VŠEOBECNÁ ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNA: Zajímá se pojišťovna o to, jaká je v době...

VŠEOBECNÁ ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNA: Zajímá se pojišťovna o to, jaká je v době letních dovolených situace se zajištěním dostupnosti lékařské péče v ambulancích?

 

Všeobecmá zdravotní pojišťovna (VZP) se samozřejmě o zajištění zdravotnických služeb pro své klienty zajímá – jejich dostupnost je garantována i prostřednictvím příslušných ustanovení smluv, které uzavírá s jednotlivými poskytovateli zdravotních služeb.

Podle smlouvy o poskytování a úhradě hrazených služeb je lékař povinen poskytovat smluvený rozsah péče (soubor výkonů pro danou odbornost) v definované a smluvně sjednané ordinační, resp. provozní době. Ordinační hodiny jsou vždy konkrétně uvedeny v příloze č. 2 smlouvy. Opakované nedodržování ordinační doby by tedy bylo porušením smlouvy a pojištěnec se může obrátit se svojí případnou stížností na svoji zdravotní pojišťovnu.

V souladu se zákonem je poskytovatel zdravotních služeb povinen v době nepřítomnosti nebo dočasného přerušení poskytování zdravotních služeb zpřístupnit pacientům informaci o poskytnutí neodkladné péče jiným poskytovatelem v rámci jeho ordinační doby. Jinak řečeno, musí vždy informovat pacienty o tom, na jaké jiné zdravotnické zařízení se mohou se svým zdravotním problémem obrátit. Pokud nepřítomnost bude trvat určitý počet dnů stanovený ve smlouvě (např. u praktického lékaře déle než 3 dny) musí tuto skutečnost sdělit také zdravotní pojišťovně.

Je třeba si ale uvědomit, že dostupnost zdravotní péče – jak ambulantní, tak lůžkové – je jednoznačně a závazně stanovena platnou legislativou. Konkrétně jde o Nařízení vlády č. 307/2012 Sb., o místní a časové dostupnosti zdravotních služeb. Tímto nařízením je u jednotlivých odborností stanovena tzv. dojezdová doba (podle dřívějšího výkladu MZ je míněna doba jízdy osobním vozem.

K praktickému lékaři, na gynekologii, k zubnímu lékaři a do lékárny se má pojištěnec dostat v dojezdové době 35 minut. Pro další ambulantní odbornosti platí dojezdová doba 45 minut (diabetologie, chirurgie, neurologie, oftalmologie, ORL, ortopedie, radiologie a zobrazovací metody – ultrazvukové a rentgenové a skiagrafické vyšetření, rehabilitační a fyzikální medicína, fyzioterapie, urologie a vnitřní lékařství), 60 minut (gastroenterologie, kardiologie, pneumologie a ftizeologie, hematologie a transfúzní lékařství, revmatologie, hemodialýza, psychiatrie, psychologie, logopedie, dermatovenerologie), 90 minut (alergologie a klinická imunologie, angiologie, endokrinologie, nefrologie, klinická onkologie, dětská chirurgie, dětská a dorostová psychiatrie, dětská neurologie, ortodoncie, počítačová tomografie) a 120 minut (dětská gynekologie, foniatrie a audiologie, radiační onkologie, magnetická rezonance, nukleární medicína, kardiochirurgie, neurochirurgie, cévní chirurgie, infekční lékařství, lékařská genetika, plastická chirurgie, geriatrie, sexuologie).

Při rozsahu sítě smluvních zařízení VZP je tedy zcela nepravděpodobné, že by pojištěncům VZP nebyla zajištěna dostupnost zdravotních služeb plně v souladu s tím, co nařizuje platná legislativa. Stejně tak je faktem, že stížností na nedodržování ordinační doby nebo na nedostupnost zdravotních služeb v době letních dovolených má VZP od svých pojištěnců naprosté minimum.

(tzvzp)

Ilustrační foto: pixabay

 

 

 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře