Z PRVNÍ RUKY: 1. – 7. března 2021

Z PRVNÍ RUKY: 1. – 7. března 2021

 

 

GLOSA KE DNI (1. března)

Informace České televize: Situace v ulicích hlavního města připomíná loňské jaro. Lidí je málo a vyčnívá ten, kdo nemá alespoň roušku… (parafrázováno). Realita stejného dne, pondělí 1. března, ve Vimperku: Vyčnívá ten, kdo má zakryté dýchací cesty alespoň rouškou. ..

(zj)


 

GLOSA KE DNI (3. března)

Radnice některých měst a obcí uzavřely na doporučení vlády dětská hřiště, aby tak omezily kontakty osob a šíření koronaviru. Ve Vimperku jsou hřiště otevřena. Ať se děti vydovádí. To by se jistě dalo pochopit, ne tak chování některých rodičů a prarodičů, kteří se zdržují na hřištích bez zakrytých dýchacích cest a nebo dokonce se zapálenou cigaretou. Co na to radnice? Zeptáme se starostky.

(zj)


 

 

Vlhké ruce od dezinfekce mějte aspoň půl minuty, radí vědci. Dokud na nich cítíte chlad, tak působí

Ruce, roušky, rozestupy – pravidlo známé jako 3R je hlavní zbraní proti šíření koronaviru. A to platí i po roce, přestože virus SARS-CoV-2 začíná mutovat. Dodržování těchto pravidel je důležité především proto, že virus se síří kapénkami, které se snadno udrží ve vzduchu i na předmětech. Na co si dát pozor, aby byla ochrana co nejvyšší?

CELÝ ČLÁNEK


 

Výběr z médií: letní tábory pro učně, Linka úlevy pro rodiče a modernizace železnice mezi Prahou a Brnem

V úterním tisku se dočtete, že ministerstvo školství projednává návrh na letní tábory pro učně. Podle Lidových novin by byly dobrovolné. Ministerstvo dopravy zveřejnilo podrobnosti k chystané železnici mezi Prahou a Brnem. Mf Dnes píše, že by se cesta mohla zkrátit na polovinu. V Praze vznikla Linka úlevy, informuje Právo. Rodiče na ní mohou nadávat na své děti. Více ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Vláda rozhodla – 5. března

Vláda na dnešním jednání řešila možnosti dalšího rozšíření home office v rámci úsilí o maximální snižování mobility občanů. „Diskutovali jsme o tom se všemi ministry a konstatujeme, že se naše rezorty home office snaží maximálně využít. To znamená, že přítomnost podle jednotlivých ministrů je 15 až 20 procent zaměstnanců na pracovištích. To je samozřejmě důležité. Vláda mě pověřila, abych vyzval všechny zaměstnavatelské svazy, aby udělaly maximum pro to, aby jejich zaměstnanci home office využívali,“ uvedl Andrej Babiš
.
Od pondělí 8. března bude uložena pracovní povinnost i žákům a studentům lékařských fakult a zdravotnických škol, kteří dovršili 18 let. Krizové opatření, které umožní hejtmanům a pražskému primátorovi využít je pro práci ve zdravotnických zařízeních. Výjimku budou mít studenti, kteří prokáží, že už pracují pro poskytovatele zdravotních služeb, který poskytuje akutní lůžkovou péči pacientům s nemocí covid-19 https://apps.odok.cz/attachment/-/down/RCIABYTN8LYC

Mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví, jehož vydání vláda odsouhlasila, bude od 10. března zahájeno povinné testování zaměstnanců také ve veřejném sektoru. Od středy 17. března nebudou smět být na pracoviště vpuštěni neotestovaní zaměstnanci státních úřadů a institucí, územních samosprávných celků a jimi zřizovaných či založených firem, veřejných vysokých škol, služebních úřadů, bezpečnostních sborů a ozbrojených složek státu. Povinnost se týká zaměstnavatelů, kteří zaměstnávají alespoň 50 osob. Ti, kteří zaměstnávají méně než 50 osob, mohou o zavedení testování rozhodnout. Povinnost nebude týkat zaměstnanců pracujících na home office https://apps.odok.cz/attachment/-/down/RCIABYTN8Q35

Vláda projednala také několik dílčích změn v mimořádných opatřeních Ministerstva zdravotnictví. Zásadní změnou je výjimka z povinnosti pravidelného testování pro všechny zaměstnance a další osoby (například klienty v sociálních službách), kteří v posledních 90 dnech prokazatelně prodělali covid-19 nebo byli kompletně naočkováni. Naopak povinnost projít povinným testem v posledních sedmi dnech před vstupem na pracoviště se bude od úterý 9. března týkat i agenturních pracovníků a dalších osob, které na základě jiného právního vztahu, než je pracovněprávní vztah, vykonávají práci nebo obdobnou činnost na pracovišti zaměstnavatele společně s jeho zaměstnanci. Zaměstnavatelé, kteří zajišťují pro své zaměstnance antigenní samotesty, budou mít ke stejnému datu povinnost vést evidenci provedených testů u zaměstnanců https://www.mzcr.cz/…/aktualni-mimoradna-a-ochranna…/

(fb)


 

Dramatická progrese pandemie v okrese Písek

„Vážení spoluobčané, Písečáci i všichni ostatní,
v posledním týdnu pozorujeme výrazný vzestup pozitivně testovaných a hospitalizací pacientů s onemocněním COVID-19 v písecké nemocnici. Řada z nich je ve velmi vážném stavu a přesně tak, jak se dočítáte na informačních webech a slyšíte v médiích, těžký průběh se týká již i mladších ročníků. Výjimkou nejsou dvacetiletí a děti.

Jistě je to mimo jiné následek šíření britské mutace, která je nakažlivější, ale výrazně k tomu přispívá nezodpovědné chování některých jedinců. Pořádání různých oslav, setkávání, ale i vzájemný kontakt (bez ochranných prostředků) v rodině s příbuznými, kteří jinak nebydlí ve společné domácnosti, přivedl už řadu z takových skupin na naši jednotku intenzivní péče a anesteziologicko-resuscitační oddělení.

I když lékaři a sestřičky bojují o jejich životy ze všech sil, není v jejich moci každého zachránit, zatím dokonce na ARO ani polovinu z nich. Abychom mohli zajistit péči o pacienty s COVID-19, musíme navíc razantně omezovat veškerou ostatní péči, přičemž se prodlužuje strádání i těchto lidí. V nemocnici bude omezena péče v poradnách, zastavena veškerá neakutní operativa atd. Vyčerpání zdravotnického personálu, který bojuje s covidem od října takřka nepřetržitě, je také extrémní.

Chceme tedy tímto apelovat na zodpovědnost všech, aby nosili ochranné prostředky, ideálně respirátory, nesetkávali se s osobami, se kterými nebydlí ve společné domácnosti, bez těchto prostředků, nesdružovali se, omezili kontakty, dbali na hygienu a dezinfekci rukou a v případě potíží se nechali co nejdříve otestovat PCR testem a dodržovali izolaci nebo karanténu. Udělejme a udělejte na několik málo týdnů vlastní osobní lockdown. Rádi bychom nedospěli do stavu, kdy by pacienti, jako již v některých zařízeních, umírali na chodbách za pouhého mírnění utrpení. Pokud by se nám společně s vámi další rozvoj pandemie na okrese nepodařilo v nejbližších dnech zabrzdit, může to nastat. Děkujeme.“
Nemocnice Písek, a.s.

(fb)


 

Ministr Brabec: Přidáváme 100 milionů korun na výsadbu stromů ve městech a obcích

Už 200 milionů korun vyčerpali obce, spolky, firmy i občané na výsadbu stromů uvnitř měst a obcí. Ministerstvo životního prostředí aktuálně navyšuje dotační titul o dalších 100 milionů korun.  Peníze připraví města a obce na dopady změny klimatu.
„Lidé mají o sázení stromů opravdu obrovský zájem. Jen za první dva měsíce letošního roku nám dorazilo 456 žádostí o podporu v objemu téměř 100 milionů korun. To jsou skutečně rekordní čísla. V dotační výzvě jsme do dnešního dne rozdělili už 200 milionů korun, díky kterým poroste téměř 50 tisíc nových stromů. A dnes také přidáváme do programu dalších 100 milionů korun, aby sázení mohlo dále pokračovat,“ oznámil dnes ministr životního prostředí Richard Brabec.

Cílem dotačního programu je nabídnout zájemcům jednoduchý finanční mechanismus na podporu výsadeb listnáčů v zastavěných částech měst a obcí. O dotaci může požádat prakticky kdokoliv, od samospráv, škol a spolků přes instituce, podniky až po samotné občany, jedinou podmínkou je prokazatelný vztah k místu výsadby.

„Díky širokému spektru žadatelů, jednoduché administrativě, rychlému zpracování žádostí a vstřícnému nastavení podpory, kdy příspěvek až 250 tisíc korun pokryje i 100 procent výdajů za nákup sazenic, potřebného materiálu a následnou péči o stromky, vyčerpali zájemci dvousetmilionovou alokaci dotační výzvy za necelý rok a půl,“ doplňuje Petr Valdman, ředitel Státního fondu životního prostředí ČR.

Aktuálně lze z výzvy podpořit výsadbu stromů na veřejně přístupných místech měst a obcí umístěných v zástavbě, kde to technické podmínky dovolují a kde výsadba dává smysl. Z programu je financována také výsadba v uzavřených vnitroblocích či společných dvorech bytových domů. Vedle samotných sazenic program přispívá i například na nákup substrátu, kotvení, hnojiva, ochrany kmene či zavlažovacích vaků, ale i na zajištění odborného posudku.

MŽP podporuje také výsadbu ve volné krajině, a to z Programu péče o krajinu. V jeho aktuálně otevřené výzvě na výsadbu vyhradilo 20 milionů korun[1].
Obě dotační výzvy jsou součástí celonárodní iniciativy MŽP a Nadace Partnerství Sázíme budoucnost, jejímž cílem je vysázet v České republice do 5 let mimo les 10 milionů nových stromů.
Detaily k podmínkám výzvy najdete na webu Státního fondu životního prostředí ČR nebo na www.sazimebudoucnost.cz, kde se sbírají i další soukromé zdroje na podporu výsadeb.
Výzva 9/2019 NPŽP: https://www.narodniprogramzp.cz/nabidka-dotaci/detail-vyzvy/?id=76
[1] https://www.mzp.cz/cz/news_20210225-MZP-posila-60-milionu-korun-na-adaptaci-na-zmenu-klimatu-vysadbu-stromu-nebo-tvorbu-tuni-a-mokradu-

(tzmžp)


 

Výsledky kontrol zprostředkovatelů energií opět prokázaly nekalé obchodní praktiky

Česká obchodní inspekce se i v loňském roce zaměřila na činnost zprostředkovatelů smluv o dodávkách energií. V roce 2020 provedla ČOI 39 kontrol a porušení právních předpisů zjistila ve 34 případech, kdy větší část kontrolovaných obchodníků používala nekalé a klamavé praktiky.

Česká obchodní inspekce v roce 2020 provedla kontrolní akci zaměřenou na nabídku a poskytování služeb souvisejících se zprostředkováváním a s uzavíráním smluv o dodávkách energií. Celkem uskutečnila 39 kontrol a porušení právních předpisů zjistila ve 34 případech (87,2 %).

Zjištěné nedostatky

Česká obchodní inspekce zjistila porušení ustanovení zákona č. 634/1992, o ochraně spotřebitele, kdy ve 42 případech se jednalo o nekalé obchodní praktiky (při jedné kontrole může být zjištěno i několik různých forem nekalých obchodních praktik):

• ve 25 případech obchodníci použili klamavé konání, kdy se obchodní praktika považuje za klamavou, pokud obsahuje věcně nesprávnou informaci a je tedy nepravdivá, což vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil (§ 4 v návaznosti na § 5 odst. 1)

•  ve 14 případech bylo zjištěno použití nekalých obchodních praktik, tj. praktik, které jsou-li v rozporu s požadavky odborné péče a podstatně narušují nebo jsou způsobilé podstatně narušit ekonomické chování spotřebitele, kterému jsou určeny (ustanovení § 4 odst. 1, 4)

• v 1 případě prodávající použili vůči spotřebiteli agresivní obchodní praktiky. Za agresivní obchodní praktiku se považuje taková obchodní praktika, která ve svých věcných souvislostech a s přihlédnutím ke všem jejím rysům a okolnostem výrazně zhoršuje nebo může zhoršit svobodu volby nebo chování spotřebitele ve vztahu k výrobku či službě a to obtěžováním, donucováním, včetně použití fyzické síly nebo nepatřičným ovlivňováním, čímž způsobí nebo může způsobit, že spotřebitel učiní rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil (§ 4 v návaznosti na § 5b odst. 1)

•  v 1 případě použil obchodník klamavou obchodní praktiku, obsahující sice pravdivou informaci, která však byla poskytnuta způsobem uvádějícím spotřebitele v omyl ohledně existence a podstaty výrobku, hlavních znaků výrobku nebo služby, rozsahu závazku prodávajícího, ceny nebo způsobu výpočtu ceny apod. a vedla anebo mohla vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil, (§ 4 v návaznosti na § 5 odst. 2)

• v 1 případě bylo použito klamavé opomenutí, což je takové, kdy prodávající podstatné informace zatají nebo je poskytne nejasným, nesrozumitelným nebo nejednoznačným způsobem nebo v nevhodný čas vzhledem k existujícím okolnostem týkajících se omezení sdělovacího prostředku, kterým jsou podstatné informace poskytovány, anebo neuvede obchodní záměr obchodní praktiky, není-li patrný ze souvislosti, a pokud to v obou případech vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil (§ 4 v návaznosti na § 5a odst. 2)

Další porušení zákona č. 634/1992, o ochraně spotřebitele, bylo zjištěno v těchto případech:

•  ve 20 případech nebyl spotřebitel řádně informován o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva zboží reklamovat, spolu s údaji o tom, kde reklamaci uplatnit (§ 13)

• v 6 případech prodávající při prodeji nebo poskytování služeb mimo ohlášenou provozovnu neposkytli informace týkající se zejména názvu nebo jména a adresy prodávajícího, příp. informace, kde může spotřebitel i po ukončení takového prodeje nebo poskytování služeb uplatnit reklamaci (§ 19 odst. 4)

• ve 4 případech prodávající porušili svoji povinnost informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů a to i na internetových stránkách, pokud je provozují (§ 14 odst. 1)

• v 1 případě nebyl spotřebitel seznámen s cenou nabízené služby v souladu s cenovými předpisy, (§ 12)

•  v 1 případě prodávající řádně neinformoval spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 9 odst. 1)

Uložená opatření

Česká obchodní inspekce v roce 2020 pravomocně uložila 21 pokut v celkové výši 5 535 000 Kč.

Nejvyšší pravomocná pokuta v roce 2020, ve výši 1 200 000 Kč, byla uložena společnosti Česká aukční energetická s.r.o. mimo jiné za to, že se v celé řadě zkoumaných smluv se spotřebiteli dopustila nekalé obchodní praktiky, protože používala smlouvy obsahující protiprávní článek, který pod smluvní pokutou 3000 Kč znemožňoval klientům v zákonných lhůtách od kontraktu odstoupit. Navíc informace o nové ceně byly uvedeny nejasným způsobem, ceny byly bez DPH atd.

Druhá nejvyšší pravomocná pokuta ve výši 1 000 000 Kč byla uložena společnosti České aukce s.r.o. mimo jiné za to, že se dopustila nekalé obchodní praktiky, protože používala smlouvy obsahující protiprávní článek, který pod smluvní pokutou znemožňoval klientům v zákonných lhůtách od kontraktu odstoupit.

(tzčci)


 

Začalo testování zaměstnanců ve velkých firmách. Problémem zůstává nedostatek testů či náklady na organizaci

Podle nařízení vlády začali od 3. března zaměstnavatelé s více než 250 zaměstnanci testovat své pracovníky. Ode dneška se mají připojit i menší firmy s 50 a více zaměstnanci. Mnozí podnikatelé jsou na testování připraveni, někteří testování provádí již dlouhodobě. Přesto firmy mohou narazit na problém kvůli nedostatku testů či nákladům na organizaci a likvidaci infekčního odpadu.

„Věříme, že plošné testování pomůže, jen se obávám, že testy, které se na to mají nakupovat, nejsou příliš účinné. Problémem je také organizace testování, zvlášť ve větších firmách, které mají například stejné IČO, ale jednotlivé pobočky či výrobní závody s odlišnými počty zaměstnanců mají rozprostřené ve více regionech,“ upozorňuje Miroslav Dvořák, předseda představenstva Jihočeské hospodářské komory, který reaguje na nařízení vlády, které ukládá zaměstnavatelům povinnost od 3. března 2021 testovat pracovníky ve firmách s více než 250 zaměstnanci. Firmy musí zajistit testování antigenními testy na covid-19, každého pracovníka musí otestovat do 12. března 2021. Ode dneška, tedy od 5. března 2021, se k testování mají přidat i podniky od 50 zaměstnanců.

„Vždy nám musí jít o zdraví našich zaměstnanců, při každém výskytu onemocnění v provozu jsme si vlastním trasování testovali potenciální blízké kontakty pomocí kvalitních antigenních testů. Tímto způsobem se nám podařilo zabránit šíření ve firmě,“ zdůrazňuje Miroslav Dvořák, který je zároveň předsedou představenstva firmy MOTOR JIKOV Group a.s., která s testováním začala již na podzim loňského roku ještě předtím, než přišlo vládní nařízení. „Samozřejmě jediné možné řešení celého problému je plošné očkování zaměstnanců,“ doplnil Miroslav Dvořák.

„Myslím, že je příznačné, že v předvečer ostrého staru testování ve firmách se v centrálních médiích etablovali velmi výrazně představitelé hned několika klíčových jihočeských firem, s nimiž jsme v úzkém kontaktu. Velmi si vážím a preferuji otevřenou komunikaci, která je nyní nesmírně důležitá, a nejen o testování či očkování vedeme s jihočeskými firmami dialog dlouhodobě,“ uvedla ředitelka Krajské hygienická stanice Jihočeského kraje (KHS), docentka Kvetoslava Kotrbová, která dodává, že nejdůležitější rolí KHS je být pro firmy partnerem a poradit jim s nastavením základních parametrů.

To, že mnohé firmy začaly s testováním již dříve, potvrzují i slova Otakara Veselého, generálního ředitele společnosti Kámen a písek, spol. s r.o.: „Testování probíhá kontinuálně. Někdy si zaměstnanci sami zařizují kontrolní testy v antigenních centrech,“ říká Otakar Veselý a dodává, že testování zaměstnanců probíhá průběžně od začátku, jak ve zmíněné firmě Kámen a písek, tak i v dalším podniku ČR Beton Bohemia spol. s r.o., který by dle počtu svých zaměstnanců zatím dle nařízení ani testovat ještě nemusel.

Ačkoliv jsou mnohé firmy organizačně na testování připraveny, stát by měl zabezpečit proveditelnost nově ukládané povinnosti, především tedy zajistit dostupnost a dostatečný počet antigenních testů. Dle bleskového šetření Hospodářské komory totiž firmy spoléhají, že bude na trhu antigenních testů dostatek, 70 % dotázaných firem totiž upřednostňuje samotestování před testováním u smluvního praktického lékaře nebo sekundární sítě ambulantních specialistů.

Problémem mohou být i výdaje zaměstnavatelů na zajištění testování, které by dle Hospodářské komory ČR měly být plně kompenzovány. Nejedná se pouze o nákup testů, ale i samotné zabezpečení průběhu testování v podnicích a rovněž o výdaje spojené s likvidací potenciálně infekčního odpadu.

(tzjhk)


 

MPO zveřejňuje publikaci Elektromagnetické pole a člověk. Také tímto způsobem bojuje s fake news o 5G

Elektromagnetické pole a člověk. Tak se jmenuje publikace polského Ministerstva digitalizace, jejíž překlad zveřejnilo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). S cílem srozumitelně přiblížit nejdůležitější témata, která jsou spojená s elektromagnetickým polem v oblasti rádiových kmitočtů. Český i polský resort, v jehož gesci je digitalizace, tak mimo jiné reaguje na spekulace týkající se 5G sítí a koronaviru. Pro spojitost onemocnění covid – 19 se sítěmi 5. generace pro vysokorychlostní internet neexistuje žádný vědecký důkaz, jedná se tedy o nepodložené zprávy, tzv. fake news.

„Publikace, která vznikla v Polsku, se v Evropské unii vnímá jako vzorová. Přináší komplexní informace o vzniku elektromagnetického pole, jeho vlastnostech, měření, normách a působení. Lidé se v ní dočtou také to, co to vlastně 5G je, čemu pomáhá a jak jsou ošetřeny hygienické limity,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.

„Vydání českého překladu polské knihy „Elektromagnetické pole a člověk“ zapadá do aktivit MPO v rámci 5G aliance a je také v souladu s projektem 5G pro 5 měst. Tato aktivita směřuje ke zvýšení informovanosti občanů a přispívá k budování znalostní společnosti v oblasti fyzikálních jevů a elektronických komunikací. Sítě a služby 5G přinášejí zlepšení kvality života občanů a podporují růst ekonomiky,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu pro digitalizaci a inovace Petr Očko.

K rozvoji sítí páté generace v České republice dochází v souladu s platnou legislativou, závěry vlády a schválenými strategiemi. 5G sítě představují moderní komunikační prostředek, který umožňuje rozvoj chytrých měst, tvorbu aplikací ve vzdělávání, průmyslu 4.0, dopravě, zdravotnictví, zemědělství, životního prostředí a v dalších oblastech, které využívají bezdrátovou mobilní komunikaci. Přinášejí pokročilé služby občanům ve městech a nabízejí vyšší odolnost státu v krizových situacích.

Podpora zavádění a rozvoj 5G sítí a služeb v České republice je také hlavním cílem 5G aliance. Tvoří ji zástupci soukromé, veřejné i akademické sféry a zabývá se pěti klíčovými oblastmi, kterými je: průmysl, chytrá města, kybernetická bezpečnost, dezinformace a vzdělávání a dopravní koridory. Protože při boji s dezinformacemi hraje významnou roli právě osvěta a vzdělávání, nabízí se mimo jiné vytvořit 5G akademii, která veřejnosti přiblíží působení elektromagnetických polí a přednosti digitálních technologií. Roli v tom hraje i český překlad publikace „Elektromagnetické pole a člověk“ dostupný v elektronické podobě na www.5galiance.cz.

(tzmpo)


 

OSVČ: Podání Přehledu o příjmech a výdajích vyřídíte jednoduše a online přes ePortál ČSSZ

Česká správa sociálního zabezpečení důrazně apeluje (nejen) na OSVČ, které nyní začínají podávat Přehledy o příjmech a výdajích za rok 2020, aby tak činily výhradně elektronickou formou, případně prostřednictvím podatelen či schránek umístěných zpravidla u vstupů příslušných správ sociálního zabezpečení. Osobní projednání bude umožněno pouze ve výjimečných a odůvodněných případech.

S ohledem na nepříznivý vývoj epidemické situace Česká správa sociálního zabezpečení důrazně žádá všechny OSVČ, aby upřednostnily podání Přehledu o příjmech a výdajích primárně elektronickou formou. Přehled o příjmech a výdajích OSVČ vyplní jednoduše na počítači pomocí interaktivního formuláře, který je k dispozici na ePortálu ČSSZ.

Podrobný návod „Jak vyplnit a podat Přehled o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2020 krok za krokem“ naleznete v příloze.

Každá osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ), která vykonávala alespoň po část roku samostatnou výdělečnou činnost, má povinnost podat příslušné správě sociálního zabezpečení Přehled o příjmech
a výdajích OSVČ a dalších údajích za daný rok. Preferovanou formou je i nadále elektronické podání prostřednictvím ePortálu ČSSZ bez nutnosti chodit na pracoviště správy sociálního zabezpečení.

Přehled o příjmech a výdajích OSVČ lze také podat prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, popřípadě prostřednictvím schránek pro příjem fyzických podání umístěných obvykle u vstupu do budovy příslušné správy sociálního zabezpečení.

Vyplnění tiskopisů na ePortálu ČSSZ není podmíněno přihlášením ke službám ePortálu. Pokud se však klient k ePortálu ČSSZ prostřednictvím své datové schránky nebo Národní identitní autority přihlásí, budou mu při práci s formulářem automaticky předvyplněny identifikační údaje z databází ČSSZ. Zároveň si bude moci, i jako nepřihlášený, uložit např. rozepsaný (rozpracovaný) tiskopis na vlastní PC s možností dalších úprav či vytištění.

Důležité termíny

Česká správa sociálního zabezpečení připomíná, že Přehled o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2020 musí být podán na předepsaném tiskopisu do jednoho měsíce ode dne, ve kterém mělo být podáno daňové přiznání, a to nejpozději:

  • 3. 5. 2021, pokud bylo daňové přiznání podáno ve lhůtě 3 měsíců od uplynutí zdaňovacího období (1. 4. 2021), bez ohledu na to, zda bylo podáno elektronicky, či v papírové podobě,
  • 1. 6. 2021 (prodloužená lhůta), pokud bude daňové přiznání podáno elektronicky po 1. 4. 2021,
  • 2. 8. 2021, pokud bude daňové přiznání podáno daňovým poradcem po 1. 4. 2021.

Příloha: Jak vyplnit a podat Přehled o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2020 (PDF 360,21 kB)

(tzčssz)


 

Senát schválil „izolačku“! Pomoc při výpadku příjmu kvůli karanténě prošla

Senát podpořil vyplácení mimořádného příspěvku až 370 Kč za den pro lidi, kteří se ocitli v karanténě nebo izolaci z důvodu infekčního onemocnění. Takzvaná „izolačka“ bude platit zpětně od 1. března do 30. dubna. Zaměstnanci v karanténě nebo izolaci se tak už nemusí obávat výpadku příjmů, pokud zůstanou doma. MPSV dříve předložilo návrh i na 100% „nemocenskou“, tu ale poslanci nepodpořili a do Senátu poslali obdobnou verzi „izolačky“ jakou ministerstvo představilo před několika týdny. Návrh ještě musí podepsat prezident republiky.

„Cesta ke konečnému schválení izolačky byla velmi náročná, stálo to ale za to. Navrhovali jsme sice i těžší kalibr ve formě stoprocentní nemocenské, ten si ale podporu politiků nezískal. I v podobě izolačky ve výši až 370 Kč jsme ale v boji proti viru získali cenného spojence. Pokud lidé nebudou muset mít strach z výpadku příjmů, nebudou chodit s covidem do práce, budou více hlásit rizikové kontakty a naše šance na zkrocení epidemie se výrazně zvýší,“ říká ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD) a dodává: „Ti s příjmy do 35 tisíc hrubého, což je přibližně 2,8 milionu lidí, díky „izolačce“ během karantény nebo izolace o peníze nepřijdou.“

Jak to bude fungovat?

Zaměstnavatel bude vyplácet zaměstnanci nad rámec běžné „nemocenské“ (náhrady příjmu) bonus ve výši až 370 Kč za každý kalendářní den. Na příspěvek budou mít nárok i tzv. dohodáři, pokud jsou účastni nemocenského pojištění (při příjmu nad 3 500 Kč z dohody o pracovní činnosti, resp. nad 10 000 Kč u dohody o provedení práce).

Zaměstnavatel nemusí žádat o žádné refundace, příspěvek k náhradě mzdy si sám odečte od povinného odvodu pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Odečet může zaměstnavatel provést do 3 kalendářních měsíců od ukončení karantény zaměstnance. Informace o vystavení i následném ukončení  karantény nebo izolace u svého pracovníka získá zaměstnavatel v řádu několika hodin od jejího zahájení.

„Rychlé předávání informací zajišťuje eNeschopenka, kterou jsme rozjeli minulý rok. Ačkoli byla zpočátku kritizovaná, s příchodem epidemie se ukázalo, jak důležitá je. Usnadňuje práci nejen lékařům ale i zaměstnavatelům,“ připomíná ministryně.

Pro snadnější výpočet náhrady příjmu včetně „izolačky“, připravilo MPSV KALKULAČKU

Mimořádnou podporu v karanténě nebo izolaci teď ještě musí podepsat prezident republiky.

(tzmpsv)


 

Dopravní nehody na Vimpersku – pátek 5. března:


 

Výběr z médií: proti covidu lékem na osteoporózu, jak na stres i oblíbenost supermarketů v zemi

5. března – Čeští vědci zkoumají látku, která se používá při léšbě osteoporózy. Mohla by totiž zabírat i na covid, píše Mf Dnes. Tématem páteční E15 je rostoucí počet supermarketů v zemi. Deník radí, jak během koronaviru předejít stresu. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

V roce 2020 nahlásila ČOI do mezinárodního výstražného systému RAPEX devět modelů nebezpečných hraček

Česká obchodní inspekce (ČOI) dlouhodobě monitoruje bezpečnost hraček. V minulém roce zkontrolovala 2 767 modelů hraček a u 979 modelů zjistila nedostatky, které byly převážně administrativního charakteru. Jako nebezpečné vyhodnotila devět modelů hraček.

„V těchto případech prokázaly provedené analýzy vážné riziko možného poranění či zdravotních následků z důvodu dlouhodobého styku s látkami, které mohou představovat zdravotní ohrožení organismu malých dětí. Kontroly hraček budou v dalším období pokračovat. Zvýšená pozornost bude také zaměřena na vyhledávání nebezpečných hraček, které byly zveřejněny v systému RAPEX ostatními členskými státy EU,“ říká k výsledkům kontrol ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce kontrolovala v průběhu roku 2020 dodržování zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky. Konkrétně se jednalo o hračky pro děti ve věku od 0 do 14 let. Celkem uskutečnila 909 kontrol hraček u 14 výrobců, 22 dovozců do EU a 873 distributorů. V průběhu těchto kontrol inspektoři zkontrolovali 2 767 modelů hraček a u 979 modelů zjistili převážně administrativní nedostatky, které se často opakovaly. U některých hraček došlo i ke kumulaci několika níže uvedených administrativních závad:

• 117 x byly zjištěny nedostatky v povinném označení hračky typem, sériovým číslem či modelem

• 596 x byly zjištěny nedostatky při identifikaci výrobce hračky

• 371 x byly zjištěny nedostatky v identifikaci dovozce

• 297 x byly zjištěny nedostatky v průvodní dokumentaci (chybějící upozornění, instrukce či varování v českém jazyce)

• 286 x byly zjištěny nedostatky v průvodní dokumentaci (zcela chybějící upozornění, instrukce či varování)

Česká obchodní inspekce v průběhu roku 2020 vyhodnotila celkem 9 modelů hraček jako nebezpečné z důvodu mechanických závad, obsahu zakázaných chemikálií či uvolněných malých částí z hraček. Provedené analýzy rizik prokázaly ve všech případech vážné riziko možného poranění či zdravotních následků z důvodu dlouhodobého styku s látkami, které mohou představovat zdravotní riziko pro vyvíjející se organismus malých dětí. Informace o výskytu nevyhovujících hraček na trhu byly zveřejněny v systému RAPEX. Varování pro spotřebitele bylo zveřejněno na webových stránkách ČOI: https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/rizikove-vyrobky/

Česká obchodní inspekce uložila v roce 2020 za porušení § 13 odst. 9 zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, dohromady 339 pokut v celkové výši 2 722 500 korun.

(tzčoi)


 

Projekt Jedna příroda má před sebou další perný rok

Zlepšit podmínky chráněných druhů i přírodních stanovišť v chráněných územích evropské soustavy Natura 2000, zamezit úbytku biologické rozmanitosti a vyhodnotit přínosy přírody pro společnost – to jsou nemalé cíle projektu Jedna příroda spolufinancovaného z unijního programu LIFE. Prevenci ztrát rozmanitosti naší přírody představuje zavedení efektivního systému péče o vzácné a cenné lokality v České republice, které přináší prospěch lidem i samotné přírodě. A právě na tom společně pracují partneři projektu, Ministerstvo životního prostředí, Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Ústav výzkumu globální změny AV ČR – CzechGlobe, Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy a Biologické centrum AV ČR, v. v. i. – Výzkumná infrastruktura SoWa.

„Po dvou letech intenzivní práce je skvělé sledovat, jak se daří obsahově i organizačně naplňovat náročné aktivity jednoho z největších projektů LIFE v České republice. Vznikají tak odborné materiály, metodiky i organizační nástroje a další výstupy, které budou časem pomáhat při konkrétních činnostech v terénu i ve veřejné správě,“ hodnotí dosavadní průběh projektu ředitel odboru finančních a dobrovolných nástrojů Ministerstva životního prostředí Tomáš Kažmierski.

Vedle pokračujícího provádění monitoringu a hodnocení stavu předmětů ochrany, tj. chráněných druhů rostlin a živočichů i jednotlivých přírodních stanovišť, české soustavy Natura 2000 bude Agentura ochrany přírody a krajiny ČR i v roce 2021 zajišťovat management v chráněných územích. Půjde například o výsadbu i kácení dřevin, tvorbu a obnovu tůní, sečení i pastvu pomocí ovcí a koz. Ukázky opatření, jichž se v loňském roce provedlo v hodnotě téměř 20 mil. Kč, lze najít v prvním vydaném čísle Novinek projektu Jedna příroda.
K rozhodování, kam směřovat omezené množství finančních prostředků tak, aby byla zajištěna údržba všech předmětů ochrany v evropsky chráněných územích soustavy Natura 2000 u nás, by měla sloužit prioritizace aktivní péče. V praxi to znamená, že budou při péči upřednostňovány ohroženější a vzácnější společenstva, případně i vybrané druhy, jako je pěnovcový mokřad nebo louka s orchidejemi, kde bude provedena odpovídající péče, například kosení. Díky projektu Jedna příroda vznikl v roce 2020 základní návrh, který bude během několika dalších let testován a upřesňován.

Provádění samotných praktických opatření v krajině a úspěšná péče ve vybraných chráněných územích značně závisí na dobré spolupráci s vlastníky a uživateli pozemků v těchto hodnotných lokalitách. Bez jejich zásadního zapojení není ochranářská péče účinná, a proto je potřeba vlastníky a uživatele informovat o nutnosti a důvodech ochrany přírody v daném místě. Pro lepší komunikaci a spolupráci s těmito aktéry vzniká v rámci projektu komplexní metodická příručka, reflektující současné trendy ve způsobech komunikace i doporučení získaná z rozhovorů s oslovenými vlastníky a též se zástupci regionálních pracovišť Agentury ochrany přírody a krajiny ČR, kteří se s nimi nejčastěji setkávají.

Zároveň budou pracovníci CzechGlobe, Centra pro otázky životního prostředí a SoWa pokračovat ve vyhodnocování přínosů soustavy Natura 2000, včetně ekosystémových služeb, a to na základě definovaného koncepčního rámce [1], který nastavuje systematický a efektivní postup při posuzování socio-kulturních, ekonomických a ekologických přínosů této jedinečné soustavy evropsky chráněných území.
Všechny výše uvedené aktivity a mnohé další, jako například vzdělávání pracovníků orgánů ochrany přírody, směřují k zavedení efektivního systém péče o území soustavy Natura 2000, který spojuje vhodnou péči s odpovídajícím plánováním založeným na přesném vyhodnocení stavu a trendu předmětů ochrany, doprovázený aktivní spoluprací s vlastníky a uživateli pozemků, který současně účinně využívá pokročilé znalosti o přínosech poskytovaných společnosti těmito lokalitami a o nákladech souvisejícími se zajištěním soustavy Natura 2000.

Další informace: Novinky projektu Jedna příroda č. 1 , www.jednapriroda.cz a @JednaPriroda

(tzmžp)


 

Zasedal krizový štáb kraje: veřejná doprava v Jihočeském kraji přechází od 4. března na prázdninový provoz

Na prázdninový provoz přechází veřejná doprava v Jihočeském kraji. Fungovat tak přestanou veškeré školní spoje. Rozhodl o tom krizový štáb kraje v čele s hejtmanem Martinem Kubou na svém zasedání dne 2. března. 

Převedení autobusové a drážní dopravy u smluvních dopravců Jihočeského kraje na prázdninový provoz začne platit od 4. března 2021 až do doby zahájení prezenční výuky. Změna se týká celkem 1101 autobusových a 12 drážních spojů. Školní spoje jsou v době uzavření vzdělávacích zařízení minimálně vytíženy a jejich provoz je značně neekonomický. Kraj tímto opatřením týdně uspoří 2 miliony korun. (Více informací níže na této stránce.)

Krizový štáb dále projednal aktuální epidemiologickou situaci a schválil poskytnutí respirátorů FFP2 pro pedagogické a nepedagogické pracovníky krizových škol a školek. Zároveň schválil zajistit parkování pro lékaře zapojené do očkování na modrých zónách v obcích Jihočeského kraje, které mají zóny zřízeny.

(tzjč)


 

Výběr z médií: ventilátory ze sbírky, děti týrané za pandemie, rozhodnutí v případu exvelvyslance

4. března – V úterním tisku se dočtete, že ventilátory, na které loni lidé přispěli 14 milionů korun, leží ladem. Podle Hospodářských novin není personál na obsluhu. Během pandemie přibývá týraných dětí. Lidové noviny upozorňují, že jich na Linku bezpečí loni volalo o čtvrtinu víc. Resort zahraničí rozhodl v případě íránského exvelvyslance Svatopluka Čumby, píše Deník N. Jak kárná komise dopadla, se neví. Více ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Jak být zdravý v těžké době? Pomůže vůle a vyrovnaná psychika…

Vůle k životu, vůle k uzdravení. Vůle je hnacím pohonem našeho života. Bez ní bychom snad ani nevstali z postele. Vlastně bychom mohli říkat „vůle tvá tě uzdravila“, protože právě pevná vůle a sebekontrola nám pomáhají o něco usilovat.

CELÝ ČLÁNEK


 

Jak na stres posledních dní? Dechové cvičení rychle zlepší náladu

Více než polovina Čechů má podle fyzioterapeutů špatný dechový stereotyp a s tím spojené zdravotní problémy. Stres, který zažíváme po roce pandemie, kdy je její konec zatím v nedohlednu, se projevuje mělkým dýcháním. Jak si rychle pomoci jednoduchým cvičením?

CELÝ ČLÁNEK


 

Vláda povolává na pomoc s epidemií covid-19 ambulantní lékaře, uložila jim pracovní povinnost

Od 4. března budou moci hejtmani a pražský primátor povolat do nemocnic na pomoc se zvládnutím náporu pacientů s nemocí covid-19 i ambulantní lékaře a další zdravotníky ze soukromých zdravotnických zařízení. Umožní to krizové opatření o uložení pracovní povinnosti, které vláda Andreje Babiše schválila na mimořádném jednání ve středu 3. března 2021.

Pracovní povinnost bude od dnešní půlnoci uložena lékařům a zdravotnickým pracovníkům, kteří vykonávají nelékařské zdravotnické povolání, kteří jsou poskytovatelem zdravotních služeb ve formě ambulantní péče, jednodenní péče nebo lůžkové péče, v jejichž zdravotnickém zařízení nejsou hospitalizováni pacienti s onemocněním covid-19. Nařízení se vztahuje i na zaměstnance těchto zařízení. Povoláni naopak nemohou být praktičtí lékaři, pediatři, gynekologové a porodníci a jejich zaměstnanci.

Uložení pracovní povinnosti má pomoci hejtmanům a pražskému primátorovi řešit krizovou situaci, v níž se tzv. covidové nemocnice ocitly pod náporem pacientů vyžadujících kvůli vážnému stavu hospitalizaci na jednotkách intenzivní péče tak, aby bylo možné i nadále poskytovat intenzivní péči všem pacientům, kteří ji potřebují.

Výsledek jednání vlády naleznete na http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vysledky-mimoradneho-jednani-vlady-3–brezna-2021-187079/.

(tzvláda)


 

Jihočeský koordinátor dopravy informuje cestující veřejnost:
Vážení cestující, již od čtvrtka 4. 3. 2021 bude zaveden ve veřejné linkové a železniční dopravě omezený provoz spojů do prázdninového provozu (tj. bez školních spojů).
Nad rámec omezení provozu školních spojů dojde také k omezení dálkových spojů do a z Prahy

Jedná se o linky:
320007 České Budějovice – Týn n.Vlt. – Milevsko – Praha (ČSAD AUTOBUSY)
320001 České Budějovice – Týn n.Vlt. – Tábor – Votice – Praha (GW BUS)
370002 Vimperk – Strakonice – Praha (ČSAD AUTOBUSY)
370003 Prachatice – Vodňany – Písek – Praha (ČSAD AUTOBUSY)
Spoje, u kterých bude omezen provoz jsou v červeném rámečku.
Více informací naleznete na našich stránkách – www.jikord.cz.

(fb)


 

Jihočeský koordinátor dopravy informuje cestující veřejnost:
Vážení cestující, od 4. března a od 8. března platí následující mimořádná omezení na tratích 194, 197, 198, 224, 226 a 227:
školní vlaky – nejedou od 4. 3. do odvolání
trať | dopravce | číslo vlaku | trasa
197 | GWTR | 18062 | Volary (6:55) – Stožec (7:09)
197 | GWTR | 18061 | Stožec (7:22) – Volary (7:37)
197 | GWTR | 18064 | Volary (13:47) – Stožec (14:00)
197 | GWTR | 18065 | Stožec (14:03) – Volary (14:16)
198 | GWTR | 18130 | Lenora (6:13) – Volary (6:27)
198 | GWTR | 18131 | Volary (15:22) – Lenora (15:36)
198 | GWTR | 18132 | Lenora (15:39) – Volary (15:53)
198 | GWTR | 18123 | Vimperk (4:21) – Strakonice (5:12)
198 | GWTR | 18120 | Strakonice (6:20) – Vimperk (7:10)
(fb)

 

Výběr z médií: narovnání platů mužů a žen, přeplněné asijské obchodní lodě i virtuální pacienti

3. března – Ve středečním českém tisku se dočtete, že Brusel chce narovnat platy mužů a žen. Navrhuje, aby firmy zveřejňovaly, jaký plat u nich obě pohlaví mají, píší Hospodářské noviny. Asijským námořním dopravcům podle deníku E15 dochází kapacity kontejnerů, lodě jsou totiž kvůli velké poptávce značně vytížené. Zboží do Evropy se tak může dostávat s několikatýdenním zpožděním. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Vláda na mimořádném jednání v úterý 2. března 2021 odsouhlasila úpravy několika protiepidemických opatření
Od středy 3. března budou moci zaměstnanci opět využívat závodních jídelen i k přímé konzumaci pokrmů. U jednoho stolu ale bude smět sedět jen jeden strávník, a pokud se jedná o dlouhý stůl, musí být mezi strávníky alespoň dvoumetrová mezera nebo mechanické překážky, které brání šíření kapének
https://www.vlada.cz/…/zmena-krizoveho-opatreni-o…
K úpravě dochází od 3. března i u délky nařízené karantény pro osoby, které žijí ve společné domácnosti s osobou nakaženou koronavirem SARS CoV-2 a nelze dodržet podmínky její izolace od ostatních členů domácnosti. Délka karantény se v tomto případě zkracuje z 21 dnů na 14 dnů.
K upřesnění dochází i u krizového opatření, kterým se omezuje volný pohyb osob. Mezi výjimky ze zákazu vycházení v denní době se nově doplňuje účast na shromáždění a upřesňuje se, že osoby, které se takového shromáždění účastní, musí používat respirátor či chirurgickou roušku či obdobně účinný certifikovaný prostředek na ochranu dýchacích cest
https://www.vlada.cz/…/zmena-krizoveho-opatreni-k…
(fbvláda)

 

MPSV startuje vzdělávání v oblasti sociálního bydlení

Projekt Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) Podpora sociálního bydlení připravil obsáhlý akreditovaný vzdělávací kurz určený pro sociální pracovníky obcí, Úřadu práce ČR a neziskového sektoru. Celý program zohledňuje celoživotní vzdělávání a účastníci získají znalosti a dovednosti ke své praxi, a to nejen díky příkladům dobré praxe z ČR i zahraničí v oblasti sociálního bydlení.

V nejbližších měsících MPSV spustí pro sociální pracovníky z celé ČR Vzdělávání v oblasti sociální práce s osobami ohroženými ztrátou bydlení včetně problematiky dávek na bydlení.

„Mám velkou radost, že tak přínosná vzdělávací akce MPSV vychází právě z oblasti sociální práce a sociálního bydlení, je to totiž oblast nesmírně důležitá a je potřeba, aby se získané informace dostaly do praxe. Poznatky, které se nám podařilo během projektu nashromáždit, budou pro účastníky i díky praktickým zkušenostem z ČR i zahraničí velmi cenné,“ komentuje připravovaný kurz náměstkyně Zuzana Jentschke Stőcklová.

Každý z 500 účastníků absolvuje akreditovaný vzdělávací kurz, který se skládá z e-learningové části a části školení s odbornými lektory. Realizace kurzu pro sociální pracovníky je plánována na období březen až říjen 2021. Z důvodu pandemie Covid-19 bude lektorská část pravděpodobně celá přenesena z krajských měst do on-line prostředí. Další informace o kurzu a jeho podrobnějším obsahu jsou k dispozici na webových stránkách projektu Podpora sociálního bydlení, který je realizován v rámci Operačního programu Zaměstnanost ESF.

„O kurz věnovaný sociálnímu bydlení je velký zájem, nyní zbývají poslední volná místa především pro sociální pracovníky obcí,“ dodává náměstkyně Jentschke Stőcklová. Pro zařazení do vzdělávacího kurzu je nutné vyplnit registraci pomocí online formuláře, na jehož základě bude zájemci následně zaslána pozvánka s podrobnými informacemi, termínem a způsobem realizace kurzu. Zájemci se mohou přihlásit také zasláním e-mailu organizátorovi: kristyna.rochova@everesta.cz, na kterého se lze obracet i v případě dalších dotazů ohledně organizace kurzu.

Šíření získaných informací považuje MPSV za velmi důležité, proto projekt Podpora sociálního bydlení vedle akreditovaného vzdělávacího kurzu vysílá na svém YouTube kanálu tematické webináře nebo vydává různé materiály. Mezi tyto patří i nově vydaná Metodika pro spolupráci orgánů veřejné správy při realizaci sociálního bydlení. „Naše nová publikace představuje důležité zástupce veřejné správy a bytové politiky, ale primárně ukazuje, jak je spolupráce zmíněných aktérů důležitá pro pomoc lidem v bytové nouzi a ukončování bezdomovectví v ČR,“ uzavírá náměstkyně. Dokument je dostupný v elektronické verzi ZDE

(tzmpsv).


 

Očkování proti nemoci Covid-19 praktickými lékaři v Jihočeském kraji

Dne 1. března proběhlo jednání hejtmana Jihočeského kraje, MUDr. Martina Kuby s Krajským koordinátorem praktických lékařů Jihočeského kraje, MUDr. Karlem Wróbelem. Byly probrány závěr jednání SPL ČR a MZČR ve věci zapojení praktických lékařů do očkování proti nemoci Covid-19. Tyto závěry jsou přiloženy níže v textu. Zároveň byl domluven postup v rámci Jihočeského kraje, který je shrnut do níže uvedených bodů. Je nutno konstatovat, že současná situace je velmi limitována množstvím očkovací látky k využití pro praktické lékaře.

VÍCE INFORMACÍ ZDE (formát PDF)


 

Bez rezervace termínu do OČKOcenter nechoďte. Je to zbytečné, apeluje kraj

Jihočeský kraj apeluje na občany, aby se bez řádné rezervace termínu nevydávali do OČKOcenter v naději, že by na ně mohla zbýt očkovací látka. Opravdu je to zbytečné. Počet termínů k očkování je totiž vypsán na základě počtu dodaných vakcín.

Vyčkejte proto prosím vždy, až vám dorazí tzv. zvací SMS s PIN2, jejímž prostřednictvím budete vyzváni, že si již můžete zarezervovat termín na příslušný den a čas, ve kterém se následně do příslušného OČKOcentra dostavíte. Každá očkovací dávka má tudíž svého majitele. V případě, že se v předepsaném termínu do OČKA nedostaví, uvolní se dávka pro další čekatele zapsané v pořadníku.

Pokud si s rezervací nebudete vědět rady, můžete využít například bezplatného poradenství Jihočeského kraje na telefonním čísle 800 100 450, které je v provozu od pondělí do pátku od 8 do 16 hodin. Případně se zajít zeptat do poradenských či registračních center, která nabízejí některá města či obce.

Žádáme vás proto, buďte prosím trpěliví a do OČKOcenter se opravdu vydejte teprve poté, co obdržíte řádný očkovací termín. Ušetříte si zbytečnou cestu a zároveň nebudete přidělávat práci těm, kteří chod OČKOcenter zajišťují. Velice vám děkujeme za pochopení.

(tzjš)


 

Jihočeský koordinátor dopravy informuje cestující veřejnost:

Vážení cestující, od čtvrtka 4. 3. 2021 dojde k OMEZENÍ PROVOZU linek a spojů do prázdninového provozu (tj. bez školních spojů).
V dalších dnech není vyloučeno další dílčí omezovaní spojů dle aktuální situace. Bližší informace budou zveřejněny zde nebo na stránkách http://jikord.cz/.
V neděli 7. 3. 2021 pak dojde k drobným změnám vybraných jízdních řádů. Konkrétní změny jsou uvedeny v následujícím odkazu: http://jikord.cz/…/prehled-zmen-platnych-od-7-brezna…
Jízdní řády platné od 4. 3. 2021 naleznete v internetovém vyhledávači IDOS (www.idos.cz) – aktualizace dat probíhá průběžně (v tuto chvíli nejsou aktualizované). Pro ověření spojení je možné využít telefonní infolinky dopravců.

(fb)


 

Vláda navrhne Parlamentu zvýšit lidem v karanténě náhradu mzdy, firmy budou mít povinnost testovat své zaměstnance

Zaměstnanci v karanténě by mohli čtrnáct dnů pobírat náhradu mzdy ve výši sto procent denního vyměřovacího základu. Příslušný návrh zákona o zvýšení náhrady příjmu při nařízené karanténě schválila vláda Andreje Babiše na jednání v pondělí 1. března 2021. Rozhodla také o povolání dalších vojáků na pomoc Policii ČR a odsouhlasila mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví, kterým bude zavedeno pravidelné testování zaměstnanců ve firmách na covid-19.

Vláda se opět zabývala tím, jak motivovat zaměstnance, aby se v případě rizikového kontaktu s osobou nakaženou koronavirem nevyhýbali karanténě. Předchozí návrh Ministerstva práce a sociálních věcí neodsouhlasil Parlament, proto ministerstvo předložilo nový návrh zákona o zvýšení náhrady příjmu při nařízené karanténě.

Návrh přichází s jiným principem refundace ztráty mzdy, kdy namísto pevné denní částky pracuje se zvýšením náhrady mzdy, a to na 100 procent redukovaného průměrného výdělku namísto stávajících 60 procent. Prodlužuje se také doba, kdy by zaměstnanec v nařízené karanténě zvýšenou nemocenskou pobíral, a to z deseti na čtrnáct dnů. I v této variantě platí, že zvýšené náklady si mohou zaměstnavatelé odečíst z částky pojistného odváděného za kalendářní měsíc. Podrobnosti v tiskové zprávě Ministerstva práce a sociálních věcí.

Vláda odsouhlasila i mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví, kterým se zavádí povinné plošné testování zaměstnanců. V první fázi se bude týkat zaměstnavatelů, kteří zaměstnávají alespoň 250 osob. Od 3. března mají tito zaměstnavatelé povinnost zajistit pro své zaměstnance antigenní testy prováděné buď zdravotníky, nebo přímo testovanou osobou. Od 5. března musí své zaměstnance vyzvat, aby test podstoupili, a od 12. března nesmí zaměstnancům, kteří v uplynulých sedmi dnech nebyli testováni, umožnit přístup na pracoviště. V případě menších firem od 50 do 249 osob se termíny posouvají na 5., 8. respektive 15. března.

Testování musí firmy zajistit alespoň jedenkrát týdně a zaměstnanci budou povinni na výzvu zaměstnavatele toto testování podstoupit. Výjimku mají pouze ti, kteří v posledních 90 dnech měli pozitivní test na koronavirus, prošli izolací a nemají žádné příznaky. Pokud bude výsledek testu pozitivní, budou dotyční povinni ihned odjet domů, nahlásit to svému zaměstnavateli a ošetřujícímu lékaři, který bude mít povinnost poslat je na konfirmační PCR test.

Kabinet schválil také návrh na navýšení počtu vojáků v činné službě k plnění úkolů Policie České republiky v souvislosti s epidemií viru SARS-CoV-2. Na pomoc policistům s kontrolou vládou nařízených krizových opatření bude povoláno až 5 000 vojáků. Současně vláda rozhodla, že se sníží počet povolaných příslušníků Celní správy České republiky na 300.

Vláda odsouhlasila také vydání dalšího generálního pardonu ministryně financí. Bude vydáno rozhodnutí o prominutí příslušenství daně z přidané hodnoty v souvislosti s mimořádnou událostí způsobenou šířením koronaviru. Tímto rozhodnutím dojde k prominutí příslušenství daně z přidané hodnoty související s pozdním podáním daňového přiznání k dani z přidané hodnoty a kontrolního hlášení za zdaňovací období únor 2021 za podmínky, že daňové přiznání a kontrolní hlášení budou podána a související daň z přidané hodnoty uhrazena do 12. dubna 2021.

Vláda rovněž vyslovila souhlas se záměrem Ministerstva zdravotnictví zpracovat projekt dalšího vývoje vakcíny proti onemocnění covid-19 včetně návrhu jeho financování. Projektový tým vedený prof. MUDr. Věrou Adámkovou, CSc., je připraven pokračovat v projektu přípravy emergentní polyvalentní vakcíny fází II, při které by byla zavedena výroba pro preklinické a klinické vyhodnocení bezpečnosti a účinnosti. Tato vakcína by měla být vysoce účinná i proti všem mutacím koronaviru. Náklady na druhou etapu vývoje se odhadují na maximálně 250 milionů korun.

Kabinet schválil také návrh zákona o některých dalších úpravách v oblasti dávek státní sociální podpory a příspěvku na péči v souvislosti s epidemií covid-19. Zákon má pomoci vyřešit situaci na úřadech práce, které se vinou onemocnění covid-19, nařízených karantén i zaměstnanců čerpajících ošetřovné kvůli uzavření škol a školek ocitly v kritické personální situaci. Pokud bude tento speciální covidový zákon schválen, bude moci Úřad práce ČR při stanovení nároku, výše a výplaty dávek na druhé kalendářní čtvrtletí roku 2021 vycházet z údajů o příjmech a nákladech na bydlení, které byly doloženy pro nárok na výplatu a výši uvedených dávek na první čtvrtletí roku 2021, tj. z příjmů a nákladů na bydlení za čtvrté kalendářní čtvrtletí 2020. Na úřad tak kromě výjimečných případů budou muset pouze noví žadatelé. Více v tiskové zprávě Ministerstva práce a sociálních věcí.

Vláda rozhodla rovněž o dalším bezúplatném poskytnutí osobních ochranných prostředků ze státních hmotných rezerv. Pro potřebu osob nebo domácností ohrožených chudobou či materiální deprivací, zaměstnanců zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc a pěstounů vláda vyčlenila tři miliony respirátorů FFP2 a dětem umístěným v zařízeních pro děti vyžadující okamžitou pomoc a děti svěřené do pěstounské péče bude rozesláno 170 000 zdravotnických obličejových masek. Každé zařízení, které o tyto děti pečuje, by mělo dostat 50 respirátorů na zaměstnance a 10 roušek na dítě podle kapacity zařízení, pěstouni 20 respirátorů FFP2 na osobu a 10 roušek na dítě. Každá osoba ohrožená chudobou či materiální deprivací pak bude mít nárok na šest respirátorů. Podrobnosti v tiskové zprávě Ministerstva práce a sociálních věcí.

Vláda se zabývala také návrhem na rozdělení alokace mezi operační programy pro programové období 2021–2027. Schválila i vymezení operačních programů pro fondy Evropské unie v oblasti vnitřních věcí. Celkem bude z Evropského fondu regionálního rozvoje (EFRR), Evropského sociálního fondu plus (ESF+) a Fondu soudržnosti (FS) určených na cíl Investice pro zaměstnanost a růst k dispozici téměř 19,5 miliard eur. Návrh Dohody o partnerství pro období 2021–2027 předloží ministryně pro místní rozvoj vládě do 31. srpna. Podrobnosti obsahuje tisková zpráva Ministerstva pro místní rozvoj.

Ministři rozhodli rovněž o uvolnění 80 milionů korun z kapitoly Všeobecná pokladní správa, ukazatele Ostatní výdaje, položky Prostředky na podporu veřejného sektoru do rozpočtu Ministerstva kultury. Z této částky budou financovány výdaje Národní knihovny ČR, které vyplývají ze smlouvy o autorských právech s kolektivními správci DILIA a OOA-S. Smlouva umožňuje bezplatný přístup studentů, pedagogů a vědeckých pracovníků k digitalizovaným dílům obsaženým v digitálních knihovnách Národní knihovny ČR, Moravské zemské knihovny v Brně, Knihovny Akademie věd ČR, Národní technické knihovny, Univerzity Karlovy, Městské knihovny v Praze a dalších knihoven pro potřeby vzdělávání, vědy a výzkumu v době uzavření škol a knihoven v důsledku pandemie koronaviru.

Kabinet projednal i několik dílčích změn v přijatých protiepidemických opatřeních. Od 2. března budou zakázány také zkoušky v autoškolách a ke stejnému datu bude zakázáno, aby zaměstnanci konzumovali jídlo přímo v provozovně zaměstnaneckého stravování. Závodní jídelna či bufet tedy budou sloužit pouze pro prodej nebo výdej pokrmů.

Kompletní výsledky jednání vlády naleznete na http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vysledky-jednani-vlady-1-brezna-2021-187011/.

(tzvláda)


 

Výběr z médií: ztráty skiareálů, neschválená odčervovací pasta proti covidu i pokles cen bytů a domů

2. března – V českém tisku se v úterý dočtete, že lyžařská střediska musela kvůli epidemii koronaviru předčasně ukončit sezonu. Skiareály v Česku přišly o většinu tržeb, ztrátu odhadují na tři až čtyři miliardy, píše deník E15. Někteří lidé podle Lidových novin shání odčervovací pastu určenou pro koně ivermektin k léčbě covidu. Látka ale v Česku není registrovaná a člověku může ublížit. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Pro některé dávky za 2. čtvrtletí nebudou muset lidé dokládat příjmy

Rodiny a senioři pobírající přídavek na dítě, příspěvek na bydlení nebo zvýšený příspěvek na péči zřejmě nebudou muset pro nárok na výplatu ve 2. čtvrtletí dokládat Úřadu práce ČR příjmy a náklady na bydlení za první tři měsíce letošního roku. Ministerstvo práce a sociálních věcí i v letošním roce přistoupilo ke zjednodušení administrativy a navrhlo možnost tzv. překlopení dávek do dalšího čtvrtletí. Záměr ministryně práce a sociálních věcí Jany Maláčové (ČSSD) dnes (1. března) schválila vláda. Úpravy musí ještě schválit Parlament ČR a podepsat prezident republiky.

Důvodem předložení této úpravy je jednak minimalizace kontaktu mezi příjemci dávek a úředníky, aby došlo k eliminaci rizik přenosu Covid-19, dále také maximální zjednodušení a urychlení administrativy tak, aby byla zajištěna plynulá výplata dávek a potřební občané nezůstali na holičkách. Stejná úprava platila během loňského roku.

„Potýkáme se s epidemii, která neustále nabývá na síle. Počty nakažených výrazně překračují čísla z loňského roku. Vyhlásili jsme omezení pohybu a je nutné tomu přizpůsobit i další opatření. Omezení papírování je v této složité době naprosto logický krok. Lidé kvůli pandemii nemůžou přijít o tak důležitou podporu. Takzvané překlopení dávek do dalšího čtvrtletí se loni velmi osvědčilo a usnadnilo lidem život,“ uvedla ministryně Jana Maláčová

Všichni, kteří pobírají výše uvedené dávky tak nebudou muset pro 2.čtvrtletí dokládat příjmy a u příspěvku na bydlení ani náklady na bydlení. Pro stanovení výše dávky se bude vycházet z údajů o příjmech a nákladech, které byly doloženy pro dávky za předchozí čtvrtletí.

I nadále platí možnost komunikace s Úřadem práce ČR online v případě žádostí o další dávky a podpory či zprostředkování zaměstnání a zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání. Žádosti mohou zasílat elektronicky prostřednictvím datové schránky, emailem, poštou nebo odevzdat do schránek umístěných obvykle při vstupu na příslušné kontaktní pracoviště ÚP ČR, případně na jiném viditelně označeném místě. Návod, jak postupovat v případě elektronické komunikace k dispozici ZDE.

Pokud klienti využijí možnost podání e-mailem, není nutné, aby měli zaručený elektronický podpis. Přílohou takového emailu může být sken/fotografie s dokladovanou skutečností (např. sken/fotografie žádosti o dávku s podpisem). Pokud člověk touto cestou požádá o jakoukoli podporu/dávku vyplácenou Úřadem práce ČR, je třeba do žádosti uvést také telefonní a emailové spojení. Zaměstnanci ÚP ČR jej tak, v případě nutnosti, mohou kontaktovat a předejít případným nesrovnalostem.

(tzmpsv)


 

Tři miliony respirátorů a 170 tisíc roušek pro děti dostanou především lidé ohrožení chudobou, krizová zařízení pro děti a pěstounské rodiny

Celkem 3 miliony respirátorů a 170 tisíc roušek pro děti bude směřovat prostřednictvím potravinových bank, obcí a krajů ke zhruba 500 tisícům lidí ohrožených chudobou a dalším potřebným. Tato pomoc zamíří ke zhruba 160 tisícům lidí ohrožených chudobou, k přibližně 300 tisícům sociálně slabých seniorů a dalších sociálně potřebných osob, 12 tisícům pěstounských rodin, 16 tisícům dětí v pěstounské péči a do 55 zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc (dále jen „ZDVOP“). Tyto ochranné pomůcky poskytne Správa státních hmotných rezerv.

„Minulý týden jsme zajistili 7,5 milionu roušek pro lidi v nouzi, situace se mění, a tak jsem navrhla uvolnit 3 miliony respirátorů a roušky pro děti. Tyto ochranné prostředky jsou určené pro ty, kteří nemají dostatek financí ani na základní potřeby a pořízení roušek a respirátorů by představoval další významný náklad navíc,“ vysvětluje ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD). Upřesnila přitom, že lidé ohrožení chudobou získají prostřednictvím potravinových bank bezúplatně po šesti respirátorech, u pěstounských rodin se počítá s dvaceti respirátory pro každého pěstouna a s deseti rouškami pro děti. V případě ZDVOP dostanou zaměstnanci po 50 respirátorech a děti po deseti rouškách.

Cílovou skupinou jsou také osoby a domácnosti ohrožené chudobou či materiální deprivací, tedy domácnosti, jež nemají dostatek finančních prostředků na základní potřeby. „Jedná se například o osoby a domácnosti, které mají nárok na sociální dávky, zejména dávky hmotné nouze, rodiny v azylových domech či v ubytovnách, rodiny ve finanční tísni či žijící v sociálně vyloučených lokalitách a neúplné rodiny. Pomoc bude zacílena i na lidi bez domova nebo sociálně slabší seniory,“ vypočítává dále Jana Maláčová.

Ministerstvo práce a sociálních věcí využije v tomto případě k distribuci roušek již mnohokrát osvědčený model – zajistí ji 15 potravinových bank a přibližně 1000 sociálních partnerů jako jsou např. azylové domy, noclehárny, domovy na půl cesty, nízkoprahová denní centra apod. S rozvozem těchto osobních ochranných pomůcek pomůže Hasičský záchranný sbor.

Ochrannými pomůckami budou vybaveni i zaměstnanci zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, kteří poskytují bezodkladnou péči dětem ohroženým na životě nebo zdraví. „Jedná se o osobní nepřetržitou péči. Je dětem garantována ze zákona a nelze ji neposkytovat, a to ani dočasně,“ zdůrazňuje rovněž ministryně práce a sociálních věcí.

Respirátory FFP2 a zdravotnické obličejové masky (roušky) budou distribuovány ZDVOP a pěstounským rodinám prostřednictvím krajů.

(tzmpsv)


 

Nemáte dostatek peněz na nákup respirátorů, můžete požádat na Úřadu práce o MOP COVID-19

V souvislosti vládou vyhlášeným mimořádným opatřením k nošení ochranných prostředků dýchacích cest Ministerstvo práce a sociálních věcí zpřístupnilo mimořádnou okamžitou pomoc (MOP COVID-19) na jejich zakoupení. Nutné je, aby lidé, kteří potřebují při tomto výdaji podpořit, požádali o tuto dávku Úřad práce ČR.

V rámci poskytování dávky MOP COVID-19 se uznává na náklady na ochranné prostředky dýchacích cest částka ve výši 500 Kč na osobu na jeden měsíc.

Vše je možné zařídit elektronickou cestou, žádost o MOP COVID-19 lze nalézt na webových stránkách ZDE.

V žádosti v položce „Za jakým účelem žádáte o MOP“ je možné mj. zaškrtnout „Jiný účel“ a popsat, že se jedná např. o pořízení respirátorů. Žádost lze v době nouzového stavu odeslat e-mailem i bez ověřeného elektronického podpisu nebo v příloze emailu naskenovanou nebo ofotografovanou s vlastnoručním podpisem na adresu pobočky Úřadu práce ČR podle místa faktického pobytu žadatele.

Podání žádosti o MOP COVID-19 lze uskutečnit i standardními způsoby, tzn. zasláním prostřednictvím pošty, vhozením do schránky umístněné obvykle při vstupu na příslušné kontaktní pracoviště Úřadu práce ČR nebo předáním na podatelnu tohoto úřadu, zasláním v elektronické podobě se zaručeným elektronickým podpisem nebo za užití datové schránky.

U osob, které nejsou příjemci opakujících se sociálních dávek, je potřeba maximální spolupráce s Úřadem práce ČR, tj. zejména předložení správně vyplněné žádosti, doložení požadovaných podkladů (pokud bude žádáno i o další saturaci nákladů, jako je např. bydlení), a v neposlední řadě také uvedení kontaktů, jako je adresa, telefon nebo mail, aby zaměstnanci Úřadu práce ČR mohli žadatele v případě potřeby okamžitě kontaktovat a dořešit s ním případné doplnění žádosti.

Nárok a výši MOP COVID-19 (stále jde o dávku, která má pomoci lidem v nouzi) ovlivňuje jen příjem (započítává se pouze z 50 %) a dostupná finanční hotovost. Proto je nutné k žádosti doložit i aktuální výpis z bankovního účtu žadatele a členů jeho rodiny. Úřad práce ČR ale nepřihlíží k celému zůstatku na bankovním účtu, jen k relevantní sumě. Žadatelé nemusí mít obavu výpisy předkládat. I nadále bude MOP COVID-19 poskytována tak, aby příjemci zbyla na účtu poměrná část jeho našetřených financí. Výše uvedené potřebné doklady platí pro žadatele, kteří nejsou dosavadními příjemci sociálních dávek a Úřad práce ČR tedy o nich doposud nemá potřebné informace.

MOP COVID-19 je dávkou nenárokovou a kromě respirátorů se poskytuje i na pokrytí základních životních potřeb, mezi které v této situaci patří především živobytí (jídlo, pití, základní hygienické potřeby včetně ochranných prostředků dýchacích cest), nájem a služby spojené s bydlením, hypotéka, internet a služby spojené s telefonováním.

U osob, které jsou příjemci opakujících se sociálních dávek, Úřad práce ČR již potřebnými údaji disponuje, a proto je možné MOP COVID-19 na výdaj spojený s pořízením ochranných prostředků dýchacích cest vyhodnotit bezodkladně.

Máte-li problémy s úhradou nákladů na ochranné pomůcky dýchacích cest či máte vlivem poklesu či ztráty příjmů vlivem pandemie potíže s úhradou základních potřeb, neváhejte se obrátit na Úřad práce ČR, který je připraven Vám pomoci.

Pro osoby, které si nebudou moci dávku vyřídit, nebo nárok na tuto dávku nemají, budou prostřednictvím potravinových bank, jejich partnerů, především tedy poskytovatelů sociálních služeb a obcí, distribuovány ze státních hmotných rezerv respirátory FFP2.

(tzmpsv)


 

Nová „izolačka“ – pro lidi v karanténě na 14 dní 100% náhrada příjmu. Návrh ministryně Maláčové má podporu vlády

Vláda dnes schválila návrh ministryně práce a sociálních věcí Jany Maláčové (ČSSD) na zvýšení náhrady příjmu zaměstnanců v karanténě či izolaci na 100 procent denního vyměřovacího základu. Ta má být nově vyplácena za období od 1. března 2021. Nově by měl být příspěvek vyplacen za všechny jinak pracovní dny, které zaměstnanec stráví v karanténě nebo izolaci. Ty byly prodlouženy z 10 na 14 dní.

„Pandemie tvrdě dopadá nejen na zdraví a životy, ale i na rozpočty domácností. Milióny lidí svírá strach o živobytí. Karanténa dnes znamená propad významné části příjmů a pro spoustu lidí je takřka neřešitelným problémem. Proto dnes nutně a co nejdříve potřebujeme motivovat k péči o zdraví své i svých blízkých všechny, kteří se dostali do styku s koronavirem. A takovou motivaci představuje navýšení náhrady příjmu v karanténě,“ vysvětlila ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová důvody k předložení návrhu a dodala: „V novém návrhu reagujeme na zásadní změnu, a tou je prodloužení karantény a izolace z 10 na 14 dní. Proto chceme, aby byla náhrada vyplacena za celou tuto dobu. A co je neméně důležité, přikročili jsme i k jejímu navýšení na 100 procent.“

V případě karantény nebo izolace z důvodu infekčního onemocnění bude zaměstnavatel vyplácet zaměstnanci náhradu náhrada mzdy, platu nebo odměny z dohod ve výši 100 % průměrného redukovaného výdělku. Zaměstnanec tedy dostane 90 % hrubé mzdy, což znamená, že každý s příjmem do 45 000 Kč dostane minimálně svou čistou mzdu.

Na náhradu mzdy budou mít nárok i tzv. dohodáři, pokud jsou účastni nemocenského pojištění (při příjmu nad 3 500 Kč z dohody o pracovní činnosti, resp. nad 10 000 Kč u dohody o provedení práce).

Navýšení náhrad nebude pro zaměstnavatele znamenat nadbytečnou finanční ani administrativní zátěž. Zaměstnavatelé si budou moci celou vyplacenou náhradu příjmu odečíst z povinného pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.

Návrh počítá s účinností od 1. března do konce dubna tohoto roku.

Návrh nyní zamíří k rychlému projednání v Poslanecké sněmovně a Senátu.

(tzmpsv)

 


(tzjč)


 

Výběr z médií: home office a vyšší výdaje za elektřinu, výzkum o bydlení mileniálů a úmrtí na křižovatkách

1.března – Home office výrazně zvyšuje náklady domácností. V loňském roce měly rekordní spotřebu elektřiny za téměř 25 let, píšou Hospodářské noviny. Týdeník Respekt si všímá složité situace s bydlením pro mladé lidi. Dvacet procent z nich na vlastní byt nebo dům nikdy nedosáhne. Deník E15 informuje o sporu ministerstva obrany s Francií, Mladá fronta Dnes potom o úmrtí na křižovatkách. Lidové noviny přinesly zprávu o vyšším využívání solárních panelů.

CELÝ ČLÁNEK


 

Právě jsme přišli na svět. Prohlédněte si fotky novorozenců

Díky vstřícnosti novorozeneckých oddělení jihočeských nemocnic vám každou neděli na stránkách Deníku přinášíme fotky nejmladších dětí, které se narodily v Jihočeském kraji.

CELÝ ČLÁNEK


 

Opustili nás

Ve spolupráci s pohřebními službami na Prachaticku, přinášíme jména zemřelých, s nimiž se jejich příbuzní a přátelé v uplynulém týdnu rozloučili.

CELÝ ČLÁNEK


 

 

 

 

 

 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře