Z PRVNÍ RUKY: 30. listopadu – 6. prosince

Z PRVNÍ RUKY: 30. listopadu – 6. prosince

 

Zubní pohotovost o víkendu na Prachaticku a Strakonicku
5. – 6. 12. MUDr. Vokáčová zdravotní středisko Zdíkov 388 426 806
5. – 6. 12. MUDr. Klimešová Za Kapličkou 1312, Vodňany 383 382 628

Ošetření akutním pacientům poskytují vyjmenovaní lékaři ve svých ordinacích vždy od 08.00 do 10.00 hod. Ve všední dny poskytuje zubní pohotovost Nemocnice v Českých Budějovicích od 16.30 do 21.30 hod, v sobotu, v neděli a o svátcích od 08.00 do 18.00 hod. v horním areálu nemocnice, pavilon C.

(Jihočeské nemocnice)


 

Výstraha Českého hydrometeorologického ústavu

Více na www.chmi.cz


 

Výběr z médií: plný plat pro lidi s covidem, používání sedativ a hypnotik i zájem o štěňata

5. prosinec – V sobotním českém tisku se dočtete, že lidé s pozitivním testem na covid-19 by mohli dostat plný plat. Nové vládní opatření by je tak mělo motivovat k tomu, aby se nevyhýbali testům na koronavirus, píší Lidové noviny. Češi podle Práva stále častěji řeší své deprese sedativy a hypnotiky. Vyplývá to z vládní zprávy o stavu drog a závislostí za rok 2019. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Potravinářská inspekce informuje provozovatele a spotřebitele o pravidlech internetového obchodu, jejich dodržování kontroluje i v rámci celoevropské akce

V souvislosti s šířením onemocnění COVID-19 a mimořádným stavem významně vzrostl počet e-shopů nabízejících potraviny a počet podnikatelů, kteří své stávající potravinářské provozy rozšířili o možnost objednat zboží online.

Prodej potravin prostřednictvím internetu – přes e-shopy, sociální sítě atd. – s sebou nese nutnost dodržovat pravidla, jejichž cílem je zejména chránit spotřebitele před nebezpečnými potravinami a nekalými obchodními praktikami. Vzhledem k tomu, že prodej potravin online je pro řadu provozovatelů novou situací a nemusí si být vědomi některých povinností, Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zveřejnila na svém webu v sekci Podnikatelé/Internetový prodej materiál „Internetový prodej potravin – Základní požadavky na provozovatele potravinářského podniku“. Zde jsou na jednom místě přehledně uvedeny hlavní povinnosti specifické pro prodej potravin na internetu a tento materiál může významně pomoci předejít nezáměrnému porušování právních předpisů.

K hlavním povinnostem prodejců potravin na internetu mj. patří:

• uvádět na trh pouze bezpečné potraviny,

• poskytnout spotřebiteli obdobné informace o prodávaných potravinách, jaké může získat v kamenné prodejně z obalu potraviny nebo regálového štítku,

• identifikovat se – poskytnout informace o provozovateli e-shopu vč. kontaktních údajů,

• zveřejnit obchodní podmínky,

• respektovat práva spotřebitele a nepoužívat nekalé obchodní praktiky,

• „registrovat“ se u SZPI, což se týká i již registrovaných provozovatelů, pokud v seznamu činností nemají uvedený internetový prodej (registraci je možné uskutečnit prostřednictvím formuláře na webu SZPI).

Tyto a další povinnosti jsou podrobně rozvedeny ve výše uvedeném dokumentu.

SZPI má k dispozici na svých webových stránkách materiály, které pomohou spotřebitelům zorientovat se ve svých právech při internetovém nákupu potravin a informují je o základních povinnostech prodejců. Současně je zde uveden seznam rizikových webových stránek, které jsou provozovány ze zahraničí nebo jejich provozovatel není znám a kde dochází k porušování právních předpisů.

SZPI provedla od začátku tohoto roku cca 900 kontrol internetového prodeje u 545 kontrolovaných osob. SZPI se mimo jiné zapojila do celoevropské koordinované kontrolní akce, jejímž cílem je postihovat provozovatele e-shopů a reklamních webových stránek, jež zneužívají současné situace a připisují potravinám (zejména doplňkům stravy) pozitivní, často nereálné účinky proti koronaviru a onemocnění COVID-19. Potravinám podle evropské legislativy nelze žádným způsobem připisovat

léčebné nebo preventivní účinky, ty jsou vyhrazeny pouze léčivům. Průběžné výsledky celoevropské koordinované kontrolní akce jsou k dispozici na webových stránkách EK. SZPI výsledky těchto kontrol v ČR zveřejňuje průběžně formou tiskových zpráv.

(tzszpi)


 

Česko se letos podařilo uklidit jen z části

Na sobotu 5. prosince připadá Mezinárodní den dobrovolníků. Těm při této příležitosti patří poděkování za statečnost, se kterou se letos pustili do uklízení černých skládek a odpadků z přírody, měst a obcí, řek, přehrad, zastávek, škarp…

Jarní organizované akce museli letos organizátoři z Českého svazu ochránců přírody a spolku Ukliďme Česko bohužel odvolat (přitom před vyhlášením nouzového stavu měli zaregistrováno rekordních 2400 úklidů). V době nouzového stavu tak proběhl alespoň tzv. digitální úklid, motivovaný tím, že zbytečná virtuální data mají překvapivě velký dopad v reálném světě, zejména na spotřebu energie (potažmo emise CO2). „Nicméně část dobrovolníků uklízela individuálně, řada z nich i opakovaně. Podporu jsme se jim snažili poskytnout alespoň formou zřizování „pytlomatů“ (obdobou „rouškomatů“) a uspořádali jsme pro ně i fotosoutěž s názvem Rouškový úklid,“ sdělil za organizátory Radek Janoušek.

Na podzim pak proběhlo 737 organizovaných akcí, většina z nich v rámci Celosvětového úklidového dne 19. září. „Letos se do něj zapojilo více jak 11 miliónů dobrovolníků ze 165 zemí. Vzhledem k omezením způsobených pandemií Covid-19 tak úklidy probíhaly jak v České republice, tak i ve většině ostatních zemí buď v menších skupinkách, nebo individuálně či v rodinném kruhu. Odhadujeme proto, že se ve skutečnosti zapojilo mnohem více lidí. Větší počet individuálních úklidů také svědčí o tom, že lidé zodpovědnost za stav životního prostředí berou více osobně,” uvádí národní koordinátor World Cleanup Day pro Českou republiku Miroslav Kubásek ze spolku Ukliďme Česko.

V České republice se během uvedených 737 úklidových akcí podařilo více než 22 tisícům dobrovolníků sesbírat bezmála 250 tun odpadů a poděkování u příležitosti dnešního Mezinárodního dne dobrovolníků patří jak jejich koordinátorům, tak i všem statečným dobrovolníkům, kteří se k akci připojili v době nouzového stavu neorganizovaně.

„Výlety do přírody, na něž mnozí chodili rovnou vybaveni i pytlem na odpadky, jsme zkusili lidem zpestřit sezónními výzvami se soutěžemi. Při individuálním sbírání odpadků měli od jara do léta také hledat a fotit – první jarní květy, migrující žáby, motýly, mechy, či houby. Naše výzvy se setkaly s pozitivním ohlasem a pro nás bylo radost vidět, že mnozí umí a chtějí přírodu pozorně vnímat. Zvýšený zájem o pobyt venku a platná protiepidemická opatření se v tomto roce bohužel projevily také nárůstem množství vzniklých i odhozených odpadků, např. jednorázových obalů, a také na výskytu odpadků zcela nových, jako jsou typicky jednorázové roušky,“ doplňuje Kateřina Landová z Českého svazu ochránců přírody.

„Jak se říká, všechno zlé je pro něco dobré. V jarních měsících jsme díky omezení úklidových akcí alespoň urychlili vývoj odpadové aplikace www.KAMsNIM.cz. Uživatelé díky tomu dostali dříve k dispozici užitečný nástroj, který jim poradí, jak se správně zbavovat nechtěných věcí. Věříme, že napomůže ke snížení zbytečného znečištění, jehož nárůst byl letos opravdu citelný,“ doplnil Kubásek.

Na jaře příštího roku proto dobrovolníky čeká o to větší kus práce. Hlavní termín akce se uskuteční již na konci března, konkrétně v sobotu 27.3. 2021 a vítán bude každý, kdo hodlá přiložit ruku ke společnému úklidu, ať už organizovaně, či individuálně.

(tzrj)


 

Českou ekonomiku můžou v dalších letech povzbudit investice do mladých začínajících firem

Ačkoliv je současná situace pro podnikatele stále nejistá a pro mnohé bude mít nejspíš i důsledky v podobě přepracování byznys plánů, optimistické scénáře očekávají v příštím roce 2,5% meziroční růst ekonomiky oproti roku 2020. O současném i budoucím ekonomickém vývoji, dopadech pandemie, ale i podnikatelských příležitostech diskutovali zástupci jihočeských firem na on-line webináři Na slovíčko s Lukášem Kovandou, hlavním ekonomem Trinity Bank, který pořádala Jihočeská hospodářská komora.

„Ačkoliv je Česko v druhé vlně pandemie zasaženo co do počtu nakažených více, zahraniční poptávka drží tuzemskou ekonomiku na vyšší úrovni výkonu než na jaře,“ uvedl host diskusního webináře Na slovíčko Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády, jež se aktuálně zaměřuje primárně na ekonomické dopady pandemie. Lukáš Kovanda zároveň varoval, že si musíme vzít ponaučení z první vlny pandemie a nesmíme v současné chvíli otevřít ekonomiku příliš brzy, byť je to pro podnikatele těžké. Sám během webináře připustil, že některé kroky vlády jsou zmatečné, upozornil také na nelogičnost předchozího uzavření malých obchodů, nebo na tzv. rouškovné.

Na diskusním webináři, kterého se zúčastnilo na třicet zástupců jihočeských firem, také účastníky zajímal výhled na rok 2021. „Pro firmy a podniky, zejména ty nejvíce zasažené, bude příští rok zcela jistě složitý, a to z toho důvodu, že již nemají mnoho finančních rezerv. V průběhu dalšího roku se ale předpokládá růst, byť o něco nižší, než se původně očekávalo, a současná prognóza predikuje v příštím roce 2,5% meziroční růst oproti roku 2020,“ řekl Lukáš Kovanda. V rámci webináře se také hovořilo o možnostech investování či příležitostech pro podnikatele. Ty jsou dle Lukáše Kovandy především v oblasti digitalizace, e-shopů, kterých je nyní v Česku na 40 000, a obecně obchodování na internetu či on-line službách. Propad se naopak očekává u leteckých společností a v oblasti tzv. kongresového turismu.

Dle Lukáše Kovandy by v příštích letech českou ekonomiku také povzbudilo investování do mladých, začínajících firem přes crowdfundingové portály a různé internetové platformy. Tento typ investic totiž často bývá výnosnější než například investování do nemovitostí a přispělo by to k vyšší přidané hodnotě invenčních projektů, což by mělo svůj pozitivní dopad na celou ekonomiku.

Luděk Keist, ředitel Jihočeské hospodářské komory, doplnil, že situace u členů komory je nyní různorodá. Například podnikatelé z oblasti cestovního ruchu, gastronomie, ale i ubytovacích zařízení či nepravidelné dopravy se během nouzového stavu dostali v podstatě na nulu, protože museli kompletně uzavřít své provozovny a služby. Strojírenské podniky, především z oblasti automotiv, fungovaly v omezeném provozu, a to z důvodu absence zaměstnanců, kteří byli nemocní, v karanténě, nebo ošetřovali člena rodiny. Zakázky strojírenských firem navíc poklesly zhruba o 20–30 %. Naopak některé firmy, třeba ty potravinářské, měly v první vlně pandemie nárůst poptávek kvůli výpadku sesterských firem v zahraničí.

V diskusi zaznělo také porovnání současné koronakrize s finanční krizí, probíhající v letech 2007–2015. V současnosti jsou dle Kovandy centrální banky lépe připraveny čelit ekonomickému propadu než před 12 lety. Prostřednictvím zásahů, jako je kvantitativní rozvolňování, mohou umožnit stlačování úrokových sazeb, rychlejší zotavení ekonomik, ale i snadnější zadlužení vlád států, což je vidět například na schválení daňového balíčku, který by byl dle Kovandy v tehdejší době nemyslitelný.

(tzjhk)


 

Výběr z médií: odměny za testování na covid-19, levnější léčebné konopí i rozvody seniorů

4. prosince – Za předvánoční testování na covid-19 by lidé mohli dostat benefity. Informují o tom Hospodářské noviny. Stát letos vyplatí méně na slevách za jízdné, uvádí deník E15. Vyřazení marihuany ze seznamu nejtěžších drog bude mít dopad na ceny léčebného konopí, píše páteční Právo. A regionální Deník se věnuje narůstajícímu počtu rozvodů mezi českými seniory. Více v pravidelném výběru z médií, který připravil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 


 


 

ČESKÁ POŠTA: Balík vám vydáme i v sobotu

 

Česká pošta otevírá přepážky Balíkovny na 367 největších poštách po celé České republice (xlsx, 42kB) – také ve Vimperku – v mimořádných hodinách pro veřejnost, a to v sobotu 5. 12. od 13:30 do 17:30 hod. Mimořádná otevírací doba je určená pouze pro výdej balíků. Seznam pošt je uveden v příloze. Důvodem mimořádného otevření Balíkoven na poštách je extrémní nárůst balíků v předvánočním období. Mimořádným otevřením se se pro klienty rozšiřuje časová možnost vyzvednout si svoji balíkovou zásilku.

Pokud má klient na jedné z uvedených pošt uložený balík, stačí mu pouze kód z SMS od České pošty a zásilku si může vyzvednout.

Česká pošta v případě zájmu ze strany zákazníků zajistí mimořádné otevření největších pošt i v dalších předvánočních víkendech, aby si klienti mohli lépe naplánovat termín, kdy si svůj balík vyzvednou.

(tzčp)


 

Další nové Penny v Netolicích a Ivanovicích na Hané

3. prosince – PENNY dnes otevřelo hned dvě nové prodejny, a to v Netolicích na Prachaticku a v Ivanovicích na Hané. Pokračuje tak ve své expanzi a pomalu, ale jistě, se blíží hranici 400 prodejen. Letos se jedná už čtvrtou a pátou zcela novou prodejnu, přičemž v průběhu prosince plánuje otevřít další. PENNY si tak neustále upevňuje svoji pozici sítě s nejvyšším počtem obchodů. 

Nová prodejna v Netolicích (plocha 831 m2) vznikla na místě bývalého zasypaného rybníka, prodejna v Ivanovicích na Hané (plocha 830 m2) zase na místě ruiny bývalé cihelny. „Obě prodejny byly navrženy v moderním a atraktivním designu, a jak je naším zvykem, navrhovali jsme je tak, aby se stali součástí daného prostředí. Zaměřili jsme se u nich na vyšší míru prosklení, aby uvnitř bylo pro zákazníky více denního světla. Chceme, aby se naši zákazníci u nás cítili, co nejpříjemněji a jako na skutečném tržišti. V rámci našeho konceptu pak klademe důraz na přírodní materiály, členění prodejen, a nyní i denní světlo,“ říká Mathias Mentrop, jednatel PENNY. To už letos otevřelo nové prodejny v Praze Holešovicích, ve středočeských Řevnicích a Týnci nad Vltavou. Současně v průběhu roku zmodernizovalo více než 60 svých prodejen. „Musím poděkovat celému našemu týmu, protože letošní rok vůbec nebyl jednoduchý, přesto se nám podařilo vybudovat pět nových prodejen, a další máme před otevřením. Současně jsme dokázali naplnit naše plány ohledně modernizací naší stávající sítě, a stále tak zlepšujeme prostředí pro naše zákazníky i zázemí pro naše zaměstnance,“ dodává Václav Šíma, vedoucí stavebního oddělení PENNY. 

Součástí areálu prodejny v Netolicích bude nejen parkoviště pro 53 automobilů, které návštěvníkům nabídnou nadstandardní stání o šířce 2,8 m, ale také samoobslužná čerpací stanice Benzina se dvěma výdejními stojany. V Ivanovicích na Hané je pro zákazníky připraveno 63 parkovacích míst. V obou případech je součástí prodejen samostatné řeznictví. V Netolicích se o spokojenost zákazníků postará řeznictví Zeman, maso-uzeniny, v Ivanovicích společnost Makovec, a.s..

Do konce letošního roku plánuje PENNY otevřít další nové prodejny, například v Rožmitále pod Třemšínem nebo zcela nově postavenou prodejnu v Hořicích. V rámci výstavby nových a modernizace stávajících prodejen PENNY investuje i v letošní roce stovky milionů korun.

Text a foto: (tzpenny)

Penny v Netolicích

 

Chcete během adventu bezpečně přispět na dobrou věc? Držte se základních pravidel

Základní rady, jak mohou lidé během adventu věnovat dar na prospěšnou věc vybraným organizacím, dnes na společné tiskové konferenci představily Asociace veřejně prospěšných organizací ČR (AVPO ČR) a obecně prospěšná společnost dTest. Podle zástupců těchto organizací je nutné ohlídat si důvěryhodnost obdarovaného subjektu a to, že darované peníze skončí tam, kde mají. Zástupci nezávislé spotřebitelské organizace dTest současně představili výsledky srovnání největších darovacích portálů v ČR. Z něj vyplynulo, že tyto webové portály nabízejí dostupný a snadný přístup pro dárce, každý z nich ale vykazuje dílčí nedostatky, na kterých mohou jejich provozovatelé ještě zapracovat.

„Kvůli pandemii covidu-19 klesá ochota dárců přispívat na veřejně prospěšné činnosti. Doba adventu nicméně navzdory tomuto velmi nepříznivému trendu představuje výjimku. Stejně jako v každém jiném roce i letos čekáme, že se alespoň dočasně zvedne vlna solidarity a lidé přispějí na dobrou věc ochotněji než po zbytek roku,“ uvedl prezident AVPO ČR Marek Šedivý. Podle něj dlouhodobé průzkumy ukazují, že dárci se nejvíce obávají toho, zda jejich peníze budou účelně využity. Za AVPO ČR proto dárcům doporučuje řídit se několika jednoduchými pravidly. „Především podporujte činnosti, ke kterým máte sami blízko. Za druhé, peníze věnujte neziskovce, o které si můžete zjistit informace z veřejných zdrojů. Za třetí, nepodlehněte nátlaku a citovému vydírání. Dar je dobrovolná věc a máte právo odmítnout. A za čtvrté, zvažte podporu vybrané neziskovky na pravidelné bázi, můžete ji pak pravidelně a bez obav posílat finanční dar.“

Vodítkem pro dárce může být také značka spolehlivosti, kterou získávají pravidelně prověřované organizace a kterou spravuje AVPO ČR. „Tyto organizace procházejí pravidelnými audity a dárci si v jejich případě mohou být jistí, že s jejich penězi dobře naloží a nespotřebují je třeba na vlastní provoz,“ doplňuje Šedivý.

Redaktoři nezávislé spotřebitelské organizace dTest provedli srovnání čtyř největších darovacích portálů. Vybrali ty, které se zaměřují pouze na podporu veřejně prospěšných zájmů a aktivit, převážně neziskových organizací. Srovnání tak byly podrobeny portály Darujme, Daruj správně, Donio a Znesnáze21.

„Každý z dárců má určitě různé priority, nelze tedy vyhlašovat jednoznačného vítěze či poražené. Ti, pro které je důležité snížit si o dar základ daně, budou asi raději volit portály, u kterých se budou moci spolehnout, že jim samy automaticky potvrzení o daru zašlou. Pro jiné může být důležitější třeba uživatelský komfort při procházení webu, úřední posvěcení sbírek nebo i množství projektů, ze kterých lze vybírat, a proto budou volit jinak. Nutno ale konstatovat, že všechny srovnávané portály mají určité nedostatky, je jen na dárcích, které považují za závažné a nad kterými s klidem mávnou rukou,“ uvedla ředitelka dTestu Eduarda Hekšová. Podle ní průzkum potvrdil, že darovací služby jsou v Česku stále ještě v plenkách a celá oblast nabízí prostor ke zlepšení. Přesto právě dostupnost a zjednodušení přispívání je nepopiratelnou výhodou zmíněných webových portálů.

Seznam držitelů značky spolehlivosti – www.znacka-spolehlivosti.cz:

(tzavpo+dTest))


 

Členské firmy Jihočeské hospodářské komory zabodovaly v krajské soutěži Spokojený zákazník 2020

Sdružení českých spotřebitelů od roku 2001 každoročně vyhlašuje ve vybraných pěti krajích cenu Spokojený zákazník s cílem vytvořit platformu pro zviditelnění podnikatelů uspokojujících stále se zvyšující potřeby a nároky spotřebitelů. Nejinak tomu bylo i letos na jihu Čech, kdy bylo celkem oceněno dvaadvacet firem. A téměř polovina z nich patří mezi členy Jihočeské hospodářské komory.

„Výsledky soutěže Spokojený zákazník naznačují, že na jihu Čech máme schopné podnikatele, kteří jsou si vědomi nutnosti kvality a splnění vysokých nároků, které spotřebitelé u poskytovaných služeb a výrobků požadují. O to víc je potěšující, že téměř polovina oceněných firem patří mezi členy Jihočeské hospodářské komory,” říká Luděk Keist, ředitel Jihočeské hospodářské komory (Jhk). Ocenění Spokojený zákazník tak mimo jiné vyjadřuje, že firma, která cenu získala, trvale poskytuje služby v oboru svého podnikání v souladu s očekáváním spotřebitele.

„Toto ocenění by se mohlo stát určitým vodítkem pro zejména nové, ale i stávající zákazníky a mělo by budit důvěru v kvalitu produktů a služeb nabízených naší firmou,“ říká Leoš Winkler, jednatel společnosti “AGRO-LA”, spol. s r.o., jedné z oceněných firem, která již od roku 1993 vyrábí mléčné produkty ve skle. Leoš Winkler dodává: “Jsou to činnosti, které mají přímý vliv na kvalitu poskytovaných produktů a služeb, jako například dodržování výrobních postupů, ekologické myšlení, modernizace výrobních a informačních technologií, komunikace a dobré obchodní vztahy s novými i stávajícími obchodními partnery. Samozřejmě nesmíme zapomenout na kvalifikovaný a spokojený kolektiv zaměstnanců, protože ten je základem úspěchu. Na konci všech těchto zmíněných činností by měl být vždy spokojený zákazník.“

Pro některé firmy bylo ocenění v soutěži Spokojený zákazník velkým překvapením. „Samotné nás nominace, zejména s ohledem na naše krátké působení na trhu, překvapila. Otevřeli jsme si v Nové Bystřici, v místě, které někteří lidé vnímají jako neperspektivní a neatraktivní, květinový ateliér s kavárnou a cukrárnou. Definovali jsme si produktové portfolio, aby celý koncept dával smysl a měl tematické ukotvení, které je nám blízké, a mohli jsme si za ním stát. Chceme splnit očekávání zákazníků a nezklamat je. Myslím, že především poctivá, kvalitní práce spolu s invenční a snad i odvážnou službou, mohla zaujmout k nominaci do soutěže Spokojený zákazník,“ domnívá se Kateřina Smejkalová, zakladatelka floristické kavárny Na Pomezí.

V letošním ročníku soutěže, který byl kvůli mimořádným opatřením vlády zatím ochuzen o slavnostní vyhlášení, se do nejužšího finále dostaly i další členské firmy Jhk. Kromě již zmíněných se do finále probojovala také českokrumlovská společnost WAXWING S.R.O. poskytující provoz ubytovacího komplexu, A – stav Bohemia s.r.o. se svými budějovickými kavárnami Lanna a Vlna či písecký výrobce sportovního oblečení PROGRESS sportswear, s.r.o. Uspěly i regionální jihočeské pivovary – DUDÁK – Měšťanský pivovar Strakonice, a.s. a Pivovar Popelín s.r.o. Mezi další výherce patří Slatinné lázně Třeboň s.r.o., SIMONSCARE s.r.o. – výroba ortopedických a rehabilitačních pomůcek, Ladislav Šedina, který se věnuje instalacím vody, odpadu, plynu, topení a klimatizacím, a společnost SRBA s.r.o. zajišťující firemní jídelnu v Táboře. Přehled všech oceněných jihočeských firem je k dispozici na stránkách www.konzument.cz/ či na webu Jhk.cz.

Mezi těmi nejlepšími podnikateli se mohou umístit pouze ti, kteří v rámci svého podnikání jednak naplňují požadavky dané obecně závaznými platnými právními předpisy, například živnostenským zákonem, a dále při uvádění výrobků na trh mají podnikatelé dostatečně srozumitelně deklarovanou jakost a spolehlivost. Při poskytování služeb se očekává odpovídající odborná úroveň prodejce a poskytnutí potřebných informací zákazníkovi či pomoc se zajištěním odborného servisu.

Všechny oceněné firmy tak potvrdily vysokou úroveň služeb a své image mezi spotřebiteli. Přihlášené soutěžící prověřuje komise, z hlediska dodržování zákonných povinností, především s ohledem na ochranu spotřebitele, a dále z dostupných informací a zkušeností. Cena se uděluje na základě návrhu Sdružení českých spotřebitelů, nominace ale může vznést i zástupce místních nebo podnikatelských samospráv. Ocenit je také možné podnikatele s výsledky vyhlášených šetření mezi spokojenými zákazníky, které jsou účelově prováděny v rámci aktivit SČS.

(tzjhk)


 

Ministerstvo práce a sociálních věcí spustilo nový seriál příběhů lidí jimž pomohlo sociální bydlení

Projekt Ministerstva práce a sociálních věcí s názvem „Podpora sociálního bydlení“ připravil seriál příběhů lidí, kterým sociální bydlení pomohlo k lepšímu a kvalitnějšímu životu. Čtenáři se tak setkávají s příběhy inspirovanými skutečnými osudy matek samoživitelek, seniorů, handicapovaných a dalších lidí, kteří žijí běžně kolem nás. Zásluhu na zlepšení životních podmínek těchto lidí mají obce, neziskové organizace i stát, a to díky sociálnímu bydlení a sociální práci.

Projekt Podpora sociálního bydlení od roku 2017 metodicky vedl 16 obcí, které se rozhodly na svém území zavést sociální bydlení. Díky aktivnímu přístupu obcí se do standardních bytů dostaly stovky lidí přežívajících na ubytovnách, v azylových domech, v nevyhovujícím bydlení nebo dokonce na ulici. Nejpočetnější skupinu obyvatel sociálních bytů tvořili samoživitelky a samoživitelé, kteří patří, spolu se seniory, mladými lidmi opouštějícími ústavní zařízení, lidmi s duševním či zdravotním onemocněním, oběťmi domácího násilí nebo lidmi čelícími diskriminaci, mezi nejohroženější cílové skupiny.

Příběhy těchto lidí jsou zveřejňovány pravidelně každou středu na facebookové stránce projektu Sociální bydlení v ČR: www.facebook.com/socialnibydlenivcr/ nebo na webu projektu: www.socialnibydleni.mpsv.cz. Z důvodu zachování anonymity jsou v příbězích upravena jména, přesný věk, někde i pohlaví a další charakteristiky, které by mohly připomínat konkrétní osoby.

Bohužel se během pandemie COVID-19 zvyšuje potřebnost podpory sociální práce i podpory v bydlení, stejně jako roste poptávka po pomoci potravinových bank z důvodu poklesu příjmů statisíců lidí po celé ČR. V médiích se objevují příběhy lidí, kteří se ocitli na ulici, tématu domácího násilí nebo sociálního bydlení se dokonce věnoval i TV seriál Ordinace v růžové zahradě. Nový seriál projektu MPSV Podpora sociálního bydlení ukazuje řešení tíživé situace lidí v nouzi, jakým bylo poskytnutí sociálního bydlení.

(tzmpsv)


 

Otevření krajem zřizovaných organizací v oblasti kultury pro veřejnost

Vzhledem k rozvolňování opatření v rámci koronavirové pandemie, která jsou v České republice ohlášena na čtvrtek 3. prosince, budou uvedena do provozu pro veřejnost i krajem zřizované organizace v oblasti kultury.

Viz níže uvedený přehled:

·         Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích – od 3. 12. 2020

·         Jihočeská vědecká knihovna – od 3. 12. 2020

·         Alšova jihočeská galerie – od 3. 12. 2020

·         Hvězdárna a planetárium v ČB – od 3. 12. 2020 (otevřena pouze výstavní hala a astro-obchod)

·         Muzeum středního Pootaví Strakonice – od 3. 12. 2020

·         Regionální muzeum v Českém Krumlově – od 3. 12. 2020

·         Prachatické muzeum – od 3. 12. 2020

·         Muzeum Jindřichohradecka – od 1. 1. 2021

·         Prácheňské muzeum v Písku – od 3. 12. 2020

·         Zoo Hluboká – od 8. 12. 2020

·         Divadlo Oskara Nedbala Tábor – od 3. 12. 2020 (otevřena pouze pokladna)

Jihočeská filharmonie – prozatím zůstává uzavřena včetně pokladny

(tzjč)


 

Výběr z médií: přibývající ojetá auta ve špatném stavu, konec Karos v Praze i mýty o veverkách

3. prosince – Ve čtvrtečních novinách se dočtete, že přibývají ojetá auta ve špatném stavu, která jsou na prodej. Podle asociace autobazarů za to může mimo jiné pandemie koronaviru, píše deník E15. Pražský dopravní podnik bude mít od soboty podle serveru Zdopravy.cz v běžném provozu pouze nízkopodlažní autobusy. Na pravidelných linkách tak končí tradiční Karosy vyrobené ve Vysokém Mýtě. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Češi začali více myslet na životní prostředí a omezují jednorázové obaly na jídlo
Kvůli restriktivním opatřením a zavedení okénkového prodeje se Češi vydali cestou znovupoužitelných obalů na jídlo a zamezili tak vzniku několik set kilogramů odpadu měsíčně. Restaurace zapojené do systému REkrabička najdete nově i v mapě projektu www.KAMsNIM.cz.

V říjnu letošního roku došlo v souvislosti s vládními nařízeními k zavření kaváren, restaurací, bister a dalších stravovacích zařízení. Ti, kteří chtěli fungovat i nadále, museli přejít na formu tzv. okénkového prodeje a své jídlo nabízet zákazníkům s sebou. Spousta z nich se rozhodla jít cestou udržitelnosti a jednorázové obaly nahradit REkrabičkou.

REkrabička je znovupoužitelný obal na jídlo vyrobený ze 100% recyklovatelného materiálu. Jedná se o pečlivě vybraný typ extrémně odolného polypropylenu, který umožňuje každou REkrabičku použít až 400krát a tím nahradit stejný počet jednorázových obalů. Výroba je pak lokalizovaná přímo v Česku, což umožňuje minimalizovat přepravu z místa na místo a efektivně tak redukovat produkci CO2. REkrabička má také skvěle těsnící víčko, díky kterému z ní opravdu nic nevyteče a navíc i atraktivní design hned v několika barevných provedeních. Zákazníci si do ní mohou nechat zabalit jídlo s sebou a poté ji vrátit v kterémkoli partnerském podniku. „Celkovou úsporu jednorázových obalů odhadujeme na více než 1,5 tuny odpadu každý měsíc.”, říká Ondřej Širočka, zakladatel REkrabičky.

To zaujalo i autory projektu www.KAMsNIM.cz, jehož cílem je, aby maximum výrobků končilo tam, kde najdou další využití, t.j. v oběhovém systému (upcyklace, reuse, recyklace..) a ne ve směsném odpadu, neřkuli v přírodě.

„Rekrabičkové restaurace jsme rádi zařadili do mapy projektu, neboť je to klasická ukázka toho, jak by mohla a měla do budoucna fungovat cirkulární řešení, snadno využitelná pro každého, kdo hodlá chránit životní prostředí. Kromě míst, kde se lze zbavit odpadů, chceme především ukazovat dobré příklady a navigovat uživatele, aby využívali ekologických možností, jak se zbavovat nepotřebných věcí. V mapě na www.KAMsNIM.cz díky tomu postupně přibývají další místa zpětného odběru, reuse centra, opravárny, potravinové banky, charitativní sběrny a další podobná místa, která dávají věcem šanci na druhý život,” říká autor aplikace Miroslav Kubásek ze spolku Ukliďme Česko.

(tzuč)


 

Adventní kalendář dává tipy na udržitelné nákupy

Jak přispět ochraně života na planetě při nakupování, ukáže od 1. do 24. prosince speciální adventní kalendář pro spotřebitele. Na facebooku a twitteru v něm síť Evropských spotřebitelských center vydá 25 tipů k udržitelnějšímu nakupování přes internet, cestování či gastronomii. Poslední 25. tip bude štědrovečerním bonusem.

Na online konferenci ke Dni spotřebitele pořádané 1. prosince v rámci německého předsednictví EU zazněla důležitá otázka: Jak zajistit život našich dětí v kvalitě, jakou máme dnes? Jaké změny můžeme udělat dnes, abychom zajistili důstojný život v budoucnosti? Některé odpovědi nabízí speciální adventní kalendář sítě Evropských spotřebitelských center, jehož „okénka“ budou ode dneška každý den „otevírána“ na https://www.facebook.com/esccr a https://twitter.com/EvrSpotrCentrum.

„Každý může ke zlepšení situace přispět zdánlivými drobnostmi. Nákupem lokálních a sezonních potravin, výrobků s Ekoznačkou EU a podobně. Zboží zakoupené online je šetrnější vyzvedávat osobně na výdejním místě, aby jednotlivé vozy doručovacích služeb nemusely při objíždění domácností zatěžovat prostředí života v obcích a městech hlukem a emisemi. A lze pro ně jít pěšky nebo jet MHD či na kole, pokud není nutné použít auto,“ uvádí příklady Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra Česko. „Nemluvě o snaze snížit počet vracených výrobků zakoupených online.“

Adventní kalendář poukazuje i na problém s vyhazováním nefunkčních věcí, které je ale přitom možné opravit. Vyhodit je znamená, že se musí nějaký nový produkt vyrobit. To zatěžuje životní prostředí například těžbou a zpracováním surovin a množstvím vody použité a znečištěné při výrobě. Podobně je vhodné recyklovat materiály i zbytky potravin.

Při plánování dovolené je šetrnější vyhýbat se přelidněným destinacím a poohlédnout se po hotelu či cestovní kanceláři, které se snaží chovat udržitelně. Výběr kempu může ovlivnit také to, jak se jeho provozovatel staví k životnímu prostředí, například zda třídí odpady,“ představuje Ondřej Tichota další z témat kalendáře.

Ten se věnuje také dopravě. Pokud lze, především na kratších trasách, použít vlak nebo autobus, je to vhodnější než letět. A někdy i časově výhodnější. Pokud je nutné letět, je šetrnější vybrat přímý let bez přestupu.

Síť Evropských spotřebitelských center bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Velké Británie, Norska a Islandu. Je zřizována zúčastněnými státy a Evropskou komisí, která se udržitelností zabývá jako jedním ze svých hlavních témat. ESC Česko působí při ČOI a je také kontaktním místem pro nařízení o zákazu tzv. geoblockingu a pro online platformu ODR pro řešení sporů s internetovými prodejci. Síť ESC si letos připomíná 15leté výročí pomoci spotřebitelům při přeshraničním nakupování na jednotném trhu. Více na www.evropskyspotrebitel.cz a www.eccnet.eu.

(tzesc)


 

ČR nastupuje trend: od skládkování ke třídění, recyklaci a materiálovému využití na maximum. Sněmovna schválila balíček nové odpadové legislativy

 

Polovina komunálních odpadů se v ČR stále skládkuje, tomu bude konec. Po šestiletém hledání konsensu v legislativním procesu dnes Sněmovna schválila nový balíček odpadové legislativy Ministerstva životního prostředí, který přináší moderní trendy v nakládání s odpady. Především zvýšení třídění a využití odpadů, odklon od skládkování a s tím související plnění povinných evropských cílů.

Již za 5 let musí Česká republika recyklovat veškerý svůj komunální odpad z 55 %. Dnes se jí to daří pouze ze 41 % vyprodukovaného komunálního odpadu (dle dat za r.2019). V roce 2030 musí stát zrecyklovat 60 % komunálního odpadu, za dalších 5 let ještě o dalších 5 % více.

„Vzhledem k tak ambiciózním cílům potřebuje ČR zrychlit, respektive přehodit výhybku, a jak pevně věřím, s novou legislativou to konečně půjde. Navíc není důvod odpady sypat na skládky, pro moderní společnost představují zdroje, jejichž využitím ušetříme primární suroviny a naše životní prostředí. Za nově nabraný směr ve využívání odpadů patří poslankyním a poslancům můj velký dík,“ komentuje dnešní úspěch ministr životního prostředí Richard Brabec.

Recyklace na prvním místě

V souladu s evropskými recyklačními cíli nový zákon o odpadech zavede postupné zvyšování poplatku za ukládání využitelných a recyklovatelných odpadů na skládky, a to ze současných 500 Kč za tunu uloženého komunálního odpadu na 800 Kč v roce 2021, v roce 2023 na 1000 Kč, v roce 2025 na 1500 Kč až na 1850 Kč v roce 2029. Za zvyšováním poplatku stojí motivace pro odklonění využitelných a recyklovatelných materiálů ze skládek a nastartování recyklačního průmyslu.

Konec skládkování využitelných odpadů

Nový odpadový zákon (s účinností od 1. ledna 2021) posouvá datum konce skládkování využitelných a recyklovatelných odpadů, a to ze současného roku 2024 na rok 2030. Obce i podnikatelské subjekty se díky tomu budou moci dostatečně připravit na nastavení aktivního přístupu v tom, jak odpady primárně třídit. Bude možné vybudovat infrastrukturu pro třídění a recyklaci odpadů. Průmysl bude moci lépe využívat druhotné suroviny.

Třídit se vyplatí

Nový zákon o odpadech zavádí k podpoře třídění v obcích tzv. třídicí slevu. Poslanecká sněmovna ji ještě upravila tak, aby se obce zaměřily na třídění a nebyly – potažmo ani jejich obyvatelé – významně dotčeny zvýšením skládkovacího poplatku. Na třídicí slevu dosáhnou všechny obce a bude pouze na nich, jak dlouho tuto slevu budou v daném roce čerpat. Třídicí sleva bude vztažena k množství odpadů uložených na skládky za rok a obyvatele.

K odklonu od skládkování by obcím měl pomoci také PAYT, tedy platba poplatku za komunální odpad podle toho, kolik ho občan skutečně vyprodukuje. Systému PAYT dává nový zákon jasná pravidla, chce tím obce motivovat k jeho zavádění. Již dnes jej má zavedeno více než 15 % měst a obcí. Obce budou moci pracovat i s domácím kompostováním, které rovněž odklání odpady ze skládek.

Spolu s novým odpadovým zákonem prošel dnes parlamentem i nový zákon o výrobcích s ukončenou životností a novela zákona o obalech. I tyto legislativní předpisy obsahují ambiciózní evropské cíle, zavádějí princip ekomodulace, který zohlední recyklovatelnost výrobků a obalů a další nástroje ke zlepšení nakládání s výrobky s ukončenou životností a obalů.

(tzmžp)


 

Výběr z médií: vyhýbání se testům na koronavirus, návštěvy v domovech seniorů i armádní zakázka

2. prosince – Ve středečních novinách se dočtete, že lidé se vyhýbají testům na koronavirus. Třeba jen v jednom říjnovém týdnu jich nepřišlo na test skoro 20 tisíc těch, které na vyšetření poslali praktičtí lékaři a hygienici, píše Mf Dnes. Některé domovy seniorů si podle Práva stěžují, že nezvládnout zajistit testování návštěvníků na koronavirus. Zařízení prý nemají dostatek personálu. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál

CELÝ ČLÁNEK


 

Dnes se po půl roce otevírá Plavská ulice. Je bezpečnější díky nové cyklostezce

Téměř o měsíc dřív, než bylo plánováno se otevírá pro veškerou dopravu Plavská ulice, která byla v úseku mezi Novým Roudným a Jaselskou ulicí uzavřena od 19. května. Místní obyvatelé už nebudou muset využívat objížďku přes Rožnov a na své si přijdou také cyklisté, protože součástí rekonstrukce byla i výstavba nové cyklostezky. Pásku nového úseku přestřihli v úterý 1. prosince v osm hodin ráno hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba, primátor statutárního města České Budějovice Jiří Svoboda a vedoucí provozní jednotky firmy STRABAG a.s. Lukáš Babka.

„V jižních Čechách se málo stříhají pásky u dopravních staveb, a to je velká škoda. Chci být hejtmanem, který vede kraj tak, aby se pásek stříhalo mnohem a mnohem víc. S panem náměstkem Krákem, a se všemi z vedení kraje, pro to uděláme maximum. Dopravu považuji za jeden ze zásadních problémů v jižních Čechách a myslím, že to Jihočeši vnímají stejně,“ řekl hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba a poděkoval zástupcům města České Budějovice za příkladnou spolupráci.

Důvodem rekonstrukce, za kterou kraj zaplatil téměř 33 milionů korun, byl nevyhovující stav silnice. Původní úsek byl úzký, krajnice se propadaly. Nákladní vozidla nebo autobusy musely při míjení výrazně zpomalit, aby se mohly bezpečně minout. Pohyb chodců či cyklistů byl v úseku mezi Jaselskou ulici a Novým Roudným nebezpečný. Za posledních několik let tady došlo k mnoha nehodám a dvě z nich měly tragické následky. „Všichni, kdo tady jezdili ví, že to byla hrůzostrašná komunikace. Tím, že jsme ji zrekonstruovali, se cesta do Roudného stala hlavně bezpečnější. A o to nám všem šlo. Nový úsek bude pro řidiče velkým přínosem,“ řekl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Antonín Krák a dodal, že z hlediska bezpečnosti bylo zásadní investiční spojení s městem České Budějovice, které vybudováním přilehlé stezky odvedlo chodce a cyklisty z komunikace.

Celková délka opravovaného úseku je 1150 m. Extravilánový úsek o délce 850 m byl částečně narovnán a vede místy v nové trase. Silnice ovšem vykazovala významné bezpečnostní závady také v zastavěné části, která nebyla přizpůsobena pro chodce a cyklisty včetně špatných rozhledových poměrů. Z těchto důvodů byly nově postaveny dělící ostrůvky, které mají sloužit jako opatření pro regulaci rychlosti při vjezdu do míst, kde bude snížená rychlost na 50 km/hod.

Muselo také dojít k vykácení stávajících stromů, které vadily v rozhledu a zároveň byly dle dendrologického posudku na pokraji své životnosti, na místo toho bylo vysázeno za cyklostezkou nové stromořadí. Důležitým prvkem stavby bylo také zvýšení zabezpečení přechodu pro chodce.

Právě Jihočeský kraj ještě před zahájením projektových prací oslovil ke spolupráci statutární město České Budějovice, zda by se nechtělo k projektovým pracím připojit s řešením nové cyklostezky. Po té místní obyvatelé již dlouho volali, protože původní úsek byl i přes své nevyhovující parametry cyklisty velmi využíván. Město souhlasilo. Z českobudějovického rozpočtu se tedy hradila výstavba osvětlené společné stezky pro chodce i cyklisty, dále pak chodníků, veřejného osvětlení i zastávek MHD v ulici V. Nováka. Celkem do stavby město investovalo více než 10 milionů korun.

Původně plánovaný termín ukončení prací byl stanoven na 18. prosince. Dřívější zahájení provozu jistě potěší všechny, kteří využívají autobusové spoje a také řidiče na Lidické třídě. Od středy 2. prosince, počínaje prvním ranním spojem, se vrací provoz autobusové linky č. 10 do své původní trasy. Po dobu výstavby byla veškerá doprava svedena na objízdné trasy přes ulice Otakara Březiny a Na Děkanských polích, a to ovlivnilo i hustotu provozu na Lidické ulici a v okolí.

V příštím roce by měla být realizována 2. etapa, v jejímž rámci dojde k rozšíření zbývající části úzkého místa (285 m), doplnění nového místa pro přecházení, přestavbě autobusových zastávek a úpravám křižovatek. Úsek silnice, který nebude rozšiřován, bude opraven. Město České Budějovice provede v rámci 2. etapy také obnovu sítí a úpravy stávajících parkovišť a chodníků.

Text a foto: (tzjč)


 

Společnosti, které zaměstnávají a pečují o starší pracovníky, mohou získat ocenění a výhru v hodnotě až 65 tisíc korun

Starší pracovníci přinášejí do firem a organizací stabilitu, spolehlivost a cenné zkušenosti. Společnosti, které si toto uvědomují a dávají prostor zaměstnávání osob 55+, se mohou od 1.12.2020 přihlásit do soutěže o ocenění Společnost přátelská zaměstnávání 55+. Na ty nejlepší čeká výhra až 62 tisíc korun. Zapojit se do soutěže je možné elektronicky.

Soutěžící přispějí k medializaci tématu, které se stárnutím obyvatelstva nabývá stále většího významu.
„Zaměstnanci ve věku 55+ jsou v týmech cenění spolupracovníci. Zaměstnavatelé, kteří si to uvědomují, získávají jejich zaměstnáváním nejen řadu výhod, ale mohou se aktuálně ucházet i o cenu v soutěži Společnost přátelská zaměstnávání 55+,“ uvádí Michaela Fouňová z Jihočeské společnosti pro rozvoj lidských zdrojů.

Přednosti těchto pracovníků potvrdila i ředitelka Centra sociálních služeb Emausy Martina Primaková, která si převzala ocenění v pilotním ročníku: „Starší pracovníci pro nás znamenají stabilitu, spolehlivost a můžeme od nich samozřejmě čerpat i jejich zkušenosti.“ Právě představit zaměstnavatele, kteří si váží pracovníků 55+, si klade za cíl zmíněná soutěž.

„Zaměstnavatelé, kteří zaměstnávají starší osoby a pracují s nimi, se mohou stát dobrým příkladem pro ostatní společnosti, které mají stále velké předsudky při zaměstnávání těchto lidí,“ sdělila Dipl.-Pol. Jana Maláčová, MSc., ministryně práce a sociálních věcí.

Cílem je také ukázat ostatním společnostem v Jihočeském kraji zkušenosti z praxe a inspirovat je k zaměstnávání starších pracovníků. Druhého ročníku soutěže o získání ocenění Společnost přátelská zaměstnávání osob 55+ se mohou zúčastnit všechny firmy, neziskové instituce, veřejná správa a další organizace, které splňují podmínky a jsou připraveny prezentovat své aktivity a podporu svých starších kolegů.

Výherci soutěže obdrží nejen řadu cen v hodnotě až 62 tisíc korun, ale jejich účast podpoří také zvýšení image společnosti jako zodpovědného zaměstnavatele v regionu. Zkušenosti z obdobných soutěží také potvrzují, že dochází ke zlepšení vztahů na pracovišti. Soutěž probíhá ve třech kategoriích rozdělených podle velikosti společnosti. Zaměstnavatelé mají možnost přihlásit se vyplněním online přihlášky a dotazníku do 31. ledna 2021. Přihlášku spolu s podmínkami a dalšími informacemi naleznou zájemci na webových stránkách Jihočeského paktu zaměstnanosti www.jcpakt.cz, kde jsou také uvedeny kontakty na organizátory soutěže. Všichni přihlášení pak na slavnostním vyhlášení získají ocenění. Vítězové každé kategorie se mohou těšit na ceny ve formě dárků i voucherů na zajímavé vzdělávání, či mediální prostor v Deníkách a Jihočeském podnikateli.

Lidé nad 50 let jsou nedílnou součástí pracovního trhu a v budoucnu budou patřit stále více mezi klíčové hráče. Vliv na to bude mít stárnutí obyvatel. Dle současných predikcí totiž bude podíl osob starších 55 let tvořit, oproti současným 15 %, téměř 30 % práceschopného obyvatelstva. Ve společnosti však přetrvávají předsudky, které často zaměstnavatele ovlivňují při náboru nových pracovníků. I přesto, že se Česká republika několik let potýkala a i v době koronavirové krize v některých odvětvích stále potýká s nedostatkem pracovníků, tvoří skupina osob starších 55 let jednu z nejpočetnějších skupin nezaměstnaných osob. Proto se zástupci Jihočeského paktu zaměstnanosti v loňském roce rozhodli společně s Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR více medializovat téma zaměstnání starších pracovníků a oceňovat firmy, které postupně překonávají předsudky při zaměstnávání osob vyššího věku. Současný druhý ročník soutěže už podpořilo 21 partnerů.

Organizátory soutěže jsou Jihočeská společnost pro rozvoj lidských zdrojů – Jihočeský pakt zaměstnanosti a Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR v rámci projektu Implementace politiky stárnutí na krajskou úroveň.

(tzjsrlz)


 

Tesco výrazně rozšiřuje rozvoz potravin

Společnost Tesco rozšiřuje dostupnost své služby Online nákupy a nově bude zavážet na Děčínsku, Ústecku, na Vysočině, Přerovsku a rozšíří region závozu na Prostějovsku. Zároveň posílí i rozvozy v Brně a okolí. Služba bude nově dostupná až 6,1 milionu obyvatel Česka.

Zájem zákazníků o online nákupy potravin neustále roste. Společnost Tesco proto průběžně navyšuje kapacitu této služby, zároveň rozšiřuje i oblasti, kde je služba dostupná. Tesco online nákupy bude moci nově využívat téměř 900 000 zákazníků. Jedná se o města a jejich okolí v severních Čechách – Děčín, Ústí nad Labem, Teplice, Lovosice a Litoměřice. Dále pak Vysočina – Jihlava, Havlíčkův Brod, Humpolec, Telč a Pelhřimov. Třetím regionem je Přerov, Hulín, Otrokovice, Zlín, Hranice a Kroměříž. Poslední oblastí jsou pak města Uničov, Litovel a Mohelnice. Zároveň dojde i k posílení kapacit na jižní Moravě. „Neustále se snažíme usnadňovat nákupy naším zákazníkům. Velmi mne těší, že ještě před Vánocemi zásadním způsobem rozšíříme rozvoz potravin. Od 1. prosince spustíme službu Tesco online nákupy na Děčínsku, od 10. prosince pak na Jihlavsku a o den později přidáme Přerovsko a Zlínsko. Zákazníci tak budou moci z pohodlí svého domova pořídit své oblíbené potraviny, které znají z našich obchodů,“ říká Patrik Dojčinovič, výkonný ředitel Tesco pro ČR.

Ideální řešení, jak ušetřit čas i námahu s těžkými nákupy – to jsou výhody služby Online nákupy od společnosti Tesco. Díky ní lze nakoupit kdykoli z pohodlí domova či přes mobilní aplikaci a nákup je dovezen řidičem až k domovním dveřím ve zvolený den a čas. Z hypermarketu Tesco v Děčíně, Jihlavě, Přerově a Brně budou nyní řidiči denně od 8:00 do 22:00 zavážet nákupy k téměř 900 000 zákazníkům.

Sortiment zboží, který lze objednat přes internet, zahrnuje jak potraviny, nápoje a mražené výrobky, tak drogerii, domácí potřeby nebo krmiva pro zvířata. Zákazník nepřijde ani o speciální nabídky, do kterých je každý týden zařazeno až 2500 produktů v akčních slevách, navíc za ceny stejné jako v kamenných obchodech. Zkrátka nepřijdou ani uživatelé věrnostního programu ClubCard, kteří mohou i touto cestou sbírat své body. Samotný nákup uhradíte pohodlně online nebo platební kartou při převzetí zboží. O tom, zda je služba dostupná i v místě vašeho bydliště si lze snadno ověřit na stránkách https://itesco.cz/sluzby-a-znacky/nakupy/vase-prvni-online-nakupy/

Tesco nabízí rozvoz potravin prostřednictvím služby Online nákupy od roku 2012. Momentálně rozváží v 12 krajích ČR a je dostupná až 6,1 milionům zákazníků po celé republice. Mezi nejprodávanější položky dlouhodobě patří tukový rohlík, okurka hadovka, mléko, banány nebo minerální voda.

Další oblíbenou variantou je služba Klikni + Vyzvedni, kdy si zákazníci objednají svůj nákup, který si následně bez čekání vyzvednou přímo v obchodě. Zbylá část zákazníků, která není v aktuální závozové oblasti může využívat službu Tesco zásilka, která nabízí nákup trvanlivých potravin. Kompletní informace o Tesco zásilce najdete na webových stránkách: https://itesco.cz/sluzby-a-znacky/nakupy/zasilka/.

(tztesco)


 

Otužujte se v přírodě, třeba v obnovených Babických rybnících

Tři Babické rybníky ve středních Čechách kompletně obnovily Lesy České republiky. Práce trvaly necelé dva roky. Projekt za bezmála 23,8 milionů korun je dalším z podnikového programu Vracíme vodu lesu.

Po rekonstrukci jsou všechny hráze bezpečné a nehrozí, že by voda zatopila níže položené oblasti. Rybníky tak znovu zadržují vodu v krajině, což prospívá okolnímu lesu, ale i chráněným rostlinám a živočichům. Opravené cesty využívají lesníci, pěší i cyklisté.

Horní, Prostřední a Dolní rybník jsou malé průtočné vodní nádrže na horním toku Výmoly. Povodně v minulých letech narušily jejich hráze i bezpečnostní přelivy. Rybníky po léta zanášel sediment a odbahnění bylo nutné. „Nové jsou spodní výpusti s požeráky a bezpečnostními přelivy. Návodní líc hrází opevnil kámen. Kvůli stabilitě hrází jsme odstranili náletové dřeviny,“ řekl vedoucí správy toků pro oblast povodí Labe z Lesů ČR Tomáš Sajdl.   Kromě toho se vybudovaly i nové lesní cesty v okolí a opravily stávající, takže rybníky jsou pohodlně dostupné pěším i cyklistům a cesty využívá také lesní technika. Rybníky společně pojmou na 3,51 hektarech celkem 45 498 m3 vody. Před Horním Babickým rybníkem se postavila kamenná hrázka, tedy sedimentační nádržka, která zachytí splaveniny, aby se nedostaly do žádného ze soustavy rybníků.
Projekt ocenil i starosta Babic Jan Chadraba: „Nečekal jsem, že všechna zákoutí kaskády rybníků mohou tak zásadně proměnit kdysi nevzhledné místo. Děkuji Lesům ČR i stavební firmě GREENMAN s.r.o. z Čerčan, že máme zase o něco lepší prostředí k životu. Věřím, že Babické rybníky budou lidé využívat i k přírodnímu koupání a třeba otužování,“ uvedl.
O všech vodohospodářských projektech Lesů ČR se dočtete na www.vracimevodulesu.cz.

Text a foto: (tzlčr)


 

Trafostanici v Českých Budějovicích zdobí podobizny důležitých postav v historii elektřiny

Sppolečnost E.ON zkrášluje jinak nevzhledné trafostanice na svém distribučním území. Tentokrát se nového vzhledu dočkala trafostanice na Pražské třídě v Českých Budějovicích, kterou zdobí portréty tří důležitých postav z historie elektřiny. Na kratší straně mohou kolemjdoucí vidět Benjamina Franklina a na delší jsou pak zleva Nikola Tesla a Thomas Alva Edison se svými objevy. Autorem maleb je známý jihočeský streetartový umělec Dobs, který pro E.ON maloval už například trafostanici ve Vodní ulici v Českých Budějovicích nebo stanici s motivy zvířat ve Vimperku.

„Vzhledem k tomu, že se trafostanice nachází poblíž střední polytechnické školy, chtěli jsme i jejímu vzhledu dát vzdělávací charakter, aby se ti, co jdou kolem, něco o historii elektřiny dozvěděli. Zároveň jsme tím chtěli i připomenout změnu názvu E.ON Distribuce na EG.D,“ připomíná oblastní manažer E.ONu Miroslav Točín logo EG.D, se kterým se budou zákazníci na distribučním území společnosti setkávat už od ledna.

Od 1. ledna 2021 totiž bude mít E.ON Distribuce nové jméno a vzhled. Do nového roku vstoupí pod názvem EG.D. Zkratka je odvozena z anglického Electricity and Gas Distribution, tedy distribuce elektřiny a plynu. Tento krok je jedním ze série opatření, která směřují k naplnění požadavků české i evropské legislativy. E.ON Distribuce se tím odliší jako distributor energií od obchodní společnosti E.ON Energie tak, aby pomohl zákazníkům s lepší orientací na energetickém trhu. Služby pro veřejnost zůstávají stejné, pro zákazníky se nic nemění a v souvislosti s přejmenováním společnosti se nemusejí o nic starat. EG.D zůstane součástí skupiny E.ON v České republice.  Více informací o rebrandingu společnosti najdou na webu www.egd.cz.

Trafostanice na Pražské třídě je už čtvrtou v Českých Budějovicích, která se dočkala nového vzhledu. Už na jaře příštího roku by se měl jejich počet rozšířit o další objekt v Dlouhé ulici na sídlišti Vltava. S projektem pomalovaných trafostanic začal E.ON v roce 2016. První se objevila v Jihlavě. Od té doby jich je na distribučním územím E.ONu už na osm desítek.

Text a foto: (tze.on)


 

VZP vyplácí příspěvky až do konce letošního roku

Všeobecná zdravotní pojišťovna prodlužuje termín podání žádostí u příspěvků, o které bylo možno si standardně zažádat do 30. 11. 2020. K tomuto mimořádnému kroku přistupuje na základě epidemiologické situace, podnětů klientů a jejich velkého zájmu o čerpání příspěvků. Žádosti bude možné podat osobně na pobočkách či zaslat poštou do 15. 12. 2020. Termín pro podání prostřednictvím elektronické komunikace se prodlužuje až do 31. 12. 2020. VZP dlouhodobě podporuje své klienty v péči o zdraví, a proto se termín prodlužuje u všech příspěvků.

Zažádat o příspěvek lze osobně na kterémkoli klientském pracovišti VZP, při osobním podání nemusí klient žádost o příspěvek z fondu prevence vyplňovat. O příspěvek lze také požádat vložením vyplněné a podepsané žádosti do sběrného boxu/poštovní schránky klientského pracoviště nebo předáním na podatelně VZP. Další variantou je poslat vyplněný a podepsaný formulář na adresu VZP ČR, Regionální pobočka Praha, Na Perštýně 359/6, 110 00, Praha 1. Ve všech případech je nutné také doložit požadované doklady, které jsou uvedené v podrobných podmínkách čerpání příspěvků. V případě využití některé z těchto možností musí být podání uskutečněno do 15. 12. 2020.

Od druhé poloviny listopadu letošního roku je možné také podat žádost z pohodlí domova prostřednictvím webového formuláře, který provede klienta žádostí krok po kroku. O příspěvky lze také žádat datovou schránkou VZP ČR – i48ae3q. U on-line podání je termín prodloužen až do 31. 12. 2020.

U většiny příspěvků platí, že platební doklady nesmí být v den podání žádosti starší než tři měsíce. Přesné podmínky čerpání jsou zveřejněny vždy u konkrétního příspěvku. Všechny potřebné informace a celá nabídka se nachází na stránkách jednotlivých benefitů.

VZP má pro své klienty připravenou širokou nabídku příspěvků z fondu prevence na aktivity, které souvisí s péčí o zdraví a které nejsou hrazené z veřejného zdravotního pojištění. Využít ji mohou jak děti, tak dospělí.

VZP také poskytuje mnoho příspěvků pro těhotné ženy a maminky, myslí rovněž na aktivní i oceněné neaktivní dárce krve. Zároveň nezapomíná ani na klienty, kteří mají specifické dietní omezení. U těchto příspěvků i nadále platí výjimka. Lze o ně požádat za dodržení podmínek do 31. 12. 2020 na kterékoli pobočce VZP nebo prostřednictvím webového formuláře či datovou schránkou. V případě zaslání žádosti poštou je termín do 15. 12. 2020.

(tzvzp)


 

Nemocnice České Budějovice získala 25 ochranných polomasek jako poděkování za pomoc s jejich vývojem

Celkem pětadvacet kusů ochranných polomasek převzal hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba od společnosti SYSCAE, s.r.o. Pomůcky, které z hlediska účinnosti splňují všechny požadované normy, jsou určeny pro zdravotníky z českobudějovické nemocnice. Nemocnice je získala zdarma, jako výraz poděkování za to, že pomáhala při jejich vývoji.

„Pro provoz na ARO, nebo infekci je to vhodný dar. Sestřičky a lékaři musí chodit k pacientům do boxů a místo aby si neustále museli střídat respirátory, tak každý může mít svou vlastní masku s vlastním filtrem. Je to velká pomoc a chci společnosti SYSCAE, s.r.o. za tento dar poděkovat,“ uvedl hejtman Martin Kuba a ocenil tak spolupráci společnosti a jihočeských lékařů.

„S těmito maskami, které jsme dnes obdrželi jako krásný dárek, máme už více jak půlroční zkušenosti. Určitou měrou jsme se podíleli i na jejich vývoji. Základní věcí, kterou tato maska plní, je co největší ochrana našeho personálu, který pracuje na kovidových jednotkách,“ vysvětlil ředitel Úseku vybraných zdravotnických oborů českobudějovické nemocnice Jaroslav Novák.

„Působíme na trhu skoro dvacet let jako firma zabývající se podporou automobilového průmyslu. Vzhledem ke stávající situaci jsme začali přemýšlet o tom, jak na ni zareagovat. Jak pomoci našim zdravotníkům a zároveň zachovat práci našim zaměstnancům. Ve spolupráci s konstruktéry, antropology či lékaři jsme vyvíjeli masku, která splňuje potřebné normy a je účinná na více než 99 procent,“  sdělil prokurista firmy SYSCAE, s.r.o., Václav Čížek.

Informace k polomaskám typu SC 20001:

splňují normu ČSN EN 140:1999

· vyrobeny z odolných materiálů: polyamid PA 12 a EPDM

· hmotnost masky bez filtru: 75 g

· teplotní rozmezí použitelnosti od 10 C do +121 C

· doba skladování: 15 let

· určeno pro použití s filtry s připojovacím závitem 40×1/7“

· možnost dodat včetně filtru P3 R (odpovídá třídě ochrany FFP3)

· masku možno sterilizovat v autoklávu

· filtr možno dezinfikovat a opakovaně používat 1 měsíc

Více informací naleznete zde: https://www.syscae.cz/op.html

(tzjč)


 

Výběr z médií: problém s očkovací strategií, Češi trpí nadváhou i zájem o mladá ojetá auta

1. prosince – V českém tisku se v úterý dočtete, že České lékařské komoře vadí, že strategie očkování proti covidu-19 vzniká bez konzultací s odborníky. Není totiž jasné, kteří zdravotníci budou mít na vakcínu nárok, napsal Deník N. Češi jsou podle Lidových novin v Evropské unii na třetím místě v obezitě. Každý druhý Čech tak váží víc, než by měl. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Česko jako první v EU spouští Modernizační fond, konkrétně tzv. předregistrační výzvy

Výroba a distribuce tepelné energie z obnovitelných zdrojů, výstavba fotovoltaických elektráren nebo optimalizace spotřeby energie ve výrobních a technologických procesech, to je jen malý výčet projektů, které se mohou od dnešního dne hlásit do tzv. předregistračních výzev ze 150 miliardového Modernizačního fondu. Ten české energetice pomůže s přechodem na čisté ekologické zdroje a České republice pak s plněním národních cílů v oblasti snižování emisí skleníkových plynů a ochrany klimatu. Prostředky do Modernizačního fondu poplynou z evropských zdrojů a jejich finální výši určí výnosy aukcí z emisních povolenek, a to průběžně až do roku 2030.

„V implementaci Modernizačního fondu jsme, co se týče připravenosti pro žadatele, v porovnání s ostatními státy nejdále a patříme mezi premianty. Obecný programový dokument Modernizačního fondu [1] je v tuto chvíli již v mezirezortním připomínkovém řízení a naší ambicí je, aby ho vláda schválila do konce tohoto roku. První ostré výzvy bychom chtěli vyhlásit v prvním čtvrtletí příštího roku,“ uvádí ministr životního prostředí Richard Brabec.

Financování projektů z Modernizačního fondu bude od příštího roku probíhat prostřednictvím devíti samostatných programů, resp. oblastí podpory. Aktuálně vyhlašované předregistrační výzvy se týkají prvních třech programů zaměřených na: Modernizace soustav zásobování tepelnou energií, Nové obnovitelné zdroje v energetice a Zlepšení energetické účinnosti a snižování emisí skleníkových plynů v průmyslu v EU ETS.

Předregistrační výzvy jsou otevřeny širokému spektru žadatelů, se svými investičními záměry se mohou hlásit zástupci veřejného i soukromého sektoru, malé i velké podniky. Spolu s výzvami ministerstvo zveřejňuje samozřejmě i základní podmínky pro první tři programy, byť jejich finální podobu mohou ještě ovlivnit diskuze probíhající s Evropskou investiční bankou a dalšími partnery.

Podání projektového záměru do předregistrační výzvy je ale povinným prvním krokem pro čerpání finančních prostředků z Modernizačního fondu, které se naplno rozjede v první polovině příštího roku.

Spuštění předregistračních výzev a jejich základních podmínek může navíc vyjasnit některá témata otevřená oborovými asociacemi v minulých týdnech v souvislosti s mezirezortním připomínkových řízením, ve kterém je Obecný programový dokument Modernizačního fondu.  A především přinese ministerstvu přehled o reálném stavu připravenosti projektů, skutečném zájmu žadatelů i jejich okruhu.

„Spuštění předregistračních výzev a zveřejnění základních podmínek je zásadním krokem v implementaci Modernizačního fondu na národní úrovni. Jejich hlavním smyslem je aktivovat investory, získat přehled o jimi plánovaných projektech, jejich harmonogramu realizace a způsobu financování. Tyto informace následně využijeme jednak pro komunikaci s Evropskou investiční bankou a zároveň pro co nejefektivnější nastavení výzev jednotlivých programů tak, abychom podporu zpřístupnili co největšímu okruhu žadatelů a různým technologiím v daném čase,“ vysvětluje náměstek pro EU fondy na MŽP a předseda Platformy pro přípravu Modernizačního fondu Jan Kříž.

Projektové náměty nejsou omezeny žádným finančním limitem. Sledována budou plánovaná opatření a přínosy, kterých by měly projekty dosáhnout. Dle zaměření investičního záměru se může jednat například o snížení emisí skleníkových plynů, snížení spotřeby primární energie, množství vyrobené energie z OZE apod. Všechny projektové záměry mohou zájemci podávat v termínu od 30. listopadu do 1. února 2021.

Jakým způsobem bude příjem projektových záměrů probíhat, upřesňuje Petr Valdman, ředitel Státního fondu životního prostředí ČR: „Informace o plánovaných investicích budeme přijímat prostřednictvím elektronických formulářů umístěných na webových stránkách Fondu. Nejsou vyžadovány žádné povinné přílohy, bude-li to však nutné, můžeme si vyžádat dodatečné informace upřesňující předkládaný investiční návrh. Díky těmto předregistračním výzvám zahájíme řízenou komunikaci s budoucími žadateli, kterým nabídneme prostor pro konzultace nad jejich projekty, což jim urychlí přípravu vlastních žádostí o podporu.“ 

Jelikož jsou prostředky z Modernizačního fondu tvořeny výnosy z aukcí emisních povolenek, které budou postupně draženy až do roku 2030, bude celková alokace disponibilních prostředků záležet na mnoha faktorech, včetně vývoje ceny emisní povolenky. „Obecný programový dokument stanovuje pouze předpokládané procentuální rozdělení celkové alokace Modernizačního fondu mezi uváděné programy, resp. jednotlivé oblasti podpory. Rozdělení prostředků tak může být upřesňováno s ohledem na další vývoj a cíle těchto oblastí, včetně zohlednění zájmu v každé z nich. Jednoduše řečeno, bude-li zájem žadatelů v jedné oblasti převyšovat zájem v oblasti jiné, není problém prostředky mezi programy přesouvat tak, abychom docílili co největšího ekologického efektu pro modernizaci naší energetiky. Pro splnění cílů v oblasti ochrany klimatu musíme zařadit nejvyšší rychlost,“ dodává ministr Brabec.

Cílem Modernizačního fondu je pomoci ekonomicky slabším zemím Evropské unie k hospodářskému rozvoji prostřednictvím podpory nízkouhlíkových technologií a energetiky. Státní fond životního prostředí ČR byl určen jako příjemce finančních prostředků z Modernizačního fondu a bude plnit roli poskytovatele. V praxi by tyto investice měly vést k významným úsporám energie, snížení emisí CO2 a k celkovému zlepšení kvality ovzduší v ČR. Důležitým přínosem Modernizačního fondu bude bezpochyby také udržení až 131 tisíc pracovních míst [2].

Podrobnější informace k předregistračním výzvám jsou k dispozici na webových stránkách SFŽP ČR v sekci Modernizační fond. https://www.sfzp.cz/dotace-a-pujcky/modernizacni-fond/vyzvy/

Obecný programový dokument – návrh Programový dokument Modernizačního fondu – SFŽP ČR (ZDE)

Poznámky:

[1]Zastřešujícím dokumentem Modernizačního fondu, ze kterého podmínky předregistračních výzev vychází, je Obecný programový dokument. Ten stanovuje hlavní oblasti, do kterých prostředky z Modernizačního fondu v nadcházejících letech půjdou. Jeho přípravou byl pověřen Státní fond životního prostředí ČR ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí a Ministerstvem průmyslu a obchodu.

[2] Dle analýz zpracovaných společnostmi ICF International a Enviros.

(tzmžp)


 

Výběr z médií: chybějící zahraniční pracovníci, cesta dodávky se zvířaty i škody způsobené kormoránem

30. listopadu – V českém tisku se v pondělí dočtete, že v zemědělství nebo stavebnictví chybí zahraniční pracovníci. Pandemie a protikoronavirová opatření snížily jejich počet v Česku a některým znemožnily do země přijet, píše Deník N. Mezi evropskými městy v minulém týdnu podle Mf Dnes cestovala dodávka plná zvířat ze zoologických zahrad. Hromadný transport a výměnu zajišťovala Zoo Jihlava. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Právě jsme přišli na svět. Prohlédněte si fotky novorozenců

Díky vstřícnosti novorozeneckých oddělení jihočeských nemocnic vám každou neděli na stránkách Deníku přinášíme fotky nejmladších dětí, které se narodily v Jihočeském kraji.

CELÝ ČLÁNEK


 

Již nejsou mezi námi

Ve spolupráci s pohřebními službami na Prachaticku, přinášíme jména zemřelých, s nimiž se jejich příbuzní a přátelé v uplynulém týdnu rozloučili.

CELÝ ČLÁNEK

 

 

 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře