ZDRAVÍ A VÝŽIVA: Co je vitamín K, jaké jsou jeho nejlepší zdroje...

ZDRAVÍ A VÝŽIVA: Co je vitamín K, jaké jsou jeho nejlepší zdroje a proč je tak moc důležitý pro naše tělo?

 

Vitamín K je vitamínem rozpustným v tucích. Jeho název je odvozen od německého slova „Koagulation“ tedy proces srážení krve. Vitamín K je pro vaše tělo důležitý a je nezbytný pro funkci několika proteinů, které se podílejí právě na srážení krve.

Je též nezbytným v procesu mineralizace kostí, buněčného růstu atd. Výzkumy také ukázaly, že nedostatek vitaminu K u dospělých může zvýšit riziko vzniku srdečního onemocnění či mrtvice.

Nedostatek vitamínu K

Jaké jsou příznaky nedostatku vitamínu K? Někteří s z nás si nedostatku vitamínu nemusí vůbec všimnout. Nedostatek vitamínu K se však může projevit zvýšenou tvorbou modřin, zvýšené krvácení, příznaky zánětlivého onemocnění střev, jako je krvavá stolice, poruchy trávení či průjem. Nedostatkem vitamínu K jsou postiženi především osoby, které trpí chronickými zdravotními problémy, které ovlivňují vstřebávání živin. Dalším důvodem může být konzumace nevyvážené strava, onemocnění jater či dlouhodobé užívání antibiotik či přípravků k ředění krve.

Kolik vitamínu K potřebujeme?

Doporučená denní dávka vitaminu K závisí na vašem pohlaví a věku; další faktory, jako je kojení, těhotenství  či onemocnění, mohou změnit doporučenou denní dávku vitamínu K. Denní příjem vitamínu K by měl být:

Kojenci

  • 0 – 6 měsíců: 2,0 mikrogramů denně (mcg / den)
  • 7 – 12 měsíců: 2,5 mcg / den

Děti

  • 1 – 3 roky: 30 mcg / den
  • 4 – 8 let: 55 mcg / den
  • 9 – 13 let: 60 mcg / den

Adolescenti a dospělí

  • Muži a ženy věku 14 – 18: 75 mcg / den
  • Muži a ženy ve věku 19 let a starší: 90 mcg / den
Výhody konzumace vitamínu K
Podporuje srdeční zdraví

Ukázalo se, že vitamín K pomáhá předcházet kalcifikaci tepen, která je jednou z hlavních příčin infarktu. Je prevencí, jelikož pomáhá přenášení vápníku z tepen a nedovoluje, aby se zde vytvořila nebezpečná „ložiska“ vápníku.

Pečuje o zdraví kostí

Vitamín K je vhodnou prevencí vzniku osteoporózy. Některé studie s vitaminem K dokonce zjistily, že vysoký příjem vitaminu K může zastavit ztrátu kostní hmoty u osob trpících osteoporózou. Vaše tělo potřebuje vitamín K ke zdravému růstu kostí.

Proti menstruačním bolestem a krvácení

Vitamín K pomáhá snižovat PMS příznaky, křeče a bolestivost, jelikož reguluje funkce hormonů. Jelikož vitamín K ovlivňuje i srážení krve, pomůže při nadměrném krvácení během menstruačního cyklu a pomůže od bolesti a symptomů PMS.

Bojuje proti rakovině

Vitamín K je přirozeným bojovníkem proti rakovině a účinným při snižování rizika vzniku rakoviny prostaty, tlustého střeva, žaludku či dutiny ústní. Podle studií dokonce mohou vysoké dávky vitaminu K pomoci pacientům s rakovinou jater ke stabilizaci a dokonce funkci jater zlepšit.

Pomáhá srážení krve

Vitamin K napomáhá správnému srážení krve a zabraňuje před nadměrným krvácením či vznikem podlitin.

Zlepšuje funkce mozku

Studie zjistily, že proteiny, které jsou přímo závislé na vitamínu K jsou velmi důležitými pro mozek. Vitamín K pečuje i o váš nervový systém.

Pomáhá udržet vaše dásně a zuby zdravé

O dostatečný přísun vitamínu K byste měli pečovat také z důvodu zdravé dutiny ústní.

Nejlepší zdroje vitamínu K

1) Listy pampelišky: 1 šálek syrových mladých listů: 428 mcg (535% DD)

2) Jarní cibulka: 1 šálek: 207 mcg (249% DD)

3) Růžičková kapusta: 1 šálek: 156 mcg (195% DD)

4) Špenát: 1 šálek: 145 mikrogramů (181% DD)

5) Kadeřávek: 1 šálek syrového: 112 mcg (více než 100% DD)

6) Brokolice: 1 šálek: 92 mcg (116% DD)

7) Chřest: 1 šálek nevařeného: 55 mcg (70% DD)

8) Zelí: 1 šálek syrového: 31 mcg (40% DD)

9) Okurky: 1 šálek: 17 mcg (22% DD)

10) Květák: 1 šálek syrového: 16 mcg (20% DD)

 

Text a foto: ČESKO ZDRAVĚ

 

 

 

Komentáře

komentářů