ZDRAVÍ A VÝŽIVA: Zelenina v našem jídelníčku. Jakými kuchařskými chybami se zbytečně...

ZDRAVÍ A VÝŽIVA: Zelenina v našem jídelníčku. Jakými kuchařskými chybami se zbytečně ztrácí vitamíny

Ilustrační foto: pixabay

 

Nekrájet na příliš drobné kousky, nevařit příliš dlouho, neloupat. Víte, že pokud budete dodržovat několik jednoduchých zásad, zbude vám v zelenině mnohem víc vitamínů a minerálů? 

Jedna z nejhorších možných kuchařských úprav zeleniny je vaření. Velká část zdraví prospěšných látek se totiž vyvaří do vody, kterou posléze vylijete. Pokud už zeleninu vaříte, zkuste následně zeleninový vývar použít třeba jako základ pro polévku. Dejte si také pozor, abyste zeleninu nevařili zbytečně dlouho. Čím kratší dobu ji vaříte, tím víc vitamínů v ní zbude. Co nejvíc zkrátit tepelnou úpravu zeleniny, byste měli i tehdy, když zeleninu připravujete v troubě. Nejlepší tepelná úprava, při které se ztrácí nejmíň vitamínů a minerálů, je dušení zeleniny v páře.

Poměrně častá chyba, která vás ochudí o velké množství vitamínů, je loupání zeleniny. Mrkev, okurky, brambory, petržel – všemožné druhy zeleniny, zvlášť pokud jsou vypěstovány ekologicky, je škoda loupat. Právě slupka totiž obsahuje velké množství vitamínů, minerálů a stopových prvků, o které se zbytečně připravíte. Navíc některé z těch zdraví prospěšných látek se vyskytují právě a jedině ve slupce a ne ve zbytku plodu.

Pokud jíte zeleninu syrovou, například ve formě salátu, je ideální ji zakápnout trochou olivového oleje. Řada vitamínů je totiž rozpustná v tucích a právě kapka oleje usnadní jejich vstřebávání. Vzhledem k tomu, že řada zdraví prospěšných látek se zničí, pokud přijdou do styku s kyslíkem, je lepší zeleninu krájet na co největší kusy. Jednoduše řečeno je tedy lepší, pokud třeba mrkev sníte vcelku, než když si ji nadrobno nastrouháte. To samé ale platí i pro ovoce.

 

DOKTOR GALEN

 

 

 

Komentáře

komentářů