dTest: Dvakrát na téma dovolená

dTest: Dvakrát na téma dovolená

Ilustrační foto: pixabay

 

dTest: Cestování a problémy s hlučnými spolucestujícími

Chytré telefony a tablety změnily naše cestování. Wi-Fi ve vlacích a v autobusech je stále častější, a tak se téměř každý může během cesty připojit k internetu. Benefity připojení jsou zřejmé, ale existují i negativa datové hojnosti. Jedním z nich je zlozvyk hlasité komunikace přes internet v dopravních prostředcích. Hlasité hovory trvající desítky minut v otevřeném vagónu jsou noční můrou ostatních cestujících. dTest se podíval na možnosti obrany proti takovému jednání.

Dojíždíte do práce nebo do školy veřejnými dopravními prostředky? Pokud ano, nemohli jste si nevšimnout zlozvyku některých spolucestujících komunikovat přes sociální sítě s rodinou, známými a kamarády nahlas. Nejedná se už pouze o jednostrannou komunikaci, kdy druhou stranu neslyšíte, protože telefonující má telefon u ucha a vy tak slyšíte pouze jeho část komunikace. Nyní slyšíte komunikaci celou, nemůžete se tomu nijak vyhnout, protože váš spolucestující si před sebe postavil mobilní telefon a zvuk se z jeho reproduktoru line tak hlasitě, že před rozhovorem nemáte šanci uniknout.

Dalším zlozvykem, možná stejně častým jakou je hlučná komunikace přes reproduktory, jsou hlasitá hraní videoher, přehrávání videí a hudby ve veřejných dopravních prostředcích. Cestující, který se nedobrovolně účastní hlasitých projevů spolucestujících, často přemýšlí o možnostech řešení takových situací. „Prostředky obrany existují,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest a dodává: „Od řešení tady a teď, kdy se osobně pokusíte vysvětlit situaci obtěžujícímu spolucestujícímu, přes stížnost průvodčímu ve vlaku až po únik do jiných částí dopravního prostředku, je-li to možné.“

Dopravci ve svých přepravních podmínkách s hlučnými cestujícími počítají a například České dráhy stanoví, že „za porušení přepravních podmínek se považuje, pokud cestující porušuje běžná společenská pravidla a dobré mravy tím, že se chová hlučně, produkuje hlučně hudbu nebo zpěv, používá hlasitě audiovizuální techniku nebo je i přes upozornění ostatním spolucestujícím neúnosným způsobem na obtíž…“ Obdobné podmínky platí ve všech veřejných dopravních prostředcích. „Cestující se mohou svých práv na klidné cestování aktivně domáhat,“ říká Eduarda Hekšová a doplňuje: „Tam, kde nestačí domluva spolucestujícímu, případně tam, kde má cestující ze svých hlučných spolucestujících obavu, je na místě požádat průvodčího o pomoc.“ Pokyn průvodčího by měl hlučný spolucestující respektovat, protože každý cestující je k tomu v souladu s přepravními podmínkami dopravce povinen.

Dopravci se snaží udržovat komfort cestujících také zřizováním tichých oddílů nebo vagónů. V takových prostorech se očekává maximální klid, vypnuté zvonění mobilních telefonů a použití sluchátek při sledování videí a poslechu hudby. Nejsou-li takové prostory k dispozici, neplatí, že si cestující může dělat ve veřejném dopravním prostředku, co se mu zlíbí. „Často slyšíme argument hlučných cestujících, že oni jsou svobodní a mohou si dělat, co chtějí,“ připomíná Eduarda Hekšová a uzavírá: „Svoboda jednotlivce vždy končí tam, kde začíná svoboda druhého. Ve veřejných dopravních to platí dvojnásob. Hlučným cestujícím, kteří nebudou respektovat pokyny průvodčího, se může stát, že ho průvodčí vyloučí z přepravy i že dopravní prostředek opustí s pokutou a za asistence policie.“

Máte-li problémy při cestování nebo jiné spotřebitelské dotazy, můžete se obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.

dTest


 

dTest: Půjčování aut na dovolené

Mnoho lidí, kteří na dovolenou zamíří letecky, chce navštívit zajímavá místa v okolí dovolenkové destinace, a tak si v dané zemi půjčí auto. S cestováním po vlastní ose autem z půjčovny však vyvstávají i možné nástrahy. dTest popsal několik rad, jak při půjčení vozu postupovat a na co si dát případně pozor.
Před odletem

„Již před odletem se podívejte, jaké jsou možnosti půjčení auta v zemi, kam se chystáte. Především je dobré znát přibližnou cenu,“ uvádí ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová. Některé půjčovny umožňují uzavřít smlouvu přes internet. Může to být levnější způsob než uzavření smlouvy přímo na místě. Je také dobré si zjistit minimální věkovou hranici pro půjčení auta. „Mladým řidičům může být účtována vyšší cena za půjčení auta nebo také mohou být omezeni ve výběru typu,“ upozorňuje Hekšová. Před odletem si můžete také nastudovat recenze a smluvní podmínky jednotlivých autopůjčoven. Ty bývají zveřejněny na webových stránkách společnosti. Vyvarujete se tak případnému přehlédnutí informace při uzavírání smlouvy.

Půjčení a vrácení

Je dobré se ujistit a zkontrolovat, jaká bude konečná cena, včetně všech poplatků, pojištění a podobně. V rámci pojištění vozu doporučujeme si zjistit, co všechno je v daném pojištění zahrnuto. Jestli by v ceně nebyla situace, kterou byste považovali za závažnou můžete auto nechat připojistit.

Autopůjčovna po vás bude vyžadovat potřebné doklady, jako je doklad totožnosti, platný řidičský průkaz a platební kartu (s dostatečným limitem). Pokud dojde k uzavření smlouvy a auto vám bude předáno, doporučujeme, abyste si jej před odjezdem zkontrolovali, případně zdokumentovali jeho stav (fotografie, video). Je vhodné takto postupovat i při vrácení auta zpět. „Fotografie či video vám bude sloužit jako důkazní prostředek, abyste dokázali, že jste auto nijak nepoškodili,“ doporučuje Eduarda Hekšová. Kromě vnějšího stavu doporučujeme zdokumentovat i interiér vozidla. Například si můžete vyfotit stav najetých kilometrů nebo stav nádrže. Je velice pravděpodobné, že autopůjčovna po vás bude chtít při vrácení stejný stav nádrže jako při půjčení.

Řešení sporů

Jelikož si nejspíše budete půjčovat auto v zahraničí, pro přeshraniční spory je dozorovým orgánem Evropské spotřebitelské centrum (ESC) v rámci Evropské Unie. „V případě problémů s autopůjčovnou se můžete na ESC obrátit. Zajišťuje i tzv. mimosoudní řešení sporů (ADR), kterým se snaží zajistit dohodu mezi podnikatelem a spotřebitelem před soudní rozepří,“ uzavírá Hekšová.

dTest


 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře