SVĚTOVÝ DEN VODY: Voda patří mezi nejdůležitější výzvy pro udržitelnost

SVĚTOVÝ DEN VODY: Voda patří mezi nejdůležitější výzvy pro udržitelnost

Ilustrační foto: pixabay

 

Znečištění vody, její nedostatek nebo plýtvání vodou patří mezi nejdůležitější výzvy trvalé udržitelnosti. Nedostatek vody identifikovala jako velmi zásadní výzvu pro udržitelnost téměř polovina domácností v České republice. Znečištění vody považuje za nejzásadnější ekologickou výzvu 34 % dotázaných na Slovensku. Balenou vodu nakupuje téměř každá domácnost, v jednom nákupu si přinášejí více jak 6 litrů. Za balenou vodu nadprůměrně utrácí rodiny s dospělými členy. Naopak, podprůměrně za vodu utrácí jedno – a dvou-členné domácnosti. V nákupech výrazně převažují perlivé a jemně perlivé vody nad neperlivými. Tato zjištění vycházejí z multi – klientské studie GfK s názvem „#Who Cares? Who Does?“ realizované v rámci Spotřebitelského panelu GfK v roce 2020.

Voda je drahocenná tekutina, bez které by život nemohl fungovat. Důležitost vody si připomínáme každý rok prostřednictvím Světového dne vody, který připadá na 22. března.

Důležitost vody si uvědomujeme

Znečištění vody, její nedostatek nebo plýtvání vodou patří mezi nejzásadnější globální výzvy v oblasti trvalé udržitelnosti.

Nedostatek vody identifikovala jako velmi zásadní výzvu udržitelnosti téměř polovina domácností v České republice. Nedostatek vody považují české domácnosti za důležitější výzvu, než jak byla zmíněna globálně. Umístila se na druhém místě, hned za obavami z plastového odpadu, který vyvolává největší znepokojení celosvětově.

Znečištění vody považuje za nejzásadnější ekologickou výzvu 34 % dotázaných na Slovensku, tím patří, po obavách z plastového odpadu a změně klimatu, do top trojky ekologických výzev pro Slováky.

Voda je důležitou součástí našeho pitného režimu

Navzdory tomu, že se v uplynulém roce naše celková spotřeba v rámci rychlo-obrátkového zboží do velké míry přesunula do domácností, nákupů balené vody se to netýkalo.

Některou ze široké nabídky balených vod si v roce 2020 v rámci nákupu domů přinesla téměř každá domácnost. Zásoby si domácnosti doplňují poměrně často, v Čechách průměrně jednou za deset dní, na Slovensku jednou za dvanáct dní. V jednom nákupu si domácnosti přinášejí více jak 6 litrů vody.

Průměrná česká domácnost utratila za poslední rok za nákup balené vody 1500 Kč, slovenská domácnost 57 eur. Za balenou vodu utrácí nadprůměrně rodiny s dospělými členy.

Zatímco na Slovensku taková domácnost vynaložila ročně na nákup balené vody o 50 % více než je průměr, v Čechách to je více až o 75 %. Naopak podprůměrně za vodu utrácí jedno – nebo dvoj-členné domácnosti.

Raději perlivé než neperlivé

V nákupech výrazně převažují perlivé a jemně perlivé vody nad neperlivými. Neperlivé vody si v minulém roce koupilo více jak 70 procent domácností, perlivé vody oslovily k nákupu téměř 90 procent domácností.

Za perlivé a jemně perlivé varianty domácnosti utrácí téměř tři čtvrtiny svých výdajů na balenou vodu. Perlivé vody nakupují domácnosti dvakrát častěji než vody neperlivé.


 

GfK Spotřebitelský panel
Údaje jsou výsledkem výzkumu metodou Spotřebitelského panelu v období od ledna do prosince 2020 a metodou Why2Buy v červnu 2020. Spotřebitelský panel GfK je kontinuální panelový výzkum založený na detailních informacích o nákupech reprezentativního vzorku českých a slovenských domácností.

(tzgfk)

 

 

 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře