Z PRVNÍ RUKY: 23. – 29. listopadu 2020

Z PRVNÍ RUKY: 23. – 29. listopadu 2020

 

Zubní pohotovost o víkendu na Prachaticku a Strakonicku

28.11. MUDr. Jírový Tovární 35, Volary 388 333 255
29.11. JBBH s.r.o. (dr. Hájek) Hornická 568, Netolice 388 324 333
28. – 29. 11. MUDr. Hradecká Velké nám. 148, Strakonice 383 323 306

Ošetření akutním pacientům poskytují vyjmenovaní lékaři ve svých ordinacích vždy od 08.00 do 10.00 hod. Ve všední dny poskytuje zubní pohotovost Nemocnice v Českých Budějovicích od 16.30 do 21.30 hod, v sobotu, v neděli a o svátcích od 08.00 do 18.00 hod. v horním areálu nemocnice, pavilon C.

(Jihočeské nemocnice)


 

 

Ze seznamu zemí s nízkým rizikem nákazy vypadne Lotyšsko a Estonsko, do oranžové kategorie se přesunou Kypr a Baleáry

Ministerstvo zdravotnictví na základě dostupných dat z Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) aktualizovalo seznam zemí s nízkým rizikem nákazy. Do červené kategorie se nově přesunulo Lotyšsko a Estonsko. Po návratu z těchto zemí tak bude od pondělí 30.11. povinné podstoupit PCR test nebo nastoupit do karantény a také vyplnit příjezdový formulář. Naopak do oranžové kategorie se přesunul Kypr a španělské Baleáry.

Lotyšsko a Estonsko doplnily většinu evropských zemí, které do červené kategorie spadají. Cestující, kteří v těchto zemích strávili v posledních 14 dnech dobu delší 12 hodin, jsou povinni před návratem do České republiky vyplnit příjezdový formulář. Zároveň je nutné do 7 dnů od příjezdu předložit příslušné krajské hygienické stanici výsledek PCR testu. Po návratu je možné předložit také výsledek PCR testu z jakékoliv země EU, který ale nesmí být starší 72 hodin. Tato povinnost se nevztahuje na osoby mladší pěti let.

Před oznámením výsledku testu je nutné, aby se dotyční chovali obezřetně a omezovali kontakty se zranitelnými skupinami obyvatel, především pak se seniory. Měli by zároveň zvážit home office, pokud to povaha práce umožňuje.

Do oranžové kategorie zemí se od pondělí zařadí Kypr a španělské Baleáry. V kategorii figuruje rovněž Dánsko, Finsko, Irsko, Island, Norsko, Kanárské ostrovy a portugalské Azory a Madeira. Po návratu z těchto zemí musí cizinci, kteří na území ČR pracují nebo studují, předložit výsledek PCR testu. A to před vstupem na pracoviště, případně před vstupem do vzdělávací instituce, kde studují.

Systém semaforu upravuje také kategorii zelených zemí, ve které žádná z těchto povinností neplatí. Vzhledem k aktuální epidemické situaci napříč Evropou nicméně v této kategorii není momentálně zařazena žádná evropská země.

Parametry a kritéria tzv. semaforu vychází z hodnocení epidemiologických kritérií a ukazatelů daných států.

Seznam zemí podle míry rizika nákazy najdete zde.

(tzmzv)


 

Ministr životního prostředí dnes ve Valašském Meziříčí diskutoval havárii na Bečvě, přivezl i konkrétní preventivní opatření a řešení

Na půdě městského úřadu ve Valašském Meziříčí se dnes setkali zástupci všech dotčených orgánů, kterých se týká řešení havárií podle vodního zákona a zákona o integrovaném záchranném systému, a účastnili se tak konkrétně všech tří akcí, které probíhaly v souvislosti s úniky nebezpečných nebo znečišťujících látek do řeky Bečvy v posledních dvou měsících. Ministr životního prostředí na pracovním setkání informoval o konkrétních krocích a opatřeních Ministerstva životního prostředí v návaznosti na kyanidovou havárii a další úniky škodlivin do Bečvy, s dotčenými úřady prodiskutoval i další podněty.   

Komentář ministra Brabce: 

„Již jsem zadal přípravu rychlé novely vodního zákona, kde zaprvé zvýšíme maximální sankci ze současných pěti na 50 milionů korun a jasně vymezíme, zákonem i navazující vyhláškou, kompetence jednotlivých úřadů při řešení mimořádné havárie, která přesahuje území jedné obce.  Vznikne také jednotný registr výustí vedoucích do hlavních vodních toků, protože informace, které mají úřady k dispozici, jsou nyní roztříštěné. V něm by se sbíhaly také údaje o firmách a látkách, především nebezpečných, se kterými ve svých provozech pracují.   

Už dříve jsem oznámil, že legislativu dále chceme upravit v oblasti vypouštění a ohlašování látek znečišťovateli do toku, můžeme snížit ohlašovací prahy nebo rozšířit vějíř sledovaných látek, aby byly znečišťovatelé pod větší, a to i veřejnou kontrolou. Už několik let pro to máme vytvořenou funkční pracovní skupinu, ve které jsou zastoupeny jak znečišťovatelé, tak nevládní organizace, zaměřenou mimo jiné právě na úpravy legislativy týkající se látek vypouštěných do životního prostředí. Tam začneme diskutovat monitoring a limity látek jako jsou kyanidy, měď, nikl a další. Evropská komise už tři roky realizuje tzv. fitness check příslušných směrnic, zaměřených na monitoring vod a znečišťujících látek, na jehož základě očekáváme zahájení jednání o zpřísnění evropské legislativy. Bude jenom dobře, když Česká republika bude v této věci o něco napřed a bude moci do evropské debaty přispět s konkrétními návrhy.      

Konkrétně na Bečvu také chceme jako pilotní projekt ve spolupráci s podnikem Povodí umístit přístroj pro dlouhodobý monitoring kvality vod. 

Připravujeme se také na možnost poprvé v historii uplatnit na uložení nápravných opatření a finanční náhradu za poškození přírody zákon o ekologické újmě, k tomu ale samozřejmě musíme znát viníka a příčinu katastrofy. Ale pokud to výsledky znaleckých posudků umožní, tak ho budeme chtít využít,“ oznámil dnes ministr životního prostředí Richard Brabec a dodal:

„Co se týká kyanidové havárie na Bečvě, sám jsem velmi nespokojený s tím, jak dlouho vyšetřování trvá. Na druhou stranu, rozumím, že aby mohly důkazy později obstát u soudu, je potřeba, aby byly co nejlépe podložené a mohly se o ně orgány činné v trestním řízení opřít, a mám v ně v tomto smyslu plnou důvěru. Nedokážu si představit, že by se viník nenašel, padni komu padni. Nesmí tady zůstat pocit, že snad někdo něco zametl pod koberec, protože to mohu jednoznačně vyloučit.  Policie i další úřady na dnešním jednání ocenili práci České inspekce životního prostředí, a to je pro mě také dalším signálem, že z její strany proběhlo vše standardně, odborně a nezávisle.“ 

(tzmžp)


 

Otevřený dopis vládě České republiky z 27. listopadu 2020

Vážený pane premiére, vážené paní ministryně, vážení páni ministři,
jako odbory, které se starají o bezpečnou práci a zdraví zaměstnanců, s velkými obavami o lidské životy a přetížený zdravotnický systém sledujeme současné tendence vlády a jejích jednotlivých členů rozvolňovat a rušit současná opatření, a to bez odpovídajícího zlepšení situace, pouze pod tlakem ekonomických a lobbistických skupin. Dát populisticky přednost těmto zájmům před ochranou zdraví je pro nás nepřijatelné.

Připomínáme, že například sousední Německo několikanásobně lepší situaci v počtu nakažených na počet obyvatel považuje za vážnou a přijatá opatření kvůli tomu zpřísňuje. Proč u nás chceme zase postupovat opačně?

Je velmi nezodpovědné vzbuzovat dojem, že situace se zlepšuje, když dochází k výraznému omezení počtu testovaných osob.

Požadujeme, aby vláda svými kroky, včetně ekonomických, podpořila co nejširší testování všude tam, kde při práci hrozí šíření nákazy koronavirem, a to ve školství i ve firmách.

Za trestuhodné považujeme, že v některých nemocnicích nejsou z finančních důvodů testováni všichni přijímaní pacienti, což bezprostředně ohrožuje zdraví a životy dalších pacientů i personálu.

Připomínáme, že možnosti poskytovat zdravotní péči nemocným s COVID-19 i všem ostatním pacientům u nás nezávisí na kapacitě lůžek a vybavení nemocnic, ale výhradně na dostatku kvalifikovaného personálu. Ten je nyní dlouhodobě přetěžovaný, často již na hranici fyzických a psychických sil. Jejich vyčerpání populistickým nepodloženým rozvolňováním a vracením „do normálu“ je hloupý a riskantní krok.

Vyzýváme ministra zdravotnictví Jana Blatného, aby řešil naléhavé problémy rezortu, především finanční zajištění zdravotnických zařízení, a to vypracováním nové úhradové vyhlášky a dalšími kroky. Zdůrazňujeme, že jejich součástí musí být také finanční ohodnocení práce zaměstnanců za zvládání podzimní části epidemie, která násobně předčí tu jarní.

Připomínáme, že je ostudné, když zaměstnanci po nákaze v práci dostávají pouze 60% nemocenskou a musí se složitě a zdlouhavě domáhat uznání nemoci z povolání.

Žádáme vládu o zodpovědný přístup k problému místo stávajícího populistického. Je třeba skončit se zmatečným rozvolňováním, postupovat sofistikovaně a podle doporučení odborníků.

Ve skutečnosti tu proti sobě nestojí buď ochrana zdraví, nebo ochrana ekonomických zájmů. Ekonomika může fungovat jen tehdy, budou-li lidé zdraví. U zlomené nohy také není možné sundat dřív sádru, abychom potěšili rozzlobeného a svým dočasným omezením otráveného pacienta.

Ochraňte systém zdravotnictví a jeho zaměstnance před možnou katastrofou.

Bc. Dagmar Žitníková, předsedkyně Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče ČR
MUDr. Martin Engel, předseda Lékařského odborového klubu – Svazu českých lékařů

(tz)


 

Soutok: Státní lesníci se dohodli s ochranou přírody na dalším hospodaření

Na tom, jak budou Lesy ČR hospodařit v letech 2020 až 2029 v evropsky významné lokalitě Soutok – Podluží, se po mnoha letech diskusí shodli zástupci podniku a Agentury ochrany přírody a krajiny ČR. Jednání uzavřeli 24. listopadu společnou dohodou. Ta se promítne do lesního hospodářského plánu, podle kterého se bude v tomto období hospodařit.

„Naše závěry jsou kompromisem postupu, který zohledňuje přírodní podmínky místa, legislativu i praktické lesnické možnosti,“ řekl generální ředitel Lesů ČR Josef Vojáček.

Zdejší luhy patří k mimořádným přírodním oblastem s nejvyšší biodiverzitou v zemi. Část této evropsky významné lokality je vyhlášena jako ptačí oblast Soutok-Tvrdonicko. Hnízdí zde řada druhů dravců, mezi jinými například orel královský. Dnešní krajinu ovlivnili lichtenštejnští lesníci, kteří v lesích pěstovali zejména duby letní. Jejich odolné a kvalitní dřevo se využívá především v nábytkářství, při výrobě sudů a dříve bylo i základem staveb na místech s vysokou hladinou spodní vody, jako například u Janova hradu nebo Minaretu v areálu lednického zámku.

Lesy ČR se nyní dohodly s AOPK ČR na způsobu obnovy porostů. Velmi staré lesy s vysokým zastoupením dubu letního lesníci přednostně prosvětlí a v následující přirozené obnově podpoří opět dub letní. Zbývající zralé porosty se do roku 2029 obnovovat nebudou. Lesní hospodářský plán prvně směřuje k nepasečnému hospodaření.

„Dohodnutý systém obnovy porostů skýtá naději, že péče o evropsky významné lokality i existující a navrhovaná maloplošná chráněná území uchová zdejší jedinečnou přírodní rozmanitost i do budoucna. Jednání byla složitá, ale korektní,“ uvedl František Pelc, ředitel Agentury ochrany přírody a krajiny ČR. V případě, že se dohodnuté zásady promítnou do lesních hospodářských plánů, nemělo by jejich schválení nic bránit.

„Hospodaříme v souladu s platnou legislativou a upravený lesní hospodářský plán předložíme Krajskému úřadu Jihomoravského kraje ke schválení pouze s kladným stanoviskem Agentury,“ dodal Vojáček, podle něhož se tak uzavřela zásadní kapitola odborných jednání.

(tzlčr)


 

Výběr z médií: rozhovor s izraelským prezidentem, noví piloti bez práce a rušení novoročních ohňostrojů

27. listopadu – Páteční Lidové noviny přinášejí rozhovor s izraelským prezidentem Reuvenem Rivlinem, v němž oceňuje význam česko-izraelských vztahů i třicet let po jejich obnově. Absolventi leteckých škol nemají kam nastoupit, píše deník E15. Česká města kvůli epidemické situaci ruší novoroční ohňostroje. To je téma pro páteční Mf Dnes. Více ve výběru z médií, který připravil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

E.ON rozšiřuje svoji síť CNG o nové plničky ve Strakonicích a Milevsku

V tomto a na začátku příštího týdne společnost E.ON přidává do své sítě další dvě plničky CNG. Jedna úplně nová vznikla ve Strakonicích na výpadovce na Písek v areálu firmy AutoGas – Centrum na adrese Písecká 1115. Uživatelům je k dispozici 24 hodin denně, sedm dní v týdnu a platit se u ní dá CNG kartou, klasickou platební kartou i kartou CCS. „Tento areál by se měl do budoucna rozrůstat. My tam v příštím roce plánujeme postavit i dobíjecí stanici pro elektromobily,“ popisuje další plány Petr Hrubý z oddělení Mobility Services společnosti E.ON.

Nově do své sítě E.ON od 1. prosince zařadí i plnicí stanici CNG v Milevsku, kterou přebírá od současného provozovatele. Na ní zatím mohou řidiči platit CNG kartou a klasickou platební kartou. V brzké době by se na ní mohla dát použít i karta CCS. Plnicí stanici najdou uživatelé na Pražské ulici a je jim k dispozici nonstop.

Celkově se jedná o 29. a 30. stanici v síti E.ONu. Před zprovozněním je také plnicí stanice v Plzni. Jen v Jihočeském kraji najdou řidiči aktuálně devět plniček. Kromě Milevska a Strakonic jsou ještě dvě stanice v Českých Budějovicích a v Písku a po jedné v Českém Krumlově, Jindřichově Hradci a Prachaticích.

(tze.on)


 

Roušky jsou účinnější, než se myslelo. Mohou mít efekt podobný očkování

I ty nejběžnější masky snižují průnik cizích patogenů do našich plic. Zároveň omezují možnost, že bychom mohli někoho nakazit svými infekčními částicemi. Podle vědců ale mohou mít další pozitivum. Mohou fungovat jako očkování.

CELÝ ČLÁNEK


 

Město Tábor získalo cenu v celostátním kole soutěže Zlatý erb. Gratulujeme

Internetové stránky města Tábor jsou nejlepší webovou prezentací jihočeských měst. A co víc, patří mezi tři nejlepší městské weby v celé České republice! Tak hovoří výsledky celostátního kola soutěže Zlatý erb 2020. Jihočeský kraj gratuluje.

Jednou ze součástí programu konference ISSS online bylo předání ocenění v soutěži Zlatý erb 2020 o nejlepší webové stránky v kategoriích „nejlepší webová stránka obce“, „nejlepší webová stránka města“ a „nejlepší elektronická služba a projekt Smart city“.

„Věříme, že pro všechny oceněné bylo převzetí cen a pamětního listu z rukou předsedy Senátu Parlamentu ČR pana Miloše Vystrčila dostatečným oceněním jejich práce a impulsem k dalšímu rozvoji elektronické komunikace s občany. Město Tábor získalo v této soutěži ocenění opakovaně a patří mezi tři nejlepší městské weby v celé České republice právem. Ze srdce gratuluji,“ řekl náměstek hejtmana Jihočeského kraje Antonín Krák.

Soutěže se v letošním roce zúčastnily obce a města z celé ČR, ze všech 14 krajů. Celkově se zapojilo 403 webových stránek a projektů obcí a měst včetně elektronických služeb a turistických prezentací. Kompletní výsledky celostátního kola jsou k dispozici na www.zlatyerb.cz .

(tzjč)


 

Výběr z médií: nesouhlas učitelů s testováním, technologický zlom i porody v polovině těhotenství

26. listopadu – V českém tisku se ve čtvrtek dočtete, že část učitelů nesouhlasí s testováním na koronavirus, které pro ně navrhuje ministerstvo zdravotnictví. Pedagogům vadí nižší spolehlivost antigenních testů a tvrdí, že by bylo užitečnější testování žáků, píší Lidové noviny. Technologický zlom přijde v roce 2022, předpovídá v týdeníku Ekonom podnikatel v oblasti mobilních telefonů Kamil Vacek. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

 

Strategický přístup k zadávání veřejných zakázek je jedním z efektivních nástrojů řešení ekonomické krize

Pátý ročník konference „Odpovědné veřejné zadávání 2020“ se konal ve středu 25. listopadu. Program konference byl tentokrát zaměřený nejen na udržitelnost, tedy sociální a environmentální odpovědnost ve veřejných zakázkách, ale také na propojení veřejných nákupů s řešením ekonomického poklesu. Během konference byla rovněž udělena ocenění za přínos k rozvoji odpovědného veřejného zadávání v České republice. Oceněni byli: Dopravní podnik hl. m. Prahy, Česká Televize a statutární město Děčín.

Celá konference probíhala online a divákům byl nabídnut pohled na udržitelné zadávání z Velké Británie, Evropské Unie i České republiky. Vystupující na konferenci se shodli, že udržitelnost, tedy zaměření se na sociální, ekonomické i environmentální dopady, do veřejných zakázek patří i v době ekonomické krize. V době pandemie, i po ní, lze očekávat více sociálních problémů, proto dává smysl se na odpovědné zadávání zaměřovat a požadovat maximální hodnotu za vynaložené veřejné prostředky.

Jak také zaznělo, krize často organizace přinutí změnit způsoby, kterými věci dělají. Proto je důležitá výměna zkušeností a příkladů dobré praxe, které mohou inspirovat ostatní veřejné zadavatele k hledání efektivních řešení, jak naplnit své strategické cíle.

Ministerstvo práce a sociálních věcí udělilo letos ocenění třem organizacím: Dopravnímu podniku hl. m. Prahy, České televizi a statutárnímu městu Děčín.

Všechny oceněné organizace začlenily odpovědné veřejné zadávání do svých strategií či vnitřních předpisů a stanovily si priority, které ve svých zakázkách sledují – nejčastěji se jedná o zajištění důstojných pracovních podmínek a dodržování bezpečnosti práce ve veřejných zakázkách, podporu zaměstnávání, férové vztahy v dodavatelském řetězci a důraz na etické a environmentální aspekty.

Pro města a obce jsou veřejné zakázky nástrojem, jak dosahovat svých strategických cílů. Za oceněné město Děčín to potvrdila i náměstkyně primátora pro rozvoj města Anna Lehká: „Proces odpovědného zadávání veřejných zakázek v Děčíně započal před více než šesti lety, a to při přípravě Strategického plánu rozvoje města na roky 2014-2020. Během tohoto období jsme získali mnoho zkušeností a mě velice těší, že je nyní můžeme předávat dále. V novém Strategickém plánu rozvoje města pro období 2021-2027 počítáme s takto nastaveným trendem i do budoucna. Podmínky s aspekty odpovědného zadávání jsme zahrnuli do nové vnitřní směrnice na zadávání veřejných zakázek. Patří mezi ně například prvky sociálního, zeleného odpovědného zadávání při přípravě jednotlivých zakázek.“

Konference se konala v rámci projektu „Odpovědný přístup k veřejným nákupům – Strategické zadávání veřejných zakázek“ a pořádalo ji Ministerstvo práce a sociálních věcí. Odkaz na záznam a veškeré informace lze nalézt na stránce ZDE


 

Průměrný věk zemřelých pacientů pozitivních na COVID-19 je 79-80 let

Epidemie onemocnění COVID-19 se projevuje na celkové mortalitě v České republice. Průměrný věk zemřelých pacientů, kteří byli pozitivní na toto onemocnění, je 79-80 let. Značná část zemřelých zároveň vykazovala řadu jiných onemocnění, která průběh nemoci komplikovala. Vyplývá to z dat, které Ministerstvo zdravotnictví a Ústav zdravotnických informací a statistiky prezentovaly na odborném semináři zabývajícím se hodnocením mortality v souvislosti s onemocněním COVID-19.

Z uvedených dat lze predikovat, že počet pacientů, kteří zemřeli a byli pozitivní na COVID-19, může být za rok 2020 mezi 9 až 10 tisíci. Věk pacientů, kteří zemřeli na toto onemocnění, se přitom pohybuje mezi 79-80 lety.

Poměrně velká část COVID pozitivních pacientů (64 %), kteří zemřeli v prvním pololetí roku 2020, vykazovala zároveň řadu komorbidit, která průběh nemoci komplikovala. Základní příčiny smrti je proto obtížné vyhodnocovat. Tyto záznamy budou podrobeny další analýze klinickým expertním týmem a bude provedena kontrola zdravotnické dokumentace. Mezi nejčastější komorbidity u této skupiny patřila ischemická choroba srdeční (39 %), diabetes (26 %), chronické kardiovaskulární choroby (20 %) a nádory
(18 %).

„I přesto, že onemocnění COVID-19 je hlavním důvodem zvýšené mortality v České republice, říjnová data ukazují také nárůst mortality z jiných důvodů, než je pravě COVID-19. Klíčové proto momentálně je, aby se co možná nejrychleji podařilo restartovat standardní nemocniční zdravotní péči,” zmiňuje ministr zdravotnictví Jan Blatný.

Ministerstvo zdravotnictví vydalo v této souvislosti mimořádné opatření, které ruší předchozí opatření k zastavení elektivní péče a stanovuje nová pravidla přijímání pacientů k elektivním výkonům. Cílem je právě obnovení standardní nemocniční zdravotní péče. Toto opatření také v pondělí schválila Vláda ČR.

Prezentovaná data dokládají, že pacientům byla v závěru života poskytnuta adekvátní péče a dostupnost zdravotních služeb nebyla narušena. Nedošlo k zahlcení nemocnic
a neroste počet úmrtí mimo systém zdravotně-sociálních služeb.

„Všechna tato data je nutné publikovat a sdílet, nicméně konečné vyhodnocení celkové mortality za kalendářní rok se musí provést až s časovým odstupem a s rozlišením příčin úmrtí,” upozorňuje ředitel Ústavu zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS) Ladislav Dušek.

„Protokoly z pitev a také zdravotnická dokumentace zemřelých s více vážnými chorobami musí být dále podrobně analyzovány – za tímto účelem bude ustaven tým klinických expertů,” dodává ředitel ÚZIS důvody, proč bude konečné vyhodnocení dat možné až s odstupem.

Publikace statistik o příčinách úmrtí má časové zpoždění také proto, že listy o prohlídce zemřelého se musí shromáždit, příčiny úmrtí nakódovat a ověřit podle platných mezinárodních pravidel. Často je také nutné zpětné ověření v komparaci se zdravotnickou dokumentací zemřelého. Tyto procesy jsou časově náročné, a proto jsou příčiny úmrtí publikovatelné až zpětně a není možné exaktně určovat příčiny úmrtí v reálném čase. Většina států takto vydává národní statistiku zemřelých typicky 1x ročně.

„Chtěl bych touto cestou zdůraznit, že COVID-19 rozhodně není lehké onemocnění. Je to velmi nevyzpytatelný a nebezpečný virus, který může mít negativní dopad na každého z nás. Je proto velmi důležité, abychom mu všichni čelili co nejefektivněji. Dodržujme proto prosím platná protiepidemická opatření. Dbejme také pravidel 3R – myjme a dezinfikujme si ruce, dodržujme rozestupy a nosme roušky. Jen tak můžeme od viru COVID-19 chránit jak sebe, tak rizikové skupiny obyvatel,” dodává ministr zdravotnictví Jan Blatný.

(tzmz)


 

Kybernetická bezpečnost sítí nové generace je pro stát prioritou

Odborná diskuse o kybernetické bezpečnosti sítí 5G. To byl cíl semináře, který pod hlavičkou 5G Aliance uspořádalo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). Na akci, které se zúčastnili zástupci státní správy, akademické sféry i soukromého sektoru, mimo jiné zaznělo, že kybernetická bezpečnost sítí nové generace je pro stát naprostou prioritou. 

„Na mnoha jednáních, která vedu se zahraničními partnery, často slyším, že oceňují práci, kterou dělá Česká republika pro rozvoj kybernetické bezpečnosti. Ať už je to ve spolupráci na evropské sadě doporučení pro 5G, tzv. 5G Toolboxu, či například v podpoře zapojení umělé inteligence do zajištění vyšší úrovně bezpečnosti občanů. Vítají to jak naši partneři v Evropě, tak třeba i v USA,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: „Rozvoj sítí 5G a jejich bezpečnost je pro nás naprostou prioritou.“

„Jsme rádi, že se nám daří naplňovat mnoho bodů z naší 5G strategie, kterou v lednu schválila vláda. Posunuly se výrazně například projekty chytrých 5G měst, podporujeme výzkum například v programu TREND, i mezinárodní spolupráci třeba formou projektů tzv. 5G koridorů. Od léta funguje také 5G Aliance, kde jsme postupně spustili pět prioritních témat, tedy digitalizace průmyslu, chytrá města, bezpečnost sítí, boj s dezinformacemi a pokrytí dopravních koridorů. A i seminář byl součástí aktivit této aliance v oblasti kybernetické bezpečnosti,“ doplňuje náměstek ministra průmyslu a obchodu pro digitalizaci a inovace Petr Očko.

Seminář ke kybernetické bezpečnosti sítí 5G zahájil místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček. Navázali na něj ředitel Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost Karel Řehka, náměstek ministra zahraničních věcí Martin Povejšil, předsedkyně Českého telekomunikačního úřadu Hana Továrková, ředitel odboru informačních technologií a komunikací ministerstva vnitra Bohdan Urban či ředitel bezpečnosti státního podniku NAKIT Vladimír Rohel. Nechyběli ani zástupci akademické sféry, například prorektor Masarykovy univerzity v Brně Radim Polčák, i reprezentanti soukromého sektoru jak z řad operátorů, tak z technologických firem, které vyvíjejí a dodávají vybavení pro sítě nové generace. Akce se konala pod hlavičkou 5G Aliance, o které víc informací najdete na webu www.5Galiance.cz.

(tzmpo)


 

Odpadová data 2019: Každý Čech vyprodukoval 551 kg “komunálu”

Vloni rostlo množství odpadů, ale i jejich materiálové využití. Stále se však příliš mnoho skládkovalo. Až 46 % komunálních odpadů skončilo na skládkách, což představuje mrhání zdroji i vysokou zátěž pro životní prostředí. ČR čeká na novou odpadovou legislativu.

Celková produkce odpadů vloni mírně rostla, stejně tak se mírně zvýšila i produkce komunálního odpadu. Dobrou zprávou je, že se daří zvyšovat využití vytříděných materiálů z komunálního odpadu, zatímco stagnuje objem odpadů ukládaných na skládky. I tak skládkujeme stále dramaticky více komunálních odpadů než je průměrná úroveň v EU, která v roce 2018 představovala 24 %. Právě míru skládkování by měla zásadně omezit nová odpadová legislativa Ministerstva životního prostředí, která je v současnosti ve finální fázi legislativního procesu.

„Na skládkách vloni skončilo opět 46 % komunálních odpadů, tedy stejný poměr jako v roce 2018, přestože mírně vzrostlo množství komunálního odpadu. Klesá i množství biologicky rozložitelného odpadu, který končí na skládkách, meziročně o více než 6 %. Přesto je množství odpadu, který končí na skládkách stále neúměrně vysoké. Proto jsme navrhli v v novém zákoně o odpadech řadu nástrojů ke změně této situace v České republice, jako jsou postupně rostoucí poplatky za ukládání komunálního odpady na skládky nebo zákaz skládkování recyklovatelných a využitelných odpadů v roce 2030, které s definitivní platností nasměřují většinu materiálů k využívání,“ upozorňuje Jan Maršák, ředitel odboru odpadů MŽP. Kromě změny legislativy významně podporuje MŽP vhodné nakládání s odpady prostřednictvím Operačního programu Životní prostředí a i nadále v tom bude pokračovat.

Celková produkce a nakládání v ČR

V roce 2019 bylo v České republice vyprodukováno 37,4 mil. tun všech odpadů, z toho 1,8 mil. tun nebezpečných odpadů. Na jednoho obyvatele ČR tak ročně připadá produkce 3 502 kg všech druhů odpadů.

Z 37,4 mil. tun všech odpadů jich bylo 88 % využito, z toho 84,5 % materiálově a 3,5 % energeticky. Na skládkách skončilo 9,5 % všech odpadů.

Komunální odpady 

Podíl komunálních odpadů na celkové produkci odpadů tvořil vloni 15,7 %. Obyvatelé ČR jich v roce 2019 vyprodukovali 5,9 milionů tun, což je o 97 tisíc tun více než v roce 2018. Každý občan ČR tedy v průměru ročně vyprodukuje 551 kg komunálního odpadu.

V roce 2019 bylo v ČR z komunálních odpadů využito 41 % materiálově (recyklace a kompostování) a 12 % energeticky (přeměna na teplo nebo elektrickou energii v ZEVO – lidově spalovnách).

(tzmžp)


 

Výběr z médií: dražší pivo, stavba solárních elektráren i přemnožená zvěř v lesích

25. listopadu – Ve středečním českém tisku se dočtete, že si připlatíme za pivo v lahvích a plechovkách. Pivovary totiž nemůžou kvůli koronavirovým opatřením prodávat sudové pivo do restaurací, informuje regionální Deník. Ministerstvo životního prostředí podle Hospodářských novin nedovolí stavbu solárních elektráren na pozemcích, které jsou v zemědělském půdním fondu. Tam ale patří většina půdy. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

E.ON instaloval do své sítě v Česku stou veřejnou dobíječku pro elektromobily

Výstavba veřejné dobíjecí infrastruktury pro elektromobily nezpomaluje. Tuzemská síť dobíječek houstne a výrazným způsobem se na tom podílí také společnost E.ON. Jako jeden z největších investorů do veřejného dobíjení v Česku v minulém týdnu instaloval do své sítě stou veřejnou dobíjecí stanici. Stojí v Českých Budějovicích u supermarketu Terno.

„Dosažená stovka je pro nás významným mezníkem. Na konci příštího roku plánujeme svou síť minimálně zdvojnásobit. Z hlediska rostoucího počtu stanic jsem velký optimista. Už neplatí tvrzení, že infrastruktura je nedostatečná. Stejně jako my v E.ONu, buduje dobíječky i konkurence a síť dobíjecích stanic již pokrývá víceméně celé území republiky,“ říká Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON. Tuzemské silnice v tuhle chvílí brázdí zhruba pět tisíc elektromobilů, které mohou využít okolo 700 dobíjecích veřejných stanic, které rychle přibývají. Jen společnost E.ON má ve výstavbě dalších šest desítek stanic.

První veřejnou stanici E.ON postavil už v roce 2011 a stále stojí na brněnském letišti. „Lze na ní dobíjet přes půjčený čip přímo u obsluhy letiště. Nejde na ní ještě využít kartu E.ON Drive,“ dodává Helena Švejdová z oddělení Mobility Services. Počty veřejných dobíječek rostly v dalších letech pomalu. V roce 2013 měl E.ON čtyři veřejné dobíječky, o rok později šest, v roce 2016 jedenáct a před třemi lety patnáct. Velký boom přišel v posledních dvou letech, kdy se počet vyšplhal už na stovku.

„Aktuálně máme 70 postavených vlastních stanic a dalších 30 stanic zapojených v naší síti je partnerských,“ připomíná Martin Klíma službu Partnerská dobíječka, kterou E.ON na českém trhu letos na jaře zavedl. Dobíjecí stanici si pořídí partner a E.ON ji za něj provozuje a otevře pro veřejnost. Ona se pak chová jako jakákoliv jiná stanice v síti E.ON Drive. Zájem o tuhle službu je značný a překonává předpoklady. „Partnerská dobíječka je příkladem toho, jak se do budování veřejné infrastruktury zapojují i jiné subjekty než jen energetické firmy, což je velmi důležité a pro další rozvoj klíčové,“ pochvaluje si Martin Klíma.

Ze 70 stanic ve vlastnictví E.ONu je 54 rychlodobíjecích, 13 pozvolných a tři ultrarychlé. Dva ultrafasty už fungují ve Vystrkově a na Rozvadově. Třetí ve Vyškově čeká spuštění v nejbližších dnech. Z partnerských stanic je 27 pozvolných, jedna rychlodobíjecí a dva hyperchargery, které mohou řidiči využít v Olbramovicích. Vzrůstající trend elektromobility není vidět jen na růstu dobíječek, ale i na statistikách E.ONu z posledních dvou let.

Za rok 2019 odebrali řidiči ze sítě E.ON Drive 255 MWh. Letos to je už 317 MWh a dalších téměř 6 MWh poskytly elektromobilům partnerské stanice. Celkem je to za dva roky přes 578 MWh elektrické energie. Nejvíce vytěžovanou lokalitou je dobíjecí hub ve Vystrkově u Humpolce u dálnice D1. Z celkového počtu jen tady během posledních dvou let řidiči odebrali téměř 80 MWh, tedy přibližně jednu sedminu celkového objemu.

Vystrkov byl otevřen už v roce 2016 a byla to první lokalita, kde se dalo platit kartou E.ON Drive. Od té doby už byl několikrát modernizován. Aktuálně je na něm jedna ultrarychlá dobíjecí stanice, která byla otevřená jako první v Česku, čtyři rychlodobíječky a jedna AC stanice. „Je to jedna z cest, kterou do budoucna chceme jít. Nechceme jen stavět dobíječky po jedné v různých lokalitách, ale soustředit je do podobných hubů, kde bude více stanic a více možností pro řidiče. Druhý už chystáme v Sulejovicích poblíž Lovosic u dálnice D8 a tím pokryjeme i cestu na sever Čech a do Drážďan do Německa,“ doplňuje Martin Klíma. Zapomínat ale E.ON nebude ani na dobíječky u klíčových dopravních tepen a v plánu jsou i méně vytížené lokality. Důležitá je spolupráce s obchodními řetězci, u kterých řidiči také hojně dobíjejí. Vždyť nejvíce vytěžovanou samostatně stojící stanicí je ta u brněnského Globusu. Jen na ní za poslední dva roky doplnili elektromobily přes 53 MWh elektrické energie. Třetí nejvyužívanější lokalitou je pak jihlavská Intercora, kde se objem blížil 30 MWh.

Síť E.ON Drive začala fungovat v dubnu minulého roku. Za tu dobu počet registrovaných uživatelů neustále narůstá. Aktuálně je vydaných přes dva tisíce karet, díky kterým mohou řidiči na stanicích platit. A společně s tím roste i počet dobíjení. V roce 2019 evidoval E.ON 21 922 dobití na svých stanicích. Letos už je to 25 575 dobití s průměrem 40 minut na jednu návštěvu a dalších zhruba pět set dobití evidují i partnerské stanice v síti E.ONu. Tam většinou řidiči zůstávají kolem sta minut. „Naše služby se neustále snažíme posouvat. Jako jediná společnost na trhu nabízíme uživatelům našich stanic technickou podporu non stop, sedm dní v týdnů. Stanice jsme začlenili do roamingové platformy Hubject, díky které u nich mohou platit i řidiči jiných evropských sítí, čímž také roste i profit majitelů dobíječek v našem partnerském programu. Chtěli bychom také, aby si naší kartou mohl dobít řidič po celé Evropě. I to je věc, na které pracujeme,“ ujišťuje Martin Klíma.

(tze.on)


 

Tesco získalo dvě ocenění TOP odpovědná firma

Již 17 let oceňuje platforma Byznys pro společnost firmy, které se dlouhodobě a strategicky věnují rozvoji společnosti, snižování dopadu na životní prostředí a přinášejí inovativní řešení. V letošním ročníku byla společnost Tesco oceněna ve dvou kategoriích – TOP Odpovědná velká firma titul „Leader“ a TOP Odpovědná firma v životním prostředí.

Unikátní nezávislý a na českém trhu jediný rating odpovědného a udržitelného přístupu k podnikání je vytvořený aliancí Byznys pro společnost. Pro oceněné firmy je potvrzením toho, že jejich strategie a projekty na podporu udržitelnosti a společenské odpovědnosti sledují aktuální trendy a potřeby, přispívají k jejich konkurenceschopnosti na trhu, inspirují instituce i veřejnost a efektivně zapojují své zaměstnance.

„Získali jsme nejprestižnější ocenění v oblasti udržitelného podnikání a odpovědného chování firem. Je to skvělý výsledek naší dlouhodobé a systematické činnosti a ocenění usilovné práce všech našich kolegů a dodavatelů,“ říká Patrik Dojčinovič, výkonný ředitel Tesco pro ČR.

Společnost Tesco patří dlouhodobě mezi nejaktivnější hráče na českém trhu v oblasti udržitelnosti a odpovědného podnikání. Pro letošní rok získalo Tesco ocenění ve dvou kategoriích – Ocenění TOP odpovědná velká firma, kde se celkově umístilo na skvělém 3. místě z 25 nejlepší společností. Pořadí sestavila porota složená z odborníků a hodnotili oblasti udržitelnosti u strategie, odpovědné HR, dodavatelského řetězce a podporu komunit. Z maximální hranice 100 bodů získalo Tesco 91 %. Dosažený výsledek v této kategorii opravňuje Tesco používat označení LEADER. Ve srovnání s loňským rokem firma ještě vylepšila své celkové pořadí. Druhé ocenění získalo Tesco v kategorii TOP odpovědná firma v životním prostředí, kdy odborná porota ocenila na celkově třetím místě projekt Žádné jídlo nazmar, který dlouhodobě usiluje o snižování plýtvání potravinami.

(tztesco)


 

Chovatelé prasat v ČR musí mít do konce roku povinně oploceny chovy

Státní veterinární správa (SVS) upozorňuje chovatele prasat v České republice na zpřísnění legislativy, která upravuje pravidla pro oplocení jejich chovů. Na základě novely příslušné vyhlášky musí být nejpozději do konce letošního roku všechny stavby určené k chovu prasat i pomocné stavby v rámci jednoho areálu, kde chovatelé skladují krmivo a stelivo pro prasata, chráněny trvalým oplocením. Venkovní výběhy pak musí být zabezpečené nejméně dvojitým plotem (bariérou). Zvýšení zabezpečení chovů má snížit riziko zavlečení nákaz do chovu zejména s ohledem na šíření afrického moru prasat (AMP) v chovech.

Povinnost zabezpečit své chovy vyplývá chovatelům již ze současné legislativy. Až doposud však byla definována volněji a povinnost zřídit oplocení ukládala vysloveně „pouze“ u nových staveb a při změnách stávajících staveb.

„Aktuální novela definici zpřesňuje a zpřísňuje. Venkovní výběhy jsou z hlediska možného kontaktu s divokými prasaty nejrizikovější, proto budou muset být chráněny alespoň dvěma ploty, respektive dvěma bariérami,“ uvedl ústřední ředitel SVS Zbyněk Semerád. O nadcházející změně legislativy byly v dostatečném předstihu informovány chovatelské organizace.

Při této příležitosti, kdy se zhoršuje nákazová situace s ohledem na šířící se AMP v sousedních zemích, SVS připomíná všem tuzemským chovatelům prasat povinnost evidovat všechny chovy. Tato povinnost zaregistrovat chov u Českomoravské společnosti chovatelů platí od prosince 2018. Do této doby se na chovy s pouze jedním prasetem vztahovala výjimka ze zákona a evidovány být nemusely.

Zrušení výjimky si vyžádala změna evropské legislativy a již téměř dva roky platí povinnost evidovat všechny chovy prasat. Hlavním důvodem změny bylo, aby dozorové orgány měly přehled o všech chovech prasat včetně nejmenších záhumenkových chovů a mohly je v případě potřeby kontrolovat a v případě změny nákazové situace i zde přijímat opatření.  Tato nedávná změna předpisů souvisí s rostoucí hrozbou AMP.

V současné době tak výjimku, kdy není povinné chov registrovat, představuje pouze dočasné přemístění prasete, kdy doba jeho ustájení u nového chovatele nepřesáhne sedm dní. Jedná se především o případy, kdy si dotyčný zakoupí již vykrmené prase za účelem provedení domácí porážky „zabíjačky“ a do svého hospodářství jej od původního chovatele přesune jen na několik dní před porážkou.

(tzsvs)


 

Patnáct let sítě Evropských spotřebitelských center

Více než milion spotřebitelů využilo služeb sítě Evropských spotřebitelských center za 15 let její existence. 

Právníci ze třiceti zemí bezplatně pomáhají spotřebitelům řešit přeshraniční spory s podnikateli z jiných zemí EU, Velké Británie, Norska a Islandu a podávají informace o právech spotřebitelů na jednotném trhu. Rekordních 90 000 lidí se na ně obrátilo v prvním pololetí tohoto roku, v době tzv. koronavirové krize, a to hlavně kvůli problémům s vracením peněz za neuskutečněné lety a pobyty.  Více se dozvíte na webu Evropského spotřebitelského centra, působícího při České obchodní inspekci.

(tzesc)


 

Penny bojuje za lepší podmínky chovu kuřat

PENNY představuje nové standardy pro chov a přepravu drůbeže, jejichž cílem je zlepšení životních podmínek a pohody zvířat, stejně jako kvalitativní úrovně masných produktů. Na projektu spolupracuje PENNY s významnými tuzemskými dodavateli. 

Před rokem PENNY představilo svůj dlouhodobý projekt ANIMAL WELFARE, jehož cílem je zlepšování životních podmínek a pohody zvířat. Za podpory Ministerstva zemědělství nastavilo PENNY vyšší standardy chovu skotu a prasat než požaduje legislativa. Nyní tuto aktivitu rozšiřuje i na chov a přepravu drůbeže.

 VIDEO KE STAŽENÍ: https://we.tl/t-dAp0p7ObzE  

„Na zlepšování podmínek chovu zvířat pracujeme dlouhodobě. Jakmile jsme v roce 2019 nastavili standardy pro chov skotu a prasat, začali jsme pracovat na standardech pro drůbež. Velkým tématem, které dnes rezonuje, jsou vejce z klecových chovů. I v této oblasti jsme dosáhli značného pokroku a budeme schopní skončit s úplným prodejem těchto vajec o rok dříve, než jsme se původně zavázali, tedy do konce roku 2023. Již nyní v rámci standardní nabídky nenabízíme žádná klecová vejce. Nyní děláme další krok a nastavujeme standardy ANIMAL WELFARE i pro chov a přepravu kuřat,“ říká Petr Baudyš, vedoucí oddělení kvality společnosti PENNY Market.

Nově musí chov kuřat splňovat přísnější standardy, především pokud jde o klima v halách samotných, kde je vyžadován nižší obsah čpavku, optimalizovaná vlhkost, dále je požadována nižší hustota osazení kuřat v hale, než stanoví zákon, a v neposlední řadě se jedná o zkrácení doby přepravy kuřat na porážku a lepší podmínky při jejich vyskladňování.

Základem fungování projektu „PENNY STANDARD ANIMAL WELFARE“ je spolupráce s vybranými dodavateli a zprostředkovaně i s jejich chovateli, kterým jsou stanoveny přísné požadavky na chov zvířat. Cílem je zajistit nejen dodržování správných postupů a dodržování stávajících legislativních požadavků, ale v některých případech jsou podmínky stanoveny nad rámec stávající legislativy, a to proto, aby zvířata měla zajištěnykvalitnější životní podmínky„Podmínky chovu kuřat jsou shrnuty v Příručce správné praxe chovu kuřat a jejich dodržování bude podléhat našemu internímu auditnímu systému, kdy my sami na své náklady budeme dbát na jejich dodržování. Například není dovolena zvýšená hustota osazení kuřaty od 39 kg na m2, ačkoliv ji předpisy umožňují. Dále je stanovena maximální doba přepravy kuřat na porážku na 6 hodin, tedy o 2 hodiny méně, než umožňují předpisy. Příjemnější podmínky chovu i méně stresující faktory při vyskladňování v důsledku zajistí i vyšší kvalitu našich produktů,“ shrnuje Petr Baudyš.

Mezi partnery tohoto projektu z řad dodavatelů PENNY Market jsou: DZ Klatovy, Rabbit, Vodňanské kuře. Již dříve se do projektu zapojili dodavatelé hovězího a vepřového masa: Maso uzeniny Polička, Skaličan a Uzeniny Příbram.

O tom, že konkrétní maso a masné polotovary na pultech prodejen PENNY pocházejí ze zvířat, u nichž byly naplněny podmínky a požadavky projektu „PENNY STANDARD ANIMAL WELFARE“, jsou spotřebitelé informováni na obalech výrobku logem se slovním vyjádřením „SPRÁVNÉ ŽIVOTNÍ PODMÍNKY – ANIMAL WELFARE“. Produkty s tímto logem pocházejí výhradně od českých dodavatelů a jsou k dispozici exkluzivně v PENNY pod privátní značkou Dobré maso z Českých chovů.

(tzpenny)


 

Pracovní listy pomůžou přiblížit řemeslné profese ve školách

Jihočeská společnost pro rozvoj lidských zdrojů připravila společně s Jihočeskou hospodářskou komorou pro školáky a jejich vyučující pracovní listy, které mají žákům přiblížit řemeslné profese. Ačkoliv je poptávka po řemeslnících v dnešní době vysoká a rodiče dětí 2. stupně důležitost řemesel vnímá, pouze 20 % rodičů by u svých dětí uvažovalo o studiu učebního oboru. Zviditelnění řemeslných oborů mají napomoci kromě pracovních listů i kreativní workshopy projektu Buď mistr, které se kvůli koronavirové pandemii přesunuly na příští rok.

Jihočeská společnost pro rozvoj lidských zdrojů spolu s Jihočeskou hospodářskou komorou připravily pro základní školy pracovní listy, které pomáhají přiblížit profese, práci s nářadím, ale i popularizovat samotné učební obory. „Podpora a propagace řemesel je nesmírně cenná. Řemeslné učební obory se dlouhodobě potýkají s malým zájmem, i přesto, že jsou odborníci v řemeslech trhem práce žádaní. Je důležité, aby řemesla nezanikla, proto se musíme zaměřit na novou generaci a řemesla jim přiblížit. Prostřednictvím pracovních listů pro školy tak můžeme ukázat, že zručnost a píle má budoucnost a kvalitní řemeslník bude dobře oceňován,“ upozorňuje vedoucí odboru školství, mládeže a tělovýchovy Krajského úřadu Jihočeského kraje Hana Šímová.

Pracovní listy „Buď mistr“ vznikly v rámci projektu Jihočeské hospodářské komory Podpora řemesel 2020, na kterém spolupracují i další partneři a který finančně podporuje Jihočeský kraj. Určeny jsou především základním školám, ale mohou je využít například i Domy dětí a mládeže či další organizátoři kroužků pro děti. Návody jsou připraveny tak, aby každému vyučujícímu co nejvíce usnadnily práci a žáci zvládli výrobu téměř samostatně. „Před každým pracovním postupem jsou uvedeny pokyny, včetně souhrnu potřebných pomůcek, materiálů a doporučení, pro jaký ročník je výroba vhodná a jak je časově náročná,“ vysvětluje Barbora Sejková z Jihočeské společnosti pro rozvoj lidských zdrojů, jež je partnerem projektu. Na tvorbě pracovních listů se přitom podíleli pedagogové ze Střední odborné školy zdravotnické a Středního odborného učiliště Český Krumlov, kde řemesla vyučují. Prvotní zájem ze strany základních škol je veliký, jak uvádí Barbora Sejková: „Jen během několika dnů si o listy požádalo 40 jihočeských základních škol.“

Řemeslo se stále potýká s nedostatkem odborníků. Patrné je to i v době pandemie, kdy mnozí stavebníci mají problém sehnat jakékoliv řemeslníky, nemluvě o těch kvalitních. Jedná se o dlouhodobý problém, který je do značné míry způsoben neatraktivností a podceňováním učňovského školství. To potvrzuje i průzkum Jihočeské hospodářské komory z roku 2019. 93 % rodičů dětí 2. stupně základních škol v něm potvrdilo, že je přesvědčeno o důležitosti řemesel a jejich zachování, ale pouze 20 % rodičů by uvažovalo o tom, že by jejich dítě mohlo studovat učební obor, a to i přes horší studijní výsledky a zájem žáků o tyto obory. Právě současná doba však nasvědčuje, že by rodiče mohli o řemeslech začít přemýšlet jako o perspektivních oborech. Na jihočeských středních školách totiž zaznamenali zvýšený zájem a dotazy rodičů žáků 9. tříd základních škol právě k učebním řemeslným oborům. Zda se zájem zvyšuje, bude patrné až na jaře po odevzdání přihlášek na střední školy.

Projekt Podpora řemesel nabízí pro zájemce nejen pracovní listy, ale i další aktivity. Jednou z nich jsou zážitkové workshopy pro rodiče s dětmi, o které byl z řad rodičů velký zájem, nicméně koronavirová pandemie jejich konání pozdržela. „I přesto, že asi letos již workshopy nestihneme, plánujeme je ve spolupráci se středními školami spustit hned, jak to situace umožní. Zájem totiž o ně mají nejen rodiče, ale i sami dospělí, kteří se chtějí něčemu přiučit,“ hodnotí ředitel Jihočeské hospodářské komory Luděk Keist.

Spolu s pracovními listy a workshopy jsou k dispozici také přehledné webové stránky www.budmistr.cz. Zde se ti, co se o řemesla zajímají, mohou seznámit s jednotlivými profesemi a studijními obory. Žáci zde také mohou zjistit, jak si vedou ti, co se rozhodli tahle řemesla dělat. „Vybrali jsme ve spolupráci s Krajským úřadem osm řemesel, která jsou perspektivní, a to jak z pohledu jejich studia, tak následného uplatnění. Všechny totiž souvisí se stavebnictvím, kde je doslova “hlad” po kvalitních řemeslnících,“ vysvětluje Luděk Keist.

Pracovní listy, které si nyní učitelé můžou stáhnout na stránkách www.budmistr.cz, obsahují osm praktických návodů. Jsou zde uvedeny postupy na výrobu předmětů ze dřeva, keramické dlažby, plechu nebo odpadního potrubí. Pro školy jsou také připraveny pracovní listy v tištěné podobě a jejich distribuce proběhne, až se školy opět otevřou. Více informací o aktivitách projektu jsou dostupné na stránkách www.budmistr.cz.

(tzjpz)


 

Omezení úředních hodin Krajského úřadu Jihočeského kraje pro veřejnost nadále trvají

Na základě usnesení vlády České republiky ze dne 20. listopadu č. 1202 o přijetí krizového opatření jsou nadále úřední hodiny Krajského úřadu Jihočeského kraje v týdnu stanoveny tak, jak bylo určeno ode dne 12. října 2020, tzn.: pondělí 8–13 hodin, středa 11–16 hodin.

Krajský úřad podle citovaných usnesení vlády pokračuje v provozu s omezením osobního kontaktu zaměstnanců s adresáty veřejné správy a dalšími externími osobami na nezbytně nutnou úroveň. Omezení spočívá především v nahrazení osobního kontaktu písemným, elektronickým či telefonickým kontaktem ve všech případech, kdy je to možné. Dále pak příjmem veškerých dokumentů od veřejnosti pouze prostřednictvím pracoviště podatelny; vždy kdy je to možné, se upřednostní elektronická komunikace. Na recepcích budov krajského úřadu jsou provedena organizační opatření zabraňující přímému kontaktu osob; jednání se provádí za zvýšených hygienických opatření.

Toto rozhodnutí je účinné od 23. listopadu 2020 do 12. prosince 2020, jak určila vláda České republiky.

(tzjč)


 

Ochranu před nejistou budoucností hledají Jihočeši u odborů

Zájem o členství v odborech na jihu Čech už několik měsíců roste. Důvodem jsou obavy z budoucnosti, především z dopadů koronavirové pandemie na ekonomiku a s tím související nezaměstnanosti. Lidé očekávají, že pod ochranou odborů se jim bude „dýchat“ lépe.

„Z lidí jsou cítit rostoucí obavy. Nikdo netuší, co příští měsíce přinesou a samozřejmě hledají nějakou jistotu, zastání, prostě pevný bod v této extrémně turbulentní době. Už na jaře jsme byli zahrnuti neuvěřitelným množstvím pracovně-právních dotazů. A zájem se dále stupňuje,“ uvedla vedoucí jihočeského Regionálního pracoviště (RP) Odborového svazu KOVO (OS KOVO) Pavlína Jirková.

Pracovníci RP v této souvislosti zaznamenali, že nejvíce ohrožení se lidé cítí ve firmách bez odborového zázemí. Oproti tomu zaměstnanci firem s funkční odborovou organizací „v zádech“, zůstávají vcelku klidní. „A to i ti, kteří nejsou našimi členy, neboť ví, že tam, kde KOVO působí, základní odborová organizace kolektivně vyjednává za všechny zaměstnance bez výjimky. Prostě se s našimi členy takříkajíc svezou, aniž by ovšem sami vyjednávací pozici odborů jakkoli posílili,“ poznamenala Jirková.

Významně tak v jižních Čechách roste zájem o založení takzvaného „seskupení členů“. To totiž dle stanov OS KOVO umožňuje vznik odborové organizace anonymně a kolektivní vyjednávání bez toho, že by zaměstnavatel mohl členy odborů mezi svými zaměstnanci identifikovat. Anonymita je chrání před případnými represemi ze strany zaměstnavatele.

„V současné době v regionu zastupujeme celkem deset seskupení členů, z nichž to zatím poslední, vzniklo v září v českovelenické Magna Cartech. Se zaměstnanci dalších dvou firem založení seskupení členů aktuálně připravujeme,“ doplnila Jirková. Již existující kovácká seskupení nyní na jihu Čech působí ve fimách Schwan Cosmetics CR, A. Pöttinger, COGEBI, Head Sport, Plaschka, ADVICS MANUFACTURING CZECH, ERT Automotive Bohemia, Yanfeng Czechia Automotive Interior Systems a GPN GmbH – ČR.

„Na jedné straně jsou zde rostoucí obavy z důsledků koronavirové krize a na straně druhé přetrvávající strach, v mnoha případech odůvodněný, ze ztráty zaměstnání kvůli odborové angažovanosti. V regionu je stále celá řada poměrně velkých firem, kde se zaměstnanci založit odbory prostě bojí. A to i přesto, že na to mají zákonné právo. Díky seskupení členů zůstávají skryti a s vedením firmy za ně vyjednávají profesionální specialisté svazu. Anonymní členové přitom mají k dispozici bezplatně veškeré služby OS KOVO stejně, jako ostatní členové. Od uzavírání kolektivních smluv, přes právní servis až po problematiku bezpečnosti práce,“ konstatoval zmocněnec jihočeského sdružení OS KOVO Jan Janoušek.

Anonymní členství a vznik seskupení členů v OS KOVO, umožňuje úprava stanov OS KOVO z roku 1994. Cílem jejího přijetí byla ochrana iniciátorů vzniku odborových organizací i další zakládající členy před výhružkami a postihy ze strany zaměstnavatelů. Mezi ty nejčastější vždy patřil a dodnes patří vyhazov. Minimální počet zakládajících členů jsou tři a před zaměstnavateli zůstávají „skryti“ až do doby, než se sami rozhodnou vystoupit z anonymity. Odborová organizace pak působí ve firmě podle zvláštních právních předpisů. Členy OS KOVO se přitom mohou stát i zaměstnanci firem mimo kovoprůmysl.

Zaměstnavatelé sice dobře vědí, že na vstup do odborů mají zaměstnanci právo ze zákona. Stejně tak jsou si ovšem vědomi toho, že odbory mají následně zákonné právo kontrolovat dodržování zákoníku práce, pravidel bezpečnosti práce a vyjednávat o mzdových a sociálních podmínkách zaměstnanců. To se mnohým nelíbí a snaží se proto vzniku odborů zabránit. V případných sporech ovšem dávají soudy za pravdu odborářům. To, že seskupení členů jsou legitimní formou působení odborů, což se snažila řada zaměstnavatelů zpochybnit, potvrdil v roce 2018 Nejvyšší soud ČR.

„Odbory jsou jedinou organizací, která dokáže účinně hájit zájmy a práva zaměstnanců. Ta jsou často velmi hrubým způsobem pošlapávána. Seskupení členů je tak významným nástrojem řešení podobným situací,“ zdůraznil Janoušek.

(tzoskovo)


 

Doba pandemická mění trh práce. Posílila okrajové proudy, ale také přinesla úplné novinky

Český trh práce prochází největší proměnou za poslední dekádu. Desetitisíce pracovních míst i samotné firmy ohrožují dopady pandemické krize, která prudce zrychluje nejenom digitální transformaci řady odvětví i globální ekonomiky. Odpovědi na aktuální otázky, které otřásají českým trhem práce, nabídne v úterý 24. listopadu 2020 druhý ročník konference Fórum zaměstnanosti, tu organizuje Ministerstvo práce a sociálních věcí.

Program online konference bude možné sledovat v živém vysílání na webové stránce www.forumzamestnanosti.mpsv.cz

V rámci moderovaných diskuzních panelů představí svůj pohled a budou diskutovat nové příležitosti na trhu práce a hledat nová řešení pro výzvy v oblasti zaměstnanosti politici, vědci, analytici, či zaměstnavatelé. Debatovat budou zejména o dopadech koronavirové krize na české zaměstnance i zaměstnavatele, ale také o tom, jak využít tuto krizi jako příležitost pro pozitivní změny na trhu práce, jako například flexibilnější práce z domova a digitalizace práce, či potřeba proškolení zaměstnanců.

Ekonomové Danuše Nerudová a Daniel Münich a sociolog Martin Buchtík přiblíží dopady koronavirové krize na českou ekonomiku a společnost. Hlavní ekonom Deloitte Česká republika David Marek popíše prudký vzestup nových ekonomik, ať už jim říkáme digitální, sdílená či platformová. Analytik pracovního trhu ze společnosti LMC Tomáš Ervín Dombrovský představí nejnovější data, jakými změnami prošel český trh práce a co nás čeká v oblasti poptávky a nabídky pracovní síly.

Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD) se zaměří na systémové změny, kterými lze podpořit vzdělávání zaměstnanců, zvýšit tak jejich produktivitu a vytáhnout Česko z pasti levné práce.

„Současná krize revolučně mění trh práce. Tím, že posunula významnou část nejenom práce, ale zejména služeb do online prostoru, udělala některým blížícím se změnám v oblasti zaměstnávání medvědí službu. Teď na to musíme vhodně reagovat my. Východiskem v dlouhodobém měřítku jsou investice do vzdělávání pracujících i nepracujících,“ zdůrazňuje ministryně Maláčová.

Dalšími hosty budou například ředitelka divize správa ČEZ Michaela Chaloupková, employee experience director Avast Martina Suchomelová a Jakub Vykoukal, HR ředitel designérské a sklářské společnosti Lasvit, kteří popíšou současnou situaci z pohledu firem.

Druhý ročník fóra s podtitulem Zaměstnanec 4.0: jak se připravit na digitální éru? proběhne v online verzi v úterý 24. listopadu od 10 hodin.

Odkaz na živé vysílání, program a přehled vystupujících je dostupný na adrese http://forumzamestnanosti.mpsv.cz

(tzmpsv)


 

Výběr z médií: zastavení modernizace armády, obrovský zájem o SUV i zateplení bytových domů

24. listopadu – V českém tisku se v úterý dočtete, že miliardové škrty zastaví modernizaci armády. Ministerstvo obrany totiž stále ještě nemá jasno, jaký bude rozpočet na další rok, píše deník E15. Zájem o sportovně-užitkové vozy v posledních třech letech podle Hospodářských novin rekordně roste. Počítá s tím i Škoda Auto, která zvažuje vozům SUV v příštích třech letech vyhradit továrnu v Kvasinách. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Ten, kdo vymyslel Lipánek, by zasloužil metál, říkají v Madetě

Lipánku, dezertu z jižních Čech, bude za pár měsíců padesát pět let, je tedy jen o rok mladší než televizní pohádka pro nejmenší Večerníček. Je také stále tak oblíbený a kvalitní, nebo se během let změnil?

CELÝ ČLÁNEK


 

Máma, táta, babi a… covid! Lze se doma chránit a nenakazit se?

Sdílet společnou domácnost o velikosti 3+kk s rodinou čítající čtyři členy a psa je samo o sobě složité. Natož když se na někoho z nich „přilepí“ covid. Pak začíná akce kulový blesk v rámci jednoho bytu.

CEÝ ČLÁNEK


 

Výběr z médií: falešná negativní osvědčení, parkování letadel i spor pojišťovny s hotelem

23. listopadu – V pondělním českém tisku se dočtete, že podvodníci nabízejí falešné osvědčení negativního testu na covid. Odhalit padělek je pro případnou kontrolu téměř nemožné. Každá laboratoř totiž vydává potvrzení na jiném formuláři, píše Mf Dnes. Pražské letiště by podle deníku E15 mohlo alespoň částečně vylepšit děravý rozpočet parkováním letadel, která kvůli pandemii koronaviru nelétají. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Po návratu z Řecka bude nově povinné podstoupit PCR test nebo nastoupit do karantény

Ministerstvo zdravotnictví na základě dostupných dat z Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) aktualizovalo seznam zemí s nízkým rizikem nákazy. Do červené kategorie se nově přesunulo Řecko, po návratu z této země tak bude od pondělí 23.11. povinné podstoupit PCR test nebo nastoupit do karantény a také vyplnit příjezdový formulář.

Řecko tak doplnilo většinu evropských zemí, které do červené kategorie spadají. Cestující, kteří v těchto zemí strávili v posledních 14 dnech dobu delší 12 hodin jsou povinni před návratem do České republiky vyplnit příjezdový formulář. Zároveň je nutné do 7 dnů od příjezdu předložit příslušné krajské hygienické stanici výsledek PCR testu. Po návratu je možné předložit také výsledek PCR testu z jakékoliv země EU, který ale není starší 72 hodin. Tato povinnost se nevztahuje na osoby mladší 5 let.

„Do doby, než bude cestovatelům z těchto zemí oznámen výsledek testu, by se dotyční měli chovat obzvláště obezřetně. Především by měli omezit sociální kontakty, zejména pak se zranitelnými skupinami obyvatel, například se seniory,” vzkazuje navrátilcům z červených zemí ministr zdravotnictví Jan Blatný.

Do oranžové kategorie se nově od 23.11. zařadí Lotyšsko. To tak doplní Dánsko, Estonsko, Finsko, Irsko, Island, Norsko, Kanárské ostrovy a portugalské Azory a Madeiru. Po návratu z těchto zemí musí cizinci, kteří na území ČR pracují nebo studují, předložit výsledek PCR testu. A to před vstupem na pracoviště, případně před vstupem do vzdělávací instituce, kde studují.

Systém semaforu upravuje také kategorii zelených zemí, ve které žádná z těchto povinností neplatí. Vzhledem k aktuální epidemiologické situaci napříč Evropou nicméně v této kategorii není momentálně zařazena žádná země.

Parametry a kritéria tzv. semaforu vychází z hodnocení epidemiologických kritérií pro každou zemi.

(tzmz)


 

Právě jsme přišli na svět. Prohlédněte si fotky novorozenců

Díky vstřícnosti novorozeneckých oddělení jihočeských nemocnic vám každou neděli na stránkách Deníku přinášíme fotky nejmladších dětí, které se narodily v Jihočeském kraji.

CELÝ ČLÁNEK


 

Naposledy jsme se rozloučili

Ve spolupráci s pohřebními službami na Prachaticku, přinášíme jména zemřelých, s nimiž se jejich příbuzní a přátelé v uplynulém týdnu rozloučili.

CELÝ ČLÁNEK

 

 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře