Z PRVNÍ RUKY: 23. srpna – 29. srpna 2021

Z PRVNÍ RUKY: 23. srpna – 29. srpna 2021

Vimperk – koupaliště ve sportovním areálu / Foto: (red) – Za krásnější Vimperk

 

 

Společná kontrolní akce celníků a pracovníků veterinární správy přinesla úspěch

Celníci ve spolupráci s veterináři chrání zdraví spotřebitelů.  V minulém týdnu pracovníci Celní správy ČR a Státní veterinární správy společně realizovali kontrolní akci „Vesuv“.

Do kontrol přeprav veterinárních produktů prováděných v rámci kontrolní akce „Vesuv“ se úspěšně zapojili i jihočeští celníci. Dne 16. srpna příslušníci hlídky mobilního dohledu Celního úřadu pro Jihočeský kraj zastavili na pozemní komunikaci v blízkosti obce Studánky dodávkové vozidlo Mercedes-Benz s rakouskou registrační značkou.  Při kontrole zavazadlového prostoru tohoto vozidla zjistili, že v něm řidič převáží 350 kilogramů kebabu. Cizinec, který vozidlo řídil, k nákladu nepředložil žádné doklady. Maso bylo navíc přepravováno přímo na podlaze nákladového prostoru vozidla a nešlo vyloučit jeho kontaminaci.  Pracovníci Krajské veterinární správy pro Jihočeský kraj konstatovali, že jde o neregistrovanou přepravu masa neznámého původu, navíc realizovanou v nevyhovujících podmínkách. Celý náklad proto na místě znehodnotili obarvením a rozhodli o jeho bezpečné likvidaci v asanačním zařízení.

Téhož dne příslušníci další hlídky, vykonávající činnost v rámci kontrolní akce “Vesuv”, zastavili na komunikaci v obci Dolní Dvořiště osobní vozidlo, které díky přetření červenou barvou nemělo čitelnou registrační značku. Navíc členové hlídky zjistili, že řidič nemá platné řidičské oprávnění. Přivolali proto hlídku Policie ČR, jejíž příslušníci se ujali řešení případu. O necelé dvě hodiny později si celníci všimli, že se vozidlo s nečitelnou registrační značkou, které již jednou kontrolovali, opět pohybuje po pozemní komunikaci. Znovu ho vyzvali k zastavení. Řidič na výzvu nereagoval a pokoušel se zvýšenou rychlostí ujet. Příslušníci hlídky zahájili pronásledování vozidla. Současně kontaktovali příslušníky Policie ČR, kteří se neprodleně zapojili do akce. Prchající řidič svou nebezpečnou jízdu neukončil ani po dalších výzvách k zastavení vozidla. V jejím pokračování mu zabránil až zátaras vytvořený na pozemní komunikaci. Další řešení případu je v gesci Policie ČR.

Text a foto: (tzcs)


 

Výběr z médií: ochránci chtějí přísnější pravidla pro drony, obavy vinařů o úrodu i dražší autoškoly

V českém tisku se v sobotu dočtete, že ochránci přírody požadují zpřísnění pravidel pro létaní dronů v Česku. Chtějí zakázat jejich létaní v chráněných krajinných oblastech, píše Mf Dnes. Vinaři se podle regionálního Deníku bojí o letošní úrodu vína. Finálnímu dozrávání hroznů vinné révy totiž nepřeje aktuální deštivé a chladné počasí. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Ministerstvo zdravotnictví spustilo dotazník mezi nelékařskými zdravotníky, zmapuje jejich spokojenost po pandemii

Ministerstvo zdravotnictví spouští již podruhé průzkum spokojenosti mezi nelékařskými zdravotníky napříč zdravotnickými zařízeními a specializacemi. Výsledky opakovaného dotazníkového šetření pomohou Ministerstvu zdravotnictví zmapovat situaci v oblasti nelékařských povolání a zároveň získat přehled o spokojenosti personálu, a to i v návaznosti na pandemii onemocnění COVID-19. Dotazník je dostupný na stránkách Ministerstva zdravotnictví do 12. září. Ministerstvo následně jeho výsledky použije jako podklad pro práci na zlepšování pracovních podmínek.

Zpětná vazba z terénu je pro nás nesmírně důležitá a dá nám informaci o skutečné situaci, kterou bychom „od stolu“ nikdy nezjistili. Dotazníkové šetření spouštíme již podruhé. Poprvé proběhl na konci roku 2018 a tehdy jsme obdrželi neuvěřitelných 15 tisíc odpovědí. Věřím, že i tentokrát se zapojí velké množství respondentů,“ uvedl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.

Cílem dotazníku je zmapovat například názory na pracovní podmínky, důvody odchodu ze zaměstnání a faktory, které ovlivňují spokojenost zaměstnanců na pracovišti, jako je třeba administrativní zátěž či mezilidské vztahy. Otázky se věnují také období pandemie, které pro zdravotníky znamenalo extrémní psychickou a fyzickou zátěž. „Chceme zjistit, co pro zdravotníky v tomto období představovalo největší problémy na pracovišti, abychom jim mohli do budoucna co nejvíce předcházet. Očekávám, že od respondentů získáme nové informace a podněty, které přispějí ke zlepšení pracovních podmínek a k větší pohodě zdravotníků na pracovišti. Dotazník je koncipován tak, že je zde velký prostor i na vyjádření individuálních připomínek či postřehů,“ doplnil ministr.

Díky šetření se dozvíme, jak svou práci nelékařský personál vnímá. Výsledky nám umožní názor respondentů zohlednit, a díky tomu budeme moci udělat vše proto, abychom zvýšili jejich spokojenost,“ vysvětlila hlavní sestra ČR Alice Strnadová. Otázky jsou připravené tak, aby je bylo možné porovnat s výsledky šetření z roku 2018 a současně reagují na nové skutečnosti a výzvy, se kterými se české zdravotnictví v posledních letech potýkalo.

Dotazník je zcela anonymní. Ministerstvo zdravotnictví ho zaslalo zdravotnickým zařízením a umístilo ho na své webové stránky. Zájemci mohou dotazník vyplnit do 12. září. Následně bude uzavřen a do konce září proběhne vyhodnocení odpovědí.

(tzmz)


 

Německo, portugalská Madeira a španělské Baleárské ostrovy budou nově v červené kategorii podle míry rizika nákazy. Do oranžové kategorie se přesune San Marino

Na základě dostupných dat z Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) aktualizovalo Ministerstvo zdravotnictví seznam zemí podle míry rizika nákazy, který bude účinný od pondělí 30. srpna. Tzv. semafor upravuje kategorie zemí, na které se při návratu do ČR vážou příslušná protiepidemická opatření. V červené kategorii bude nově Německo, portugalská Madeira a španělské Baleárské ostrovy. Do oranžové kategorie se od pondělí zařadí San Marino.

Do kategorie zemí s nízkým rizikem nákazy (zelená kategorie) patří Albánie, Bosna a Hercegovina, Maďarsko, Polsko, Rumunsko, Slovensko, Srbsko, Vatikánský městský stát. Z mimoevropských zemí nebo jejich částí pak Austrálie, Brunej, Hongkong, Japonsko, Jordánsko, Korea, Kanada, Katar, Macao, Nový Zéland, Saudská Arábie, Singapur nebo Tchaj-wan. Již od pondělí 23.8. z této kategorie zemí vypadla Černá Hora, Izrael, Kosovo, Libanon, Severní Makedonie a Spojené státy americké, které se přesunuly do tmavě červené kategorie.

Další kategorií jsou země, které se vyznačují středním rizikem nákazy (oranžová kategorie). Do této kategorie zemí se řadí Chorvatsko, Lucembursko, Lotyšsko, Rakousko, Itálie, Finsko, Malta, Norsko, Nizozemsko, San Marino a Slovinsko.

Při návratu ze zemí zelené a oranžové kategorie je nutné vyplnit příjezdový formulář. Před vstupem na území ČR nebo nejpozději do 5 dní po vstupu je povinnost podstoupit antigenní nebo RT-PCR test.

Semafor zahrnuje také kategorii zemí s vysokým rizikem nákazy (červená kategorie). Do této kategorie aktuálně spadá Andorra, Bulharsko, Belgie, Dánsko, Irsko, Island, Litva, Lichtenštejnsko, Monako, Německo, Estonsko, Francie, Řecko, Švédsko, Švýcarsko, Španělsko vč. Kanárských a Baleárských ostrovů a Portugalsko vč. Azorských ostrovů a Madeiry. Od 1. července platí pro návrat ze zemí z červené kategorie stejná pravidla jako při návratu z tmavě červené kategorie.

Do kategorie zemí s velmi vysokým rizikem nákazy (tmavě červená kategorie) spadají ostatní země, z členských zemí EU se jedná o Kypr. Osoby vracející se z červené a tmavě červené kategorie musí ještě před návratem do ČR vyplnit příjezdový formulář a zároveň před návratem podstoupit antigenní nebo PCR test, pokud k návratu použijí hromadnou dopravu. Pro tyto osoby platí také povinnost podstoupit po návratu do ČR PCR test, a to nejdříve 5. den a nejpozději 14. den po vstupu na území ČR. Do té doby je nutné zůstat v samoizolaci. V případě cesty do ČR individuální přepravou, není třeba disponovat testem před započetím cesty, ale je povinnost podstoupit po vstupu na území ČR nejdříve 5. den a nejpozději však 14. den PCR test. Do doby výsledku je nutná samoizolace.

Podmínky testování a samoizolace při návratu se netýkají osob, které mají alespoň 14 dní po plném očkování (v případě dvoudávkového schématu 14 dní po druhé dávce, v případě jednodávkové vakcíny 14 dní po očkování) nebo těch, které v posledních 180 dnech prodělaly onemocnění covid-19. Zůstává jim jen povinnost vyplnit Příjezdový formulář.

Nově se uznává také očkování občanům třetích zemí, kteří mají dokončené očkování z mimounijní země látkou schválenou Evropskou agenturou pro léčivé přípravky, nebo jí odpovídající vakcínou, která je schválena Světovou zdravotnickou organizací pro nouzové použití. Tyto osoby zároveň musejí mít vystavený ověřitelný certifikát, který je zveřejněný v seznamu certifikátů na webu Ministerstva zdravotnictví.  Může se jednat také o očkování ze zemí, pro které byl uzavřen implementační akt a vydávají certifikát podle EU covid nařízení. Kompletní podmínky návratu do ČR ze zahraničí v době pandemie covid-19 naleznete zde.

Novinkou je také umožnění příjezdu a podání žádosti o vízum rodinným příslušníkům občanů ČR nebo ostatních členských států EU.

Vzhledem ke zhoršující se epidemické situaci v mimoevropských zemích může u vybraných států dojít ke změně podmínek nutných pro návrat do České republiky.

Z důvodu možného šíření nových variant viru Ministerstvo zdravotnictví důrazně nedoporučuje cestovat do zemí, kde je extrémní riziko šíření těchto mutací (černá kategorie), pokud to není bezpodmínečně nutné. Konkrétně se jedná o Brazílii, Kolumbii, Mosambik, Nepál, Paraguay, Peru a Tanzánii (včetně ostrovů Zanzibar a Pemba). V případě návratu z těchto zemí mají osoby, které mají alespoň 14 dní po plném očkování nebo ty, které v posledních 180 dnech prodělaly onemocnění covid-19, povinnost vyplnit Příjezdový formulář, nemusí však podstupovat testování a samoizolaci. Pro ostatní je nutné podstoupit před cestou na území ČR PCR test a následně setrvat 10 dní v samoizolaci zakončené negativním PCR testem.

Seznam zemí podle míry rizika nákazy najdete zde.

(tzmz)


 

ČOI zajistila na Hatích za jediný den padělky za téměř 24 milionů korun

Česká obchodní inspekce Jihomoravského a Zlínského kraje uskutečnila mimořádnou kontrolní akci na tržnici Hatě. Zajistila 4 660 kusů padělků v hodnotě originálů téměř za 24 milionů korun.

„Zboží porušující práva duševního vlastnictví bylo nalezeno a zajištěno na 31 místech. V rámci kontrolní akce bylo využito pravomoci České obchodní inspekce a byly otevřeny 2 osobní automobily a 3 vstupy nebytových prostor a 4 stánky,“ říká k výsledkům rozsáhlé kontrolní akce ředitel ČOI Inspektorátu pro Jihomoravský a Zlínský kraj Karel Havlíček.

Kontrolní akce na tržnici Hatě, která proběhla 25. srpna 2021, byla zaměřena na dodržování zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, respektive prodej, nabídku a skladování zboží porušující některá práva duševního vlastnictví (padělky).

Zboží porušující práva duševního vlastnictví bylo nalezeno a zajištěno na 31 místech. V rámci kontrolní akce bylo využito pravomoci České obchodní inspekce a byly otevřeny 2 osobní automobily a 3 vstupy nebytových prostor a 4 stánky. Ve všech otevíraných prostorách bylo nalezeno zboží porušující práva duševního vlastnictví.

Po vypracování všech odborných posudků potvrzujících zajištění padělků světových značek bude s kontrolovanými osobami zahájeno správní řízení, ve kterém bude rozhodnuto o výši pokuty a o propadnutí zboží. Výrobky budou následně zlikvidovány nebo předány k humanitárním účelům.

Případy zboží, které bylo nalezeno mimo prodejní stánky, budou zahájeny v rámci správních řízení s neznámou osobou a správcem tržnice. Akce se zúčastnilo 34 pracovníků České obchodní inspekce a 30 příslušníků Policie ČR a zástupci ochranných známek.

Celkem bylo za jediný den zajištěno 4.660 ks (či párů) výrobků, respektive padělků textilních oděvů, obuvi a galanterie. Celková hodnota zajištěného zboží vyčíslená v cenách originálu je 23 701 999 Kč. Jedná se tak historicky o druhé největší zajištění padělků na tržnici Hatě.

Ve všech 31 případech bude zahájeno správní řízení, ve kterém bude také rozhodnuto o výši pokuty.

(tzčoi)


 

Ministr průmyslu a obchodu představil jihočeským podnikatelům Národní plán obnovy

Na půdě Vysoké školy technické a ekonomické České Budějovice byl včera představen Národní plán obnovy České republiky, na který je alokováno 190 mld. korun. Přes 60 jihočeských podnikatelů s ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem diskutovalo o možnostech, jak by jim plán mohl pomoci v realizaci inovačních projektů, některé z nich podnikatelé i osobně prezentovali. Na závěr akce proběhla také osobní diskuze, při níž podnikatelé vznesli vůči plánu i mnohé zajímavé připomínky.

Národní plán obnovy ČR vychází z myšlenky Evropské unie restartovat ekonomiku po pandemii koronaviru a modernizovat ji prostřednictvím Nástroje EU pro oživení a odolnost, největšího nástroje unijního plánu obnovy Next Generation EU. Cílem pomoci jednotlivým státům je na jedné straně vyřešit negativní hospodářské a sociální dopady po covidu, na straně druhé podpořit probíhající transformaci společnosti v oblastech technologií a ekologie, které již probíhají.

„Česká ekonomika prošla kvůli pandemii COVID-19 obdobím recese. I proto jsme přijali možnost pozvat jihočeské podnikatele na seminář s ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem, aby se mohli dozvědět přímo od zástupců ministerstva, s čím jim Národní plán obnovy ČR může pomoci,“ řekl Luděk Keist, ředitel Jihočeské hospodářské komory, a dodal, že tato podpora by měla být realizována z prostředků v rámci evropského Nástroje pro oživení a odolnost.

Přítomní podnikatelé se nejčastěji dotazovali na témata týkající se elektromobility, jaderné energie a využití vodíku, ale i zavedení eura v Česku či problematiky financování firem, které nedosáhly na podpůrné covidové programy.

Ministr Havlíček odpovídal i na otázky týkající se energetické soběstačnosti Česka či nedávno vypsané výzvy Modernizačního fondu. S jednatelem společnosti Campus Energy s.r.o Jiřím Borovkou diskutoval nad jejími pravidly. „Chybí mi vize státu, co dále se stávajícími fotovoltaickými elektrárnami, které nyní nemají nárok na investiční dotaci z tohoto fondu, a po roce 2030 skončí jejich provozní podpora”, kritizoval Borovka. „Berte to jako podnět pro Ministerstvo průmyslu a obchodu, byla by škoda opomenout stávající výrobny a neumožnit jim investiční podporu na ukládání energie do baterií nebo vodíku,” navrhnul ministrovi Borovka. Ministr Havlíček podnět uznal a bude se jím zabývat. Diskutovalo se i nad plánovou podporou agrofotovoltaiky. Zde se aktéři shodli na správném záměru kombinace elektrárny se zemědělskou výrobou.

Náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro hospodářskou politiku a podnikání Silvana Jirotková také podnikatelům představila chystané kroky a aktuální stav Národního plánu obnovy, který má pomoct restartovat a modernizovat naši ekonomiku prostřednictvím alokovaných 190 mld. Kč rozdělených do šesti pilířů: Digitální transformace, Fyzické infrastruktury a zelené tranzice, Vzdělávání a trhu práce, Regulace a podpory podnikání v reakci na COVID-19, Výzkumu, vývoje a inovací a Zdraví a odolnosti obyvatel.

Na přípravě plánu spolupracuje Ministerstvo průmyslu a obchodu s asociacemi, svazy a komorami. Více informací naleznete na http://www.planobnovycr.cz, obrátit se můžete také na pracovníky Jihočeské hospodářské komory, nebo sledovat web Jhk.cz, kde budeme o Národním plánu obnovy průběžně zveřejňovat aktuální informace.

(tzjhk)


 

Klienti VZP by se v příštím roce měli dočkat zvýšení příspěvků na očkování o tisíce korun

VZP chce svým klientům nabídnout výrazně vyšší příspěvky na očkování proti celé škále nemocí. Příspěvky pro děti i dospělé by se od příštího roku mohly u jednotlivých typů vakcín zvýšit až o stovky korun, v součtu jde o několik tisíc korun na očkování ročně pro každého klienta VZP.

„Děti dnes mohou čerpat ročně v jednotlivých příspěvcích 4 200 korun na různé typy očkování, po navržené úpravě by se tato částka téměř zdvojnásobila, a to na 8 050 korun ročně,“ říká náměstek VZP Ivan Duškov. Také u dospělých by tato částka vzrostla na 8 050 Kč, a to z dnešních 3 200 korun.

„Očkování je jedním z nejefektivnějších způsobů prevence, který dnes známe. Pro VZP takový krok určitě bude znamenat náklady navíc, jsem si ale jist, že se nám v systému vrátí právě tím, že lépe ochráníme zdraví našich klientů a následně nebudeme muset proplácet léčbu za nemoci, před nimiž budou chráněni,“ říká ředitel VZP Zdeněk Kabátek.

„Význam prevence, resp. vakcinace i z pohledu efektivity výdajů na zdravotní péči nám všem nakonec velmi dobře ukázala covidová pandemie. Cena vakcíny proti covidu se pohybuje v řádu stokorun, hospitalizace covidového pacienta na intenzivním lůžku zhruba 80 000 Kč za den péče,“ prezentoval dnes v debatě o významu očkování na konferenci Zdravotnického deníku náměstek VZP David Šmehlík.

Návrh VZP, který se bude zabývat její Správní rada na svém zářijovém zasedání, počítá např. s tím, že mladistvým do 18 let bude přispívat až 1 000 Kč na očkování proti HPV (rakovina děložního hrdla), na stejnou částku by se u dětí mohl dostat i příspěvek na vakcíny proti rotavirům, kde dnes VZP přispívá 500 Kč, nebo virové hepatitidě typu A. U dospělých by měl být zaveden příspěvek na očkování proti meningokokům A i B, ve výši 1000, resp. 1 500 korun. Mezi klienty VZP jsou dnes nejčastěji využívány příspěvky na očkování proti klíšťové encefalitidě, virové hepatitidě nebo meningokoku typu B u dětí.

„Příspěvek na očkování zvýšíme de facto u všech typů očkování, včetně chřipky nebo klíšťové encefalitidy. Dnes je už celkem přesně spočítáno, že každá investice do zdraví se sytému vrací až čtyřikrát. Věřím, že výrazným navýšením příspěvku na očkování, se škála využívaných vakcín rozšíří a že se tento krok pozitivně projeví i v celkových výdajích na vynaloženou zdravotní péči,“ řekl mj. na kulatém stole Zdravotnického deníku Ivan Duškov.

(tzvzp)


 

27. srpna – Výběr z médií: cestovní kanceláře bez pojištění, výdaje státu na poradce a další miliardy nemocnicím

Stovkám českých cestovních kanceláří kvůli koronaviru chybí pojištění a hrozí jim konec. To je titulek pátečních Hospodářských novin. Deník E15 píše o výdajích státu na poradce a Deník N informuje o dodatečných miliardách pro nemocnice, kterým se nepodařilo získat finance v tzv. klikací soutěži ministerstva pro místní rozvoj. Více ve výběru z médií, který připravil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Stále platí dočasný zákaz koupání u Podolska, druhá sledovaná lokalita na Orlíku u autokempu Radava má čtyřku

Jihočeští hygienici dnes zveřejnili výsledky kontrol jakosti vody ke koupání v pěti koupacích oblastech, které v minulém týdnu v rámci řádných odběrů nevyhověly a byly zde výrazně překročeny limitní hodnoty především pro ukazatele sinice a chlorofyl a. Voda byla k laboratornímu rozboru odebírána v pondělí 23. 8. Hygienici byli kvůli velmi výraznému překročení limitních hodnot pro sinice a dalších klíčové ukazatele nuceni prodloužit dočasný zákaz koupání na Orlíku v lokalitě Podolsko.

Pro zjednodušení výsledků hodnocení je kvalita vody známkována od jedničky po pětku jako ve škole s tím, že pětka znamená zákaz koupání. Ten stále platí od 19. srpna na Orlíku u Podolska. „K devatenáctému srpnu jsme letos už podruhé vyhlásili dočasný zákaz koupání a tento zákaz po dnešním vyhodnocení aktuálních rozborů vody stále trvá. Voda zde je nebezpečná ke koupání a dle aktuálního rozboru neodpovídá hygienickým požadavkům. Opět zde byly velmi významně překročeny limitní hodnoty III. stupně pro sinice, chlorofyl-a a pro vodní květ. Hrozí akutní poškození zdraví. Dočasný zákaz používání povrchové vody ke koupání proto platí do odvolání,“ uvedla ředitelka KHS Jihočeského kraje Kvetoslava Kotrbová.

Voda u autokempu Radava na Orlíku dostala tentokrát čtyřku. Byla zde výrazně překročena hodnota pro ukazatele sinice a chlorofyl a. Voda neodpovídá hygienickým požadavkům a pro uživatele představuje zdravotní riziko, koupání a provozování vodních sportů nelze doporučit zejména pro děti, těhotné ženy, osoby trpící alergií a osoby s oslabeným imunitním systémem.

Na závěr léta se mírně zhoršila i jakost vody na Lipně. Všechny tři sledované lokality – voda u pláží v Černé v Pošumaví, Horní Plané i Lipně nad Vltavou – dostaly opět jako minulý týden trojku, která představuje zhoršenou jakost vody. Všechny tři lokality mají i totožné hodnocení: Mírně zvýšená pravděpodobnost vzniku zdravotních problémů při vodní rekreaci, u některých vnímavých jedinců by se již mohly vyskytnout zdravotní obtíže, po koupání se doporučuje osprchovat čistou vodou. Dle aktuálního rozboru je ve všech třech sledovaných oblastech překročena limitní hodnota ukazatele sinice a chlorofyl-a.

(tzkhs)


 

Začátek nového školního roku se blíží. S výdaji může potřebným pomoci i stát

Školní pomůcky, kroužky a další výdaje mohou být na začátku školního roku značným zásahem do rozpočtu rodin. S náklady souvisejícími se vzděláním a zájmovou činností dětí, a to od základní po vysokou školu, může pomoci především jednorázová dávka pomoci v hmotné nouzi – mimořádná okamžitá pomoc. Je určená i těm, kteří na startu nového školního roku nemají s ohledem na své příjmy, sociální a majetkové poměry, možnost uhradit výše uvedené výdaje vlastními silami.

Mimořádná okamžitá pomoc řeší urgentní náklady související se školou

„Vzdělání, ať už přímo ve škole nebo v zájmových kroužcích, je pro děti často tím nejdůležitějším, co jim rodina může do života dát. Pokud na to rodiče finančně nemají, neměli by se stydět jít na Úřad práce ČR a informovat se, zda jim stát nemůže s jejich situací pomoci,“ doporučuje ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová.

Vhodnou jednorázovou dávkou, kterou lze využít právě ve finančně náročném období, jako je začátek školního roku, je mimořádná okamžitá pomoc (MOP). Zájemci o ni mohou požádat na příslušném kontaktním pracovišti ÚP ČR podle místa trvalého pobytu žadatele.

„Naši zaměstnanci přistupují ke každému případu citlivě. Vždy zohledňují fakt, že se jedná o cílenou pomoc určenou nezaopatřeným dětem,“ zdůrazňuje generální ředitel Úřadu práce ČR Viktor Najmon.

Úřad práce ČR současně zkoumá odůvodněnost nákladů, jejich ekonomickou náročnost, popř. možnosti jednotlivých školních zařízení, stejně jako možnost úhrady nákladů z jiných zdrojů a další okolnosti. Zároveň bere zřetel i na problematiku začlenění dítěte do dětského kolektivu. Po celkovém posouzení, pokud dávku přizná, stanoví ÚP ČR s ohledem na příjmy žadatele a společně posuzovaných osob výši dávky, a to až do výše konkrétního nákladu. Součet poskytnutých dávek však nesmí v rámci kalendářního roku překročit 10násobek částky životního minima jednotlivce, tj. max. 38 600Kč. Podrobněji na https://www.uradprace.cz/web/cz/mimoradna-okamzita-pomoc1.

Rodinám může pomoci i přídavek na dítě a další dávky

Rodiny s dětmi, pokud mají nízké příjmy a zatím nepobírají žádné sociální dávky, si mohou u příslušného kontaktního pracoviště ÚP ČR ověřit, zda nemají nárok např. na dávku státní sociální podpory, jako je přídavek na dítě, popř. příspěvek na bydlení či opakující se dávky pomoci v hmotné nouzi (příspěvek na živobytí nebo doplatek na bydlení).

V případě přídavku na dítě došlo od července 2021 ke změnám. Nově dosáhne na tuto dávku až dvojnásobný okruh dětí, přičemž se výrazně zvýšila i poskytovaná částka. Nárok na přídavek na dítě mají všechny nezaopatřené děti, jestliže příjem v rodině nepřesáhne 3,4násobek životního minima (dříve 2,7násobek). V praxi to znamená, že samoživitel s jedním dítětem dosáhne na dávku s příjmem ve výši 20 298 Kč, oproti původním 16 119 Kč. Výše dávky se pohybuje v rozmezí od 630 do 1 380 Kč a odvíjí od věku dítěte, a toho, zda alespoň jeden jeho rodič pracuje. Více na https://www.uradprace.cz/web/cz/pridavek-na-dite1.

Náhradní výživné chrání děti před neplatiči

Od 1. července 2021 mohou rodiče, pěstouni či opatrovníci dětí požádat Úřad práce ČR o náhradní výživné. Případně o něj mohou žádat zletilé nezaopatřené děti. Smyslem je po přechodnou dobu finančně podpořit nezaopatřené děti v situaci, kdy má rodič z rozhodnutí soudu (rozsudek soudu o povinnosti hradit výživné, případně soudem schválená dohoda o výživném) platit výživné, ale svou vyživovací povinnost vůči dítěti (dětem) neplní. Tedy výživné neposílá vůbec, jen občas anebo ho platí v nižší částce. Výše náhradního výživného může být až 3 000 korun. Úřad práce ČR může tuto dávku pro každé dítě vyplatit v součtu maximálně 24x, přičemž tyto výplaty nemusí jít po sobě. Další podrobnosti, včetně videí a nejčastějších dotazů a odpovědí, jsou uvedeny na speciální webové stránce https://www.uradprace.cz/web/cz/nahradni-vyzivne.

Kde lidé najdou potřebné informace

Formuláře, včetně jejich vyplněných vzorů, jsou k dispozici na. https://www.mpsv.cz/web/cz/formulare#oblast-davek. Požádá-li člověk o jakoukoli dávku vyplácenou Úřadem práce ČR, je třeba, aby do žádosti uvedl také telefonní a e-mailové spojení. Zaměstnanci ÚP ČR jej tak, v případě nutnosti, mohou kontaktovat a předejít případným nesrovnalostem. Úřad práce ČR

Aby Úřad práce ČR klientům ještě více zjednodušil proces vyplňování žádostí, postupně umístil na svých webových stránkách (https://www.uradprace.cz/web/cz/nepojistne-socialni-davky-letaky ) a Facebooku návodné videospoty. V jejich rámci lidem radí nejen jak na vyplňování žádostí, ale diváci se také dozví, jaké jsou základní podmínky pro získání nároku na konkrétní dávku nebo kde najdou potřebné informace. Na webových stránkách ÚP ČR – www.uradprace.cz – jsou uvedeny i další praktické rady a zájemcům je k dispozici i „virtuální asistent“. Tzv. chatbot komunikuje s lidmi na základě definovaných, a tedy nejvíce frekventovaných, otázek z oblasti nepojistných sociálních dávek i zaměstnanosti. V případě obecných dotazů pak klientům poradí zaměstnanci Call centra ÚP ČR (tel. 800 779 900 bezplatná linka, e-mail: callcentrum@uradprace.cz.

(tzúp)


 

Chcete koupit karavan z druhé ruky? Pozor na podvodníky

V Evropě zhoršující se epidemická situace může lidi motivovat k nákupům obytných vozů či karavanů. Toho ale využívají podvodníci, kteří nabídku poměrně levného vozidla z druhé ruky vyvěsí na běžný inzertní server a čekají, až se někdo chytne a pošle jim za neexistující auto na účet tisíce eur.

„Jedny české manžele nedávno zlákala vidina staršího karavanu za 5000 eur, tedy asi 130 000 korun. Chtěli udělat radost na léto sobě i svým dětem. Písemně komunikovali s autorem nabídky zveřejněné na běžném českém inzertním serveru, e-mailem obdrželi vyplněný technický průkaz, fakturu a kupní smlouvu, jejíž scan podepsali a poslali zpět. Jenže po zaplacení bankovním převodem se dodání karavanu údajně ze Skandinávie nedočkali. Komunikace ustala, vše byl podvod,“ uvádí jeden z případů Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při ČOI.

Podvodník také tvrdil, že jím určená přepravní společnost funguje jako úschovna pro zaplacenou částku – zaslaná částka prý bude držena až do okamžiku předání vozu. Jenže tohle je další trik.

„Tento údajný přepravce je také fiktivní a platbu obdrží přímo podvodník, který následně žádné vozidlo nedodá, a přestane komunikovat. Lidé platí v těchto případech bankovním převodem z účtu na účet a banky zpravidla nejsou schopné takové platby zastavit či částky vrátit zpět. Nezbývá než obrátit se na policii,“ připomíná Ondřej Tichota, podle kterého je při podvodech s ojetými auty často požadována právě částka 5000 nebo 8000 eur.

Jiné podvody se mohou týkat ubytovacích služeb. Podvodníci nabízejí na inzertních serverech pronájem apartmánů, a to údajně přes službu Airbnb. Přitom s touto značkou nemá nabídka nic společného a vše probíhá jinak než při pronájmu přes tuto společnost.

„Tento subjekt vede vše striktně přes svou vlastní platformu – komunikaci mezi pronajímatelem a nájemcem i samotnou platbu. Neexistují u ní žádní ‚oficiální‘ prostředníci, kteří mají předat klíče a zadržet přes účet zaplacenou částku do doby, než dojde k předání klíčů přímo na místě, atp. Někdy podvodníci uvádí, že takový postup je zaštítěn programem Airbnb pro bezpečnost a důvěru,“ popisuje Ondřej Tichota.

V podvodných inzertních nabídkách se objevují odkazy na skutečné nabídky ubytování na webu Airbnb, ale je potřeba zbystřit, pokud jinak vše probíhá mimo tuto platformu. Spotřebitel odešle peníze na uvedený účet, ale když se dostaví do ubytovacího zařízení, zjistí, že ho tam nikdo nečeká a že o své peníze přišel.

Nejen při nákupu zboží, ale i při zařizování dovolené přes internet je tedy potřeba být obezřetní a ověřovat, na jakou nabídku člověk reaguje a s kým může mít tu čest.

(tzesc)


 

Jihočeský kraj přispěje na bezpečnější cestu k Domovu Petra Mačkov

Bezpečnější silnice s chodníkem se brzy dočkají v Mačkově na Strakonicku. Obec se zde chystá kompletně zrekonstruovat nevyhovující a nebezpečnou komunikaci. Kraj na ni chce přispět částkou 800 tisíc korun. Zejména proto, aby zlepšil přístup ke krajskému zařízení, kterým je Domov Petra Mačkov. Poskytnutí individuální dotace obci Mačkov schválila rada kraje ve středu 25. srpna. Rozhodnutí rady musí ještě posvětit krajské zastupitelstvo. 

„Osobně jsem se na místě přesvědčil, že současná situace je opravdu nevyhovující. Nezpevněná čtyřsetmetrová komunikace spojující lokalitu Domova Petra s obcí Mačkov je úzká, nepřehledná, a hlavně ji využívají nejen motoristé, ale i chodci, cyklisti a vozíčkáři,“ popsal důvody poskytnutí dotace náměstek hejtmana pro investice Tomáš Hajdušek a ocenil obec za to, že se snaží situaci řešit. „Již zde zlepšili veřejné osvětlení a připravili projekt na rozšíření stávající vozovky včetně chodníku,“ uvedla starostka Mačkova Hana Miková a dodala, že v současnosti se dokončuje nová kanalizace a vodovod. Obojí povede pod chystaným chodníkem. „Pomoci kraje si velmi vážíme, bez této dotace bychom to byli jen těžko schopni všechno vybudovat,“ zdůraznila Miková a ocenila velmi vstřícný přístup představitelů kraje.

„Příjezdová cesta k Domovu Petra je v současnosti opravdu nebezpečná. Úzká, členitá, nepřehledná a auta se zde mohou vyhnout pouze na dvou místech. Navíc slouží chodcům, cyklistům a zdravotně handicapovaným klientům domova, kteří nemají kam uhnout před projíždějícími vozy,“ popsala situaci ředitelka domova Vlasta Maroušková, podle níž cestu využívají nejen zaměstnanci, návštěvníci a klienti, ale také zásobování, pošta a mnohdy i autobusy.

Celkové náklady projektu jsou vyčísleny na téměř 1,8 milionů korun. Necelý milion tak uhradí obec Mačkov ze svého rozpočtu, zbylých osm set tisíc, v případě schválení zastupitelstvem, pak kraj. Za tyto peníze bude rozšířena cca čtyřsetmetrová komunikace a vybudován chodník v úseku, který spojuje lokalitu Domova Petra s obcí Mačkov a navazuje na chodník směřující do Blatné. Stávající nezpevněná komunikace o šířce 3 metry bude rozšířena tak, aby vzniknul chodník ze zámkové dlažby o šíři 1,5 metru.

(tzjč)


 

26. srpna – Výběr z médií: žaloby kvůli voucherům, mistrovské glejty pro řemeslníky i nízká digitální gramotnost

V českém tisku se ve čtvrtek dočtete, že cestovní kanceláře čelí žalobám, kvůli poukazům, díky kterým nemusely lidem vracet peníze za zrušené pobyty kvůli pandemii. Podle Lidových novin některé firmy hledají cesty, jak pravidla obejít. Čeští řemeslníci budou moct podle Hospodářských novin nově získat mistrovský glejt. Ministerstvo průmyslu tak chce pokračovat v tradici mistrů řemesel. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Představitelé Koločavy si z jihu Čech odvezli dva automobily opatřené sněžným pluhem. Zakarpatské obci je daroval kraj

Pomáhat s odklízením sněhu či při jiných pracích budou obyvatelům Koločavy dva nákladní automobily z jihu Čech. V rámci humanitární pomoci je představitelům této zakarpatské obce předalo vedení kraje a jeho zřizované organizace Správy a údržby silnic JčK (SÚS JčK). 

Na západní Ukrajinu si podle Kuby přepraví Koločavští vozy s pluhem na korbě sami po vlastní ose. „Velice mě těší, že našim zakarpatským přátelům můžeme tímto vyjít vstříc a podat pomocnou ruku,“ zdůraznil hejtman s tím, že se jedná o starší vozidla vybavená sklápěcími korbami a sněhovými pluhy z majetku Správy a údržby silnic JčK. Konkrétně o Tatru 815 a Škodu 706.

Darování vozů, jako humanitární pomoc, schválili krajští zastupitelé loni v prosinci. „S představiteli Koločavy jsme se setkali v rámci vystoupení naší Jihočeské filharmonie na Ukrajině. Mimo jiné se zmínili o tom, že by se jim hodila nákladní auta na uklízení sněhu a odvoz různého materiálu,“ připomněl náměstek hejtmana pro kulturu Pavel Hroch. „Jsem rád, že se nám to nyní podařilo dotáhnout do zdárného konce,“ dodal Hroch. Kvůli pandemii koronaviru a protiepidemickým opatřením nebylo možné nákladní vozy předat dříve.

Dar od Jihočeského kraje kvitoval s povděkem starosta Koločavy Vasyl Ivanovyč Chudyněc. „Děkujeme našim kamarádům z jihu Čech, že nám pomohli opatřit něco, co v naší obci zatím nemáme. A už se těšíme, až začneme auta u nás využívat,“ sdělil Chudyněc.

Podle starosty čeká nákladní vozy, které v úterý vyrazily z Českých Budějovic, trasa dlouhá více než tisíc kilometrů. „Zvládnout by to i s přestávkami měly zhruba za den a půl,“ upřesnil Chudyněc.

Koločava je obec na západní Ukrajině. Leží v okrese Mižhirja Zakarpatské oblasti a žije v ní více než pět tisíc obyvatel. V České republice je proslulá jako rodiště loupežníka Nikoly Šuhaje.

(tzjč)


 

ČSÚ zveřejnil kandidátní listiny pro sněmovní volby

Český statistický úřad dnes zveřejnil na webu volby.cz seznam kandidátů pro volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Volby se uskuteční ve dnech 8. a 9. října.

Ve volbách se o přízeň voličů uchází 22 politických stran, hnutí a koalic, které mají zaregistrováno celkem 258 kandidátních listin ve 14 krajích.

„O poslanecký mandát letos usiluje 5258 kandidátů. Před čtyřmi lety byl přitom zájem větší, o mandát se tehdy ucházelo celkem 7524 mužů a žen. Aktuální počet kandidujících se může do voleb ještě změnit, neboť někteří mohou být v zákonné lhůtě navrhující stranou odvoláni či mohou například sami odstoupit. Všechny tyto změny ale budeme na našem volebním webu aktualizovat,“ říká 1. místopředsedkyně ČSÚ Eva Krumpová.

Na prezentační webové stránce volby.cz jsou kromě seznamu kandidátů uvedeny také statistické přehledy o počtech kandidujících podle krajů, věku, pohlaví nebo politické příslušnosti. Průměrný věk kandidátů v nadcházejících sněmovních volbách je 49 let. Celkem 19 nejmladším kandidátům je 21 let, nejstaršími uchazeči o poslanecký mandát jsou dva kandidáti shodně ve věku 90 let. Z celkového počtu kandidátů představují ženy 31,7 % a jejich relativní zastoupení se tak oproti předchozím volbám zvýšilo.

Zveřejněné registry kandidátů a kandidátních listin budou na webu volby.cz až do voleb průběžně aktualizovány podle pokynů registračních úřadů.

(tzčsú)


 

25. srpna – Výběr z médií: spory českého vyhledávače letenek s aerolinkami, mapa na houby a dražší Vánoce

V českém tisku se ve středu dočtete o sporech českého vyhledávače letenek Kiwi.com s aerolinkami. Píše o tom deník E15. Český hydrometeorologický ústav začal podle Mf Dnes vydávat neoficiální mapu možného růstu hub. A Vánoce budou letos drahé, varují Hospodářské noviny. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Vodáci v Boršově vytvořili rekord

Historicky nejpočetněší skupina vodáků se o víkendu vydala z Boršova nad Vltavou do centra Českých Budějovic. V rámci festivalu Lodě na vltavské vodě společně zdolalo tento úsek Vltavy více než padesát lidí na paddleboardech, kanoích a raftech. Tuto klidnou část řeky lze zdolat za tři hodiny, na start vás doveze linka MHD.

Sobotní třetí ročník akce Lodě na vltavské vodě otevřel zdarma služby na splavněné Vltavě mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou. Na takzvané Stezce Vltavy byla k vyzkoušení celá řada aktivit. Kromě tradičních lodních linek například také půjčovny vodáckého vybavení. Úplně poprvé byl zařazen úsek mezi Boršovem nad Vltavou a centrem Českých Budějovic, který představuje klidnou alternativu k tradičním vodáckým místům a je tak vhodný například pro paddleboardisty, nebo rodiny s dětmi.

Na komentovanou plavbu se starostou Boršova nad Vltavou Janem Zemanem se v sobotu odpoledne vydalo více než padesát zájemců. Organizovaná skupina na paddleboardech, kanoích a raftech tak byla v tomto úseku vůbec nejpočetnější v historii. Ti nejrychlejší dorazili po zhruba třech hodinách přímo do centra Budějovic na slepé rameno Malše. “Nejlepší na tom je, že k nám do Boršova dojedete z Budějc linkou MHD za pár minut. Vybavení si půjčíte v místní půjčovně a plavbu končíte v historickém centru města. Půldenní zážitek bez auta a bez starostí,” pochvaluje si boršovský starosta Jan Zeman a dodává: “Na podzim budeme otevírat naší část Vltavské cyklostezky, takže tento výlet spojíte i s jízdou na kole.”

Cílem festivalu Lodě na vltavské vodě je přiblížit místním možnosti splavněné Vltavy. Na 11 místech si letos vyzkoušelo aktivity zdarma téměř 1500 zájemců. Kromě samotných poskytovatelů služeb podporují finančně tuto akci také například Povodí Vltavy nebo město Hluboká nad Vltavou a České Budějovice. “Každoročně je o aktivity na řece větší zájem ze strany místních obyvatel a právě tato akce k tomu přispívá. Díky Stezce Vltavy se rozšiřují možnosti pro turisty, ale také se zvyšuje kvalita nabídky volnočasového vyžití pro místní. Vážíme si našich partnerů, kteří tuto akci každoročně podporují a tím přispívají k rozvoji Vltavské vodní cesty,” říká Tomáš Polanský, ředitel destinační společnosti Českobudějovicko – Hlubocko, která je pořadatelem.

Text a foto: (vs)


 

Ředitelství silnic a dálnic zahajuje výstavbu přeložky silnice I/34 Stráž nad Nežárkou – Lásenice

Ředitelství silnic a dálnic zahajuje v úterý 24. srpna výstavbu přeložky silnice I/34 Stráž nad Nežárkou – Lásenice.

„Účelem stavby je zlepšení směrových a výškových parametrů komunikace I/34 mezi Stráží nad Nežárkou a Lásenicí a vyvedení dopravy z obce Dolní Lhota mimo zástavbu. Nová silnice je řešena jako dvoupruhová se dvěma úrovňovými křižovatkami, mezi které bude přidán jeden jízdní pruh pro předjíždění ve směru na Jindřichův Hradec. Nová komunikace přinese řidičům vyšší bezpečnost a plynulost dopravy, obyvatelé Dolní Lhoty se díky přeložení silnice mimo obec mohou těšit na méně hluku a lepší životní prostředí,“ představil nově zahajovanou stavbu generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Stavba I/34 Stráž nad Nežárkou – Lásenice je součástí silničního tahu ve směru České Budějovice – Třeboň – Jindřichův Hradec – Pelhřimov – Humpolec, kde kříží dálnici D1. Je po ní současně vedena mezinárodní silnice E49, která z Třeboně odbočuje k hraničnímu přechodu Halámky směrem do Rakouska a do Vídně a E551 směřující dále přes Humpolec na Havlíčkův Brod.

(tzřsd)


 

Rouška, dva metry a 15 minut už nestačí. Hygienici zpřísnili trasování kontaktů lidí s koronavirem

Hygienici jsou při trasování kontaktů lidí s pozitivním testem na koronavirus přísnější než dřív. Zohledňují to, že v Česku jednoznačně převládá výrazně nakažlivější varianta delta. Například dvoumetrová vzdálenost, dosud považovaná za bezpečnou, už nestačí.

CELÝ ČLÁNEK


 

VZP vrací klientům 202 milionů za doplatky na léky

Za první pololetí roku 2021 vrací VZP 296 tisícům klientů více než 202 milionů korun za doplatky, které vydali za léčivé přípravky a potraviny pro zvláštní lékařské účely. Průměrná výše přeplatku za první pololetí roku 2021 je 683 Kč.

Devět z deseti klientů, kteří v 1. pololetí 2021 překročili ochranný limit, tvoří senioři nad 70 let. Oproti roku 2019 jejich počet stoupl o 17 %. Za první půlrok letošního roku jim bude celkem vráceno 85 % z celkově vyplácené částky, tzn. téměř 172 mil. Kč (tj. o čtvrtinu více než za stejné období v roce 2019). Dalších 28 000 klientů spadá do kategorie důchodců ve věku 65 až 69 let, jim VZP vyplatí 21 mil. Kč. Již tradičně nejmenší skupiny, jichž se vratky týkají, tvoří kategorie dětí do 18 let (929 pojištěnců) a lidé v produktivním věku mezi 19 a 64 lety (2 244 klientů).

Do ochranného limitu se započítávají pouze částky doplatků za předepsané částečně hrazené léčivé přípravky a potraviny pro zvláštní lékařské účely. Tzn., že do limitu se nezahrnují veškeré pojištěncem uhrazené doplatky. Částky za zdravotnické prostředky taktéž nejsou uznávány. Vše, co pojištěnci zaplatí za doplatky na léky navíc, jim VZP vrací.

Roční limit na započitatelné doplatky je od 1. 1. 2020 stanoven zákonem o veřejném zdravotním pojištění následovně:

• u dětí mladších 18 let a u pojištěnců starších 65 let je tato hranice 1 000 Kč,

• pro seniory nad 70 let je limit nastaven na 500 Kč,

• u poživatelů invalidního důchodu, kterým byla uznána invalidita ve druhém nebo třetím stupni, avšak invalidní důchod jim nebyl přiznán pro nesplnění podmínky doby pojištění, byl limit snížen na 500 Kč,

• u ostatních pojištěnců je 5 000 Kč.

Pojištěnci zařazení do II. nebo III. stupně invalidity musí své zdravotní pojišťovně sami nahlásit a doložit kopií rozhodnutí o invalidním důchodu, případně kopií posudku o posouzení zdravotního stavu. V opačném případě pojišťovna nemůže ochranný limit snížit a na pojištěnce se stále vztahuje jen zákonný limit podle věku. Informace ke sníženému ochrannému limitu za léky u invalidních pojištěnců jsou zveřejněné na samostatné webové stránce VZP, která je této problematice věnována.

Překročení ochranného limitu VZP sleduje, tzn. klienti si o vrácení peněz žádat nemusí. Přeplatky se vrací poštovní poukázkou nebo na bankovní účet. Číslo bankovního účtu mohou klienti nahlásit prostřednictvím webového formuláře.

Částka překračující ochranný limit je vyplácena vždy do 60 kalendářních dnů po uplynutí kalendářního čtvrtletí, ve kterém byl ochranný limit překročen. V případě, že částka nepřesáhla 50 Kč, uhradí ji zdravotní pojišťovna do 60 kalendářních dnů po uplynutí posledního čtvrtletí v kalendářním roce.

(tzvzp)


 

Důvěra spotřebitelů v ekonomiku se meziměsíčně zvýšila, u podnikatelů ale podruhé v řadě klesla
Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se meziměsíčně snížil o 1,1 bodu na hodnotu 98,6 při protichůdném vývoji jeho jednotlivých složek. Zatímco indikátor důvěry podnikatelů se snížil o 2,2 bodu na hodnotu 97,1, indikátor důvěry spotřebitelů se zvýšil o 4,1 bodu na hodnotu 106,0. Ve srovnání se srpnem loňského roku jsou souhrnný indikátor, podnikatelský indikátor a indikátor důvěry spotřebitelů na vyšší úrovni.
„Na rozdíl od předešlého měsíce byla srpnová důvěra podnikatelů výrazně ovlivněna kromě pokračujícího poklesu sentimentu v průmyslu i snížením důvěry ve službách, zejména v odvětvích přímo nebo nepřímo navázaných na cestovní ruch a částečně průmysl,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
„V odvětví stavebnictví popáté v řadě vzrostl podíl podnikatelů očekávajících zvýšení cen stavebních prací. Výsledné saldo tohoto ukazatele se tak dostalo na nejvyšší hodnotu od října 2008,“ uvedla Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů.
Další informace naleznete v dnes vydané Rychlé informaci: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/konjunkturalni-pruzkum-srpen-2021
(tzčsú)

 

24. srpna – Výběr z médií: manuál na léčbu covidu, nová očkovací kampaň i rostoucí zájem o podzemní bunkry

V českém tisku se v úterý dočtete, že ministerstvo zdravotnictví připravuje manuál, jak nově postupovat při léčbě covidu. Doporučuje rychlejší hospitalizaci i zařazení nového léku, píší Hospodářské noviny. Stát podle Mf Dnes spustí novou kampaň, která má přesvědčit statisíce lidí, aby se nechali očkovat proti koronaviru. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Vláda rozhodla – 23. srpna
Preventivní testy na covid-19 budou i nadále hrazeny ze zdravotního pojištění Všichni pojištění tak stále budou mít k dispozici jeden antigenní test týdně a dva PCR testy měsíčně. Vláda schválila také prodloužení stávající výjimky z placení DPH u respirátorů do 31. října. Prodejci je tak mohou nadále prodávat za příznivější ceny.
Miliarda korun zamíří do Jihomoravského a Ústeckého kraje jako kompenzace pro oblasti postižené přírodní pohromou, peníze jsou určené na financování škod v rostlinné a živočišné výrobě v potravinářství. Dvě miliardy korun ze státního rozpočtu zase půjdou na zmírnění dopadů kůrovcové kalamity v lesích
Dokladem toho, že řemeslníci vykonávají odbornou činnost na nejvyšší úrovni by měla být mistrovská zkouška. Návrh zákona počítá se zavedením od 1. ledna příštího roku. O zkoušku mohou žádat absolventi počátečního vzdělání po pětileté praxi v oboru. Po úspěšném absolvování obdrží uchazeči Mistrovský list
Co vše dalšího dnes vláda projednala https://www.vlada.cz/…/preventivni-testy-na…/tmplid-47/
(fb-vláda)

 

Zaměstnanci na železnici budou mít více času na odpočinek

Vláda schválila nařízení, které upravuje pracovní dobu a odpočinek pro zaměstnance ve vnitrostátní drážní dopravě, především pro strojvedoucí. Cílem je zvýšit bezpečnost na železnici a předejít lidskému selhání kvůli přetěžování zaměstnanců.

„Za rostoucím počtem mimořádných událostí na železnici stojí v celé řadě případů lidský faktor. Zaměstnanci, ale i zaměstnavatelé se na nás obraceli kvůli tomu, že předepsaný odpočinek mezi pracovními směnami je příliš krátký a vede k únavě i nepozornosti. Nemluvím už o tom, že se mnohdy nerespektují ani stávající pravidla. Situaci proto chceme společně s ministerstvem dopravy urychleně změnit, protože je ve hře bezpečnost lidí,“ vysvětluje ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD).

Ministerstvo práce a sociálních věcí proto společně s ministerstvem dopravy navrhlo nařízení vlády, které upravuje režim odpočinku pro provozní zaměstnance, hlavně pro strojvedoucí. V posledních letech byli přetěžováni kvůli nárůstu dopravy i počtu dopravců. Problémem byla délka tzv. režijní jízdy, která mohla prodloužit samotnou směnu zaměstnance. Dalším zásadním nedostatkem, na který často upozorňují samotní strojvedoucí, je krátký minimální zkrácený odpočinek mezi směnami (6 hodin), jeho nedostatečná kvalita a rovněž velmi dlouhá doba, po kterou jsou zaměstnanci povinni pracovat, nebo ji trávit cestou mezi různými místy výkonu práce během 24 hodin.

V nařízení vlády se zpřesňuje délka směny, jejíž součástí je režijní jízda, včetně samostatné evidence trvání režijní jízdy. Směnu nyní bude možné naplánovat nejvýše na 13 hodin, ale pokud její součástí bude režijní jízda, tak bude možné tuto směnu prodloužit jen o dobu jejího trvání, nejvýše však na 15 hodin. Dále nařízení omezuje celkový čas během dne, ve kterém lze rozdělit směnu do více částí (rovněž nejvýše na 15 hodin). Kromě toho se prodlouží minimální doba zkráceného nepřetržitého odpočinku mezi směnami z 6 hodin na minimálních 7 hodin za podmínky, že zaměstnanci musí mít čas na to se vyspat na lůžku alespoň 6 hodin.

(tzmpsv)


 

Pro zařízení, která slouží dětem v krizi, je k dispozici dotace 62 milionů korun

Vláda schválila dotační titul určený na dofinancování tzv. zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc (ZDVOP), mezi něž patří například známé Klokánky. Pro letošek bude na tato zařízení vyčleněno 62 milionů korun. ZDVOP poskytují dětem, o které se nemá kdo starat, po nezbytně nutnou dobu jídlo, ubytování, zdravotnickou nebo psychologickou pomoc.

„Příspěvek pro dětská krizová zařízení se nezvyšoval od roku 2013, přestože reálné náklady průběžně rostou. Od příštího roku by se nám díky novele zákona o sociálně-právní ochraně dětí, kterou bude brzy projednávat Senát, mělo podařit navýšit příspěvek na jedno dítě z 22 800 korun na 36 tisíc. Jde o systémové opatření, nicméně dotační titul řeší nedostatek financí pro ZDVOP ještě v letošním roce,“ vysvětluje ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD) s tím, že ZDVOP, tedy například Klokánky, budou mít možnost žádat o 13 200 korun na obsazené lůžko.

Na částečné dofinancování ZDVOP se letos počítá s částkou 62 milionů korun, což je o 15 milionů více než v roce 2020. „V roce 2021 u těchto zařízení rostly náklady především kvůli zajištění ochrany dětí a zaměstnanců během pandemie COVID-19,“ říká ministryně. Objem dotací na dofinancování ZDVOP se každým rokem mění. V roce 2018 činily 25,5 mil. Kč, o rok později 22 milionů, v roce 2020 pak už 47 milionů korun a letos se počítá se zmíněnými 62 miliony.

ZDVOP jsou krizová zařízení určená pro děti. V případě, kdy zákonní zástupci nejsou schopni se o ně postarat, a není žádný jiný příbuzný, který by jejich roli mohl zastoupit, jsou to právě ZDVOP, kdo jako první zajišťují péči o dítě do doby, než se může vrátit zpět do rodiny. „Některé děti jsou v těchto zařízeních umístěné například i kvůli vážnému onemocnění rodičů. V minulém roce se do ZDVOP dočasně dostávaly také děti z rodin, kde otec nebo matka bojovali se závažným průběhem onemocnění COVID-19,“ dodává Maláčová. Zařízení přitom fungují nepřetržitě a přijímají děti podle jejich aktuální potřeby. Momentálně je v provozu 52 ZDVOP s kapacitou 734 míst. Přibližně polovině dětí umístěných v těchto krizových zařízení ještě nebylo 6 let.

Zřízení dotačního titulu je podle Jany Maláčové reakcí na opakované podněty zřizovatelů ZDVOP či samotných ředitelů a ředitelek ZDVOP, kteří se obracejí na MPSV s žádostmi o pomoc s financováním činnosti. Státní příspěvek je určen na úhradu nákladů spojených s pobytem a péčí poskytovanou nezletilým dětem v těchto zařízeních. Výše státního příspěvku je dána zákonem, nárok na státní příspěvek vzniká zřizovateli ZDVOP na základě poskytnutí péče dítěti umístěného do zařízení. Státní příspěvek pro zřizovatele ZDVOP byl od jeho zakotvení v roce 2006 již čtyřikrát valorizován, avšak poslední navýšení proběhlo v roce 2013. Na nákladech ZDVOP se kromě státu podílí i jejich zřizovatelé, obce, kraje nebo soukromí dárci.

(tzmpsv)


 

Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo dopravy podepsaly memorandum o spolupráci při vytváření podmínek pro zajišťování bezpečnosti provozu a rozvoje letecké záchranné služby v České republice

Cílem memoranda, které podepsali oba ministři, je vytvořit obecný rámec pro spolupráci, koordinaci a zajištění trvale udržitelné úrovně bezpečnosti provozu a rozvoje Letecké záchranné služby. A to včetně její předpisové základny, infrastruktury, zázemí, postupů, nových technologií a odborné způsobilosti.

Obě ministerstva budou na základě memoranda spolupracovat v několika oblastech Letecké záchranné služby. Týká se to např. tvorby koncepce vývoje a směřování, zavádění moderních technologií nebo optimalizace informačních toků.

„Letecká záchranná služba jako nezastupitelná součást integrovaného záchranného systému si zaslouží neustálou modernizaci. Ať už jde o zlepšování kvality heliportů u zdravotnických zařízení nebo jednotného informačního a navigačního systému. S Ministerstvem dopravy uděláme vše pro to, abychom tohoto cíle dosáhli,“ popisuje význam memoranda ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.

Memorandum obě strany také zavazuje, že k dosažení společných cílů budou využívat všechny dostupných nástrojů, které jsou jim k dispozici a budou také sdílet informace a data související s Leteckou záchrannou službou.

„Segment Letecké záchranné služby je oborem, kde se prolínají agendy obou rezortů. Zahrnuje jak zdravotnická odborná a organizační témata, tak témata související s pravidly a bezpečností leteckého provoz. Jsem proto rád, že díky nově podepsanému memorandu budou moci obě ministerstva úzce spolupracovat,“ dodává ministr dopravy Karel Havlíček.

Materiál zahrnuje také nominaci odborných zástupců obou rezortů. Za Ministerstvo zdravotnictví se jedná o zástupce Odboru zdravotní péče, zástupce Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR, zástupce odborné Společnosti urgentní medicíny a medicíny katastrof České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně, z. s., a zástupce provozovatelů vrtulníků pro LZS, případně další nominované odborníky. Ministerstvo dopravy bude zastupovat zástupce Odboru civilního letectví a zástupci podřízených a pověřených subjektů Ministerstva dopravy jako je Úřad pro civilní letectví, Řízení letového provozu České republiky, s. p.), případně další nominovaní odborníci.

(tzmz)


 

V Českých Budějovicích se diskutovalo o rozvoji Vltavské vodní cesty

Zástupci Jihočeského kraje a měst z okolí Vltavy, Ministerstva dopravy a institucí spojených s plavbou se sešli na konferenci Lodě na vltavské vodě. Projednával se rozvoj na Vltavské vodní cestě i cyklostezka, která spojí Lipno s Týnem nad Vltavou. Podle statistik zájem o řeku každoročně roste. Láká turisty i místní obyvatele.

Konference byla součástí třetího ročníku festivalu vodní turistiky Lodě na vltavské vodě, který má za cíl prezentovat široké veřejnosti, jaké možnosti splavněná Vltava nabízí. Na konferenční den navazuje sobotní program, během kterého si mohou lidé zdarma vyzkoušet celou řadu aktivit. Mimo jiné například lodní linky, půjčovny paddleboardů, nebo třeba ferratu u Hluboké.

Během konference samotné byla představena celá řada plánů. Povodí Vltavy dokončuje v lokalitě pod Dlouhým mostem v Českých Budějovicích výstavbu 255 metrů dlouhého vývaziště pro malá plavidla, které umožní uživatelům plavby navštívit město a jeho zajímavosti. Povodí Vltavy také pokračuje v modernizaci lodního výtahu přes hráz vodního díla Orlík. Ten od příští plavební sezóny umožní převážet plavidla v nové kabině, a to o délce až 10 m a hmotnosti 6,6 t. Náklady na modernizaci lodního výtahu činí 122 mil. Kč a jsou financovány ze SFDI. „Nárůst počtu proplavených lodí přes plavební komory na hornovltavské vodní cestě v posledních třech letech ukazuje zvýšený zájem našich spoluobčanů o sportovní plavbu a pobyt na vodě. Spolu s aktivitami destinačních společností, navazujících na plavbu, se stává Jihočeský kraj ještě atraktivnějším pro turistiku,“ uvádí generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala.

Společně s rozvojem vodní cesty probíhá také realizace Vltavské cyklostezky, která propojí Lipno s Týnem nad Vltavou. Budování celé trasy probíhá v jednotlivých etapách, které postupně spojí již existující úseky cyklostezek kolem řeky. Jihočeský kraj v tomto roce zadal studii proveditelnosti na zhruba 77 km trasy od Českého Krumlova do Hněvkovic a od Vyššího Brodu do Českého Krumlova. Do konce roku 2022 by pak mělo být například propojeno Lipno s Vyšším Brodem. „Vltavská cyklostezka je projekt evropského formátu, který významně zvýší atraktivitu jižních Čech v oblasti cestovního ruchu. Téměř 154 kilometrů dlouhá trasa kopírující tok Vltavy je srovnatelná s dálkovými cyklostezkami v Porýní nebo kolem Dunaje a má tak potenciál umístit náš kraj na cyklistickou mapu Světa,” říká hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba.

Od roku 2019, kdy se odborná konference konala poprvé, bylo splněno nebo uvedeno do procesu sedm z devíti hlavních vytyčených cílů. „Díky konferenci se nám podařilo propojit jednotlivé zainteresované strany a rozvoj Vltavské vodní cesty tak probíhá koordinovaně. Na hlavní cíle a jejich realizaci se navázala řada dalších projektů i ze soukromého sektoru a splavněná Vltava se tak otevřela široké veřejnosti. Její nabídku dnes využívají místní obyvatelé i návštěvníci jižních Čech,” hodnotí situaci David Šťastný, předseda destinační společnosti Českobudějovicko – Hlubocko, která je pořadatelem konference.

(vs)


 

Jihočeské tvořivé textilní dílny jako prázdninový program pro děti

Sdružení textil při Jihočeské hospodářské komoře (Jhk) ve spolupráci s oblastními kancelářemi Jhk v Prachaticích, Písku a Strakonicích připravilo pro školáky pestré prázdninové textilní dílny. Jejich program bavil i vzdělával. Cílem akcí bylo seznámit a prakticky dětem ukázat možnosti zpracování textilu, ale i tkaní a výrobu vlastních ozdob či přívěsků z textilu. Právě skrz kreativní aktivity se sdružení dlouhodobě snaží mezi školáky šířit povědomí o tradiční textilní výrobě i středoškolském oboru Výrobce textilií.

„Vzdělávání v textilním a oděvním průmyslu dlouhodobě podporujeme, protože kvalifikovaných pracovníků je málo a stále ubývají díky odchodům do důchodů. Proto jsme před několika lety založili Sdružení textil Jihočeské hospodářské komory, které bylo u vzniku nového učebního oboru Výrobce textilií,“ říká Luděk Keist, ředitel Jhk. „Na čem je však nutné i nadále intenzivně pracovat, je osvěta a popularizace oborů. Potřebujeme zvednout zájem o obory, a to i ze strany rodičů,“ zdůrazňuje Luděk Keist s tím, že právě kreativní workshopy či textilní dílny mohou přilákat k těmto profesím.

Kateřina Třísková z oblastní kanceláře Jhk v Prachaticích uvádí, že během léta textilní dílny doposud přilákaly téměř šest desítek dětí z Jihočeského kraje. Pro mnohé z nich nebyla práce novinkou: „Když jsme se dětí ptali, jakou mají zkušenost s ručními pracemi, některé se s nadšením ozývaly, že s rodiči háčkují, nebo si zkouší něco ušít. Ne všichni ale takovou zkušenost mají, proto jsme se vrhli do organizace prázdninových textilních dílen.“ Program děti opravdu bavil a mohly si tak nejen vyzkoušet výrobu různých ozdob, přívěsků a výtvorů z textilu, ale naučit se i základům šití a tkaní, což mohou později využít i při studiu textilních oborů.

„Šití a ruční tvoření není jen práce, ale především potěšení, děti si mohou vyrobit, co chtějí a co se jim líbí,“ vyzdvihuje pozitiva ručních prací lektorka dílen Lenka Černá, která během podzimu vedla kroužky šití na základních školách. Školáci se během nic naučili tvořit střih, přišívat knoflíky a pracovat s módními časopisy, vyrobili si polštářky a povlaky či vánoční textilní věnce. „Textilní průmysl má v regionu letitou tradici. Děti si právě díky tvořivým dílnám mohou udělat lepší představu o textilním oboru, což může následně pomoci oslovit i více uchazečů o obor Výrobce textilií,“ dodává Lenka Černá.

Textilní dílny, které během letních prázdnin uspořádalo Sdružení textil při Jhk v Prachaticích, Písku a Strakonicích, jsou podpořeny z projektu „EduTex II – Vzdělávání v textilní průmyslu, financovaného z Fondu malých projektů Rakousko – Česká republika v rámci Programu Interreg V – A Rakousko – Česká republika. Doposud proběhlo osm turnusů tvořivých dílen, další dvě ještě proběhnou na konci prázdnin. A to ve Strakonicích – 26. 8. a Písku – 30. 8. 2021.

(tzjhk)


 

23. srpna – Výběr z médií: vývoj jaderného reaktoru v Česku, ‚legální‘ drogy z Číny a prověřování odstřelu laní

V českém tisku se v pondělí dočtete, že čeští vědci se zapojí do vývoje jaderného reaktoru, píší Hospodářské noviny. Do Česka se podle Lidových novin dostávají legální drogy z Číny. A policie se zabývá odstřelem laní na Šumavě, informuje Mf Dnes. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Právě jsme přišli na svět. Prohlédněte si fotky novorozenců

Díky vstřícnosti novorozeneckých oddělení jihočeských nemocnic vám každou neděli na stránkách Deníku přinášíme fotky nejmladších dětí, které se narodily v Jihočeském kraji.

CELÝ ČLÁNEK


 

Velká bitva o chalupy. Na Šumavě jejich ceny stoupají do astronomických výšek

Původní šumavská chalupa z roku 1930 s poměrně velkým pozemkem v Srní je na prodej za 15,6 milionu korun, stylová chalupa nedaleko Čkyně je k mání za necelých sedm milionů korun. Za malou chatičku v Rejštejně s pozemkem dáte tři miliony. Ceny šumavských nemovitostí pro rekreaci letí v poslední době strmě vzhůru. Deníku to potvrdili místní lidé i zástupci realitních kanceláří. Ceny stoupají i jinde v republice, důvodem je covid-19 a s ním spojená omezení. Na Šumavě je vše ale ještě umocněno velkou atraktivitou lokality a také zájmem, který o ni vyvolal populární seriál Policie Modrava.

CELÝ ČLÁNEK


 

V uplynulém týdnu Prachaticko opustili

Ve spolupráci s pohřebními službami na Prachaticku, přinášíme jména zemřelých, s nimiž se jejich příbuzní a přátelé v uplynulých dnech rozloučili.

CELÝ ČLÁNEK


 

 

 

 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře