OBCHODNÍ INSPEKCE: Pokuty za slevy opět narostly. Penny Market, Tesco a...

OBCHODNÍ INSPEKCE: Pokuty za slevy opět narostly. Penny Market, Tesco a Albert špatně účtovaly slevy

 

Slevové akce probíhají na tuzemském trhu prakticky celoročně. Proto se i Česká obchodní inspekce v průběhu celého roku zaměřuje na kontrolu nabídky a prodeje zboží za akční slevy a zboží ze sezónních slev. V roce 2017 uskutečnila celkem 5468 kontrol a porušení zákonů zjistila více než ve 40 procentech případů.

„Česká obchodní inspekce sleduje nabídku a prodej zboží, které prodejci avizují jako produkty ve slevě. Obchodníci obvykle neinformují spotřebitele pravdivě o cenách v souladu s cenovými předpisy. Deklarovaná sleva na letáku pak často neodpovídá ceně v regálu, nebo naúčtované ceně u pokladny,“ říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

 

Česká obchodní inspekce uskutečnila v roce 2017 kontroly zaměřené na dodržování zákona o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb. a dalších právních předpisů v oblasti nabídky a prodeje zboží za akční slevy a zboží ze sezónních slev, které probíhají v české maloobchodní síti prakticky celoročně. Celkem provedla na celém území ČR 5 468 kontrol a ve 2 235 případech zjistila porušení právních předpisů, což je 40,9 %.

Zjištěná porušení

Z hlediska četnosti porušení právních předpisů nejčastěji docházelo k porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:

Ø      v 764 případech byla porušena poctivost prodeje výrobků a poskytování služeb (§ 3)

Ø      v 723 případech došlo k porušení povinnosti prodávajícího informovat spotřebitele v souladu s cenovými předpisy (§ 12)

Ø      ve 253 případech nebyly informace k výrobku poskytnuty v českém jazyce (§ 11)

Ø      ve 214 případech prodejci nevydali doklad o zakoupení výrobku ani na žádost, nebo byl vydán doklad o zakoupení výrobku, ale bez stanovených náležitostí; také při prodeji některých použitých nebo upravovaných výrobků nebyla tato skutečnost uvedena v dokladu o zakoupení (§ 16)

Ve 212 případech bylo porušeno nařízení EU o názvech textilních vláken a označování materiálového složení textilních výrobků.

Dále bylo v 307 případech zjištěno porušení ustanovení jiných právních předpisů.

Uložená opatření a sankce

Česká obchodní inspekce v období od 2. ledna do 29. prosince 2017 pravomocně uložila 1 740 pokut v celkové výši 23 991 500 Kč.

V rámci kontrolní akce byl také vydán zákaz prodeje na 18 825 kusů zboží a 3 132 párů obuvi. Hodnota zakázaného zboží činila 3 350 797 Kč.

Dalším opatřením bylo vydání zákazu používání 132 kusů měřidel, která neodpovídala právním předpisům.

V roce 2017 byla nejvyšší pokuta uložena, stejně jako v roce 2016 (5 194 000 Kč), obchodnímu řetězci Penny Market, který za 23 pokut obdržel sankci v celkové výši 4 600 000 Kč. Nejčastěji tato společnost nedodržela slibovanou akční cenu při konečném účtování a užila také nekalé obchodní praktiky. Další nejvyšší pokuty obdržely společnosti Tesco v celkové výši 4 579 000 Kč a Ahold v celkové výši 3 883 000 Kč, kdy obě společnosti ve většině případů nesprávně účtovaly avizované slevové ceny.

 

 

Text a infografika: (tzčoi)

 

 

 

Komentáře

komentářů