SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA: Obchodní podmínky o e-shopu prozradí hodně,...

SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA: Obchodní podmínky o e-shopu prozradí hodně, málokdo je však čte

ilustrační foto: pixabay

 

Online nákupy jsou stále oblíbenějším způsobem nakupování. Bohužel ne vždy se při nich setkáváme pouze s pozitivní zkušeností. Neustále totiž stoupá počet internetových obchodů, ze kterých se zakoupeného zboží či služeb nikdy nedočkáme, nebo se může objevit problém při vrácení zboží v zákonné lhůtě, či při jeho reklamaci.

Zkušenosti z naší poradny:

V našich poradnách se v poslední době poměrně často setkáváme s negativními zkušenostmi spotřebitelů s nákupem na dálku. Spotřebitelé hrozící rizika při nákupech na internetu často podceňují, přitom ve většině případů by pozorný spotřebitel dokázal riziko podle určitých ukazatelů rozpoznat. Musel by se však kromě výběru samotného zboží, pečlivěji zaměřit také na výběr e-shopu, u něhož objednávku učiní.

Nedávno naší poradnu navštívila paní Martina, která si na internetu zakoupila sortiment na ruční práce. Podle jejích slov zboží na obrázcích vypadalo skvěle, cena byla bezkonkurenční a navíc se jednalo o zboží, které u nás v kamenných prodejnách jen těžko seženete, nebo je běžně výrazně dražší. Zboží vložila do košíku a zaplatila za něj předem převodem na účet podnikatele, jelikož podnikatel ani jinou možnost neumožňoval. Ani po několika měsících jí bohužel nebylo nic doručeno. Dodání zboží opakovaně urgovala a nakonec emailem na email (odkud jí přišlo potvrzení objednávky) odstoupila od smlouvy. Jiný kontakt na prodejce neměla. Bohužel prodejce přestal zcela komunikovat, uvedený telefon byl “hluchý“ a po pár týdnech dokonce e-shop zcela zmizel z internetu. V žádné komunikaci, ani v potvrzení objednávky, kterou paní Martina obdržela, nebyla uvedena identita prodávajícího.

Druhý typický příklad nám prezentuje zkušenost pana Jozefa, který se obrátil na naši telefonickou linku. Pan Josef si zakoupil přes klasicky vyhlížející e-shop koženou bundu. Po doručení zboží však zjistil, že bunda ve skutečnosti není kožená. Rozhodl se tedy využít svého práva na odstoupení od kupní smlouvy do 14 dní, o čemž prodejce písemně informoval a zboží vrátil na adresu provozovatele e-shopu. Jaké bylo jeho překvapení, když mu provozovatel e-shopu sdělil, že musí zboží odeslat na adresu v Číně, jelikož on sám není prodejcem, ale pouze nákup zprostředkoval a pana Josefa odkázal na obchodní podmínky e-shopu. Tak se pan Jozef dozvěděl, že provozovatel e-shopu ve skutečnosti podniká tak, že objednávky, které přes stránky jeho e-shopu spotřebitel učiní, pouze “přeobjedná“ u různých dalších, spotřebiteli v době objednání neznámých prodejců v Číně, a to jménem spotřebitele a na jeho účet.

Své odpovědnosti za průběh celé transakce se český provozovatel e-shopu navíc snaží zprostit řadou ujednání, např. „Poskytovatel neodpovídá za jakost zboží, jeho kvalitu ani soulad s Evropskými normami.“, „Zboží bude dodáno bez českého návodu“, „Reklamaci je potřeba uplatňovat u dodavatele v Číně“ (což se vzhledem k vysokým přepravním nákladům zpravidla vůbec nevyplatí).

Spotřebitel toto vše nemá šanci z vizuální podoby e-shopu ani podle procesu objednávání rozpoznat a očekává tak stejnou míru odpovědnosti jako při nákupu v jiných e-shopech. Přestože obchodní podmínky nesmí obsahovat zakázaná či pro spotřebitele překvapivá ujednání a takováto spotřebitele v konečném důsledku nezavazují, může nás jejich přečtení před uzavřením smlouvy uchránit před budoucími problémy. Pokud by si pan Jozef před zaškrtnutím tlačítka souhlasu s obchodními podmínkami tyto podmínky otevřel, pak by patrně nikdy objednávku a peníze neodeslal. Český provozovatel e-shopu není přístupný mimosoudní dohodě a tak panu Jozefovi patrně nezbyde než se svého nároku domáhat soudní cestou, či zboží vrátit dodavateli do Číny s nejistým výsledkem.

Čtěte obchodní podmínky!

Na první pohled se e-shopy, s nimiž mohou spotřebitele následně čekat problémy, od těch ostatních příliš neliší. Mnohdy se tváří velmi seriózně. Dobře vypadající stránky se spoustou obrázků lze dnes vytvořit poměrně snadno.  Dokonce ani osvědčení a certifikáty na nich umístěné ještě nic nezaručují, jelikož ani tyto certifikáty na daných stránkách nemusejí být pravé.

Čím víc informací se budete snažit o e-shopu zjistit, tím více eliminujete případné riziko spojené s problematickým nákupem.

Které indicie nám mohou napovědět, zda je e-shop skutečně seriózní?

Údaje o provozovateli. Pečlivě kontrolujte údaje o provozovateli. Za velmi nedůvěryhodné se považuje to, pokud obchodník ve svých kontaktech nezveřejňuje oficiální název, adresu sídla a IČO. Tento údaj přitom totiž musí na svém webu uvádět ze zákona. Přestože by vám bylo zboží doručeno, při chybějící identifikaci prodejce, nebudete mít kam vadné zboží vrátit, případně kde uplatnit reklamaci. Spoléhat se potom můžete pouze na komunikaci prostřednictvím emailu (je-li uveden), nebo ještě hůř prostřednictvím interaktivního formuláře.
Obchodní podmínky. Na stránkách e-shopu rovněž nesmí chybět obchodní podmínky, informace o dopravě, platbě a postupu při případném vrácení zboží nebo reklamaci. Obchodní podmínky e-shopů často vykazují řadu chyb a protiprávních ujednání, výjimkou nejsou zmatené obchodní podmínky, mnohokrát okopírované odjinud. Pokud s některým ustanovením obchodních podmínek nesouhlasíte, raději se poohlédněte po jiném prodejci.
Příliš nízké ceny, nebo prodej sortimentu, který už není v prodeji. Nízká cena za módní a značkové zboží je vždy podezřelá. Raději v tom případě nevolte platbu předem, je lepší připlatit si za dobírku. Pečlivě si e-shop prověřte i pokud  tuto možnost platby vůbec nenabízí!
Recenze zákazníků. Existují servery, které sbírají recenze zákazníků.  Tyto užitečné informace vám mohou pomoci ověřit důvěryhodnost e-shopu. U nedávno založených e-shopů, bez dostatečného počtu recenzí zákazníků, buďte obezřetní. Pokud má e-shop větší množství negativních recenzí, pak raději nespoléhejte na to, že Vám se nic podobného nepřihodí.
Platba. U neověřeného e-shopu raději zvolte platbu na dobírku.

Česká obchodní inspekce průběžně aktualizuje na svých stránkách seznam rizikových e-shopů. Zde si můžete pokusit daný e-shop prověřit. Téměř každý den na něm přibývají další adresy. Tento seznam tak nikdy nebude úplně kompletní.

 

SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA

 

 

 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře