SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA: Nákupy vánočních dárků přes internet

SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA: Nákupy vánočních dárků přes internet

 

Blíží se doba vánočních svátků a každý touží svým nejbližším udělat radost hezkým vánočním dárkem. Letos ovšem bude vánoční nakupování vypadat trochu jinak. Koronavirus změnil životy nás všech v mnoha směrech. Druhá vlna pandemie povinně uzavřela také řadu provozoven obchodů, do popředí se tak dostává internetový prodej. Tradiční předvánoční shon se proto přesouvá do virtuálního světa.

Obchodníci se snaží tomuto stavu přizpůsobit, mnozí se rovněž přesouvají na internet, zprovozňují se tak nové e-shopy, ale i stávající internetoví prodejci využívají příležitosti a přicházejí s nejrůznějšími akcemi. Nabídka na internetu se tak rozšiřuje. Bohužel se na tento způsob prodeje zaměřili nejen poctiví prodejci, ale také ti, kteří aktuální situace zneužívají.

Mnoho spotřebitelů již nakupování přes internet dobře zná, současná doba tomuto nákupu učí i ty, kteří s tímto způsobem nakupování dosud nemají žádnou zkušenost. Pojďme si proto připomenout,  jaká pravidla by měl kupující dodržovat.

Vůbec nejdůležitější pro úspěšný nákup na internetu je pečlivý výběr e-shopu, na kterém nakoupíme. Vzhledem k velkému počtu falešných e-shopů působících v online prostředí je obezřetnost zcela na místě. Na první pohled se seriózní e-shopy od těch problematických bohužel  příliš neliší. Dobře vypadající stránky se spoustou obrázků lze dnes vytvořit poměrně snadno. Jak je tedy lze nejlépe rozpoznat? Čím víc informací se budete snažit o e-shopu zjistit, tím více eliminujete případné riziko spojené s problematickým nákupem.

Které indicie nám mohou napovědět, zda je e-shop skutečně seriózní?
  • Údaje o provozovateli. Za velmi nedůvěryhodné se považuje to, pokud obchodník ve svých kontaktech nezveřejňuje oficiální název, adresu sídla a IČO. Tento údaj přitom totiž musí na svém webu uvádět ze zákona. Přestože by vám bylo zboží doručeno, při chybějící identifikaci prodejce, nebudete mít kam vadné zboží vrátit, případně kde uplatnit reklamaci.
  • Obchodní podmínky. Na stránkách e-shopu rovněž nesmí chybět obchodní podmínky, informace o dopravě, platbě a postupu při případném vrácení zboží nebo reklamaci. Pokud s některým ustanovením obchodních podmínek nesouhlasíte, raději se poohlédněte po jiném prodejci.
  • Příliš nízké ceny, nebo prodej sortimentu, který už není v prodeji. Nízká cena za módní a značkové zboží je vždy podezřelá. Raději v tom případě nevolte platbu předem, je lepší připlatit si za dobírku. Pečlivě si e-shop prověřte i pokud  tuto možnost platby vůbec nenabízí!
  • Recenze zákazníků. Existují servery, které sbírají recenze zákazníků.  Tyto užitečné informace vám mohou pomoci ověřit důvěryhodnost e-shopu. U nedávno založených e-shopů, bez dostatečného počtu recenzí zákazníků, buďte obezřetní. Pokud má e-shop větší množství negativních recenzí, pak raději nespoléhejte na to, že Vám se nic podobného nepřihodí.
  • Platba. U neověřeného e-shopu raději zvolte platbu na dobírku.

Česká obchodní inspekce průběžně aktualizuje na svých stránkách seznam rizikových e-shopů. Zde si můžete pokusit daný e-shop prověřit. Téměř každý den na něm přibývají další adresy. Tento seznam tak nikdy nebude úplně kompletní.

Buďte opatrní také při přebírání zásilky od dopravce. Vždy zkontrolujte neporušenost obalu. Pokud je balík poškozen, zboží raději nepřebírejte a kontaktujte prodávajícího, vyhnete se případným dalším problémům.

Nákup na internetu je specifický tím, že si nemůžeme předem zboží prohlédnout a vyzkoušet. Jsme-li s výběrem zboží spokojeni, je vše v pořádku. Ovšem co dělat, když nám zboží doručí  domů a my zjistíme, že neodpovídá naší představě?

Většina spotřebitelů nakupujících na internetu již dnes ví, že mají právo od smlouvy uzavřené přes internet odstoupit bez udání důvodu. Lhůta činí 14 kalendářních dnů a běží od převzetí zboží.  Pozor! Od smlouvy ale musí odstoupit kupující, nemůže tak učinit obdarovaný, pouze pokud by byl kupujícím k tomuto úkonu zplnomocněn. K odstoupení můžete využít vzor na odstoupení, který by vám měl prodávající obdržet spolu s poučením předat. Zboží samozřejmě musíte prodávajícímu v pořádku vrátit. Ten je povinen vrátit nejen samotnou cenu, kterou jste za zboží zaplatili, ale i náklady na poštovné a balné, které nám původně naúčtoval. Pozor doba na rozmyšlenou je určena pouze na vyzkoušení zboží, stejným způsobem, jakým bychom si jej mohli vyzkoušet v kamenném obchodě. Tato lhůta rozhodně neslouží k tomu, abychom zboží  používali.

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s

 

 

 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře