Z PRVNÍ RUKY: 15. – 21. února 2021

Z PRVNÍ RUKY: 15. – 21. února 2021

 

 

REDAKČNÍ GLOSA
To bylo loni na jaře řevu, když vláda zavedla na žádost hejtmanů opatření na hranicích s Německem. To bylo špíny, která se tehdy snesla na hlavu jihočeské hejtmanky Ivany Stráské. Neuplynul ani rok a máme tu stejnou situaci v opačném gardu. Přísnější německá opatření oproti těm loňským českým. Kolony čekajících aut u hranic a jinak ticho po pěšině.  Žádné nadávky těm, kteří nařízení vydali. Ti, kteří loni v médiích a jinde na veřejnosti křičeli, se letos podvolili situaci jako poslušné ovce a trpělivě čekají, zda jim bude dovoleno pokračovat v cestě za výdělkem.

15. února – (zj)


 

 

Výběr z médií: levnější vstupenky pro děti, vzácní netopýři na Novojičínsku a žaloba za neplacení nájmu

V sobotních novinách se dočtete, že v Česku zlevní vstupné na hrady a zámky pro děti. Původní ceny byly podle MF Dnes diskriminační pro samoživitele. Celkem sedm druhů vzácných netopýrů našlo zimoviště ve Flascharově dole u Oder na Novojičínsku. Všímá si toho regionální Deník. Lidové noviny pak píšou, že správa železnic kvůli neplacení nájmu žaluje italskou firmu Grandi Stazioni. Více ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Alliance Healthcare bude distributorem vakcín AstraZeneca

V zadávacím řízení na distributora očkovací vakcíny proti onemocnění COVID-19 od společnosti AstraZeneca, byla zdravotními pojišťovnami vybrána společnost Alliance Healthcare s.r.o. Veřejnou zakázku zadávaly všechny zdravotní pojišťovny společně ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví ČR, které zajišťuje nákup vakcín.

„Jsem rád, že se nám společně, v krátkém čase, povedlo zajistit distributora pro další typ vakcíny, a to transparentně a za výhodných podmínek,“ uvedl k výběrovému řízení ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky Zdeněk Kabátek.

„Spolupráci, která probíhá mezi všemi zdravotními pojišťovnami v České republice při výběrových řízeních na distributory očkovacích látek proti nemoci COVID-19, považuji za příkladnou a vysoce kooperativní,“ dodal výkonný ředitel Svazu zdravotních pojišťoven České republiky Martin Balada.

Do výběrového řízení na distribuci očkovací látky proti onemocnění COVID-19 od společnosti AstraZeneca podalo nabídku celkem pět společností.

Konkrétně to byly

• Be Bridge a.s.,

• PHOENIX lékárenský velkoobchod, s.r.o.

• PHARMOS, a.s.

• Avenier a.s

• Alliance Healthcare s.r.o.

Jediným hodnotícím kritériem byla nejnižší nabídková cena za distribuci jednoho balení vakcín (1 logistická jednotka = 100 ks očkovacích dávek). Účastníci výběrového řízení museli splnit kvalifikační požadavky. Těmi byly mj. bezpečné nakládání s očkovacími látkami a zajištění jejich přepravy do jednotlivých očkovacích míst podle požadavků krajských koordinátorů očkování po celé České republice. Společnost Alliance Healthcare s.r.o. vyhověla všem podmínkám zadávacího řízení a současně nabídla i nejnižší cenu za distribuci jednoho balení vakcín, která je 201 Kč bez DPH.

Se společností Alliance Healthcare s.r.o. nyní bude uzavřena rámcová smlouva a stane se tak smluvním distributorem očkovacích vakcín společnosti AstraZeneca v České republice, a to pro všechny zdravotní pojišťovny. Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky zároveň zahájila přípravu výběrových řízení na zajištění distribuce dalších očkovacích látek proti onemocnění COVID-19.

Současně a s maximální mírou intenzity pokračují kroky k zajištění distribuce dalších vakcín (Johnson & Johnson, Novavax, CureVac), a to ve vazbě na jejich postupné schvalování Evropskou agenturou pro léčivé přípravky. Výběrová řízení jsou zdravotními pojišťovnami realizována s důrazem na maximální rychlost a zkrácení všech zákonných lhůt s cílem zajistit bezproblémovou distribuci všech vakcín.

Společnými zadavateli byli

111 – Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky

201 – Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky

205 – Česká průmyslová zdravotní pojišťovna

207 – Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví

209 – Zaměstnanecká pojišťovna Škoda

211 – Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky

213 – RBP, zdravotní pojišťovna

(tzvzp)


 

O příspěvek na psychosociální podporu požádalo skoro dva tisíce lidí. Většinou se jednalo o ženy

Už dva měsíce si mohou klienti Všeobecné zdravotní pojišťovny požádat v rámci pilotního projektu o příspěvek na psychosociální podporu. Doposud tak učinilo téměř 2 000 lidí, a to nejčastěji ve věku 30 až 50 let. Žádat o příspěvek je možné do konce května.

„Zájem ze strany našich klientů o zapojení do projektu je zatím podle očekávání. Potvrzuje se totiž smutný fakt, že v obtížné covidové době stoupl výskyt duševních onemocnění, a rychlé rozpoznání a řešení těchto obtíží je zásadním krokem pro prevenci,“ říká Ivan Duškov, náměstek ředitele VZP pro služby klientům.

Právě VZP, jako jediná zdravotní pojišťovna, nabízí finanční příspěvek pro klienty, kteří potřebují psychosociální intervenci. Zájemci musí u vybraného terapeuta absolvovat vstupní konzultaci, na které vyplní dotazník, na jehož základě odborník rozhodne, zda budou v sezeních pokračovat. VZP přispívá klientovi na max. 10 sezení, na každé sezení částkou 700 Kč. O poukaz v tomto pilotním projektu si zatím zažádalo 1 800 klientů VZP. „Vnímáme to jako svůj další závazek – zapůsobit na širokou společnost s apelem, že vyhledání odborné pomoci není nic, za co by se měl kdokoli stydět. Naopak – duševní hygiena, klid a pohoda je jednou z cest, jak tuto nepříznivou dobu snáz překonat,“ doplnil Ivan Duškov.

Nejčastěji se žádosti o poukazy posílaly z Prahy, a to ve 43 %. V 17 % případů pak z Brna. Největší skupinu tvořili lidé ve věku 30 až 50 let (50 %), druhou nejpočetnější skupinou jsou lidé od 18 do 30 let (39 %). V jedenácti procentech případů se jedná o lidi nad 50 let. Zajímavostí je, že v 79 % případů si o příspěvek na psychosociální podporu požádaly ženy. „Je vidět, že aktuální situace spojená s koronavirovou pandemií je velmi náročná také pro mladší klienty. Nesmíme podléhat iluzi, že si mladí poradí lépe. Psychosociální pomoc musí být dostupná všem věkovým skupinám stejně,“ dodal Ivan Duškov.

Nový pilotní projekt je zaměřen na problémy související s Covid-19. Podle studie Národního ústavu duševního zdraví totiž stoupl v této době výskyt duševních onemocnění z 20 % na 33 %. Cílem je pomoci klientům, kteří se v současné době potýkají s psychickými obtížemi a váhají, zda navštívit psychoterapeuta. „Přitom odkládání pomoci v této oblasti může vyústit až v chronické obtíže. Je důležité, aby lidé pečovali o své psychické zdraví a své problémy řešili včas,“ prohlásil Ivan Duškov, náměstek ředitele VZP pro služby klientům.

 

(tzvzp)


 

dTest: Studenti vysvětlí spolužákům, jak bezpečně používat sociální sítě

Studenti se letos již potřinácté utkají v tvorbě vzorového vydání spotřebitelského časopisu pro mládež, a to v rámci soutěže Spotřeba pro život. Tento rok musejí prokázat své znalosti ohledně bezpečného a odpovědného používání sociálních sítí. Neodmyslitelnou součástí je i schopnost udržet digitální život na uzdě. Vítězné týmy se za odměnu podívají do sídla Evropského parlamentu ve Štrasburku. Soutěž vyhlašuje spotřebitelská organizace dTest.

Se svými osobními údaji nakládáme na internetu denně. Internetové společnosti běžně využívají osobní údaje k cílenému marketingu. Díky tomu se Google dostal mezi nejvíce ceněné značky na světě. Mnohé aféry ukazují, že osobní údaje zadané samotnými uživateli mohou být snadno zneužity. Studenti by měli předně vysvětlit, co všechno se rozumí osobními údaji a jaká práva v souvislosti s nimi máme.

I na sociální sítě nahráváme velké množství osobních údajů – ať už se jedná o fotografie s životními úspěchy, informace o změně zaměstnání, o stěhování či jednoduše „jen“ jméno, příjmení a datum narození. Rozsáhlé poskytování údajů ale nepřispěje pouze „k lepšímu uživatelskému zážitku“, jak provozovatelé sociálních sítí deklarují. „V rámci zpracovávaného soutěžního časopisu se mohou studenti věnovat mimo jiné tomu, že údaje jsou v podstatě platidlem, které je směňováno za možnost využívat službu. Sociální sítě a další internetové společnosti totiž někde své příjmy získat musejí, pokud poskytují služby zdarma – primárním zdrojem příjmů je jim využívání osobních údajů uživatelů pro účely cílené a další reklamy,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Studenti se také mohou zaměřit na to, jak nastavit rovnováhu mezi online a off-line životem. Moderní technologie nám v mnohém usnadňují život. Nesmíme ale zapomínat, že mobilní zařízení mají sloužit nám, nikoliv my jim. Jsou dobrým sluhou, ale špatným pánem.

Soutěž Spotřeba pro život vyhlašuje dTest pro studenty gymnázií a středních škol, vyšších odborných škol a žáky odborných učilišť, mohou se jí ale účastnit samostatně i studenti a žáci zapojení do různých forem mimoškolních odborných aktivit. Každý soutěžní kolektiv reprezentuje tříčlenný redakční tým a koordinátor z řad dospělých.

Soutěží se v tvorbě vzorového vydání spotřebitelského časopisu pro mládež. „Studenti v něm zužitkují vlastní zkušenosti s daným tématem, mohou také zpracovat porovnání poskytovaných služeb. Soutěžní časopis má mít v tištěné podobě formát A4, osm až dvanáct číslovaných stran obsahu a čtyři strany samostatné obálky,“ popisuje Eduarda Hekšová.

Zpracované časopisy mohou soutěžní týmy zasílat až do konce května tohoto roku. Poté odborná porota vybere pět soutěžních časopisů, jejichž autoři obdrží věcné ceny věnované vyhlašovatelem soutěže. První tři kolektivy získají spolu se svými koordinátory jako odměnu zájezd do sídla Evropského parlamentu ve Štrasburku. Každá zúčastněná škola obdrží zdarma předplatné tištěné verze časopisu dTest pro následující školní rok.

dTest vyhlašuje letošní ročník soutěže pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky, Českého telekomunikačního úřadu a místopředsedy Evropského parlamentu Marcela Kolaji. Více informací o soutěži najdete na www.spotrebaprozivot.cz.

dTest


 

Ministerstvo zdravotnictví aktualizovalo seznam zemí: Baleáry budou v červené kategorii zemí, Azorské ostrovy v oranžové

Na základě dostupných dat z Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) aktualizovalo Ministerstvo zdravotnictví seznam zemí. Od pondělí 22. února se do červené kategorie zemí přesouvají Baleárské ostrovy, Azorské ostrovy budou v oranžové kategorii.

Vzhledem k výskytu nových mutací onemocnění covid-19 a komunitnímu šíření napříč Evropou ECDC doporučuje, aby všechny osoby v případě, že to není nezbytně nutné, cestování odložily.

Při návratu z tmavě červené kategorie zemí bude nutné vyplnit Příjezdový formulář a předložit výsledek PCR testu před vstupem na území ČR. Antigenní test může být maximálně 24 hodin starý, u PCR testu je maximální stáří 72 hodin. Následně je povinné podstoupit druhý PCR test v ČR, nejdříve však 5. den od vstupu. Do doby předložení druhého negativního testu je nutná samoizolace. Jedná se o kategorii zemí s velmi vysokým rizikem výskytu onemocnění covid-19. Do této kategorie spadají státy Evropské unie a třetí země, které nejsou uvedené v ostatních kategoriích.

červené kategorii zemí se momentálně nachází Belgie, Bulharsko, Francie (mimo zámořské oblasti), Itálie, Irsko, Chorvatsko, Kypr, Litva, Lichtenštejnsko, Lucembursko, Maďarsko, Malta, Nizozemsko (mimo zámořské oblasti), Polsko, Rakousko, Rumunskou, Německo, Švédsko, Švýcarsko, Baleárské a Kanárské ostrovy. Před návratem z těchto zemí je nutné předložit výsledek antigenního nebo PCR testu a vyplnit příjezdový formulář. Opět platí, že maximální stáří antigenního testu je 24 hodin, u PCR testu 72 hodin. Nejpozději 5 dní po návratu je zároveň každý cestující povinen podstoupit PCR test. Do té doby musí být dotyčná osoba v samoizolaci.

Cestující, kteří se do České republiky vrací z oranžové kategorie zemí, musí před návratem vyplnit Příjezdový formulář a zároveň předložit výsledek antigenního (maximálně 24 hodin starý) nebo PCR testu (maximálně 72 hodin starý). V kategorii již figuruje Finsko, Řecko, Dánsko a Norsko a nově je doplní také Azorské ostrovy.

U tmavě červené, červené a oranžové kategorie zemí zároveň platí, že zaměstnanci a studenti mají povinnost předložit výsledek testu také zaměstnavateli nebo škole, kde studují.

Osoby, které se vrátily ze zemí oranžové, červené a tmavě červené kategorie, jsou povinné nosit po dobu deseti dnů všude mimo domov zdravotnickou roušku, ideálně respirátor.

Tzv. semafor zahrnuje také kategorii zelených zemí, ve které žádná z těchto povinností neplatí. V této kategorii je momentálně zařazený Island, Vatikánský městský stát a z mimounijních států pak  Austrálie, Jižní Korea, Nový Zéland, Singapur, Thajsko.

Seznam zemí podle míry rizika nákazy najdete zde

(tzmz)


 

Výběr z médií: nový systém posílání peněz, nedostatek řemeslníků i nové realitní fondy

19. února – V pátečních novinách se dočtete, že v Česku by brzy mohl začít fungovat nový způsob posílání peněz. Místo čísla bankovního konta by lidé pro platbu mohli zadávat jen číslo telefonu, píše regionální Deník. Sehnat řemeslníka bylo mnohdy obtížné ještě před koronavirem. Situace se ale teď podle zjištění Mf Dnes dál komplikuje. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Paliativní týmy v nemocnicích budou dále financovány díky podepsanému Memorandu

Ministr zdravotnictví Jan Blatný podepsal společně se zástupci zdravotních pojišťoven, České společnosti paliativní medicíny ČLS JEP a Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR Memorandum o spolupráci na zajištění udržitelnosti a na rozvoji paliativních týmů u poskytovatelů akutní lůžkové péče v České republice.

Účelem tohoto Memoranda je jak zajištění financování 7 pilotních paliativních týmů v roce 2021, tak i spolupráce na nastavení definitivního úhradového mechanismu pro nemocniční konziliární paliativní týmy od roku 2022. Nastavením systémového financování se stanou nemocniční paliativní týmy standardní součástí českého zdravotního systému a jejich služby budou dostupné všem pacientům, kteří je potřebují.

Zúčastněné strany mají za úkol zajistit rozvoj a financování zdravotních služeb v oblasti paliativní péče, jejichž pilotní provoz je podpořen v rámci projektu Podpora paliativní péče – zvýšení dostupnosti zdravotních služeb v oblasti paliativní péče v nemocnicích akutní a následné péče (reg. číslo CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_039/0007277).

Tento projekt od roku 2019 podporuje a ověřuje fungování sedmi konziliárních paliativních týmů v nemocnicích v ČR (Jihlava, Olomouc, Praha, Ústí nad Labem), a zároveň zajišťuje kvalitní sběr dat, na jejichž základě budou navrženy změny směřující ke standardizaci paliativní péče v nemocnicích.

Mezi základní cíle projektu patří zajištění dostupnosti specializované paliativní péče v nemocnicích v garantované kvalitě i rozsahu. Průzkum realizovaný MZ ČR v roce 2020 ukázal významný rozvoj specializované paliativní péče v nemocnicích akutní a následné péče v ČR. Bylo zjištěno, že 40 nemocnic deklaruje existenci týmu paliativní péče. To znamená více než dvojnásobný nárůst oproti roku 2018 (v roce 2018 fungovalo pouze 18 týmů). Respondenti z nemocnic, ve kterých paliativní tým zatím nevznikl, avizují zájem o jeho zavedení.

“Paliativní medicína je přirozenou součástí zdravotní péče, a proto podporujeme její rozvoj jak formou stávajícího pilotního projektu, tak podpisem Memoranda s cílem jejího dalšího rozvoje a udržitelnosti. V USA má 80 % nemocnic vlastní paliativní program. V ČR se i díky pilotnímu projektu MZ ČR podařilo tento program integrovat již do 20 % nemocnic. Věříme, že nastavením systémového financování se i u nás stane paliativní péče standardní součástí zdravotního systému,” říká ministr zdravotnictví Jan Blatný.

Stoupající počet paliativních týmů v nemocnicích s sebou přináší také významné zlepšení péče o těžce nemocné. Jejich role roste i s ohledem na aktuální epidemickou situaci a nárůst počtu pacientů ohrožených na životě v souvislosti s onemocněním Covid-19. Nemocniční konziliární paliativní týmy přinášejí zásadní proměnu v péči o pacienty se závažným onemocněním.

„Nemocní i jejich blízcí zažívají v péči paliativních týmů respekt k vlastním hodnotám a přáním, jistotu, že i s pokročilou nemocí nebo v samotném závěru života nezůstanou bez pomoci a že se o jejich potřeby postarají erudovaní profesionálové – jak v oblasti potřeb tělesných, tak i psychických, spirituálních nebo sociálních. Konziliární týmy paliativní péče v nemocnicích se staly nositeli skutečné mezioborové spolupráce a jejich role je velmi dobře hodnocena nejen pacienty a jejich rodinami, ale i lékaři a dalšími zdravotníky v nemocnicích,” popisuje význam týmů MUDr. Ondřej Kopecký, vedoucí paliativního týmu VFN Praha a člen Realizačního týmu projektu.

„Memorandum je dalším milníkem na cestě spolupráce MZ ČR, ÚZIS, zdravotních pojišťoven a odborné společnosti při koncepčním rozvoji paliativní péče v ČR. Po systémovém zakotvení lůžkové a domácí hospicové péče jsme nyní odhodláni pracovat na nalezení udržitelného způsobu financování specializované paliativní péče v nemocnicích. Nemocniční týmy paliativní péče se ve vyspělých zemích postupně stávají nedílnou součástí standardní nabídky služeb, které jsou pacientům se závažným onemocněním k dispozici. Jsem rád, že tímto směrem jdeme také v ČR,“ říká k rozvíjející se spolupráci předseda České společnosti paliativní medicíny ČLS JEP a člen Realizačního týmu projektu MUDr. Ondřej Sláma, PhD.

Nemocniční konziliární paliativní tým zajišťuje konzultace a intervence paliativních specialistů pro všechna oddělení nemocnice. Základní činností paliativního týmu je vedení komunikace obtížných témat s pacienty a jejich rodinami, zjištění jejich potřeb, podpora při formulaci preferencí a také zajištění respektu k těmto preferencím. Nedílnou součástí paliativní péče je tišení bolesti a dalších fyzických symptomů, stejně jako řešení problémů psychické, sociální a spirituální povahy, je poskytována pacientům se závažným, zejména život limitujícím onemocněním, a to i dospělým i dětským, zároveň s kauzální léčbou.

(tzmz)


 

Výběr z médií: útrata ministerstev za právníky, spor o název Zemanovy ulice a rodičky s covidem-19

18. února – V roce 2020 ministři za advokáty a poradenství utratili téměř 284 milionů, o 50 milionů méně než v předchozím roce, píše deník E15. Praha řeší spor o název nové ulice Zemanova. Tématu se věnují Hospodářské noviny. V Česku přibývá rodiček s covidem-19, uvádí deník Právo. A na některá nová auta zákazníci čekají až deset měsíců, informuje deník Mf Dnes. Více ve výběru z médií, který připravil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Zájem o očkování roste, vakcínu chce více než polovina lidí

Podle průzkumu agentury STEM pro Ministerstvo zdravotnictví má o očkování proti onemocnění COVID-19 zájem 52 % lidí, oproti prosinci je to o 13 % více. Za hlavní motivaci považuje většina lidí (63 %) především ochranu svých blízkých, kterou jim mohou očkováním poskytnout.

Kromě ochrany blízkých se mezi hlavní impulsy pro očkování řadí také vidina volného cestování a účast na společenských akcích. Jako motivaci pro očkování to uvedlo 57 % dotázaných. Polovina dotázaných pak za hlavní důvod považuje návrat k normálnímu životu.

„Je velmi pozitivní zprávou, že zájem o očkování proti onemocnění COVID-19 roste. Jedná se o nejefektivnější nástroj, díky kterému můžeme spolehlivě chránit sebe i své blízké. Zejména pak pokud jde o rizikovou skupinu obyvatel,“ říká k významu očkování ministr zdravotnictví Jan Blatný.

Z výzkumu zároveň vyplývá, že o očkování má mezi osobami staršími 60 let zájem 70 % lidí. Jedná se především o lidi, kteří si uvědomují silné riziko nákazy virem COVID-19.

„Lidé nad 60 let patří do prioritních skupin, se kterými v očkovací strategii pracujeme. Jedná se o osoby, které spadají do rizikových skupin obyvatel a onemocnění COVID-19 u nich má potenciál závažnějšího průběhu. To, že mají tyto osoby o očkování zájem, je proto zcela jistě dobrou zprávou,“ dodává ministr zdravotnictví Jan Blatný.

Část lidí, která se k očkování staví rezervovaně, zmiňuje jako důvody především to, že vakcína byla vyvinuta příliš rychle. „Ke zrychlení ve vývoji vakcíny došlo především proto, že získala celosvětovou finanční podporu a administrativní kroky se vyřešily přednostně. Všechny schválené vakcíny absolvovaly řádné klinické studie, jako je tomu ve standardním procesu. Vakcíny jsou bezpečné a rozhodně tedy není důvod se očkování obávat,“ objasňuje vývoj vakcín ministr zdravotnictví Jan Blatný.

(tzmz)


 

Výběr z médií: banky zavírají pobočky, konec platebních terminálů i nedostatek epidemiologů

17. února – V českém tisku se ve středu dočtete, že banky v Česku uzavřely loni rekordní počet poboček. Jen do loňského září podle dat České národní banky zaniklo skoro 200 poboček, píše regionální Deník. Pro příjem plateb už nebude podle Práva potřeba terminál, ale čeští prodejci si vystačí s mobilním telefonem a aplikací. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Již nejsou mezi námi

Ve spolupráci s pohřebními službami na Prachaticku, přinášíme jména zemřelých, s nimiž se jejich příbuzní a přátelé v uplynulém týdnu rozloučili.

ČTĚTE ZDE


 

I nadále platí, že v době nouzového stavu mohou důchodci, kteří jsou staršího věku nebo mají oslabenou imunitu, pověřit vyzvednutím důchodu v hotovosti svého příbuzného nebo jinou důvěryhodnou osobu

Jak postupovat při převzetí důchodu na pobočce České pošty?

  • Nový tiskopis plné moci si můžete stáhnout zde: https://bit.ly/394Umay.
  • Tento formulář je zapotřebí vyplnit a podepsat. Podepíšete ho vy i pověřená osoba.
  • S takto vyplněným formulářem může pověřená osoba vyzvednout váš důchod na pobočce České pošty. Je také potřeba, aby si s sebou vzala svůj občanský průkaz.
  • Plná moc slouží jednorázově pro vyzvednutí konkrétní splátky důchodu. Pro každou další splátku je nutné formulář vyplnit znovu.

Upozorňujeme také, že aktualizovaný tiskopis je nutné použít už při výplatách únorových splátek důchodů se splatností 16. 2. Doporučujeme proto vyplnit plnou moc včas.

V případě, že důchodce nemá nikoho, komu by udělil plnou moc pro vyzvednutí důchodu na pobočce České pošty, může se s ní domluvit na doručování důchodu na adresu svého bydliště.

Pokud je důchodce hospitalizován po dobu delší než 1 měsíc, může prostřednictvím zdravotnického zařízení, ve kterém se léčí, požádat o dosílku důchodu na adresu tohoto zařízení.

(tzčssz)


 

dTest: Evropské spotřebitelské organizace upozorňují na porušování práv uživatelů sociální sítí TikTok

Používáte vy nebo vaše děti čínskou sociální síť TikTok? Pokud ano, zpozorněte. dTest a další evropské spotřebitelské organizace, sdružené v Evropské spotřebitelské organizaci BEUC, dnes podaly stížnost k Evropské komisi na tuto platformu pro sdílení videí, která je velmi oblíbená u dětí a mladistvých. Kromě této stížnosti upozornily příslušné orgány v řadě evropských zemí na jednání sítě TikTok a vyzvaly je, aby prošetřily její chování.

„Společně s našimi evropskými partnery pozorně sledujeme chování velkých mediálních platforem. Vždy nám jde o dodržování práv evropských uživatelů, ochranu jejich soukromí a zajištění bezpečí, a to zejména pokud se jedná o dětí a mladistvé,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Na základě zjištění aktuálního šetření BEUC a s ním 17 evropských spotřebitelských organizací konstatuje, že sociální síť TikTok porušuje práva spotřebitelů v Evropské unii. O co se jedná?

• Některá ustanovení „Podmínek služby“ sítě TikTok jsou nejasná, nejednoznačná a zvýhodňující ji na úkor uživatelů. Třeba podmínky týkající se autorských práv jsou nespravedlivé, neboť jí poskytují neodvolatelné právo používat, šířit a reprodukovat videa publikovaná uživateli bez nároku na odměnu.

• Jednou z oblíbených funkcí této sítě je, že uživatelé si mohou zakoupit mince, které používají jako virtuální dárky pro celebrity TikToku, jejichž výkon se jim líbí. „Politika virtuálního zboží“, která tuto funkci upravuje, obsahuje nepřiměřené a klamavé podmínky. TikTok si například nárokuje právo na úpravu směnného kurzu mezi mincemi a dary, z čehož může mít sama prospěch.

•TikTok nedokáže ochránit děti a teenagery před skrytou reklamou a potenciálně škodlivým obsahem. Její nabídky společnostem, které chtějí na této síti inzerovat, přispívají k šíření skrytého marketingu. Uživatelé jsou například zváni k účasti na značkových hashtagových výzvách, kde jsou vybízeni k vytváření příspěvků s konkrétními produkty, přičemž komerční záměr je před uživateli obvykle maskován účastí populárních influencerů. TikTok také účinně nechrání děti před videi s návodným obsahem.

• Praktiky sítě TikTok při zpracování osobních údajů uživatelů jsou zavádějící. Neinformuje jasně a srozumitelně své uživatele o tom, jaké osobní údaje jsou shromažďovány, za jakým účelem a z jakého právního důvodu. Tyto informace jsou však pro uživatele při využívání sociální sítě zásadní. „Domníváme se, že toto chování může být v rozporu s obecným nařízením o ochraně osobních údajů, a proto jsme společně s našimi zahraničními partnery upozornili příslušné orgány. V České republice se jedná o Úřad pro ochranu osobních údajů,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.

Stěžující si spotřebitelské organizace požadují, aby příslušné orgány zajistily, že síť TikTok bude respektovat práva evropských spotřebitelů. Předně by měla řádně

informovat uživatele o svém obchodním modelu a činnostech zpracování údajů a přestat používat nekalé praktiky. Stejně tak musí vyjasnit finanční podmínky nákupu virtuálních dárků pro oblíbené idoly. Zejména děti a teenageři, kteří tvoří důležitou část publika této sítě, musejí být odpovídajícím způsobem chráněni, pokud jde o jejich vystavení influencer marketingu, skryté reklamě a nevhodnému obsahu.

„Během několika let se TikTok stala jedním z nejpopulárnějších sociálních médií s milióny uživatelů po celém světě. Přitom porušuje práva uživatelů v masivním měřítku. Nechceme, aby děti a mladiství při své zábavě byli vystaveni všudypřítomné skryté reklamě a nevědomky se proměnili v reklamní billboardy bez práv,“ zdůrazňuje Eduarda Hekšová. A uzavírá: „Jakmile se zájemce zaregistruje, záhy zjistí, že za českou registrační webovou stránkou už nenajde žádné z podmínek použití této sítě v češtině. To je porušením jednoho ze základních práv spotřebitelů.“

(tzdTest)


 

VZP ČR patří mezi nejlepší zaměstnavatele

Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky získala druhou pozici v anketě o nejlepšího zaměstnavatele roku 2021. Výběr nejlepších zaměstnavatelů v České republice je součástí studie TOP Zaměstnavatelé, která je projektem Asociace studentů a absolventů vysokých škol a probíhá ve spolupráci s výzkumnou agenturou GFK.

„Na naše zaměstnance klademe vysoké profesionální nároky. Na druhou stranu se snažíme být vstřícným a perspektivním zaměstnavatelem. To, že jsme letos v hlasování postoupili o příčku dopředu, na druhého nejlepšího zaměstnavatele v oboru pojišťovnictví, je pro mne osobně jasným dokladem toho, že se o nás ví a že Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky je atraktivním zaměstnavatelem,“ komentoval výsledek ankety personální náměstek ředitele VZP ČR Zdeněk Šimek.

Studie TOP Zaměstnavatelé je pro firmu vhodným doplňkovým zdrojem informací například o tom, jak ji vysokoškolští studenti a absolventi vnímají z pohledu přátelského pracovního prostředí, společenské odpovědnosti, profesní perspektivy a stability.

(tzvzp)


 

Výběr z médií: právo na opravu, komplikace kvůli kontrolám na hranicích i dražší hypotéky

16. února – V českém tisku se v úterý dočtete, že Evropská unie se chystá zavést právo na opravu. Jeho cílem je ochránit spotřebitele v případě, že se mu výrobek rozbil po uplynutí záruční doby, píše regionální Deník. Zavedené kontroly na hranicích s Německem podle Hospodářských novin dusí byznys. Způsobují kolony, kvůli kterým se zpožďují dodávky zboží a někteří pracovníci vůbec nevycestují. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Vláda schválila zákon o elektronizaci zdravotnictví

Vláda dnes schválila zákon o elektronizaci zdravotnictví z dílny Ministerstva zdravotnictví a Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR. Za cíl má nastavit základní pravidla a architekturu elektronizace českého zdravotnictví. Jedním ze základních principů koncepce nového zákona je decentralizované řešení respektující již existující instituce, nástroje a procesy.

 „Zákon o elektronizaci zdravotnictví nám může do budoucna zásadně pomoci v situacích, ve které se nacházíme právě teď. Epidemie COVID-19 ukázala na potřebu sdílení správných informací v reálném čase. Vznik Integrovaného datového rozhraní jako centrální infrastruktury zajistí, mimo jiné, propojení poskytovatelů zdravotních služeb mezi sebou,“ zdůraznil ministr zdravotnictví Jan Blatný.

V jádru systému budou stát tři kmenové zdravotnické registry – Kmenový registr poskytovatelů zdravotních služeb, Kmenový registr zdravotnických pracovníků a Kmenový registr pacientů. Ty budou propojeny v jeden bezpečný komunikující neveřejný celek s jasně nastaveným oprávněním jej využívat zákonem nastaveným okruhem oprávněných osob, ve stanoveném rozsahu i za stanoveným účelem plně respektujícím základní principy ochrany osobních údajů. Tím budou zajištěny správné, v reálném čase dostupné údaje o poskytovatelích zdravotních služeb, zdravotnických pracovnících a pacientech.

Zákon má zároveň nabídnout k bezplatnému využití vlastní resortní nástroje k přístupu oprávněných osob k Integrovanému datovému rozhraní, kterými jsou resortní systémové a osobní certifikáty. Dále zajišťuje resortní služby vytvářející důvěru, kterými mohou být resortní zaručená elektronická časová razítka či služby vzdáleného použití resortních zaručených elektronických pečetí nebo vydávání resortních podpisových certifikátů pro zaručený elektronický podpis.

Návrh zákona nepředpokládá vznik žádných centrálních úložišť zdravotnické dokumentace. S čím návrh naopak počítá je jedna z centrálních služeb elektronického zdravotnictví, kterou budou služby výměnné sítě. Jedná se o státem garantovaný systém pro předávání kopií zdravotnické dokumentace vedené v elektronické podobě, jejich částí nebo výpisů z ní prostřednictvím bezpečného šifrovaného komunikačního kanálu. Ten budou oprávněni využívat pouze poskytovatelé zdravotních služeb a zdravotní pojišťovny k plnění jejich povinností podle právních předpisů, zejména zákona o zdravotních službách či zákona o veřejném zdravotním pojištění. Jedná se o proces, který již nyní v souladu s citovanými předpisy probíhá, návrh zákona však nastavuje nový bezpečný státem garantovaný komunikační kanál.

Zákon předpokládá i rozšíření práv pacientů, zajištění jejich přístupu ke všem údajům o nich vedených v Integrovaném datovém rozhraní resortu cestou Portálu elektronického zdravotnictví či zavedení možnosti získat výpis z údajů o nich vedených v Integrovaném datovém rozhraní prostřednictvím kontaktních míst veřejné správy.

Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR převzal gesci nad přípravou paragrafového znění zákona o elektronizaci zdravotnictví v druhé polovině února 2020. Od počátku probíhala intenzivní jednání jak na resortní, tak i meziresortní úrovni, v jejichž průběhu byly opětovně diskutovány základní parametry navrhované právní úpravy. Konkrétně jednání probíhala, mimo jiné, s představiteli pacientských organizací, vedením České lékařské komory, Sdružením praktických lékařů a lékařů pro děti a dorost, Státním ústavem pro kontrolu léčiv, Ministerstvem vnitra, Ministerstvem financí a Úřadem pro ochranu osobních údajů. Návrh zákona o elektronizaci zdravotnictví i doprovodný zákon, kterým se mění některé další zákony, byl v rámci meziresortního připomínkového řízení vypořádán a předložen ke schválení Vládě ČR bez rozporu.

(tzmz)


 

Zákon o mimořádných opatřeních při epidemii COVID-19 umožní Ministerstvu zdravotnictví vydávat některá opatření i bez nutnosti nouzového stavu

Ministerstvo zdravotnictví předložilo Vládě ČR zákon o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19. Dokument upravuje podmínky pro zavádění protiepidemických opatření, která jsou nutná pro zvládání epidemie COVID-19. Ministerstvo zdravotnictví tak bude moci nařídit mimořádná opatření s celostátní působností, a to i bez nutnosti nouzového stavu.

Za účelem ukončení epidemie COVID-19 nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku tak může Ministerstvo zdravotnictví nařídit mimořádná opatření s celostátní působností, kterými přikáže určitou činnost přispívající k naplnění uvedeného účelu, nebo zakáže a omezí určité činnosti nebo služby, které by mohly přispět k šíření epidemie COVID-19. Týká se to např. omezení služeb, zákazu konání hromadných akcí, omezení výuky, omezení veřejné dopravy a nebo příkazu poskytovatelům zdravotních služeb vyčlenit věcné, technické nebo personální kapacity ve zdravotnických zařízeních.

„Nový zákon umožní Ministerstvu zdravotnictví vydat mimořádná opatření celorepublikového charakteru v širším rozsahu, než dosud umožňuje zákon o ochraně veřejného zdraví. Dokument zároveň zohledňuje, že opatření budou zavedena pouze v rozsahu nezbytně nutném a na nezbytně nutnou dobu. Zároveň je zde pojistka, že opatření budou podléhat schválení Vládou ČR,” vysvětluje podrobnosti zákona ministr zdravotnictví Jan Blatný.

Dokument vzniká jako doplnění zákona o ochraně veřejného zdraví, který nezahrnuje dostatečné a adekvátní nástroje pro zvládání tak mimořádné a závažné situace, kterou je současná epidemie onemocnění COVID-19. „Smyslem navrhovaného zákona je právně ukotvit opatření, která v rámci řešení epidemie COVID-19 vydáváme jako krizová podle krizového zákona. Díky tomu je možné vydávat opatření, ke kterým jsme dosud potřebovali nouzový stav,” objasňuje podstatu zákona ministr zdravotnictví Jan Blatný.

„Klíčem ke zvládnutí aktuálně nepříznivé epidemické situace je zavedení účinných protiepidemických opatření a jejich důsledné dodržování. Již v minulosti jsme se přesvědčili, že jen díky opatřením je možné omezit kontakty a tím i zlepšit epidemickou situaci a zároveň snížit zátěž zdravotního systému,” dodává ministr zdravotnictví.

(tzmz)


 

Pendleři: Pět hodin v koloně u hranic, pak teprve na šichtu

Když kolem sedmé ráno jihočeští pendleři komentovali situaci na hraničním přechodu ve Strážném jako masakr, málokdo věřil. Německo od neděle zpřísnilo pravidla pro vstup do země a Česko zařadilo mezi země s mutacemi koronaviru.

CELÝ ČLÁNEK


 

Kvůli kontrolám ve Strážném je kolona. Pendleři v ní čekají v nejistotě

Pondělí je první pracovní den, kdy platí na hranicích přísné německé kontroly kvůli nepříznivé epidemické situaci v Česku. I na jihu Čech tak vznikají dopravní komplikace. Problémy mají i někteří pendleři.

CELÝ ČLÁNEK


 

Nestačí test ani potvrzení. Pendleři mnohdy čekali u Strážného zbytečně

Omezení na hranicích s Německem způsobilo dnes dlouhé kolony i před přechodem Strážný. Na hlavním tahu od stejnojmenného jihočeského městysu tak stojí nespočet osobních aut i kamionů. K přechodu vyráží i pendleři, kteří neví, jestli projdou kontrolou.

CELÝ ČLÁNEK


 

Kuba: Nedodrží-li vláda dohody, hejtmani vyzvou k odmítnutí nouzového stavu

Nedodrží-li vláda dohody s hejtmany, ti vyzvou své poslance, aby nouzový stav dál nepodporovali, řekl jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS). Základní podmínkou hejtmanů je podle něj zajištění návratu dětí do škol a antigenních testů pro žáky.

CELÝ ČLÁNEK


 

Provozovatelé skiareálů mohou žádat o pomoc z programu COVID – Sport III Lyžařská střediska

Ode dneška ( pondělí 15. února) je možné podávat žádosti o podporu z programu na pomoc uzavřeným skiareálům. Celkem je v COVID – Sport III Lyžařská střediska k dispozici pro podnikatele, na které dopadla pandemie koronaviru, 1 miliarda korun. O kompenzaci lze žádat prostřednictvím informačního systému AIS, a to do 18. března 2021, podrobnosti jsou k dispozici na www.mpo.cz/sport.

„Dotační program pro skiareály jsme připravili ve spolupráci se zástupci těchto subjektů. Měli jsme velký zájem lyžařská střediska otevřít, bohužel to ale epidemiologická situace neumožnila, tak jdeme cestou kompenzací,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: „Chápu tíživou situaci provozovatelů, a proto jsme stanovili, že už teď uhradíme žadatelům celou sezónu. Pokud by se skiareály otevřely v březnu, v což doufám, tak si provozovatelé budou moct vydělat další prostředky nad rámec kompenzací.“

„Minimálně budou moci skiareály dostat podporu za 50 dní, maximálně za 103 dní podle toho, jak dlouho bude trvat nouzový stav. Výše se bude odvíjet od počtu a struktury přepravních zařízení,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu pro EU fondy Marian Piecha a dodává: „U základních vleků půjde o 210 Kč za den, kdy bylo zavřeno, u neodpojitelných lanových drah o 340 Kč a u odpojitelných lanových drah se bude jednat o 530 Kč.“

Maximální výše denní podpory bude omezena částkou vypočtenou jako 50 % běžného průměrného denního nákladu provozu střediska za uplynulé 2 sezony, resp. dvě uzavřená účetní období. Žadateli o podporu pak za den bude náležet nižší z takto vypočtených částek. Podmínkou čerpání dotace z programu COVID – Sport III Lyžařská střediska mimo jiné je, že žadatel nesmí za stejné období čerpat kompenzaci z jiného programu v kontextu s koronavirem. Respektive pokud ji využívá, musí jinde čerpanou částku od požadované dotace na skiareály odečíst.

O podporu se žádá elektronicky, informační systém podáváním žádosti provede, jeho součástí jsou i potřebné pokyny k přílohám aj.

(tzmpo)


 

Výsledky kontrol pyrotechniky v roce 2020

Česká obchodní inspekce (ČOI) v roce 2020 nabídku, prodej a skladování pyrotechnických výrobků. Zákon č. 206/2015 Sb., o pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi ukládá obchodníkům bezpečné zacházení se zábavní pyrotechnikou, která by v některých případech mohla vážně ohrozit zdraví spotřebitele. ČOI v minulém roce uskutečnila 140 kontrol a ve 23 případech zjistila porušení tohoto zákona.

„ Česká obchodní inspekce při kontrolách zaznamenala i prodeje mladistvým, kteří nemají podle tohoto zákona možnost zakoupení pyrotechnických výrobků z důvodu nesplnění věkového limitu. Používání pyrotechnických výrobků nezletilými osobami znamená nebezpečí jak pro ně samotné, tak i pro jejich okolí. ČOI bude v těchto kontrolních akcích pokračovat dále tak, aby bylo v maximální možné míře zamezeno prodeji nebezpečné zábavní pyrotechniky mladistvým osobám,“ říká ke kontrolám ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce v období od 1. října do 31. prosince 2020 uskutečnila kontroly zaměřené na nabídku, prodej a skladování pyrotechnických výrobků. Provedla celkem 140 kontrol a porušení zákona č. 206/2015 Sb., zjistila celkem ve 23 případech.

Monitoring trhu rovněž potvrdil trend, kdy se snižuje počet subjektů, které prodávají zábavní pyrotechniku v rámci doplňkového prodeje.

Problematiku zábavní pyrotechniky blíže upravuje zákon č. 206/2015 Sb., o pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi a o změně některých zákonů (zákon o pyrotechnice), který upravuje pravidla určená k dosažení volného pohybu pyrotechnických výrobků na vnitřním trhu, základní bezpečnostní požadavky, které musí pyrotechnické výrobky splňovat před jejich dodáním na trh, a další požadavky pro zajištění ochrany lidského života, zdraví, majetku, veřejné bezpečnosti, včetně ochrany a bezpečnosti spotřebitelů, a to s přihlédnutím k zájmu na ochraně životního prostředí.

Součástí kontrolní akce bylo prověřit dodržování i dalších právních předpisů, především zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, který byl porušen ve 47 případech.

Česká obchodní inspekce v rámci této kontrolní akce spolupracovala ve dvou případech s Policií ČR.

Kontrolní činnost byla významnou měrou ovlivněna epidemiologickou situací a s ní souvisejícími opatřeními vlády ČR, které měly vliv na snížení počtu kontrol, především v kamenných obchodech.

Zjištěné nedostatky

Porušení zákona č. 206/2015 Sb., o pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi bylo zjištěno v 23 případech, z tohoto počtu konkrétně:

• v 8 případech byly porušeny požadavky na skladování pyrotechnických výrobků (§ 26 odst. 1)

• v 5 případech byly pyrotechnické výrobky kategorií F1, F2 prodány osobám mladším, než je zákonem stanoveno (§ 5 odst. 1)

• ve 3 případech bylo zjištěno porušení ustanovení o skladování a prodeji pyrotechnických výrobků kategorie F1 (§ 29 odst. 1)

• ve 3 případech byly zjištěny nedostatky ve vedení evidence skladovaných pyrotechnických výrobků (§ 26 odst. 3)

• ve 2 případech byl porušen zákaz některých činností v prostorách, kde jsou skladovány pyrotechnické výrobky (§ 26 odst. 4)

• ve 2 případech byla porušena ustanovení, která se týkají stavebně technických požadavků na prodejní místnosti a příruční sklady pyrotechnických výrobků (§ 26 odst. 2)

Porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, bylo zjištěno ve 47 případech. Nejčastějším zjištěním, ve 14 případech, bylo porušení ustanovení § 12, kdy spotřebitel nebyl informován o ceně prodávaných výrobků. Dalším nejvíce porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele, v 11 případech, byl § 3 odst. 1 písm. c), kdy ceny výrobků nebyly správně účtovány. Porušení dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele a dalších právních předpisů bylo zjišťováno v menším rozsahu.

Uložená opatření

Česká obchodní inspekce na základě zjištěných porušení právních předpisů pravomocně uložila v období od 1. října do 31. prosince minulého roku 12 pokut v celkové výši 40 500 Kč.

V rámci akce byl zakázán prodej pyrotechnických výrobků v počtu 58 kusů v celkové hodnotě 3936 Kč.


Pyrotechnické výrobky kategorie F1 – představují velmi malé nebezpečí, mají zanedbatelnou úroveň hluku, jsou určeny pro použití na omezených plochách, včetně použití uvnitř obytných budov a patří sem prskavky, bouchací kuličky, praskací provázky, atd., které lze prodávat jen osobám, které dosáhly 15 let a starším.

Pyrotechnické výrobky kategorie F2 – představují malé nebezpečí a mají nízkou úroveň hluku, jsou určeny pro venkovní použití na omezených plochách, patří sem petardy, římské svíce, menší rakety, menší kompakty, větší prskavky, bengálské ohně, větší rotující předměty, atd., tuto zábavní pyrotechniku lze prodat jen osobám, které dosáhly 18 let a starším.

Pyrotechnické výrobky kategorie F3 – představují středně velké nebezpečí, jsou určeny pro venkovní použití na otevřených prostranstvích a jejich úroveň hluku nepoškozuje lidské zdraví, jsou volně prodejné osobám, které dosáhly věku 21 let anebo získaly osvědčení o odborné způsobilosti podle §37 zákona 206/2015 Sb.

Pyrotechnické výrobky kategorie F4 – představují velké nebezpečí, jsou určeny pro použití pouze osobami s odbornou způsobilostí, jejich úroveň hluku nepoškozuje lidské zdraví.

(tzčoi)


 

Rozhledně na šumavském Boubíně pomalu dochází čas. Plánují postavit novou

K rozhledně na Boubíně stále proudí spousty turistů. Výstup na vrch je jedním z nejoblíbenějších výletů na Šumavě. Životnost dřevěné vyhlídkové věže však klesá. Proto si obec Kubova Huť nechá zpracovat od odborníka posudek, jak dlouho ji ještě může bezpečně provozovat. Je však jisté, že jednoho dne bude muset vyrůst nová rozhledna. I kvůli tomu vstup zpoplatnili.

CELÝ ČLÁNEK


 

Obchody na jihu Čech zůstávají zavřené, úřední hodiny budou delší

Dva týdny potrvá nouzový stav, který je vyhlášený od půlnoci na pondělí. K jakým změnám dojde?

CELÝ ČLÁNEK


 

Kvůli zpřísněným kontrolám jsou na přechodu ve Strážném dlouhé kolony

Pondělí je první pracovní den, kdy platí na hranicích přísné německé kontroly kvůli nepříznivé epidemické situaci v Česku. I na jihu Čech tak vznikají dopravní komplikace.

CELÝ ČLÁNEK


 

Lidl nově prodává i vařenou mrkev. Proč?

Předpřipravená zelenina šetří ruce, nervy i čas. Ať už je čerstvá, naporcovaná na salát, nebo předvařená, jako je tomu v případě červené řepy. Ale uvařená mrkev je něco, co lze jen těžko v domácí kuchyni využít. Nebo ne?

CELÝ ČLÁNEK


 

Kuba o nouzovém stavu: Nemohli jsme být jako poslanci, kteří něco odhlasují, zhasnou a jdou domů

Pro šéfa Asociace krajů a jihočeského hejtmana Martina Kubu (ODS) bylo nejdůležitější, aby se během jednání o novém nouzovém stavu hejtmani nerozštěpili.

CELÝ ČLÁNEK


 

Německo – ČR zařazena na seznam oblastí s mimořádně nakažlivou variantou viru

Německo zařadilo Českou republiku od 14.2.2021 (od půlnoci ze soboty na neděli) na seznam rizikových zemí s mutujícím virem. Dochází tak k dalšímu zpřísňování pravidel pro cestování pro občany České Republiky cestující do a přes Spolkovou republiku Německo. Až na velmi úzký okruh výjimek musí cestující z ČR nastoupit v Německu po příjezdu do karantény.

PODROBNOSTI ZDE


 

Výběr z médií: aktivní obrana před hackery, kritika respirátorů s ventilem a skrývání Čechů v USA

15. února – V českém tisku se v pondělí dočtete, že české tajné služby budou moct nově zabránit hackerským útokům. Doteď mohly útokům na cíle v Česku jen přihlížet, píší Hospodářské noviny. Češi se podle Mf Dnes před soudy a policií schovávají nejčastěji v USA. Za loňský rok žádalo Česko o vydání třinácti lidí z USA, osmi odsouzených z Ukrajiny nebo devíti českých občanů z Číny. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Právě jsme přišli na svět. Prohlédněte si fotky novorozenců

Díky vstřícnosti novorozeneckých oddělení jihočeských nemocnic vám každou neděli na stránkách Deníku přinášíme fotky nejmladších dětí, které se narodily v Jihočeském kraji.

CELÝ ČLÁNEK


 

 

 

 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře