Z PRVNÍ RUKY: 29. března – 4. dubna 2021

Z PRVNÍ RUKY: 29. března – 4. dubna 2021

 

 

 

O Velikonocích se sečetlo už víc než 700 tisíc lidí

Ani o velikonočních svátcích neslábne zájem o online sčítání. V průběhu soboty obdržel Český statistický úřad necelých 200 tisíc sčítacích formulářů. Od začátku sčítání je to tak souhrnně 1,7 milionu, což představuje 3,4 milionu sečtených osob. Nejaktivnější jsou zatím obyvatelé Neratovic.

„Za pátek a sobotu se zvýšil počet přijatých formulářů téměř o 350 tisíc. První dva volné dny velikonočních svátků tak využilo pro sečtení 700 tisíc osob,“ říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu. Z odeslaných elektronických formulářů je vidět aktivita jednotlivých měst při přepočtu formulářů na 100 bytů. „Při porovnání obcí s počtem obyvatel nad 10 tisíc jsou doposud nejaktivnější občané Neratovic, Mostu a Kolína. Z krajských měst je pak nejlepší Ústí nad Labem“, doplnil Marek Rojíček.

Obce a města patří dlouhodobě k předním uživatelům dat Českého statistického úřadu. Oceňují zejména výsledky sčítání, které nabízejí nejdetailnější pohled na demografické složení obyvatel a strukturu domácností v každé obci. Díky sčítání si může každý udělat nejlepší obrázek o svojí obci, a lépe pak plánovat její rozvoj, např. návrhy územně plánovacích dokumentací.

(tzčsú)


 

Všichni senioři se mohou sečíst. Ti se starými doklady mohou požádat příbuzné nebo vyplnit listinný formulář

Elektronický formulář pro Sčítání 2021 využívá data dostupná z veřejných registrů. Registr obyvatel ale nezahrnuje zlomek dokladů, které nejsou elektronicky čitelné, například občanské průkazy ve formě tzv. knížky. Držitelé více než dvacet let starých dokladů budou moci založit vlastní online formulář již za několik dní. I teď ale mají na výběr z několika dalších možností, jak se sečíst.

Osobní doklady bez elektronicky čitelné zóny se vydávaly do roku 1999. Dnes je mají ještě jednotky procent obyvatel starších 85 let, přibližně 15 tisíc lidí, kteří v posledních dvaceti letech neměli důvod měnit svůj občanský průkaz. Z pohledu e-governmentu však tyto doklady mohou způsobovat komplikace.

„Při registraci do online formuláře se ověřuje identita respondentů v Registru obyvatel, který však neobsahuje čísla nejstarších typů občanských průkazů. S Ministerstvem vnitra se nám již podařilo shodnout se na argumentaci potřebné k získání těchto údajů a urgentně jsme zažádali o legislativní změnu. Na základě doplněných údajů budeme schopni v řádu dnů i lidem s nejstaršími typy dokladů umožnit online sčítání, což je v aktuální epidemické situaci jednoznačným přínosem,” říká věcný gestor Sčítání 2021 Robert Šanda z ČSÚ.

Zřejmě nejpraktičtějším řešením pro tuto skupinu seniorů pak je, pokud je s jejich souhlasem sečte někdo blízký, který s nimi bydlí v jedné domácnosti. „Pokud někdo z blízkých založí elektronický formulář a sečte se jako první člen domácnosti, může následně na stejném formuláři sečíst kohokoliv, kdo s ním žije v bytě a s tímto řešením souhlasí,“ radí Robert Šanda.

Od 17. dubna do 11. května se všichni, kdo se nemohou nebo nechtějí zúčastnit online sčítání, budou moci sečíst pomocí listinného formuláře. I s jeho vyplněním a odesláním jim může pomoci někdo z blízkých. Listinné sčítací formuláře budou roznášet sčítací komisaři a bude možné si je vyzvednout i na vybraných pobočkách České pošty a krajských správách ČSÚ.

(tzčsú)


 

Ministerstvo zdravotnictví upravilo opatření pro návrat ze zahraničí do České republiky

Ministerstvo zdravotnictví upravilo podmínky opatření pro návrat ze zahraničí. Nově bude povinnost podstoupit test před vstupem na území České republiky pouze při návratu ze zemí s velmi vysokým rizikem nákazy (tmavě červená kategorie). Ministerstvo zdravotnictví tak reaguje na rozhodnutí Městského soudu v Praze, který s účinností od 5. 4. zrušil část dosud platného ochranného opatření.

Pro návraty ze zemí s vysokým rizikem nákazy (červená kategorie) a ze zemí se středním rizikem nákazy (oranžová kategorie) se bude test ještě před návratem do ČR požadovat pouze v případě, že daná osoba použije k návratu veřejnou dopravu

„Na základě expertních stanovisek máme informace, že pokud jeden nakažený vstoupí do letadla, může nakazit deset až dvacet dalších lidí. Ti pak mohou nákazu šířit v zemi, ve které vystoupí. Považujeme proto za nezbytné, aby se osoby testovaly už před vstupem na území České republiky, to znamená před nástupem do dopravního prostředku,“ vysvětluje důvody opatření ministr zdravotnictví Jan Blatný.

Součástí opatření zůstává také povinnost podstoupit PCR test, a to nejpozději 5 dní po návratu do České republiky. Do té doby musí být dotyčná osoba v samoizolaci. Zůstává také povinnost vyplnit před návratem Příjezdový formulář. Tyto povinnosti neplatí jen pro zelenou kategorii zemí.

Kromě toho jsou z preventivních důvodů osoby, které se vrátily ze zemí oranžové, červené a tmavě červené kategorie povinné nosit po dobu čtrnácti dnů všude mimo domov respirátor. A to i ve venkovních prostorech

Celé znění opatření naleznete zde.

(tzmz)


 

Domácnosti vyplnily již více než 1,5 milionu formulářů. Jen za pátek 147 tisíc

Přes 1,5 milionu elektronických sčítacích formulářů už obdržel Český statistický úřad v probíhajícím Sčítání 2021. Od minulé soboty se tak sečetly 3 miliony lidí. Nejvíce formulářů poslali obyvatelé Prahy, naopak nejméně aktivní byli zatím ve Zlínském kraji a Jihočeském kraji.

Sečíst se lze přes internet na webu onlinescitani.cz nebo pomocí mobilní aplikace Sčítání21, a to až do 11. května. „Prostřednictvím jednoho online formuláře se snadno sečte celá domácnost. Průměrná doba, kterou uživatelé aktuálně stráví vyplňováním elektronického formuláře, je podle dosavadních dat 17 minut,“ uvedl předseda ČSÚ Marek Rojíček.

Elektronický formulář lze bezpečně vyplnit kdykoliv a odkudkoliv. Stačí jen připojení k internetu. „Online sčítání je jednoduché a šetří váš čas. Nemusíte nikam chodit ani čekat na sčítacího komisaře. Vše vyplníte za pár minut přes počítač nebo mobil. Elektronický formulář je návodný. Obsahuje našeptávače, které navrhují možnosti podle prvních napsaných znaků. Navíc automaticky zobrazuje jen otázky na základě vyplněných údajů. To znamená, že například u dítěte nezobrazuje otázky týkající se zaměstnání,“ doplňuje 1. místopředsedkyně ČSÚ Eva Krumpová.

Internetový sčítací formulář má také kontroly logických vazeb mezi odpověďmi a nabízí kontextové návody k vyplnění a odeslání. Kromě češtiny je dostupný v 7 jazycích: angličtině, němčině, polštině, ruštině, ukrajinštině, vietnamštině a romštině.

Ti, kteří se nemohou či zatím nechtějí sečíst online, budou moci od 17. dubna vyplnit listinný sčítací formulář. Získají ho spolu s odpovědní obálkou od sčítacího komisaře nebo na kterémkoliv kontaktním místě sčítání. I pro ně však bude až do 11. května otevřena možnost vyplnit online formulář.

(tzčsú)


 

Sčítají se i Češi v zahraničí

Povinnost sečíst se mají i občané České republiky, kteří žijí v zahraničí, ale mají na našem území trvalý pobyt. Od začátku sčítání se jich sečetlo již několik tisíc.

„Formuláře nám přicházejí z celého světa. Od Čechů žijících v zahraničí jsme zatím obdrželi přes 24 tisíc vyplněných sčítacích formulářů. Nejvíce z Velké Británie, Německa, Spojených států a Slovenska,“ říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.

Povinnost sečíst se má každý občan České republiky, který má na našem území trvalý pobyt. Nezáleží na tom, kde ve světě žije či zda má i jiné než české občanství. Nezáleží ani na tom, kde je v zahraničí hlášen k pobytu. Sčítání se netýká pouze těch občanů žijících v zahraničí, kteří mají pobyt na území Česka ukončený.

Ze zahraničí je možné se sečíst pouze prostřednictvím elektronického sčítacího formuláře odkudkoliv, kde je připojení k internetu. Buď na webu www.scitani.cz, nebo pomocí mobilní aplikace Sčítání21. K přihlášení do formuláře lze použít platné osobní doklady vydané Českou republikou, bankovní či elektronickou identitu nebo datovou schránku nepodnikající fyzické osoby.

Dotazník, který je připraven pro občany České republiky žijící v zahraničí, neobsahuje otázky na bydlení. Pokud český občan sdílí v zahraničí domácnost s cizincem, který nemá v Česku trvalý ani přechodný pobyt nad 90 dnů, nemusí být tento cizinec uváděn v seznamu osob v domácnosti ani nemá povinnost vyplnit sčítací formulář.

Sčítání je unikátním zdrojem umožňujícím zmapovat rozsah stěhování, které probíhá nejen uvnitř našeho území, ale také mezi Českou republikou a zahraničím. Z dalších zjišťovaných charakteristik lze dovodit, o které typy domácností se v rámci migrace jedná. To je důležité například pro ministerstvo školství, které se podílí na péči o české školy v zahraničí nebo pro ministerstva zahraniční a kultury při podpoře krajanských spolků.

I Češi žijící v zahraničí mohou využít rozsáhlé informační podpory, ať už na webu www.scitani.cz, nebo v Kontaktním centru Sčítání 2021. Centrum je v provozu denně od 8 do 22 hodin včetně sobot, nedělí i svátků na kontaktních linkách (+420) 840 30 40 50 a (+420) 253 253 683. Na kontaktní centrum je ale také možné pokládat dotazy prostřednictvím e-mailu dotazy@scitani.cz nebo chatu ve virtuální poradně Sčítání 2021.

(tzčsú)


 

Výběr z médií: žadatelé o mimořádnou pomoc při covid-19 a návrat vydry říční do Krušných hor

3. dubna – Sobotní Mf Dnes se věnuje rekordnímu počtu lidí, kteří v březnu požádali o dávku mimořádnou okamžitou pomoc proti covid-19. Souvisí to i s povinností nosit respirátory a chirurgické roušky. Regionální deník upozorňuje na návrat chráněných vyder říčních do Krušných hor. Vydra by mohla lovit invazivní druhy. Deník Právo zase informuje o seniorech, kteří se nemohou zapojit do online formuláře k sčítání lidu. A to kvůli číslu občanského průkazu.

CELÝ ČLÁNEK


 

Belgie a Nizozemsko se přesunou do tmavě červené kategorie zemí podle míry riziky nákazy. Irsko a Malta budou červené

Na základě dostupných dat z Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) aktualizovalo Ministerstvo zdravotnictví seznam zemí podle míry rizika nákazy. Od pondělí 5. dubna se do tmavě červené kategorie zemí přesouvají Belgie a Nizozemsko. Červené budou nově Irsko a Malta, a do oranžové kategorie se přesune Island.

Belgie a Nizozemsko tak rozšíří tmavě červenou kategorii, do které spadají státy Evropské unie a třetí země, které nejsou uvedené v ostatních kategoriích.

Do červené kategorie, která se vyznačuje zeměmi s vysokým rizikem nákazy, se nově zařadí Irsko a Malta. Doplní tak Dánsko, Finsko, Madeiru, Monako, Norsko, Chorvatsko, Litvu, Lichtenštejnsko, Lucembursko, Lotyšsko, Rakousko, Rumunskou, Řecko, Německo, Slovensko, Švýcarsko, Španělsko a Kanárské ostrovy.

Změny se týkají také oranžové kategorie zemí, kam se od pondělí 5. 4. přesune Island. V oranžové kategorii již nyní figuruje Portugalsko a Azorské a Baleárské ostrovy.

Tzv. semafor zahrnuje také kategorii zelených zemí. V této kategorii je momentálně zařazený Vatikánský městský stát a z mimounijních států pak Austrálie, Jižní Korea, Nový Zéland, Singapur, Thajsko.

Vzhledem k výskytu nových mutací onemocnění covid-19 a komunitnímu šíření napříč Evropou ECDC doporučuje, aby všechny osoby v případě, že to není nezbytně nutné, cestování odložily. Ministerstvo zdravotnictví reaguje také na výskyt tzv. jihoafrické mutace koronaviru. Z důvodu možného šíření této varianty viru Ministerstvo zdravotnictví zakázalo cestovat do zemí, kde je extrémní riziko šíření této mutace. Konkrétně se jedná Botswanu, Brazílii, Jihoafrickou republiku, Keňu, Kolumbii, Lesotho, Malawi, Mosambik, Peru, Svazijsko/Eswatini, Tanzanii (včetně ostrovů Zanzibar a Pemba), Zambii a Zimbabwe.

Seznam zemí podle míry rizika nákazy najdete zde.

(tzmz)


 

Velikonoční provoz jihočeských OČEK

Velkokapacitní jihočeská očkovací centra jsou schopna a připravena očkovat i o Velikonočních svátcích. V případě potřeby zavedou i víkendový provoz. To ovšem pro nacházející sváteční dny není možné z důvodu nedostatku očkovací látky.

I tak budou některá OČKA v provozu v pátek 2. dubna. Konkrétně se jedná o očkovací centra v Českých Budějovicích, Písku a Táboře. Českobudějovické OČKO bude očkovat navíc také na Velikonoční pondělí 5. dubna od 7:00 – 15:30.

Termíny očkování u praktických lékařů si řídí sám poskytovatel, tedy praktický lékař zapojený do očkování. Jihočeský kraj má s praktickými lékaři nastaveno, že očkovací látku, kterou praktický lékař obdrží v daném týdnu, rovněž v daném týdnu vyočkuje. Je však na něm, zda zvolí víkendový či sváteční provoz.

(tzjč)


 

„Díky za VZPruhu“ přináší inspiraci k pohybu. Trenérce Smutné sport zachránil život!

Videa se zábavnými cviky pro celou rodinu, informace o pohybových aktivitách a inspirativní příběhy lidí, kteří přivádí děti ke sportování. Takový je nový web projektu Díky za VZPruhu, za kterým stojí Všeobecná zdravotní pojišťovna společně s akcí Díky, trenére.

Každý týden jedna trenérka nebo trenér připraví pro veřejnost a zejména pro děti pohybovou výzvu nebo cvik, po jehož splnění může kdokoliv dostat zajímavou cenu. „Tento projekt vnímáme jako významný krok k prevenci a zdravému životnímu stylu, které jsou hlavně v dnešní době důležité. Další plány budeme postupně představovat, děti se mohou těšit i na zajímavé soutěže,“ řekl Ivan Duškov, náměstek ředitele VZP pro služby klientům.

V prvním dubnovém týdnu se v rámci projektu Díky za VZPruhu představí trenérka stolního tenisu Daniela Smutná. Její příběh je více než inspirativní – před několika lety totiž zničehonic během letních prázdnin onemocněla virovým zánětem mozku a mozkových blan. I když se díky správné diagnostice podařilo předejít nejhoršímu, postihlo trenérku pravostranné ochrnutí – nemohla pohnout pravou rukou ani nohou. „Podle primáře prý tohle mnoho lidí nepřežije,“ popsala Smutná, trenérka ze Sokolu Plzeň, která rok strávila na invalidním vozíku.

A právě sport a její kolektiv z klubu jí zásadně pomohl. „V nemocnici jsem viděla lidi, jak vedle mě umírali. Ztratili smysl života, nevěděli, pro co se snažit bojovat. Za mnou kromě rodiny a přátel chodili do nemocnice také mí svěřenci a spoluhráči z týmu. Všichni mi říkali, že mám zakázáno se vzdávat, hecovali mě. Byli pro mě největší hnací silou,“ dodává Smutná, která ten smysl nikdy neztratila. „Sport mě naučil se také nevzdávat, toho jsem se držela. V podstatě mi zachránil život.“ Trenérka se z těžké nemoci dostala, po roce rehabilitací se postavila z vozíku na nohy.

Také proto se Smutná snaží přivádět děti ke sportování. A proto, když byla oslovena ke spolupráci se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou na projektu Díky za VZPruhu, neváhala. V současné době, kdy jsou zavřené kluby a sportoviště pro amatéry, není sportování lehké. „Opravdu se bojím, že děti už nenajdou důvod vstát a jít si zahrát ven, zkusit bojovat a vystoupit z komfortní zóny, ve které se jim líbí, ale která je nepřipraví na život,“ řekla Smutná. V rámci projektu si proto připravila pohybovou výzvu, kterou najdete začátkem příštího týdne na webových stránkách www.dikyzavzpruhu.cz a sociálních sítích VZP.

V polovině dubna se představí trenérka ledního hokeje Blanka Jiskrová z Energie Karlovy Vary. Ta je na plný úvazek učitelkou prvňáčků, na zimáku pak připravuje děti od úplně nejmenších po dorostence. Dále pak fotbalista Rostislav Vaněk z FK Šumperk, který se v současné době potýká s onemocněním jater a fotbalová komunita mu rovněž pomáhá. Zajímavou pohybovou výzvu představí Monika Chromá z florbalového klubu v Židenicích. Mladá trenérka bojuje proti šikaně. Jedná se o trenéry, kteří se dostali do širšího okruhu sportovně společenské akce Díky, trenére.

Kromě toho jsou na webu www.dikyzavzpruhu.cz také blogy a další užitečné informace týkající se prevence.

Všeobecná zdravotní pojišťovna vnímá sport jako jednu z hlavních součástí prevence a zdravého životního stylu. Nicméně připomíná, že bychom neměli zapomínat ani na preventivní prohlídky a návštěvy u lékaře, stejně jako na preventivní chování. Proto jsou na webu www.díkyzavzpruhu.cz kromě sportu a sportovních výzev také například edukační videa pro děti, která mají pomoci rodičům nebo učitelům ukázat dětem, jak předcházet úrazům.

(tzvzp)


 

Ministerstvo zdravotnictví a Policie ČR podepsaly dohodu o součinnosti při kontrole dodržování karanténních opatření

Ministerstvo zdravotnictví a Policie ČR podepsaly na základě zákona o veřejném zdraví a v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady EU dohodu, která se týká součinnosti při provádění kontrol dodržování stanovených protiepidemických opatření.  Dohoda se týká sdílení informací ohledně karanténních opatření.

Hlavním bodem vzájemné dohody mezi Ministerstvem zdravotnictví a Policií ČR je předávání informací Krajských hygienických stanic, které se týkají karanténních opatření a izolací. Informace bude moci Policie ČR následně využít také při namátkových kontrolách, např. těch silničních.

„Abychom dokázali efektivně čelit epidemii onemocnění COVID-19, je důležité aktuálně platná protiepidemická opatření co nejdůsledněji dodržovat. Jsem proto rád, že jsme se dohodli s Policií ČR na společném postupu. Pomoc policistů zároveň částečně uleví krajským hygienickým stanicím, jejichž zaměstnanci jsou vytížení trasováním a řešením nepříznivé epidemické situace,“ zmiňuje přínos dohody ministr zdravotnictví Jan Blatný.

Kontroly dodržování karanténních opatření tak budou probíhat v součinnosti Krajských hygienických stanic a Policie ČR. Podrobnosti kontrol budou dohodnuty na úrovni krajů.

„Věřím, že díky této dohodě ještě více zlepšíme spolupráci mezi Krajskými hygienickými stanicemi a Policií ČR. Ze své vlastní zkušenosti vím, jak jsou zaměstnanci hygien vytížení. Pokud se nyní mohou spolehnout na pomoc Policie ČR i v této oblasti, o to více času mohou věnovat například trasování či posuzování chorob z povolání,“ dodává pověřená hlavní hygienička ČR Pavla Svrčinová.

(tzmz)


 

VZP opět v modrém…

Už třetím rokem budou v noci z pátku 2. na 3. dubna při příležitosti Světového dne zvýšení povědomí o autismu budovy Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky osvíceny modrým světlem (budova Ústředí v Praze na Vinohradech a Na Pernštýně a budova VZP v Kolíně). VZP se tak opět připojí k osvětové kampani Česko svítí modře zájmové platformy Naděje pro autismus. Jejím cílem je zvýšit povědomí veřejnosti o problematice poruch autistického spektra (PAS) neboli autismu a posílit vědomí sounáležitosti a solidarity s lidmi s PAS a s jejich rodinami.

Podle statistiky VZP počet klientů s poruchami autistického spektra, kterým pojišťovna hradila zdravotní péči, sice roste, ale od roku 2017 se tento růst zpomaluje. Průměrné náklady na ošetření jednoho pacienta s PAS byly v roce 2020 téměř 40 tisíc korun. Všeobecná zdravotní pojišťovna zaplatila za veškerou zdravotní péči o klienty trpící poruchami autistického spektra (PAS) v loňském roce téměř 300 milionů korun, což je nejvíc za posledních 5 let. V meziročním srovnání s rokem 2016 stouply náklady o 83 %.

Zdravotní péči vloni nejvíce potřebovaly děti s PAS ve věku do 9 let, celkem 4 106 pacientů, a ve věku od 10 do 19 let, to bylo 2 558 pacientů. Statistika pojišťovny také ukazuje, že autistickými poruchami trpí více muži.

Autismus je jednou z nejzávažnějších poruch dětského mentálního vývoje. Důsledkem poruchy je, že děti, potažmo dospělí, dobře nerozumí tomu, co vidí, slyší a prožívají. Včasný záchyt autismu a započetí cílené terapie zvyšuje šanci, že se podaří nastartovat další pozitivní vývoj. Od roku 2016 se plošně provádí v rámci preventivních prohlídek 18měsíčních dětí vyšetření zaměřené na včasný záchyt případných poruch autistického spektra (PAS).

Letošní již VIII. ročník osvětové kampaně Česko svítí modře je zaměřen na propagaci Průkazu osoby s PAS a pravidel komunikace pro odpovídající přístup k lidem s PAS jak v době pandemie onemocnění COVID-19, tak i mimo ni. V této souvislosti je možné na webových stránkách ministerstva zdravotnictví najít Komunikační soubor pro osoby s poruchou autistického spektra. Průkaz osoby s PAS plní funkci prevence vzniku náročných situací a odlehčovací funkci v kritických situacích např. při ošetření u lékaře, jednání na úřadě apod. Průkazy osoby s PAS jsou dostupné u praktických lékařů pro děti a dorost, u praktických lékařů pro dospělé, klinických psychologů a pedopsychiatrů, distribuci zajišťuje na poptávku odborníků ministerstvo zdravotnictví.

(tzvzp)


 

Výběr z médií: obavy z plánu ruské ambasády, digitalizace zdravotnictví a přemnožená zvěř v lesích

1. dubna – Ruská ambasáda plánuje rekonstrukci pravoslavného chrámu sv. Ludmily v Praze, ministerstvo zahraničí i tajné služby jsou z něj však nervózní. Informuje o tom Deník N. Během pandemie přibývá tzv. ordinací v mobilu, píše čtvrteční deník Mf Dnes. A Hospodářské noviny se věnují obnově českých lesů, které brání přemnožená zvěř – vláda tak chce novelou mysliveckého zákona zjednodušit lov. Více ve výběru z médií, který připravil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Zdravotní pojišťovny zítra spustí aplikaci k podání žádosti o příspěvek na samotestování

Zítra, 1. dubna, v ranních hodinách bude na internetovém portálu www.samotesty-covid.cz spuštěna aplikace všech zdravotních pojišťoven, kde bude možné podat žádost o příspěvek na nákup samoodběrových testů.

Tuto aplikaci včetně internetového portálu vytvořily zdravotní pojišťovny v rekordním čase, za necelý měsíc. Nový internetový portál obsahuje informace o podpoře programu na provádění samoodběrových testů k indikaci onemocnění COVID-19 z prostředků fondů prevence jednotlivých zdravotních pojišťoven. K nalezení zde budou také odpovědi na základní dotazy a kontakty na jednotlivé zdravotní pojišťovny.

Nový příspěvek zdravotních pojišťoven z fondů prevence na „Program na podporu provádění samoodběrových testů COVID-19“ je vytvořen za účelem podpory provádění testů na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, které lze použít laickou osobou u společností podnikajících v České republice, u osob samostatně výdělečně činných, nestátních neziskových organizací, státních a národních podniků, které nemají objektivní možnost zajistit testování antigenními testy prostřednictvím hlavního pilíře antigenního testování prováděného v síti poskytovatelů zdravotních služeb.

Všichni, bez ohledu na to, u které pojišťovny jsou oni sami nebo jejich jednotliví zaměstnanci pojištěni, tak mohou o příspěvek žádat na jednom centrálním místě prostřednictvím jednoho formuláře.

Výše příspěvku:

• na jednoho pojištěnce, bez ohledu na počet jeho zaměstnavatelů, lze čerpat příspěvek na nákup maximálně 4 testů za kalendářní měsíc (max. 240 Kč včetně DPH), provedených ve frekvenci maximálně jednou za 7 dní

• povolený časový interval na jednoho zaměstnance je provedení maximálně 1 testu za 7 kalendářních dní

Termíny pro podání žádosti o příspěvek

• od 1. dubna 2021

• žádost o příspěvek lze podat zpětně za předchozí měsíc, nejdříve však 1. dubna 2021 za testování provedené v průběhu měsíce března 2021

• žádosti o příspěvek se za předchozí kalendářní měsíc podávají vždy nejpozději poslední den měsíce následujícího

Zdravotní pojišťovny v pátek 26. 3. 2021 začaly rozesílat prostřednictvím sítě datových schránek aktivační kódy pro podávání žádostí o příspěvek. K dnešnímu dni už bylo takto distribuováno přibližně 750 000 aktivačních kódů. Více podrobností naleznete na www.samotesty-covid.cz

Na spuštění nového internetového portálu se podílely všechny zdravotní pojišťovny v ČR

111 – Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky

201 – Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky

205 – Česká průmyslová zdravotní pojišťovna

207 – Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví

209 – Zaměstnanecká pojišťovna Škoda

211 – Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky

213 – RBP, zdravotní pojišťovna

(tzvzp)


 

Opakované testování ve firmách může pomoci v boji s koronavirem, plošná uzávěra podniků by ale nepomohla

Jihočeská hospodářská komora připravila ve spolupráci s předními českými odborníky on-line meeting na téma Covid – testování a vakcinace z pohledu zaměstnavatelů. Odpolední debata se zástupci firem z jižních Čech byla zaměřená na nejaktuálnější témata či povinnosti, s nimiž se musí zaměstnavatelé nyní potýkat. Přední čeští odborníci představili současné statistiky vývoje pandemie i návrhy možných strategií, jak dále postupovat či motivovat zaměstnance k vakcinaci. Podle statistiků má smysl opakované testování ve firmách, plošná uzávěra podniků by ale výrazně nepomohla, a to ani ekonomicky.

Na dvouhodinovém on-line meetingu Jihočeské hospodářské komory (Jhk) na téma testování a vakcinace z pohledu zaměstnavatelů, kterého se zúčastnilo na šedesát podnikatelů z celých jižních Čech, měli hlavní slovo přední čeští odborníci z různých oblastí.

Ivo Hlaváč, předseda Sekce zdravotnictví a sociálních služeb Hospodářské komory ČR, mluvil především o očkovací strategii a podpoře motivace očkování u zaměstnanců: „Očkovací strategie odsouhlasená začátkem roku Vládou ČR počítá, že by se snad již v letních měsících mohlo očkování dostat i k populaci lidí ve věku 65 let a méně, tedy k aktivní části obyvatelstva. Pro firmy je pak pod taktovkou Hospodářské komory ČR, zdravotních pojišťoven a Sdružení praktických lékařů připravená strategie, která by mohla udávat pravidla pro jednotný postup očkování v případě zájmu jakékoliv firmy očkovat své zaměstnance.“ Ivo Hlaváč také nastínil, že ve spolupráci s českými odborníky na mediální marketing byla připravena komunikační strategie na podporu motivace očkování a testování zaměstnanců v podnicích. Firmy mohou využít návrhy vizuálů, které jsou dostupné na webu www.komunikacepomaha.cz.

Očkování zaměstnanců by mohlo, především ve velkých průmyslových provozech, jež mají k dispozici prostory pro ambulantní služby se závodním lékařem, probíhat přímo v areálu podniku. Ivo Hlaváč však připustil, že očkování přímo v prostorech firmy není banální záležitost mimo jiné i kvůli hygienickým opatřením, což potvrdila i Kvetoslava Kotrbová, ředitelka Krajské hygienické stanice Jihočeského kraje. Ta upřesnila, že by firmy musely splnit mnohá hygienická opatření dle vyhlášek a zákona o ochraně veřejného zdraví.

K současným výsledkům testování ve firmách Kvetoslava Kotrbová uvedla aktuální čísla: „Nyní máme v jižních Čechách zaregistrováno přes 400 firem, u kterých probíhá testování, přičemž ze zhruba 40 000 otestovaných pracovníků bylo asi 0,5 % z antigenních testů pozitivních a z toho cca 60 % z nich bylo pak pozitivně potvrzeno PCR testem.“

Ladislav Dušek, ředitel Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR (ÚZIS) představil rozsáhlé statiky o vývoji pandemie: „Dle našich dat se domníváme, že by se v druhé polovině dubna, kdy předpokládáme synergický efekt z proočkovanosti seniorní populace, měly snižovat počty hospitalizací v nemocnicích. Ty umožní postupné rozvolňování, byť počty pacientů klesají pozvolně.“ Ladislav Dušek také souhlasil, že plošné testování ve firmách je významnou pomocí, pokud se dělá intenzivně a pomocí kvalitních testů a aktuálně přísnější opatření pro firmy nedoporučuje: „Z pohledu statistika se domnívám, že plošná uzávěra firem by současné ani ekonomické situaci nic nepřinesla. Naopak se obávám, že by způsobila hromadné shromažďování zaměstnanců, kteří by nemohli chodit do práce a kteří by tedy ani nebyli testovaní,“ řekl Ladislav Dušek.

V rámci debaty hovořil i Libor Grubhoffer, ředitel Biologického centra Akademie ČR, které se podílí na vývoji vakcíny bispecifické (dvojité) terapeutické protilátky, jež by v budoucnu měla zabírat i na různé mutanty koronaviru. Libor Grubhoffer současně osvětlil informace o původu a cirkulaci viru mezi lidmi a také uvedl: „Zatím nebylo potvrzeno, že by měl virus sezónní charakter s vyššími projevy v určitých měsících, tudíž nelze spoléhat na to, že by se šíření viru omezilo s přicházejícím teplejším počasím.“ Irena Storová, ředitelka Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) na závěr debaty objasnila mimo jiné proces schvalování a registraci vakcín a léků v rámci Evropské unie a využití výjimek z legislativy pro schválení experimentální léčby covidu.

(tzjhk)


 

Náhrady škod způsobené vlky se rozšíří, začíná platit nová vyhláška

Od 1. dubna začne platit nová vyhláška k náhradám škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy. Upřesňuje výpočet výše škody, pamatuje na léčbu zraněných zvířat a umožňuje například zaplatit odvoz uhynulých zvířat do kafilerie. Nové znění vyhlášky a nové podmínky mj. reagují na dohodu s chovateli, myslivci, zemědělci a s Ministerstvem zemědělství při přípravě plánu programu péče o vlka, který vznikl v loňském roce.  

„Vyhláška nově pamatuje na léčbu zraněných hospodářských zvířat či pasteveckého psa. Majitelům hospodářských zvířat budou vypláceny i náklady za kafilerii, takže se reálně může navýšit proplácená škoda vlkem,“ uvádí Jindřiška Jelínková z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.

„Vyhláška je výsledkem dohody s chovateli při přípravě programu péče o vlka obecného. Náhrady chovatelů se rozšiřují o další položky nezbytných výdajů, které chovatelé po útocích vlků mají. Pro to, aby se rozšířil i výčet druhů domestikovaných zvířat, za něž je poskytována náhrada, nebo se proplácel i veterinární posudek, je ale potřeba novely zákona [1]. Na ní již pracujeme a počítáme také se zapojením ministerstva zemědělství,“ doplňuje ministr životního prostředí Richard Brabec.

Vyhláška zcela nově stanovuje způsob výpočtu výše škody velkými šelmami (vlk obecný, medvěd hnědý, rys ostrovid) na vymezených domestikovaných zvířatech a psech sloužících k jejich hlídání. Bude do něj nově zahrnuta cena za likvidaci uhynulých kusů (kafilerní služba) v důsledku útoku šelmy, specifikuje se výpočet nákladů na léčbu zraněných zvířat a zohledňuje užitkovost domestikovaných zvířat, a také cena za usmrceného pasteveckého psa či náklady na jeho léčbu. Pro výpočet škody se stanoví vzorec, do něhož může vstupovat i již využívaný a rezorty životního prostředí a zemědělství doporučovaný ceník vybraných druhů hospodářských zvířat, který byl dojednán se svazy chovatelů v roce 2017. Tento ceník bude nově podle vyhlášky zveřejněn na internetových stránkách MŽP [2], aby mohlo docházet k jeho aktualizaci.

Nová vyhláška upřesňuje i postup při výpočtu výše škody u všech typů škod, které jsou zákonem řešeny, tedy škody na vybraných hospodářských zvířatech, rybách, plodinách, trvalých porostech včetně lesa i na včelstvech a včelařském zařízení nebo nemovitostech (souvisejících s hospodařením) a movitých věcech v nich.

S novou vyhláškou dochází také k významnému zpřesnění výpočtu škod vydrou na rybách. Detailní vzorec výpočtu vznikl na základě výsledků výzkumu a byl celou řadu let ověřován jako doporučený postup ze strany rezortu životního prostředí. Dojde tak k usnadnění a současně sjednocení postupu při zpracování odborných či znaleckých posudků, které slouží ke stanovení výše škod. Pro výpočet bude možné využít, obdobně jako v případě hospodářských zvířat, také ceník, který byl převzat od Ministerstva zemědělství a pro účely vyhlášky doplněn o průměrnou cenu rybí obsádky nebo cenu tzv. bílé ryby využívané jako zdroj potravy při chovu dravých druhů ryb. Ceník ryb bude uveřejněn na internetových stránkách MŽP [3]. Další odborné podklady pro výpočet, jako je hustota populace vyder podle jednotlivých kvadrátů standardní mapovací sítě a vrstvu vodních ploch považovaných za přehrady, uveřejňuje již nyní na svých internetových stránkách AOPK ČR [4].

Vyhláška č. 126/2021 Sb. o způsobu výpočtu výše škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy začne platit 1. dubna 2021 a nahradí vyhlášku č. 360/2000 Sb.

Poznámky:
[1] Zákon č. 115/2000 Sb., o poskytování náhrad škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy
[2] https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/nahrada_skod_zivocichove/$FILE/ODOIMZ%20-Cenik_hosp_zvirat-20210322.pdf
[3] https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/nahrada_skod_zivocichove/$FILE/ODOIMZ%20-Cenik_ryb-20210322.pdf
[4] https://www.ochranaprirody.cz/druhova-ochrana/skody-pusobene-chranenymi-zivocichy/metodika-stanoveni-vyse-skod-zpusobenych-vydrou/

(tzmžp)


 

Výběr z médií: vrácení peněz z kauzy Stoka, prodej evropské části Sberbank i omezení služebních cest

31. března – Ve středečních novinách se dočtete, že radnice Brno-střed dostane zpátky první peníze z korupční kauzy Stoka. Jde o druhou větev případu, která se týká třiceti řemeslníků, píše Mf Dnes. Ruská státní banka Sberbank jedná o prodeji evropské části firmy. Podle deníku E15 by ji mohl koupit srbský bankovní dům AIK Banka. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Obchody (včetně potravin) musejí být ve dnech velikonočních svátků zavřené

Česká obchodní inspekce reaguje na četné dotazy ze strany spotřebitelů, podnikatelů i novinářů a vysvětluje, proč musejí být obchody s potravinami ve dnech velikonočních svátků zavřené.

Zákon č. 223/2016 Sb., o prodejní době v maloobchodě, zakazující prodej ve vybrané státní svátky, se sice ani letos o Velikonocích neuplatní (jednoduše řečeno „neplatí“), protože je nouzový stav, nicméně prodej v maloobchodě nebude možný z důvodu krizových opatření Vlády ČR. Ve dnech státních svátků navíc neplatí výjimky pro potraviny, drogerie, prodejny novin a časopisů a další provozovny. Po oba státní svátky (Velký pátek 2. dubna 2021 a Velikonoční pondělí 5. dubna 2021) musejí být uzavřeny všechny provozovny s výjimkou čerpacích stanic, lékáren, prodejen na letištích, železničních stanicích a autobusových nádražích, prodejen ve zdravotnických zařízeních a některých stravovacích služeb.

Viz: https://www.vlada.cz/cz/epidemie-koronaviru/dulezite-informace/nouzovy-stav-a-mimoradna-opatreni-_-co-aktualne-plati-180234/#maloobchod_sluzby

(tzčoi)


 

Léčba epilepsie přijde VZP téměř na miliardu korun

Náklady Všeobecné zdravotní pojišťovny na léčbu epilepsie dosáhly v loňském roce téměř 900 milionů korun a v meziročním srovnání s rokem 2016 stouply o 13 %. Plyne to ze statistiky VZP, jejíž výsledky vydáváme při příležitosti Světového dne boje proti epilepsii, tzv. Purple day (26. březen).

Epilepsie je neurologické onemocnění mozku, které se projevuje opakovanými a nepředvídatelnými záchvaty. Může být vrozené i získané a není omezeno věkem. Epilepsie se projevuje různým způsobem, např. pouhým zahleděním, brněním, výpadkem paměti, případně i křečemi se ztrátou vědomí. Epilepsie patří mezi nevyléčitelné nemoci, ovšem díky vhodné medikaci a zdravému životnímu stylu je možné její projevy významně zmírnit.

Purple Day je mezinárodní iniciativou, která je zaměřena na zvyšování povědomí o onemocnění epilepsií a rozptýlení společenských mýtů a obav z této neurologické poruchy. V loňském roce se k podpoře Purple Day připojili lidé z více než 85 zemí světa všech kontinentů. Myšlenka věnovaná zvyšování obecného povědomí o epilepsii byla iniciována devítiletou dívkou Cassidy Megan z kanadské provincie Nové Skotsko v roce 2008, která sama s epilepsií bojovala. Hlavním motivem tohoto celosvětového hnutí je na jedné straně snaha o snížení sociálního stigmatu, kterým běžně trpí pacienti s touto nemocí, a na straně druhé podpora všech, kdo se s touto nemocí potýkají, ať už jako pacienti anebo blízcí pacienta s epilepsií

Nejvíce postižených epilepsií se léčilo v Praze, kde také bylo vynaloženo nejvíce nákladů na jejich léčbu. Nejméně nemocných v roce 2020 bylo v Karlovarském kraji. Podle statistických dat pak epilepsie postihuje více muže než ženy.

(tzvzp)


 

Výběr z médií: rekonstrukce bytů během covidu, předpověď vývoje pracovního trhu i ekologický vodík

30. března – V českém tisku se v úterý dočtete, že lidé během pandemie koronaviru častěji přestavují byty. Stavební spořitelny tak registrují rekordní zájem o úvěry určené na rekonstrukce, píše Právo. Po čtyřech letech vývoje vznikl podle Hospodářských novin nový web, který předpovídá vývoj profesí na pracovním trhu. Stojí za ním ministerstvo práce a sociálních věcí. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Česká pošta od 1. dubna 2021 zvyšuje poplatek za výplatu dávek nemocenského pojištění složenkou

V návaznosti na oznámení České pošty, s. p., o změně cen za služby dojde od 1. 4. 2021 ke změně ceny za podání poštovních poukázek B. Tato změna se nejvíce dotkne nemocenského, u něhož se tradičně vyplácí největší objem dávek. Změňte si přes ePortál ČSSZ způsob výplaty nemocenského na účet a ušetříte za tyto poplatky.

V souvislosti s oznámením České pošty, s. p., o změně cen služeb se od 1. 4. 2021 změní poplatek za doručení především dávek nemocenského pojištění, tedy například nemocenského, peněžité pomoci v mateřství, ošetřovného, otcovské a dalších. Od 1. dubna se tak zvýší cena základního poplatku, tzv. poukázečného, na 35 Kč. Při dávce ve výši od 5 001 Kč do 50 000 Kč se poukázečné zvýší na 45 Kč. Za každých dalších, i započatých 10 000 Kč se poukázečné navýší o 7 Kč. Tato změna se nijak nedotkne důchodů vyplácených v hotovosti.

Nechcete platit poplatky za poštovní poukázky? Dávky si můžete nechat vyplácet na účet, platební údaje uvedete při vyplňování příslušné žádosti o dávku.

U nemocenského od zavedení eNeschopenky platí, že se pojištěnci vyplácí stejným způsobem jako mzda nebo plat, přičemž tuto informaci sděluje OSSZ zaměstnavatel. Jednoduše si však můžete způsob výplaty změnit pomocí ePortálu ČSSZ.

(tzčssz)


 

OSVČ mohou podat Přehled o příjmech a výdajích za rok 2020 v delším termínu bez sankcí, a to nejpozději do 30. 6. 2021

 

Přehledy o příjmech a výdajích za rok 2020 mohou OSVČ podat příslušné okresní správě sociálního zabezpečení v delším termínu bez sankcí, a to nejpozději do 30. 6. 2021. Stejně jako v minulém roce je nutné splnit podmínku, že k tomuto datu zároveň uhradí i případný doplatek pojistného za rok 2020. Pak bude OSVČ prominuto penále, které by jinak musely platit za opožděnou platbu.

Každá OSVČ, která vykonávala alespoň po část roku samostatnou výdělečnou činnost, má povinnost podat příslušné správě sociálního zabezpečení Přehled o příjmech a výdajích OSVČ a dalších údajích za daný rok.

Aby však byla sankce za pozdní podání Přehledu o příjmech a výdajích OSVČ prominuta, je nutné nejpozději do 30. 6. 2021 tento přehled nejen podat, ale současně také do 30. 6. 2021 uhradit případný doplatek pojistného, který bude z tohoto přehledu vyčíslen. Za den úhrady se přitom považuje den připsání platby na účet příslušné OSSZ. Z tohoto důvodu doporučujeme odeslat platbu v dostatečném časovém předstihu.

Pokud bude daňové přiznání podáno daňovým poradcem po 1. 4. 2021 platí i nadále lhůta pro podání Přehledu o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2020, kdy tento musí být podán nejpozději do 2. 8. 2021. Více informací včetně návodu „Jak vyplnit a podat Přehled o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2020 krok za krokem“ najdete na webu ČSSZ.

S ohledem na nepříznivý vývoj epidemické situace Česká správa sociálního zabezpečení důrazně žádá všechny OSVČ, aby upřednostnily podání Přehledu o příjmech a výdajích primárně elektronickou formou. Přehled o příjmech a výdajích OSVČ vyplní jednoduše na počítači pomocí interaktivního formuláře, který je k dispozici na ePortálu ČSSZ.

Jak se přihlásit do ePortálu ČSSZ

Kromě Mobilního klíče eGovernmentu, eObčanky, NIA ID (dříve jméno, heslo, SMS), zahraniční eID autority (IIG), certifikátu první certifikační autority (I.CA) nebo MojeID se můžete přihlásit také pomocí bankovní identity. Díky bankovní identitě se přihlásíte do ePortálu ČSSZ stejně jednoduše jako do svého internetového bankovnictví.

(tzčssz)


 

Aktualizovaný tiskopis plné moci k převzetí splátky důchodu vypláceného v hotovosti

V souvislosti s usnesením vlády o prodloužení nouzového stavu do 11. dubna 2021 stále platí, že v době nouzového stavu mohou důchodci, kteří jsou staršího věku nebo mají oslabenou imunitu, pověřit vyzvednutím důchodu v hotovosti svého příbuzného nebo jinou důvěryhodnou osobu.

Tiskopis si můžete stáhnout zde: https://bit.ly/394Umay.

Plná moc se předloží při přebírání splátky důchodu v pobočce České pošty. Zároveň tato plná moc platí jednorázově pouze pro konkrétní splátku důchodu (případně pro již dříve nevyzvednuté splátky) a po vyplacení důchodu se archivuje jako součást výplatního dokladu / výplatních dokladů.

Upozorňujeme, že aktualizovaný tiskopis je zapotřebí použít už při výplatách dubnových splátek důchodů se splatností 1. 4. Doporučujeme proto vyplnit tuto plnou moc včas.

(tzčssz)


 

Výsledky kontrol prodeje a jakosti tuhých paliv v roce 2020

Česká obchodní inspekce dlouhodobě provádí kontroly v oblasti ochrany životního prostředí. Celkem provedla 29 kontrol u hospodářských subjektů, které uvádí nebo nabízí prodej tuhých paliv nebo vyvíjí obchodní aktivity související s prodejem tuhých paliv.

Česká obchodní inspekce provedla od 3. srpna do 30. listopadu 2020 celkem 29 kontrol u podnikajících fyzických a právnických osob, které uvádí nebo nabízí prodej tuhých paliv na trhu v ČR. Dále kontrolovala subjekty, které vyvíjí obchodní aktivity v segmentu prodeje a poskytování služeb v oblasti prodeje tuhých paliv.

Cílem kontrolní akce bylo ověření dodržování povinností při prodeji tuhých paliv stanovených zákonem č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší v rozsahu kvalitativních ukazatelů stanovených prováděcím právním předpisem k zákonu, kterým je vyhláška č. 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší. Dále byla kontrolní akce zaměřena na plnění povinností vyplývajících z požadavků na dodržování zásad poctivosti prodeje a poskytování služeb, dodržování zákazu užívání nekalých obchodních praktik a plnění informačních povinností ve vztahu k nabízenému sortimentu výrobků (zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele).

Konkrétně se jednalo o hnědé uhlí a lignity, černé uhlí a výlisky z uhlí pro spalování ve stacionárním zdroji o celkovém jmenovitém tepelném příkonu ≤ 0,3 MW nebo ˃ 0,3 – 5 MW.

Porušení právních předpisů v dozorové kompetenci ČOI bylo zjištěno u 7 hospodářských subjektů v 10 případech. V 9 případech se jednalo o nedodržení povinností stanovených zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. K porušení nejčastěji docházelo při prodeji tuhých paliv, jelikož prodávající řádně neinformoval spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků a nezajistil, aby jím prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny označením výrobce nebo dovozce popřípadě dodavatele. Dále prodávající nesplnil povinnost spotřebitele řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z reklamace, spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit a neinformoval spotřebitele jasným, srozumitelným a snadno dostupným způsobem o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Při prodeji váženého uhlí prodávající použil také neověřené měřidlo.

Při kontrolní akci bylo také akreditovanou laboratoří odebráno a testováno 14 vzorků hnědých uhlí. Všechny testované vzorky splnily požadavky stanovené vyhláškou č. 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší 201/2012 Sb. Přestože všechny testované vzorky uhlí vyhověly ve všech zkoušených parametrech, bude kontrola jakosti tuhých paliv pro stacionární zdroje tepla pokračovat nadále i v druhé polovině roku 2021, neboť dodržování požadavků na kvalitu těchto paliv má vliv na životní prostředí.

Česká obchodní inspekce za porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele pravomocně uložila ve 4 případech pokuty v celkové výši 4000 Kč.

(tzčoi)


 

Vláda prodloužila vyplácení kompenzačního bonusu i na duben

Drobní podnikatelé či lidé pracující na dohodu o provedení práce, kteří byli ekonomicky postiženi v důsledku epidemie koronaviru, budou moci čerpat tzv. kompenzační bonus i v dubnu. O stanovení třetího bonusového období rozhodla vláda Andreje Babiše na jednání v pondělí 29. března 2021.


Kompenzační bonus ve výši maximálně 1 000 korun na den, v případě osob činných na základě dohody 500 korun na den, měl být na základě zákona vyplácen v únoru a březnu. Vláda ovšem má zákonné zmocnění zavést další bonusová období vždy jako kalendářní měsíc až do konce roku, pokud budou v té době ještě trvat krizová opatření. Protože nadále platí vyhlášený nouzový stav a s ním spojená protiepidemická vládní opatření, která mají dopady i podnikatelský sektor, ministři schválili nařízení vlády ke kompenzačnímu bonusu pro rok 2021, kterým se jeho výplata prodlužuje i na duben. Náklady na prodloužení budou činit z veřejných rozpočtů maximálně 9,9 miliardy korun.

Kabinet projednal také změny rámcových podmínek podpory Covid – Ubytování II, které navrhla ministryně pro místní rozvoj na základě konzultací s profesními svazy i s potenciálními žadateli o podporu. Jedná se především o upřesnění kategorií ubytovacího zařízení, na která mohou žadatelé o dotaci peníze z programu čerpat. Dotační program také reflektuje rozhodnutí Evropské komise navýšit limitu článku 3.1 Dočasného rámce z 800 tisíc na 1,8 milionu eur.

Vláda rovněž rozhodla o uvolnění pěti miliard korun z vládní rozpočtové rezervy ve prospěch rozpočtu Ministerstva obrany. Jedná se o druhou polovinu z desetimiliardové částky, kterou při projednávání státního rozpočtu na letošní rok rozhodla Poslanecká sněmovna z rozpočtu Ministerstva obrany přesunout do rozpočtové rezervy. Přesunutí zbylé částky umožní rezortu obrany pokračovat v plnění úkolů vyplývajících z vládou schválených koncepčních a dalších dokumentů a nadále zajišťovat plnění veškerých mimořádných úkolů spojených s nasazením příslušníků AČR a zapojením zřizovaných zdravotnických zařízení při řešení pandemie covid-19. Další informace naleznete v tiskové zprávě Ministerstva obrany na https://www.mocr.army.cz/informacni-servis/zpravodajstvi/vlada-schvalila-vraceni-5-miliard-korun-do-rozpoctu-ministerstva-obrany-cr-226756/.

Vláda projednávala také otázku dostavby jaderné elektrárny v Dukovanech. Vzala na vědomí informaci k bezpečnostnímu posouzení čtyř uchazečů o výběrové řízení na dodavatele nového jaderného zdroje, tedy uchazečů z Francie, Jižní Koreje, Ruska a ze Spojených států, respektive z Kanady. Vláda konstatuje, že se jedná pouze o bezpečnostní posouzení, nikoliv zahájení samotného tendru. Na přípravě a vyhodnocení tohoto bezpečnostního posouzení se budou podílet zpravodajské služby České republiky.

Vláda rozhodla také o odvolání Jaroslava Míla z funkce vládního zmocněnce pro jadernou energetiku, a to k 30. březnu 2021. Hlavním důvodem je fakt, že vládní zmocněnec dosud nezískal bezpečnostní osvědčení fyzické osoby pro přístup k utajovaným materiálům. Činnosti související s výkonem funkce vládního zmocněnce pro jadernou energetiku podle Statutu Stálého výboru pro výstavbu nových jaderných zdrojů v ČR bude dočasně zajišťovat místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy.

Ministři schválili návrh novely zákona o svobodném přístupu k informacím a souvisejících zákonů, která do českého práva provádí evropské směrnice z 20. června 2019 o otevřených datech a opakovaném použití informací veřejného sektoru, a projednali i několik strategických dokumentů – aktualizaci Strategického rámce hospodářské restrukturalizace Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje, aktualizaci Souhrnného akčního plánu Strategie restrukturalizace Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje 2021, metodiku Koordinovaného přístupu k sociálnímu vyloučení 2021+ a Strategii bezpečnosti potravin a výživy 2030.

Kompletní výsledky jednání vlády naleznete na http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vysledky-jednani-vlady-29–brezna-2021-187488/.

(tzvláda)


 

Český statistický úřad prodlužuje online fázi sčítání. Umožní tak sečíst se přes internet až do 11. května

„Prodloužení elektronického sčítání reaguje na přechodnou nedostupnost systému během prvního dne. Cílem je mimo jiné rozložit zátěž na aplikaci do delšího časového úseku. Lidé se tak navíc v současné epidemické situaci budou moci sečíst bezkontaktně online po celou dobu sčítání, tedy i v době distribuce listinných formulářů sčítacími komisaři,“ uvedl předseda Českého statistického úřadu Marek Rojíček.

Sečíst se přes internet bude možné odkudkoliv až do 11. května. Pokud se někdo nemůže nebo nechce sečíst online, může od 17. dubna do 11. května vyplnit listinný sčítací formulář.

Prodloužit termín online sčítání umožňuje zákon. V současnosti zahájil ČSÚ jednání ohledně prodloužení provozu všech informačních systémů sčítání a úpravě informačních výstupů.

(tzčsú)


 

Kraj plánuje v českobudějovické Obchodní akademii renovovat rozvody vodovodu, topení a chodbu. Předpokládaná investice činí 2,8 milionu Kč

Renovaci rozvodů vodovodu, topení a jedné z chodeb v Obchodní akademii České Budějovice plánuje kraj. Vyhlášení veřejného výběrového řízení s předpokládanou investicí necelých 2,8 milionu korun schválila Rada Jihočeského kraje ve čtvrtek 25. března. Potvrdil to náměstek hejtmana pro oblast školství Pavel Klíma.

Předpokládaný termín zahájení prací je podle Klímy 18. června a s jejich ukončením se počítá 22. srpna letošního roku. „Výměna ležatých rozvodů vodovodu a vytápění pod stropem v prvním podlaží historické budovy Obchodní akademie a výměna ležatých rozvodů vytápění v novodobé přístavbě Obchodní akademie navazuje na výměnu stoupaček vodovodu a kanalizace a části ležatého rozvodu vodovodu v novodobé přístavbě v minulém roce. Součástí prací pak bude i odstranění současného dřevěného obložení zdí, odstranění obložení spodního soklu dlaždicemi, obložení spodního soklu novými dlaždicemi a nanesení omyvatelného nátěru ve třetím nadzemním podlaží v historické budově,“ upřesnil náměstek hejtmana pro oblast školství.

Z uvedených nákladů na renovaci uhradí kraj, coby zřizovatel školy, 2,5 milionu a Obchodní akademie 260 tisíc korun.

(tzjč)


 

Na Borkovických blatech se zase začne tvořit rašelina. Lesy ČR obnovily devět hektarů a projekt pokračuje

Obnovit tvorbu rašeliny na Borkovických blatech, historickém jihočeském rašeliništi, zadržet v krajině vodu a vytvořit biotop pro vodomilné rostliny i živočichy bylo cílem dalšího dokončeného projektu Lesů Česká republiky. Během první etapy podnik investoval bezmála 250 tisíc korun, dalších 210 tisíc přispělo z dotačního programu Ministerstvo životního prostředí ČR. Lesy ČR vrací vodu lesu!

S těžbou rašeliny se v katastru Borkovic skončilo v 80. letech minulého století. Kvůli odvodňovacím kanálům pak plochy postupně vysychaly a zarůstaly náletovými dřevinami. „Kanály jsme tedy na 4,1 kilometru zaslepili a přehradili 43 dřevěnými přehrážkami, které na více než devíti hektarech lesa zadrží vodu a postupně se tak obnoví i tvorba rašeliny,“ řekl Martin Poláček, náměstek pro vodní hospodářství a investice z Oblastního ředitelství Lesů ČR jižní Čechy.

Podobná opatření se osvědčila při revitalizacích šumavských rašelinišť. „Jsou poměrně levná, ale účinná. Už po několika týdnech se znatelně zastavil odtok vody z oblasti a vytvořily se rozsáhlé mokřady,“ pokračoval Poláček. V jižní části území vznikla asi dvouhektarová laguna s mělkou vodou, kterou využijí k rozmnožování obojživelníci.

Projekt pokračuje druhou etapou na více než 60 hektarech lesa. Opět se podniku podařilo získat dotaci z Operačního programu Životní prostředí. O všech vodohospodářských projektech Lesů ČR se dočtete na www.vracimevodulesu.cz.

Text a foto: (tzlčr)


 

Jak najít zaměstnání? Úřad práce ČR rozjel novou službu on-line vzdělávání a poradenství

Nový on-line poradenský program rozeběhl Úřad práce ČR za podpory Ministerstva práce a sociálních věcí v pilotním režimu v Pardubickém kraji. Na vytváření programu, který je postavený na bezplatné vzdělávací platformě Open P-TECH, se zdarma podíleli i specialisté společnosti IBM. Obsahem služby, testované Úřadem práce ČR, bude e-learningový kurz doplněný konzultacemi s poradcem, díky němuž se uchazeči a zájemci o zaměstnání naučí, jak efektivněji hledat práci, vystupovat při přijímacích pohovorech, zacházet s osobními financemi nebo si rozšířit znalosti pracovního práva. Na Pardubicku si novou on-line službu vyzkouší klienti Úřadu práce od konce března do 30. června 2021, poté se na základě vyhodnocení rozšíří do celé republiky.

Globální pandemická krize Covid-19 limituje už více než rok komunikaci Úřadu práce ČR s uchazeči o zaměstnání, osobní kontakty jsou omezeny na minimum. „Omezení, která přináší současná epidemie, jen urychlila to, co by stejně muselo přijít. Digitalizace služeb Úřadu práce ČR je nezbytná, abychom mohli efektivně čelit výzvám na trhu práce, které v 21. století neodvratně přijdou. Půjde například o Průmysl 4.0 a s ním související automatizaci výroby,“ říká ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD). „Lidé si už dnes mohou vyřídit většinu svých záležitostí elektronicky. Zkušenosti z předchozích měsíců teď úřad promítne i do oblasti on-line poradenství,“ dodává.

Pilotní program se skládá ze tří samostatných modulů zaměřených na finanční a občanskou gramotnost a tzv. měkké dovednosti (soft skills). Půjde o e-learningový kurz, který je doplněn o komunikaci s průvodcem, jímž bude poradce z příslušného kontaktního pracoviště ÚP ČR. Na závěr pak klienti absolvují test, aby prokázali úroveň získaných znalostí. Vstoupit do programu bude moci až stovka klientů.

„Tradiční formy poradenské činnosti jsou momentálně utlumeny, ale nacházíme další cesty, jak dostat potřebné informace k těm, kteří se ocitli bez práce a potřebují se zorientovat, jak mají v těchto nelehkých životních situacích postupovat a získat přehled o tématech, která s sebou nezaměstnanost přináší,“ vysvětluje generální ředitel ÚP ČR Viktor Najmon.

„Jsme rádi, že jsme mohli být u zrodu nové formy poradenského programu a věříme, že nejen využití platformy Open P-TECH, ale i ukázka nového přístupu a zkušeností získaných ze spolupráce při tvorbě e-learningového kurzu podpoří rozvoj poradenských služeb v digitálním prostředí ČR,“ uvedla vedoucí projektu za společnost IBM Anna Bartošová, která má v této firmě zodpovědnost za Digitální transformace. „Platforma Open P-TECH nabízí kurzy rozvíjející odborné a IT dovednosti. Její součástí je kurz projektového řízení, týmové spolupráce, prezentačních schopností nebo kurz přípravy na pracovní pohovor,“ doplňuje Kristina Kosatíková, manažerka společenské odpovědnosti IBM pro region střední a východní Evropy.

„V uplynulých dnech jsme oslovili první vytipované uchazeče o zaměstnání a v průběhu příštího týdne zahájíme pilotní provoz,“ upřesňuje ředitel Krajské pobočky ÚP ČR v Pardubicích Petr Klimpl.

Záměrem je vzdělávat uchazeče o zaměstnaní na dálku, což si vyžádala aktuální epidemická situace. Program však bezpochyby najde využití i po jeho skončení. Tato forma poradenství je novou službou Úřadu práce ČR, kterou veřejnosti nabízí. S ohledem na aktuální situaci nyní poradci komunikují telefonicky, e-mailem nebo prostřednictvím on-line schůzek. Novinka je tedy cestou, jak podpořit v praxi modernizaci Úřadu práce ČR.

Po vyhodnocení pilotního programu počítá Úřad práce ČR s jeho dalším rozšířením a využitím napříč celou republikou.

(tz)


 

Letošní svátky mírně posunou výplaty důchodů

 

Státní a ostatní zákonem stanovené svátky pravidelně posouvají výplatní termíny důchodů. V letošním roce je posunou celkem šestkrát. Blížící se velikonoční svátky zasáhnou do výplatních termínů důchodů ve dvou případech.

Letošní velikonoční svátky mírně posunou termíny výplat starobních, invalidních a pozůstalostních důchodů. Důchody, které mají stanovený výplatní termín na pátek (2. dubna 2021), budou vyplaceny s předstihem, a to 1. dubna. Důchody, jejichž výplatní termín připadá na neděli
(4. dubna 2021), budou naopak vyplaceny o pár dní později, a to 6. dubna
.

První posunutí výplatních termínů mohli klienti zaznamenat již 2. ledna 2021, kdy se výplatní termín důchodů posunul o dva dny: na 4. ledna 2021. Další změny výplatních termínů důchodci mohou očekávat ještě na začátku července a tradičně také na Štědrý den. Seznam všech letošních termínů, které posouvají výplaty důchodů, naleznete níže:

Důchody vyplácí Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) buď bezhotovostním převodem na bankovní účet klienta, nebo v hotovosti prostřednictvím České pošty na adresu jeho bydliště. Klient si volí způsob výplaty důchodu při podání žádosti o dávku důchodového pojištění s tím, že kdykoliv později může požádat ČSSZ o změnu, například prostřednictvím ePortálu ČSSZ.

Důchody se vyplácejí vždy dopředu, a to v pravidelných měsíčních lhůtách. Výplatní termíny důchodů vyplácených ČSSZ jsou sudé dny od 2. do 24. dne v měsíci. ČSSZ zajišťuje výplaty důchodů také do zařízení sociálních služeb s celoročním pobytem, kam se důchody vyplácejí 15. den v měsíci.

Česká správa sociálního zabezpečení během února letošního roku zajistila 2 018 060 výplat důchodů na osobní účty klientů a prostřednictvím České pošty 810 534 výplat důchodů. Dalších 24 966 výplat poukázala do zařízení sociálních služeb.

(tzčssz)


 

Výběr z médií: úbytek kreditních karet, zánik zahrádkářských kolonií a podvádění při výuce

29. března – Zájem o kreditní karty v Česku klesá, informuje deník E15. Ve městech zanikají zahrádkářské kolonie. Téma pro regionální Deník. Žáci při distanční výuce podvádějí víc než žákyně, píší pondělní Lidové noviny. A Hospodářské noviny se věnují zeleným hypotékám, české banky totiž plánují daleko více přihlížet k šetrnosti nemovitostí k životnímu prostředí. Více ve výběru z médií, který připravil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Právě jsme přišli na svět. Prohlédněte si fotky novorozenců

Díky vstřícnosti novorozeneckých oddělení jihočeských nemocnic vám každou neděli na stránkách Deníku přinášíme fotky nejmladších dětí, které se narodily v Jihočeském kraji.

ČTĚTE ZDE


 

Opustili nás

Ve spolupráci s pohřebními službami na Prachaticku, přinášíme jména zemřelých, s nimiž se jejich příbuzní a přátelé v uplynulém týdnu rozloučili.

ČTĚTE ZDE


 

Česká obchodní inspekce v roce 2020 prokázala prodej alkoholu mladistvým u tří ze čtyř kontrol

Česká obchodní inspekce (ČOI) vyhodnotila kontroly dodržování právních předpisů při prodeji alkoholu a tabáku. V průběhu roku 2020 uskutečnila celkem 5 382 kontrol a porušení zákonů zjistila téměř ve 44 %.

„Za zvláště závažné lze považovat časté porušování zákazu prodeje nebo podávání alkoholických nápojů osobám mladším 18 let, které bylo zjištěno ve 171 případech při 237 kontrolách s figuranty. Je tedy zřejmé, že pro osoby mladší 18 let není problém alkoholické nápoje v tržní síti zakoupit. Pro vysokou míru zdravotního rizika, které představuje konzumace alkoholických nápojů zejména pro mladistvé, bude Česká obchodní inspekce v těchto kontrolách pokračovat i v roce 2021,“ říká k závěrům kontrol ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce v období od 2. ledna do 31. prosince 2020 uskutečnila 5382 kontrol zaměřených na nabídku, prodej a skladování alkoholických nápojů a tabákových výrobků. Cílem kontrolní akce bylo prověřit dodržování právních předpisů, upravujících nabídku, prodej a skladování alkoholických nápojů a tabákových výrobků, zejména zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, zákona č. 307/2013 Sb., o povinném značení lihu a zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních. Dále byl kontrolován zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.

Porušení některého z ustanovení zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, bylo zjištěno ve 288 případech.

Porušení zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, bylo kvalifikováno v šesti případech.

Při 2329 kontrolách obchodníci porušili právní předpisy, což je 43,3 % z celkového počtu 5382 provedených kontrol.

V rámci kontrolní akce byly ke 237 kontrolám přizvány osoby mladší 18 let. Prodej alkoholických nápojů osobám mladším 18 let byl zjištěn ve 171 případech.

ČOI při těchto kontrolách také spolupracovala s orgány státní správy, kdy 91 kontrol provedla za účasti Policie ČR, 122 kontrol bylo v součinnosti s pracovníky živnostenských úřadů, 26 kontrol ve spolupráci s příslušníky Hasičského záchranného sboru ČR, 1 kontrola ve spolupráci s Českou inspekcí životního prostředí a rovněž 1 kontrola ve spolupráci s hygienickou stanicí.

Česká obchodní inspekce byla ve své činnosti ovlivněna epidemiologickou situací a s ní souvisejícími opatřeními vlády ČR, které měly v roce 2020 vliv na snížení počtu provedených kontrol.

Zjištěné nedostatky

Porušení některého z ustanovení zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, bylo zjištěno ve 288 případech.

Nejčastěji obchodníci (255 případů) porušovali některá ustanovení týkající se prodeje alkoholu. Konkrétně se jednalo o tato ustanovení:

• ve 171 případech bylo zjištěno porušení ustanovení, které zakazuje prodávat nebo podávat alkoholický nápoj osobě mladší 18 let (§ 11 odst. 5)

• v 78 případech prodejci neumístili na místech prodeje alkoholických nápojů pro spotřebitele zjevně viditelný text týkající se zákazu prodeje těchto nápojů osobám mladším 18 let, případně nebyl tento text pořízen v zákonem stanoveném provedení, tj. v českém jazyce, černými tiskacími písmeny na bílém podkladě o velikosti písmen nejméně 2 cm (§ 13 odst. 1)

• v menší míře, v 6 případech, bylo porušeno některé jiné ustanovení tohoto zákona

Dále obchodníci (33 případů) porušovali některá ustanovení týkající se prodeje tabáku, kdy například:

•  v 9 případech bylo zjištěno, že obchodníci porušili zákaz prodávat nebo podávat tabákové výrobky, bylinné výrobky určené ke kouření a elektronické cigarety a porušili zákaz prodávat nebo podávat kuřácké pomůcky osobě mladší 18 let (§ 3 odst. 4)

• v 8 případech prodejce při prodeji tabákových výrobků, kuřáckých pomůcek, bylinných výrobků určených ke kouření a elektronických cigaret prostřednictvím prostředku komunikace na dálku nevyloučil prodej těchto výrobků osobám mladším 18 let, případně nebyl vybaven počítačovým systémem, který by jednoznačně ověřil věk spotřebitele, neboť prodejce je dle tohoto ustanovení povinen v okamžiku prodeje ověřit, že kupující spotřebitel není mladší 18 let (§ 6 odst. 1)

• v dalších 16 případech bylo porušeno některé jiné ustanovení tohoto zákona

Porušení zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, bylo kvalifikováno v šesti případech, kdy například ve čtyřech případech byl zjištěn prodej cigaret konečnému spotřebiteli za cenu vyšší, než byla cena uvedená na tabákové nálepce (§ 112).

Porušení některého z ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, bylo prokázáno celkem v 2666 případech. Mezi nejčastější porušení (1 099 případů) patřilo neseznámení spotřebitele s cenou nabízených výrobků a poskytovaných služeb (§ 12), v 864 případech se jednalo o porušování zásad poctivosti prodeje (§ 3) nebo v 289 případech nebyl vydán dokladu o zakoupení výrobků, ačkoli si o něj spotřebitel požádal nebo vydání dokladu bez potřebných náležitostí (§ 16). Porušení dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele bylo zjištěno v menším počtu.

Ve 102 případech bylo zjištěno porušení zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, v platném znění, v 50 případech došlo k porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1007/2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků a o zrušení směrnice Rady 73/44/EHS a směrnic Evropského parlamentu a Rady 96/73/ES a 2008/121/ES a v 74 případech bylo kvalifikováno porušení dalších zákonů v dozorové kompetenci České obchodní inspekce.

V některých kontrolních případech bylo zjištěno porušení více zákonů, resp. jednotlivých ustanovení, současně.

Uložená opatření

Česká obchodní inspekce v tomto období pravomocně uložila 2 175 pokut v celkové hodnotě 24 834 100 Kč. Pro porušení povinností stanovených zvláštními předpisy byl v rámci kontrolní akce uložen zákaz prodeje na 3 780 kusů výrobků v celkové hodnotě 204 642,70 Kč a zákaz používání na 287 kusů neověřených měřidel, která neodpovídala obecně závazným právním předpisům, technickým normám, jiným technickým předpisům, popřípadě schválenému typu.

(tzčoi)


 

 

 

 

 

 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře