NA AKTUÁLNÍ TÉMA: Proč vlaky nejedou? A kdy pojedou?

NA AKTUÁLNÍ TÉMA: Proč vlaky nejedou? A kdy pojedou?

Mýlí se každý, kdo se domnívá, že příčinou ohlášené čtyři a půl měsíce dlouhé mimořádné výluky na železnicí trati ze Strakonic do Volar, a to v úseku Strakonice – Lipka, je přehršel náročně odstranitelných zábran rozesetých v jízdní dráze či jejím bezprostředním okolí. Není tomu tak. Jedinou překážkou, bránící provozu vlaků, je totiž po dešti sesunutý svah mezi Vimperkem a Lipkou. Událost v šumavských podmínkách nikterak neobvyklá, v minulosti bylo i hůř.

České dráhy dříve takové situace řešily nasazením dvou souprav na jeden spoj. V konkrétním případě současné výluky by vypravily jeden vlak ze Strakonic do Vimperka a druhý z Lipky do Volar. Náhradní autobusová doprava by tedy jezdila jen mezi Vimperkem a Lipkou.

Od konce loňského roku však po šumavských lokálkách jezdí nový dopravce, GW Train Regio, a ten má na řešení mimořádných situací originální recept. Nutno poznamenat, že ovlivněný hlavně kapacitou vlastního vozového parku. Proto výluka v tomto rozsahu, proto místo vlaků jezdí lidé náhradními autobusy nebo mikrobusy i mezi Strakonicemi a Vimperkem.

Dopravce své rozhodnutí zdůvodňuje v komentářích na Facebooku takto: „Cílem je minimalizace zpoždění při přestupech mezi vlaky a autobusy, uvidíme, jak se to osvědčí. Má to výhodu i z toho pohledu, že pokud bude autobus do Lipky čekat ve Strakonicích na rychlík ČD, nemůže se zpozdit náš protijedoucí spoj.“ A také takto: „Je to z několika důvodů: 1) Minimalizace zpoždění při přestupech mezi vlaky a autobusy, na celé trase Strakonice – Volary bude pouze jeden přestup (v Lipce). 2) Nemohli bychom dopravovat soupravy na údržbu do Volar. Teoreticky to sice možné je, ale s extrémní zajížďkou (při jízdě od posledního spoje z Vimperka), což znamená další komplikace.“

Co bude dál? Je současný rozsah výluky na trati mezi Strakonicemi a Volary konečným řešením až do 18. října, jak dopravce o víkendu oznámil? GW Train Regio naznačuje v komentáři na sociální síti, že by tomu možná tak být nemuselo. Uvidíme. Důležitou roli má v těchto dnech Jihočeský kraj, který regionální dopravu objednává a z veřejných peněz dotuje. Musí posoudit, zda smlouva s dopravcem na podobné případy pamatuje a jaká stanoví řešení. Mluvčí krajského úřadu Radek Šíma naší redakci sdělil, že kraj v této záležitosti s dopravcem stále jedná. „Jde o problémy technického charakteru (zajištění provozního ošetření vozidel) při  možnosti zkrácení NAD (náhradní autobusová doprava) na úsek Vimperk – Lipka. Řešení bychom měli nalézt do konce tohoto týdne,“ uvedl a slíbil na pondělí další vyjádření.

Věřme, že krajští vyjednávači zohlední nejen technické problémy dopravce, ale zejména budou mít na zřeteli podmínky, za kterých jsou v době výluky cestující mezi Strakonicemi a Lipkou přepravováni. Zastaralé autobusy a mikrobusy zajisté nejsou zlepšením přepravy v klimatizovaných vozech s Wi-Fi připojením, jak nový dopravce veřejnosti sliboval.

Na tento víkend je připravena oslava 125 let provozu na železniční trati ze Strakonic do Vimperka. Na mysl autora těchto řádků se v této souvislosti dere otázka, zda je vůbec důvod k oslavě a pokud ano, tak čeho. Že máme z Vimperka do Strakonic funkční koleje je určitě skvělé, že ale po nich dlouhodobě nejezdí pravidelné vlaky, to je však hodně smutné.

Zdeněk JUNGVIRT 

 

Komentáře

komentářů