OMBUDSMAN PRO ZDRAVÍ: Jaká jsou práva pacienta, pokud můstek, korunka či zubní...

OMBUDSMAN PRO ZDRAVÍ: Jaká jsou práva pacienta, pokud můstek, korunka či zubní protéza vykazují vady

 

Na zubní náhrady se vztahuje záruční doba 24 měsíců od převzetí. Pokud můstek, korunka či zubní protéza vykazuje vady, můžete ji reklamovat.

Stomatolog je povinen pacientovi vydat písemné potvrzení o tom, kdy pacient právo z vady výrobku uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace pacient požaduje. Můžete požadovat odstranění vady, jednak se můžete domáhat odstoupení od smlouvy a vrácení peněz, které jste za vadný výrobek zaplatili.

Lékař musí pacientovi vydat také potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace.

Pokud lékař odpovědnost neuzná, můžete se obrátit na jeho nadřízeného (pokud jej má) nebo oblastní stomatologickou komoru.

Poradenské a informační služby Kanceláře Ombudsmana pro zdraví jsou poskytovány bezplatně prostřednictvím:
• Formuláře na webových stránkách www.ombudsmanprozdravi.cz;
• E-mailu na adresu ochrance@ombudsmanprozdravi.cz;

• Telefonu na číslo 222 075 103.

 

Text a foto: FB – Kancelář Ombudsmana pro zdraví

 

Otázka čtenáře v komentáři na sociální síti:

Zde neplatí občanský zákoník? Pokud nejsem s průběhem reklamace spokojen či se cítím poškozen, pak přeci Česká obchodní inspekce (ČOI)?

Odpovídá Kancelář Ombudsmana pro zdraví:

Vážený pane, aplikaci právní úpravy občanského zákoníku v daném případě nikdo nepopírá. Pokud je výrobek, v daném případě můstek, korunka či zubní náhrada, vadný uplatňuje pacient (klient, spotřebitel)reklamaci na vadný výrobek. Zubní lékař je povinen reklamaci vyřídit do třiceti dnů. Pokud lékař odpovědnost neuzná, může se pacient obrátit na oblastní stomatologickou komoru, která je oprávněna řešit odborné pochybení zubaře, tak i jeho neetické jednání. Konflikty a reklamační řízení posuzuje Česká stomatologická komora, její odborná komise. Česká stomatologická komora po odborném posouzení případu jiným lékařem doporučí další postup, ten však není pro lékaře závazný. Nebude-li se lékař doporučením České stomatologické komory řídit, je možné podat k soudu žalobu na náhradu škody. Soud provede dokazování, zpravidla znaleckými posudky, a rozhodne, zda je zubní náhrada vadná či ne. Zákon České národní rady č. 220/1991 Sb., dává komorám oprávnění řešit stížnosti na výkon povolání svých členů a ukládat disciplinární opatření v případě, že člen komor nevykonává své povolání odborně, v souladu s jeho etikou a způsobem stanoveným zákony a řády komor. Dojde-li občan – pacient k názoru, že při návštěvě u zubního lékaře nastal takový případ, má právo podat stížnost. Přijetí a postup řešení takové stížnosti upravuje Disciplinární řád České stomatologické komory. Zjistí-li revizní komise a následně čestná rada komory, že stížnost byla oprávněná a skutečně došlo k porušení povinností, je zubnímu lékaři uloženo disciplinární opatření. ČOI nemá pravomoc rozhodovat o reklamacích zákazníků, není oprávněna vstupovat do sporu. V případě, že byla reklamace zamítnuta jako neoprávněná, je třeba se obrátit na soud. Jedná se o spor mezi ,,prodávajícím a kupujícím“, jehož řešení není v kompetenci ČOI. Něco jiného je, pokud se lékař vůbec nezabývá vytýkanou vadou, v takovém případě nelze považovat reklamaci za řádně vyřízenou. ČOI prošetří, pokud prodávající např. nevystaví doklad o přijetí reklamace ani o tom, jakým způsobem reklamaci vyřídil nebo nevyřídí reklamaci do 30 dnů, popřípadě v delší lhůtě, na které se dohodl.

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Dobrý den ,mám svou první protézu,je špatně udělaná.Reklamovala jsem ji a musí se vyrobit znovu.Nechápu proč mám platit nějakou část ,když to není moje vina.Moc děkuji za odpověď.