Z PRVNÍ RUKY: 15. – 21. března 2021

Z PRVNÍ RUKY: 15. – 21. března 2021

 

 


 

 

Vimperk vítá astronomické jaro / Foto: Radek DAVID

 

Výběr z médií: nárůst psychických problémů v Česku, krize zoologických zahrad a rizika antikoncepce

20. března – Sobotní Mladá fronta Dnes varuje před vznikem krevních sraženin u žen, které užívají hormonální antikoncepci. Ač je riziko podle deníku poměrně nízké, málo se o něm mluví a uživatelky si ho často neuvědomují. Deník Právo se věnuje finančním problémům zoologických zahrad způsobeným koronavirem. A Lidové noviny upozorňují, že krach hrozí také mnoha soukromým školkám v Česku. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Kypr a Polsko budou nově v tmavě červené kategorii zemí podle míry rizika nákazy. Dánsko, Norsko a Slovinsko budou červené

Na základě dostupných dat z Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) aktualizovalo Ministerstvo zdravotnictví seznam zemí podle míry rizika nákazy. Od pondělí 22. března se do tmavě červené kategorie zemí přesouvají Kypr a Polsko. Dánsko, Norsko a Slovinsko se přesunou do červené kategorie, Irsko bude naopak oranžové.

Při návratu z tmavě červené kategorie zemí, kam se nově řadí Polsko a Kypr, bude nutné vyplnit Příjezdový formulář a předložit výsledek PCR testu před vstupem na území ČR. U PCR testu je maximální stáří 72 hodin před započetím cesty. Následně je povinné podstoupit druhý PCR test v ČR, nejdříve však 5. den od vstupu. Do doby předložení druhého negativního testu je nutná samoizolace. Jedná se o kategorii zemí s velmi vysokým rizikem výskytu onemocnění covid-19. Do této kategorie spadají státy Evropské unie a třetí země, které nejsou uvedené v ostatních kategoriích.

Dánsko, Norsko a Slovinsko budou nově v červené kategorii zemí. V kategorii se již nyní nachází Andorra, Belgie, Bulharsko, Francie (mimo zámořské oblasti), Finsko, Monako, Itálie, Chorvatsko, Litva, Lichtenštejnsko, Lucembursko, Lotyšsko, Nizozemsko (mimo zámořské oblasti), Rakousko, Rumunskou, Řecko, Německo, Švýcarsko, Španělsko, Kanárské ostrovy. Před návratem z těchto zemí je nutné předložit výsledek antigenního nebo PCR testu a vyplnit příjezdový formulář. Opět platí, že maximální stáří antigenního testu je 24 hodin, u PCR testu 72 hodin. Nejpozději 5 dní po návratu je zároveň každý cestující povinen podstoupit PCR test. Do té doby musí být dotyčná osoba v samoizolaci.

Cestující, kteří se do České republiky vrací z oranžové kategorie zemí, musí před návratem vyplnit Příjezdový formulář a zároveň předložit výsledek antigenního (maximálně 24 hodin starý) nebo PCR testu (maximálně 72 hodin starý). V kategorii kromě Irska již figuruje Portugalsko a Azorské a Baleárské ostrovy.

U tmavě červené, červené a oranžové kategorie zemí zároveň platí, že zaměstnanci a studenti mají povinnost předložit výsledek testu také zaměstnavateli nebo škole, kde studují.

Z preventivních důvodů jsou osoby, které se vrátily ze zemí oranžové, červené a tmavě červené kategorie povinné nosit po dobu čtrnácti dnů všude mimo domov zdravotnickou roušku, ideálně respirátor. A to i ve venkovních prostorech.

Tzv. semafor zahrnuje také kategorii zelených zemí, ve které žádná z těchto povinností neplatí. V této kategorii je momentálně zařazený Island, Vatikánský městský stát a z mimounijních států pak Austrálie, Jižní Korea, Nový Zéland, Singapur, Thajsko.

Vzhledem k výskytu nových mutací onemocnění covid-19 a komunitnímu šíření napříč Evropou ECDC doporučuje, aby všechny osoby v případě, že to není nezbytně nutné, cestování odložily. Ministerstvo zdravotnictví reaguje také na výskyt tzv. jihoafrické mutace koronaviru. Z důvodu možného šíření této varianty viru Ministerstvo zdravotnictví s účinností od 26. 2. zakázalo cestovat do zemí, kde je extrémní riziko šíření této mutace. Konkrétně se jedná o Botswanu, Brazílii, Svazijsko, Jihoafrickou republiku, Keňu, Lesotho, Malawi, Mosambik, Tanzánii, Zambii a Zimbabwe.

Seznam zemí podle míry rizika nákazy najdete zde

(tzmz). 


 

Agendu hlavní hygieničky ČR povede Svrčinová, zaměří se především na zlepšení komunikace s KHS

Ministr zdravotnictví Jan Blatný pověřil Pavlu Svrčinovou vedením agendy hlavní hygieničky ČR. Svrčinová naposledy působila jako ředitelka Krajské hygienické stanice Moravskoslezského kraje, zkušenosti má ale také např. s prací pro Evropskou komisi nebo s akademickou činností na univerzitě v Ostravě. Během působení na Ministerstvu zdravotnictví chce Svrčinová především dále vyvíjet systém trasování, zlepšit komunikaci s Krajskými hygienickými stanicemi a především zefektivnit boj s epidemií onemocnění COVID-19.

Pavla Svrčinová je nově pověřena funkcí hlavní hygieničky ČR, kterou dosud vykonávala Jarmila Rážová. Na dění souvisejícím s epidemií COVID-19 se ale Svrčinová již aktivně podílela např. zaváděním protiepidemických opatření v Moravskoslezském kraji, kde působila na pozici ředitelky krajské hygienické stanice.

„Paní doktorka Svrčinová se z pozice ředitelky KHS na řešení epidemie COVID-19 podílí od samého začátku. Během léta pomáhala řešit složitou epidemiologickou situaci, ke které došlo v Moravskoslezském kraji. Mimo to má velké zkušenosti ze zahraničí, které získala během svého působení v Evropské komisi. Jsem přesvědčen, že díky své praxi a odborným znalostem bude pro řešení současné krize přínosem,“ popisuje důvody pro pověření Svrčinové ministr zdravotnictví Jan Blatný

Během působení na pozici pověřené hlavní hygieničky ČR se chce Svrčinová zaměřit především na další vývoj systému trasování, zlepšení kooperace s okolními státy nebo na lepší komunikaci s Krajskými hygienickými stanicemi: „Mým cílem je zlepšit koordinaci a komunikaci s místně příslušnými orgány ochrany veřejného zdraví. Zaměřím se také na trasování, které musí probíhat v co nejkratší době tak, abychom byli schopni podchytit případná ohniska nákazy v populaci. Díky tomu budeme moci epidemii čelit efektivně a brzy budeme schopni navrátit se do normálního života,“ zmiňuje své hlavní cíle Pavla Svrčinová.

(tzmz)


 

Vláda prodloužila protiepidemická opatření až do 28. března a rozšířila povinné testování i na veřejné zaměstnavatele s méně než 50 zaměstnanci

Platná protiepidemická opatření budou na území České republiky platit s drobnými úpravami o týden déle, až do 28. března. O jejich prodloužení rozhodla na mimořádném jednání ve čtvrtek 18. března 2021 vláda Andreje Babiše. Schválila také další rozšíření povinného testování zaměstnanců o zbylé zaměstnavatele ve veřejném sektoru.

Mezi novinky v přijatých protiepidemických opatřeních, které začnou platit v pondělí 22. března, bude rozšíření možnosti vyrazit na výlet do přírody nebo sportovat na území celého okresu. Výjimku ze zákazu opustit okres budou nově mít také rodiče pro styk se svými nezletilými dětmi nebo návštěvy osob blízkých u dětí v náhradní rodině nebo ústavní nebo ochranné výchově. Pro kontakt rodiče s dítětem bude nově platit i výjimka z omezení kontaktů se členy jiné domácnosti.

K drobné úpravě přikročilo Ministerstvo zdravotnictví i v opatření nařizujícím nošení ochranných prostředků dýchacích cest. Změna se týká příslušníků a zaměstnanců základních složek integrovaného záchranného systému, kteří budou moci od 20. března používat také masku nebo polomasku splňující všechny technické podmínky a požadavky (pro výrobek) normy ČSN EN 140 +A1. Upřesněna byla i pasáž týkající se nošení ochranných prostředků při sportování.

K úpravě dochází od 20. března 2021 i u návštěv pacientů ve zdravotnických zařízeních poskytujících dlouhodobou nebo následnou lůžkovou péči. Nově budou z povinnosti předložit na této návštěvě platný negativní test na covid-19 osvobozeni lidé, kteří prokáží, že buď prodělali nemoc covid-19 v posledních 90 dnech, nebo byli kompletně očkováni, a to více než před 14 dny. Stejné pravidlo bude platit i pro výjimku z povinné karantény pro klienty zařízení sociální péče, kteří vyrazili na vycházku mimo areál, v němž jsou ubytováni.

Vláda rozhodla také o dalším rozšíření povinného testování zaměstnanců. Od 30. března bude zákaz přítomnosti neotestovaného zaměstnance platit i pro pracoviště veřejného zaměstnavatele, který zaměstnává méně než 50 osob. Za takové zaměstnavatele se považují mimo jiné obce, veřejné vysoké školy, bezpečnostní sbory či armáda. Tito zaměstnavatelé mají povinnost spustit testování svých pracovníků nejpozději od 23. března. Stejné opatření se stejnými termíny vydá Ministerstvo zdravotnictví i pro školy a školská zařízení, která na základě nařízení vlády zajišťují nezbytnou péči o děti zaměstnanců IZS a dalších vybraných profesí. Pro tyto zaměstnance i zaměstnavatele platí stejné podmínky jako pro zaměstnance v sektorech, kde už je plošné opatření o povinném testování zavedeno.

Kabinet projednal také poslanecký návrh novely zákona o úpravách poskytování ošetřovného v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii a související novely zákona o nemocenském pojištění. Navrhovatelé chtějí podpořit rodiny s malými dětmi, kterým byly rozhodnutím vlády uzavřeny mateřské a základní školy a další školská zařízení, tak, že jim po dobu platnosti zákazu školní docházky bude navýšeno ošetřovné ze současných 70 na 80 procent denního vyměřovacího základu. Zároveň má dojít i k rozšíření okruhu příjemců o rodiče dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Vláda po diskusi vyslovila s tímto návrhem souhlas.

Kompletní výsledky jednání vlády naleznete na http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vysledky-mimoradneho-jednani-vlady-18–brezna-2021-187338/.

(tzvláda)


 

Výběr z médií: zájem o kontejnerové stavby, senioři platí online a slovník mizejícího jazyka

19. března – Zvýšené poptávky po kontejnerových stavbách využil maďarský fond, který koupil již třetího českého výrobce. Téma pro Hospodářské noviny. Pandemie koronaviru přinutila platit více online i české seniory, píše deník Mf Dnes. A český lingvista zpracovává deník zapomenutého jazyka A Fala, kterým mluví lidé v koutě západního Španělska, popisuje Deník N. Více ve výběru z médií, který připravil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Pacientská rada ministra zdravotnictví vyjádřila své stanovisko k případnému použití neregistrovaných vakcín

Na zasedání Pacientské rady ministra zdravotnictví, které proběhlo 11. března 2021, přijala Pacientská rada usnesení ve věci očkování proti nemoci COVID-19 neregistrovanými vakcínami. Tímto usnesením vyjádřila svůj nesouhlas s případným použitím neregistrovaných vakcín v rámci očkování proti nemoci COVID-19.

„Zvláště u chronicky nemocných pacientů je velmi důležité postupovat při očkování důsledně, tedy očkovat pouze vakcínami schválenými Evropskou lékovou agenturou, neboť jen díky tomu je zaručena jejich bezpečnost a účinnost. Jsem rád, že Pacientská rada se na tomto dohodla a tento postup podporuje,“ uvedl ministr zdravotnictví Jan Blatný.

Pacientská rada podpořila rozhodnutí ministra zdravotnictví neumožnit očkování proti onemocnění COVID-19 žádnou vakcínou, která neprošla řádným schválením Evropské lékové agentury. Zástupci rady se vyjádřili, že je nutné, aby nejen léčba, ale i prevence nemocí v České republice respektovala pravidla medicíny založené na důkazech a pacienti nebyli potenciálně ohrožováni na zdraví vakcínami, které nezískaly všechna nutná schválení a povolení. K tomuto vydala Pacientská rada usnesení ve věci očkování proti COVID-19 neregistrovanými vakcínami, které je uveřejněno na Portálu pro pacienty a pacientské organizace.

Pacientská rada je stálý poradní orgán ministra zdravotnictví složený ze zástupců pacientských organizací, který funguje jako zprostředkovatel hlasu pacientů na ministerstvu. V rámci své činnosti se účastní připomínkových řízení, při nichž se vyjadřuje k návrhům legislativních i nelegislativních materiálů, vydává stanoviska či je konzultuje jako zástupce pacientů ve zdravotnictví. V rámci proaktivní činnosti zřizuje pracovní skupiny a věnuje se oblasti ochrany práv a naplňování potřeb pacientů.

Rada má až 25 členů, kteří jsou jmenováni z řad zástupců pacientů vybraných podle přísných kritérií s důrazem na co nejvyrovnanější zastoupení pacientů s různými diagnózami a s přihlédnutím k agendě a kompetencím Ministerstva zdravotnictví ČR.

Informace o činnosti Pacientské rady a jejích pracovních skupinách i další informace o pacientských organizacích a pro pacientské organizace jsou k nalezení na Portálu pro pacienty a pacientské organizace.

(tzmz)


 

Příspěvek VZP na prvotrimestrální screening čerpalo vloni historicky nejvíce nastávajících maminek

Všeobecná zdravotní pojišťovna každoročně nabízí svým klientům širokou škálu příspěvků na aktivity, které souvisí s péčí o zdraví. Mezi nejpopulárnější patří příspěvky pro nastávající maminky, především pak ty na prvotrimestrální screening. Vloni si pro tento příspěvek došlo 38 885 maminek, nejvíce od roku 2015 a bylo jim vyplaceno přes 52 milionů korun.

Zájem těhotných žen o příspěvek na prvotrimestrální screening rok od roku stoupá. Cílem tohoto screeningového vyšetření je zhodnotit vývoj miminka v děloze a odhalit případné vývojové vady, z nichž nejznámější je Downův syndrom. Letos mohou těhotné ženy čerpat na screeningová vyšetření částku do 1 500 Kč, celkově ale pojišťovna pro těhotné ženy a maminky nabízí příspěvek až 3 000 Kč.

Prvotrimestrální screening se provádí k vyloučení případné vrozené vady plodu. Je to kombinace vyšetření krve matky a podrobného ultrazvukového vyšetření plodu. Lékaři zadávají výsledky vyšetření prvotrimestrálního screeningu do speciálního počítačového programu, který také dokáže vypočítat, jaká jsou rizika pro těhotnou ženu. Sledují a zadávají se tři hlavní faktory: věk ženy, výsledky z její krve a také ultrazvukové vyšetření plodu. Tak je možné už ve 3. měsíci těhotenství ověřit, zda dítě nebude trpět vrozenou vadou. Velkou výhodou tohoto vyšetření je jeho převážně neinvazivní charakter.

Downův syndrom je nejčastější vrozenou anomálií. Jedince s tímto postižením lze poznat dle typických rysů na první pohled. Dalšími znaky jsou vrozené vady srdce, zhoršená funkce štítné žlázy, zhoršený zrak či třeba vývojové vady některých vnitřních orgánů. Lidé s tímto postižením častěji trpí zdravotními problémy a komplikacemi.

Jak vyplývá ze statistiky, kterou VZP zpracovala při příležitosti Světového dne Downova syndromu, který připadá na 21. 3., v roce 2020 bylo u VZP registrováno celkem 738 klientů s touto diagnózou. Nejvíce jich žije v Praze.

Downův syndrom nelze vyléčit, ale správnou a cílenou péčí lze omezit jeho projevy. Vývoj těchto dětí je prakticky normální, ale pomalejší a jejich výchova je náročnější a vyžaduje hodně trpělivosti. Samozřejmostí je zvýšená péče o jejich zdraví.

(tzvzp)


 

Aktuality k současné situaci ptačí chřipky

Nové ohnisko ptačí chřipky H5N8 bylo potvrzeno v Blatné na Strakonicku v Jihočeském kraji. Jedná se o třinácté letošní ohnisko v ČR.  Soukromý veterinární lékař nahlásil krajské veterinární správě informaci o úhynu slepic v neregistrovaném malochovu.  

Od víkendu uhynula více než třetina z celkem 36 chovaných kusů. V těsné blízkosti chovu se nachází rybník s volně žijícími kachnami, nelze vyloučit kontakt slepic s nimi. Laboratorní vyšetření dnes potvrdilo u uhynulých kusů virus ptačí chřipky subtypu H5N8. Zbývající drůbež v chovu bude v souladu s legislativou utracena. Krajská veterinární správa vymezí tříkilometrové ochranné pásmo a pásmo dozoru o poloměru deseti kilometrů a v těchto pásmech budou vyhlášena mimořádná veterinární opatření.

(tzsvs)


 

Protierozní vyhláška jde do finále, nyní ji připomínkují rezorty

Vodní eroze dlouhodobě znehodnocuje půdu v ČR. Její účinky pak zesiluje změna klimatu v podobě četných intenzivních lokálních srážek po obdobích extrémního sucha. Vodní erozí je u nás ohrožena více než polovina zemědělského půdního fondu. Od letošního července by měla platit nová protierozní vyhláška, jejímž cílem je posílit odolnost půdy vůči negativním účinkům eroze.

Klíčovou roli v celém procesu mají uživatelé zemědělské půdy. Protierozní vyhláška je nástrojem ochrany nejen pro problematické plochy zemědělské půdy, které potřebují efektivnější protierozní hospodaření, ale i důležitou obranou pro obce a další subjekty, jejichž majetky jsou pravidelně poškozované erozí zemědělských pozemků.

“Pro mne je protierozní vyhláška jednou z událostí roku. Po dlouhých odborných debatách jsme konečně dospěli ke shodě, na jejímž konci je, jak pevně věřím, zlepšení ochrany půdy, jednoho z nejcennějších přírodních zdrojů, který máme. Očekáváme, že brzy po vypořádání připomínek vzešlých z mezirezortního řízení vyhlášku vydáme s účinností od 1. července 2021, podle naší předchozí dohody s ministrem Tomanem. Znění předkládané vyhlášky považuji za efektivní dohodu a za funkční nástroj pro nejvíce problémové plochy s opakovanou erozí,” komentuje ministr Richard Brabec.

Stěžejní pro text nové vyhlášky bylo nalezení konsenzu s Ministerstvem zemědělství, Výzkumným ústavem meliorací a ochrany půdy (VÚMOP), Státním pozemkovým úřadem (SPÚ) a zemědělskými nevládními organizacemi. Ještě v posledních měsících probíhaly odborné mezirezortní debaty nad maximálním povoleným množstvím smyvu půdy (za tímto limitem budou zemědělci postižitelní sankcemi). Původní nastavení přípustné ztráty půdy na mírnou hodnotu 17 tun/ha/rok se po analýze efektivnosti vyhlášky ve vztahu k posuzování monitorovaných událostí ukázalo jako neúčinné. MŽP v předkládané vyhlášce počítá s maximální hodnotou 9 tun/ha/rok, daný limit koresponduje i se stanoviskem akademické sféry, podle níž přípustná ztráta nemá v žádném případě přesáhnout limitní hodnotu 10t/ha/rok. Účinnost vyhlášky je stanovena od 1. července letošního roku.

K vytipování problematických ploch bude sloužit již dnes funkční Monitoring eroze (aplikace spravovaná SPÚ a VÚMOP, v.v.i., https://me.vumop.cz/ ). První záznam erozní události v Monitoringu eroze je výstrahou pro hospodařící subjekt, který by tuto skutečnost měl reflektovat v úpravě svého hospodaření. V případě opakovaného záznamu je již zřejmé, že na ploše dochází k opakovaným problémům s erozí a plochu je potřeba sledovat a přijímat na ní efektivnější protierozní opatření. Na plochách, kde bude erozní událost zaznamenána opakovaně, budou zemědělské subjekty muset provádět protierozní opatření, k jejichž vhodnému výběru jim poslouží již zavedený nástroj – aplikace Protierozní kalkulačka. Pomocí Protierozní kalkulačky si sestaví plán protierozních opatření, přičemž hospodaření dle tohoto plánu bude následně předmětem kontroly příslušného orgánu ochrany zemědělského půdního fondu.  Erozi mohou zemědělci předcházet například způsobem orby, volbou plodin či zatravňováním částí svých pozemků. Odbornou podporu jim bude poskytovat Výzkumný ústav meliorací a ochrany půdy a Státní pozemkový úřad.

Kontrola hospodaření na problémových plochách spadajících pod protierozní vyhlášku bude příslušet orgánům ochrany zemědělského půdního fondu na obecních úřadech obcí s rozšířenou působností (ORP). Ty plochy, které budou pod kontrolou ORP, nebudou opakovaně kontrolovány ze strany Státního zemědělského intervenčního fondu, který kontroluje dodržování dotačních podmínek souvisejících s erozí (tzv. DZES 5) a to proto, aby nedocházelo ke dvojí kontrole, a tak i byrokratické zátěži zemědělců.

V případě zjištění porušení plánu hospodaření může být udělena sankce fyzické osobě ve výši až 100 000 Kč, či právnické a podnikající fyzické osobě ve výši až 1 000 000 Kč. Takovým přestupkem ale dojde i k porušení dobrého zemědělského a environmentálního stavu půdy, tzv. DZES 5 a tedy i k možnému krácení zemědělských dotací.

Limitní hodnota přípustné ztráty půdy 9 tun/ha/rok je pro zemědělskou půdu stanovena plošně. Každý má tak možnost preventivně využívat veřejně dostupného nástroje tzv. Protierozní kalkulačky k ověření svého hospodaření, aby předešel erozní události zaznamenané v Monitoringu eroze nebo postihům podle protierozní vyhlášky.

S pomocí dat Monitoringu eroze bude docházet k průběžnému vyhodnocování účinnosti protierozní vyhlášky, na základě kterého mohou být v budoucnu přijata opatření k úpravě vyhlášky, např. formou zpřísnění přípustné ztráty půdy erozí.

(tzmžp)


 

Stanovisko Nemocnice České Budějovice k přednostnímu antigennímu testování řidičů nákladní dopravy

Centrální řídící tým MZ ČR vydal „Metodický pokyn k zajištění testování řidičů nákladní dopravy“ dostupný na https://koronavirus.mzcr.cz/wp-content/uploads/2021/03/Metodický-pokyn-k-testován%C3%AD-řidičů-nákladn%C3%AD-přepravy.pdf. Předmětem pokynu je doporučení udělení výjimky pro řidiče nákladní dopravy, která jim umožní podstoupit antigenní test na průkaz antigenu viru SARS-CoV-2 bez povinnosti předchozího objednání.

Uvedený pokyn považujeme v době přehlcení antigenních odběrových center za nešťastný a nesystémový, který proti sobě staví jednotlivé skupiny občanů, v tomto případě ve prospěch řidičů nákladní dopravy a k tíži ostatních lidí, kteří potřebují absolvovat antigenní test ať už z důvodu cest za prací do zahraničí, z důvodu potřeby návštěvy rodinných příslušníků z řad seniorů nebo z prosté obavy o zdraví své či svých blízkých. Snaha ulehčit situaci uvedené vybrané skupině občanů přednostním testováním bohužel ztěžuje situaci také zdravotníkům odběrových center.

Antigenní testování je pro nemocnici zcela okrajovou činností. Jejím posláním je péče o nemocné, a to ty s covid-19, ale i s jakýmkoliv jiným onemocněním. Narůstající počet pacientů s covid-19 netřeba komentovat, stejně jako provoz vysokoprůtokového očkovacího centra či rychlé zajištění stěrů na PCR indikovaných lékaři či hygienickou stanicí.

Českobudějovická nemocnice se bude snažit doporučení vyhovět a řidiče nákladní dopravy otestovat bez předchozího objednání, ale objektivně to jsme schopni provést jen do naší reálné testovací kapacity. Bylo by iluzorní se domnívat, že jsme schopni uspokojit například stovky nebo vyšší desítky neobjednaných řidičů za den navíc k občanům s řádně rezervovaným termínem. Antigenní test je celý prováděn přímo na odběrovém místě a tím je daná hodinová kapacita pracoviště. Naši pracovníci proto mají plné právo odmítnout zájemce o přednostní testování v případě vyčerpání jejich možností.

Bohužel během minulého víkendu naši zdravotníci čelili nevybíravým slovním útokům a vulgárním výpadům z řad zájemců o provedení testů bez předchozího objednání. Přestože jde o jednotlivce, dokáže takové chování atmosféru v odběrovém místě znepříjemnit. Únava a frustrace veřejnosti z dlouho trvající pandemie je pochopitelná, podobnými výlevy se ale současná situace nezmění.

Děkujeme za pochopení a prosíme Vás o ohleduplnost a respekt vůči našim zdravotníkům, kteří již rok dělají vše, co je v jejich silách, aby Vám pomohli.

(tznem)


 

Účastníci akce Velikonoce na Hluboké pomohou čtyřleté Adélce

Během tradiční velikonoční akce v Hluboké nad Vltavou, můžete od Velkého pátku 2. dubna až do konce května nejen pomáhat hlubockým hledat sedmadvacet umělecky ztvárněných kraslic, ale i pomoci čtyřleté Adélce z Bavorovic, která se narodila s těžkým rozštěpem páteře.

„Velikonoce na Hluboké jsou od začátku součástí charitativního projektu Řetěz naděje, který pomáhá potřebným. Ani letos se, i přes všechna úskalí, této idey nechceme vzdát. Výtěžek finanční sbírky tento rok poputuje na úhradu neurorehabilitací velké bojovnici s osudem, Adélce Křiváčkové,“ popisuje myšlenku projektu Petr Mach.

V posledním měsíci těhotenství byl nenarozené Adélce zjištěn rozštěp páteře v nejhorší možné variantě. Vyhlídky nebyly příliš optimistické. Nyní jsou Adélce čtyři roky a po sérii operací si začíná pomalu sama sedat a leze. Je to velmi empatická, veselá a bystrá holčička, se kterou maminka už začala mrskat i angličtinu.

„Adélce velmi pomáhají nákladné neurorehabilitace, které je dobré postupovat několikrát do roka. Jezdíme do Centra Hájek, kde intenzivní 12-ti denní rehabilitace stojí 71 500,-. Adélka má dobré předpoklady se postavit na vlastní nohy, tak nám to za to stojí,“ doplňuje maminka.

“Chápeme, že mnozí z nás máme do kapsy hlouběji, než tomu bylo jiné roky. Ale i přesto si myslíme, že má smysl i drobným darem podpořit malou slečnu, která snad i díky nám bude veselejší,” dodává hlavní organizátorka akce, paní Valerie Chromá.

Aktuální informace na facebooku Velikonoce na Hluboké či na http://velikonocenahluboke.cz/

(tz)


 

Lipno se probouzí do jara, přijeďte si užít šumavskou přírodu

Letošní zima trvala na Lipně pouhých 9 dní a od této neděle 21. 3. bude definitivně ve Skiareálu Lipno ukončena. I přes ztráty v řádech desítek miliónů korun kvůli uzavření areálu, vyhlíží lipenští do jarních měsíců s nadějí a rozhodně nezůstávají s rukama v klíně. Už nyní připravují řadu zajímavých novinek, aby nabídli ještě více komfortu a kvalitní nabídky služeb všem, kteří si přijedou užít pohyb ve zdravé šumavské přírodě.

Letošní zimní sezona byla krátká, přesto velmi náročná. Provoz ve Skiareálu Lipno byl připraven tak, aby zvládl opatření spojená s aktuální situací v České republice a zajistili bezpečnost všem návštěvníkům i zaměstnancům. Vláda se však rozhodla lyžařský areál i Stezku korunami stromů Lipno z důvodu obecného bezpečí uzavřít, ovšem nebyla připravena, tak jako je to zvykem v jiných státech, kompenzovat následky svých opatření. Propad tržeb za zimní sezonu je téměř stoprocentní a ztráty z uzavřených provozů vysoké.

Navzdory obtížné situaci a všem omezením se v lipenském areálu život zcela nezastavil. Otevřela se nová prodejna Intersport i půjčovna lyžařského a cyklistického vybavení. I nadále probíhá rekonstrukce Chaty Lanovka a stavební práce v hotelu Element a restauraci Stodola. Ta by měla být spolu s hotelem i novým Klientským informačním centrem, ve kterém se návštěvníci dozví všechny potřebné informace o aktivitách na Lipensku a zakoupí si vstupenky například na Stezku korunami stromů nebo do Království lesa, otevřena se začátkem letních prázdnin.

Desítky kilometrů cyklotras, lipenský Bike park, sjezdové koloběžky, Lanový park. To je jen krátký výčet toho, kde si už na jaře a zejména pak v létě, bude možné protáhnout svá těla. „Všichni se těšíme na pohyb v přírodě. Zasloužíme si odpočinek pro svou mysl, která je nyní plná negativních zpráv a emocí. Jak tvrdí mnoho expertů v oblasti psychologie, neměli bychom zanedbávat naše psychické zdraví a aktivní pobyt v přírodě je tou nejlepší volbou,“ říká generální ředitel Skiareálu Lipno Matěj Kratochvíl a zve nejen na aktivní pohyb ve zdravé přírodě, ale také do nové cukrárny Povidloň. Ta bude otevřena se začátkem letní sezony a nabídne tradiční zákusky i kvalitní kávu.

(ok)


 

Výběr z médií: méně pokut za jízdu bez dálniční známky, pomoc pražským podnikatelům a Dramox

18. března – V čtvrtečních novinách se dočtete, že od začátku roku policie zaznamenala o tisíc pokut méně než za stejné období loni. Podle Práva to souvisí i se zavedením elektronické dálniční známky. Deník E15 píše, že pražští podnikatelé vymysleli, jak si vzájemně pomoct. Budou jim radit manažeři velkých společností. A služba Dramox vyplatila divadlům miliony. Informovaly o tom Hospodářské noviny. Více ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ˇXLÁNEK


 

Už nemusíte na úřad kvůli některým dávkám, jejich překlopení schválil Senát

Rodiny s dětmi nebo senioři nemusí na úřad, aby mohli od dubna pokračovat v pobírání příspěvku na bydlení, přídavku na dítě nebo zvýšeného příspěvku na péči. Senátoři totiž schválili překlopení těchto dávek. Ti, kteří je pobírali, tak nemusí pro nárok na výplatu ve druhém čtvrtletí dokládat příjmy a náklady na bydlení za první 3 měsíce. Automaticky jim bude přiznána stejná výše, jakou měli dosud. Aby změny začaly platit, musí je ještě podepsat prezident republiky.

„Pandemie zatím není na ústupu, proto jdeme cestou zjednodušení administrativy a co možná největšího omezení kontaktů mezi úředníky a veřejností. V tuto chvíli není na místě, aby lidé běhali po úřadech,“ vysvětluje ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD). MPSV zároveň nechce, aby lidé doplatili na přijatá opatření. „Rodiny a senioři jsou na této podpoře existenčně závislí, proto je o ni nechceme připravit. Cestování na úřady může být komplikované vzhledem k omezením pohybu osob, navíc úřady také fungují v omezeném režimu. Musíme se tomu přizpůsobit. Překlopení dávek fungovalo dobře už loni,“ dodává ministryně.

Všichni, kteří pobírali v prvním čtvrtletí příspěvek na bydlení, přídavek na dítě nebo zvýšený příspěvek na péči, nebudou muset pro následující tři měsíce dokládat příjmy ani náklady na bydlení. Dávka jim zůstane ve stejné výši jako dosud. Toto „staronové“ nastavení musí ještě podepsat prezident republiky.

Online komunikace i v dalších záležitostech

V případě žádostí o další dávky či zprostředkování zaměstnání a zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání můžou lidé komunikovat s úřady práce online. Žádosti je možné poslat elektronicky prostřednictvím datové schránky, emailem nebo je zaslat poštou či doručit osobně do schránek umístěných obvykle při vstupu na příslušné kontaktní pracoviště úřadu práce. Návod, jak postupovat v případě elektronické komunikace k dispozici ZDE.

Pokud klienti využijí možnost podání e-mailem, není nutné, aby měli zaručený elektronický podpis. Přílohou takového emailu může být sken/fotografie s dokladovanou skutečností (např. sken/fotografie žádosti o dávku s podpisem). Pokud člověk touto cestou požádá o jakoukoli podporu/dávku vyplácenou Úřadem práce ČR, je třeba do žádosti uvést také telefonní a emailové spojení. Zaměstnanci ÚP ČR jej tak, v případě nutnosti, mohou kontaktovat a předejít případným nesrovnalostem.

(tzmpsv)


 

Ministerstvo oslavilo Světový den sociální práce mezinárodní konferencí a vyhlášením ocenění „Gratias“

Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) ČR i letos vyjadřuje své uznání sociálním pracovníkům a pracovnicím při příležitosti Světového dne sociální práce, který připadá tento rok na 16. března. U této příležitosti uspořádalo on-line mezinárodní konferenci na téma Výzvy, kreativita a úspěch v sociální práci. Její součástí bylo také virtuální předání ocenění „Gratias“ – Sociální pracovník roku.

„Sociální pracovnice a pracovníci už rok čelí mimořádně náročným podmínkám, které způsobila epidemie koronaviru. Společně s pracovnicemi a pracovníky v sociálních službách podporují ty nejpotřebnější z nás, a za to jim velmi děkuji,“ uvedla ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD) a dodala: „Světový den sociální práce je pro mě také příležitostí, jak tuto profesi dostat do povědomí široké veřejnosti a přispět k její společenské prestiži.“

Světový den sociální práce připadá vždy na třetí úterý v březnu, letos tedy na 16. března. Poprvé byl vyhlášen OSN za podpory Mezinárodní federace sociálních pracovníků (IFSW), Mezinárodní asociace škol sociální práce (ASSW) a později také Mezinárodní rady pro sociální práci (IC SW). Každoročně je pro tento den vyhlašováno ústřední téma. V letošním roce je jím posílení sociální solidarity a globální propojenost.

Ve dnech 16. a 17. března uspořádalo MPSV u této příležitosti mezinárodní on-line konferenci na téma Výzvy, kreativita a úspěch v sociální práci. Mediálním partnerem konference je Časopis Sociální práce/Sociálna práca. Na konferenci bylo pomyslně prostřednictvím on-line přenosu předáno ocenění „Gratias“ – Sociální pracovník roku. Ocenění symbolizuje poděkování sociálním pracovníkům za jejich každodenní náročnou práci, podporu a pomoc při řešení nepříznivých sociálních situací jejich klientů. Z důvodu mimořádných opatření se vloni konference u příležitosti Světového dne sociální práce nekonala. Nyní bylo tedy ocenění uděleno laureátům ceny „Gratias“ za rok 2021 i 2020.

V rámci letošního ročníku bylo na ocenění „Gratias“ přijato celkem 109 nominací.

Udělování cen probíhá v těchto kategoriích:

· sociální služby;

· veřejná správa;

· zdravotnická zařízení; vězeňství, školy a školská zařízení;

· významný přínos v oblasti sociální práce;

· a letos nově také v kategorii student sociální práce, který byl v době pandemie povolán jako pomoc do sociálních služeb.

Hodnotící komise, složená ze zástupců rezortu MPSV a zástupců profesních organizací sociálních pracovníků, udělila ocenění v následujících kategoriích těmto sociálním pracovníkům:

Za rok 2020 v kategorii:

· Sociální služby – Bc. Soňa Škvareninová, DiS.

· Veřejná správa – PhDr. Pavel Pěnkava, Ph.D., Mgr. Karolína Vodičková, MBA

· Zdravotnická zařízení – Bc. Alena Rohlíková

· Významný přínos v oblasti sociální práce – PhDr. Jiřina Šiklová, CSc.

za rok 2021 v kategorii:

· Sociální služby – Mgr. Robert Knebl

· Veřejná správa – Bc. Iveta Velčovská

· Zdravotnická zařízení – Marie Karásková, DiS.

· Vězeňství, školy a školská zařízení – Mgr. Šárka Černá, DiS.

· Významný přínos v oblasti sociální práce – Mgr. Monika Havlíčková

· Student sociální práce – Martina Kosíková

S cílem posilovat význam a prestiž této profese MPSV také realizuje projekt Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II, který se zaměřuje na profesionalizaci sociální práce, zvyšování odborných kompetencí sociálních pracovníků, usiluje o zvýšení atraktivity oboru pro budoucí sociální pracovníky a také se snaží o pozitivní propagaci sociální práce. Více informací o projektu i o konferenci naleznete na www.budmeprofi.cz

(tzmpsv).


 

Výběr z médií: rekordní burzy, nepovinné ústní maturity a kampaň na podporu moravské národnosti

17. března – Firmy vstupují na burzu rekordním tempem, od začátku roku tak učinilo 600 společností. Informuje o tom deník E15. Studení, kteří mají zájem o vysokoškolské studium českého nebo cizího jazyka, nemusí letos skládat nepovinnou ústní maturitu, píše deník Mf Dnes. A regionální Deník se věnuje plánovanému sčítání lidu – na Moravě totiž začala kampaň na podporu moravské národnosti. Více ve výběru z médií, který připravil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Jihočeská hospodářská komora slaví 20 let. Na jihu Čech však působí mnohem déle

Jihočeská hospodářská komora (Jhk) je partnerem jihočeských podnikatelů již 20 let. 1. leden se totiž považuje za oficiální vznik současné podoby Jhk. Historie hospodářské komory však sahá mnohem dál. Přestože došlo v některých obdobích k přerušení jejich činnosti, počátek obchodních komor se datuje už od roku 1850. Dnes je Jhk nejsilnějším podnikatelským sdružením na jihu Čech a jednou z největších hospodářských komor v republice.

„Na počátku bylo cílem nejen spojit jednotlivé okresní hospodářské komory a nabídnout tak jihočeským podnikatelům širší portfolio služeb, ale také sjednotit zájmy podnikatelů a zvýšit vliv podnikatelské veřejnosti vůči regionálním partnerům. Za dobu působnosti Jhk se, myslím, podařilo potvrdit, že to byl dobrý krok kupředu. Dnes jsme nejsilnější podnikatelské sdružení na jihu Čech a pro regionální instituce jsme důležitým partnerem,“ hodnotí Miroslav Dvořák, předseda představenstva Jhk, která v dnešní době čítá přes 1100 členů. Díky tomuto silnému zastoupení je dokonce jednou z největších hospodářských komor v České republice.

„Za dobu své působnosti Jihočeská hospodářská komora dokázala rozšířit svou činnost jak z hlediska služeb pro podnikatele, tak i regionální působnosti. Své aktivity rozšířila také na spolupráci a propojování firem a jihočeských škol a podporuje tak i místní trh práce. To vše i díky proaktivitě mnohých jihočeských podnikatelů a firem, které se do našich projektů zapojují. Za to jim patří velký dík,“ zmiňuje Luděk Keist, ředitel Jihočeské hospodářské komory (Jhk).

Okresní hospodářská komora v Českých Budějovicích vznikla už v roce 1993 a navázala tak na tradice Obchodní a živnostenské komory, přerušené v roce 1948. Ta vznikla fúzí fungujících hospodářských komor v okresech České Budějovice, Český Krumlov, Strakonice a Tábor k 1. lednu 2001. V roce 2001 byly navíc založeny oblastní kanceláře v Jindřichově Hradci, Písku a Prachaticích a v roce 2002 oblastní kanceláře v Milevsku a Třeboni. Dnes tak Jihočeská hospodářská komora působí v devíti regionech Jihočeského kraje, což napomáhá k bližší spolupráci nejen s podnikateli, ale i s městy a obcemi, které jsou nedílnou součástí podnikatelského dění.

Podíváme-li se hlouběji do historie, českobudějovická hospodářská komora byla ustavena už 29. listopadu 1850 a jejím prvním prezidentem byl zvolen Vojtěch Lanna st. Ten měl velký vliv nejen na činnost komory, ale zasloužil se také o vznik a rozvoj průmyslu v jižních Čechách a na celém území Čech. Na Husově ulici, kde je dodnes hlavní sídlo Jhk, je komora již od roku 1908.

(tzjhk)


 

Vrbenské rybníky se otevřou po „generální opravě“. Kraj do nich investoval 109 milionů korun z evropských fondů

Vyvezení přes 126 tisíců tun bahna, obnovení 21 ostrovů a vybudování čtyř nových stanovišť pro ptáky či vyhloubení tří mělkých tůněk pro obojživelníky. To jsou nejzásadnější opatření, kterými kraj pomáhá zlepšit přírodní prostředí v přírodní rezervaci Vrbenské rybníky na okraji Českých Budějovic. Konkrétně zatím v případě rybníků Domin a Bažina. Informoval o tom první náměstek hejtmana František Talíř zodpovědný za životní prostředí v Jihočeském kraji s tím, že projekt si vyžádal náklady 109 milionů korun. Kompletní sumu získal kraj jako dotaci z evropských zdrojů – Operačního programu Životní prostředí.

Práce na revitalizaci Vrbenských rybníků, které byly vždy přerušeny v době hnízdění ptactva, začaly v listopadu 2019 a nyní jsou prakticky u konce. „Jsem opravdu moc rád, že jsme dokázali rekultivovat a dát dohromady zase další kousek naší krásné jihočeské krajiny. A to je zásadní nejen pro ty živočichy, kteří zde žijí, ale také pro lidi, kteří mají zase kam chodit do přírody na procházky. Což je zvláště v dnešní pandemické době velmi důležité,“ vysvětlil František Talíř a dodal: „Rybníky jsme důkladně odbahnili, což pomůže jejich zdravější kondici. Momentálně se ještě dokončují opravy cest na hrázích a hotovo bude nejpozději do konce března, v případě příznivého počasí i dříve,“ upřesnil první náměstek hejtmana.

Uvedená lokalita je domovem více než 90 druhů ptáků. Z nejvzácnějších lze jmenovat kvakoše nočního, rybáka obecného, husici liščí, racka černohlavého, kolpíka bílého či volavku stříbřitou. Z dalších živočišných druhů se tu vyskytuje například řada obojživelníků i velmi bohaté společenstvo motýlů. „V následujících letech chceme v podobných projektech určitě pokračovat. V plánu máme rekultivaci Vávrovských rybníků, kde jsme nyní ve fázi projektových příprav,“ nastínil další postup František Talíř.

Přírodní rezervace Vrbenské rybníky leží na severozápadním okraji Českých Budějovic a má rozlohu 245,8 hektaru. Zahrnuje rybníky a rozsáhlé plochy přilehlých mokřadů a luk, kde se vyskytuje bohatá a unikátní fauna i flóra. Zřízena byla v roce 1990 a od roku 1993 jí prochází naučná stezka Po hrázích Vrbenských rybníků. Jako součást evropsky významné lokality a ptačí oblasti zároveň patří do soustavy NATURA 2000.

(tzjč)


 

Do obecních rozpočtů míří 300 milionů korun, na pitnou vodu nebo šetrné pouliční lampy

Více než 200 schváleným projektům umožní 300 milionová dotace okamžitý přístup k pitné vodě, modernizaci veřejného osvětlení nebo míří na kompletní projektovou a zadávací dokumentaci k výstavbě kanalizací, čistíren odpadních vod nebo obecních vodovodů, na které si mohou v příštím roce požádat o financování z evropských fondů. Výzva na zdroje pitné vody zůstává dalším zájemcům otevřena až do konce června.

„Obce se v poslední době potýkají se špatnou kvalitou vody i dlouhými obdobími sucha. Dotace cílíme především na menší sídla, která nedisponují velkými rozpočty, a přitom potřebují problém s vodou rychle vyřešit. Díky až 3 milionové finanční pomoci z našeho programu budou moci vybudovat nové zdroje pitné vody, zkapacitnit ty stávající, nebo vybudovat přivaděče,“ informuje ministr životního prostředí Richard Brabec.

Nově schválené dotace z Národního programu Životní prostředí pomohou na téměř osmdesáti místech. Na vodní zdroje putuje přes sto dvacet milionů korun, díky kterým například v Libkově na Domažlicku mohou vyvrtat novou studnu a napojit ji na stávající vodovod, v Přešticích rozšíří zásobník upravené vody a ve Volarech doplní vodní zdroje. Dotační výzva na zdroje pitné vody ale současně zůstává pro další zájemce nadále otevřená až do konce června.

Kromě pitné vody jde aktuální balík peněz na kanalizace, čistírny odpadních vod a vodovody. Konkrétně na jejich projektovou přípravu. „Obcím přispíváme už nyní na zpracování dokumentace. Zájem je mimořádný. Připravené projekty pak budou obce předkládat k financování v příštím roce, jakmile spustíme první výzvy v novém Operačním programu Životní prostředí 2021-2027.  Díky tomu budou obce připravené na okamžité realizace vybudování vodohospodářské infrastruktury a my začneme velmi rychle čerpat prostředky z nového programového období,“ popisuje smysl této podpory ministr Richard Brabec.

Dotaci na dokumentaci získal například projekt kanalizace a čistírny v Bouzově, v Desné navrhnou rozšíření vodohospodářské infrastruktury, v Lošanech si rozvrhnou vodovod. Celkem vzniknou projektové dokumentace na skoro devadesáti místech za celkem téměř 120 milionů korun. „Poskytujeme až 90 procent z celkových způsobilých výdajů. I proto byl o dotace velký zájem a příjem žádostí jsme museli ukončit o něco dříve, protože projekty vyčerpaly alokaci,“ říká ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman.

Součástí schvalovaných projektů byly i výměny lamp veřejného osvětlení v obcích v chráněných krajinných oblastech, kde nová energeticky úsporná pouliční světla nahradí staré neefektivní typy. Vedle lepší viditelnosti či nižších nákladů na energie přináší nové osvětlení snížení světelného smogu. Dotace poputují do čtyřiadvaceti obcí, na lepší osvětlení se mohou těšit obyvatelé Hejnic, Železného Brodu nebo Radvanic.

Seznam schválených projektů: https://www.narodniprogramzp.cz/dokumenty/detail/?id=2396

(tzmžp)


 

Skupina E.ON naplno rozjela antigenní (samo)testování a hlásí první odhalené případy

Skupina E.ON v České republice v minulém týdnu naplno rozjela systém testování na nemoc COVID-19 mezi svými zaměstnanci. V celé skupině bylo otestováno antigenním testem 1745 zaměstnanců. Z toho bylo odhaleno 18 pozitivních případů a 14 následně potvrdil i PCR test (0,8 %). Zaměstnanci využívali akreditovaná testovací centra ve firemních prostorech v Brně a v Českých Budějovicích, kde se mohou nechat testovat dvakrát týdně, samotesty dodané zaměstnavatelem i veřejná testovací centra. Dalších téměř 1300 zaměstnanců pracovalo celý týden na home office.

62 % z testovaných zaměstnanců využilo možnost samotestování antigenními testy provedenými při vstupu na pracoviště, 37 % se přišlo otestovat do akreditovaných mobilních laboratoří, které jsou zaměstnancům dvakrát týdně k dispozici v areálu firmy v Brně a Českých Budějovicích, tedy lokalitách, kde má skupina nejvíce zaměstnanců. Možnosti využít veřejné laboratoře využilo jen asi 20 zaměstnanců.

Od počátku pandemie COVID-19 zavedla skupina E.ON přísná preventivní a hygienická opatření. „V řadě opatření jdeme dokonce i nad rámec vládních nařízení, jak je tomu například v prodloužení trvání karantény zaměstnanců o pět dní, pokud se setkali s nakaženým. Dodržování všech přijatých opatření výrazně zabránilo komunitnímu šíření viru a v počtu infikovaných jsme se udrželi pod celostátním průměrem,“ uvádí Zdeněk Bauer, předseda Centrálního krizového štábu skupiny E.ON a předseda představenstva distribuční společnosti EG.D ze skupiny E.ON.

„Zaměstnance, kteří zajišťují převážně administrativní činnosti, jsme z kanceláře převedli plošně na home office, dlouhodobě ho v nějaké formě využívá 75 % zaměstnanců. Kritická infrastruktura je klíčová pro fungování všech oblastí, a my si proto nemůžeme dovolit žádný výpadek bezpečných a stabilních dodávek elektrické energie a plynu, takže u zaměstnanců v kritických provozech – třeba na dispečinku distribuční sítě – jsme zavedli střídání směn, které se nepotkávají,“ vysvětluje za distribuční společnost EG.D Zdeněk Bauer. Samozřejmostí je v celé skupině E.ON vybavení zaměstnanců ochrannými pomůckami, z počátku to byly chirurgické roušky a aktuálně respirátory třídy FFP2 a FFP3 a dezinfekční prostředky.

EG.D dokázala zrealizovat testování na 200 pracovištích v pěti krajích a vyhlíží očkování

Logisticky nejsložitější situaci má ve skupině E.ON distribuční společnost EG.D (dříve E.ON Distribuce), která má zaměstnance ve více než 200 lokalitách napříč pěti kraji. „Zatím jsme distribuovali na naše pracoviště více než 1 000 sad samotestů. Není to úplně jednoduchá záležitost, protože působíme v celkem pěti krajích na území rozloze 26,5 tisíc km2, kde máme přibližně 200 pracovišť, takže bez samotestů není možné testování našich zaměstnanců logisticky zajistit. Je naprosto klíčové, aby byla co nejdříve očkována nejkritičtější část našich zaměstnanců, nezbytná pro provoz energetiky, jako jsou dispečeři, rozvodní a provozní personál. Ani zde pasivně nevyčkáváme, ale s krajskými koordinátory očkování se aktivně připravujeme na zahájení očkování našich zaměstnanců, jakmile to bude možné,“ dodává Zdeněk Bauer z EG.D.

Velkou roli při komunikaci povinného testování i vysvětlování nutných opatření hrají odbory. „Dodržování preventivních opatření a ochranné prostředky, které nám zaměstnavatel od loňského roku poskytuje, jsou naší naprosto základní povinností nejen v práci. Započaté testování je v současné době jediná cesta, jak z této situace ven. Chráníme tím naše zaměstnance i jejich rodiny, takže apelujeme na každého, aby této možnosti využil. Současně se snažíme prostřednictvím našeho odborového svazu všemožně napomáhat urychlení proočkování zaměstnanců spadajících do kritické infrastruktury,“ vysvětluje Miroslav Pelouch, předseda Sdružení Základních organizací OS ECHO Energetika.

(tze.on)


 

Výstava Hobby 2021 se neuskuteční

Vzhledem k pokračující pandemii i nejistým prognózám vývoje epidemiologické situace v následujících týdnech se Výstaviště České Budějovice rozhodlo letošní 29. ročník výstavy HOBBY 2021 zrušit. Pětidenní výstavu HOBBY, zaměřenou svoji nabídkou i programem zejména pro zahrádkáře, pěstitele a kutily, pravidelně navštíví až 40 tisíc návštěvníků z celé republiky. Letos měla výstava proběhnout již podruhé paralelně se Stavebním veletrhem. Příprava agrosalonu Země živitelka, který se koná 26. – 31. srpna 2021, probíhá i nadále bez jakéhokoli omezení.

(tzvýst)


 

Výběr z médii: odklady nástupů do prvních tříd, zamrzlé trolejbusy v Jihlavě a investice do seznamek

16. března – V úterním tisku se dočtete, že rodiče se kvůli pandemii snaží odložit dětem nástup do školy. Informují o tom Lidové noviny. Parciální trolejbusy, které nakoupila Jihlava, v silných mrazech nevyjedou. Problém je v brzdách, píše Mf Dnes. Hospodářské noviny upozorňují, že se prudce zvýšila obliba seznamovacích aplikací. Do takových firem tak začali vstupovat i investoři. Více ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Povinně testovat zaměstnance budou muset i malé firmy, odsouhlasila vláda

Nejpozději od 26. března se do povinného testování zaměstnanců budou muset zapojit i malé firmy zaměstnávající nejméně deset osob. Vydání příslušného mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví odsouhlasila v pondělí 15. března 2021 vláda Andreje Babiše.

Zaměstnavatelé s více než deseti zaměstnanci se od 26. března přidají k velkým a středním firmám, kterým Ministerstvo zdravotnictví kvůli špatné epidemické situaci pravidelné plošné testování už nařídilo. Malí zaměstnavatelé budou mít povinnost od 17. března antigenní testy zajistit a nejpozději 19. března své zaměstnance k testování vyzvat. Zaměstnanci budou povinni se testování podrobit. Stejně jako v případě velkých a středních firem bude testování povinné jednou týdně a výjimku budou mít lidé, kteří jsou plně očkovaní nebo prokazatelně prodělali covid v posledních 90 dnech.

Vláda schválila také návrh zákona o kompenzacích osobám poskytujícím hrazené zdravotní služby zohledňujících dopady epidemie onemocnění covid-19 v roce 2021. Právní norma, kterou chce kabinet v Parlamentu prosadit ve zrychleném řízení, umožní uhradit zdravotnickým zařízením a poskytovatelům sociálních služeb poskytujících zdravotní služby zvýšené náklady, které měli s péčí o pacienty s onemocněním covid-19 a zároveň refundovat ztráty způsobené nařízeným odložením běžné neakutní péče o pacienty.

Ministerstvo zdravotnictví odhaduje výpadek v příjmech a výdajích jen v segmentu nemocnic na 3,2 miliardy korun za každý měsíc pandemie. Platná úhradová vyhláška s takovým výkyvem ve financování nepočítala a bez zásahu státu by se zdravotnická zařízení dostala do značných ekonomických potíží, což by mohlo ohrozit dostupnost hrazených zdravotních služeb pro pacienty. Vláda proto chce situaci systémově vyřešit a zákonem uložit zdravotním pojišťovnám povinnost tyto zvýšené náklady kompenzovat.

Vláda se seznámila také s informací ministra zdravotnictví o průběhu očkovací kampaně. Podle údajů do 12. března bylo do České republiky dodáno 1 379 750 dávek očkovacích látek, proočkováno 999 395 jednotlivých dávek, přičemž téměř 300 000 osob obdrželo již druhou dávku vakcíny. Využito bylo 94 procent dostupných dávek s výjimkou posledních dodávek, které ještě nemohly být distribuovány na jednotlivá očkovací místa.

Vláda odsouhlasila také několik dílčích úprav platných protiepidemických opatření. Rozšířila okruh rodičů, jejichž dětem musí obce zajistit školní či předškolní péči, o starosty obcí, k drobným úpravám dojde od 19. března i u opatření omezujícím vstup do České republiky.

Ministři rovněž schválili udělení investiční pobídky pro společnost ŠKODA ELECTRIC, a. s. Firma chce v Plzni investovat 244,4 milionu korun do rozšíření výroby trakčních motorů a pohonů trolejbusů a elektrobusů a vytvořit od 1. ledna 2021 devadesát nových pracovních míst. Vláda vyslovila souhlas s poskytnutím investiční pobídky ve formě slevy na dani z příjmů. Výše veřejné podpory bude činit 25 procent způsobilých nákladů, tedy 61,1 milionu korun.

Vláda projednala také poslanecký návrh novely školského zákona, který chce upravit rámcové vzdělávací programy pro střední školství tak, aby v posledním pololetí středoškolského vzdělávání u oborů vzdělání zakončených maturitní zkouškou bylo vzdělávání zaměřeno na předměty maturitní zkoušky. K návrhu ministři zaujali neutrální stanovisko s tím, že doporučují v návrhu provést několik změn.

Kompletní výsledky jednání vlády naleznete na http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vysledky-jednani-vlady-15-brezna-2021-187256/.

(tzvlada)


 

Evropská síť pomohla Čechovi získat zpět přes 12 000 Kč za zrušený let do USA

(Praha, 15. březen 2021) Dnes je Světový den spotřebitelů, který si Evropa připomíná popisem úspěšně vyřešených sporů mezi spotřebiteli a podnikateli. Jedním z nich je příběh Čecha Miroslava Krekáče, který si přesně před rokem zakoupil zpáteční letenky z Krakova do Los Angeles s přestupem ve Varšavě. Všechny lety ale polský dopravce hned následující den zrušil a začalo dlouhé snažení o získání zaplacených více než 12 000 korun zpět. To se podařilo až díky bezplatné mimosoudní pomoci sítě Evropských spotřebitelských center.

Miroslav Krekáč

„Letenky jsem koupil 11. března 2020. Datum odletu byl 31. březen a návratu 11. duben. Aerolinka vše zrušila 12. března, ale nebyl jsem o tom informován, zjistil jsem to na jejím webu,“ popisuje Miroslav Krekáč. „Hned následující den jsem požádal o vrácení peněz. A pak jsem volal a psal e-maily, také jsem podle instrukcí pro všechny zákazníky vyplnil elektronický formulář na webu. Jediné, co jsem od nich za více než 3 měsíce dostal, byly automatické odpovědi, že požadavky zpracovávají v pořadí, v jakém přišly, a že nevědí, kdy své peníze dostanu.“

Pomoc proto hledal u své banky i přímo u vydavatele platební karty, ti ale odmítli provést chargeback. Částku 12 562 Kč se podařilo získat až koncem června díky pomoci sítě Evropských spotřebitelských center. „Případ pana Krekáče jsme zpracovali na základě podkladů a komunikace s českého cestujícího s dopravcem a předali kolegům v partnerském centru ve Varšavě, kteří se na společnost obrátili s výzvou k mimosoudnímu vyřešení věci,“ uvádí Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra (ESC) při České obchodní inspekci.

„Do týdne od prvního kontaktu s ESC jsem měl peníze za letenku zpátky na účtu, resp. hned druhý den po tom, co aerolinka centru přislíbila peníze vrátit. Jsem právníkům centra nesmírně vděčný za jejich rychlou a bezplatnou pomoc – i zde je vidět obrovský přínos Evropské Unie pro běžné občany,“ uzavírá Miroslav Krekáč.

30 poboček sítě Evropské spotřebitelských center dnes na svých sociálních sítích začíná zveřejňovat podobné úspěšně vyřešené případy evropských spotřebitelů z posledního roku. Budou se objevovat také na facebooku a twitteru ESC Česko.


Síť ESC bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Velké Británie, Norska a Islandu. Podává také informace o právech spotřebitelů na jednotném evropském trhu. Je financováno Evropskou komisí a, zúčastněnými státy. Více informací naleznete na www.evropskyspotrebitel.cz.

(tzesc)


 

Zasedala rada Města Vimperk (11. března). Na programu měla jediný bod, který schválila tímto usnesením:

Usnesení č. 236

Rada města schvaluje podání žádosti o poskytnutí dotace z dotačního programu Jihočeského kraje, 1. výzvy pro rok 2021, Podpora rekreační dopravy na území Jihočeského kraje na projekt „ŠUMAVOU NA KOLE vimperským cyklobusem“. Rada města pověřuje odbor rozvoje administrací uvedené žádosti o poskytnutí dotace.

(r)


 

Projekt VZP „Díky za VZPruhu“ chce rozhýbat děti a vyzdvihnout práci trenérů

Už několik měsíců není možné provozovat amatérský sport, děti tráví svůj čas prakticky jen u počítače, nemohou do klubů či za trenéry do kolektivu. Všeobecná zdravotní pojišťovna si uvědomuje, že aktuální situace – pokud nebude řešena – znamená do budoucna velký problém, protože dětem hrozí kvůli nedostatku pohybu mnohé zdravotní, ale i psychické problémy. Proto ve spolupráci s Díky, trenére připravuje projekt Díky za VZPruhu, jehož cílem je motivovat rodiny s dětmi k pravidelným pohybovým aktivitám.

Každý týden pro ně bude připraven jeden speciální cvik nebo úkol, po jehož splnění může kdokoliv, nejen pojištěnec VZP, obdržet zajímavou cenu. Oficiální spuštění samostatného webu s mnoha užitečnými informacemi proběhne začátkem dubna.

„Obezita a nadváha byly v České republice problém již před vypuknutím pandemie. Trpí jimi skoro 30 procent dětí a číslo bohužel stoupá. I před březnem 2020 byl jedním z důvodů nedostatek pohybu. Proto se chce VZP významně zaměřit na sport, který je navíc velice důležitou součástí prevence proti nemocem a psychosociálním problémům. A projekt Díky za VZPruhu je prvním krokem,“ řekl Zdeněk Kabátek, ředitel VZP, která se propojila se sportovně-společenskou akcí Díky, trenére.

„Od roku 2015 se snažíme vyzdvihnout práci lidí, kteří přivádí děti ke sportování. V současné době budou trenérky a trenéři nesmírně důležití, protože je nutné mládež vrátit zpátky k organizovanému sportu, tedy do klubů nebo pohybových kroužků. Jsme rádi, že můžeme společně s VZP pracovat na tom, aby byli trenéři dostatečně vidět a slyšet, a mohli tak přispět k propagaci pohybu a sportu mezi dětmi,“ řekl Petr Rydl, zakladatel projektu Díky, trenére.

A jak bude celý projekt fungovat? Pro začátek se každý týden zapojí jeden trenér, který ve videopříspěvku ukáže své oblíbené cvičení nebo pohybový úkol či výzvu. To si poté budou moct děti vyzkoušet buď doma, nebo venku. „Pokud děti zapojí i celou rodinu, bude to jedině dobře. Až si vše natrénují, pošlou nám do komentářů na našich sociálních sítích svůj pokus. Počet zaslaných videí není omezen – naopak. Pokud nám zašlou videa, jak se ve cviku zlepšují, neudělají jen něco pro své zdraví, ale zvýší tím i pravděpodobnost, že budou vylosovány a odnesou si nějakou zajímavou odměnu. Nejsou pro nás důležité výsledky, ale to, že se děti hýbou a že je sport baví,“ doplnil Ivan Duškov, náměstek ředitele VZP pro služby klientům.

Kromě těchto výzev a soutěží bude speciální web Dikyzavpzruhu.cz obsahovat podcasty a blogy na různá zajímavá témata týkající se sportu, prevence a různých společenskýchtémat, která se sportu mohou týkat vzdáleně jen na první pohled. Vše bude probíhat ve spolupráci s projektem Díky, trenére, který má velký respekt ve sportovním prostředí. Podporuje ho více než 40 sportovních svazů a slavných sportovců. Web bude k dispozici od začátku dubna.

(tzvzp)


 

Krajští zaměstnanci podstupují testování na covid-19 dvakrát v týdnu

Krajský úřad Jihočeského kraje začal v pondělí 15. března testovat svoje zaměstnance na covid-19. Souvisí to s vyhlášenými protiepidemickými opatřeními, v rámci nichž musí pracovníci úřadu podstupovat testy povinně minimálně jednou týdně. Krajský úřad Jihočeského kraje nařídil pro jistotu testování formou antigenních testů dvakrát v týdnu, aby pravděpodobnost šíření nákazy covid-19 ještě snížil.

„Rozhodli jsme se testovat raději dvakrát týdně, abychom zabránili šíření nákazy jak mezi zaměstnanci, tak na občany, kteří přijdou na úřad vyřídit své záležitosti,“ uvedl ředitel úřadu Milan Kučera a upřesnil, že testování bude probíhat vždy v pondělí a ve čtvrtek. Zároveň požádal veřejnost, aby návštěvu úřadu přesto pečlivě zvážila a přednostně kontaktovala úřad elektronicky.

Testování podstoupí stovky zaměstnanců, a to včetně těch, kteří pro úřad pracují na dohodu a do úřadu docházejí. Výjimku z testů mají pouze lidé, kteří mohou doložit, že v posledních devadesáti dnech covid-19 prodělali, nebo mají certifikát o podstoupeném očkování. „V budově krajského úřadu zároveň platí přísná protiepidemická opatření včetně nošení respirátorů. Kromě ochrany našich zaměstnanců jde také o ochranu veřejnosti, která budovu kraje navštěvuje,“ dodal ředitel Kučera.

(tzjč)


 

Město Vimperk vyhlašuje konkurz na funkci ředitele/ky Mateřské školy, Vimperk 1. máje 180

ČTĚTE ZDE


 

Město Vimperk vyhlašuje konkurz na funkci ředitele/ky Mateřské školy Vimperk, Klostermannova 365

ČTĚTE ZDE


 

Výběr z médií: fyzické testy u policie, očkování u dětí a hazard se přesunul z kasin na internet

15. března – V pondělním tisku se dočtete, že policie navzdory koronaviru vyžaduje u nováčků, aby se prezenčně dostavili na testy. Informuje o tom Mf Dnes. Lidové noviny píšou, že se pandemie nezbavíme, dokud se neproočkují také děti. V Česku by se mohly vakcíny dočkat v roce 2022. Hazardéři se z heren přesunuli na internet, píšou Hospodářské noviny. Přibylo ale lidí, kteří se chtějí ze závislosti léčit. Více ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Právě jsme přišli na svět. Prohlédněte si fotky novorozenců

Díky vstřícnosti novorozeneckých oddělení jihočeských nemocnic vám každou neděli na stránkách Deníku přinášíme fotky nejmladších dětí, které se narodily v Jihočeském kraji.

ČTĚTE ZDE


 

Opustili nás

Ve spolupráci s pohřebními službami na Prachaticku, přinášíme jména zemřelých, s nimiž se jejich příbuzní a přátelé v uplynulém týdnu rozloučili.

ČTĚTE ZDE


 

 

 

 

 

 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře