SNAD JE SNÍH NEZASKOČÍ: Ředitelství silnic a dálnic hlásí: Na zimní údržbu...

SNAD JE SNÍH NEZASKOČÍ: Ředitelství silnic a dálnic hlásí: Na zimní údržbu komunikací jsme připraveni

 

Postupně klesající podzimní teploty jsou pro silničáře důrazným upozorněním, že údržbářům pomalu začíná každoroční shon. Letos se o průjezdné dálnice a silnice I. třídy bude starat více než 760 zaměstnanců Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Jednotlivá střediska správy a údržby jsou při průměrných srážkách schopna odklidit sníh z nejdůležitějších tahů po celé republice nejdéle do dvou hodin. Do připravených směn je zařazeno celkem 591 řidičů a 170 dispečerů. Uvedl to mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

ŘSD musí i při silném sněžení zajistit vlastními pracovníky průjezdnost více než 900 kilometrů dálnic v celé ČR. Údržbu mají na starosti jednotlivá střediska správy údržby dálnice (SSÚD). Na jedno SSÚD připadá přibližně 50 km dálnice. Zbývající úseky dálnic (cca 350 km) a silnice I. třídy udržují dodavatelské firmy na základě smluv uzavřených s ŘSD.

Kromě zaměstnanců jednotlivých SSÚD leží každoročně tento náročný úkol na specializované technice. ŘSD má k dispozici celkem 181 sypačů. Připraveno je rovněž 43 universálních vozidel s různým technickým vybavením – při velké sněhové nadílce například přijdou ke slovu mohutné frézy, schopné zvládnout i ty největší závěje. Ve skladech SSÚD je připraveno téměř 33 tisíc tun soli a solného roztoku. K nakládání soli do sypačů je připraveno 48 nakladačů.

ŘSD má také na každém SSÚD provozuschopné centrum pro výrobu a distribuci solanky; jednak roztoku vody a chloridu sodného, jednak roztoku vody a chloridu vápenatého. Zásoba posypových materiálů je vypočítána pro průměrnou zimu, v případě zvláště drsného počasí je ještě možné sáhnout do nouzových rezerv.

Důležitým prvkem systému zimní údržby silnic jsou rovněž dispečerská pracoviště. Dispečeři na SSÚD mají ve většině případů k dispozici online obrazové údaje z dohledových kamer, informace o aktuálních hodnotách z meteorologických stanic, ale i ze snímačů umístěných přímo na vozovkách. Zaměstnanci center zároveň vyhodnocují krátkodobé, střednědobé, i liniové předpovědi ČHMÚ pro jednotlivé tahy. Součástí systému je i srážkový radar.

V souladu s legislativou ČR jsou dálnice a silnice I. třídy zařazeny do I. pořadí důležitosti při zajišťování sjízdnosti. Doba od zjištění vzniku závady ve sjízdnosti do doby výjezdu prvních mechanismů ke zmírnění této závady nesmí být v zimním období delší než 30 minut.

Pořadím důležitosti jsou současně stanoveny i lhůty pro zmírňování závad ve sjízdnosti vozovek silnic po výjezdu mechanismů:

• do 2 hodin u dálnic
• do 3 hodin u silnic I. třídy

Organizační, věcné, technické a technologické zásady zajišťování sjízdnosti vychází ze zákona o PK č.13/1997Sb. v platném znění a jeho prováděcí vyhlášky č.104/1997Sb. v platném znění.
Zimní údržbou se podle pořadí důležitosti zmírňují závady vznikající povětrnostními vlivy
a podmínkami za zimních situací ve sjízdnosti komunikací.

Informace o zimní výbavě, sjízdnosti silnic a dálnic, ale také informace zahrnující výkony zimní údržby na dálnicích a silnicích I. třídy naleznete na portálu www.dopravniinfo.cz.

 

Text a foto: (tzřsd)

 

 

Komentáře

komentářů