JIŽNÍ ČECHY: Oprava průtahu snížila hlučnost a zlepšila dopravu v Protivíně

JIŽNÍ ČECHY: Oprava průtahu snížila hlučnost a zlepšila dopravu v Protivíně

 

Loňské dokončení rekonstrukce průtahu města, jedné z nejvýznamnějších a nejrozsáhlejších dopravních staveb v celé historii Protivína na Písecku, nejenže zásadně zkvalitnilo vlastní dopravu v téměř pětitisícovém městě, ale významně přispělo také k jeho zklidnění. Citelně se snížil především hluk od projíždějících automobilů.

Stavební práce, rozdělené do tří etap, trvaly více než dva a půl roku a vyšly na zhruba 90 miliónů korun. O investiční náklady na rekonstrukci se dělilo město s Jihočeským krajem a to přibližně půl na půl. Modernizací prošlo kompletně všechno. Vodovod, kanalizace, elektrické vedení, parkoviště, chodníky, zeleň, veřejné osvětlení a samozřejmě vozovka. „Město hradilo veškeré inženýrské sítě, chodníky, parkovací stání a podobně. Z městského rozpočtu šlo na tuto akci cirka 45 miliónů korun. Dalších 45 miliónů korun uhradil Jihočeský kraj jako vlastník této komunikace,“ uvedl starosta Protivína Jaromír Hlaváč.

Rekonstrukci průtahu města lze podle starosty směle označit za jednu z největších dopravních investičních akcí Protivína v celé jeho historii. „Průtah je klíčovou komunikací města, kterou denně využíváme všichni. Jeho starý, kamennými kostkami dlážděný povrch, už byl v naprosto dezolátním stavu a provoz na něm nejen velmi hlučný, ale i dost nebezpečný. Celkovou rekonstrukcí průtahu tak byl vyřešen největší a nejpalčivější dopravní problém Protivína,“ poznamenal Hlaváč.

Žulové kostky, které nyní nahradil rovný a „tichý“ povrch z obalované živičné směsi, ovšem z města nezmizely. Část jich byla použita na silniční lemy a na vydláždění šestatřiceti nových parkovacích stání. Další posloužily při rekonstrukci areálu památkově chráněného protivínského hřbitova a bezbariérového přístupu do základní školy.

Město plánovalo přestavbu průtahu, který protíná město v podstatě souběžně s páteřní silnicí I/20 České Budějovice – Písek – Plzeň – Karlovy Vary, obcházející Protivín, více než dvacet let. Její zahájení zdržela především ekonomická náročnost. Svou roli ale sehrálo i složité plánování vzhledem k nutné koordinaci všech činností mezi městem, Správou a údržbou silnic Jihočeského kraje (SÚS JčK), dodavateli stavebních prací, energetiky, vodohospodáři a dalšími organizacemi. Vlastní kapitolou pak byla dopravní omezení ve městě v průběhu oprav.

„Zhruba uprostřed více než kilometrového obchvatu je mimo jiné pivovar. Na nás bylo, abychom zajistili jeho fungování i v době stavby. Hledání různých náhradních a objízdných tras bylo dost náročné. Ale zvládli jsme to. I když místní obyvatelé se museli na čas obrnit značnou trpělivostí. Nicméně touto akcí máme, až na kus Studniční ulice, po dopravní stránce zcela nový a na pár dalších desetiletí vyřešený celý sever města,“ konstatoval Hlaváč.


  • Protivín leží na řece Blanici, na hlavním dopravním tahu z Písku do Českých Budějovic mezi Pískem a Vodňany. Město s přibližně 4 800 obyvateli vzniklo zhruba v polovině 13. století jako podhradí královského hradu, o 200 let později přestavěného na renesanční zámek s kostelem sv. Alžběty Portugalské. Součástí města Protivín jsou místní části Chvaletice, Krč, Maletice, Milenovice, Myšenec, Selibov, Těšínov a Záboří. Protivín proslavil místní pivovar z roku 1598 vařící pivo pod značkou Platan.

Text a foto: Ilona UHLÍŘOVÁ? Městský úřad Protivín


 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře