OBCHODNÍ INSPEKCE: Kontroly v době první vlny pandemie pro e-shopy nedopadly vůbec...

OBCHODNÍ INSPEKCE: Kontroly v době první vlny pandemie pro e-shopy nedopadly vůbec příznivě

 

Česká obchodní inspekce reagovala v období pandemie na některá omezení přijatá v souvislosti s výskytem koronaviru, kdy po většinu 2. čtvrtletí 2020 byly mimo provoz tržnice, trhy i kamenné provozovny, což mělo za důsledek změnu nákupních zvyklostí českých spotřebitelů a tím došlo k navýšení objemu obchodování přes internet.

V tomto období ČOI provedla v rámci internetového obchodování o 15 procent více kontrol než za 1. čtvrtletí 2020. Celkem uskutečnila 193 kontrol a porušení právních předpisů v dozorové pravomoci ČOI zjistila téměř v 80 procentech. „Výsledky kontrol opět potvrdily, že v oblasti internetového prodeje je stále porušována platná spotřebitelská legislativa a tím i práva spotřebitelů. V důsledku výskytu koronaviru ČOI zaznamenala nárůst nových podnikatelských subjektů zabývajících se touto moderní formou obchodování,“ říká k výsledků kontrol ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce v období od 1. dubna do 30. června 2020 provedla 193 kontrol, při kterých ověřovala dodržování povinností vyplývajících především ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a dalších právních předpisů. Porušení zákonů zjistila ve 150 případech (77,7 %).

Provozovatelé e-shopů stále opomíjejí informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů nebo neposkytují informace související s uplatněním práva zboží reklamovat. Kontrolované osoby se také dopouštějí nekalých obchodních praktik při prodeji výrobků, kdy jde často o poskytování nepravdivých, nebo částečně pravdivých informací, nebo informace důležité pro rozhodnutí spotřebitele o koupi zcela chybí.

 

Zjištěné nedostatky

Struktura porušení zákona o ochraně spotřebitele a dalších předpisů

Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, byl porušen nejčastěji a to celkem v 323 případech. Konkrétně se jednalo:

• v 79 případech prodávající neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)

• v 75 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů – ADR (§ 14)

• v 63 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atp. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2)

• v 57 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2)

• v 18 případech nebyl dodržen postup při uplatnění a řešení reklamací, prodávající zejména nedodržel povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě (§ 19 odst. 1, 3)

V 11 případech bylo zjištěno porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1007/2011, o názvech textilních vláken, a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků. V dalších 22 případech pak bylo prokázáno porušení ostatních obecně závazných právních předpisů, které jsou předmětem dozoru České obchodní inspekce.

Uložená opatření

Česká obchodní inspekce pravomocně uložila v tomto období 128 pokut v celkové hodnotě 1 125 800 Kč. Počty pokut a jejich výše zahrnují i pokuty za další porušení obecně závazných právních předpisů, která byla v rámci kontrol zjištěna.

Nejvyšší pokutu, v hodnotě 200 000 Kč, uložila ČOI společnosti Deal Extreme Czech s.r.o., která se na svých webových stránkách www.ttop.cz dopustila mimo jiné nekalých obchodních praktik spočívajících v uvedení podstatných informací o právu na odstoupení od kupní smlouvy nejasným a nejednoznačným způsobem. Firma také nezajistila, aby u výrobku zakoupeného prostřednictvím webových stránek www.ttop.cz byly uvedeny v návodu informace o použití, údržbě a nebezpečí v českém jazyce, přitom to bylo u konkrétního výrobku nezbytné. Dále například neinformovala spotřebitele řádně o podmínkách a způsobu uplatnění práv z vadného plnění, tedy „reklamaci“ zboží a nevydala na žádost spotřebitele doklad o zakoupení.

Druhou nejvyšší pokutu, v hodnotě 80 000 Kč, uložila ČOI pravomocně společnosti LUKO, s.r.o., která provozuje internetový obchod www.luko.cz. Společnost na svých webových stránkách uváděla nepravdivé informace o materiálovém složení nabízených výrobků, jednalo se například o pánské košile s krátkým rukávem a další zjištění se týkalo materiálového složení dámské halenky, které neodpovídalo deklaraci uvedené na výrobku.

(tzčoi)

 

 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře