Z PRVNÍ RUKY: 7. – 13. prosince 2020

Z PRVNÍ RUKY: 7. – 13. prosince 2020

 

Zubní pohotovost o víkendu na Prachaticku a Strakonicku

12. 12. MUDr. Smolová Žižkova 98, Vlachovo Březí 737 608 640
13. 12. MUDr. Vágnerová Nemocniční 204, Prachatice 797 993 281
12. – 13. 12. MUDr. Krejnická J. Wericha 502, Blatná 383 423 970

Ošetření akutním pacientům poskytují vyjmenovaní lékaři ve svých ordinacích vždy od 08.00 do 10.00 hod. Ve všední dny poskytuje zubní pohotovost Nemocnice v Českých Budějovicích od 16.30 do 21.30 hod, v sobotu, v neděli a o svátcích od 08.00 do 18.00 hod. v horním areálu nemocnice, pavilon C.

(Jihočeské nemocnice)


 

 

Do oranžové kategorie seznamu zemí s nízkým rizikem nákazy se přesune Francie a Řecko

Ministerstvo zdravotnictví na základě dostupných dat z Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) aktualizovalo seznam zemí s nízkým rizikem nákazy. Do oranžové kategorie se nově od pondělí 14.12. přesune Francie a Řecko. Češi se tak budou moci z těchto zemí vracet bez omezení, test po návratu z oranžových zemí musí dokládat cizinci, kteří pracují nebo studují na území ČR.

Francie a Řecko tak v oranžové kategorii doplnily Dánsko, Finsko, Irsko, Island, Norsko, Maltu, Kanárské ostrovy, Baleárské ostrovy, portugalské Azory a Madeira. Po návratu z těchto zemí musí cizinci, kteří na území ČR pracují nebo studují, předložit výsledek PCR testu. A to před vstupem na pracoviště, případně před vstupem do vzdělávací instituce, kde studují.

Většina evropských zemí spadá stále do červené kategorie. Cestující, kteří v těchto zemích strávili v posledních 14 dnech dobu delší 12 hodin, jsou povinni před návratem do České republiky vyplnit příjezdový formulář. Do 5 dnů od vstupu na území České republiky se dotyčný musí podrobit PCR testu a výsledek musí být předložen do 7 dnů od příjezdu příslušné krajské hygienické stanici. Po návratu je možné předložit také výsledek PCR testu z jakékoliv země EU, který ale nesmí být starší 72 hodin. Tato povinnost se nevztahuje na osoby mladší 5 let.

Před oznámením výsledku testu je nutné, aby se dotyční chovali obezřetně a omezovali kontakty se zranitelnými skupinami obyvatel, především pak se seniory. Měli by zároveň zvážit home office, pokud to povaha práce umožňuje.

Systém semaforu upravuje také kategorii zelených zemí, ve které žádná z těchto povinností neplatí. Vzhledem k aktuální epidemické situaci napříč Evropou je v této kategorii momentálně zařazen pouze Vatikánský městský stát.

Parametry a kritéria tzv. semaforu vychází z hodnocení epidemiologických kritérií a ukazatelů daných států.

Seznam zemí podle míry rizika nákazy najdete zde.

(tzmz)


 

 

Jihočeský kraj podpořil Nemocnici Prachatice

Nemocnice Prachatice, a.s. obdržela v roce 2020 vyrovnávací platbu za závazek veřejné služby. Účelem dotace je částečná úhrada nákladů spojených s výkonem následujících činností Nemocnice Prachatice, a.s. jako závazek veřejné služby: Lékařská pohotovostní služba (LPS) a Pohotovostní služba na ambulancích (ÚPS).

Tato podporovaná činnost je podpořena z rozpočtu Jihočeského kraje částkou 9 500 000,- Kč z celkového rozpočtu 12 069 000,- Kč.

Lékařská pohotovostní služba a pohotovostní služba na ambulancích představují veřejnou službu, která není plně hrazena z veřejného zdravotního pojištění. Jihočeský kraj, jako zakladatel, pokrývá Nemocnici Prachatice, a.s. touto podporou vzniklou finanční ztrátu.

(tznem)


 

Zprostředkovatelé aukcí energií dále klamou spotřebitele

Česká obchodní inspekce ve 3. čtvrtletí tohoto roku pokračovala v kontrolách nabídky a poskytování služeb souvisejících s uzavíráním smluv o dodávkách energií. Celkem uskutečnila 14 šetření. Ukončeno bylo 6 kontrol a ve 3 případech se dopustili zprostředkovatelé těchto služeb klamavého jednání.

Česká obchodní inspekce uskutečnila od 1. července do 30. října 2020 kontrolní akci zaměřenou nabídku a poskytování služeb souvisejících s uzavíráním smluv o dodávkách energií. Celkem provedla 14 šetření. Ukončila 6 kontrol a ve 3 případech bylo zjištěno porušení ustanovení § 4 odst. 4 v návaznosti na ustanovení § 5 odst. 1, tedy klamavé konání, kdy se obchodní praktika považuje za klamavou, pokud obsahuje věcně nesprávnou informaci a je tedy nepravdivá, což vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil.

Česká obchodní inspekce pravomocně uložila v tomto období osm pokut v celkové výši 1 445 000 Kč. Nejvyšší pravomocná pokuta v tomto čtvrtletí byla ve výši 1 000 000 Kč uložena společnosti České aukce s.r.o. mimo jiné za to, že se dopustila nekalé obchodní praktiky, protože používala smlouvy obsahující protiprávní článek, který pod smluvní pokutou znemožňoval klientům v zákonných lhůtách od kontraktu odstoupit.

(tzčoi)


 

Pět let od Pařížské dohody, budovu MŽP rozzáří barvy planety Země

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) se v sobotu 12.  prosince připojí k oslavě výročí přijetí Pařížské dohody, která byla dojednána zeměmi Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu právě před pěti lety v Paříži.  Na pár hodin se rozsvítí budova MŽP zelenou a modrou, barvami planety Země, ale i barvami konference OSN o změně klimatu jako součást kampaně britské ambasády #ClimateActionNow 

„Česká republika patří ke skupině zemí, které berou ochranu klimatu vážně. Podpořili jsme zvýšení společného evropského cíle pro snižování emisí skleníkových plynů ze současných 40 % na 55 % v roce 2030 oproti roku 1990, který dnes schválila Evropská rada. V následujících letech nás čekají masivní investice do snižování emisí i adaptačních opatření v celkové výši více jak 300 miliard korun. Jen 150 miliard půjde na modernizaci a transformaci energetiky, dopravy a průmyslu. Díky tomu dokážeme přejít na nízkoemisní ekonomiku, vyměnit další staré kotle na uhlí v domácnostech, zvýšit podíl výroby energie z obnovitelných zdrojů a vytvořit víc jak 130 tisíc nových pracovních míst. V neposlední řadě máme na stole jasný plán ke schválení vládou, i když méně ambiciózní, než bych si sám přál, kdy ukončíme spalování uhlí v energetice nejpozději v roce 2038,“ komentuje ministr životního prostředí Richard Brabec.

Hlavním nástrojem MŽP pro investice do udržitelné energetiky, dopravy a průmyslu je Modernizační fond, který bude od příštího roku financovat projekty prostřednictvím devíti samostatných programů. Již dnes jsou vyhlášeny tzv. předregistrační výzvy (https://www.mzp.cz/cz/news_20201130-Cesko-jako-prvni-v-EU-spousti-Modernizacni-fond-konkretne-tzv-predregistracni-vyzvy), které se týkají prvních třech programů zaměřených na: Modernizace soustav zásobování tepelnou energií, Nové obnovitelné zdroje v energetice a Zlepšení energetické účinnosti a snižování emisí skleníkových plynů v průmyslu.

Pařížská dohoda je hlavní mezinárodní smlouvou, která stanovuje dlouhodobý cíl ochrany klimatu: udržet nárůst průměrné globální teploty výrazně pod hranicí 2°C v porovnání s obdobím před průmyslovou revolucí a usilovat o to, aby nárůst teploty nepřekročil hranici 1,5°C.

Pařížskou dohodou se Česká republika spolu s ostatními členskými státy EU zavázala snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů o nejméně 40 % ve srovnání s rokem 1990. Dohoda vstoupila v platnost v listopadu 2016, smluvními stranami jsou státy ze všech pěti kontinentů světa a zahrnují téměř všechny významné producenty emisí skleníkových plynů.  Dohodu ratifikovala také EU a všechny její členské státy. Česká republika se stala její smluvní stranou v listopadu 2017.

Budova ministerstva se zabarví do modré a zelené v podvečer 12. prosince přibližně od 16 hodin a osvětlení zhasne nejpozději do 22:00 hodin. Chceme tím nejen oslavit pět let nejdůležitější mezinárodní dohody o ochraně klimatu, ale také připomenout téma světelného znečištění. Zbytečné svícení v době nočního klidu má totiž negativní dopady nejen na životní prostředí, ale i na lidské zdraví.

(tzmžp)


 

Firmou roku je celosvětově úspěšná sklářská společnost LASVIT. Živnostníkem roku farmář Kamil Kublák

Celorepublikoví vítězové jubilejního 15. ročníku podnikatelských soutěží Vodafone Firma roku 2020 a MONETA Živnostník roku 2020 byli dnes vyhlášeni na pražském Žofíně. Mezi firmami uspěla společnost LASVIT, která vyrábí světelné instalace na zakázku. Mezi živnostníky nejvíce zaujal Kamil Kublák, který má farmu a obchod se zemědělskými produkty.

Vítězí nejinspirativnější skláři na světě z LASVITu

Jejich sklářské výrobky znají zákazníci v několika desítkách zemí po celém světě. Navrhují a vyrábí nejen světelné instalace, ale také kolekce svítidel, nápojového a dekorativního skla. Už více než dva tisíce světelných instalací zdobí hotely, soukromé rezidence a další komerční i nekomerční prostory. „Nechtěli jsme vytvářet něco, co se prodávalo před stovkami let. Chtěli jsme propojit české sklářství se špičkovým designem a dělat to, co nikdo jiný,“ říká HR Director Jakub Vykoukal. Milníkem bylo dokončení doposud největšího projektu křišťálových draků na ostrově Saipan, se kterými LASVIT usiluje o zápis do Guinessovy knihy rekordů. Spolupracuje se Střední sklářskou školou a Technickou univerzitou v Liberci, kde studentům nabízí stáže a odborné exkurze ve své sklářské huti. Snaží se pro řemeslo nadchnout další generaci sklářů. Společnost má přes čtyři sta zaměstnanců. Zákazníky jsou lidé, kteří umí ocenit designové sklo a řemeslnou práci.

„My chceme být nejinspirativnějšími skláři na světě. To je naše vize. Věnujeme se povětšinou velmi velkým plastikám ze skla do veřejných prostor, ale i do veřejných rezidencí. Chceme inspirovat svět skrze krásné skleněné objekty a věříme tomu, že krásné věci dělají lidi lepšími,“ popisuje Jakub Vykoukal. Nejvíce instalací je v Číně, Hongkongu, Indonésii, Singapuru, Dubaji nebo Spojených státech amerických. Velikost zakázek se různí. Například v obchodním centru Praze na Chodově má firma instalováno šedesát kusů svítidel, jinde je to třeba jeden velký kus designovaný přesně pro dané prostředí.

Sídlo má společnost v Praze a v Novém Boru. V Novém Boru koupila a opravila staré objekty, bývalou sklářskou školu. Má vlastní sklárnu Ajeto v Lindavě a spolupracuje se spoustou dalších skláren v okolí. Sklářství má na severu Čech potenciál navazující na dlouhou tradici. „Přezdívá se tomu Crystal Valley, analogicky k Silicon Valley, je tam hodně firem, malých i velkých skláren, věnuje se tomu spousta lidí. Každý má v rodině někoho, kdo má se sklářstvím něco společného,“ dodává Jakub Vykoukal. Společnost vyrábí krásné věci, které se ve světě líbí. A jde jen o to, je do světa dostat a prodat. K velkým instalacím do interiérů by společnost chtěla přidat i exteriéry, zejména fasádové instalace.

„Když přicházel nový rok 2020, všichni jsme čekali, co zajímavého nám tento magický letopočet přinese. Málokdo z nás tušil, že to bude tak jiný a nelehký rok plný negativních zpráv. Jsem moc rád, že Vodafone Firma roku byla naopak přehlídkou zpráv pozitivních. Představila firmy, které mohou jít ostatním příkladem, protože se navzdory nelehkým časům nebály inovovat, digitalizovat, přizpůsobit se změnám, adaptovat se na nové způsoby práce, podnikání i žití. Bylo hezké dívat se na to, jak onu pomyslnou sklenici vidí poloplnou než poloprázdnou a jak tento stav mysli dokázaly přetavit ve své úspěchy,“ říká Michal Müller, obchodní ředitel pro firemní zákazníky společnosti Vodafone Czech Republic.

Celorepublikovou druhou příčku obsadila šumperská společnost Tilak, která vyrábí outdoorové oblečení. „Půjčil jsem si od mámy kufříkový šicí stroj a ušil jsem si péřový spací pytel, protože jsem na horách neměl v čem spát. Pak jsem ušil další kamarádovi a pak jeho kamarádovi,“ říká zakladatel Tilaku Roman Kamler. Sám takto ušil možná tisíc spacáků. Pak začal zaměstnávat. Dnes společnost zaznamenává úspěchy třeba na japonském trhu. Mnohaletá je spolupráce s horskou službou. Má jako jediná outdoorová firma v České republice licenci od firmy Gore a vyrábí z materiálu Gore-Tex pod vlastní značkou. Vše vyrábí ve vlastní fabrice v Šumperku. Co vyrobí, to také umí opravit, i na bundě deset let staré. Inovace souvisejí především s používáním unikátních technologií. Lasery, termolisy a ultrazvukové řezačky jsou každodenní součástí výrobního procesu. Zákazníky jsou lidé, kteří to s outdoorem myslí vážně, ať už to jsou horolezci, vysokohorští turisté, vášniví lyžaři nebo cestovatelé. Firma si je získává především kvalitou výrobků a servisem.

Bronz bere TITAN – Multiplast. Portfolio výrobků a služeb firmy je rozdělené mezi trhy stavebnictví, průmyslu a strojírenství, automobilového průmyslu, reklamy a designu. Stala se silnou na velkoobchodním trhu s plastovými polotovary a postupně, díky investicím do nových technologií v oblasti zpracování a obrábění plastů, se stala silným hráčem i v této oblasti. Disponuje třiceti kvalitními a přesnými technologiemi na obrábění a zpracování plastů. Za dobu působení na trhu postupně sestavila a vychovala kvalitní tým odborníků, kteří dokáží tyto přednosti využít ve prospěch zákazníků. „Za největší úspěch mého podnikání považuji tisíce spokojených zákazníků, kteří se k nám pravidelně vracejí, tisíce realizovaných referenčních projektů ve všech sférách našeho života a sestavení kvalitního týmu 140 profesionálů ve svém oboru v České a Slovenské republice, kteří dokáží táhnout za jeden provaz,“ říká jednatel Lukáš Horn. Společnost patří mezi největší zaměstnavatele v regionu. Podporuje vlastní vývoj, který má za úkol hledat nová řešení, nové aplikace, postupy nebo produkty, vlastní několik patentů. Během prvních dní pandemie vymyslela a rozjela program covid-19 přepážek, ochranných obličejových štítů a dalších produktů. Dokázala vyrobit a dodat více než 15 tisíc přepážek během extrémně krátké doby.

Farmář ze severní Moravy! Živnostníkem roku je Kamil Kublák

Historie statku vítězného živnostníka Kamila Kubláka se začala odvíjet před rokem 1752. Rodina hospodařila na gruntu nepřetržitě do roku 1958, do nucené kolektivizace. Po revoluci, v roce 1991, začala farma znovu žít. Dnes obhospodařuje přes 200 hektarů zemědělské půdy. Nosným programem jsou konzumní a loupané brambory. Dále jsou to zrniny, obiloviny a semena pro drobné chovatele. Ovocem a zeleninou farma zásobuje okolní školní jídelny, restaurace a obchody. „Zabývám se prodejem vlastních produktů, jako jsou brambory, pohanka, len a prodejem výrobků regionálních výrobců v naší lokalitě,“ říká Kamil Kublák. Obchod je samoobslužný a je přímo na farmě.

Snaží se prodávat všechny zemědělské produkty sám. Nevyužívá žádné mezisklady nebo velkoobchody. Oslovil i okolní farmáře, kteří se pro nápad prodeje přímo na farmě také nadchli. Jako konvenční zemědělec biopotravinám z počátku nevěřil. „Ale co jsem začal dělat tento obchod a poznávat farmáře kolem sebe a začal hlavně konzumovat biostravu, tak jsem opravdu přehodnotil svoje názory a už se na to dívám jinak. Opravdu tito zemědělci to mají extrémně těžké, zvlášť když se bavíme o zelenině, kterou nesmíte postříkat proti plevelům a musí nějak vyrůst. Navíc jsou extrémně kontrolovaní státem, všechno, co vypěstují, jde na rozbor, kdy se nesmí najít žádná stopa pesticidů, takže je to poctivé, není to lež,“ přibližuje Kamil Kublák. Dnes má v obchodě takových dodavatelů na sto padesát.

Když byl ještě na škole, začínali s živností nejdříve otec s bratrem. On po vojně dostal na starost obchod. „Dodávali jsme do velkoskladů, ale vůbec se to nerentovalo, takže jsme se nakonec rozhodli prodávat sami. Já jsem si myslel, že to je věc, která funguje v každém městě. Čekal jsem, že to bude propadák, že do roka zkrachujeme. Ale to mě překvapilo. Když jsme začali dělat tímto svým způsobem, přímo jako farmáři, ne někdo, kdo si řekl, budu něco prodávat a jenom počítat na kalkulačce, tak mě došlo, že to je úplně jiný koncept, než jsou různé franšízy, které jsou po celé republice. Ten zájem byl obrovský, okamžitě,“ popisuje úspěch Kublák. Dluhů se zbavili do roka. Hlavně mladá a střední generace už se dnes totiž dívá na to, jak se stravuje. To je obrovská změna a on tu dobu prostě trefil.

„Tento rok nebyl pro mnohé z nás jednoduchým. Opět jsme se mohli přesvědčit, že živnostníci a drobní podnikatelé jsou významnou součástí každé vyspělé ekonomiky. Ještě na začátku letošního roku zaměstnávali téměř 45 % všech pracujících lidí v této zemi. Nyní jsme mohli být svědky toho, jak rychle se v případě ekonomické nestability může tento segment dostat do obtíží. My v MONETA Money Bank v české podnikatele a živnostníky stoprocentně věříme, snažíme se být jejich partnery. Obdivujeme jejich píli, odvahu a vize. Jedním z takových podnikatelů je i pan Kamil Kublák,“ říká Marek Dvořák, ředitel segmentu pro živnostníky a malé firmy MONETA Money Bank.

Stříbro mezi živnostníky vybojoval Karel Giebisch. „Jsem zcela zrakově hendikepován a mým velkým cílem je bojovat za lepší život hendikepovaných. Začal jsem hledat způsoby, jak dokázat, že mít nějaký hendikep skutečně nic neznamená a že i lidé s hendikepem mohou podnikat,“ říká Karel Giebisch. Nenapadlo ho nic lepšího než se stát masérem, vybudoval si svůj první masérský salon. I přes velké množství masérů se mu podařilo uchytit a nyní pracuje v prestižních reprezentativních prostorách v centru Olomouce. Klienti se jen hrnou. Staví na digitalizaci a on-line řešeních, protože nemá rád papíry a hotovost. A lidé jsou nadšeni.

Bronzová příčka patří Zdeňku Oravcovi, který obnovuje kulturní památky. Skoro všechny stavební firmy chtěly rychle vydělat peníze. Zubem času zdevastovaný gotický krov či strop zbořit a vystavět nanovo, to nikoho příliš nelákalo. Jeho návrh pracovníkům památkové péče byl zachránit co nejvíce původních prvků a památkáři byli nadšeni. V loňském roce se podílel na realizaci unikátního projektu s názvem „Dřevo pro kalich“. Jednalo se o proces máčení dřeva v mrtvé a živé vodě, včetně splavení vorových tabulí a ukázkové tesání trámů na Mírovém náměstí v Litoměřicích. Opravuje dožilé dřevěné konstrukce krovů, stropů v jakémkoliv rozsahu, provádí chemickou ochranu dřeva, pokrývačské a klempířské práce. „Naši zákazníci jsou především majitelé nemovitých kulturních památek. Nejvíce jsou to farnosti, obce, města a Národní památkový ústav,“ říká Zdeněk Oravec.

Odpovědnou firmou roku je plzeňská RTsoft

V rámci podnikatelských soutěží je každoročně vyhlašován také vítěz kategorie Vodafone Odpovědná firma roku. Vítězný RTsoft má nadstandardní množství zaměstnaneckých benefitů a motivačních projektů, které nabízí svým zaměstnancům. V oblasti společensky prospěšných aktivit se zaměřuje například na podporu vzdělávání žen (akce Holky v IT), vzdělávání žáků středních škol a studentů vysokých škol, formou odborných přednášek a workshopů. Dále pořádá a podporuje ve svém regionu řadu charitativních akcí. Snaží se přispívat k zvelebování prostředí nejen ve firmě, ale i mimo ni, organizuje řadu dobrovolnických aktivit pro zaměstnance.

„Letošní krajská kola vůbec nepotvrdila naše počáteční obavy. Naopak. Celá řada firem ani v tomto krizovém roce nepovažovala udržitelnost a společenskou odpovědnost za nadstandardní aktivitu, kterou si může dovolit pouze v dobrých časech. Viděli jsme mnoho uvědomělých společností, jejichž úroveň v oblasti odpovědného podnikání nebyla srovnatelná, ale vyšší než v loňském roce. To nás v Nadaci Vodafone naplňuje vědomím, že osvěta a podpora firem, které chtějí podnikat odpovědně, opravdu má smysl. Přála bych si, aby celorepublikový vítěz, společnost RTsoft, ale spolu s ní i všechny firmy oceněné v krajských kolech, byly dobrým příkladem a inspirací celé řadě dalších firem,“ okomentovala Zuzana Holá, ředitelka korporátní komunikace a udržitelnosti společnosti Vodafone Czech Republic.

Srdcařem je Zdeněk Fryml

Zcela novou kategorií je letos MONETA Živnostník roku Srdcař, která oceňuje mezi živnostníky toho z nich, který překonal v podnikání problémy nebo nejrůznější nástrahy, a přeci to nevzdal a pracuje dál. Vítězný Zdeněk Fryml zdědil truhlařinu po svých předcích. „Dlouho jsem se bál postavit na vlastní nohy a pracoval jsem jako zaměstnanec. Až nám s kamarádem učarovalo lyžování na starých jasankách, které kdysi vyráběl i můj děda,“ říká Fryml. Potom byl už jen krůček k obnově rodinné tradice ve výrobě dřevěných lyží, saní a dalších tradičních výrobků. Hlavním artiklem jsou dřevěné lyže z jednoho kusu dřeva zvané “jasanky”, dále saně pro děti, ale i velké expediční saně. Rád se seznamuje s novými výrobními postupy, které používali staří mistři. Zákazníci jsou lidé, kteří mají rádi poctivou řemeslnou práci a poctivý přírodní materiál. Jsou to lidé, kteří nechtějí jít s proudem uspěchané doby, lidé, kteří se vracejí na vesnice a do hor. Zdeněk Fryml pořádá několik závodů na dřevěných lyžích a účastní se mnoha dalších v Čechách i v zahraničí. Radost mu udělala úspěšně zvládnutá zakázka repliky lyží z doby 17. století coby rekvizity pro finskou pohádku.

“Všichni přihlášení živnostníci a finalisté mají něco společného a to, že do svojí práce vkládají jednu obrovskou přidanou hodnotu: dělají svoji práci s láskou, dávají do ní srdce. Proto tento rok vznikla i nová kategorie, MONETA Srdcař roku. Tato kategorie odráží příběhy, nad kterými zůstává rozum stát, někdy se tají dech: jsou to příběhy lidí, kteří se občas museli porvat s neuvěřitelnou nepřízní osudu, kteří to ale nevzdali, vstali a šli dál. A právě jim patří tato kategorie. Právě těmto lidem bychom rádi vzdali hold. Jsou to lidé, jejichž příběh jasně hovoří o tom, že do svého podnikání dávají především své srdce. I proto jsme velice rádi, že MONETA Srdcařem roku 2020 se stal pan Zdeněk Fryml,“ uvádí Marek Dvořák, ředitel segmentu pro živnostníky a malé firmy MONETA Money Bank.

České stříbro 2020 patří společnosti RUDOLF JELÍNEK

Kategorie České podnikatelské stříbro vyjadřuje podporu těm firmám, jejichž majitelé zdejšímu prostředí důvěřují, odvádějí zde veškeré daně a v zahraničí šíří dobré jméno českého podnikání. Letos vítězná společnost RUDOLF JELÍNEK se zabývá výrobou alkoholických nápojů, zejména ovocných destilátů. Tradice výroby ve Vizovicích sahá až do roku 1585. Samotná společnost vznikla na konci předminulého století, v roce 1894. Vlajkovou lodí společnosti je slivovice, kterou vyrábí v několika variantách. Dále produkuje značkové ovocné destiláty té nejvyšší kvality jako hruškovice, meruňkovice, třešňovice nebo jablkovice. V produkci lze najít i 13 druhů netradičních destilátů jako mirabelkovice nebo jahodovice.

Výrobky společnosti jsou známé ve všech koutech České republiky ale také ve světě. Na tradici vývozu výrobků do zahraničí, kterou Rudolf Jelínek započal vývozem košer destilátů na zámořské trhy v USA již v roce 1934, navazuje společnost i nyní. Více než 50 % produkce míří na export.

Vodafone Firma roku 2020 1. místo LASVIT s.r.o. – výroba světelné instalace na zakázku (Praha 7) 2. místo Tilak, a.s. – výroba sportovního outdoorového oblečení (Šumperk) 3. místo TITAN – Multiplast, s.r.o. – vývoj plastových polotovarů (Smržovka)

MONETA Živnostník roku 2020 1. místo Kamil Kublák – prodej zemědělských produktů (Fryčovice) 2. místo Karel Giebisch – regenerační a rekondiční masérské služby (Bělkovice) 3. místo Zdeněk Oravec – obnova kulturních památek (Litoměřice)

Vodafone Odpovědná firma roku 2020 1. místo RTsoft s.r.o. – tvorba softwaru (Plzeň)

MONETA Živnostník roku Srdcař 2020 1. místo Zdeněk Fryml – výroba dřevěných lyží a saní (Dobré)

České stříbro 2020 1. místo RUDOLF JELÍNEK a.s. – výroba alkoholických nápojů (Vizovice)

(tzdp)


 

Lyžařská sezóna v zahraničí začne většinou v lednu, podmínky cestování navíc zůstávají přísné

Vzhledem k výrazně omezeným možnostem cestování kvůli pandemii koronaviru utrpí i letošní lyžařská sezóna. Aktuálně jsou zimní střediska otevřena pouze ve Švýcarsku, kam ale Češi mohou cestovat pouze s podmínkou povinné karantény, potažmo v Polsku. Další evropské země sezónu teprve zahájí, i tak je ale třeba počítat s komplikacemi. Cestování do zahraničí totiž zůstává omezeno, stejně tak jako mnohé služby.

Rakousko zprovozní lyžařská střediska až 24. prosince, a to za dodržení přísných hygienických opatření. Ubytování v hotelech a penzionech bude povoleno od 7. ledna. V tento den mohou své podniky otevřít i restauratéři. „Vzhledem k tomu, že očekáváme zpřísnění opatření pro cesty do Rakouska, v praxi to znamená, že lyžování kolem svátků bude možné pouze pro Rakušany. V lednu pak uvidíme,“ okomentoval aktuální situaci ministr zahraničí Tomáš Petříček. Češi mohou nyní do Rakouska cestovat s negativním testem, od 19. prosince ale zřejmě země podmíní příjezd povinnou karanténou na 10 dní, nehledě na testy.

Lyžařská sezóna v Itálii bude zahájena nejdříve 7. ledna. Střediska na severu země zůstávají uzavřena, v provozu nejsou ani další služby jako hotely nebo restaurace. Výjimku mají pouze závodní lyžaři a mezinárodní soutěže. Od 21. prosince i v Itálii dojde ke zpřísnění cestování. „I tady se chystá povinná dvoutýdenní karanténa bez ohledu na výsledek testu. Takže ani do Itálie se na hory letos Češi zřejmě nedostanou,“ doplnil šéf české diplomacie.

Na Slovensku od 21. prosince platí povinnost negativního testu pro všechny návštěvníky lyžařských středisek. Čeští občané se nicméně testem musí prokázat už teď, pokud na Slovensko cestují. Provoz hotelů není omezen, restrikce se týkají pouze stravovacích služeb. Restaurace například nesmějí obsluhovat zákazníky ve svých vnitřních prostorech.

Do konce prosince zůstávají zavřená střediska také v německých Alpách. Vleky stojí i v Bavorsku, a to minimálně do 10. ledna. K dispozici tady budou alespoň upravované běžecké tratě. Do Bavorska ale aktuálně není možné cestovat kvůli sportu nebo rekreaci. Výjimky jsou striktně omezeny na pendlery, mezinárodní dopravu, nebo třeba na návštěvy nejbližší rodiny.

I ve Francii se zprovoznění lyžařských areálů očekává až během ledna, právě alpské regiony se totiž potýkají s velkou vlnou epidemie. Vláda o konkrétních podmínkách rozhodne pravděpodobně 11. prosince, otevřeny mají být alespoň běžecké tratě. Po cestujících z Evropské unie v tuto chvíli Francie nepožaduje testy, pouze je silně doporučuje. Platí však povinnost před každou cestou vyplnit speciální atestaci.

Jediná alpská země, kde vlekaři zahájili sezonu bez zdržení, je tak Švýcarsko. Pro české občany nicméně aktuálně platí povinná desetidenní karanténa. Změna je zatím ohlášena od 14. prosince, kdy by Česko mělo vypadnout ze švýcarského seznamu rizikových zemí. Nelze ale vyloučit, že se situace ještě změní.

Otevřené sjezdovky jsou také v Polsku, kde jsou však uzavřeny hotely a restaurace.

Protože se nařízení často mění, doporučujeme sledovat webové stránky MZV, kde jsou veškeré informace pravidelně aktualizovány.

(tzmzv)


 

Výběr z médií: pokles nájmů v Praze, upadající holubářství i podpora průmyslové designu

11. prosince – V českém tisku se v pátek dočtete, že v Praze bez cizinců a studentů meziročně poklesly průměrné ceny nájmů a to o šest procent. Žádné krajské město ve třetím čtvrtletí takto silný pokles nájmů nemělo, píše deník E15. Dřívější české pýše teď zvoní hrana, píše o holubářství Právo. Přestože to české dál patří ke světové špičce, kvůli finanční náročnosti a malému zájmu mladých upadá. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Aplikaci Lesů ČR na kontrolu přepravovaného dříví používá Policie ČR

Každá fůra dřeva, kterou Lesy ČR naloží na kamion, se eviduje ve speciální mobilní aplikaci. Podnik ji používá od letošního podzimu a má ji k dispozici Policie ČR.. Lesy ČR tak chtějí předejít krádežím a ochránit státní majetek.

V době kůrovcové kalamity, kdy se v celé republice těží a dopravuje velký objem dřeva, je potřeba důsledně kontrolovat jeho původ a odkud i kam se převáží. Lesy České republiky proto zprovoznily mobilní aplikaci a poskytly ji policii. „Jde o dřevo Lesů ČR, tedy asi o 10 procent veškeré dřevní hmoty, která se v současné době na silnicích přepravuje. Tento státní majetek chceme ochránit a zajistit dopravu celého nákladu k odběrateli,“ řekl Josef Vojáček, generální ředitel Lesů České republiky.

Jak aplikace funguje? Při nakládce se veškeré údaje o nákladu a trase kamionu zanesou do mobilní aplikace. Přiložená fotografie dokumentuje naloženou soupravu. Policie tak při silniční kontrole porovnává realitu s informacemi z aplikace, tedy zda je náklad kompletní a kamion jede po uvedené trase.

Policejní prezident Jan Švejdar k tomu dodává: „Krádežím dřeva se v celé České republice věnujeme dlouhodobě. Je to reálný problém, který se přímo týká nás všech, protože se v mnoha případech jedná o státní majetek. I proto kontrolují dopravní policisté při vybraných dopravních akcích nákladní vozidla přepravující dřevo. Jakékoliv technické vylepšení stávajících prostředků je vítaným posunem vpřed, který zefektivní postup proti této trestné činnosti“.

(tzlčr)


 

Základní umělecké školy v Jihočeském kraji získají dva klavíry od Nadace Karel Komárek Family Foundation

Dva klavíry od Nadace Karel Komárek Family Foundation získají Základní umělecké školy (ZUŠ) v Jihočeském kraji. Klavír značky PETROF 210 PASAT v hodnotě 1,569 milionu korun obdrží ZUŠ v Bechyni a klavír značky PETROF P 131 M1 v hodnotě 289 tisíc korun pak ZUŠ v Českém Krumlově. Přijetí obou darů schválila pro své příspěvkové organizace Rada Jihočeského kraje ve čtvrtek 10. prosince.

„Obě ZUŠ se zapojily do grantové výzvy Piana do škol, kterou v září tohoto roku vyhlásila nadace Karel Komárek Family Foundation,” vysvětlil náměstek hejtmana pro oblast školství Pavel Klíma s tím, že jedním z kritérií byl pro výběrovou komisi nadace věk stávajících nástrojů. „Děti si přece zaslouží kvalitu a dosavadní vybavení už je opravdu opotřebované,” dodal Klíma a vyjádřil přesvědčení, že nové nástroje ještě zvýší motivaci žáků ke studiu hudebních uměleckých oborů.

ZUŠ v Bechyni získala nevíce bodů, ze všech 152 posuzovaných škol. „Možná ještě víc, než kvalitní nástroj mne těší, že komise ocenila širokou škálu aktivit, které děláme nad rámec běžné výuky. Vlastně to je virtuální poplácání po zádech a nevyřčená slova uznání. Z téhle radosti budeme čerpat energii ještě dlouho a rozhodně jí vložíme do dalších projektů,” uvedl ředitel školy Jan Svoboda, který plánuje Nadačnímu fondu rodiny Komárkových poděkovat formou slavnostního koncertu, na kterém zároveň představí nové křídlo veřejnosti. „Snad to epidemiologická situace dovolí,” dodal ředitel.

Dle slov Bechyňáků postoupí sál místní ZUŠky díky klášterním klenbám a špičkovému nástroji mezi prestižní místa konání klavírních koncertů těch nejlepších umělců.

(tzjč)


 

Výběr z médií: docházející finanční rezervy, prodloužení lhůty na vrácení zboží i počítačové hry

10. prosince – Ve čtvrtečním tisku se dočtete, že některým firmám v době koronaviru docházejí finanční rezervy. Vyplývá to z průzkumu, který pro deník Právo provedla ČSOB. Peníze použily na provoz i nákup ochranných pomůcek. Některé obchody letos podle Lidových novin prodlužují lhůtu na vrácení zboží. Někde je to až o čtyři měsíce. Více si přečtěte ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Výzva k okamžitému přijetí účinných protiepidemických opatření
Otevřený dopis prezidenta České lékařské komory
Praha, 9. 12. 2020

Vážený pane předsedo vlády ČR,
vážený pane předsedo Ústředního krizového štábu vlády ČR,
vážený pane ministře zdravotnictví vlády ČR,
epidemická situace v České republice je znovu mimořádně závažná, a proto si dovoluji obrátit se na Vás tímto výjimečným způsobem, prostřednictvím otevřeného dopisu.

Jarní vlna epidemie covid-19 nás sice zastihla nepřipravené, ale díky rychlé a rozhodné reakci vlády, která tenkrát měla odvahu přijmout tvrdá a účinná protiepidemická opatření, jsme situaci zvládli pouze s minimálními ztrátami na životech. Naproti tomu na podzim nám coronavirus uštědřil drtivou porážku v podobě půl milionu nakažených a 9 000 mrtvých. Česká republika se z pozice premianta propadla kvůli tomuto podzimnímu debaklu v množství nakažených na počet obyvatel za celý rok na čtvrté nejhorší místo v Evropě. A jenom díky obrovskému nasazení zdravotníků, kterým bychom měli být všichni vděční, není zatím počet obětí na životech ještě mnohem vyšší. Navzdory této naší snaze se přesto celková úmrtnost v České republice v měsících říjnu a listopadu vyšplhala do výšek, jaké nepamatujeme.

Dovoluji si připomenout, že Česká lékařská komora vyzvala dne 29. října pana ministra Blatného, aby při svém nástupu do funkce předložil vládě ČR návrh na zásadní zpřísnění protiepidemických opatření. Pan ministr to odmítl. Svůj návrh jsme zopakovali 6. listopadu. Znovu marně. Místo zatažení za záchrannou brzdu vláda zvolila metodu postupného přibrzďování. I tato cesta by samozřejmě za delší dobu mohla vést k cíli, i když za cenu vyššího počtu lidských obětí a větších ekonomických ztrát, vyžadovala by však velkou míru trpělivosti nás všech. A to jsme nezvládli.

Protiepidemická opatření platná na podzim byla paradoxně mnohem slabší než ta, která platila na jaře, kdy byla objektivně epidemická situace nesrovnatelně lepší. S jejich rozvolňováním pak navíc Vaše vláda začala předčasně, aniž bychom měli epidemii pod kontrolou. Důsledky rozvolnění platného od 3. prosince se sice ještě nemohly projevit, přesto již máme možnost přesvědčit se o tom, že virus stále je mezi námi a stále je připravený zabíjet. Epidemická situace se znovu zhoršuje a Vaše vláda na to musí reagovat dřív, než bude pozdě!

Je mou povinností připomenout Vám, že zdravotníci jsou nejpostiženější profesní skupinou. Nemoc se prokázala u 39 000 z nás, přičemž 13 lékařů a 15 dalších zdravotníků zemřelo a počty nakažených zdravotníků v těchto dnech znovu rostou. Podzimní vlnu epidemie jsme zvládali za cenu obrovského osobního nasazení všech zdravotníků i dobrovolníků, kterým jsme vděční za pomoc, ale to vše zároveň jen za cenu drastického omezení standardní zdravotní péče, které se negativně projeví na zdravotním stavu populace. Upozorňuji Vás, že čím déle bude krizová situace trvat, tím budou její zdravotní následky závažnější. Přetížené zdravotnictví nemůže fungovat další měsíce v nouzovém režimu.

Zdravotníky v současnosti čeká navíc další práce v podobě plošného antigenního testování, a především přípravy na očkování proti nemoci covid-19. To bude největší logistická akce, jakou jsme kdy museli zajišťovat. Pokud nám nepomůžete, a znovu necháte nemocnice zahltit pacienty s covid-19, pak zdravotníci, v jejichž řadách se šíří pocit nedůvěry vůči krokům vlády i ministerstva zdravotnictví, by již další nápor epidemie nemuseli vydržet. Z těchto důvodů Vás vyzývám, jako prezident České lékařské komory, abyste okamžitě přijali patřičná účinná protiepidemická opatření, která zabrání nekontrolovanému nárůstu počtu nemocných. V době, kdy je možnost očkování účinnými a bezpečnými vakcínami již takříkajíc na dohled, by bylo další hazardování s lidskými životy neomluvitelnou lehkovážností.

MUDr. Milan Kubek
prezident České lékařské komory


 

Prodej padělků pokračuje i v průběhu epidemie

Celní správa ČR provedla v prvních prosincových dnech celorepublikovou kontrolní akci „ROUŠKA“, která byla zaměřena na ochranu práv duševního vlastnictví. Uskutečnila se v provozovnách smíšeného zboží, stáncích, tržnicích a další místech, kde je možnost výskytu padělků zboží.

Akce se zúčastnilo celkem 189 celníků, kteří rámci celé republiky zkontrolovali 73 subjektů. Z toho u 58 zjistili porušení právních předpisů v oblasti duševního vlastnictví a byli tak úspěšní z 79 %.

Celkem bylo zajištěno téměř 75 000 ks zboží porušujícího práva duševního vlastnictví, dosahující hodnoty 35 000 000 Kč. Především se jednalo o textil (oblečení, roušky), boty, hračky, elektroniku, atp.

Nejvíce případů podezření porušení práv duševního vlastnictví zjistili celníci v působnosti Celního úřadu pro Pardubický (8), Plzeňský (7), Ústecký (6) a Moravskoslezský kraj (5). Nejvýraznější škody majitelům práva duševního vlastnictví byly vyčísleny v Praze (17 ,75 mil. Kč), Jihočeském kraji (9, 85 mil. Kč) a v Pardubickém kraji (2, 9 mil. Kč).

Nejzajímavější případ porušení právních předpisů se odehrál v pražské tržnici SAPA, kdy celníci na prodejním místě s bytovým textilem odhalili výrobnu padělků. Zajistili zde nažehlovací linku a loga světoznámých značek, která padělatelům stačila pouze nažehlit na textil.

V případě potvrzení podezření z porušení práv hrozí kontrolovaným osobám zničení zajištěného zboží, další kroky bude podnikat majitel práva duševního vlastnictví prostřednictvím soudního řízení.

(tzcsčr)


 

Lesy ČR darovaly nemocnicím vánoční stromky a poděkovaly zdravotníkům za obětavost

Vánoční atmosféru s vůní lesa už v desítkách nemocnic připomínají zdravotníkům i covidovým pacientům na nemocničním lůžku stromky darované Lesy České republiky. Lesníci je rozvážejí do 80 nemocnic, které požádaly o 430 stromků.

„Každý projev sounáležitosti a solidarity je teď důležitý,“ řekl generální ředitel Lesů ČR Josef Vojáček počátkem listopadu, když podnik zveřejnil adventní výzvu všem nemocnicím s lůžkovým oddělením pro pacienty s koronavirem. „Jak jinak vyjádřit naše uznání a díky za obětavost než stromky, které i zdarma doručíme,“ dodal Vojáček dnes.

Jde o smrky a borovice vypěstované v lesích a vybrané k prořezávce. Objednaly je téměř všechny fakultní nemocnice, a kromě nich i krajské a oblastní. „Stromečky v Jičíně i v Novém Bydžově už máme. Za celé kolektivy covidových oddělení mnohokrát děkujeme za kousek voňavých Vánoc v nemocnicích,“ vzkázala za jičínskou oblastní nemocnici hlavní sestra Monika Köstingerová.

Všem, které dnes stromky těší, ale přejeme jediné – aby strávili Vánoce doma a ve zdraví.

Text a foto: (tzlčr)


 

Výběr z médií: imunita proti covidu, jednotná podoba zastávek na železnici a digitalizace u třídění odpadu

9. prosince – V českém tisku se ve středu dočtete, že prodělání covidu-19 neznamená dlouhodobou imunitu. Píšou o tom Lidové noviny. Správa železnic podle Deníku plánuje novou podobu tuzemských železničních stanic a zastávek. A digitalizace začíná zasahovat i do třídění odpadu, informuje deník E15. Více ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CDELÝ ČLÁNEK


 

Prodejci vánočních kaprů mají nejvyšší čas nahlásit, kde budou mít letos stánky

Stejně jako každý rok, i letos s blížícími se vánočními svátky, upozorňuje Státní veterinární správa (SVS) stánkové prodejce kaprů na povinnost nahlásit minimálně sedm dní před zahájením prodeje, kdy a kde budou ryby prodávat. Na základě informací získaných z těchto hlášení plánují inspektoři kontroly stánků. Nahlášená místa prodeje budou také zveřejněna na webu SVS.

K nahlášení již několik let slouží výhradně on-line formulář na internetových stránkách SVS https://www.svscr.cz/online-formulare/formular-pro-hlaseni-sezoniho-prodeje-zivych-ryb/. SVS žádá provozovatele, aby své stánky nahlašovali výhradně tímto způsobem.

Zájemci o prodej živých ryb mohou uvedený formulář využívat ke komunikaci se SVS nejen před Vánoci, ale i po zbytek roku. Tato forma prodeje totiž není už výhradně sezónní záležitostí.

Před zahájením prodeje jsou prodejci povinni seznámit se s požadavky na samostatná prodejní místa a pravidly pro prodej živých ryb, stejně tak s doporučeními pro osoby provádějící porážení ryb při prodeji.

Pracovní deska, na níž probíhá zabíjení, kuchání a porcování ryb, musí být čistitelná a dezinfikovatelná. Povinnou součástí výbavy jsou nože, palička na omračování ryb a stěrky. Povinný je dostatečný přívod pitné vody k omývání pracovního pultu a odvod odpadní vody do kanalizace. V souladu s příslušnou legislativou, zejména zákonem na ochranu zvířat proti týrání, musí probíhat i usmrcování ryb. Pevné vedlejší živočišné produkty, tedy například vnitřnosti či žábry z kuchaných kaprů, musí být schraňovány v nepropustných, uzavíratelných a označených nádobách a následně předány osobě, která je krajskou veterinární správou schválena k zacházení s takovými odpady.

V posledních několika letech SVS také ve zvýšené míře kontroluje, zda nedochází k zneužívání chráněného zeměpisného označením (Třeboňský kapr) nebo chráněného označení původu (Pohořelický kapr) a tím ke klamání spotřebitelů. Někteří prodejci v posledních letech nabízejí také takzvaného Omega3kapra, jehož chov vyvinuli odborníci z Jihočeské univerzity a jeho maso má obsahovat větší množství zdraví prospěšných nenasycených mastných kyselin. Namátkově je ze strany veterinárního dozoru ověřována také pravdivost tohoto označení.

V souvislosti se současnou situací výskytu koronaviru SARS-CoV-2 budou inspektoři kontrolovat rovněž dodržování používání ochranných prostředků dýchacích cest a hygienu prodeje. SVS při této příležitosti zároveň apeluje na nutnost dodržovat platná protiepidemická opatření, a to jak ze strany prodejců, tak nakupujících, tedy zejména dodržovat dostatečné odstupy a chránit sebe a své okolí použitím roušek či respirátorů.

Ačkoliv se nesplnění nahlašovací povinnosti může zdát někomu pouhou formalitou či zbytečnou byrokratickou zátěží, není tomu tak. Právě na základě těchto hlášení totiž SVS plánuje a následně každoročně provádí kontroly prodejců. Nenahlášení prodejci se tak mohou vyhnout kontrole a tím mimo jiné ohrozit zdraví nakupujících. Kontrolováni jsou přednostně ti prodejci, u nichž byly v předchozím roce zjištěny závady a také prodejci zcela noví.

Před loňskými Vánoci veterinární inspektoři zkontrolovali téměř tisíc prodejních míst. Zhruba ve čtyřech procentech kontrol zjistili inspektoři nějakou závadu (v roce 2018 to byly tři procenta kontrol). Nejčastějším nedostatkem bylo podobně jako v předchozích letech nenahlášení prodejního místa příslušné krajské veterinární správě. Meziročně výrazněji přibylo prohřešků proti hygieně. V oblasti zásad welfare zvířat bylo odhaleno porušení předpisů u jednoho procenta kontrol

(tzsvs)


 

VZP bude nově přispívat klientům na psychosociální podporu

Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) bude prozatím jako jediná zdravotní pojišťovna u nás nabízet finanční příspěvek pro klienty starší 18 let, kteří nově potřebují psychosociální intervenci a absolvují ji u vybraných odborníků v určitém časovém rozsahu. Pojišťovna tak reaguje na dopady epidemie covid-19 a souvisejících opatření na duševní zdraví občanů.

Pracovní skupina Rady vlády pro duševní zdraví iniciovala šetření v oblasti dopadů probíhající epidemické krize na duševní zdraví obyvatel v České republice. Dle studie Národního ústavu duševního zdraví stoupl v této době výskyt duševních onemocnění z 20 % na 33 %. Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR proto připravila spolu s Ministerstvem zdravotnictví ČR a Radou vlády pro duševní zdraví pilotní projekt „Zvýšení dostupnosti psychosociální podpory“.

V souvislosti s výše zmíněným zařazuje VZP do nabídky benefitů z fondu prevence finanční příspěvek pro své klienty, kteří nově absolvují intervenci u vybraného odborníka (soukromého terapeuta s patřičnou kvalifikací) v určitém časovém rozsahu. Intervence může být poskytnuta jak prezenčně, tak on-line formou. Jedná se o půlroční pilotní režim. Pokud budou splněna nastavená kritéria a program se ukáže jako efektivní, bude příspěvek zařazen do stálé nabídky benefitů VZP.

„Našim klientům nabízíme příspěvky na aktivity, které souvisí s péčí o zdraví, a rozhodli jsme se mezi ně zařadit i příspěvek na psychosociální podporu. Kromě duševní hygieny, která je nedílnou součástí zdravého životního stylu, je právě včasná intervence, tedy rychlé rozpoznání a řešení psychických obtíží, zásadním krokem prevence rozvoje duševních onemocnění,“ vysvětlil náměstek ředitele VZP pro služby klientům Ivan Duškov. „Doufáme, že tímto příspěvkem pomůžeme klientům, kteří se v současné době potýkají s psychickými obtížemi a váhají, zda navštívit psychoterapeuta. Návštěva u těchto odborníků bývá finančně náročnější,“ doplnil Duškov. Odkládání pomoci v této oblasti může vyústit až v chronické obtíže. Je tedy důležité, aby lidé pečovali o své psychické zdraví a své problémy řešili včas.

Odborníci byli o pilotním projektu informováni prostřednictvím České asociace pro psychoterapii, z. s. (ČAP), Unie psychologických asociací ČR a České psychoterapeutické společnosti ČLS JEP. Vybraní odborníci byli na základě kontroly splnění kvalifikačních a kapacitních podmínek zařazeni do „seznamu odborníků“ jejichž platební doklady za intervenci bude VZP akceptovat. „Seznam odborníků“ je zveřejněn na webu pojišťovny. Celkem se zapojilo 210 terapeutů z různých krajů, kteří garantovali kapacitu až pro 20 nových pacientů s maximální cenou za hodinové sezení 700 Kč. Tito odborníci musí o naplnění svých kapacit pojišťovnu průběžně informovat, aby bylo zřejmé, koho ještě mohou klienti požádat o terapii.

Jak získat příspěvek

Příspěvek může získat klient VZP starší 18 let. Vybere si terapeuta ze „seznamu odborníků“ a prostřednictvím e-mailové adresy opatrujse@vzp.cz zažádá pojišťovnu o přidělení finančních prostředků. Jestliže splní požadovaná kritéria, získá nárok na čerpání příspěvku z programu. U vybraného terapeuta absolvuje vstupní konzultaci, kdy vyplní vstupní dotazník, na jehož základě odborník rozhodne, zda budou v sezeních pokračovat. Těch musí být maximálně 10 hodin při rozložení optimálně 1 sezení týdně.

K žádosti o příspěvek je klient povinen předložit poukaz Zvýšení dostupnosti psychosociální podpory, který slouží jako potvrzení o splnění požadavků pro čerpání příspěvku. Součástí žádosti musí být i Přehled návštěv vyplněný terapeutem, včetně tří krátkých dotazníků: vstupní pro klienta, vstupní a výstupní s vyhodnocením pro terapeuta a Průzkum spokojenosti, který vyplní klient po ukončení terapie. Klient k žádosti také přiloží účetní doklady (potvrzení o zaplacení, fakturu apod.) za každé absolvované sezení. O příspěvek je možno žádat na jednotlivé hodiny, ale také souhrnně. Finanční prostředky budou vyplaceny dle rozsahu absolvovaných hodin, max. ale za 10 hodin, tedy až 7000 Kč. Veškeré podrobnosti jsou uvedeny na webu VZP v sekci Výhody a příspěvky pro dospělé.

Pilotní projekt je realizován v období od 7. prosince 2020 do 31. května 2021 (nebo do vyčerpání přidělených finančních prostředků). Poté se bude dva měsíce vyhodnocovat. Na základě výsledků může být tento příspěvek zařazen do stálé nabídky příspěvků z fondu prevence.

(tzvzp)


 

ČOI zajistila ve 3. čtvrtletí padělky za více než pět a půl milionů korun

Česká obchodní inspekce (ČOI) prováděla ve 3. čtvrtletí tohoto roku kontroly prodeje padělaného zboží. V tomto období byly opět otevřeny kamenné prodejny, tržnice, tržiště a tzv. „bleší trhy“, jejichž provoz byl v předchozím čtvrtletí vzhledem k probíhající epidemii koronaviru významně omezen. Inspektoři ze všech regionálních inspektorátů celkem uskutečnili 201 kontrol a u 42 z nich zjistili porušení zákazu nabízení, prodeje a skladování padělaných výrobků. To v procentuálním vyjádření představuje 20,9 %, což je téměř o 6 % více než za stejné období v roce 2019. Ve 3. čtvrtletí 2020 ČOI zajistila celkem 6 460 kusů padělků v hodnotě originálů 5 696 546 Kč.

Česká obchodní inspekce pokračovala v kontrolách dodržování § 8 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, při nabídce za účelem prodeje, prodeji a skladování výrobků porušujících některá práva duševního vlastnictví. Podle tohoto ustanovení se obchodníkům zakazuje nabízet za účelem prodeje, prodávat a skladovat výrobky porušující některá práva duševního vlastnictví nebo neoprávněné užívání označení chráněného podle zvláštního právního předpisu.

ČOI v období od 1. července do 30. října 2020 provedla 201 kontrol a u 42 kontrol zjistila porušení zákazu nabízení, prodeje a skladování výrobků porušujících některá práva duševního vlastnictví, to je 20,9 %, což je téměř o 6 % procent více než za stejné období v roce 2019 (15,4 %). Ve 3. čtvrtletí 2020 bylo nejvíce zajištěno falzifikátů výrobků značky PokémonWizards a značek Hyundai a Volkswagen. Z hlediska sortimentních skupin se v tomto období jednalo zejména o hračky, výrobky pro děti a oděvy. Z celkového počtu kontrol pak ČOI zjistila porušení právních předpisů ve 130 případech (64,7 %).

ČOI ve dvou případech spolupracovala s Policií České republiky a Živnostenským úřadem.

Česká obchodní inspekce zajistila a uložila mimo dosah kontrolovaných osob celkem 6 460 kusů padělků, v hodnotě vyčíslené v cenách originálů ve výši 5 696 546 Kč. Výrobky, které neodpovídají zvláštním právním předpisům, u kterých bude pravomocně rozhodnuto o jejich propadnutí anebo zabrání, budou následně zničeny nebo využity k humanitárním účelům.

Dále na základě zjištěných porušení právních předpisů pravomocně uložila v tomto období celkem 159 pokut v hodnotě 2 321 500 Kč.

Výsledky kontrol provedených ve 3. čtvrtletí 2020 potvrdily, že nabídka a prodej výrobků porušujících některá práva duševního vlastnictví přetrvává. Netýká se vždy jen tržnic a tržišť, ale i kamenných provozoven. Poznatky z kontrol také naznačují pokračující přesun nabídky a prodeje padělků do sféry internetového obchodování a na sociální sítě. Vzhledem k přetrvávajícím nedostatkům bude této problematice věnována zvýšená pozornost i v následujícím období.

(tzčoi)


 

Výběr z médií: cestování do vyloučených lokalit, třetinové výdělky kin i obavy akvaparků

8. prosince – V českém tisku se v úterý dočtete, že tři studenti z Ústí nad Labem zakládají cestovní kancelář, která bude vozit lidi na pobyty k rodinám žijícím ve vyloučených lokalitách v severních Čechách. Píše to regionální Deník. Kvůli opatřením proti šíření covidu-19 byly podle deníku E15 tržby v kinech oproti loňsku jen třetinové. Kina byla letos otevřená jen čtyři měsíce. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Kraj chce v oblasti Českobudějovických rybníků postavit pro veřejnost pozorovatelnu ptactva

Možnost sledovat vodní ptactvo v jeho přirozeném prostředí bez narušení jejich životních cyklů. To je hlavní důvod pro vybudování pozorovatelny v Ptačí oblasti Českobudějovické rybníky.

Vyhlášení veřejné zakázky na tuto stavbu schválila rada kraje ve čtvrtek 3. prosince. „Předpokládáme, že by práce mohli začít v únoru a dokončení je plánováno na říjen roku 2021. Celkové investiční náklady činí zhruba 2,5 milionu korun,“ řekl náměstek hejtmana pro veřejné zakázky Pavel Klíma.

Podle Klímy má být rozhledna jednoduchým objektem dřevěné konstrukce, která bude složená z nahrubo opracovaných kmenů, větví a prken. Pro veřejnost bude přístupná po dřevěných lávkách usazených na kůlech v zemi. Bude mít tvar trojbokého jehlanu se základnami o délce 7,5 a výškou 9,3 metru. „Českobudějovické rybníky se nacházejí nedaleko dvou nejlidnatějších městských sídlišť Máj a Vltava a patří mezi oblíbenou návštěvnickou lokalitu. Krajina je zde specifická svojí bohatou faunou i florou a zarostlé mokřady, vodní plochy a strouhy poskytují útočiště vzácným druhům ptactva. Věřím, že milovníci přírody uvítají možnost sledovat je v jejich přirozeném prostředí i poslouchat jejich zpěv a pozorovatelna najde své využití,“ uvedl náměstek hejtmana pro veřejné zakázky.

Klíma dále sdělil, že pozorovatelna má představovat jeden z prvků nové návštěvnické infrastruktury, která má vyrůst právě v oblasti Českobudějovických rybníků. „O vypsání veřejné zakázky na její realizaci rozhodli krajští radní ve stejný termín, jako o pozorovatelně ptactva. Předpokládá se, že by její budování mohlo začít již v letos v prosinci a hotovo by mohlo být do 11 měsíců s náklady 6,5 milionu korun,“ uzavřel náměstek hejtmana pro veřejné zakázky.

Více informací o Ptačí oblasti Českobudějovické rybníky zde.

Text a foto: (tzjč)

Ptačí pozorovatelna – vizualizace

 

Krýzovy jesličky uvidí návštěvníci i v adventním čase. Muzeum otevře už příští týden

Od 11. prosince budou mít návštěvníci možnost opět spatřit unikátní Krýzovy jesličky. Muzeum se tak otevře navzdory covidové krizi i o letošním adventu. „Jsem velice rád, že vedení muzea načasovalo všechny restaurátorské práce tak, aby se zájemci o návštěvu unikátních Krýzových jesliček mohli na tento skvost zapsaný i v Guinessově knize rekordů, přijít podívat právě v adventním čase,“ uvedl náměstek hejtmana pro kulturu Pavel Hroch.  

Ředitel muzea Jaroslav Pikal pak upřesnil, že v termínu od 11. prosince do 6. ledna bude návštěvníkům zpřístupněno 25 procent všech výstavních prostor. „Fungujeme zatím v omezeném režimu. Na prohlídku Krýzových jestliček tak nemůžeme přijímat ani individuální, ani hromadné rezervace a kapacita je omezena na skupiny po maximálně 6 lidech,“ vysvětlil ředitel muzea a poprosil všechny návštěvníky o dodržování hygienických opatření, tedy nošení roušek, dvoumetrové rozestupy a používání rukavic při interakci s obrazovkami nebo předměty.

Muzeum se opětovně uzavře 6. ledna, aby bylo možno vše připravit na standardní turistickou sezonu. K dispozici je však nadále virtuální prohlídka na této adrese: http://mjh.pano3d.cz/.

Text a foto: (tzjč)


 

Výběr z médií: šelmy v ohrožení, hračky pro dětské domovy a problém hygienických stanic

7. prosince – V pondělním tisku se dočtete, že vlci nebo rysové jsou často oběťmi pytláků. Upozorňuje na to Mf Dnes. Deník Právo píše, že ubývá lidí a firem, které darují hračky do dětských domovů. Pořadatel projektu Daruj hračku zatím eviduje asi o 80 procent méně dárců než loni. A hygienické stanice se podle Deníku N obávají testování antigenními testy, se kterým souvisí další trasování nakažených. Více ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Tým českých vědců úspěšně dokončil prototyp emergentní vakcíny proti COVID-19

Státní zdravotní ústav, Ústav hematologie a krevní transfuze a Institut klinické a experimentální medicíny společně úspěšně ukončily první etapu vývoje vakcíny proti onemocnění COVID-19. Tým vědců, který sestavila profesorka Věra Adámková, za pět měsíců navrhl, vyrobil a otestoval prototyp emergentní vakcíny. Výsledky první etapy vývoje byly publikovány v mezinárodní vědecké databázi.

Tři přímo řízené organizace Ministerstva zdravotnictví sestavily 26 členný tým, který navázal na tradici českého vývoje vakcín v tehdejším Ústavu sér a očkovacích látek (ÚSOL). Během pěti měsíců se vědcům pod vedením českého vakcinologa a emeritního ředitele pro výrobu a výzkum spol. Sevac RNDr. Marka Petráše podařilo nejen vybrat vhodný virový kmen, ale i navrhnout, vyrobit a otestovat prototyp emergentní vakcíny proti COVID 19. Výsledkem první ze tří etap je ověření postupu přípravy virového antigenu a bezpečné a účinné testování na laboratorních hlodavcích. Vývoj české vakcíny vyšel na 4,3 milionů korun.

„Velice děkuji všem vědeckým pracovníkům, kteří se podíleli na tomto rozsáhlém a náročném výzkumu, a naplnili tak veškerá naše očekávání. Vývoj české vakcíny byl nepochybně strategickým krokem a smysluplnou investicí. Těší mě, že předběžné výsledky českého výzkumu byly publikovány a nyní jsou dostupné v mezinárodním vědeckém prostoru,“ uvedl ministr zdravotnictví Jan Blatný.

Postupem používaným při sériové výrobě lidských vakcín byly v laboratorním měřítku připraveny šarže virového antigenu, které byly aplikovány nitrokožním nebo nitrosvalovým podáním myším. Během 14 dnů po aplikaci žádné ze zvířat neuhynulo, chování zvířat po celou dobu studie nejevilo žádné známky choroby a na vnitřních orgánech utracených zvířat nebyly zjištěny žádné patologické změny. „Výsledky naší intenzivní několikaměsíční práce ukázaly, že připravený antigen je pro laboratorní myši bezpečný a vakcína je schopna vyvolat imunitní odpověď. To znamená jednoznačný úspěch první fáze výzkumu,“ uvedla profesorka Věra Adámková.

Uzavřením první etapy projektu pověřené přímo řízené organizace prokázaly, že mají potenciál efektivně zareagovat na krizovou situaci spojenou s objevením nebezpečného viru na území ČR.

Státní zdravotní ústav

SZÚ izoloval krátce po příchodu koronaviru na území ČR vhodné virové kmeny, poskytl je pro vývoj a zpřístupnil pro potřeby projektu laboratoře BSL3 s vysokou úrovní zabezpečení pro práci s virem.

Ústav hematologie a krevní transfúze

ÚHKT poskytl pro projekt imunoterapeutický tým, který rutinně vyvíjí nové léčivé přípravky a je držitelem řady povolení k výrobě léčivých přípravků moderní a genové terapie pro klinická hodnocení.

Institut klinické a experimentální medicíny

Role IKEM v projektu byla dvojí, protože disponuje kvalitním výzkumným zázemím, které umožnilo testovat prototyp vakcíny na zvířatech, ale je i špičkovým klinickým pracovištěm, kde lze realizovat například klinické hodnocení.

Výsledky první etapy výzkumu naleznete v mezinárodní vědecké databázi zde.

(tzmz)


 

Valorizace v lednu 2021 zvýší průměrný starobní důchod přibližně o 839 korun měsíčně

Od ledna 2021 dojde opět k valorizaci všech vyplácených důchodů, tedy starobních, invalidních, vdovských, vdoveckých a sirotčích. Česká správa sociálního zabezpečení každoročně provádí valorizaci důchodů automaticky, klienti nemusí o zvýšení důchodu žádat. Základní výměra se zvýší o 60 Kč, tedy z 3 490 na 3 550 Kč, a procentní výměra vzroste o 7,1 %. Vůbec poprvé v historii valorizace vychází mj. z indexů růstu spotřebitelských cen domácností důchodců.

Česká správa sociálního zabezpečení každý měsíc vyplácí 3,5 milionu důchodů. Ty jsou vypláceny osobám, které splnily potřebnou dobu účasti na důchodovém pojištění a další podmínky stanovené zákonem o důchodovém pojištění. Výše důchodu se pak odvíjí mimo jiné od délky doby pojištění
a výše příjmů (vyměřovacích základů) pojištěnce.

Valorizace důchodů vychází z nařízení vlády č. 381/2020 Sb., podle kterého jsou od lednových splátek důchody zvyšovány. Na zvýšení důchodu od splátky po 31. 12. 2020 má nárok každý, jemuž byl důchod přiznán od data před 1. 1. 2021.

Z čeho se skládá důchod

Důchod se skládá ze základní výměry a procentní výměry. Jeho výsledná výše je součtem těchto výměr.

Co je to základní výměra důchodu

Základní výměra důchodu je pevně stanovená část důchodu, stejná pro všechny důchodce. Základní výměru důchodu neovlivňuje délka doby pojištění ani výše výdělku.

Co je to procentní výměra důchodu

Procentní výměra důchodu závisí na konkrétním průběhu pojištění a platí, že čím jsou vyšší příjmy v rozhodném období a delší získaná doba pojištění, tím vyšší je procentní výměra důchodu. Minimální zákonem zaručená výše procentní výměry důchodu činí 770 Kč měsíčně.

O kolik se důchody zvýší od lednové splátky v roce 2021

Základní výměra se zvýší o 60 Kč ze současných 3 490 Kč nově na 3 550 Kč měsíčně. Procentní výměra se zvýší o 7,1 % vyplácené procentní výměry. Zvýšení důchodů provede Česká správa sociálního zabezpečení automaticky od lednové splátky důchodu 2021, klienti tedy nemusí o zvýšení žádat.

Průměrný starobní důchod by mohl od ledna 2021 činit 15 336 Kč měsíčně. Díky valorizaci tedy dojde k jeho zvýšení přibližně o 839 Kč.

VÍCE INFORMACÍ

(tzčssz)


 

Minimální platba pojistného na nemocenské pojištění bude od ledna činit 147 Kč

Česká správa sociálního zabezpečení upozorňuje osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ), které jsou dobrovolně účastny nemocenského pojištění, že od ledna 2021 je stanovena nová minimální výše platby pojistného na nemocenské pojištění, a to ve výši 147 Kč.

Pojistné na nemocenské pojištění OSVČ je stanoveno z měsíčního vyměřovacího základu procentní sazbou ve výši 2,1 %. Měsíční základ nemocenského pojištění si OSVČ určuje svou platbou v rozmezí minimálního a maximálního vyměřovacího základu. V roce 2021 dochází ke zvýšení tohoto minimální měsíčního vyměřovacího základu pro nemocenské pojištění na 7 000 Kč. Minimální platba pojistného na nemocenské pojištění tak od ledna 2021 činí 147 Kč (7 000 x 2,1 %).

Doporučujeme proto, aby OSVČ, které doposud platí pojistné na nemocenské pojištění v nižší částce než 147 Kč, provedly včas veškeré úkony spojené s tímto navýšením minimálního pojistného na nemocenské pojištění na 147 Kč.

Placení pojistného od ledna 2021 v nižší výši, než je nově stanovené minimum, by znamenalo zánik účasti na nemocenském pojištění.

Nemocenské pojištění je splatné od prvního do posledního dne kalendářního měsíce, za který se pojistné platí. V měsíci přihlášení k nemocenskému pojištění je pojistné splatné až do konce následujícího kalendářního měsíce.

Obecné informace k platbám na nemocenské pojištění OSVČ naleznete na našich webových stránkách.

(tzčssz)


 

Právě jsme přišli na svět. Prohlédněte si fotky novorozenců

Díky vstřícnosti novorozeneckých oddělení jihočeských nemocnic vám každou neděli na stránkách Deníku přinášíme fotky nejmladších dětí, které se narodily v Jihočeském kraji.

CELÝ ČLÁNEK


 

Naposledy jsme se rozloučili

Ve spolupráci s pohřebními službami na Prachaticku, přinášíme jména zemřelých, s nimiž se jejich příbuzní a přátelé v uplynulém týdnu rozloučili.

CELÝ ČLÁNEK


 

 

 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře