklady, které vzniknou zaměstnanci při výkonu práce spojených s home officem, zejména pak na plyn, elektřinu, vytápění či vodu.“ A pro tento účel stanoví i možnou formu úhrady paušální částkou, přičemž jiné, zejména nahodilé, náklady bude za účelem náhrady zaměstnanec zaměstnavateli prokazovat. Hodnota paušální částky bude stanovena zákonem a poté následně upravována vyhláškou. Výchozí částka by měla činit 2,80 Kč za každou započatou hodinu práce. Náklady, které by měl zaměstnavatel zaměstnanci hradit, budou daňově uznatelné.

„Návrh novely zákoníku práce však v této oblasti nerozlišuje, zda se jedná o home office jako benefit, který je poskytován výhradně na žádost zaměstnance, nebo o nařízený home office zaměstnavatelem, např. pokud nemá dostatečné kancelářské prostory,“ shrnuje Eduarda Hekšová a dodává: „Home office jako benefit, kde by nemusel zaměstnavatel vyplácet zaměstnanci žádnou náhradu nákladů, by byl velmi atraktivním institutem pro obě strany. Naopak v případě, že zaměstnavatel požaduje výkon práce na home office, pak je náhrada nákladů zcela na oprávněná a je velmi dobře, že v takovém případě přináší zákoník práce i možnost vyplácet tuto náhradu i formou paušální částky.“

Dohody konané mimo pracovní poměr

Změny zákoníku práce by se měly dotknout i dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (DPP a DPČ), které ve stávajícím rozsahu vynikají svou flexibilitou. „Po novele by však v oblasti dohod mělo dojít k významné zpřísňující změně, která by spočívala zejména v povinnosti rozvrhování pracovní doby, kompletní aplikace zákoníku práce zejména v pracovní době, době odpočinku, zákonný příplatků, překážek v práci a dovolené. Dále pak i možnost zaměstnance žádat změnu z DPP/DPČ na pracovní poměr a k tomu i povinnost zaměstnavatele do 1 měsíce odpovědět na tuto žádost.“ shrnuje Eduarda Hekšová a uzavírá: „Zpřísnění podmínek s sebou nevyhnutelně nese i otázku, zda se nevytrácí atraktivita dohod v jejich flexibilitě a zda nedojde k útlumu v ochotě zaměstnavatelů k jejich uzavírání.“

Pokud spotřebitelé mají otázky k tomuto tématu, mohou se obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.

dTest


 

Ceny všech výrobců meziročně zmírnily růst

Meziměsíčně ceny zemědělských výrobců klesly o 3,0 % a meziročně byly vyšší o 27,1 %. Ceny průmyslových výrobců se zvýšily meziměsíčně o 0,6 % a meziročně o 24,1 %. Ceny stavebních prací vzrostly meziměsíčně o 0,3 % a meziročně o 12,0 %. Ceny tržních služeb pro podniky se meziměsíčně zvýšily o 0,1 % a meziročně o 6,3 %.

„V říjnu ceny všech výrobců zpomalily meziroční růst. Ceny zemědělských výrobců se meziročně zvýšily o více než 27 % a ceny průmyslových výrobců o více než 24 %. Ceny stavebních prací meziročně vzrostly dle odhadů o 12 % a ceny tržních služeb pro podniky byly vyšší o 6,3 %,“ upozorňuje Vladimír Klimeš, vedoucí oddělení statistiky cen průmyslu a zahraničního obchodu ČSÚ.

Další podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/indexy-cen-vyrobcu-rijen-2022

(tz-čsú)


 

16. listopadu – Výběr z médií: milionový doplatek důchodu, propouštění v bankách a stěhování Čechů na venkov

V českém tisku se ve středu dočtete, že Češka léta pobírala nižší invalidní důchod, teď dostane milionový doplatek, popisuje Právo. Banky začaly podle Hospodářských novin propouštět. A Češi odcházejí z měst na venkov, píše deník E15. Více ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

dTest: Reklamace v novém kabátě – chystané změny v rámci novely v oblasti spotřebitelského práva

Blíží se rozsáhlá novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku přinášející spoustu změn pro ochranu spotřebitelů a harmonizaci v B2C vztazích. Jaké změny se chystají pro reklamační proces? dTest upozorňuje na možná úskalí při prokazování existence vady na zboží při převzetí.

Prodloužení lhůty domněnky vadnosti zboží na 12 měsíců

V prvé řadě novelizace přinese zásadní změnu týkající se reklamací. Změny se týkají hned několika ustanovení. Vítanou změnou může být prodloužení původní 6měsíční lhůty, ve které se nyní uplatňuje tzv. domněnka vadnosti zboží, a to na 12 měsíců. Jednoduše řečeno – v situaci, kdy se na zboží projeví vada v prvních 12 měsících, se má za to, že zboží bylo vadné už od převzetí. Podnikatel musí případně přesvědčivě prokázat, že vada na zboží nebyla již od počátku, pokud by chtěl reklamaci zamítnout a tvrdit, že si vadu např. způsobil sám spotřebitel.

Na první pohled se může zdát, že se jedná o posílení postavení spotřebitele. Jenže co se bude dít v situaci, kdy podnikatel bude tvrdit, že vada na zboží v době převzetí nebyla a vyskytla se až později? „Dosud mohli spotřebitelé reklamovat vadu, která se vyskytla u zboží do 2 let od převzetí. Po novelizaci však podnikatel reklamaci může zamítnout s tvrzením, že při převzetí bylo zboží bez vad. Novela totiž zavádí poměrně zjednodušené pravidlo, kdy bude platit, že pokud není vada na věci už při jejím převzetí, nelze zboží reklamovat,” vysvětluje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová. Stále však mohou podnikatelé spotřebitelům dopřát větší jistotu a ochranu v nabídnutí prodloužené záruky za zboží v podobě tzv. záruky za jakost, kdy okamžik vzniku vady nebude hrát roli. Spotřebitelé si také mohou pomáhat odkazem na obvyklou životnost zboží.

Je novela opravdu zjednodušením uplatnění reklamace?

„Ve skutečnosti dopady novely mohou přinášet do procesu reklamace zmatení,” upozorňuje dále Eduarda Hekšová a dodává: „Pro úspěšné řešení reklamace bude totiž nejen klíčové, zda se vada projevila v průběhu 2 let od převzetí, ale také to, zda byla přítomna již v době převzetí, což může být značně problematické z hlediska prokazování”.

Naopak větší přehlednosti se jak spotřebitelé, tak podnikatelé dočkají v rámci hierarchie reklamačních nároků. Přednost má oprava vady či výměna zboží. Volba je v rukou spotřebitele. Pokud je však zvolená varianta spotřebitele nemožná nebo nepřiměřeně nákladná, může se podnikatel od této volby odchýlit a zvolit druhý způsob. Až v momentě, kdy podnikatel odmítne vadu odstranit, či se vada projeví opakovaně nebo způsobuje nepoužitelnost zboží, může spotřebitel od smlouvy odstoupit. Spotřebitel může také požadovat adekvátní slevu z kupní ceny.

Co se týče samotného postupu při reklamaci zboží, novela jasně definuje situaci, kdy reklamace není vyřízena včas. Pokud prodávající nestihne reklamaci vyřídit v rámci zákonné lhůty, může spotřebitel využít odstoupení od smlouvy nebo také může požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny a zboží si ponechat.

Odpovědnost prodávajícího za aktualizaci digitálního obsahu

Pro spotřebitele vítanou změnou může být nová úprava reklamace při koupi zboží s digitálním obsahem. Pokud tedy spotřebitel zakoupí např. počítačový program, je prodávající povinen zajistit nezbytné aktualizace tohoto programu (či jiného digitálního obsahu), tak aby bylo možné jej řádně používat po dobu 2 let od zakoupení. Takové aktualizace vyloučit lze, ale jen s výslovným souhlasem spotřebitele. Mimoto se budou na zboží s digitálním obsahem vztahovat práva z vadného plnění po dobu 2 let.

Zpřísnění informační povinnosti prodávajícího

Spotřebitele může potěšit i usnadnění komunikace s prodejcem. Nově bude povinností prodejce již před uzavřením smlouvy poskytnout své telefonní číslo. To má za ambici předejít situacím, kdy se spotřebitel marně v případě problémů s nákupem snaží navázat s prodejcem rychlý kontakt. Zákonnou povinností podnikatele bude také sdělení e-mailové adresy a seznámení spotřebitele se způsobem vyřizování stížností, poprodejním servisem či možnostech doručení. A co víc, novela vyžaduje, aby tyto zákonné informace byly spotřebitelům poskytnuty v listinné podobě či na jiném trvalém nosiči dat. Zdá se, že tak odzvoní i všeobecným obchodním podmínkám umístěným na webu, které mohou podnikatelé bez povšimnutí kdykoliv změnit.

Výše uvedené změny představují spíše výběr toho nejdůležitějšího. Potřebujete se v přicházejících změnách zorientovat nebo se chcete o dopadu novely pro spotřebitele dozvědět více? Kontaktujte naší spotřebitelskou poradnu na telefonním čísle 299 149 009 (Po-Pá 9-17 hod.) nebo na e-mailu dtest@dtest.cz

dTest.


 

Prodejci zapomínají informovat o zpětném odběru výrobků

(Praha, 15. listopad 2022) Česká obchodní inspekce vyhodnotila kontroly zaměřené na dodržování zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností. Celkem provedla 471 kontrol a porušení tohoto zákona zjistila ve 162 případech.

„Kontrolní činnost prokázala, že přestože je zákon účinný již od 1. ledna 2021, stále není řádně dodržován. S touto právní normou, která stanovila výrobcům, distributorům a posledním prodejcům nové povinnosti, se řada těchto subjektů ještě v plném rozsahu neseznámila. Kontrolami bylo zjištěno, že mnoho hospodářských subjektů, především malých prodejců, stále pracuje s informacemi podle již neplatné právní úpravy. Jelikož nám monitoring trhu potvrdil trend zvyšování počtu konečných uživatelů, kteří využívají možnosti zpětného odběru vybraných výrobků, budeme v těchto kontrolách pokračovat i v dalším období,“ uvedl k výsledkům kontrolní činnosti ředitel ČOI Jan Štěpánek.

Česká obchodní inspekce od 2. května do 26. srpna 2022 provedla kontrolní akci zaměřenou na dodržování zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností. Tento zákon stanovuje pravidla pro předcházení vzniku odpadu z vybraných výrobků, práva a povinnosti výrobců při uvedení vybraných výrobků na trh, práva a povinnosti osob při nakládání s výrobky s ukončenou životností a působnost správních orgánů v oblasti předcházení vzniku odpadu z vybraných výrobků a v oblasti nakládání s výrobky s ukončenou životností.

Kontrolní akce byla zaměřena na dodržování povinností k vybraným výrobkům (elektrozařízení, baterie, akumulátory a pneumatiky), které jsou pro právnické a podnikající fyzické osoby v postavení výrobců, distributorů a posledních prodejců stanoveny citovaným zákonem. V případě zpětného odběru je poslední prodejce povinen písemně informovat konečného uživatele o způsobu jeho zajištění po ukončení životnosti těchto výrobků. Dále bylo kontrolováno i dodržování dalších povinností v dozorové pravomoci ČOI, které pro uvedené subjekty vyplývají z tohoto zákona.

Ve sledovaném období ČOI uskutečnila 471 kontrol u právnických a podnikajících fyzických osob v postavení výrobce, distributora a posledního prodejce a porušení zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností, zjistila ve 162 případech.

V rámci této kontrolní akce bylo ve 13 případech využito spolupráce se Živnostenskými úřady.

Porušení právních předpisů bylo zjištěno při 268 kontrolách, což představuje 56,9 % z celkového počtu provedených kontrol. U některých kontrol bylo zaznamenáno více porušení právních předpisů.

Zjištěné nedostatky

Česká obchodní inspekce zjistila porušení zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností, ve 162 případech. Z tohoto počtu konkrétně:

• v 97 případech poslední prodejce, nebo distributor, nebo výrobce při prodeji nového elektrozařízení neuvedl odděleně od jeho ceny náklady na zpětný odběr, zpracování, využití a odstranění odpadního elektrozařízení na 1 kus nebo 1 kg nového elektrozařízení (ust. § 73 odst. 1)

• ve 49 případech poslední prodejce písemně neinformoval konečného uživatele o způsobu zajištění zpětného odběru vybraných výrobků po ukončení jejich životnosti (ust. § 18 odst. 3)

• v 6 případech poslední prodejce písemně neinformoval konečného uživatele o způsobu zajištění zpětného odběru odpadních elektrozařízení anebo v místě prodeje nových elektrozařízení, kde jsou zpětně odebírána odpadní elektrozařízení (nebo v jeho bezprostřední blízkosti) neoznačil tato místa informací o možnosti odevzdání odpadních elektrozařízení (ust. § 66 odst. 3)

• ve 4 případech poslední prodejce, u něhož není zřízeno místo zpětného odběru odpadního elektrozařízení, neumístil v prodejním místě viditelnou a čitelnou informaci o tom, kde lze odpadní elektrozařízení z domácnosti odevzdat ke zpětnému odběru (ust. § 66 odst. 4)

• ve 2 případech poslední prodejce neuvedl odděleně od ceny pneumatiky náklady na zpětný odběr, zpracování a využití odpadních pneumatik na 1 kus nebo 1 kg (ust. § 99 odst. 1)

Porušení dalších ustanovení tohoto zákona bylo zjištěno v menším rozsahu.

Dále hospodářské subjekty porušily zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a to v 257 případech. Nejčastějším zjištěním, v 67 případech, bylo porušení ust. § 3 odst. 1 písm. c), kdy ceny výrobků nebyly správně účtovány. Dalším nejvíce porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele, v 56 případech, bylo ust. § 12, kdy spotřebitel nebyl informován o ceně prodávaných výrobků.

Porušení dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele a dalších právních předpisů bylo zjištěno v menším rozsahu.

Uložená opatření a sankce

Česká obchodní inspekce v tomto období pravomocně uložila 188 pokut v celkové výši 599 500 Kč.

(tz-čoi)


 

Jak se liší čerstvé a stolní máslo a kdy kupujeme máslo rozmrazené?

Když v obchodě uvidíte produkt s názvem „čerstvé máslo“, můžete si být jisti, že bude mít lahodnou smetanovou chuť a že bylo vyrobeno nejdéle před dvaceti dny. Jak je to ale v případě potraviny nazvané jen „máslo“ nebo „stolní máslo“?

CELÝ ČLÁNEK


 

15. listopadu – Výběr z médií: psychické potíže dětí, útoky na Úřadu práce i neprodloužení pobytu kvůli špatné adrese

Pět let studoval Rus Svjatoslav Lebiď v Česku, ministerstvo vnitra mu ale letos na podzim neprodloužilo pobyt. A to kvůli tomu, že žádost o prodloužení neposlal na správnou adresu. Na příběh upozorňuje Deník N. Za poslední dva roky přibylo útoků na zaměstnance Úřadu práce. Všímají si toho Lidové noviny. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Klient ve svém bankovnictví zadá platbu a ta na účet příjemce dorazí do pár vteřin. Výhody okamžitých plateb využívají klienti Spořitelny již 4 roky

Právě v těchto dnech slaví okamžité platby od České spořitelny 4. narozeniny. Spořitelna v polovině listopadu 2018 jako první banka na trhu spustila režim okamžitých plateb, díky nimž mohli klienti v digitálním bankovnictví George postupně začít odesílat platby do ostatních bank v řádu několika vteřin. Nově se klientům při odeslání platby v bankovnictví George i na bankomatech Spořitelny zobrazí, že okamžitá platba dorazila na účet příjemce. 

V současnosti režim okamžitých plateb umožňuje 12 bank v ČR, přičemž polovina ze všech odeslaných a přijatých plateb v okamžitém režimu je zpracována Českou spořitelnou. Nejčastěji klienti Spořitelny odesílají okamžité platby do jiné banky z mobilního telefonu (dvě třetiny klientů), jedna třetina je odesílá z internetového bankovnictví v počítači a necelé 3 % klientů z bankomatové sítě. 

(tz-spoř)


 

Česká spořitelna vylepšuje Pojištění osobních věcí a karet

Praha 14. listopadu 2022 (PROTEXT) – Klienti Spořitelny se mohou nově pojistit proti phishingu až do výše 400 tisíc Kč

Česká spořitelna vylepšuje Pojištění osobních věcí a karet, známé pod zkratkou POVK, a od 1. listopadu 2022 až do konce dubna 2023 zvedla limity pro zneužití soukromých karet a účtů Spořitelny, včetně phishingových útoků. Po dobu akce jsou limity až 200 tisíc (u varianty POVK Plus) nebo až 400 tisíc (u varianty POVK Rodina Plus) nejen pro nové klienty, ale i stávající.

Zájem o POVK mezi klienty Spořitelny v posledních měsících roste, aktuálně je tímto pojištěním chráněno již 300 tisíc klientů.

Z nedávných statistik České bankovní asociace vyplynulo, že počet kybernetických útoků na klienty bank se za poslední dva roky zvýšil čtyřnásobně, přičemž celkové škody se pohybují v řádu stovek milionů korun. Podvodníkům se tak v průměru daří klienty obrat o částku ve výši okolo 160 tisíc korun.

“V předvánočním období tradičně rostou útoky kybernetických podvodníků, kteří se různými způsoby snaží využít nepozornosti klientů a vylákat z nich údaje k platební kartě nebo získat přístupové údaje do digitálního bankovnictví. Zvýšením limitů chceme klienty lépe ochránit jednak před phishingovými útoky vedenými skrze SMS a e-maily, ale i před telefonáty falešných zaměstnanců banky nebo Policie. Pojištění pomůže i v situaci, kdy se klient setká s podvodníky předstírajícími zájem o koupi zboží na bazarových portálech,” říká Jakub Jírovec, šéf týmu pojištění v České spořitelně.

Jedním pojištěním chrání POVK klientovi všechny jeho soukromé účty a karty u Spořitelny včetně phishingu. Také pomůže při ztrátě a krádeží vybrané elektroniky a osobních věcí, mezi které patří například mobilní telefon, notebook, brýle, klíče od bytu či vozidla, doklady a další. Pojištění se hodí i při nakupování na internetu. Klient díky němu dostane zpět peníze za poškozené nebo nedodané zboží a služby objednané on-line. V základní nabídce vyjde POVK Plus na 99 Kč měsíčně, v případě varianty POVK Rodina Plus na 159 Kč měsíčně.

Pojištění si lze snadno sjednat telefonicky nebo na kterékoliv pobočce České spořitelny. Klient pak detaily ke sjednanému pojištění najde v mobilním nebo internetovém bankovnictví George.


 

Tesco se připojuje k Světovému dni předčasně narozených dětí

Praha 14. listopadu 2022 (PROTEXT) – Tesco se i letos rozhodlo podpořit maminky předčasně narozených dětí v Česku, na Slovensku i v Maďarsku. Společnost Tesco daruje odděleným neonatologie po celé České republice balíčky výrobků Fred & Flo, aby usnadnila maminkám péči o jejich malé miminko, až si jej konečně budou moci odvézt z nemocnice domů.

Den předčasně narozených dětí každoročně připadá na 17. listopadu a klade si za cíl upozornit na problematiku předčasného porodu a nedonošených dětí. Za předčasně narozené se považují děti, které přijdou na svět před ukončeným 37. týdnem těhotenství. Pečují o ně lékaři a sestřičky na neonatologických odděleních.

“V České republice se rodí ročně, a to číslo je ustálené, kolem 110 000 dětí, z toho je 7-8 % předčasně narozených. U předčasně narozených dětí se řídíme limitem viability, schopnosti dítěte přežít, to se pohybuje kolem 24. až 25. týdne těhotenství. Špičková pracoviště světě, mezi která se řadíme i my, jsou schopna zahájit péči už mezi 22. a 23. týdnem těhotenství,” říká prof. MUDr. Richard Plavka, CSc., primář neonatologie Gynekologicko-porodnické kliniky 1. LF UK a VFN v Praze.

Tesco i letos maminkám nedonošených miminek daruje 500 balíčků s výbavičkou výrobků Fred & Flo, které jim usnadní péči o jejich malé miminko. Maminky v nich naleznou například plenky, vlhčené ubrousky a milníkové kartičky, které skvěle doplní jejich rodinné fotografie. Balíčky byly dodány celkem do 14 porodnic v celé České republice.

“Jsem hrdá na to, že společnost Tesco již potřetí obdaruje maminky předčasně narozených dětí na 14 neonatologiích v České republice. Nedonošená miminka jsou neuvěřitelní hrdinové, stejně tak jejich rodiče, což jsem poznala na vlastní kůži, jelikož i mou dceru Sofii zachránili v porodnici u Apolináře, když se narodila jako 800 gramové miminko do dlaně. Rodiče takových dětí potřebují sílu, naději, podporu a pocit, že se s jejich dětmi počítá, že to dokážou. Proto vidím smysl v tom jim udělat radost během Světového dne předčasně narozených dětí, dát jim vědět, že na ně myslíme,” říká Tereza Berkes, CE Own Brand manažerka ve společnosti Tesco.


 

Smrt na silnici

Vážná dopravní nehoda zastavila provoz na silnici mezi Houžnou a Vimperkem. Řidič osobního automobilu tam pravděpodobně dostal smyk na zledovatělé vozovce, přejel do protisměru a čelně se střetl s nákladním vozidlem. Srážku s náklaďákem řidič bohužel nepřežil.

FB – Jihočeská televize


 

MŽP spouští Novou zelenou úsporám Light. Nejzranitelnějším domácnostem pomůže snížit účty za energie

Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí ČR ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí připravily program Nová zelená úsporám Light, který nabídne okamžitou finanční podporu pro seniory a domácnosti s nižšími příjmy na rychlé a jednoduché zateplení domů. Peníze dostanou předem a k elektronické žádosti nebude potřeba žádné složité papírování.

„Pomoc nejzranitelnějším spoluobčanům v období energetické krize a extrémně vysokých cen energií je naší absolutní prioritou. Jsme si vědomi, že ne všichni mají dostatek finančních rezerv na nákladné stavební úpravy, proto jsme připravili podporu rychlých a snadných opatření, která jsou nenáročná na realizaci, mohou být provedena i svépomocí a přinesou okamžitou úsporu. Program NZÚ Light je významnou součástí kampaně Zkrotíme energie. Společně se zavedenými cenovými stropy a široce dostupným příspěvkem na bydlení pomůže zvládnout energetickou krizi i těm nejohroženějším,“ říká ministr životního prostředí Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Nová zelená úsporám Light nabídne finanční pomoc na snadno realizovatelné úpravy a částečné renovace rodinných domů až do výše 150 tisíc korun. Zateplení fasády, střechy, stropů, podlah i výměna oken a vchodových dveří přinesou okamžité snížení spotřeby energií na vytápění.

„Nová zelená úsporám Light tu bude pro ty, kteří nedosáhnou na dotace z Nové zelené úsporám, tedy pro domácnosti důchodců a pro rodiny, které pobírají příspěvek na bydlení,“ doplňuje ministr Jurečka. Na rozdíl od „klasické“ Nové zelené úsporám žadatelé nepotřebují žádné vstupní investice, peníze mohou dostat před zahájením prací zálohově a celková výše dotace může dosáhnout až 100 % přímých realizačních výdajů.

„Nová zelená úsporám Light umožní i lidem bez finančních rezerv zateplit domy tak, aby jim zbytečně neunikalo teplo. Podpoříme opatření, která je možné udělat v řádu hodin, maximálně dní, jako je třeba zateplení střech, stropů či podlah foukanou izolací nebo výměna oken a vchodových dveří. Spotřeba elektřiny a plynu na vytápění se sníží okamžitě, finanční úspory budou znatelné a hlavně trvalé,“ říká Petr Valdman, ředitel Státního fondu životního prostředí ČR a dodává, že podpora je nastavena tak, aby bylo možné žádat jen na dílčí opatření jako třeba výměnu oken, ale zároveň opatření i vzájemně kombinovat.

Nová zelená úsporám Light bude financována z Modernizačního fondu. V programu HOUSEnerg je vyčleněno 1,5 miliardy na pilotní projekt pomoci pro domácnosti s nižšími příjmy. V první etapě se očekává podpora zhruba 10 tisíc domácností. Pokud bude zájem narůstat, je Ministerstvo životního prostředí připraveno prostředky navýšit.

„Peníze domácnostem vyplatíme předem, do realizace se mohou pustit samy, nebo si najít odborníky. Administrace je jednoduchá, bez nutnosti předkládat projektovou dokumentaci a energetické posouzení budov. Naším cílem je podpořit rychlé zateplení co nejvíce rodinných a trvale obývaných rekreačních domů, aby se finanční úspora zranitelných domácností projevila již v této topné sezóně,“ dodává Petr Valdman.

MŽP společně s MPSV a SFŽP ČR připravují robustní poradenskou síť zahrnující místní akční skupiny (MAS) a obce, EKIS, úřady práce i sociální služby s cílem poskytnout co nejširšímu okruhu domácností potřebné informace a pomoci efektivně čerpat dotace na úsporná opatření. Pomoc se bude zaměřovat zejména na žadatele z řad seniorů a domácností s nižšími příjmy a bude zahrnovat asistenci celým průběhem od podání žádosti až po doložení realizace. Pilotně už intenzivní poradenství běží na Opavsku, připravuje se zapojení MAS a obcí v jižních Čechách a na jižní Moravě. Ze strany SFŽP ČR bude rovněž od listopadu probíhat proškolování všech těchto zapojených subjektů, aby mohly poskytovat kvalifikované poradenství.

„Naším cílem je tuto poradenskou síť dále rozšiřovat a mám radost, že ze strany MAS i obcí je o spolupráci zájem. Například z celkového počtu 624 obcí Jihočeského kraje zapojení přislíbilo 597 obcí,“ informuje Petr Valdman.

Informovanost veřejnosti pomůže podpořit také běžící kampaň Zkrotíme energie, která komunikuje s veřejností pomocí stejnojmenného webového portálu. Domácnosti najdou informace také na krajských pobočkách úřadů práce a během listopadu projdou školeními také pracovníci v sociálních službách.
„Kampaň Zkrotíme energie nasměruje domácnosti na programy pomoci, ať už na Novou zelenou úsporám, která financuje renovace budov, nebo právě dnes zveřejněnou Novou zelenou úsporám Light, která pomůže nejohroženějším domácnostem. Existuje pestrá škála způsobů – od vyěměny oken a dveří, přes zateplení střechy až po zateplení fasády – nebo ideálně vše dohromady. V závislosti na zmíněném typu renovace může domácnost ušetřit až 40 % spotřeby energie. V dnešních cenách zateplení představuje úsporu i desítek tisíc korun ročně, které domácnosti mohou ušetřit na výdajích za energie,“ doplnil Martin Sedlák, koordinátor kampaně Zkrotíme energie.

Příjem žádostí startuje 9. ledna 2023, ale s pracemi je možné začít již nyní – podpořena budou opatření realizovaná od 12. září letošního roku. Elektronické podání žádosti i všechny potřebné informace je možné najít na www.novazelenausporam.cz

(tz-mžp)


 

14. listopadu – Výběr z médií: férovější topení, nápor pacientů s psychickými problémy a export z Česka na Ukrajinu

V českém tisku se v pondělí dočtete, že rozpočítávání plateb za teplo v centrálně vytápěných domech by mělo být férovější. Téma deníku E15. Psychiatři hlásí podle Mf Dnes nápor pacientů s psychickými problémy. A vývoz českých firem na Ukrajinu se už vrátil na úroveň z doby před ruskou invazí, píšou Hospodářské noviny. Více ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře