SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA: Nákup bez obalu aneb Nejlepší obal...

SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA: Nákup bez obalu aneb Nejlepší obal je žádný obal

 

Obaly znamenají nemalou zátěž pro životní prostředí. Přitom je jejich životnost velmi krátká, prakticky trvá pouze po dobu, než si zákazník odnese zboží z prodejny domů. Potom se již stávají náplní kontejnerů pro třídění a v horším případě skládek odpadů. Obaly jsou ale nejen zátěží pro životní prostředí, ale i výdaj navíc pro spotřebitele a stále více lidí už nechce platit za nákup odpadků. V současnosti je tak stále populárnější koncept bezobalového prodeje, tedy nákup potravin a dalšího zboží bez obalů nebo do obalů vlastních.
Každý obal se časem stane odpadem, proto čím méně, tím lépe

Spotřebitelé již často sami odmítají plasty a neekologické obaly, zájem nakoupit si potraviny a další sortiment do vlastních obalů roste. V Česku neustále přibývá obchodů s prodejem bez obalu a do vratných nádob a po malých prodejnách se postupně přidávají k tomuto trendu i velké řetězce. Princip bezobalových nákupů je velmi prostý – lidé nakupují do vlastních nádob, látkových tašek či košíků, které používají opakovaně po celou dobu jejich životnosti. Zákazník si  tak odnese z obchodu pouze tolik zboží, kolik skutečně potřebuje, a navíc v obalu, který nemusí vyhodit. Nákup do vlastního nezatěžuje životní prostředí a lidé kupují jen takové množství, které skutečně potřebují.

Jak se k bezobalovému prodeji staví zákon?

Právní předpisy prodej potravin a pokrmů do obalů přinesených zákazníkem nezakazují a je pouze na provozovateli prodejny, zda takový způsob prodeje umožní. Na druhou stranu právní předpisy neobsahují ani povinnost provozovateli obchodu prodej do přinesených nádob či obalů konečnému spotřebiteli na jeho žádost vždy umožnit.

Když se tedy na naši poradnu obrátila paní Jana se stížností na obchodní řetězec, ve kterém jí prodávající odmítla prodat pomazánku do vlastní přinesené plastové krabičky, nemohli jsme jí naší odpovědí potěšit. Je potřeba si uvědomit, že v případě prodeje potravin do nádob a dalších obalů přinesených spotřebitelem, nemůže provozovatel ovlivnit hygienický stav a vhodnost těchto obalů, což může být nejen problémem při řešení případných reklamací, ale klade to další nároky na zajištění hygienických standardů. V případě, kdy se provozovatel potravinářského podniku rozhodne, pro prodej do spotřebitelem přinesených nádob, musí mít nastaveny takové postupy, které zaručí, že nedojde ke kontaminaci jím prodávaných potravin dalším spotřebitelům či ke kontaminaci surovin, z nichž jsou tyto potraviny či pokrmy vyráběny.

Řada společností proto prodej do přinesených obalů prostě nepovoluje. A pokud se obchodník k prodeji do vlastních nádob rozhodne, měl by mít obsluhující personál také možnost, pokud nebude přinesená nádoba čistá, odmítnout do takovéto nádoby zákazníkovi zboží prodat.
Paní Jana tuto skutečnost tedy zatím bude muset přijmout, případně se poohlédnout po jiné prodejně. Počet prodejen, které mají na tzv. bezobalovém prodeji přímo založen svůj marketink sice roste, zatím je však najdeme spíše ve větších městech. Budeme však doufat, že jich bude postupně přibývat spolu s tím, jak poroste poptávka nás spotřebitelů.

Stejně jako si běžní spotřebitelé (přes počáteční odpor) rychle zvykli na to, že v prodejnách neobdrží zdarma plastové odnosné tašky, pomalu si nyní zvykají na to, že ovoce a zelenina, také lze koupit jinak, než do mikrotenového sáčku, a že kávu z automatu si mohou odnést ve vlastním často krásně vyvedeném termohrnku, ze kterého jistě i lépe chutná, než z jednorázového kelímku. Trend je tedy nastaven jasně, teď už záleží jen na nás, spotřebitelích. Není to totiž jen klišé, když řekneme, že každý z nás v tom hraje svou roli.

Jak je tomu teď v období koronavirové epidemie?

Koronavirus má nové, zásadní dopady i na bezobalový prodej. Aktuální situace bezobalovému prodeji nepřeje. Zatímco se ještě před několika měsíci se obchodníci předháněli v odstraňování obalů, koronakrize s pohledem na bezobalový prodej pěkně zamávala. Z důvodu šířící se pandemie onemocnění COVID-19 způsobené novým typem koronaviru (SARS-CoV-2), který se šíří kapénkovou nákazou, osobním kontaktem s nemocným nebo prostřednictvím povrchů, kterých se nemocný dotýkal, Státní zdravotní ústav vydal prohlášení, ve kterém doporučil po dobu vyhlášení mimořádné situace v souvislosti s celosvětovým výskytem pandemie COVID-19, výrazně omezit prodej nebalených potravin do spotřebitelem přinesených vlastních obalů a nádob a tyto potraviny balit pouze do nových, nepoužitých obalů.

Co se bude dít dále?

Jak se situace bude vyvíjet, je těžké odhadovat. Lze jen doufat, že tato nepředvídatelná situace nezvrátí obecný trend snižování obalů, který je právě opačný.

 

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s

 

 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře