Z PRVÍ RUKY: 3. – 9. května 2021

Z PRVÍ RUKY: 3. – 9. května 2021

 

 

 

8. května – Dnešní minimální teploty ve 2 m nad zemí dosahovaly v průměru -0.1 °C (pro stanice do 600 m n. m.). Při zemi v 5 cm dnes byly teploty všude pod nulou, většinou mezi -2 a -7 °C.

Rekordy minimálních teplot pro tento den byly zaznamenány zhruba na 19 % stanic měřících alespoň 30 let – např. Horská Kvilda -8.6 °C, Karlovy Vary -3.5 °C, Jindřichův Hradec -2.2 °C. Právě na západě a jihu Čech byly teploty nejnižší, rekordy ale padaly i jinde, např. ve Zlíně bylo 0.2 °C, což překonalo rekord z roku 1957.
Zítra budou ranní už teploty vyšší, zhruba od 7 do 3 °C, v údolích bude až 0 °C. Přízemní mrazy čekáme jen výjimečně.
V přiložené mapě jsou teploty k dnešní 6. hodině.

FB – Český hydrometeorologický ústav


 

Českokrumlovská záchranka má moderní prostory pro personál i techniku. Její sanity vyrážejí za pacienty ze zrekonstruovaného stanoviště

Sanity se záchranáři Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje (ZZS JčK) vyrážejí za pacienty z nově zrekonstruovaného stanoviště v českokrumlovské nemocnici. Jeho přestavba si vyžádala náklady 16,5 milionu. Z toho 15 milionů uhradil kraj a 1,5 milionu nemocnice. Slavnostně bylo uvedeno do provozu v pátek 7. května.

„Pro mě má otevření zrekonstruovaného stanoviště ZZS JčK v Českém Krumlově osobní rozměr. Jako lékař jsem totiž strávil na záchrance 10 let, takže je tato organizace taková moje srdcovka. Zároveň si umím představit, co ta práce obnáší. Všichni vidíme, jak počet výjezdů sanitek neustále roste, čímž rostou i požadavky na zvyšování počtu jejich posádek. Proto mě velice těší, že se nám daří servis v podobě kvalitního zázemí pro naše záchranáře neustále modernizovat a jihočeská záchranka je i díky tomu na špičkové úrovni,“ uvedl hejtman Martin Kuba.

V Krumlově se v případě rekonstrukce stanoviště ZZS JčK podle Kuby podařilo dobře propojit krajské a nemocniční investice, jejichž výsledkem je oprava budovy, která už nebyla v ideálním stavu. „Pro naši záchranku je takové propojení investic opravdu klíčové a já to považuji za správnou cestu,“ zdůraznil hejtman.

Ředitel českokrumlovské nemocnice Vojtěch Remeň pak připomněl, že přestavba stanoviště ZZS JčK trvala zhruba rok a půl. Nové vnitřní prostory totiž prošly velkými změnami a zároveň tu ale bylo potřeba zachovat alespoň částečný provoz. „Dosavadní prostory byly pro záchranáře již nevyhovující z pohledu velikosti zázemí i organizace samotných výjezdů. Zázemí záchranářů se tak například rozrostlo o dvě garážová stání, prostory pro skladování, údržbu či dekontaminaci zdravotnického vybavení. Nové jsou samozřejmě i prostory pro personál,“ nastínil Remeň.

Za pravdu mu dal ředitel ZZS JčK Marek Slabý. Na dotaz, jak moc byla potřeba budovu se stanovištěm záchranky zrekonstruovat, odpověděl jasně, že moc. „Z našeho pohledu byla rekonstrukce opravdu aktuální. Děkujeme Jihočeskému kraji i českokrumlovské nemocnici za velice vstřícný přístup. Skutečně to už bylo neudržitelné. Jak prostorem pro zaměstnance, tak pro techniku. Nové uspořádání nám výrazně pomůže při práci,“ potvrdil Slabý.

Výjezdová základna ZZS JčK pro Českokrumlovsko je v nepřetržitém provozu obsazena dvěma posádkami rychlé zdravotnické pomoci a jednou výjezdovou skupinou systému Rendez-vous, tedy lékař a zdravotnický záchranář v malém zásahovém vozidle. Ročně poskytuje přednemocniční neodkladnou péči až pěti tisícům pacientů. „Navíc pokrývá velmi rozsáhlé území. Je to někde od Trhových Svinů a Nových Hradů, přes Lipensko až k Volarům,“ uzavřel ředitel ZZS JčK.

(tzjč)


 

Epidemie v České republice nadále zpomaluje. Očkujte se, apeluje ministr Arenberger

Epidemie v České republice nadále zpomaluje. Velký podíl na zlepšující se situaci má očkování. K dnešnímu dni bylo aplikováno 3 508 897 dávek očkování. Celkový sedmidenní počet nově potvrzených případů klesl na 117,6 /100 tisíc obyvatel.

„I díky očkování se nám daří snižovat čísla hospitalizovaných. V nemocnicích je aktuálně 2187 pacientů s COVID-19 a klesá také počet pacientů na jednotkách intenzivní péče. V současné chvíli je na JIP 470 pacientů a dle predikcí by hodnota měla nadále klesat, řekl ministr zdravotnictví Petr Arenberger. Doplnil, že k dnešnímu dni bylo aplikováno 3 508 897 dávek očkování. Jednou dávkou vakcíny tak bylo naočkováno 2 463 743 osob, ukončené očkování druhou dávkou má 1 032 476 osob. Včerejší den byl rekordní, povedlo se nám naočkovat přes 80 tisíc dávek. To je skvělá zpráva, protože čím dříve se podaří očkovat většinu populace, tím rychleji se vrátíme k životu tak, jak ho známe,“ zdůraznil ministr ArenbergerI nadále je očkování zpřístupňováno dalším prioritním skupinám. Příští týden bude spuštěna věková skupina 45+.

V dodávce vakcín se Česká republika v květnu přiblíží k celkem 3 milionům dávkám, z toho 2 349 360 od výrobce Pfizer, 354 000 od Moderny, cca 100 000 od AstraZenecy a 91 200 jednodávkové vakcíny Janssen.

Od pondělí 10. května se vzhledem ke zlepšení epidemické situace sjednotí pravidla pro školní docházku, sportování dětí a další aktivity po celé republice. Skončí tak přísnější opatření, která dosud platila pro většinu krajů. Více informací naleznete zde.

(tzmz)


 

V českých domácnostech je stále 675 tisíc neodeslaných formulářů

Český statistický úřad dosud obdržel téměř 3,9 milionu elektronických sčítacích formulářů a 395 tisíc listinných. Na své odeslání čeká v domácnostech dosud 675 tisíc formulářů.

Sčítání lidu, domů a bytů 2021 končí 11. května, kdo se ještě nesečetl, má tak skutečně nejvyšší čas. „Naprostá většina obyvatel České republiky se v posledních týdnech už sečetla a všem jim za to děkuji. Stále jsou ovšem lidé, kteří svoji zákonnou povinnost nesplnili. Těm zbývají už jen poslední čtyři dny, aby se sečetli buď online, nebo vyplnili a odeslali listinný sčítací formulář, už opravdu není na co čekat,“ upozorňuje Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.

Nejpohodlnější je sečíst se přes internet prostřednictvím elektronického formuláře, který je k dispozici na webu scitani.cz nebo v mobilní aplikaci Sčítání21. Online sečtení je snadné, rychlé a bez nutnosti vidět sčítacího komisaře. Pro listinný formulář je stále možné si dojít na kontaktní místa sčítání, která jsou na více než 800 vybraných pobočkách České pošty a na krajských správách Českého statistického úřadu.

Do domácností bylo rozneseno 955 tisíc listinných formulářů, dalších 114 tisíc si občané vyzvedli sami na kontaktních místech. Sebraných listinných formulářů je aktuálně 395 tisíc, tedy přes 37 % z distribuovaných. Neodeslané formuláře tak u sebe má dosud 675 tisíc domácností. Tyto samozřejmě mohly a stále mohou vyplnit a odeslat online formulář.

Z údajů o počtu odeslaných elektronických sčítacích formulářů a sebraných listinných sčítacích formulářů na 100 bytů za každou obec vyplývá, jaké je zapojení jednotlivých obcí do sčítání. Mezi malými obcemi jsou nejaktivnější Oslnovice (okres Znojmo), Podhradí nad Dyjí (okres Znojmo) a Semice (okres Nymburk). U obcí, ve kterých bylo identifikováno více než 500 bytů, jsou na prvních Mirošovice (okres Praha-východ), Popůvky (okres Brno-venkov) a Mikulčice (okres Hodonín). V kategorii, kterou představují obce s více než 3 000 byty, vynikají ve sčítání Neratovice (okres Mělník), Česká Lípa a Kadaň (okres Chomutov).

Na opačné straně žebříčku jsou Loučná pod Klínovcem (okres Chomutov), Kvilda (okres Prachatice) a Nový Jimramov (okres Žďár nad Sázavou). Obce se zaměřením na turistický ruch, s významným podílem krátkodobě pronajímaných bytů či chatové oblasti mohou vykazovat nižší hodnoty odeslaných formulářů na 100 bytů, a to kvůli vyššímu počtu neobydlených bytů. Nemusí to však znamenat slabší zájem o online sčítání u obyvatel, kteří v těchto obcích žijí. Aktuální údaje o aktivitě obyvatel obcí ve sčítání jsou k dispozici na webu scitani.cz.

(tzčsú)


 

Izrael je nově v zelené kategorii zemí podle míry rizika nákazy. Do oranžové kategorie se přesouvá Slovensko a Kanárské ostrovy

Na základě dostupných dat z Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) aktualizovalo Ministerstvo zdravotnictví seznam zemí podle míry rizika nákazy. Od pondělí 10. května se do zelené kategorie zemí přesune Izrael. Oranžové budou nově Slovensko a Kanárské ostrovy.

Po návratu z tmavě červených zemí, do kterých spadají státy Evropské unie a třetí země, které nejsou uvedené v ostatních kategoriích, je nutné podstoupit první test ještě před vstupem na území ČR.

Do červené kategorie, která se vyznačuje zeměmi s vysokým rizikem nákazy patří stále Belgie, Bulharsko, Dánsko, Itálie, Monako, Lichtenštejnsko, Lucembursko, Lotyšsko, Rakousko, Polsko, Estonsko, Maďarsko, Rumunsko, Řecko, Německo, Slovinsko, Švýcarsko, Španělsko a San Marino.

Součástí opatření zůstává také povinnost podstoupit PCR test, a to nejpozději 5 dní po návratu do České republiky v případě příjezdu z červené země a nejdříve 5. den po návratu z tmavě červené země. Do té doby musí být dotyčná osoba v samoizolaci. Zůstává také povinnost vyplnit před návratem příjezdový formulář. Tyto povinnosti neplatí jen pro zelenou kategorii zemí.

Změny se týkají také oranžové kategorie zemí, kam se od pondělí 10. 5. přesunou Slovensko a Kanárské ostrovy. V oranžové kategorii již nyní figuruje Finsko, Norsko, Irsko, Island, Malta, Portugalsko a Baleárské ostrovy.

Pro návraty ze zemí s vysokým rizikem nákazy (červená kategorie) a ze zemí se středním rizikem nákazy (oranžová kategorie) se bude test ještě před návratem do ČR požadovat pouze v případě, že daná osoba použije k návratu veřejnou dopravu.

Kromě toho jsou z preventivních důvodů osoby, které se vrátily ze zemí oranžové, červené a tmavě červené kategorie povinné nosit po dobu čtrnácti dnů všude mimo domov respirátor, a to i ve venkovních prostorech.

Tzv. semafor zahrnuje také kategorii zelených zemí, kde žádná z výše uvedených povinností neplatí. V této kategorii je nově zařazený Izrael. Doplní tak Vatikánský městský stát a z mimounijních států pak Austrálii, Jižní Koreu, Nový Zéland, Singapur a Thajsko.

Vzhledem k výskytu nových mutací onemocnění COVID-19 a komunitnímu šíření napříč Evropou ECDC doporučuje, aby všechny osoby v případě, že to není nezbytně nutné, cestování odložily. Ministerstvo zdravotnictví reaguje také na výskyt nových mutací koronaviru. Z důvodu možného šíření nových variant viru Ministerstvo zdravotnictví zakázalo cestovat do zemí, kde je extrémní riziko šíření těchto mutací. Konkrétně se jedná o Botswanu, Brazílii, Indii, Jihoafrickou republiku, Keňu, Kolumbii, Lesotho, Malawi, Mosambik, Peru, Svazijsko/Eswatini, Tanzanii (včetně ostrovů Zanzibar a Pemba), Zambii a Zimbabwe.

Seznam zemí podle míry rizika nákazy najdete zde

(tzmz).


 

Důchodová reforma jde do vlády

Ocenění péče za každé vychované dítě, možnost odejít dříve do penze bez sankcí u náročných profesí nebo zkrácení povinné doby pojištění. Důchodová reforma dostala po meziresortním připomínkovém řízení jasnější obrysy a dnes (7. května 2021) ji Ministerstvo práce a sociálních věcí odeslalo na vládu. Návrhy mají širokou podporu napříč politickým spektrem, na úrovni OECD a tuzemských expertů i u proseniorských organizací.

„Je to poprvé, co resort práce a sociálních věcí předložil k projednání komplexní návrh důchodové reformy v paragrafovém znění. Na základních parametrech panuje shoda. Je pět minut po dvanácté a důchodový systém akutně potřebuje přeměnu. Pevně doufám, že náš materiál, který má tak velkou podporu, budeme moci otevřít na půdě Poslanecké sněmovny a společně dotáhneme změny do konce,“ říká ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD).

Návrh důchodové reformy sleduje 3 hlavní priority:

• Spravedlnost

• Srozumitelnost

• Udržitelnost

Na nich panuje široká shoda. Materiál z dílny Ministerstva práce a sociálních věcí již minulý rok dostal zelenou jak od národní (Komise pro spravedlivé důchody), tak od mezinárodní vysoce odborné instituce (OECD).

Spravedlnost

Výchovné: Ženy mají v průměru o 2 856 Kč nižší důchod než muži. Z velké části právě kvůli péči o děti. Reforma proto zavádí 500 Kč za každé vychované dítě pro hlavního pečujícího (v drtivé většině matky).

Předčasné odchody do penze bez sankcí u náročných profesí: Svářeči, brusiči, všeobecné zdravotní sestry a dalších 67 tisíc pracovníků ve 3. a 4. kategorii práce v současnosti nemohou odejít do penze dříve bez trvalého krácení důchodu. A to i přesto že skoro celý život tvrdě pracovali. Díky reformě se jim za každých odpracovaných 10 let o 1 rok sníží důchodový věk. Dodatečné výdaje bude financovat pojistné zaměstnavatele zvýšené o 5 p. b. za každého zaměstnance v náročné profesi.

Základní důchod pro každého: V Česku je přes 90 tisíc lidí, kteří mají důchod pod 10 tisíc, přitom chudoba páru důchodce začíná na 10 230 Kč. Reforma zaručí všem základní důchod 10 tisíc Kč, který doplní zásluhová část.

Zkrácení doby pojištění: Kvůli velmi dlouhé potřebné době pojištění nedosáhnou na důchod lidé, kteří většinu života pracovali. Například ti, jež dostali výpověď v 50 letech a už nemohou najít novou práci. Nebo lidé, kteří byli kvůli závažné nemoci dlouhodobě nezaměstnáni. 5 až 6 tisícům lidí je ročně zamítnuta žádost o důchod, mimo jiné z důvodu nedodržení podmínky 35 let pojištění. Díky reformě se doba pojištění zkrátí z povinných 35 let na 25 let.

Srozumitelnost

Důchodový systém je složitý a lidé mu nerozumí. Proto se systém zpřehlední, ve výpočtu nebudou hrát již roli složité prvky vyloučených dob a zápočet příjmů různým procentem podle redukčních hranic. Zároveň vznikne přehlednější důchodová kalkulačka pro každého. Ta lidem ukáže, co ještě musí splnit k odchodu do důchodu a s jak vysokým důchodem mohou v budoucnu počítat.

Udržitelnost

Pro udržitelnost důchodového systému je nutné zavedení vícezdrojového systému financování. „Penze nemohou být do budoucna kryty primárně z pojistného, jako je tomu v současné době. V Česku takto financujeme 77 % sociálních výdajů, v EU průměrně jen mírně přes 50 %. Bude nutností se zaměřit na reformu daní,“ vysvětluje ministryně. „Spolu s daňovou reformou se musíme vypořádat také s jednou nespravedlností, a tou jsou vysoké daně pro pracující důchodce,“ dodává Maláčová.

(tzmpsv)


 

Kurzarbeit jde do Senátu. Doba, kdy bude v krizi zachraňovat pracovní místa, se blíží

Novelu zákona o zaměstnanosti, která upravuje tzv. kurzarbeit, schválili poslanci a nyní se dostává do rukou senátorů. V době krize pomůže tehdy, když zaměstnancům nebude možné z objektivních důvodů přidělit práci. Stát v tom případě bude zaměstnavatelům částečně kompenzovat vyplacené náhrady mzdy. Cílem novely překlenout krizové období a udržet pracovní místa.

Kurzarbeit, česky „zkrácená práce“, umožní zachovat pracovní místa při závažných hospodářských potížích. „Vždy na přechodnou dobu může významně pomáhat českým firmám i jejich zaměstnancům. Dočasným předchůdcem kurzarbeitu byl veleúspěšný program Antivirus, který se osvědčil v období koronavirové krize. Kurzarbeit je systémovým nástrojem, který může podávat pomocnou ruku v období ekonomické recese, při živelních událostech, při kybernetických útocích nebo právě při pandemiích,“ vyzdvihuje ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD). Příslušná zákonná úprava by měla začít platit od 1. 1. 2022.

„Usilovali jsme sice původně o zkrácení legislativních lhůt, aby mohl kurzarbeit pomáhat už mnohem dříve, a to v průběhu současné pandemické krize, ale nakonec jsme museli o novelu zákona o zaměstnanosti svést tvrdý boj,“ říká Jana Maláčová.

„Ekonomická krize nebo různé mimořádné události mohou i u dlouhodobě prosperujících a perspektivních firem zapříčinit propouštění. Zpravidla však jde o přechodná období, po kterých by museli zaměstnavatelé znovu hledat pracovníky na trhu práce. Kurzarbeit toto přechodné období pomůže překlenout,“ vysvětluje ministryně. „Smyslem je nevystavovat lidi nejistotě a předcházet u nich kritickým životním situacím. Nechrání však jen zaměstnance, ale i jejich zaměstnavatele a v konečném důsledku i stát,“ dodává s tím, že firma může kurzarbeit využívat nejdéle jeden rok.

Novela zákona o zaměstnanosti ukládá zaměstnavateli povinnost v době, kdy bude platit kurzarbeit, vyplácet zaměstnanci náhradu mzdy v minimální výši 80 % hrubého výdělku zaměstnance. Na náhradu mzdy a odvody obdrží zaměstnavatel příspěvek ve výši 80 % nákladů. Stropem pro příspěvek by byl 1,5násobek celostátní průměrné mzdy. Zaměstnanci by za těchto podmínek ale mohli zůstat maximálně čtyři dny v týdnu. „Dobu, kdy nechodí do práce budou lidé moci využít například na rekvalifikace, na zvýšení kvalifikace nebo návštěvou podobných kurzů organizovaných úřadem práce,“ poukazuje na další přínos novely zákona o zaměstnanosti Jana Maláčová.

Kurzarbeit nabízí řadu výhod pro všechny zúčastněné. Zaměstnanec bude nadále zaměstnán a nepřijde o příjem, zaměstnavateli klesnou mzdové náklady související s náhradou mzdy, státu nebudou vznikat náklady související s nezaměstnaností a udrží se domácí spotřeba podporující hospodářský růst.

„Podmínky jsou v novele ale jasně stanovené, takže kurzarbeit rozhodně nebude sloužit k umělému udržování neperspektivních pracovních míst,“ zdůrazňuje Jana Maláčová. Zaměstnavateli zůstává zachována povinnost určité finanční spoluúčasti na mzdových nákladech, zároveň nebudou podpořeni zaměstnavatelé, kteří své provozy úplně zavřou. Ministryně práce a sociálních věcí vyzdvihuje i na další důležitý aspekt: „Zaměstnanci, na které bude pobírán příspěvek, budou také po stanovenou dobu chráněni před výpovědí,“ říká. Zaměstnavatel tak bude motivován k vyvíjení alespoň částečné ekonomické činnosti. Zároveň bude MPSV iniciovat motivaci zaměstnanců, kteří nebudou vykonávat práci, k dalšímu osobnímu rozvoji, zejména vzdělávání. „Opatření nastavuje vhodné podmínky pro pozdější hospodářský růst, efektivně posiluje konkurenceschopnost zaměstnavatelů a vytváří předpoklady pro kariérní růst zaměstnanců,“ dodala ministryně.

(tzmpsv)


 

Automobily jsou tahounem průmyslové produkce; Stavební firmy zahájily sezónu; Vysoký růst vývozu motorových vozidel ovlivnil bilanci zahraničního obchodu

 

Průmyslová produkce v březnu reálně meziročně vzrostla o 14,9 %. Meziměsíčně byla vyšší o 3,2 %. Hodnota nových zakázek se meziročně zvýšila o 23,0 %.

„Březnové výsledky ukázaly český průmysl v dobré kondici. Meziroční růst průmyslové produkce o bezmála 15 % je ovlivněn loňským omezením výroby kvůli nástupu pandemie. Pozitivní zprávou je meziměsíční nárůst produkce průmyslu, který jakoby dorovnal slabší únorové výsledky,“ říká Radek Matějka, ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky ČSÚ.

„Vysoký meziroční růst produkce vykázala zejména odvětví, která byla od poloviny loňského března zasažena úplnou uzávěrou a která jsou spolu navíc velmi úzce propojena. Tedy výroba automobilů, kde se produkce meziročně zvýšila o 47 %, výroba pryžových a plastových výrobků s růstem o 22 % a výroba elektrických zařízení. Průmyslové podniky jsou na tom, a to opět zejména díky jmenovaným odvětvím, velmi dobře z pohledu nově nasmlouvaných zakázek,“ říká Veronika Doležalová, vedoucí oddělení statistiky průmyslu ČSÚ.

Podrobnosti naleznete v dnes vydané Rychlé informaci: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/prumysl-brezen-2021

Stavební produkce v březnu reálně meziročně klesla o 3,1 %. Meziměsíčně byla vyšší o 3,1 %. Stavební úřady vydaly meziročně o 19,5 % stavebních povolení více a orientační hodnota těchto povolení vzrostla o 25,8 %. Meziročně bylo zahájeno o 2,1 % bytů méně. Dokončeno bylo o 51,9 % bytů více.

„Firmy po mrazivém únoru zahájily v březnu stavební sezónu a produkce zaznamenala slušný výsledek. Základna z minulého roku nebyla ještě epidemií výrazně poznamenána, na pozemních stavbách byl březen nejúspěšnějším měsícem roku 2020 a inženýrské stavitelství dokonce zaznamenalo dvouciferný růst,“ říká Petra Cuřínová, vedoucí oddělení statistiky stavebnictví a bytové výstavby ČSÚ.

„Růst počtu i objemu nových stavebních zakázek byl zčásti ovlivněn nízkou základnou z 1. čtvrtletí roku 2020, kdy byla některá výběrová řízení z důvodu začínající epidemie dočasně pozastavena,“ říká Radek Matějka, ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky ČSÚ.
Podrobnosti naleznete v dnes vydané Rychlé informaci: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/stavebnictvi-brezen-2021

Podle předběžných údajů dosáhlo saldo zahraničního obchodu se zbožím v běžných cenách v březnu 2021 přebytku 18,5 mld. Kč. V březnu předchozího roku skončila bilance vyrovnaná, tudíž i meziroční rozdíl činil 18,5 mld. Kč.

„Březnový vývoz i dovoz zboží dosáhly historicky nejvyšší hodnoty ve sledovaném měsíci. Rekordní byl i jejich meziroční růst, který byl ale ovlivněn nízkou srovnávací základnou loňského března, kdy byla přijata první pandemická opatření. Na meziročním růstu vývozu i dovozu zboží mělo hlavní podíl obchodování s motorovými vozidly a jejich díly,“ říká Miluše Kavěnová, ředitelka odboru statistiky zahraničního obchodu ČSÚ.

Podrobnosti naleznete v dnes vydané Rychlé informaci: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/zahranicni-obchod-se-zbozim-brezen-2021.

(tzčsú)


 

Znovuotevření poboček E.ONu v Písku, ve Strakonicích a v Táboře

Po téměř půl roce si mohou lidé v Písku, v Táboře i ve Strakonicích osobně vyřídit všechny záležitosti, které se týkají dodávek energií, instalace tepelné techniky nebo fotovoltaiky. Od pondělí 10. května totiž mohou díky dalšímu uvolnění vládních opatření proti šíření koronaviru otevřít všechny pobočky společnosti E.ON. 

„Všechny naše pobočky byly naposledy krátce otevřené v prosinci minulého roku. Od té doby si museli zákazníci vyřizovat požadavky týkající se dodávek elektřiny nebo plynu, energetických úspor, záležitostí kolem stěhování, přepisu nebo změny dodavatele, online, popřípadě prostřednictvím naší zákaznické linky. Teď jim budou opět nápomocni naši poradci přímo poblíž jejich domova. U příležitosti znovuotevření poboček máme pro zájemce připravené i produkty s novými cenami,“ říká Martin Samek ze společnosti E.ON, který má tyto pobočky na starost. Před podzimním uzavřením využívalo služeb poradců na všech pobočkách společnosti E.ON v průměru dva tisíce zákazníků týdně.

Vedle jednotlivých menších poboček mohou lidé využít i služeb Poradenských center společnosti E.ON v Brně a v Českých Budějovicích. Ta jsou pro zákazníky v souladu s vládními nařízeními otevřená už od 6. dubna. Zákazníky prosíme, aby ve všech pobočkách dodržovali předepsaná hygienická nařízení, nosili respirátory a dodržovali rozestupy dvou metrů od dalších osob.

Kontakty na všechny pobočky a jejich otevírací hodiny jsou k dispozici na webu Kontakty | E.ON (eon.cz)

(tze.on)


 

Respirátory od 10. května: kde zůstanou povinně?

Od pondělí 10. května přestane až na výjimky platit povinnost nošení roušek či respirátorů venku. Pro lepší orientaci, kde bude stále třeba mít zakrytý nos a ústa, jsme připravili následující přehled.

CELÝ ČLÁNEK


 

7. května – V noci na dnešek na většině území pršelo

V Čechách spadlo nejčastěji od 1 do 10 mm, ojediněle kolem 20 mm, např. na stanicích Prášily (22,5 mm), Pec pod Sněžkou (20,6 mm) nebo Jelení, Nová Pec (17,0 mm). Na Moravě a ve Slezsku se vyskytly srážky jen místy s úhrnem do 5 mm.
Letošní květen se tak prozatím zdá být deštivý, neboť za první týden už spadly zhruba dvě třetiny srážek, kolik normálně spadne za celý měsíc. Nejvíc srážek od začátku května spadlo v Libereckém, Královéhradeckém, Pardubickém a Středočeském kraji.
Během dne se budou na většině území vyskytovat přeháňky, vyloučena není ani bouřka. A právě v přeháňkách a případných bouřkách mohou nárazy větru krátce dosahovat i kolem 70 km/h.
Z toho důvodu pro dnešní den, od 12 do 21 hod., platí výstraha před silným větrem na nízkém, žlutém stupni.

FB – Český hydrometeorologický ústav

 


 

Výběr z médií: rozšířená péče o děti, napadení auditu Evropské komise a vysoké platy manažerů

7. května – Rozšířená péče o děti po rozvodu rodičů je v Česku stále častější. Informují o tom Hospodářské noviny. Česko chce soudně napadnout audit Evropské komise, podle kterého je premiér Andrej Babiš (ANO) i dál ve střetu zájmů. Deníku N to řekl náměstek ministra zahraničí Martin Smolek. A platy manažerů velkých firem a bank zůstaly navzdory pandemii koronaviru vysoké. Píše o tom deník E15. Více ve výběru z médií, který připravil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Vláda rozhodla – 6. května

Od pondělí 10. května se vzhledem ke zlepšení epidemické situace sjednotí pravidla pro školní docházku, sportování dětí a další aktivity po celé republice. Skončí tak přísnější opatření, která dosud platila pro většinu krajů. Finální podobu mimořádných opatření platných od příštího týdne schválila vláda.

Od 10. května se do škol v celé republice vrátí v rotační výuce žáci 2. stupně základních škol, nižšího stupně šestiletého a osmiletého gymnázia a žáků prvních čtyř ročníků osmiletého vzdělávacího programu konzervatoře a obnovena bude i klinická a praktická výuka všech ročníků vysokých škol. Otevřena budou i střediska volného času pro děti a bez omezení budou moci fungovat mateřské školy a dětské skupiny a k organizovanému sportu se budou moci vrátit děti do 18 let https://www.vlada.cz/…/aktualne/omezeni-skol-0438.pdf a https://www.vlada.cz/…/provoz-vysokych-skol-0433.pdf

Stejně tak budou zpřístupněna muzea, galerie, hrady, zámky a další objekty, budou se moci otevřít výstaviště a veletrhy a celorepublikově budou platit všechny další změny, která vláda předběžně schválila už v pondělí. Původně sice uvažovala, že se zatím nebudou týkat Jihočeského a Zlínského kraje a kraje Vysočina, ale zlepšení epidemické situace nakonec umožnilo uvolnění opatření i v nich. U závodního stravování a dalších obdobných neveřejných stravovacích zařízení skončí povinnost, aby u jednoho stolu seděl jen jeden strávník a u delších stolů musel být mezi lidmi mechanické zábrany šíření kapének. U zájmových kroužků a podobných aktivit se zvyšuje počet povolených osob v místě ze dvaceti na třicet https://www.vlada.cz/…/aktualne/maloobchody-0438.pdf

Pro děti do 6 let bude obecně platit výjimka z povinnosti absolvovat povinné testy na covid-19 tam, kde je to jinak nařízeno https://www.vlada.cz/…/aktualne/testovani-zaku-0438.pdf

Vláda také souhlasila se změnou mimořádného opatření, které upravuje podmínky karantény a izolace osob, jež se nakazily nebo přišly do styku s osobami nakaženými nebezpečnými mutacemi koronaviru. Od zítřka se rozšiřuje povinnost zůstat v izolaci a karanténě 14 dnů a zakončit ji negativním PCR testem kromě osob ohrožených jihoafrickou mutací také o osoby, které přišly do styku s mutací brazilskou a indickou https://www.vlada.cz/…/pravidla-pro-izolaci-0438_1.pdf

Vláda projednala také prodloužení podpůrných programů pro podnikatele a živnostníky. Prodloužení programu Covid 2021 bude prodlouženo rozhodné období v první výzvě programu na čtyři měsíce, tedy od 11. ledna 2021 do 9. května 2021. V případě programu Covid – Nepokryté náklady bude vyhlášena druhá výzva programu s rozhodným obdobím od 1. dubna do 31. května. Zároveň bude žadatelům v programu Covid 2021 umožněno následně žádat o podporu ve druhé výzvě programu Covid – Nepokryté náklady, přičemž poměrná část vyplacená žadateli v programu Covid 2021 (od 1. dubna 2021 do 9. května 2021) bude snižovat základ pro výpočet výsledné výše dotace v programu Covid – Nepokryté náklady https://www.mpo.cz/…/vlada-prodlouzila-obdobi–za…/

V případě kompenzačního bonusu pro osoby samostatně výdělečně činné, společníky malých společností s ručením omezeným a tzv. dohodáře vláda rozhodla o stanovení čtvrtého bonusového období odpovídajícího kalendářnímu měsíci květnu 2021. Maximální výše kompenzačního bonusu činí 1 000 korun za den, v případě osob činných na základě dohody jde o výši 500 korun za den. Vláda zároveň rozhodla o kompenzaci dopadů kompenzačního bonusu na veřejné rozpočty. Z rozpočtové kapitoly Prostředky na podporu podnikání vyčlenila až 5,75 miliardy korun na příspěvek obcím a krajům, který bude zmírňovat dopady zákona o kompenzačním bonusu pro rok 2021 https://www.mfcr.cz/…/vlada-schvalila-prodlouzeni…

Vláda vyslovila souhlas s využitím až 100 milionů korun na pokrytí výdajů spojených s činností škol v souvislosti s mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví, kterým se nařizuje plošné a pravidelné testování dětí, žáků, studentů a zaměstnanců mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol a školských zařízení. Tyto finanční prostředky může Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy poskytnout těm školám, které si testování žáků a zaměstnanců zajistí samy formou PCR testů. Ministerstvo v těchto případech proplatí zřizovateli 200 korun na žáka či zaměstnance otestovaného PCR metodou.

Vláda zároveň souhlasila s přijetím daru, který Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy nabídla společnost Kaufland Česká republika. Jedná se o 300 000 kusů sad antigenních testů pro sebetestování, které mají pomoci českému školství překlenout přechodný nedostatek antigenních testů na plošné preventivní testování žáků, studentů a zaměstnanců škol a školských zařízení vzniklý kvůli neúspěchu výběrového řízení na jejich dodavatele. Ministerstvo tyto testy rozešle bezplatně do škol, které hlásí, že jich nemají dostatek.
Výsledky jednání vlády http://www.vlada.cz/…/vysledky-mimoradneho-jednani…/

(fbvláda)


 

dTest: Home office neznamená nepřetržitou pracovní dobu. Kdy se může zaměstnanec odpojit?

Díky digitálním technologiím jsme neustále k zastižení. Zaměstnavatelé a zaměstnanci si tak zvykli, že některé pracovní věci mohou řešit mimo pracoviště a leckdy i pracovní dobu. V posledním více než roce, především kvůli pandemii onemocnění covid-19, se značná část zaměstnanců musela přesunout na home office, a otázka konfliktu práce a volného času spojeného s odpočinkem se tak stala ještě více aktuální.

Moderní technologie umožnily především zaměstnancům pracujícím v kancelářích vykonávat svou práci i mimo ně a mnohdy také po pracovní době. Ovšem z této možnosti či výhody se postupem času stala běžná praxe. Neměli by mít zaměstnanci právo na to, aby se během svého volna odpojili od pracovního e-mailu či si vypnuli pracovní mobil a nečelili přitom jakýmkoliv negativním následkům ze strany zaměstnavatele? „V současnosti existuje právo zaměstnance na odpočinek, které je pevně zakotveno v zákoníku práce. Není tu však žádný právní předpis, který by zakotvoval právo na odpojení se od pracovních komunikačních prostředků,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Výbor pro zaměstnanost a sociální věci Evropského parlamentu nedávno přijal zprávu o legislativní iniciativě, ve které vyzývá Evropskou komisi, aby právo zaměstnanců na odpojení začala řešit formou návrhu nového právního předpisu. V něm by mělo být toto právo řešeno i ve vztahu k zaměstnancům pracujícím z domova. Stejně tak by měl upravovat minimální parametry práce z domova.

Home office se ukázal jako perspektivní a mnoho zaměstnanců i zaměstnavatelů si jej z různých důvodů chválí. Lze tak předpokládat, že i po skončení pandemie bude tento způsob výkonu práce hojně využíván. „S ohledem na zachování rovnováhy mezi pracovním a osobním životem je nezbytné nastavit pravidla, aby zaměstnanci nebyli v neustálé pohotovosti, aby si mohli od práce odpočinout a nebyli vystavováni stresu stálým zvoněním pracovního telefonu nebo upozorněním na přicházející pracovní e-maily,“ uvádí Eduarda Hekšová.

Mnozí zaměstnanci mají nepřetržitě zapnutý pracovní telefon a ani po pracovní době se často nevyhnou nutkání vyřídit pracovní hovor nebo e-mail. Někteří zaměstnanci to dělají ze snahy zůstat uvnitř pracovních diskusí, jiní z loajality vůči zaměstnavateli, další kvůli obavě z možných negativních následků ze strany zaměstnavatele. Vyřizování pracovních věcí i po pracovní době a stres spojený s nedostatkem skutečného odpočinku mohou vést až k syndromu vyhoření, depresím a jiným závažným zdravotním komplikacím.

Zaměstnavatelé by měli zvážit, zda určitá forma odpojení zaměstnanců od komunikačních prostředků v jejich volném čase není nakonec pro obě strany výhodná. „Fyzický a psychický odpočinek jsou pro pracovní výkon zaměstnanců velmi důležité. Nastavení řádu do pravidel komunikace v pracovních vztazích tak může být prospěšné. K tomu nakonec není zapotřebí žádná nová legislativa. Když zaměstnanci budou vědět, kdy se mají koncentrovat na práci a kdy mohou v klidu odpočívat, budou efektivnější,“ uzavírá Eduarda Hekšová.

dTest


 

Průzkum: COVID 19, finanční situace domácností a distanční výuka

Necelé dvě třetiny dotázaných (64 %) uvedly, že příjmy jejich domácnosti zůstaly v době COVIDu stejné, více než čtvrtina (27 %) uvedla, že se snížily, z toho 9 %, že značně. U 8 % domácností se příjem zvýšil. Výsledná zjištění se v průběhu pandemie výrazně nemění.

Téměř tři pětiny domácností uvedly, že by za současné situace dovedly vycházet s financemi více než půl roku. 5 % domácností již nyní s financemi nevychází, dalších 5 % by vydrželo nejdéle měsíc. Hodnocení finanční situace se od posledního šetření (únor) nezměnilo.

Finanční situace je podle očekávání závislá na socioprofesním statusu dotázané osoby a především na výši příjmů domácnosti (rozdíl mezi krajními decily v odpovědi „více než půl roku“ je 52 procentních bodů).

Se současným uzavřením všech škol souhlasí třetina dotázaných, dvě třetiny nesouhlasí. Míra souhlasu oproti zářijovému zjišťování se snížila o 7 procentních bodů.

Distanční výuku zvládá více než polovina rodičů (54 %) snadno, dvě pětiny (40 %) obtížně.

(tzcvvm)


 

Roznos listinných formulářů končí, komisaři řeší v terénu už jen případné reklamace

Tři týdny roznášeli sčítací komisaři do domácností listinné sčítací formuláře a jejich hromadné pochůzky v terénu již končí. V tuto chvíli řeší pouze případné reklamace, pokud se například někam v uvedeném termínu nestihli dostavit. Sčítací formuláře si je stále možné vyzvednout na kontaktním místě.

„Listinné formuláře je stále možné si vyzvednout na kontaktních místech, a to až do 11. května, kdy sčítání končí. Kontaktní místa najdete na vybraných pobočkách České pošty nebo na pracovištích krajských správ Českého statistického úřadu,“ vysvětluje Jolana Voldánová, tisková mluvčí Sčítání 2021. Adresy kontaktních míst si lze vyhledat na webu https://scitani.ceskaposta.cz nebo na úředních deskách obecních úřadů. To nejbližší zjistíte i prostřednictvím Kontaktního centra sčítání na telefonním čísle 253 253 683. S operátory je možné mluvit nejen česky, ale také anglicky či rusky.

Společně s listinným formulářem dostanete i odpovědní obálku s předtištěnou adresou P. O. Boxu Sčítání 2021. Zalepenou obálku s vyplněným formulářem jednoduše vhodíte do kterékoliv poštovní schránky. Odeslání je zcela zdarma. K odeslání na adresu P. O. Box sčítání lze nicméně použít i vlastní obálku. Vyplněný listinný sčítací formulář stačí vložit do velké obálky tak, abyste tiskopis nepřehýbali. Na obálce musí být uvedena přesná adresa: „Česká pošta, s. p., P. O. Box – SLDB 2021“. Odešlete formulář co nejdříve, nejpozději však do úterý 11. května. Formulář lze i osobně odevzdat na kterémkoliv z kontaktních míst sčítání.

„Pokud někdo po odevzdání vyplněného listinného sčítacího formuláře dodatečně zjistí, že ho vyplnil chybně, může vyplnit a odeslat novou verzi se správnými údaji. Při zpracování budeme mít informaci, který formulář přišel později, a ve zpracování tento fakt zohledníme, ať se jedná o nový tiskopis, který jste si vyzvedli na některém z kontaktních míst, nebo jste pro opravu využili dodatečně online formulář,“ uvádí Robert Šanda z ČSÚ, věcný gestor Sčítání 2021.

Až do 11. května je totiž také stále možné se sečíst online na stránkách www.scitani.cz nebo prostřednictvím mobilní aplikace Sčítání21 na App Store a Google Play. Je to rychlé, jednoduché a bezpečné. Test, ve kterém se sečetla tříčlenná rodina pomocí listinného i online formuláře, ukázal, že elektronicky to bylo o 9 minut rychlejší. Na průběh a výsledky testu se můžete podívat na videu dostupném zde https://youtu.be/wBimaAIzB6M

(tzčsú)


 

Maloobchodní tržby meziročně rostly, meziměsíčně se snížily

Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy v březnu zvýšily reálně o 5,0 %, bez očištění o 6,6 %. Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy meziměsíčně klesly o 1,6 %.

„Maloobchodní tržby se v březnu meziročně zvýšily o 6,6 %. Opatření proti šíření koronaviru se poprvé zavedla loni v polovině března, loňské březnové tržby byly o 6,7 % nižší než v roce 2019. Letošní březnové tržby jsou tedy zhruba na úrovni roku 2019,“ říká Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ.

„Koronavirová pandemie urychlila změnu spotřebitelského chování, protože některé druhy zboží bylo možno zakoupit pouze na internetu. Internetovým obchodům se tržby zvýšily o 36,2 %, naopak například specializované obchody s oděvy a obuví zaznamenaly pokles téměř o 40 %,“ dodává Marie Boušková.

Podrobnosti naleznete v dnes vydané Rychlé informaci: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/maloobchod-brezen-2021.

(tzčsú)


 

Hlášení hejtmana Jihočeského kraje k očkování v tomto týdnu

Milí Jihočeši, dnes jen krátký pravidelný přehled, jak očkujeme v tomto týdnu.

Máme k dispozici vakcíny od Pfizer 24 570 dávek, Modernu v počtu 5 000 dávek a vakcíny Astra Zeneca by mělo dorazit tento týden 8 700 dávek. Bohužel, u Astra Zeneca musíme dodávku využít na přeočkování, tedy na druhé dávky a to jak v našich Očkách, tak v ordinacích praktických lékařů.

Naopak u Pfizeru a Moderny, díky posunu termínu mezi dávkami na 42 dní, nám teď nevychází téměř žádné druhé dávky, takže prakticky všechny vakcíny můžeme použít na ty první.

To znamená tento týden dalších 29 534 nově naočkovaných Jihočechů.

Všichni, kteří se registrují, dostávají během pár dnů termín a jsou očkováni. Od včera se už registrují všichni v kategorii 50+ a opět počítáme, že většina dostane ve velmi krátkém čase termín na očkování. Jihočeská OČKA prostě fungují.

(tzjč)


 

Ministerstvo zajistilo odměny zdravotníkům za jejich pracovní nasazení v době epidemie COVID-19

Poskytovatelé lůžkové péče dostali finanční prostředky na odměny pro své zaměstnance ze státního rozpočtu přes dotační program nebo příspěvek Ministerstva zdravotnictví.

Zdravotničtí pracovníci tak mohou díky mimořádné odměně získat až 75 tisíc korun, u nezdravotnických pracovníků je pak maximální výše odměny 30 tisíc korun. Všechny finanční prostředky na odměny již byly z Ministerstva zdravotnictví vyplaceny. Celková částka vyplacených finančních prostředků na odměny pro poskytovatele lůžkové péče dosáhla téměř 12,42 miliard korun. Jelikož ministerstvo stačilo vyplatit finanční prostředky během dubna, tak by odměny měly být vyplaceny v dubnové výplatě na začátku května, nejpozději je však žadatelé o dotaci musí dle metodiky vyplatit v květnové výplatě na začátku června.

Výměr odměny proběhne na základě počtu odpracovaných hodin od 1. 10. 2020 do 28. února 2021, a to jak u zaměstnanců pracujících na hlavní pracovní poměr, tak u osob pracujících prostřednictvím DPČ/DPP.

Pro zdravotnické pracovníky pracující u mimolůžkových poskytovatelů zdravotních služeb byla vydána 27. dubna 2021 novela tzv. kompenzační vyhlášky pro rok 2020, která počítá se stanovením kompenzací z veřejného zdravotního pojištění za náklady spojené s vyplácením odměn.

Výše odměny pro zdravotnické pracovníky pracující u poskytovatelů mimolůžkových poskytovatelů zdravotních služeb je stanovena stejně jako pro zdravotnické pracovníky u poskytovatelů lůžkové péče ve výši 75 tisíc korun hrubého na plný úvazek zdravotníka evidovaného k 31. 12. 2020 ve smlouvě mezi poskytovatelem a zdravotní pojišťovnou. Pro segment zdravotnické záchranné služby je stanovena odměna 120 tisíc korun. Při nižším úvazku se výše odměny poměrně krátí. Termín pro vyplacení kompenzací na odměny pro poskytovatele je stanoven na 31. května 2021. Pro lékárny budou finanční prostředky na odměny pro zdravotníky vyplaceny podle dat za rok 2020 uvedených v Národním registru zdravotnických pracovníků podle zákona o zdravotních službách. Pro získání plné kompenzace musí poskytovatel splnit produkční podmínku, která je stanovena tak, že musí za období čtvrtého kvartálu 2020 vykázat alespoň 75 % produkce v porovnání s čtvrtým kvartálem roku 2018. V případě nesplnění produkční podmínky se výše odměny poměrně krátí. Od každé zdravotní pojišťovny dostane poskytovatel podíl kompenzace, který odpovídá zastoupení dané pojišťovny v kraji poskytovatele. O kompenzace není třeba nikde žádat, zdravotní pojišťovny je vyplatí automaticky.

(tzmz)


 

Teploty se pohybují většinou od 4 do 0 °C, na hřebenech hor mrzne, teploty jsou od -1 do -3 °C, na Sněžce téměř -6 °C.

Mapka zobrazuje teploty dnes ve 4 h SELČ.

FB – Český hydrometeorologický ústav


 

Porovnání všech položek výpočtu cen pro vodné a stočné za rok 2020


 

Aktivity určené pro neformální pečovatele a pečující o osobu blízkou na území Prachaticka a Vimperska


 

Město Vimperk, vyhlašuje výběrové řízení na místo úředníka – „referent odboru životního prostředí“.


 

Informace o chystané změně ve službách poskytovaných pobočkou České spořitelny ve Vimperku


 

Výběr z médií: splavnost Labe do Německa, přihlášení pohledávek Českých aerolinií i sestřelování dronů

6. května – V českém tisku se ve čtvrtek dočtete, že schválením splavnosti Labe mezi Českem a Německem vláda pootevřela dveře kanálu Dunaj-Odra-Labe. Země se zavázaly, že budou udržovat minimální hloubku pro nákladní lodě, píše Deník N. Už jen pár dnů zbývá podle Hospodářských novin zájemcům na přihlášení pohledávek u Českých aerolinií. Jen za zrušené lety dluží zákazníkům miliardu korun. Více si přečtěte ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Reakce Státní veterinární správy na nepřesné informace o údajném blížícím se zákazu přímého prodeje drůbežího a králičího masa

Zejména na internetu se v posledních týdnech rychle šíří nepřesné informace o údajném blížícím se konci výjimky pro prodej malého množství drůbeže, králíků a nutrií poražených přímo v hospodářství (v české legislativě upravuje tuto záležitost § 27a veterinárního zákona). Jedná se bohužel o zásadní nepochopení složité bruselské legislativy. V České republice k žádné změně nedochází a v nejbližší době nedojde.

V ČR i celé EU je a nadále i po 31. 12. 2020 bude možné prodávat čerstvé maso drůbeže a zajícovců poražených přímo chovatelem v jeho hospodářství mimo schválená jatka a bez veterinární prohlídky. Výjimka, která „prodej ze dvora“ pro čerstvé drůbeží či králičí maso umožňuje není nijak časově omezena.

K 31. 12. 2020 skončí v EU jiná výjimka – a zde došlo při interpretaci legislativní změny k záměně. Tato výjimka dávala 11 let přechodné období členským státům, které před jejím zavedením takovou výrobu umožňovaly, aby svou legislativu uvedly do souladu s legislativou EU. Mezi tyto státy však ČR nikdy nepatřila. Česká legislativa nikdy neumožňovala výrobu a uvádění na trh masných výrobků a masných polotovarů z faremně porážené drůbeže a zajícovců, jejichž maso nebylo podrobeno úřední veterinární prohlídce.

Ukončení platnosti výjimky pro výrobu takových masných výrobků tedy nebude mít na české malé producenty a chovatele žádný vliv, dotkne se pouze výrobce v těch členských státech, které výjimku doposud umožňovaly.

(tzsvs)


 

FB – Čítárny Knihy Lidé Příběhy


 

Výběr z médií: zdražování jídla a pití v restauracích, kritika vysokorychlostní trati i bydlení u moře

5. května – V českém tisku se ve středu dočtete, že hospody a restaurace plánují zdražit jídlo i pití v průměru o deset procent. Za pivo by si po znovuotevření mohli říct o tři až pět korun víc, za jídlo potom až o dvacet korun víc, píší Lidové noviny. Zemědělci podle deníku E15 kritizují plánovanou vysokorychlostní trať mezi Prahou a Brnem. Nové tratě se mají dotknout desítek pěstitelů. Více si přečtěte ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Dodávka přepravovala v nevhodných podmínkách přes 80 kg ryb a mořských plodů

Inspektoři Státní veterinární správy ze Středočeského kraje při společné kontrole s celníky odhalili na Pražském okruhu nedaleko Jesenice ve Středočeském kraji dodávku převážející v nevhodných podmínkách více než 80 kilogramů ryb a mořských plodů.

Potraviny živočišného původu byly dvěma osobami vietnamské národnosti přepravovány za nevyhovující teploty a na první pohled vykazovaly znaky opětovného zamražení a rozmražení. K přepravovanému zboží navíc nebyly předloženy žádné doklady o jeho původu. Z popsaných důvodů znehodnotili veterinární inspektoři potraviny obarvením a nařídili přepravci jejich neškodné odstranění. S dotyčným bude zahájeno správní řízení. Za výše popsaná porušení zákona o potravinách  může být uložena pokuta ve výši až jednoho milionu korun.

(tzsvs)


 

Ve státní svátek 8. května opět platí zákon o zákazu prodeje

Česká obchodní inspekce upřesňuje na základě mnoha novinářských, spotřebitelských i podnikatelských dotazů, že zákon zakazující prodej ve vybrané státní svátky 8. května 2021 platí. Velké prodejny potravin (s prodejní plochou nad 200 m²) musejí být 8. května uzavřeny.

Na Českou obchodní inspekci se obracejí prodejci s potravinami s dotazem, zda mohou prodávat i 8. května, tedy v Den vítězství. Tento den patří mezi vybrané státní svátky, kdy je zakázán prodej dle zákona č. 223/2016 Sb., o prodejní době v maloobchodě. Zákaz dopadá především na provozovny s prodejní plochou nad 200 m².

Současně jsou samozřejmě v platnosti veškerá opatření Ministerstva zdravotnictví týkající se maloobchodu. Viz: https://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vyhlaseni-nouzoveho-stavu-180234/#maloobchod

Nejčastější dotazy v souvislosti se Dnem vítězství (8. květen 2021):

→ Budou zavřeny prodejny potravin?

Prodej je zakázán v provozovnách nad 200 m², velké provozovny potravin tedy musejí být uzavřeny. Výjimkou je prodej na autobusových a vlakových nádražích a také na letišti, tedy v místech se zvýšenou koncentrací cestujících. Omezení se také nevztahuje na provozovny ve zdravotnických zařízeních.

→ Jaká plocha se počítá do velikosti provozovny?

• celková plocha, kam zákazníci mají přístup, včetně zkušebních místností,

• plocha zabraná prodejními pulty a výklady,

• plocha za prodejními pulty, kterou používají prodavači.

Jde o celkovou prodejní plochu, kam zákazníci mají přístup za běžných okolností (nikoli o plochu, která je dočasně omezena z důvodu opatření proti šíření nemoci COVID-19).

→ Mohu prodejní plochu zmenšit na 200m² například páskami?

Na takový postup by bylo nahlíženo jako na protizákonné jednání. Je nutné brát v potaz celou prodejní plochu (tedy nikoli jen omezený prostor, který byl například v těchto dnech „zapáskován“ či jinak omezen z důvodu aktuálních „proticovidových“ opatření).

→ Mohu mít otevřené výdejní okénko?

Záleží na celkové prodejní ploše provozovny. Pokud má provozovna za běžných okolností (tedy mimo aktuální opatření) prodejní plochu nad 200 m², pak musí být tato provozovna (včetně výdejního okénka) uzavřena.

(tzčoi)


 

Zaměstnanost klesla, ale vzrostl počet pracujících v informačních a komunikačních činnostech a ve vzdělávání

Celková zaměstnanost se v 1. čtvrtletí 2021 meziročně snížila o 82,4 tis. osob. Počet nezaměstnaných osob podle metodiky Mezinárodní organizace práce (ILO) vzrostl o 73,3 tis. a počet ekonomicky neaktivních se zvýšil o 7,4 tis.

„Přestože v prvním čtvrtletí roku 2021 celková zaměstnanost klesla, v sektoru služeb byl úbytek pracujících částečně kompenzován nárůstem zaměstnaných v odvětví informačních a komunikačních činností a ve vzdělávání. Nárůst pracujících v terciární sféře panoval také v exponované skupině zdravotníků,“ říká Marta Petráňová z oddělení pracovních sil, migrace a rovných příležitostí ČSÚ.

Podrobnosti naleznete v dnes vydané Rychlé informaci: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/zamestnanost-a-nezamestnanost-podle-vysledku-vsps-1-ctvrtleti-2021.

(tzčsú)


 

4. května – Dnešní den bude poměrně teplý, ale větrný. Maxima dosáhnou většinou na 16 až 21 °C, chladnější bude jen západ a sever Čech.

Nejvíce foukat by dnes mělo v západní polovině Čech, nárazy tam mohou dosáhnout kolem 70 km/h. Přikládáme mapu maximálních teplot a nárazů větru za dnešní den z modelu ICON.

FB – Český hydrometeorologický ústav

 


 

Výběr z médií: nešetrné papírové tašky, dražší služby v Česku a změny letů bez poplatků

4. května – V českém tisku se v úterý dočtete, že papírová nákupní taška přírodě úplně nepomůže, píše Deník N. Zákazníky různých odvětví služeb čeká podle Lidových novin po otevření zdražení. A aerolinky nabízí změnu letu bez poplatku, informují Hospodářské noviny. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Vláda rozhodla – pondělí 3. května

Od pondělí 10. května budou moci otevřít všechny zbývající segmenty maloobchodu a většina z dosud uzavřených služeb. Bez zákazníků se budou muset i nadále obejít restaurace, až na výjimky hotely a další ubytovací zařízení, kongresy, herny a kasina, vnitřní sportoviště s výjimkami pro organizovaný sport, vnitřní bazény a wellnes a další epidemiologicky velmi rizikové provozy https://www.vlada.cz/…/maloobchody-od-10–kvetna-0433.pdf

Od pondělí 10. května se vrátí do škol k prezenčnímu vzdělávání další skupiny žáků a studentů. Na vysokých školách se rozběhne klinická a praktická výuka a praxe ve zbývajících oborech vzdělávání, na střední školy se vrátí v rotační výuce žáci nižšího stupně šestiletého a osmiletého gymnázia a žáků prvních čtyř ročníků osmiletého vzdělávacího programu konzervatoře i ve zbývajících krajích, přičemž vláda ve čtvrtek na základě aktuálního epidemického vývoje rozhodne, zda se návrat bude týkat i žáků v Jihočeském a Zlínském kraji a v kraji Vysočina. Stejná podmínka platí i pro návrat žáků druhého stupně základních škol či pro otevření středisek volného času https://www.vlada.cz/…/provoz-vysokych-skol-0433.pdf

Od 10. května bude upraveno mimořádné opatření o nošení ochranných prostředků dýchacích cest. Nově už nebude povinné nosit ochranu venku tam, kde bude možné dodržet maximální počet dvou osob na méně než dvou metrech https://www.vlada.cz/…/noseni-ochrannych-prostredku…

K dílčím změnám v opatření omezujícím provoz škol a školských zařízení dojde se souhlasem vlády už od úterý 4. května. Týkat se bude sedmi regionů, ve kterých už dnes platí pro školní docházku mírnější pravidla než ve zbytku republiky – Karlovarského, Královéhradeckého, Libereckého, Pardubického, Plzeňského a Středočeského kraje a hlavního města Prahy. Od zítřka budou moci v těchto krajích docházet děti na skupinové konzultace nebo výuku ve vnitřních nebo vnějších prostorech na základních uměleckých školách a do středisek volného času https://www.vlada.cz/…/vysoke-skoly-od-4–kvetna-0433.pdf

Vláda schválila také návrh na zajištění očkování členů diplomatických misí, konzulárních úřadů a úřadoven mezinárodních organizací a členů jejich rodin, akreditovaných v České republice proti covidu-19. Diplomaté, jejich rodiny či například zaměstnanci Evropské agentury pro globální navigační satelitní systémy, kteří dlouhodobě žijí v ČR, se budou moci přihlásit k očkování v Česku, ačkoli tu neplatí zdravotní pojištění či tu nemají nárok na čerpání zdravotních služeb podle předpisů EU. Vakcínu uhradí český stát, tito lidé ale nebudou mít v systému očkování přednostní práva. Je to reciproční krok, protože stejným způsobem se očkují i čeští diplomaté a jejich rodiny v zahraničí.

Více z jednání vlády http://www.vlada.cz/…/od-pondeli-se-vrati-do-skol-a…/
Výsledky jednání vlády http://www.vlada.cz/…/vysledky-jednani-vlady-3–kvetna…/

(tzvláda)


 

Konec Sčítání 2021 se blíží, čas je pouze do 11. května

Od začátku sčítání obdržel Český statistický úřad 3,7 milionu elektronických sčítacích formulářů a 230 tisíc listinných. Sčítání 2021 končí 11. května, čas na splnění zákonné povinnosti se krátí.

Do konce sčítání chybí posledních 8 dnů. Stále je možné využít jak elektronický, tak listinný formulář. „Sčítání lidu vstupuje do svého posledního týdne. Elektronických formulářů máme sebráno 3,7 milionu, listinných jsme zatím obdrželi 230 tisíc. Domácnosti mají doma ještě přes 800 tisíc listinných formulářů, na které netrpělivě čekáme. Pokud někdo potřebuje s vyplněním poradit, operátoři kontaktního centra jsou připraveni pomoci. Pak už jen stačí dát formulář do odpovědní obálky a poslat nám ho poštou. Do 11. května je také stále možné vyplnit elektronický formulář, na odkládání povinnosti se sečíst ale už opravdu moc času nezbývá,“ upozorňuje Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.

Většinu těch, kteří se dosud nesečetli online ani si nevyzvedli listinný formulář, už se sčítací komisaři dvakrát pokusili zastihnout, poslední formuláře budou v těchto dnech ještě roznášet. Listinný formulář je stále možné si vyzvednout i na kontaktních místech sčítání, která jsou na více než 800 vybraných pobočkách České pošty a na krajských správách Českého statistického úřadu.

Od začátku listinné fáze sčítání bylo do domácností po celé České republice prostřednictvím komisařů nebo kontaktních míst distribuováno přes milion sčítacích formulářů. Aktivita obcí, kterou ukazuje podíl odeslaných formulářů na počtu distribuovaných, je velmi různá. Nejpoctivější jsou občané v nejmenších obcích, např. Doupě (okres Jihlava) a Bělá (okres Pelhřimov), kde odeslali všechny vyzvednuté formuláře. U obcí, kde bylo distribuováno více než 100 formulářů, se jich nejvíc vrátilo ze Sedlce (okres Břeclav), Ratají (okres Kroměříž) a Újezdu (okres Zlín). V další kategorii, což je od 500 do 2 000 formulářů, jsou v odevzdávání nejaktivnější města Dačice (okres Jindřichův Hradec), Slavičín (okres Zlín) a Jeseník. Poslední skupinou jsou města, kam do domácností zamířilo přes dva tisíce formulářů. Mezi nimi jsou nejaktivnější občané Krnova (okres Bruntál), Vyškov a Šumperk.

Do dnešního dne jsme žádný listinný formulář neobdrželi z 209 obcí. Nejvíce se to týká obcí na Vysočině (50 obcí), ve Středočeském (44 obcí) a Plzeňském kraji (41 obcí). Naopak v Libereckém a Zlínském kraji se jedná pouze o jednu obec, v Karlovarském a Moravskoslezském o dvě.

(tzčsú)


 

Dětským skupinám se otevírají dveře k dotacím, do konce července o ně mohou žádat na MPSV

Dětské skupiny mohou ode dneška podávat žádosti o mimořádnou dotaci. Tato dotační výzva má dvě části: první z nich cílí na částečnou kompenzaci zvýšených nákladů souvisejících s pandemií COVID-19, druhá pak na pomoc s hrazením nájemného. Provozovatelé dětských skupin museli v minulých měsících zápasit s poklesem plateb od rodičů a od 1. března byly dokonce plošně uzavřeny. V polovině krajů dokonce zůstávají i teď stále zavřené. Proto Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) připravilo mimořádný dotační titul pro poskytovatele dětských skupin v celkovém objemu 74,2 milionu korun.

„Dětské skupiny potřebují naši pomoc, aby krizi přežily. Jejich zřizovatelé jsou převážně neziskové organizace a ty už ze své podstaty nemohly v minulosti vytvářet finanční úspory, z nichž by nyní mohli čerpat. V období pandemie musely přitom čelit úbytku příjmů, přičemž je pravidla financovaní z ESF vylučovala z jakékoliv jiné veřejné covidové podpory. Proto jsme připravili dotační titul, který dětským skupinám pomůže s úhradou zvýšených nákladů a také s částečnou úhradou nájemného po dobu šesti měsíců,“ uvedla ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD).

Část A – zvýšené náklady

Prostředky této části dotačního titulu jsou určeny výhradně na pokrytí zvýšených provozních nákladů, které poskytovatelům vznikly nebo vzniknou v souvislosti s pandemií COVID-19 při poskytování služby péče o dítě v dětské skupině. Může se jednat zejména o náklady vynaložené na pořízení roušek, respirátorů, rukavic, ochranných štítů či antivirových dezinfekčních prostředků. Uznatelné jsou však i náklady spojené se zajištěním zvýšené informovanosti rodičů a dětí, včetně např. úprav pokynů pro rodiče při předávání a vyzvedávání dětí a další náklady, jejichž vznik je jednoznačně vázán na opatření související s pandemií COVID-19.

Výše dotace v části A je závislá na kapacitě dětské skupiny, hlavním ukazatelem je přitom kapacita zapsaná v evidenci a k tomu náležící počet pečujících osob. Na jednu osobu bude možné žádat o dotaci do výše 12 tisíc Kč, přičemž počet pečujících osob, na které lze žádat, je vymezen následovně:

• u DS s kapacitou do 6 dětí je možné požádat nejvýše na 2 pečující osoby,

• u DS s kapacitou 7 – 12 dětí je možné požádat nejvýše na 3 pečující osoby,

•u DS s kapacitou 13 – 24 dětí je možné požádat nejvýše na 4 pečující osoby.

Část B – COVID nájemné pro dětské skupiny

Prostředky této části dotačního titulu jsou určeny na pomoc s úhradou nájemného za prostory určené k poskytování služby péče o dítě v dětské skupině. Podmínky této části byly nastaveny obdobně, jako je tomu u dotačního titulu na podporu hrazení nájemného od Ministerstva průmyslu a obchodu, tedy ve výši 50 % uhrazených nákladů. O podporu v rámci této části bude možné žádat na období šesti měsíců v průběhu roku 2021 a to za podmínky, že na toto období nebude uplatněna žádná jiná podpora z veřejných prostředků (zejména tedy tzv. jednotka na nájem v rámci dotační podpory z ESF).

Žádost o poskytnutí dotace musí být doručena do datové schránky MPSV nebo fyzicky na podatelnu MPSV nejpozději do 31. července 2021. Více informací o dotačním titulu najdete na webových stránkách ministerstva.

(tzmpsv)


 

Odstartovala soutěž Talenty pro firmy. Jejím cílem je rozvíjet kompetence důležité pro 21. století

Tradiční soutěž T-Profi osloví nově nejen mladé talenty, ale i veřejnost. A to rovnou ve virtuální realitě. Soutěže dávají žákům příležitost naučit se něco nového, a právě letošní koronavirová opatření z nutnosti uspořádat soutěž jinak dala možnost přijít s něčím zcela unikátním. V soutěži se utkají talenti z 12 soutěžních týmů z Jihočeského kraje a Rakouska, kteří představí již v červnu své soutěžní úkoly ve formě „animáku“ odborné porotě i veřejnosti. Již šestým rokem tuto tradiční soutěž připravuje Jihočeská hospodářská komora společně s Jihočeskou společností pro rozvoj lidských zdrojů.

„Soutěže v této době dávají žákům možnost nejen porovnat své znalosti a dovednosti s ostatními vrstevníky, ale je to i příležitost, jak se naučit něco nového, na co například ve škole není prostor. Někteří žáci byli zvyklí soutěžit za běžného školního režimu, pokračování soutěží i v této době pro ně může znamenat jistý opěrný bod a návrat k normálu,“ uvádí Miroslav Kotlas ze společnosti eLaborka, z.s., který spolupracuje na konceptu a zadání soutěže Talenty pro firmy. Ta nově proběhne zcela online, a to nejen z nutnosti koronavirových opatření, ale současně i z hlediska příležitosti přiblížit žákům budoucnost světu práce: „Soutěž je postavená tak, aby u žáků a studentů rozvíjela kompetence důležité pro 21. století, například spolupráci, komunikaci, kreativitu a samozřejmě digitální kompetenci,“ vysvětluje Martina Kupilíková z partnerské organizace Centrum robotiky, která na soutěži aktivně spolupracuje.

Dnešním dnem startuje soutěž, která se tradičně koná na Výstavišti v Českých Budějovicích při příležitosti výstavy Vzdělání a řemeslo. Koronavirová situace však neumožnila loni na podzim ani letos na jaře soutěž uskutečnit, tak jak bývá obvyklé – postavit v časovém limitu funkční zařízení z polytechnické stavebnice a naprogramovat jej prostřednictvím Micro:bitu. To však tým Jihočeské hospodářské komory a Jihočeské společnosti pro rozvoj lidských zdrojů neodradilo a tradiční soutěž organizátoři upravili tak, aby si žáci i za těchto nelehkých podmínek mohli zasoutěžit.

V klání Talenty pro firmy 2021 se utká 12 soutěžních týmů z jižních Čech a Rakouska. Ačkoliv je zadání soutěže upraveno, řada věcí na této soutěži zůstává. Týmy jsou složeny ze 6 žáků a 1 odborníka z firmy, přičemž 3 žáci jsou ze základní školy a 3 žáci ze střední školy. V týmu musí být minimálně jedna dívka a týmy musí tvořit výsledný model společně. Protože se však soutěž přesunula do virtuálního prostředí, mohou se potkávat online. Tam, kde to bude za dané situace možné, se mini týmy z jednotlivých škol setkají v učebnách.

Do projektu se letos zapojili i dva partneři, kteří s online světem a technikou mají bohaté zkušenosti. Jedná se o Centrum Robotiky Plzeň a eLaborka, z. s. Právě jejich zkušenosti s technickými online kroužky pro žáky a online vyučováním informačních technologií byly stěžejní při tvorbě zadání soutěže. Díky této spolupráci a nadšení všech zapojených partnerů tak vznikl zajímavý koncept soutěže, který jistě stojí za zhlédnutí.

Po dobu jednoho měsíce budou soutěžní týmy tvořit dle zadání svůj soutěžní úkol, který následně vyhodnotí odborná porota. O vítězi veřejnosti budou moci letos nově rozhodnout i kamarádi, učitelé, rodiče a všichni ostatní, které nadchnou předložené projekty týmů. Jednotlivé úkoly budou totiž začátkem června zveřejněny na stránkách projektu, které pro ně organizátoři připravují, a veřejnost bude moci hlasovat o nejlepší projekt. Novinky je možné sledovat na webu a sociálních sítí obou partnerů www.jhk.cz a www.jsrlz.cz.

Novinkou soutěže bude i její finále. Vyhlášení výsledků totiž proběhne 17. června 2021 ve virtuální realitě, kde si budou moci vítězové převzít virtuální ceny. O ty opravdové ale také nepřijdou. Organizátoři předají všem zúčastněným týmům dárky od partnerů a zapojených firem.

Soutěž je financovaná z Evropského fondu pro regionální rozboj v rámci programu INTERREG V-A Rakousko – Česká republika.

(tzjhk)


 

Nový typ koronaviru – zájem a očekávání české veřejnosti

Více než čtyři pětiny (82 %) českých občanů starších 18 let se v první polovině dubna 2021 velmi či spíše zajímaly o vývoj situace okolo šíření nového typu koronaviru, který způsobuje onemocnění COVID-19. Více než třetina (37 %) respondentů uvedla, že měla na základě příznaků podezření, že má onemocnění COVID-19. Pouze přibližně dvacetina (6 %) českých občanů nezná osobně nikoho, o kom ví, že měl testem potvrzené onemocnění COVID-19.

Co se týče dalšího vývoje situace ohledně šíření koronaviru v České republice, zde byla v první polovině dubna česká veřejnost velmi optimistická, když zlepšení očekávaly více než tři pětiny občanů, 12 % se obávalo zhoršení a více než pětina očekávala stagnaci současné situace. V aktuálním výzkumu jsou čeští občané nejoptimističtější ve vztahu k vývoji situace v České republice, o něco menší optimismus projevili ve vztahu k vývoji v Evropě a nejméně optimističtí jsou pak v očekávání dalšího vývoje ve světě, i když i zde optimismus výrazně převážil nad pesimismem.

(tzcvvm)


 

Česká spořitelna zvýšila od 1. května úrokové sazby u hypoték

Česká spořitelna v reakci na aktuální vývoj na hypotečním trhu zvyšuje úrokové sazby u hypotečních úvěrů. Nové sazby u úvěrů na bydlení platí od 1. května a týkají se všech fixací, které se zvýšily o 0,2 procentního bodu.

“Vzhledem k předpokládanému pozvolnému růstu úrokových sazeb v průběhu letošního roku klientům doporučujeme zvolit dlouhodobé fixace, které přináší jistotu stabilní výše splátky a neměnné sazby v zásadě po celou dobu splácení hypotečního úvěru,” říká Filip Belant, šéf tribu Bydlení v České spořitelně a doplňuje: „Zatímco před pár lety klienti nejčastěji volili pětiletou fixaci u nových hypoték, v posledním roce jsme zaznamenali zvýšený zájem o delší fixace na 8 let a více let, které nyní tvoří 80 % ze všech hypoték.“

Více podrobností o hypotečních úvěrech na www.csas.cz/hypoteky

(tzspoř)


 

Česká obchodní inspekce kontrolovala brýle pro sjezdové lyžování

Sjezdové lyžování je rozšířeným a oblíbeným zimním sportem. Pro uživatele to mimo jiné znamená mít spolehlivé vybavení, včetně bezpečných sjezdových brýlí. Česká obchodní inspekce se v minulém roce zaměřila na distributory, dovozce a výrobce, kteří uvádí tyto výrobky na trh EU. Na tuzemském trhu provedla 40 kontrol. Porušení právních předpisů zjistila při 20 kontrolách.

Česká obchodní inspekce v roce 2020 provedla 40 kontrol u 35 distributorů, 3 dovozců a 2 výrobců sjezdových brýlí. U nich zkontrolovala 42 typů těchto brýlí. Kontrolní akce byla zaměřena na značení výrobků, označení CE, průvodní dokumentaci (návod k používání), odběr vzorků. Cílem akce bylo ověřit, zda sjezdové brýle splňují technické požadavky uvedených právních předpisů a tím předcházet případným úrazům.

Pro ověření nejdůležitějších vlastností dle vybraných článků příslušné normy (ČSN EN 174 Prostředky pro ochranu očí – Brýle pro sjezdové lyžování) bylo odebráno a zasláno do akreditované laboratoře 7 vzorků sjezdových brýlí. Při laboratorních zkouškách bylo zjištěno, že všechny vzorky zkoušeným parametrům vyhověly. Jeden vzorek vykazoval formální nedostatek, kdy u něj nebyl přiložen návod k použití.

V případech, kdy byla provedena pouze kontrola značení a průvodní dokumentace, byly zjištěny nedostatky formálního charakteru. Jednalo se například o chybějící návod k použití, povinné značení nebo identifikaci výrobce. Hospodářské subjekty byly vyzvány, aby výrobky nesplňující požadavky pro uvedení na trh EU stáhly z distribuce, což také učinily.

Česká obchodní inspekce pravomocně uložila pokuty v celkové výši 55 000 Kč.

Příslušné právní předpisy:

• sjezdové brýle spadají do kategorie osobních ochranných prostředků (OOP) Prostředky pro ochranu očí – Brýle pro sjezdové lyžování. Jedná se o OOP Prostředky k ochraně očí, oddíl 2.7 Lyžařské brýle všech typů, s výjimkou korekčních (dle Příručky pro kategorizaci osobních ochranných prostředků). Tyto výrobky spadají do OOP jednoduché konstrukce – certifikační kategorie I, tudíž musí mít označení CE a EU nebo ES prohlášení o shodě. EU nebo ES certifikát přezkoušení typu od oznámené osoby není pro tuto kategorii vyžadován.

• zákon č. 90/2016 Sb., o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/425, o osobních ochranných prostředcích a o zrušení směrnice Rady 89/686/EHS resp. ještě zákonem č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, ve znění pozdějších předpisů a nařízením vlády č. 21/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na osobní ochranné prostředky. K předmětným výrobkům se vztahuje související technická harmonizovaná norma ČSN EN 174 Prostředky pro ochranu očí – Brýle pro sjezdové lyžování.

(tzčoi)


 

V Jihočeském kraji začalo fungovat nové informační středisko EUROPE DIRECT – propojí lidi s Bruselem

Co má náš region z toho, že je součástí Evropské unie? Kde je možné požádat o dotace na zateplení domu ve vaší vesnici? Jak se ucházet o stipendium nebo stáž v jiné evropské zemi? Odpovědi na podobné otázky vám pomůže zprostředkovat regionální zastoupení Evropské komise – informační středisko EUROPE DIRECT České Budějovice.

Novinkou je, že úloha a role střediska EUROPE DIRECT České Budějovice je oproti předchozím rokům výrazně modernizována:

1. Zapojení lidi do akcí, dialogů s občany a různých forem interakce off-line i on-line, se zvláštním ohledem na Konferenci o budoucnosti Evropy

Středisko EUROPE DIRECT České Budějovice bude nabízet občanům pravidelné debaty, semináře a řadu dalších veřejných aktivit na aktuální evropská témata – z oblasti ekologie, bezpečnosti, hospodářství či digitalizace až po otázky demokracie, právního státu nebo postavení a úlohy EU na světové scéně.

2. Poskytování místním sdělovacím prostředkům i osobnostem z regionu relevantní obsah týkající se politik či priorit EU a zapojí je do svých aktivit

Středisko EUROPE DIRECT České Budějovice bude komunikovat s místními novináři a zástupci regionálních médií, se zástupci místních samospráv a dalšími významnými osobnostmi regionu, aby společně lépe a intenzivněji přinášeli informace o EU ve vztahu k místním výzvám a problémům.

3. Pomoc Komisi získat přehled o citlivých místech politik EU v Jihočeském kraji.

4. Zvýšení informovanosti o Evropě, jejích hodnotách i institucích a také o možnostech, jaké Evropa nabízí mládeži, studentům či učitelům

Chcete (se) o Evropě, životním prostředí či demokracii učit chytře a zábavně? EUROPE DIRECT České Budějovice vám nabízí interaktivní vzdělávací materiály pro školáky, studenty, učitele i rodiče. A také studentské projekty, zábavné soutěže a nejrůznější tipy k výuce o EU, o aktuálních evropských i globálních tématech nebo lidských právech. Najdete zde také inspiraci pro výchovu k demokratickému a aktivnímu občanství, publikace, pracovní sešity, mapy i omalovánky pro nejmenší.

5. Spolupráce s ostatními sítěmi EU, které jsou v Jihočeském kraji

Občany, organizace nebo podniky nasměrujeme na nejvhodnějšího komunikačního partnera či síť, která jim s jejich požadavkem dokáže pomoci.

Jsme vaše dveře do Evropy! Těšíme se na setkání s vámi!

Europe Direct České Budějovice, Nemanická 7, 370 10 České Budějovice Email: ceske.budejovice@europe-direct.cz, Tel: +420 774 967 246 Web, Facebook, Instagram,

(tz)


 

Poznejte novou expozici Lesů ČR v Národním zemědělském muzeu v Praze

Nová lesnická stálá expozice Lesů ČR “Lesy pro budoucnost“ se 3. května otevírá v Národním zemědělském muzeu v Praze na Letné.

„Expozici dělíme na dvě části, které se doplňují. V první stálé představujeme naše programy související se založením i ochranou nově vysazených lesů. Druhá část dává příležitost aktuálním tématům, jako je teď například jihomoravská oblast Soutoku. Chceme, aby lidé rozuměli současné proměně naší krajiny a věděli, co všechno děláme pro to, aby byla její obnova úspěšná,“ řekl Josef Vojáček, generální ředitel Lesů ČR.

Veřejnost se tak dozví o lesích nové generace, které státní lesy vysazují na mýtinách po celé republice. „Připravili jsme atraktivní virtuální procházku šesti lokalitami, jak budou vypadat za dvacet, třicet let. Návštěvníci se mohou ponořit do lesní tůně, přejít lávku nebo přebrodit horský potok. Spolu s komentovanými prohlídkami ale procházky lesy budoucnosti spustíme hned, jak to opatření dovolí,“ vysvětlil Martin Zajíček, vedoucí Odboru vnějších vztahů Lesů ČR.

Už od pondělí ale návštěvníky čekají například nejsledovanější videospoty Lesů ČR promítané na obřím prohnutém plátně s unikátní technologií sbíhajícího se obrazu ze dvou promítaček. „Vytváří dojem, jako by film člověka obklopoval jako stromy v lese,“ pokračoval Zajíček. Expozice představuje programy. Například vodohospodářský Vracíme vodu lesu www.vracimevodulesu.cz, dále Vracíme koně lesu, který sleduje šetrné lesní hospodaření v nepřístupném terénu, a Vracíme sovy lesu zaměřený na podporu populace sov coby přirozených predátorů přemnožených hrabošů likvidujících kořínky nově vysazených sazenic.

V expozici se také možná najdete na fotografiích mezi účastníky Dne za obnovu lesa z října 2019. Přišlo tehdy 31 tisíc lidí a připomínka téhle akce určitě každého, kdo se zúčastnil, potěší. „Berte to jako pozvánku na letošní ročník, který zase na podzim chystáme s vírou, že už bude pandemie za námi a akce se podaří jako před dvěma lety,“ dodal generální ředitel Vojáček.

Připravují se i „malé“ Dny za obnovu lesa, lesní brigády pro skupiny po deseti, dvaceti lidech, většinou rodinných příslušnících a přátelích. Termíny a místa konání podnik brzy zveřejní na www.klubnoveholesa.cz nebo ve stejnojmenné mobilní aplikaci.

Tak přijďte – do muzea i do lesa.

Text a foto: (tzlčr)


 

První květnový víkend byl v Česku deštivý

Na většině území napršelo 10 až 30 mm srážek (tedy 10 až 30 l vody na m2). V Čechách na některých místech 30 až 50 mm, v Jizerských horách a v Krkonoších místy 50 až 70 mm (viz 1. obrázek).
Srážkovým rekordmanem se stala Horní Malá Úpa se 75 mm za 48 hodin.
Naopak, nejméně zalilo na jižní Moravě, kde srážkové úhrny většinou nepřesáhly 10 mm a v Lednici spadlo dokonce jen 0,5 mm za celý víkend.

Spíše chladnější a občas deštivé počasí potrvá až do konce pracovního týdne. Předpovídané úhrny srážek ode dneška až do začátku víkendu jsou znázorněny na 2. obrázku.

FB – Český hydrometeorologický ústav

 


 

Výběr z médií: kauzy Metrostavu, zájem o průkazy na motorové čluny i více hodin informatiky ve školách

3. května – Kauzy společnosti Metrostav brzdí stavby dálnic. Firmě hrozí, že se nebude smět až šest let účastnit veřejných zakázek. Píše to pondělní Mf Dnes. Nejvíce zasažená oblast kůrovcem – České středohoří – se potýká i s dalším problémem. Regionální Deník popisuje, že z lesů mizí turistické značky. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Zástupci ČSÚ informovali starosty o průběhu sčítání

Zvýšit zapojení obyvatel do probíhajícího Sčítání 2021 měly za cíl cesty členů vedení Českého statistického úřadu do několika českých měst a obcí. Zástupci ČSÚ při neformálních jednáních se starosty prodiskutovali dosavadní průběh sčítání a možnosti další spolupráce při informování obyvatel. Sčítání končí 11. května, a tak těm, kteří se dosud nesečetli, zbývá již jen několik dnů na vyplnění a odeslání formuláře poštou nebo na sečtení se online na webu scitani.cz.

„Bez spolupráce s obcemi by sčítání lidu nemohlo nikdy úspěšně proběhnout a do projektu byly zapojeny už dlouho před začátkem sčítání samotného. Starostové obcí si navíc uvědomují, jaký význam budou výsledky sčítání lidu pro municipality mít. Za dosavadní pomoc obcím velmi děkujeme,“ uvedl Marek Rojíček, předseda ČSÚ.

Předseda ČSÚ Marek Rojíček, 1. místopředsedkyně Eva Krumpová, místopředseda Jaroslav Sixta, ředitelka odboru informačních služeb Petra Kuncová, ředitel odboru komunikace Michal Novotný, nositel projektu sčítání Libor Svoboda spolu s mluvčí sčítání Jolanou Voldánovou zavítali tento týden do Boršova nad Vltavou, Čejetic, Jesenice u Rokycan, Mnichova Hradiště a Nelahozevsi. Zástupci ČSÚ se při schůzkách se starosty shodli, že co nejvyšší zapojení obyvatel do sčítání je ve společném zajmu statistiků i obcí. Starostové byli současně informováni o průběhu sčítání a možnostech, jak podpořit aktivitu obyvatel pro vyplňování sčítacích formulářů v závěrečné fázi sčítání.

Informaci o průběhu sčítání zveřejňuje ČSÚ na webu scitani.cz. V tabulce s přehledem aktuální sečtenosti si může každý snadno zjistit, jak je na tom konkrétně jeho obec. K podpoření aktivity obyvatel ve sčítání mohou starostové využít i audionahrávku, kterou namluvila televizní moderátorka a tisková mluvčí Sčítání 2021 Jolana Voldánová. Nahrávka je určena k vysílání v obecním rozhlase nebo prostřednictvím místního televizního vysílání. Obce mají k dispozici i samotný text audionahrávky pro případ, že by tuto informaci chtěly sdělit samostatně.

Jednou z navštívených obcí byl Boršov nad Vltavou, který leží zhruba 6,5 kilometru od Českých Budějovic. Známý je především mezi vodáky, protože zde končí vodácky nejfrekventovanější úsek Vltavy. Aktivita zdejších obyvatel při sčítání je vysoká, na 100 bytů odeslali k 1. květnu 75,4 online nebo listinných formulářů.

Moderní sčítání lidu, domů a bytů se v naší zemi provádí již 150 let. Víme tak, že v roce 1869 žilo na území současného Boršova 723 obyvatel a stálo 87 domů. Při prvním porevolučním sčítání v roce 1991 zde sčítací komisaři napočítali 894 obyvatel a 283 domů. Hromadná výstavba nových rodinných a řadových domů mezi lety 2002 a 2004 zapříčinila strmý nárůst obyvatel obce, a Boršov nad Vltavou tak získal některé rysy satelitního městečka v zázemí Českých Budějovic. Podle posledního sčítání z roku 2011 zde stav obyvatel dosáhl 1 754 a počet domů 490 a bytů 587. Z nejaktuálnějších údajů ČSÚ vyplývá, že k 1. lednu 2020 žilo v Boršově 1 947 obyvatel, z toho 937 mužů a 1010 žen. Jejich průměrný věk dosahoval 38,7 roku.

Sčítání je totiž zcela jedinečným zdrojem dat o obyvatelstvu. Data jsou často využívána při přípravě žádostí o financování nejrůznějších projektů obcí. Výsledky sčítání mají také přímý vliv na výpočet podílu obcí na daňových výnosech v souladu se zákonem o rozpočtovém určení daní.

Současného starostu Boršova Jana Zemana proto velmi zajímá, jaké údaje aktuální Sčítání 2021 o jeho obci přinese. Zvláště pak otázka, zda počet obyvatel překročí hranici dvou tisíc. „Výsledky sčítání lidu, které u nás aktuálně probíhá, mohou výrazně ovlivnit život v Boršově. Ministerstvo financí totiž rozděluje výnosy z daní právě podle dat Českého statistického úřadu. Pokud se obyvatelé sčítání nezúčastní, přestože je to povinné, obec tím může každoročně přijít o významnou sumu peněz,“ připomíná starosta Zeman.

Sečíst se lze až do 11. května 2021, kdy Sčítání 2021 končí. Výhodou online formy sčítání je, že nemusíte nikam chodit, je to bezpečné a šetříte svůj čas. Můžete se sečíst odkudkoli bez kontaktu s jakýmkoliv úředníkem. Elektronický formulář je návodný a uživatelsky přívětivý. Webový formulář, který naleznete na www.scitani.cz, je optimalizován i pro mobilní zařízení. Můžete také využít mobilní aplikaci Sčítání21, která je dostupná v Google Play i App Store.

Pokud se někdo nesečte online, musí vyplnit listinný formulář. Sčítací komisaři je roznášejí od 17. dubna. Druhé kolo pokusů o jejich doručení začalo v pátek 30. dubna. Formuláře si lze vyzvednout i na kontaktních místech sčítání zřízených na více než 800 pobočkách České pošty a krajských správách Českého statistického úřadu. Aktuální informace o zapojených sčítacích komisařích a adresy kontaktních míst jsou zveřejněny na webu České pošty. Vyplněný listinný sčítací formulář lze do 11. května odeslat zdarma poštou v odpovědní obálce, kterou obdržíte od sčítacího komisaře, nebo odevzdat na kterémkoliv kontaktním místě sčítání. Podrobnosti jsou k dispozici na webu scitani.cz.

(tzčsú)


 

Jihočeská hospodářská komora podporuje regionální trh práce v oblasti informačních technologií

Dle dat Českého statistického úřadu vyplývá, že se v posledních letech výrazně snižuje počet studentů informačních technologií a následně i odborníků s potřebnými technologickými znalostmi. Zaměstnavatelé tak mají problém zaplnit volná místa pro ICT odborníky. Jihočeská hospodářská komora v rámci nového projektu ITEX – IT experti pro budoucnost chce proto mezi firmami a odbornými školami rozšířit debatu o možnostech spolupráce či nabídnout pedagogům odborné webináře a exkurze.

„Projekt Jihočeské hospodářské komory (Jhk) ITEX – IT experti pro budoucnost reaguje na aktuální situaci, kdy se nejen zvyšuje poptávka po odbornících v oblasti informačních technologií (ICT), ale i nároky na jejich specializaci, především v oblasti kybernetické a informační bezpečnosti,“ vysvětluje důvody realizace projektu jeho manažerka Šárka Bělohlavová z Jhk.

„Z posledních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) z roku 2019, ale i dalších šetření vyplývá, že se stále zvyšuje počet firem, které mají problém sehnat odborníky s odpovídajícími znalostmi a dovednostmi v oblasti informačních technologií či kybernetické bezpečnosti,“ přibližuje Šárka Bělohlavová a dále dodává: „Problém zaplnit v roce 2018 volná místa vyhrazená pro ICT oborníky s odpovídající kvalifikací mělo 6,5 % firem. Tyto problémy dle dat ČSÚ přiznaly častěji velké firmy s 250 a více zaměstnanci a více než 70 % respondentů působících v oblasti informačních technologií.“ Nedostatečný počet kvalifikovaných odborníků souvisí i se snižujícím se počtem studentů ICT na vysokých školách. Za posledních deset let klesl dle dat ČSÚ jejich počet o více jak 4 000.

Jihočeská hospodářská komora tak reaguje na stávající situaci a chce podpořit regionální trh práce v oblasti ICT. Komora do projektu zapojí i devět středních škol z jižních Čech, které již ve svém vzdělávacím programu informatiku vyučují. Jejich pedagogové se budou moci zdarma zúčastnit odborných webinářů, exkurzí a kulatých stolů. Cílem je mimo jiné propojit a navázat spolupráci mezi vedením škol a zaměstnavateli, kteří budou moci navzájem diskutovat o potřebné kvalifikaci budoucích absolventů.

Projekt ITEX – IT experti pro budoucnost má také propojit odborné platformy, mezi něž patří například IT klub Jihočeské hospodářské komory. Díky spolupráci s Regionální hospodářskou komorou Brno a agenturou Business Upper Austria tak přeshraniční projekt umožní jihočeským podnikatelům a pedagogům také exkurze do jihomoravského a hornorakouského regionu, kde účastníci nahlédnou například pod pokličku Laboratoře kyberbezpečnosti při Fakultě informatiky Masarykovy univerzity, Univerzity v Linzi či Kybernetického operačního centra Jihomoravského kraje.

Projekt ITEX – IT-Experti pro budoucnost

Přeshraniční projekt ITEX – IT experti pro budoucnost je realizován z Fondu malých projektů Rakousko – Česká republika v rámci Programu INTERREG V-A Rakousko – Česká republika.

(tzjhk)


 

V uplynulém týdnu nás opustili

Ve spolupráci s pohřebními službami na Prachaticku, přinášíme jména zemřelých, s nimiž se jejich příbuzní a přátelé v uplynulém týdnu rozloučili.

ČTĚTE ZDE


 

Právě jsme přišli na svět. Prohlédněte si fotky novorozenců

Díky vstřícnosti novorozeneckých oddělení jihočeských nemocnic vám každou neděli na stránkách Deníku přinášíme fotky nejmladších dětí, které se narodily v Jihočeském kraji.

ČTĚTE ZDE



 

 

 

 

 

 

 

Komentáře

komentářů